5) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 24 luvun 1 §:n
muuttamisesta
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
rikoslakia muutettavaksi siten, että kotirauhan rikkomiseen
voitaisiin syyllistyä myös tekstiviestejä lähettämällä.
Esityksessä ehdotetaan muutosta rikoslain 24 luvun 1 §:ään,
että sitä täydennettäisiin siten,
että kotirauhan rikkomiseen voisi syyllistyä,
jos lähettää tekstiviestejä häiritsemismie-lessä.
Tässä pohjanahan on aiempi kotirauhan suojaava
pykälä, joka lähtee tietysti perustuslaista, että jokaisen
yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu.
Tämä olemassa oleva pykälä on
ollut hyvin tulkinnanvarainen. Kun poliisi on tutkinut näitä tekstiviestihäirintöjä,
niin siitä on tullut erilaisia ratkaisuja eri oikeusasteissa.
Korkein oikeus otti ennakkoratkaisussaan 2008 kantaa ja totesi,
ettei häiritsevien tekstiviestien lähettäminen
täyttänyt kotirauhan rikkomisen tunnusmerkistöä.
Tämän jälkeen poliisi on sitten paljolti luopunut
näistä tekstiviestihäirintää koskevien
ilmoitusten tutkimisesta. Kotirauhan rikkominenhan on asianomistajarikos,
joka vaatii asianomistajailmoituksen ja rangaistuksen vaatimisen
ennen kuin poliisi voi sitä tutkia.
Nyt kun tätä lähestytään
tämän ongelman kautta, niin on selvää,
että meillä on ongelma, jossa yksilölle
aiheuttavat kärsimyksiä erilaiset häiritsevät
tekstiviestit tai muutoin erilaisilla viestintävälineillä lähetetyt
viestit tai sähköpostit tai muut. Kun aikoinaan
tämä kotirauhapykälä säädettiin,
niin kotona oli puhelin. Jos siihen toistuvasti soitti häiritsemismielessä ja
kotirauhan piirissä ollut ihminen siitä häiriintyi,
niin se täytti muun muassa kotirauhan rikkomisen tunnusmerkistön.
Nyt kun me olemme siirtyneet paljon matkapuhelimiin, niin ei voida
suoraan osoittaa, että juuri tämä vanha
pykälä toimisi tämän häirinnän
kriminalisoimiseksi. Tämä hallituksen esitys on
siis sinänsä tarpeellinen, ja on erittäin
hyvä, että tähän puututaan,
koska tahallinen häirintä, mikäli se
on häiritsemismielessä ja tietoisesti näin
tehty, ei ole tietenkään hyväksyttävää.
Toisaalta on muistettava, että eri pykälät taas
säätelevät sitä, jos toisen
kunniaa loukataan. Solvausrikoksista on kyse silloin, ja ne voidaan tehdä tietysti
tämmöisellä viestivälineelläkin.
Asiattomien tekstiviestien lähettäminen tässä lakiesityksessä rinnastettaisiin
puhelinsoittoihin. Rangaistavia olisivat vain kotirauhan piirissä vastaanotetut
häiritsevät viestit, mikäli niiden lähettäjä on
mieltänyt kohdehenkilön olevan todennäköisesti
kotirauhan suojaamassa paikassa. Viestien lähettäminen
ei lähtökohtaisesti voisi yksinomaan täyttää kotirauhan
rikkomisen tunnusmerkistöä, vaan tekstiviestejä olisi
lähetettävä useita, joten esitetään,
että yritys ei olisi rangaistava.
No, valiokuntahan kuuli tässä laajasti asiantuntijoita.
Asiantuntijoista valtaosan näkemykset yhtyivät
siinä, että pelkästään
tekstiviestin lähettäminen kotirauhan piiriin,
sen kriminalisointi, ei ole riittävän kattava,
koska nykyisin on monia muita viestintävälineitä,
millä voidaan ihmisen rauhaa häiritä.
