Täysistunnon pöytäkirja 68/2010 vp

PTK 68/2010 vp

68. PERJANTAINA 18. KESÄKUUTA 2010 kello 13.04

Tarkistettu versio 2.0

1) Hallituksen esitys laeiksi järjestyslain 22 §:n, järjestyksenvalvojista annetun lain ja yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain muuttamisesta

 

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! (Hälinää)

Ensimmäinen varapuhemies:

(koputtaa)

Ennen kuin aloitatte, ed. Vistbacka, täytyy tämän salin hiljentyä kuuntelemaan teidän puhettanne. — Ed. Vistbacka, olkaa hyvä!

Puhuja:

Kiitos, arvoisa puhemies! — Nyt toisessa käsittelyssä oleva hallituksen esitys laeiksi järjestyslain 22 §:n, järjestyksenvalvojista annetun lain ja yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain muuttamisesta on varmasti määrätyiltä osin perusteltu. Siinähän nyt laajennetaan järjestyslakia siten, että järjestyksenvalvoja voitaisiin asettaa myös terveyden- ja sosiaalihuollon toimenpiteisiin, lentopaikkoihin ja satamiin, joissa järjestyksenpito on luonteeltaan saman tyyppistä kuin siellä, missä aikaisemmin se on ollut mahdollista.

Arvoisa puhemies! Itse näen ongelmana sen, että järjestyksenvalvojan oikeuksista on viittauksia erittäin monissa laeissa ja sen johdosta voi sanoa näin, että kokonaiskuvan saaminen on vaikeaa. Arvoisa puhemies! Niin kuin hallituksen esityksen perusteluissakin on todettu, tämä esitys on osa kokonaisuudistusta ja tämän vuoden syysistuntokaudella mitä ilmeisimmin tulee toinen vaihe. Toivoisin, että siinä otettaisiin tarkasti huomioon ne viittaukset muihin lainsäädäntöihin, että saataisiin jonkinlainen järki tähän toimintaan.

Arvoisa puhemies! Kun lukee hallituksen esitystä ja myöskin valiokunnan mietintöä, tuntuu pikkasen siltä, että tällä koulutuspuolella saattaa olla vähän rahastuksen makua. Sen johdosta minun mielestäni ehdottomasti näitten koulutuksen antajien toimintaa pitäisi valvoa tarkemmin.

Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi haluan todeta sen, että minä pelkään valitettavasti pahoin sitä, että tämän suuntainen kehitys, mitä nyt viime aikoina on yksityisellä järjestyksenpitopuolella ollut, johtaa siihen, että kohta poliisien toimintaa ulkoistetaan, koska yhä enemmän siirretään yksityisille järjestyksenvalvojille tätä toimintaa.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Sama huoli kuin ed. Vistbackalla. Meillä on yhteiskunnan toimesta poliisit, meillä on vanginvartijat, meillä on hyvin koulutettu ja vastuullinen virkamieskunta tältä osin. Nyt kuitenkin tämä yksityistäminen laajenee, ja tämä hallituksen esityshän laajentaa järjestyksenvalvojat joukkoliikenteen kulkuneuvojen, liikeasemien ja kauppakeskusten lisäksi myös terveyden- ja sosiaalihuollon toimipisteisiin, lentopaikkoihin ja satamiin.

Vaikka yksityisten turvallisuusalan toimijoiden ammattitaitoa kehitetäänkin ja koulutusta lisätään, niin tähän liittyy tämä periaatteellinen ja käytännön kysymys, että valvonta siirtyy siis yhä enemmän yksityisten liikkeenharjoittajien, yksityisten yritysten käsiin — vähän tuollainen Irak-ilmiö, puhemies. Yhdysvallathan on Irakin sodassa nimenomaan siirtänyt armeijalta tehtäviä näille yksityisille yrityksille, jotka sitten suorittavat ihan sotilaallisia toimiakin.

Tässä on tulevaisuuden näkökulmasta nimenomaan yhteiskunnan rakenteisiin liittyvä ongelma. Tässä haluaisin painottaa sitä, että poliisitoimen kaltaiset asiat, voimankäyttö, tulisi säilyttää virkamiehillä, ei jakaa yksityisille yrityksille. Tämä on hyvin keskeinen kysymys. Vanginvartijoiden kohdallahan tätä on jo yritetty vankien saattamiskysymyksissä, ja tässä on tämä huoli yhteinen.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Kysymys on kokonaisturvallisuuteen liittyvästä asiasta, jossa näen, että niin poliisin ja muitten viranomaisten kuin myös yksityisten järjestyksenvalvojien ja yksityisten turvallisuuspalveluyrittäjien kokonaisuus tulee nähdä sellaisena, että nämä täydentävät mielekkäällä tavalla toisiaan. Poliisilla on oma keskeinen tehtävänsä, joka tulee nimenomaan olla poliisilla, mutta yhteiskunnan tilanne on kehittynyt sellaiseksi, että meille on tullut turvallisuuspalveluja tarjoava sektori, jota tarvitaan, jolla on oma tehtävänsä. Toivon, että lainsäädännöllä näitten kaikkien tärkeitä tehtäviä muodostettaisiin toimivaksi kokonaisturvallisuudeksi.

