9) Hallituksen esitys laiksi taksiliikennelain muuttamisesta
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Taksialan asiat ovat puhuttaneet eduskunnan
liikenne- ja viestintävaliokuntaa useaan otteeseen. Kovin
taistelu käytiin viime kaudella, kun paineet oli villiinnyttää koko
taksihomma. Me emme halunneet, että ulkomaiset taksifirmat
tulevat kuorimaan kermaa päältä vaan
että kotimaiset yrittäjät pärjäävät
tässä. Se oli kova taistelu. Itse asiassa Ruotsissa
haluttaisiin palata nyt suomalaiseen systeemiin, joka on kontrolloidumpi malli.
Toki elinkeinovapauden vuoksi tapauskohtainen tarveharkinta ei ollut
enää mahdollinen.
Nyt sitten olemme viime päivinä laatineet
tämän asemapaikkasäännön,
muutamme taksilakia siltä osin. Tämä on
juuri minulle henkilökohtaisesti aika tärkeä,
koska isäni sattuu olemaan viimeisiä kylätakseja
tuolla Pohjois-Pohjanmaalla. Nyt siis ympyrä on pyörähtänyt
ja palaamme takaisin siihen, että myös tuolla
kuntien syrjäalueilla on taksilupia ja siellä se
taksiluvan omistaja sitten tekee sitä liikennettä myös
oikeasti. Suuret kunnat ja kuntaliitoksista syntyneet suurkunnat ovat
aiheuttaneet tarkistuksen tarpeen, kenelle ja minne taksiluvat voidaan
myöntää. Meillä Tampereella
Teisko on tällainen maaseutumainen alue Tampereen kyljessä,
mutta esimerkiksi Suur-Salossa, joka muodostuu jopa kymmenestä vanhasta
kunnasta, Sastamalassa, Akaassa tai Suur-Kouvolassa on juuri tarve,
että niissä vanhoissakin kuntakeskuksissa on taksiluvat
ja toimiva taksiliikenne.
Taksipalveluverkon kattavuus on heikentynyt. Ongelmista kärsivät
käyttäjät ja kunnat, ja Kelalle tämä aiheuttaa
suuria rasitteita. Kyläkohtaisten asemapaikkojen merkitys
on siinä, että taksit sijoittuvat käyttäjän
kannalta lyhyen matkan päähän, jolloin
nämä ajomatkat käyttäjän luokse
jäävät kohtuullisiksi. Tämä on
siis myös aluepoliittinen kysymys. Nythän lääninhallitukset
loppuvat, ne ovat taksialaa kontrolloineet, ovat olleet taksimiesten
koti tavallaan, mutta nyt tulevat sitten nämä elyt,
jotka tulevat tarkistamaan näitä lupia, sitä,
kelle ne annetaan ja kellä ne pysyvät. Toivotaan,
että elyt, nyt kun ne ovat lähempänä näitä alueita,
myös sitten tuntevat alueet tarkemmin.
Hakijat pannaan paremmuusjärjestykseen siten, että joka
hakee lupaa vähintään 20 kilometrin etäisyydelle
kuntakeskuksesta, olisi etusijalla. Tässä on ollut
kuitenkin väärinkäyttömahdollisuuksia.
Niinpä vielä tuossa viime viikolla sorvattiin
viimeiset fiilaukset lakiin ja mietintöön. Liikenne-
ja viestintävaliokunta on rakentanut kompromissin, ja kiitän
valiokuntaneuvos Perttulaa ja valiokunnan jäseniä — erityisesti
ed. Pakkanen oli tässä kovasti mukana — että saatiin
tämä mietintö valmiiksi. Nyt tämä laki
astuisi sitten voimaan 1. heinäkuuta, kun sen äänestämme
voimaan.
Taksiliitolla oli näkemys harvaanasuttujen alueiden
mallista, mutta se ei mennyt ministeriölle läpi.
Kuitenkin saimme rajatuksi seitsemän suurinta kaupunkia
tuon 20 kilometrin säännön ulkopuolelle.
Näissä kaupungeissa halusimme välttää,
ettei tuo etusijajärjestys muuttuisi väärin perustein.
Tätä pienemmissä kaupungeissa väärinkäyttöön
voidaan puuttua asemapaikalla päivystystä koskevan
ilmoitusvelvollisuuden ja valvonnan keinoin. Kaikkien maaseutumaisissa kunnissa
toimivien taksiautoilijoiden, joiden asemapaikan etäisyys
on vähintään 20 kilometriä kuntakeskuksesta,
on ilmoitettava hiljaisempien aikojen päivystyksestä lääninhallitukselle.