Oli esityksiä, että tulisi olla tämmöinen
laaja-alaisempi välineneutraali häirintä,
tämmöinen viestintähäirintärikos,
joka ei välttämättä olisi kotirauhan
piirissä. No, voidaan tietysti kysyä, onko semmoiseen
tarpeellisuutta. Voin todeta, että on, koska tekstiviestin
lähettäminen edellyttää tietoisuutta
siitä, että henkilö on kotona, kun lähetetään
häiritsevää tekstiviestiä, ja
että voidaan tutkinnassa osoittaa, että tämän tekijän
tarkoitus oli häiritä tämän
viestin saaneen kotirauhaa.
Mielestäni tässä olisi voinut tehdä niin,
että hallitus olisi vetänyt tämän
esityksen pois ja käynnistänyt välineneutraalien
viestintärikospykälien kohtien laatimisen, mutta
se ei ollut mahdollista, jolloin valiokunta sitten hyväksyi
tämän esityksen. Lähtökohtaisesti
on erittäin hyvä, että häirintään
puututaan, mutta esitys jää hyvin yksipuoliseksi
ja rikos on aika hankala toteen näyttää.
Ainakin se on viesti siitä, että nykyisillä viestintävälineillä ei
voi, ainakaan tekstiviesteillä, multimediaviesteillä,
häiritä. Sen sijaan se, että tästä jää sähköpostit
pois ja kaikki muu tämmöinen, on ongelma.
Minun mielestäni tämän häirinnän
sanktioinnin liittyminen kotirauhan rikkomiseen ei ole oikein. Tämän
pitäisi olla pois kotirauhan piiristä ja välineneutraali
niin, että silloin jos millä tahansa nykyaikaisella
viestintävälineellä ihmistä häiritsee
ja se ylittää sen kohtuuden rajan, pitäisi tämä häirikkö pystyä saattamaan
vastuuseen tästä teosta, mutta nyt näin
ei tapahdu. Mutta niin kuin totesin, valiokunta tämän
hyväksyi ja esittää hyväksyttäväksi.
Tosin me toteamme, että tulisi käynnistää laajempi
välineneutraali selvitys — hallitus käynnistäisi
tämmöiset toimenpiteet — siitä,
mihin lainsäädäntöön
perustuen, millä tavalla voidaan näitä häiriköitä estää häiritsemästä tai
saattaa heidät siitä vastuuseen.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Lukuisat varsinkin rikosoikeuden asiantuntijat
valiokunnassa toivat esille sen, että tämä esitys
on täysin riittämätön, koska
kotirauha yksinkertaisesti nykyään tarkoittaa
ihmisten elämässä yhä rajatumpaa
fyysistä tilaa ja myöskin koska tässä kyse
on siitä, että tämä väline,
josta nyt puhutaan, eli matkapuhelin, rajaa tätä turhan
paljon. Mutta kun sitten oikeusministeriö oli valmis muuttamaan
esitystään niin, että tässä rikoslain 24
luvun 1 §:n uudeksi kolmanneksi kohdaksi tuli erillinen
kohta, jolla kriminalisoidaan kotirauhan rikkominen puheluita soittamalla
ja lähettämällä matkapuhelimeen
viestejä, niin tämä mielestäni
varsin hyvin täytti tarkoituksensa siinä, että reagoitiin
korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuun, jossa oli todettu, että nykyisen
lain mukaan häiritsevien tekstiviestien lähettäminen ei
täyttänyt kotirauhan rikkomisen tunnusmerkistöjä,
minkä jälkeen myöskään
poliisi ei ole tutkinut tekstiviestihäirintää kotirauhan
rikkomisena.
No, luulen, että joudumme hyvinkin pian pohtimaan tällaista
laajempaa oikeushyvää, joka saattaa olla nimeltään
vaikkapa viestintärauha, ja valiokunnan lausumassa tarkoitetaan
juuri tämmöistä laajempaa, oikeusministeriön
yhdessä muiden asiaankuuluvien ministeriöiden
kanssa tekemää selvitystä siitä,
että miten tällaista uutta oikeushyvää voitaisiin
määritellä ja miten se turvataan.
