10) Hallituksen esitys kiinteistöjen kirjaamisasioiden
siirtämistä käräjäoikeuksilta maanmittauslaitokselle
koskevaksi lainsäädännöksi
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on käsittelyssä nykyisen
hallituksen hallitusohjelman mukainen hallituksen esitys, jolla
siirretään kiinteistöjen kirjaamisasiat
käräjäoikeuksilta Maanmittauslaitoksille.
Hallituksen esityksessä korostetaan sitä, että tällä halutaan
parantaa julkishallinnon toimintaa ja kohdentaa käräjäoikeuksien
resursseja riita- ja rikos-asioiden ratkaisemiseen. En tiedä,
kuinka pitkälle tämä voi pitää paikkansa,
koska sitä henkilöstöä siirretään
maanmittaustoimistoihin, jotka ovat nimenomaan näitä lainhuuto-
ja kiinnitysasioita käsitelleet. Sen näyttää tulevaisuus
sitten ja sehän on henkilöstöresursseista
pääasiassa kiinni, mitä käräjäoikeuksille
annetaan.
Valiokunta on mielestäni aivan oikein korostanut sitä,
että näillä rekisteritiedoilla on julkinen
luotettavuus ja niillä on erittäin keskeinen merkitys
kiinteistöjen vaihdannassa ja kiinteistöjen käytössä vakuutena.
Tämä kiinteistöjärjestelmä on
sellainen keskeinen osa, joka muodostaa sitten nämä kirjaamisasiat
ja se on sitten perusedellytys, että henkilöt
pystyvät saamaan lainoja pankista, kun nämä asiakirjat
ovat vakuutena kiinteistöjen osalta.
Valiokunnan mietinnön mukaan sen hankkimassa selvityksessä todetaan,
että näitä henkilöitä sijoitetaan
Maanmittauslaitoksen 33 toimipisteeseen, jolloin kaksi toimipistettä,
eli Alajärven ja Saarijärven toimipisteet jäisivät
ilman näitä palveluja. Tältä osin
mielestäni valiokunta on varsin perustellusti omassa lausumaehdotuksessaan
numero 1 todennut sen, että: "Eduskunta edellyttää,
että Maanmittauslaitoksen kaikkien toimipisteiden tulee
tarjota samantasoisia palveluita uudistuksen kohteena olevissa kiinteistöjen kirjaamisasioissa."
Arvoisa puhemies! Pidän tätä lausumaa
erittäin perusteltuna ja järkevänä siltä osin,
että jos kerran paikkakunnalla on maanmittaustoimisto, niin
tuntuu aika oudolta se, että sinne ei siirrettäisi
tai siellä ei annettaisi niitä palveluja, mitä periaatteessa
nyt on tarkoitus ollut siirtää käräjäoikeuksilta
maanmittauslaitoksille.
Jotenkin tuntuu oudolta, arvoisa puhemies, kun luin mietintöä siltä osin,
taikka täällä todetaan nimenomaan se,
että maanmittaustoimistossa kirjaamisasian ratkaisisi toimiston
palveluksessa oleva lakimies tai maanmittaustoimiston henkilökuntaan
kuuluva muu virkamies ja lakimiehen tehtävänä olisi
ratkaista vaikeat kirjaamisasiat. Kun mietinnön mukaan
maanmittauslaitoksiin tullaan palkkaamaan kirjaamisasioita varten
noin 15 lakimiestä ja alkuvaiheessa 18, jäin pohtimaan
ja etsimään tästä mietinnöstä sitä,
että millä tavoin jokaisessa toimipisteessä, jossa
näitä lainhuuto- ja kiinnitysasioita ratkaistaan,
on tarjolla lakimiespalveluita. Koska tämän mukaan
niitä tulee olemaan kaiken kaikkiaan noin 15. Ilmeisesti,
uskon näin, tarkoitus on se, että nämä lakimiehet
sitten saavat oman alueensa ja heidän velvollisuutensa
on kiertää sen oman toimipisteensä ulkopuolella
olevassa maanmittaustoimistossa, jossa hän ratkaisee niitä vaikeampia
kirjaamisasioita. Muuten en tätä tekstiä oikein
pysty ymmärtämään.
