3) Hallituksen esitys laiksi poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen
yhteistoiminnasta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Nyt toisessa käsittelyssä on
hallituksen esitys 26/2008 vp laiksi poliisin, tullin ja
rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi.
Hallintovaliokunnan mietinnössä on tarkoin selostettu
lakiehdotuksen sisältö tehtyine muutoksineen.
Mietinnössä on kuitenkin yksi puute. Valiokunnan
olisi tullut ottaa painokkaasti kantaa siihen, miten nyt hyväksyttävä lakipaketti
voi käytännössä toteutua myös
kansalaisten turvallisuuden kannalta katsoen, kun hallitus ei ainakaan
vielä ole päättänyt luopua pelkäksi
henkilöstövähentäjäksi
muodostuneesta valtion tuottavuusohjelmasta.
Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen toiminnat liittyvät
kansalaisten perusturvallisuuteen. Tuottavuusohjelma vähentää henkilökuntaa useilla
sadoilla henkilötyövuosilla. Henkilöstövähennykset
tehdään usein harvaanasutuilla seuduilla, joilla
kansalaisten avun saanti on muutenkin vaikeaa. Suunnitteilla olevat
tuottavuusohjelman henkilöstövähennykset
kohdistuvat epäoikeudenmukaisella tavalla kansalaisten
turvallisuuteen. Siksi ehdotan vastalauseeseemme viitaten, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää huomioon ottaen poliisin,
tullin ja rajavartiolaitoksen heikot henkilöstöresurssit,
että valtion tuottavuusohjelmaa ei sovelleta näillä hallinnon
toimialoilla."
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
ptr-laki parantaa vallitsevaa oikeustilaa merkittävästi
nostamalla lain tasolle ptr-toimintaa eli poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen
yhteistoimialaa koskevat keskeiset normit. Samalla on kuitenkin
huomioitava, että kysymyksessä ei ole varsinainen
toimivaltuuslaki, vaan kutakin viranomaista koskevat toimiala-normit
sisältyvät asianomaisten viranomaisten omaan lainsäädäntöön
edelleenkin.
Lainsäädännön ohella on
tärkeää kiinnittää huomiota
niihin keskeisiin periaatteisiin, joiden pohjalta poliisi, Tulli
ja Rajavartiolaitos ovat jo pitkään erittäin
tehokkaasti ja taloudellisesti tehneet hyvää yhteistyötä.
Koska lähtökohta on juuri taloudellisuus ja tehokkuus,
on tarpeen kiinnittää huomiota erityisesti siihen,
etteivät kyseiset viranomaiset tee päällekkäisiä tehtäviä.
On tärkeää, että viranomaisten
tehtävät ja vastuualueet ovat selkeitä.
Toimivalta- ja toimivaltuussäännöksen
tulee mahdollistaa tarkoituksenmukainen ja tehokas yhteistyö.
Tämä kulminoituu suoraan käytännön
toimintaan tunnistaen samalla erilaiset olosuhteet ja toiminnalliset
vaatimukset eri puolilla Suomea.
Käsiteltävän kaltaisella lainsäädännöllä luodaan
viranomaisyhteisölle lisäarvoa, joka perustuu
viranomaisten ydintehtäviin ja erityisosaamiseen. Ptr-yhteistyötä on
tehostettu useilla toimenpiteillä 2000-luvun aikana. Yhtenä esimerkkinä voidaan
ottaa vuonna 2005 Rajavartiolaitoksessa toteutettu suuri lainsäädännön
kokonaisuudistus. Tuolloin tarkasteltiin laajapohjai-sesti ptr-yhteistyön
toimivuutta. Lopputuloksena kaikki osallistuneet tahot totesivat
sen erittäin toimivaksi.
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoimintaa koskeva
laki selkeyttää ja täsmentää viranomaisten
välistä yhteistyötä ja yhteistyömuotoja
ja lisää merkittävästi yhteistyömahdollisuuksia.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Puhjon esitystä.