Kun pidin tämän puheen tästä asiasta
Taksiliiton kokouksessa, siellä epäiltiin, että kuinka
tätä tulevaisuudessa voidaan valvoa. Siellä tuli
tietysti erilaisia ajatuksia, että Kelan kauttahan tulevaisuudessa
sairaskyyditkin kontrolloidaan, välityskeskukset voivat
tätä kontrolloida, autoala itse voi valvoa, että siellä asemapaikalla
varmasti pysyy se taksimies ja yrittäjä, kun hänelle
on se lupa sinne annettu.
Ideana on se, että aina vapautuneen luvan viimeistä asemapaikkaa
hakeneelle kiintiön puitteissa annetaan lupa. Siis liitetyn
kunnan alueella vapautuva lupa pysyisi näin aina siellä liitetyn kunnan
alueella. Ja yksi muutos tehtiin koskien luvan saajia. Muille paitsi
palveluammatissa toimineille nostettiin etuasemaan taksinkuljettajina toimineet,
siis taksirengit, joilla on käytännön kokemusta
ja jotka voivat luvan saada. Näin halusimme painottaa niitä ihmisiä,
jotka ovat alalla toimineet, jotta he saavat tämän
luvan paremmin. Sen lisäksi me halusimme korostaa todellakin
liikenneturvallisuutta tässä myös, koska
taksirengit ovat ajaneet sitä taksia siellä, ja
uskon, että tämä oli hyvä muutos
tuohon lakiin.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että parannetaan
lakia, jos ei tämä toimi. Itse en ollut kauhean
innostunut tuosta hiljaisen päivystyksen ilmoituspakosta,
mutta kaiketi se tarvittiin. Tämä on kompromissi,
ja todellakin toivon, että tällä me voimme
turvata nyt kuitenkin tasa-arvoiset palvelut myös kuntien
syrjäalueille. Sitten totta kai taksinkuljettajien ammattipätevyys
täytyy olla kunnollinen, ihmiset ovat valmiita maksamaan
koulutettujen ihmisten palvelusta ja työstä.
Sitten ensi syksynä puutumme kuorma-autoilla ajettaviin
taksikyyteihin. Niihin meidän on pakko eduskuntana tarttua,
koska tällaista väärinkäytöstä on
myös tapahtumassa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo toi tuossa hyvin esiin ne kääntelyt
ja vääntelyt, joita tuolla liikennevaliokunnassa
tämän asian tiimoilta teimme.
Tuosta kuorma-autokysymyksestä haluan todeta, että siinä me
minusta olisimme voineet olla tiukempia ja evätä jo
tähän samaan juoksuun sen mahdollisuuden, että kuorma-autolla
voi harjoittaa taksiliikennettä. Meistä ei kukaan
kyllä tuolla valiokunnassa ymmärtänyt
sitä, että kuorma-auto on henkilöliikenteeseen
käytettävä ajoneuvo.
Mitä tämän lain sisältöön
tulee, oli hyvä, että valiokunta oli yksimielinen
ja saimme väännettyä lain vielä ennen
kesälomille lähtöä tänne
suureen saliin ja sitä kautta voimaan. Tuosta kuntakoosta
ja kuntaliitoksista tulevaisuudessa, niin pelottavaa on kuitenkin,
että sellaisissa kunnissa, joissa liitoksia tehdään
ja joissa pinta-alat kovasti kasvavat, pienet keskukset saattavat
jäädä tuolloin vähäisen
tarpeen vuoksi taksiliikenteeltä paitsioon. Toivottavasti
tuo valvonta pelaa ja taksiliikenteen on mahdollista myös
noissa pikku kunnissa toteutua.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Kotikuntani Kouvola taajama- ja haja-asutusalueena
on erinomainen testialusta nyt tälle uusittavalle laille.
Pinta-alaltaan suuri kaupunki vaatii hajautetut taksipalvelut. Tämä laki
vastaa Paras-hankkeessa mukana olleen Kouvolankin huutoon. On yhtä lailla
huomattavaa, että tämä parantaa taksipalveluiden
saatavuutta kaikkialla Suomessa.
