8) Hallituksen esitys laiksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta
ja sähköisistä allekirjoituksista sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta
on tarpeellinen. Tietoyhteiskuntakehitys ja sähköisten palvelujen
kehitys vaativat myös lainsäädännön ajankohtaistamista.
Kerrottakoon se, että Suomi on tässä ihan
etunojassa koko Euroopassa. Voi olla, että tämä on
mallina tulevaisuudessa myös muille Euroopan maille.
Suurin osa sähköisistä palveluista
tai sähköisestä asioinnista ei edellytä sähköisen
tunnistamisen tai sähköisten allekirjoitusten
käyttöä, mutta osassa sähköisiä palveluita
voidaan muun muassa tehdä erilaisia oikeustoimia tai niiden käyttöön
liittyy joku muu tarve tunnistaa palveluiden käyttäjät,
ja joidenkin palvelujen käytössä riittävän
toimiva ja turvallinen vahvan sähköisen tunnistamisen
palvelu voi olla palvelun tarjoamisen edellytys. Tulevaisuudessa
kännykällä voidaan paitsi hoitaa pankkiasioita
myös lähestyä virastoja ja hoitaa liikennettä sinnekin
suuntaan. Nämä ovat luottamuksellisia asioita,
ja näissä tarvitaan tieto siitä, että palveluntarjoaja
tietää, että yhteyden päässä tämä palvelun
käyttäjä on juuri se henkilö,
joka hän väittää olevansa. Tämä tunnistamisen
tarve riippuu nimenomaan tästä palvelun luonteesta.
"Sähköisellä tunnistamisella on liityntöjä myös
tietoyhteiskunnassa keskeisiin perusoikeuksiin, kuten yksityiselämän
suojaan ja henkilötietojen suojaan. Ehdotettu sääntely
koskee vahvan sähköisen tunnistamisen palveluita,
joita on mahdollista tarjota jo ennen ehdotetun lain voimaantuloa."
Myös nämä vanhemmat palvelut kuuluvat
tähän piiriin. Todella tämä tulee
avaamaan suomalaisen, voi sanoa, pandoran laatikon siinä mielessä,
että nyt vasta päästään
sitten kunnolla kehittämään näitä sähköisiä palveluja.
Kun suomalaiset ovat ehkä pikkasen jääneet
jälkeen siitä, mitä alussa olivat netin
käytössä ja mobiilin käytössä,
niin nyt voidaan monipuolistaa palveluja ja toivoa, että palvelut
lähtevät todella Suomessa käyntiin myös
täällä sähköisellä puolella.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen osalta
eduskuntakäsittely oli välillä vähän
tervan juontia, ja nyt voidaan sanoa, että lopussa kiitos
seisoo. Pitkä ja perusteellinen asiantuntijakuuleminen
tämän asian osalta, hyvä yhteistyö ministerin
kanssa asian edistämiseksi toivat lopulta lopputuleman,
johon voi olla tyytyväinen. Tämä lakiesitys
avaa meille, niin kuin tuossa ed. Alatalo sanoi, kokonaan uudenlaisen
lehden sähköisten palveluiden kehittämisessä,
mikä on varmasti yksi parhaimmista asioista tämän
lakiesityksen osalta. Tässä tietysti luodaan perustason
sääntely vahvan sähköisen tunnistamisen
palveluiden tarjonnalle, mutta myös näille palveluiden
markkinoille avautuu nyt uusi tie.
Tässä kuulemisessa eri palveluntarjoajat,
potentiaaliset sähköisten palvelujen tarjoajat,
ovat ilmoittaneet, että eteneminen kaupallisiin palveluihin
tämän sähköisen tunnistamisen
ympärillä tulee olemaan nopeaa ja mahdollisesti
jo syksyllä, loppuvuodesta, ensimmäiset palvelut
sitten tulevat tämän lain myötä käyttöön.