Valtion tuottavuusohjelma ei sovellu poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen
toimintaan. Erilaisia hallinnon uudistuksia on viime vuosien aikana
tehty jo siinä määrin paljon, että poliisipalvelujen
saatavuus haja-asutusalueilla on vaarantunut huomattavasti. Tämä ei
ole hyväksyttävää. Kansalaisten
perusturvallisuudesta ei pitäisi tinkiä lyhytnäköisten
säästöjen takia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, tällainen
Suomen ptr-yhteistoiminta on ollut pitkään voimassa,
sillä on hyvät perinteet ja se on myöskin
ollut arvostettu kansainvälisissä piireissä.
Ja, arvoisa puhemies, voi todeta myös sen, niin kuin ed.
Hakolakin täällä totesi, että tämä varmasti
selkeyttää ja täsmentää niitä toimintamuotoja,
mitä meillä tältä osin on.
Haluan, arvoisa puhemies, tuoda esiin sen, mitä mietinnön
perusteluissa viitataan poliisilain esitöihin: Siinä on
todettu yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta,
että siihen kuuluu kaikki sellainen poliisitoiminta, "jonka
tarkoituksena on luoda ja ylläpitää turvallista
ja viihtyisää elin- ja toimintaympäristöä yhteiskunnan
jäsenille, torjua ja estää ennakolta
oikeudenloukkauksia ja häiriötä sekä poistaa
tapahtuneet häiriöt ja selvittää tapahtuneet
oikeudenloukkaukset".
Arvoisa puhemies! Äsken keskustelimme 2 tuntia 55 minuuttia
alkoholilaista ja alkoholipolitiikasta ja siitä, minkälaisia
häiriöitä se muun muassa tuo yhteiskunnalle.
Tuntuu aika käsittämättömältä — kun
kaikki olivat sitä mieltä, että ne pitää poistaa — että minkä takia
kuitenkaan sitten ei voida todeta sitä, että valtion
tuottavuusohjelmaa ei tulisi soveltaa näille hallinnonaloille,
koska siellä tiedetään, että henkilöresursseilla pystytään
estämään paljon häiriöitä ja
palauttamaan oikeudenloukkaukset. Sen johdosta, arvoisa puhemies,
minun mielestäni tämä lausumaehdotus
on kyllä todella kannatettava.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Minäkin yhdyn siihen, että tämä ptr-yhteistyön edistäminen
ja tehostaminen on hyvä asia, ja on syytä sillä linjalla
mennä eteenpäin, jotta voimavarat käytetään
mahdollisimman tehokkaasti ja tuottavasti.
Mutta se, että hyvällä lainsäädännöllä saavutettaisiin
toimenpiteitä tai tuloksia, niin se edellyttää kyllä myös
resursseja. Tässä mielessä erityisesti
poliisin toiminta tuolla maaseudulla on nyt kyllä ollut
sellaisen alasajon kohteena, että siellä koetaan
turvattomuutta ja palvelujen heikkenemistä ja etääntymistä.
Tässä taisi olla eilen vai toissapäivänä,
kun ammattiliitto Pardia kiinnitti siihen huomiota, että maaseudun
palvelut ovat sukeltamassa kovastikin heikoiksi tämän Vanhasen
hallituksen aikana ja sen toimesta.
Yksi tärkeä osa tässä palvelujen
ja turvallisuuden tuottamisessa on tämä tuottavuusohjelma
ja suhtautuminen siihen. Tuottavuusohjelmaa sinänsä tässä valtionhallinnossa
tarvitaan, mutta sen on oltava järkevää,
ei kaavamaista niin kuin se nyt on. Tällä hetkellä hallitus
toteuttaa hyvin kaavamaista politiikkaa tältä osin,
ja se merkitsee erityisesti maaseutualueilla palvelujen heikkenemistä.
Kristillisdemokraatit ovat moneen kertaan vaatineet, että hallitus
toisi tämän tuottavuusohjelman tavoitteet, keinot
ja toteuttamistavat eduskunnan käsiteltäväksi
tiedonantona tai selontekona, jolloin päästäisiin
kokonaisuudessa käsittelemään asiaa,
mutta hallitus ei tähän ole suostunut. Ymmärrän
kyllä hyvin, kun tätä ohjelmaa viedään
eteenpäin ja sen seuraukset ovat ne, mitkä maaseudulla
erityisesti näkyvät, ettei hallitus halua sitä tuoda
tänne käsiteltäväksi, mutta
pitäisi tuoda.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki poliisin, tullin
ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta on erittäin tarpeellinen,
ja nimenomaan tämä ptr-yhteistyö on hyvin
ajankohtainen.