Tässä kohdassa on hyvä muistuttaa
eduskuntaa ja itseään siitä, että tämä ei
ole viimeinen zoomaus taksitoiminnan osalta. Erityisen tärkeää on kiireesti
paneutua jo täällä mainittuunkin esteettömien
ajoneuvojen tilanteeseen. Invataksien rinnalle on noussut vaihtoehtoisesti
varustettuja autoja, joissa varustetaso on vaihteleva eikä sitä valvota
ja säädellä tällä hetkellä täsmällisesti. Mietinnössä valiokunta
toteaa, että tähän ongelmaan on puututtava
mitä pikimmin. Itseni on varsin helppo yhtyä juuri
tähän. Odotankin, että se on syksyllä valiokunnassa
ihan ensimmäisenä asiana käsittelyssä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun meillä on kuntaliitoksia
tullut, niin näitä liitettäviä kuntia
voi verrata aikaisemmin toimineisiin kyliin, joissa oli omat taksinsa.
Seurauksena tässä ajan myötä on
ollut se, että sieltä taksit ovat hävinneet.
Vaarana ilman tätä lain muutosta varmasti olisi
ollut se, että pienistä liitoskunnista taksipalvelut
olisivat hävinneet kokonaan.
Arvoisa puhemies! Siltä osin tämä on
todella erittäin hyvä. Toivoisin myös
sitä, että valvonta kohdistuisi myös
siihen, että silloin kun on lupa siellä liitetyssä kunnassa,
nämä taksit todella sitten ajaisivat niitä ajoja,
kun niitä ajoja niin sanottuna epämiellyttävänä aikana
on tarjolla, koska jo aikaisemmin tilanne oli se, että pitkään
alalla olleet eivät halunneet viikonloppuna ja öisin
lähteä millään viemään,
vaikka tilattiin jonnekin huvipaikalle. Eli valvonnan pitäisi
olla todellista sitten, että jotka ovat kerran hakeneet
sen luvan, täyttävät ne velvoitteet,
jotka siihen lupaan liittyvät.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tänään näyttää olevan
päivä, jolloin liikenne- ja viestintäministeriölle
tulee antaa kiitosta, myös tämän asian
osalta nopeasta reagoinnista tämän asian suhteen.
Nimittäin tämä asiahan lähti
etenemään siten, että ministeri antoi
tästä yleiskirjeen lääninhallituksille
nimenomaan kuntaliitospaikkakuntien osalta, mutta hyvin nopeassa
aikataulussa todettiin, että se ei riitä. Se on
riittämätön toimenpide, ja tämä lainsäädäntöprosessi käynnistettiin.
Tietysti valiokuntakin joutui hyvin tiukalla aikataululla tähän
asiaan paneutumaan, mutta sitoutui siihen, että vielä tämän
istuntokauden aikana ennen kesätaukoa tämä asia valiokunnasta
saadaan täysistuntokäsittelyyn, ja tässä se
nyt on.
Todellakin kuntaliitoskuntien kohdalta tämä asia
tulee hyvin ratkaistua, mutta yhtä lailla sitten kuntakeskusten
ulkopuolisten maaseutumaisten alueiden taksipalveluiden turvaamiseen
tämä lakiesitys on hyvä vastaus. Lisäksi
tämä ajovelvoite ed. Vistbackan tapaisiin tilanteisiin
toivottavasti puree hyvin, eli silloin kun ajovelvoite määritetään
tällaisessa ajojärjestyslistassa ja sitä sitten
lääninhallitus valvoo, myös ne palvelut ovat
todella saatavissa eikä ole niin, että taksi ajaa
silloin kun itsestä siltä tuntuu.
Eli kokonaisuutena katson, että tähän
ajankohtaiseen tilanteeseen vastataan tässä hyvin.
Täällä ovat ed. Alatalo, ed. Palm ja
ed. Paajanen muun muassa tuoneet esille eräitä epäkohtia
taksiliikenteeseen liittyen, kuorma-autotaksit ym. Näihin
asioihin palataan syksyllä ja niihin oma työryhmänsä tullaan
asettamaan, minkä jälkeen sitten lainsäädäntö on
täällä meillä eduskunnan käsittelyssä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys laiksi taksiliikennelain
muuttamisesta pureutuu juuri tämän päivän
ongelmiin. Kun meillä tulee kuntaliitoksia, on käynyt niin,
että nämä maaseudun taksit ovatkin joutuneet
vähän keskittymään tuonne asutuskeskuksiin
ja maaseudun ihmisten taksipalvelut ovat vaarantumassa. Toisaalta
nämä muutokset ovat aiheuttaneet monissa paikoissa
sen, että maaseudulla taksia harjoittava joutuu liittymään
nyt tämmöisen suuremman kaupungin taksivälityspalveluun
tai -järjestelmään, ja ne liittymismaksut
ovat aika korkeita. Myöskin erilaiset muut järjestelmät,
kuten esimerkiksi alkolukon suunnittelu, voivat lisätä sellaisten
maaseututaksien kustannuksia, joilla on vähemmän
ajoja, kohtuuttoman paljon.