Kun eduskunta antaa tällaisia lainvalmisteluohjeita
ja kannustaa hallitusta etenemään, niin on tärkeää,
että tällaiselle hyvinkin suurelle valmistelutyölle
olisi käytettävissä myös riittävät
resurssit. Tässä yhteydessä valiokunnan
ei ole niitä ollut mahdollista turvata, eli esitän
nyt toivomuksen, että tämä ratkaistaan
niin, että oikeusministeriö saa tämän
valmisteluun riittävän nopeasti ja vielä valmiiksi
tämän hallituksen toimikauden aikana.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Jo valiokuntakäsittelyssä tämä lakiesitys
oli alusta asti varsin ongelmallinen. Selvää oli,
että se parantaisi nykytilaa ja siinä mielessä olisikin
kyllä hyväksyttävissä.
Mutta ongelmaksi saattaa muodostua rajatapauksissa näytön
toteaminen. Nythän kielto tuodaan kotirauhasäännöksen
rikkomisen piiriin, ja silloin tärkeää on
todentaa se, missä kännykkä on, kun häiriötä alkaa
tulla. Kotirauhan rikkomisessa tulee arvioitavaksi se ulkoinen häiriö,
joka tekstiviestien saapumisesta aiheutuu kotirauhan suojaamalla
alueella. On huomioitava, että kotirauhan rikkomisessa
ei ole olennaista viestin sisältö. Siten toistuva
tämmöinen ei-toivottu tekstiviestin lähettäminen
voi täyttää kotirauhan rikkomista koskevan
tunnusmerkistön riippumatta siitä, onko viestissä sisältöä tai
ei.
Hallituksen esitys lähtee siitä, että asiattomien
tekstiviestien lähettäminen on rinnastettavissa
häiritseviin puhelinsoittoihin. Esityksen mukaan rangaistavia
olisivat vain kotirauhan piirissä vastaanotetut häiritsevät
viestit, mikäli niiden lähettäjä on
mieltänyt kohdehenkilön olevan todennäköisesti
kotirauhan suojaamassa paikassa. Yksittäisen viestin lähettäminen
ei lähtökohtaisesti voisi yksinään
täyttää kotirauhan rikkomisen tunnusmerkistöä,
vaan tekstiviestejä olisi lähetettävä useita
ja niiden täytyisi olla häiritseviä.
Lakivaliokunnan asiantuntijakuulemisissa tuli selkeästi
esiin se tosiasia, että tällä esityksellä ei kaikkia
ongelmia ratkaista ja se on monella tapaa riittämätön.
Kuitenkin pidettiin tärkeänä, että tämän
tyyppiseen häiritsevään toimintaan puututaan
lainsäädännöllisin keinoin.
Lakivaliokunta edellyttääkin, että oikeusministeri
yhteistyössä asianmukaisten ministeriöiden
ja muiden toimijoiden kanssa laatii vaalikauden loppuun mennessä kokonaisvaltaisen
selvityksen oikeussuojakeinoista modernilla viestintäteknologialla
toteutettavaa yksityisyyteen kohdistuvaa häirintää ja
ilkivaltaa vastaan sekä ryhtyy arvioinnin perusteella tarvittaviin
lainsäädäntö- ja muihin toimenpiteisiin.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Jo lähetekeskustelussa arvostelin
tätä lakia ihan turhanpäiväiseksi
ja tällä hetkellä sanon ihan samat sanat:
Ihan turhanpäiväinen laki sen takia, että tekstiviesti
ei ketään häiritse, kun ei lue sitä,
jos tuntuu siltä. Jos puhelin on äänettömällä,
ne tekstiviestit, häiritsevät tekstiviestit, jotka
sinne tulevat, eivät edes äännähdä.
Minusta alkaa ihan oikeasti, arvoisa puhemies, tuntua siltä,
että onkohan tämän hallituksen jäljiltä enää mitään
asiaa, jota ei olisi kriminalisoitu. Tämä on aivan
kauheata tämä meno, mitä tässä on
viime aikoina nähty.
Minun mielestäni paljon törkeämpiä kuin
jotkut tekstiviestit ovat ne soitot, joita saattaa tulla, joita
kansanedustajien, poliitikkojen, on pakko kuunnella. Ne ovat sillä tavalla
häiritseviä, että niiden soittajille
nyt ei voi sanoa, että turpa kiinni, nyt lopetetaan tämä puhelu
ja sillä sipuli. Tekstiviestit ovat sentään
helppoja, ei niitä tarvitse lukea, jos ne ovat häiritseviä,
eikä niitä tarvitse kuunnella, kun sulkee puhelimen
tai panee sen hiljaiselle. Eivät ne äännähdä.