Täällä on tänä päivänä käsittelyssä laki
kaupallisista tavarankuljetuksista elikkä kabotaasi-laki,
jossa juuri tarvitaan viranomaisia, jotka valvovat sitä,
miten ulkomaiset rekat täällä toimivat,
jopa polttoöljyllä ajelevat. Vaikka me teemme
tämän lain täällä,
se ei sinänsä riitä, vaan pitää olla
myös resursseja, millä valvoa sitä, ja olemme
sen viestin saaneet kyllä poliisin kentältä,
että lain pitää olla selkeä ja
heillä pitää olla resursseja tätä hoitaa
ja Tulli voi tässä myös toimia sitten
yhteistyössä. On erittäin tärkeää,
että silloin myös yksittäistapauksissa,
poliisimiehen pyynnöstä voi kiireellisiä järjestyksen
ja turvallisuuden ylläpitämisen toimia myös
suorittaa Rajavartiolaitos.
Mitä tulee tähän valtion tuottavuusohjelmaan, niin
olen kyllä siitä aika pitkälle samaa
mieltä, että nyt alkaa tulla kohta raja vastaan.
Pitäisi puhua melkein enemmän alueellistamisohjelmasta. Kyllä ihmiset
ovat huolissaan maaseudulla siitä, että tämä turvaverkko
on menossa kovin kauas, ja jos ajatellaan, että rikostapauksessa
esimerkiksi poliisilla kestää aika pitkän
aikaa tulla paikan päälle, niin silloin saattaa
tilanne olla jo ohi ja vahinko tapahtunut jo moneen kertaan.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
minusta erittäin tärkeätä, että lain
tasolla todellakin säädetään
ne keskeisimmät asiat, joilla poliisin, Tullin ja Rajavartioston
yhteistyötä pystytään parantamaan.
Mielestäni yhtenä tärkeimpänä seikkana on,
niin kuin tässä esityksessäkin on, nämä yhteiset
tiedot ja välineet, rikostiedustelu ja rikosanalyysi toiminnasta
ja se, mitkä ovat eri tahojen toimivaltuudet. Tämä on
minusta erittäin tärkeä näkökulma.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan kommenttina totean vaan, että väheksymättä yhtään
tätä tuottavuusohjelmaa, hallintovaliokunnassa
ja yleisestikään ottaen tässä ptr-laissa tarkoituksena
ei ole osiltakaan ollut nyt käsitellä tätä kokonaisuutta.
En ota siihen kantaa, niin kuin sanottu, en väheksy ollenkaan
tätä kommenttia, mutta totean vain, että näin
on.
Tämä laki pitää siis sisällään
yhteistoiminnan tehostamisesta toimijoiden ydintehtävien
ja erityisosaamisen kautta tulevan kokonaisuuden ja niiden asioiden
esille nostamisen ja selkeyttämisen. Toinen kokonaisuus,
mikä tässä on, tietysti tulee sitten
tuosta alueellisesta ajatusmallista. Tarkoitan tällä sitä,
että Tulli samoin kuin Rajavartiolaitos eivät
toimi esimerkiksi kaikilta osin joka puolella. Molemmilla viranomaisilla
on tiettyjä tehtäviä, joita ne tekevät,
mutta esimerkiksi Rajavaltiolaitos tällä hetkellä lukuun
ottamatta Helsinki-Vantaan lentokenttää toimii
käytännössä tuolla itäisellä ja
kaakkoisella raja-alueella. Näin ollen sitten ollaan tilanteessa,
että siinä tehtävässä ei
voida ihan kaikkea haja-asutusalueiden palveluja, niin poliisipalveluita
kuin muitakaan, laskea tämän lainsäädännön
varaan.
Mutta vielä, ettei synny väärinkäsitystä,
en halua todellakaan sanoa, ettei tämä kokonaisuus olisi
tärkeä. Tuottavuusohjelma on aivan varmasti asia,
joka herättää keskustelua, mutta nyt totean
vielä, että se ei vain kuulu tähän
mietintöön.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! En käy toistamaan niitä asioita,
mitkä totesin tämän lain ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä. On kuitenkin mieluisaa
havaita se, että tämän lain tarpeellisuus
on varsin yleisesti tässä salissa todettu ja todettu
tämä hyväksi.