Olen samaa mieltä siitä arviosta, että Suomi on,
lainsäädäntösyistäkin,
jäänyt hieman jälkeen näiden
sähköisten palveluiden kehittämisessä. Tämä laki
toivottavasti osaltaan nyt antaa mahdollisuuden siihen, että kuromme
kiinni muita maita sähköisten palveluiden kehittämisessä ja toivottavasti
sitten saamme sen Suomelle ykkösaseman palveluiden kehittäjänä ja
uusien palveluiden lanseeraajana, jota kautta sitten myös nämä kaupalliset
sovellutukset voidaan pistää levitykseen Suomen
rajojen ulkopuolelle. Näin pienen markkina-alueen sisällä tietysti
näiden palveluiden (Puhemies: 2 minuuttia!) tuottaminen
on rajallista, mutta markkinat ovat rajattomat meidän rajojemme
ulkopuolella.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluaisin kiittää liikenne- ja
viestintävaliokuntaa tämän lain käsittelystä. Laki
ei ole varmastikaan yksinkertaisin laeista, joita valiokunta on
käsitellyt, mutta joka tapauksessa lain merkitys on varmasti
paljon suurempi kuin osataan edes kuvitella. Tällä lailla
on tavoite laatia perustason sääntely ja yleiset
oikeudelliset puitteet vahvaa sähköistä tunnistamista
koskevien palveluiden tarjonnalle Suomessa. Me haluamme olla vauhdittamassa
sähköistä asiointia, ja aivan yksi perustavaa
laatua oleva lähtökohta on se, että meillä on
olemassa vahva sähköinen tunnistaminen. Itse asiassa
tämä laki on ensimmäinen laatuaan Euroopassa
ja tiettävästi koko maailmassa.
Suomessa on tähän mennessä laskettu
liikkeelle yli 4 miljoonaa ehdotetussa laissa tarkoitettua vahvan
sähköisen tunnistamisen välinettä, ja
tässä tarkoitan verkkopankkitunnuksia. Mutta lisäksi
on ollut tarjolla myös Väestörekisterikeskuksen
kansalaisvarmenteita. Näillä välineillä tehtiin
viime vuonna yli 10 miljoonaa tunnistamistapahtumaa, ja kasvua edelliseen
vuoteen verrattuna oli noin 60 prosenttia, mikä kertoo juuri
siitä, että sähköinen asiointi
on vahvassa kasvussa. Jatkossa on odotettavissa yhä enemmän
sellaisia kehittyneitä sähköisiä palveluita, joiden
turvallinen käyttäminen edellyttää vahvaa sähköistä tunnistamista.
Itse asiassa mielestäni tämä oli viimeinen
hetki ryhtyä sääntelemään asiaa.
Tällä lailla luodaan oikeusvarmuus ja mahdollistetaan
toisaalta uusien innovaatioitten synty ja toisaalta kansalaisten
turvallisten sähköisten palvelujen käyttö.
Ja tavoite tietysti on, että parin kolmen lähivuoden
aikana markkinoilla olisi muutama luotettava tunnistuspalvelun tarjoaja
ja — kansalaisnäkökulma ennen kaikkea — kansalainen
voisi sitten itse valita sen tunnistusvälineen, joka parhaiten
hänelle sopii. Tätä välinettä voisi
sitten käyttää mielellään
kaikissa tunnistamista tarvitsevissa sähköisissä palveluissa,
jolloin säännöllinen käyttötottumus
myös takaa sen käytön mukavuuden.
Arvoisat kollegat, lausuntovaliokunnat, perustuslakivaliokunta
ja hallintovaliokunta, sekä mietintövaliokunta,
liikenne- ja viestintävaliokunta, tekivät tämän
kevään kuluessa paljon työtä,
jotta esityksen käsittely olisi ripeää eduskunnassa.