Minä luen teille yhden tekstiviestin, enkä minä nyt
erityisemmin siitä kyllä häiriintynytkään,
mutta oli se aika ilkeä. Tämmöisiä niitä on tullut
useampia minulle tämän vaalituloksen jälkeen:
"Hei Tuulikki! Oli tosi mahtavaa, että pääsit
EU-vaaleissa 3 000 ääneen. Olet ollut
oman pesän likaaja monta vuotta. Ko. äänillä pääsit Temmeksen
entisen Shell-huoltoaseman kohdalle, tosin jäi 100 metriä vajaaksi
Shellistä. Brysseliin siitä on vielä pitkä huikonen.
Voi sinua, oman pesän likaaja Tuulikki, kun tajuaisit jäädä kokonaan
politiikasta pois, niin se olisi Suomelle, isänmaalle,
Oululle ja kaikille parempi. Terveisin V. Ervasti."
Kun tämmöisiä tulee muutama, niin
siinä nyt miettii, että häiritäänkö vai
eikö häiritä. Tuli pari soittoa, joissa
sanottiin samat asiat. No, kun oli tuntematon numero, niin seuraavan
kerran en vastannut, ja kun vielä soitti, niin panin äänettömälle,
eikä ole enempää häirinnyt.
Kyllä kansanedustajan täytyy kestää tämmöiset
häirinnät, ja minä luulen, että tämmöinen
häirinnän estolaki on vaan laadittu kansanedustajien
suojelemiseksi. Minusta se on väärin. Ketä nyt
muita tässä Suomenmaassa häiritään
kuin kansanedustajia? En minä ainakaan tiedä yhtään
muuta toista ryhmää.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siis tätä kriminalisointia
ei ole suinkaan nyt tehty kansanedustajien suojaamiseksi erityisesti,
ja kyllä minä sanoisin, että jokainen
meistä joutuu tottumaan tuollaisiin satunnaisiin viesteihin.
Mutta tässä on nyt kyse sellaisista ihmisistä,
joita oikeasti vainotaan, paitsi puhelimitse niin myöskin
esimerkiksi toistuvilla oikeudettomilla tekstiviesteillä.
Valiokunnan saamien selvitysten mukaan nämä aika
usein liittyvät tämmöisiin hankaliin
avioerotilanteisiin, joissa siis myöskin on mahdollista
tietyillä edellytyksillä hakea esimerkiksi lähestymiskieltoa.
Mutta ei tässä todellakaan, ed. Ukkola, teidän
takianne ole lähdetty toimiin.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostamani ed. Ukkola, kyllä nyt
teidän arvionne vähän todellisuudesta
kävi vieraaksi. Tosiasiassa meillä Suomessa on
valtavan paljon ihmisiä, joiden rauhaa jotkut häiriköt
tarkoituksella rikkovat ja poliisin tulee ottaa nämä ilmoitukset
vastaan ja tutkia ja oikeuslaitoksen selvittää,
onko syyllistytty rikokseen. Ja kyllä tämä viestintähäirintä nykypäivänä on
erittäin merkittävää, on saanut
erittäin paljon pahaa aikaan erityisesti henkisellä puolella
semmoisten ihmisten osalta, jotka eivät voi lähteä mihinkään
muihin toimenpiteisiin muutoin kuin tukeutua viranomaisiin, joka
onkin se oikea tapa. Kyllä tässä on valtavan
suuret joukot kansalaisia, jotka tarvitsevat tätä suojaa.