Arvoisa puhemies! Yksi asia, joka on jäänyt minun
mielestäni hieman ilmaan tässä, on nimenomaan
tuomioistuinharjoitteluun liittyvät kirjaamisasiat, jotka
aikaisemmin on suoritettu käräjäoikeuksissa.
Tämän mietinnön mukaan se asia on jäänyt
hieman auki. Käytännön elämästä vaan
toteaisin sen, että on aika vaikea ajatella, että maanmittaustoimistoon
tuleva lakimies pystyisi suorittamaan kylmiltään
niitä vaikeita lainhuutoasioitten ratkaisemisia, jos ei
ole jo ollut harjoittelemassa tuomioistuinharjoittelun tai minkä niminen
harjoittelu sitten onkaan. Koska tiedän sen, että esimerkiksi
sellaisissa tilanteissa, joissa on kolme, neljä kuolinpesää peräjälkeen
ja ensimmäisessä kuolinpesässä on
esimerkiksi henkilöitä, jotka ovat muuttaneet
Yhdysvaltoihin tai Kanadaan vuosisadan alkupuolella, sellaisten
asioitten ratkaiseminen tänä päivänä, kun
yritetään selvittää kuolinpesiä jonkun
kiinteistön saamiseksi esimerkiksi yhden henkilön nimiin,
niin siinä vaaditaan kyllä aika tavalla monenlaista
asiantuntemusta, myös juridista asiantuntemusta.
Siltä osin toivon, että tämä valiokunnan
toivomus, joka ei ole lausumassa, mutta jossa valiokunta on todennut,
että se pitää tärkeänä,
että mahdollisuuteen sisällyttää kirjaamisasiat
tuomioistuinharjoittelun piiriin palataan jatkossa. Toivon, että tämä palaaminen
tapahtuu aika nopeasti, ettei synny sellaista tilannetta, että lakimiespiireihin
tulee henkilöitä, jotka eivät ole olleet
hankkimassa esimerkiksi tuomioistuinharjoittelun yhteydessä kokemusta
kirjaamisasioista ja lainhuutojen käsittelystä.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi haluan vaan todeta, että minun
mielestäni tämä lausumaehdotus 2 nyt
ei ole kovinkaan tarpeellinen, koska minun mielestäni se
eriävä mielipide, jonka edustajat Ruohonen-Lerner
ja Rajala ovat liittäneet lakivaliokunnan lausuntoon, se
teksti olisi kyllä varmasti riittänyt. Näitä kielellisten
asioitten ylikorostamisia minun mielestäni ei tarvitsisi
tehdä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! On varmasti toiminnallisesti hyvä,
että kirjaamisasiat siirretään käräjäoikeuksista
Maanmittauslaitokselle. Esimerkiksi kiinteistöä koskevan tiedon
keskittäminen yhteen paikkaan parantaa varmasti mahdollisuuksia
pitkällä tähtäimellä kehittää kiinteistöä koskevia
tietojärjestelmiä ja myös sähköistä asiointia.
Se, miksi tulin tähän puhumaan, liittyy itse asiassa
näihin taloudellisiin vaikutuksiin. On huolestuttavaa,
että meillä alkaa olla suurimmassa osassa näitä hallituksen
esityksiä, itse asiassa kustannusten kasvattamisia, kun
sen sijaan pitäisi kustannuksia pienentää,
niin kuin tässäkin esityksessä. Esityksen
taloudelliset vaikutukset ovat 1,3 miljoonaa kustannuksia kohottavia,
ja samaan aikaan jää oikeusministeriön
alalle 0,9 miljoonaa euroa toimitilamenoja katettavaksi oikeusministeriön
sisältä, joka tarkoittaa lähinnä, että jostain
resurssikuluista se otetaan.
Eli näiden muutosten osalta puuttuu täysin analyysi
siitä, millä tavalla kustannukset sopeutuvat useamman
vuoden aikana meille asetettuihin raameihin ja tuottavuustavoitteisiin.
Tältä osin toivoisikin, että meillä kiinnitettäisiin
jatkossa huomiota siihen, että nämä laskenta-asiat saadaan
kuntoon myös näissä hallituksen esityksissä.