Asiantuntijoita, niin kuin tässä todettiin, kuultiin
paljon. Viestintäpolitiikkaan liittyvät asiat
ovat usein vasta kehittymässä olevia, teknisesti
vaikeita ja oikeudellisesti hankalia asioita, joissa taloudelliset
intressiristiriidat ovat suuret. Lisäksi näitä hankalia
asioita käsitellään usein Suomessa maailman
mittakaavassa aivan kärkijoukoissa. Sen vuoksi näissä asioissa
monesti korostuu se, että meillä on olemassa monenlaisia erilaisia
mielipiteitä. Tämän lain käsittelyn
yh-teydessä asia on tullut suorastaan poikkeuksellisen
selvästi esille. Valiokunnan kuulemisessa tuotiin esiin
lukuisa määrä erilaisia mielipiteitä, joille
tunnusomaista oli se, että ne ovat hajaantuneet tasaisesti
lakiehdotuksen eri yksityiskohtiin. Tällöin todellakin
oli kysymys yksityiskohdista ja lakiehdotuksen perustavaa laatua
olevia ratkaisuja ei asetettu kyseenalaisiksi.
Arvoisa puhemies! Tämä laki ei yksinään
ratkaise kaikkia sähköisen tunnistamisen kehittämiseen
liittyviä haasteita Suomessa. Maaliskuussa hyväksytyssä sähköistä tunnistamista
koskevassa valtioneuvoston periaatepäätöksessä sovittiin useista
toimenpiteistä, joita asiassa tarvitaan, ja nämä toimenpiteet
liittyvät erityisesti yritysten ja yhteisöjen
tunnistamiseen, identiteettivarkauksiin ja biometrian käyttöön
tunnistamisessa. Lisäksi arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunnan alaisuuteen
asetettu sähköisen tunnistamisen kehittämisryhmä on
jatkanut työtään tällä hetkellä pääasiallisena
tavoitteenaan kehittää kansainvälisiin
avoimiin standardeihin perustuva kaikkien toimijoiden käytettävissä oleva
sähköisen tunnistamisen käytön
ja identiteetin hallinnan toimintamalli. Olisi luontevaa, että jatkotyössä ehdotetun
lain
vaikutuksia seurataan jatkuvasti ja tiiviisti. Tähän
toimintamalliin tietysti sopii aivan erinomaisesti se, että liikenne-
ja viestintäministeriö antaa liikenne- ja viestintävaliokunnalle
vuoden 2010 loppuun mennessä selvityksen lain toimivuudesta
ja vaikutuksista.
Arvoisa puhemies! Tällä lailla on suuri mahdollisuus
vaikuttaa tietoyhteiskuntamme kehittymiseen ja nimenomaan sen kehittymiseen
kohti kansalaisen kannalta turvallisempia ja monipuolisempia sähköisiä palveluja.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän vahvaan sähköiseen
tunnistamiseen, kuten ministeri tuossa mainitsi, valiokunnat paneutuivat
erityisen tarkasti, myös hallintovaliokunta kuuli suuren
suuren määrän asiantuntijoita ja katsottiin
joka kantilta tätä asiaa. Tämä on
kyllä hyvin tarpeellinen tässä nykypäivän viestintäkehityskehikossa,
kun sähköiset palvelut lisääntyvät
ja toisaalta erilaisin tunnuksin tehdään erilaisia
verkkopankki- ja muita toimintoja. Tämä yksinkertaistaa
ja toisaalta sitten varmistaa sen asiakkuuden tai sen henkilöllisyyden, jonka
kanssa ollaan tätä kauppaa tai jotain muuta toimintoa
tekemässä. Toisaalta tämä on
osoitus siitä, että kun meillä tässä aikaisemmin
puhuttiin sormenjälkien rekisteröinnistä,
niin maailma menee tähän suuntaan, että pitää olla
varma siitä, kuka henkilö mitäkin palvelua
käyttää tai mihinkin sitoutuu. Sille
kehitykselle me emme kovin paljon voi mitään ja
onko tarvetta voidakaan?