Haluan todeta sen, että hallintovaliokunta on useassa
yhteydessä selkeästi ottanut kantaa tuottavuusohjelmaan
ja sen liittymiseen sisäiseen turvallisuuteen, niin poliisin
toimintaan kuin Rajavartiolaitoksen toimintaan kuin Tullin toimintaan,
ja niin kuin ed. Hakola edellä totesi, tämän lain
perusteena ei ole ollut tuottavuusohjelma, ja siksi tässä yhteydessä sitä ei
ole myöskään käsitelty.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä olen kuullut tässä salissa
viimeisen puolen vuoden aikana kannanottoja, että sosiaali-
ja terveyspuolen henkilöstö ja sosiaali- ja terveysministeriö pitäisi
irrottaa tuottavuusohjelmasta. Olen kuullut myöskin mielipiteitä,
että koko opetusala pitäisi irrottaa tuottavuusohjelmasta.
Nyt kuulin kannatetun esityksen myöskin siitä,
että sisäasiainministeriön luokka pitäisi
kokonaan pudottaa tuottavuusohjelmasta pois.
Minä vain kysyn, että mitähän
tästä nyt sitten enää jäljelle
jää. Kun katsotaan sitä, että tämäkin on
aika kolmivaiheinen loikka ollut, punamultahallitus aloitti tuottavuusohjelman,
sitä nykyinen hallitus jatkaa, niin minä luulen,
että kun me kuulemme nuo valtiontalouden nykyhetken tilanteet
ja katsomme lähivuosien budjettia, niin minä vähän
pelkään, että tästä tuottavuusohjelmasta
saattaa tulla vielä joskus numero kolmonenkin, mikä tarkoittaa
sitä, että me pystymme riittävästi
huolehtimaan siitä, että meillä on myöskin
varaa maksaa palkkaa.
Minä muistan vaan sen Hannu Karpon ohjelman, jossa
henkilö oli ollut 5 vuotta lossivahtina ja vielä senkin
jälkeen, kun lossi ei enää kulkenut.
Kyllä sekin oli tietenkin varmasti siihen aikaan sopivaa
suunnitelmataloutta, mutta minä pelkään
vain, että älkää nyt, hyvät
ihmiset, olko populisteja, kyllä sisäasiainministeriön
pääluokka joutuu miettimään
omalta kohdaltaan. Se, ettei se kohdistuisi esimerkiksi valvovaan
henkilöstöön ja poliisiin ja ennalta
ehkäisevään toimintaan, niin tämmöiset
olisi hyviä reunaehtoja, mutta ei me ihan kaikkea sielläkään
tarvita.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyseinen lossivahti ei kyllä tainnut
olla Suomessa silloin, kun se esitettiin televisiossa.
Arvoisa puhemies! Tämän käsittelyssä olevan ptr-lakiehdotuksen
tarkoitushan nimenomaan on edistää poliisin, Tullin
ja Rajavartiolaitoksen yhteistoimintaa entisestään,
ja nyt esitutkinnassa oleva eräs suuri erikoinen juttu
varmasti on ollut eräs näytön paikka
nykyisin toimivasta laista. Tällähän
on tarkoitus parantaa vaan sitä yhteistoimintaa, joka tällä hetkellä on.
Arvoisa puhemies! Sen haluaisin vaan todeta, että kun
tässä on neljä ja puoli sivua valiokunnan ansiokasta
mietintöä ja perusteluja hallituksen esitykselle
ja siellä hyvin monessa kohtaa viitataan muun muassa poliisin
toimintaan yleisen järjestyksen ylläpitäjänä ja
häiriöiden poistajana, niin minun mielestäni,
vaikka tämä ei varsinaisesti mikään
tuottavuusohjelmalaki olekaan, ei ole pahitteeksi, vaikka siellä vaan
jälleen kerran korostetaan sitä, että joku
järki siinäkin pitää olla, kuinka
pitkälle sitä tuottavuusohjelmaa toteutetaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ja nyt käsiteltävä mietintö ja
mietintövaliokunnan enemmistö ovat ihan oikeassa.