Jari Larikka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola oikeastaan unohtaa sen, että tämä laki
on todellakin lähtenyt siitä liikkeelle, että tätä tarvitaan,
että ihmisellä on oikeasti hätä siitä,
kun mikään ei voi enää auttaa. Pahimmillaanhan
tämä tekee sen, että ei voi käyttää omaa
puhelinta enää, kun sitä oikein ruvetaan
pommittamaan. Nyt ei ollut kysymys sisällöstä,
mitä sinne laitetaan, vaan kysymys on siitä, että jos
joku laittaa vaikka 300—400 tekstiviestiä, pelkän
pisteen, sinun puhelimeesi joka päivä, niin on
täysin mahdotonta käyttää tämmöistä puhelinta
enää. 50 eurolla saa semmoisen liittymän,
että voi 3 000 ilmaista tekstiviestiä lähettää,
eikä tarvitse lähettää kuin
piste yhteen puhelimeen, ja se häiritsee. Ja tätä häiriötä varten tätä lakia
on tehty nimenomaan, ja kun lähdettiin tekemään,
niin tässä ei otettu edes huomioon, että joku
lähettäisi vaikka 1 000 sähköpostia,
vaan tässä lähdettiin tätä tiettyä asiaa,
joka on huomattu, että meidän yhteiskunnassamme
on tullut tämmöinen ongelma, että avioerotilanteissa
aletaan tekemään semmoista häiriötä,
että ... (Puhemies: Minuutti!)
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä ymmärrän
tietenkin tämmöisenkin häirinnän
ja sehän tietenkin todellista, oikeata häirintää onkin.
Mutta miksi ei voi ostaa prepaid-liittymää, miksi
ei voi vaihtaa puhelinnumeroa? (Ed. Larikan välihuuto) — No, jos
se nyt niin kamalasti häiritsee, niin minä nyt tekisin
näin, koska minusta se on kaikkein kivuttomin ja nopein
ratkaisu ja kerta kaikkiaan pääsisin eroon siitä,
kuin se, että poliisi käynnistää ison
operaation yhden häirikön takia. En ymmärrä,
mutta en minä nyt ymmärrä paljon muutakaan
tänä päivänä, minusta
vähän tuntuu siltä!
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä häiritsevien
ja asiattomien tekstiviestien lähettäminenhän
on yleistynyt, ja poliitikkojen täytyy tietysti kestää kaikenlaista.
Me saamme, ja taiteilijatkin saavat, aikamoisia lähestymisiä, sekä positiivisia
että negatiivisia, mutta tavallisiahan ihmisiähän
tämä laki koskee. Ja tämä on juuri
riitatilanteissa, avioerot ovat monesti tuskallisia, vaikka lähestymiskielto
saadaan, niin silti voi terrorisointi jatkua, sitten vainotaan sen jälkeenkin
vielä tekstiviesteillä. Aivan oikea huomio on
se, että jos et ole kotona, niin tämä lainsäädäntö ei
koske sitä.
Me tarvitsisimme varmaan tällaisen viestintärauhalain,
joka ulottuu kaikkialle. Tämä mobiiliviestintä on
erittäin paljon nyt yleistymässä, netissä voidaan
herjata ja häiriköidä tänä päivänä varsin
vapaasti. Sitä on aika vaikea hallita, mutta teknologia
kehittyy, ja meidän täytyy myös tähän
puoleen puuttua. Tämä on yksi osa ihmisen omaa
yksityisaluetta, ja tällä lainsäädännöllä sitten
seurata tätä viestintää, että tällaista
häiriköintiä voidaan kontrolloida.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti tämä hallituksen
esitys pohjautuu siihen korkeimman oikeuden päätökseen,
jossa hylättiin äänestyksen jälkeen
nykyisin voimassa olevan rikoslain mukaan tekstiviestihäirintä.
Ja sen jälkeenhän käsitykseni mukaan
eri poliisiviranomaisten oli vaan jätettävä sellaiset
ilmoitukset tutkimatta, kun niitä tehtiin.
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä laissa varmasti
on tässäkin muodossa kuin valiokunta on hyväksynyt,
vähän arveluttavia piirteitä. Itse näkisin,
että kun tekniikka kehittyy, niin kaikki kotirauhan piirissä tehty
tahallinen häiritseminen pitäisi olla nimenomaan
kotirauhan rikkomisen häiritsemiseen kuuluvaa tekoa. Ja
näistä tavoista, arvoisa puhemies, voisi sanoa
näin, että kun itsekin nyt on ollut yli 22 vuotta
tässä luottamustehtävässä,
niin kyllä meillä valitettavasti aika paljon on
sellaisia niin kutsuttuja "täydenkuun soittajia", jolloin
yhtenä yönä voi tulla samastakin numerosta
toista sataa soittoa, ja jos ei ole äänettömällä,
niin ei siinä sitten paljon muuta voi ollakaan kuin koko
ajan sen puhelimen piippaamista, ja vähän sama
tilanne on tekstiviestien osalta. Eli se kokonaistilanne saattaa
häiritä.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on ihan hyvä tämä valiokunnan
lausumaehdotus, että siellä nyt velvoitetaan oikeusministeriötä ryhtymään
kokonaisvaltaisen selvityksen tekemiseen tässä tilanteessa.