Tämä on oikeastaan useamman ministeriön
alalla oleva ongelma. Ongelma lienee siinä, että kun
rahaa on vähäsen ja nämä rahat
täytyy kuitenkin näistä samoista kehyksistä kattaa,
niin todennäköistä on se, että joudutaan
ydintehtävistä ne rahat sitten ottamaan, jolloin
se tarkoittaa näiden meidän palveluiden osalta
pahimmillaan myös heikennyksiä. Tässä kohden
meillä jää 0,9 miljoonaa kattamatonta
toimitilamenoa. Samaan aikaan oikeusministeriön alalla
tiedetään, että vankeinhoidossa rahasta
on tiukkaa. Tietenkin tämä on kysymys, mistä tämä 0,9
miljoonaa euroa sitten otetaan.
Toisaalta voi sanoa, että Maanmittauslaitokselle siirtyvä kustannusosuus,
tietenkin näiden hakemusmaksutulojen osalta, asiakas maksaa sen
lisäkustannuksen, joka tästä aiheutuu.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiinteistöjen kirjaamisasioiden
siirtäminen käräjäoikeuksilta
Maanmittauslaitokselle on haastava uudistus. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnössäkin todetaan tämän
hetken kiinnitetyn varallisuuden arvoksi 260 miljardia euroa. Elikkä talouselämän
kannalta on todella tärkeää, että kirjaamisasioiden
siirrossa onnistutaan ja voidaan olla vakuuttuneita lainhuuto- ja
kiinnitysrekisteriin merkittyjen tietojen luotettavuudesta.
Sähköinen kiinteistöjen vaihdanta
tulee lisääntymään ja asettaa
myös omat haasteensa, ja onkin tärkeää,
että henkilöstöresurssien, erityisesti
lakimiesten, riittävyyden ohella varmistetaan ensi vuoden
budjettiin riittävät määrärahat, kuten
valiokunnan mietinnössä todetaan.
Tämä valiokunnan mietintö pitää sisällään kolme
lausumaehdotusta, joissa todetaan, että kaikissa toimipisteissä tarjotaan
saman tasoiset palvelut ja kiireellisten oikeuksien toteutuminen turvataan,
ja että maa- ja metsätalousvaliokunnalle annetaan
vuoden 2010 loppuun mennessä selvitys uudistuksen toimivuudesta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
kiinteistöjen kirjaamisasioiden siirtämisestä käräjäoikeuksilta Maanmittauslaitokselle
on varmaan perusteltu tämmöinen hallinnon uudistamisprosessi.
Kun lakivaliokunta käsitteli tätä asiaa,
niin siellä tuli esille sellaisia epäilyjä toisaalta
tämän oikeusvarmuuden toteutumiseksi, minkälaiset valmiudet
ehkä Maanmittauslaitoksella on ottaa vastaan nämä kaikki
juridisesti hyvin vaikeiden asioiden käsittelyt, kuten
ed. Vistbacka täällä aikaisemmin totesi.
Tässä mielessä on huolehdittava siitä,
että myöskin lakimiehiä ja juristeja
siirtyy riittävä määrä tuonne
Maanmittauslaitoksen puolelle, tai siellä — en
epäile sitä ollenkaan, mutta valiokuntakäsittelyssä tämä tuli
esille — tämmöinen oikeusvarmuus voi
vaarantua, jos siellä ei ole riittävästi
heti aluksi juridista osaamista. Toisaalta nämä keskeiset
asiat otetaan sillä tavalla, että niitä ei
kovin delegoida suoraan tuonne toimistohenkilöstön
tasolle.
Tämä on erittäin tärkeä asia,
koska kansalaisilla on luottamus siihen, että kiinteistön
kirjaamisasiat on käsitelty varmasti luotettavalla tavalla
ja niin, että ei tule myöhemmin epäselvyyksiä näistä mahdollisista
virheistä, mitä sitten näissä ratkaisuissa
tehdään. Tämän vuoksihan lakivaliokunta
lausunnossaan toteaa, että se pitää tärkeänä,
että mahdollisuuteen sisällyttää kirjaamisasiat
tuomioistuinharjoittelun piiriin, valiokunta aikoo palata myöhemmin.
Keskustelu päättyi.