Kaiken kaikkiaan nämä säännökset,
jotka määrittelevät tästä ajovuorojärjestyksestä tai
näiden vuorojen ajamisesta ja ilmoitusvelvollisuudesta
lääniin, ovat erittäin tervetulleita.
Näkemykset, että taksit voisivat vapaasti hakeutua niille
markkinoille, joilla ajotarvetta on, eivät kuluttajan kannalta
vastaa kyllä kuitenkaan siihen tarpeeseen, koska oleminen
semmoisessa päivystyksessä, jossa ei tule kyytejä,
ei tietenkään ole houkuttelevaa, vaan houkuttelevaa
on ajaa ruuhka-aikoina. Tämän palvelun oikeudenmukaisuuden
vuoksi ja taksiyrittäjien keskinäisen oikeudenmukaisuuden
vuoksi on hyvä, että määritellään,
että nämä hiljaisetkin ajot ajetaan,
ja sitten muina aikoina voidaan ajaa myöskin, kun on vilkasta,
niin että kaikki hyötyvät siitä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän on oikeastaan hyvä vielä sanoa
lopuksi, että todellakin tärkeää on
kuluttajan kannalta, että taksi, kun se soitetaan, tulee
riittävän läheltä. Niin kuin
ed. Vistbacka tuossa sanoi, tämä on se yksi kipukohta
tässä, millä me valvomme riittävän
hyvin, että todellakin päivystetään
myös hiljaisena aikana siellä syrjäkylällä tai
vanhassa kuntakeskuksessa. Voidaan tosiaan ajovuorolistoilla ja
muilla pitää huoli siitä, mutta me tulemme
näkemään, kuinka siinä käy,
ja me tulemme sitten varmasti tähän asiaan puuttumaan.
Ylipäänsä tämä taloustilannehan
heijastuu taksin käyttöön ensimmäisenä.
Esimerkiksi Helsingin seudulla taksiajot ovat vähentyneet
noin 10 prosenttia. Viime laman aikaan ne vähenivät Suomessa
jopa 40 prosenttia. Toivottavasti nyt ei vajota niin alas. Syrjäseuduilla
on omat ongelmansa. Kun kouluissa oppilaat vähenevät,
taksia tarvitaan vähemmän ajamaan koulukyytejä.
Kyläkoulut ja niiden lakkautukset lisäävät
ensin aluksi koulukyytejä, mutta vaikutus yleensä kuivuu
muutamassa vuodessa.
Sen sanoisin vielä näille elyille evästyksenä, että ei
pidä tällaisena taloudellisesti huonona aikana
niitä taksilupia liikaa antaa kuitenkaan, vaikka jotkut
tietysti valittavat, jos ei saa heti taksia, kun tilaa, etteivät
nämä terveet taksiyritykset kaadu liialliseen
kilpailuun. Tässä mielessä lääninhallituksilla
ja tulevaisuudessa elyillä on suuri vastuu. Minä ainakin
haluan uskoa suomalaiseen hyvään taksiyrittäjään,
jolle voi vaikka pienen lapsen laittaa menemään
sillä kyydillä ja varmistaa sen, että se
on siellä perillä sitten oikeassa paikassa. Pidämme
tämän hyvissä kansallisissa käsissä ja
niin, että alueellinen tasa-arvo toteutuu.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka otti mun mielestä oleelliseen
kipiähän asiahan, aiheeseen, kiinni. Nimittään
se on juuri näin, kun tänä päivänä tätä yhteiskuntaa
eletähän, taksilupia on annettu aika mukavasti
myös maaseurulle. Myös hiljaasina aikoina ajetaha,
ettei ruveta valittamahan niitä ruuhka-aika-ajoja, vaan
siel on aika turhautunutta porukkaa, jos ei taksia saa kiinni. Nimittään
ihmiset on aika ovelia keksimähän laitteet ja
olemahan sillä lailla, että valitettavasti en
ollu saatavissa kiinni, vaikka laitteet oli kunnossa, mutta jostain
syystä ei pelannu. Eli siihen ja valvontaha pitää kiinnittää huomiota,
että myös hiljaasina aikoina taksit on liikkeellä.
Keskustelu päättyi.