Jotakin pitää tehdä, ja niin kuin valiokunta
on mietinnössään minun mielestäni aivan
oikein todennut, tekniikka kehittyy koko ajan. Siinä pitää ottaa
huomioon myöskin se ja tuoda sitten sellainen hallituksen
esitys, joka kattaa välineneutraalisti, minun mielestäni,
nämä asiat.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää keskustelua.
On vielä monta asiaa, ja nuorten euroopanmestaruuskilpailujen avausottelukin
lähestyy. Ihan lyhyesti vaan sanon, että tämä on
hyvä, että tässä on tämä lausuma.
Tämä selvitetään tietysti. Kun
tekniikka kehittyy, myös se, että korjattiin tätä,
että ei vain tekstiviestit vaan yleensä viestintä,
joka häiritsee, niin siihen pitää voida
puuttua.
Toinen kysymys on tämä kotirauhakysymys. Tänä päivänä,
niin kuin me tiedämme, kännykkä on mukana
niin mökillä, kokouksissa kuin vapaa-ajallakin.
Jossain vaiheessa pitää miettiä ylipäätänsä laajentamista:
onko kysymys siitä, että sattuuko olemaan kotona,
kun tätä mahdollista erilaisina viesteinä tulevaa
häirintää tulee, vai voidaanko muulla
tavalla turvata. Koska tänä päivänä kännykkä on
niin oleellinen osa kuitenkin niin kansanedustajien kuin kaikkien
muidenkin normaalia elämää, niin pitää olla
mahdollisuus ilman sitä, että vaihtaa numeroa,
prepaid-liittymää, olla oikeus olla kokematta
häirintää myös kodin ulkopuolella.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Juuri näin ed. Ukkola, ei ole mitenkään
kohtuullista, että se, joka on kotirauhan häirinnän
tai muun häirinnän tai ilkivallan kohde, joutuu
pakenemaan tätä vainoajaa, turvautumaan esimerkiksi
prepaid-liittymään, koska kuinka teidän
vanha isoäitinne pysyy perillä siinä,
kun te vaihdatte sitä numeroa koko ajan. Ja sitten se,
että jos te pidätte sitä kännykkäänne äänettömällä,
ettette kärsisi näistä piippauksista,
joita tämä häiritsijä aiheuttaa,
niin silloin teillä voi mennä ohi monta muuta
tärkeää viestiä. Teillä on
myös oikeus ottaa vastaan toivottuja viestejä.
Tämä viestintärauhan selvittäminen
nyt tämän lain hyväksymisen jälkeen
on haastava, mielenkiintoinen uusi tehtävä. Pitää luoda
kokonaan uusi oikeushyvä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri perustuslain suomat oikeushyvät
ovat kaikilla olemassa, ja joka niitä rikkoo, niin sen täytyy
niistä vastata. Koska me tiedämme, että normaali
kanssakäyminen millä tahansa viestivälineellä tai
miten hyvänsä, jos se tapahtuu asiallisesti ilman
tämmöistä häirintä-
tai rikostarkoitusta, niin sehän on hyväksyttävää.
Kuten täällä ed. Hautala totesi, niin
ei tietystikään ole kohtuullista, että se,
jolle perustuslaissa oikein suodaan määrätyt
oikeudet, joutuisi tekemään toimenpiteitä.
Usein joutuukin näin, kuten ed. Ukkola täällä totesi,
käyttämään sitä, että vaihto,
kun muuta keinoa ei ole. Mutta se ei ole suinkaan tämän
yhteiskunnan tarkoitus, että niitä, jotka rikkovat
sääntöjä, ei saateta vastuuseen
ja ne, jotka toimivat oikein, joutuvat itse tekemään
toimenpiteitä, jotta oikeudet eivät tulisi rikotuiksi.
Keskustelu päättyi.