Kyllä poliisin, Tullin ja Rajavartioston yhteistoiminta
on erittäin tervetullutta. Sen sijaan henkilöt,
jotka väittävät, että tämä esitys, tämä lakiuudistus,
olisi jokin tuottavuusohjelmalakiuudistus, (Ed. Vistbacka: En minä niin
ole väittänytkään!) ovat kyllä väärässä.
Tässä ei ole kyse siitä.
Nyt väitteet siitä, että poliisin
määrää oltaisiin vähentämässä tällä kertaa
jonkin tuottavuusohjelman näkökulmasta ja sen
perusteella eivät pidä paikkaansa. Nyt ei ole
sisäasiainministeriössä tällä haavaa
minkäänlaisia poliisin virkojen lakkauttamislistoja,
vaan päinvastoin. Kuten muistatte varmasti, vuoden alussa
poliisiylijohtaja Paatero totesi, että tänä vuonna
täytetään täyttämättä olevia
poliisin virkoja yli 450 johtuen siitä, että eduskunta
on suuressa viisaudessaan lisännyt poliisin määrärahoja
niin paljon, että ensi vuonna tämä lisäys
tulee merkitsemään poliisin määrärahakehykseen
peräti 35 miljoonan euron lisäystä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En ole aivan varma, oliko ed. Hemmilä nyt
huolissaan vai tyytyväinen siitä, että näin
on menetelty. Sillä ei sinänsä ole merkitystä tämän
asian kanssa. Tämä esitys on aivan kannatettava,
mutta kun tästä tuottavuusohjelmasta keskusteltiin, niin
tarkastusvaliokunta, jonka jäseniä ymmärtääkseni
sekä edustajat Hemmilä että Salo ovat, on
tainnut oikein todeta mietinnössään,
että tuottavuusohjelma on, siinä muodossa kuin
se on toteutunut, ollut aivan jotakin muuta kuin sen perimmäinen
tarkoitus eli saattaa valtion henkilöstö järjelliselle
ja tehokkaasti toimivalle tasolle.
Nyt on menty useissa tapauksissa paljon pidemmälle
joiltakin osin, esimerkiksi tuolla meillä päin
poliisinkin osalta. En nyt tiedä, kuinka paljon siitä tuottavuus
lisääntyy, jos 50 kilometrin päässä toisistaan
sijaitsevat poliisit erotetaan vaikkapa 100 kilometrin päähän
toisistaan. Tuottavuusohjelmaa pitää varmasti
joiltain osin jatkaa, mutta viimeistään siinä vaiheessa
se on syytä lopettaa, kun se alkaa mennä järjellisen
järjenkäytön ylä-, ulko- tai
aivan jollekin muulle puolelle.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilälle nyt toteaisin
kyllä sen, että saattaa olla, että teidän
alueellanne tämä toimii, mutta ainakin Etelä-Pohjanmaan
poliisilaitoksen alueella tuli määräyskin
siitä, että työvuorolistoja tehtäessä pitää menetellä niin,
että reuna-alueilla ei voi olla niin pitkään,
että sieltä tulisi määrättyjä lisäkorvauksia.
Eli en tiedä, ovatko sitten rahat loppuneet vai mikä on,
kun kerran tällainen määräys
on tullut.
Arvoisa puhemies! Sen toteaisin myöskin meidän
alueeltamme, että viestejä on tullut siitä, että kun
tuottavuusohjelma on pudottanut toimistohenkilökuntaa,
niin poliisit joutuvat nyt tekemään osittain toimistohenkilökunnan
tehtäviä. Minun mielestäni siinäkään
ei ole mitään järkeä, että koulutetut
poliisit joutuvat taas tekemään ja opettelemaan
sellaista työtä, jossa on ollut ammattitaitoista
toimistohenkilökuntaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Vistbacka tässä totesi,
alueellisia eroja on varmasti poliisitoiminnassa ja myöskin
poliisitoiminnan järjestämisessä ja myöskin
silläkin sektorilla toiminnan tehokkuudessa. On valitettavaa,
että poliisihallinnossa toimii vielä esimiestasolla
henkilöitä, jotka eivät ymmärrä sitä,
mitä eduskunta on päättänyt,
eivätkä toteuta eduskunnan tekemiä päätöksiä ja
noudata niitä.