Mutta se, mihin tässä aika paljon luotetaan
ja mikä tuli myös ministerin puheissa esille,
on näiden markkinoiden syntyminen, ja kysymys kuuluu: Minkälaisia
markkinoita sitten loppuviimeksi syntyy ja millä tavalla
ne vaikuttavat tämän vahvan sähköisen
tunnistamisen käyttöön ja toteutumiseen?
Varmaan on toivottavaa markkinoiden syntyminen ja sitä kautta
myöskin tämän hyvän innovaation,
kun EU:ssakin kärkimaissa ollaan, onnistuminen.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun aikaisemmin käsittelimme passilakia
tai sormijälkitunnistamista, niin siinä totesin,
että Orwellin yhteiskunta meillä jo on, halusimme
sitä tai emme. Ja nimenomaan kun me haluamme, että yksilön
vapaus ja yksilön suoja tässä säilyy, niin
sen takia tämä tietoturva on tässä erittäin
tärkeä asia asiakkaiden kannalta. Tämä esityshän oli
vaikeaselkoinen, ja se näkyi näissä asiantuntijakuulemisissa.
Siellä oli hyvin ristiriitaisiakin mielipiteitä,
ja sehän johtuu siitä, että tämä koko sähköisen
tunnistamisen ja sähköisen allekirjoituksen laki
on niin poikkeuksellisen uusi asia. Ajatellaan sitä, että pankkiasiat,
virastoasiat ja muut kaupalliset palvelut todella voidaan pin-koodilla
kaikki hoitaa, mobiililla ja kännykällä nimenomaan.
Tässä on hyvin olennaista se ensitunnistaminen,
kun henkilö sinne kirjautuu sisään, että kyseessä on
juuri se henkilö, joksi hän ilmoittautuu.
Nythän täällä on hyväksytty
ajokortin käyttökin, Euroopan unionin alueen ajokortin
käyttö, ja tässä tietysti aika
rohkeasti uskomme siihen, että siellä ovat ne
henkilöt kyseessä. Vastuunhan näissä ottavat
nyt siis palveluntuottajat, onko kyseessä juuri se oikea
henkilö, ja tässähän on todella
siirtymäaika vuoteen 2012 asti. Toivomme, että todellakin
tämä systeemi tulee toimimaan, ja meidän
on oltava valmiita sitten korjaamaan, mikäli väärinkäytöksiä sattuu
ja esimerkiksi joku toinen henkilö toimii toisen nimissä väärällä identiteetillä.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti näistä markkinoista. Meillähän
periaatteessa ovat verkkopankkitunnukset olleet käytössä vahvan
sähköisen tunnistamisen välineenä ilman,
että siinä on mitään laillista
sääntelypohjaa olemassa, ja tällä lailla nyt
ikään kuin nämä verkkopankkitunnuksetkin legalisoidaan
ja niistä tulee laillisesti vahva tunnistusmenetelmä.
Tämän lain lähtökohta on, että markkinoille
tulisi myös muita, ja tiedossa tietysti on se, että tähän
rinnalle tulee sitten mobiilitunnistamismahdollisuus ja voi olla,
että jotakin muuta, todennäköisesti ei
välttämättä lähivuosina.
Jos ei edes mobiilitunnistamista, niin meillä edelleenkin
on nämä verkkopankkitunnukset, mutta niillä on
nyt sitten vahva lakisääteinen pohja taustalla.
Mutta uskon, niin kuin ed. Alatalokin totesi, että tämä mobiilitunnistaminen
lähtee vauhdilla liikenteeseen ja vuoden kuluttua toivottavasti mahdollisimman
monella meistä on myös kännykässämme
tämä mobiilitunnistamismahdollisuus. Eli tämä on
hyvin teknologianeutraali laki, luo vaan sen sääntelyn
ja kehikon, mutta katsotaan sitten, minkälaisilla tunnistamisvälineillä kansalaiset
haluavat erilaisiin palveluihin tunnistautua.
Keskustelu päättyi.