Mitä tulee tähän tarkastusvaliokunnan
tuottavuusohjelman tarkasteluun, kun ed. Erkki Virtanen tässä otti
sen esille, niin totean vaan, että tarkastusvaliokunta
todellakin on kiinnittänyt huomiota tuottavuusohjelman
toteuttamiseen maassamme, mutta nimenomaan kiinnittänyt
huomiota siinä tarkoituksessa, että niitten tahojen,
joitten tulisi tuottavuusohjelmaa toteuttaa ja pyrkiä tässä yhteiskunnassa,
niin valtionhallinnossa kuin kunnallishallinnossa ja kaikessa, parempaan
tuottavuuteen, pitäisi tehdä jotakin eikä vain
puhua ja valittaa, että kun tulee ylhäältä määräyksiä,
että pitäisi tuottavuutta parantaa. Kyllä tosiasia
on se, että meillä on läpi koko hallinnon,
valtiohallinnossa ylhäältä alas ja sama kunnallishallinnossa,
paljon tuottavuudessa parantamisen varaa. Tämä on
totuus.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Laitetaan nyt sitten kirkko keskelle kylää.
Elikkä on hyvä asia, että hallitus on
lisännyt näitä poliisin virkoja. Olen
siitä erittäin tietoinen. Tampereella suorastaan
kuhina käy, kun poliisiopistosta pääseviä nuoria
miehiä ja myös naisia pääsee töihin.
Mutta niin kuin sanottu, myös omalla tavallaan ed.
Vistbacka kyllä puhui siitä huolesta, mikä on
haja-asutusalueella ja harvaanasutulla alueella siitä,
kuinka kaukana lähin poliisi on, koska silloin, jos tapahtuu
hätätapaus, niin se fyysinen matka on vaan yksinkertaisesti
niin pitkä, että ei ehditä paikalle,
kun vahinko on jo tapahtunut.
Mitä tulee tähän ptr-toimintaan,
mihin tämä laki liittyy, joka nyt on käsitteillä,
niin tämä laki on erittäin hyvä.
Tämähän on kansainvälinen käytäntö,
että virkamiehet puhuvat toisillensa ja ovat yhteistyössä ja
ne saumakohdat ovat mahdollisimman ohkaiset, että päästään
toimimaan, ja tässä vaiheessa Rajavartiolaitos
tietysti on siellä paikan päällä itärajalla.
Mutta ennen kaikkea kiinnittäisin vielä huomiota
esimerkiksi tuohon kabotaasilakiin, jossa tullivirkailijoiden pitää pystyä toimimaan
myös tehokkaasti, jotta estämme tämän
balttirekkojen hyökkäyksen siinä suhteessa,
että ne vievät meidän yrittäjiltä työn.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilälle totean, että olen
ollut 30 vuotta ja pidempäänkin naimisissa, mutta
30 vuotta naimisissa valtion virkamiehen kanssa, ja viimeiset 10 vuotta
ainakin valtionhallinnossa tuottavuutta on parannettu, siis lainausmerkeissä sanottuna,
teettämällä ylitöitä,
tai kun ihmiset eivät halua tietoisesti laiminlyödä tehtäviään,
niin sitten tehdään ylitöitä ilmaiseksi
ja käytetään siihen muutenkin vapaa-aikaa
ja tehdään kaikkia sellaisia temppuja, joitten
oikeasti pitäisi olla aivan jossain muussa tarkoituksessa
kuin tuottavuutta parantamassa. Tuottavuus paranee parhaiten sillä tavalla, että ihmisille
luodaan hyvät työskentelyolosuhteet, hyvä johtaminen
ja hommat hoidetaan muutenkin järkevästi. Se ei
parane sillä tavalla, että vähennetään
porukka niin minimiin, että itse asiassa jäljelle
jäävien tuottavuus pahimmillaan laskee. Tuottavuus
ei ratkaise valtionhallinnossa mitään, vaikuttavuus
ratkaisee.
Keskustelu päättyi.