Oiva Kaltiokumpu /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä laki järjestyksenvalvojista ja yksityisistä turvallisuuspalveluista on tämän lain kokonaisuudistuksen ykkösvaihe, eli kun ed. Vistbacka täällä kuulutti kokonaisuudistusta, niin sehän on tulossa ja on tarkoitus, että se olisi täällä syysistuntokaudella 2010 eduskunnan käsittelyssä.

Ylipäätään turvallisuuden ylläpito perustuslain mukaan kuuluu viranomaisille näillä yleisillä julkisilla paikoilla. Perustuslakivaliokunta on tätäkin lakiesitystä käsiteltäessä antanut lausunnon, jossa korostaa sitä, että viranomaisten ja yksityisten toimivallanjaon pitää olla selvä ja että poliisille ja muille viranomaisille kuuluu yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpito yleisillä paikoilla. Nyt vain on niin, että viime vuosina Suomessakin on jouduttu turvautumaan yksityisiin palveluihin, ja Suomessahan nämä kontrolli- ja koulutusvaatimukset ovat kovat näille yksityisille toimijoille.

Tässä tapauksessa, kun sosiaali- ja terveystoimen eri palvelupisteisiin ulotetaan tämä yksityinen järjestyksenpito, niin tässä on huomattava se väkivaltaistumiskehitys, joka Suomessa on tapahtunut. Meillä on huumeiden käyttö, päihteiden käyttö lisääntynyt, uhkailu kohdistuu jopa niihin henkilöihin, jotka julkiselta sektorilta yrittävät auttaa erilaisin omin toimin ja valtion ja kunnan puolesta näitä ihmisiä, ja se ei ole hyväksyttävää. Meidän yhteiskunnassa tulisi etsiä muitakin keinoja, joilla puututaan väkivaltaiseen käyttäytymiseen, toisen turvallisuuden uhkaamiseen ja ylipäätään päihteiden ja huumeiden käyttöön ja päihteiden väärinkäyttöön. Tämä laki on valitettavasti tarpeellinen näiden ihmisten, niiden työntekijöiden, turvallisuuden ja oman työrauhan vuoksi.

Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeätä, että järjestyksenvalvojien koulutuksesta ja valtuuksista on selkeästi säädetty. Haluan erityisesti kiinnittää huomiota siihen, että yleisen turvallisuuden ja järjestyksen, yhteiskunnan sisäisen turvallisuuden, kannalta on tärkeätä, että poliisin voimavarat ovat kunnossa. Tältä osin valitettavasti tuottavuusohjelmalla on leikattu poliisin hallinnollisella puolella, siirretty jopa poliisille sitten sellaisia tehtäviä, jotka häiritsevät poliisin työtä kouluissa, lähiöissä ja myöskin taajamissa ja erityisesti haja-asutusalueella. Ministeri Holmlundhan esitti sotilaitten käyttöä jopa haja-asutusalueiden turvallisuuspalveluun, mikä oli kyllä järkyttävä esitys.

Tässä suhteessa sosialidemokraatit ovat tänään esittäneet lisätalousarvioon 4 miljoonan euron lisäystä poliisitoimeen, jotta voidaan yleisen järjestyksen mutta muun muassa talousrikollisuuden ja kovan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntakykyä parantaa. Nyt on todella näihin asioihin kiinnitettävä myöskin määrärahatasolla huomiota.

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Huolestuttavaa tässä on se, miten tämä tapahtuu. Tämä hallitus käyttää hyvin yksinkertaista juttua, että kansalta ja kansalaisilta pois, vähennetään henkilöstöä — VR tai sitten Yle — siirretään kaikki maksullisille, joissa tehdään rahaa, pyritään yksityistämään VR eli heikennetään palveluita, viedään kaikki maksullisille kanaville tv:ssä, joita tällä hetkellä katsoo Suomessa 25 prosenttia eli noin kokoomuksen kannatusluku. Kaikki muut urheilut on siirretty pois, ettei kansa pysty katselemaan näitä, niin että kansalaisia ottaa päähän tässä tapauksessa. Nyt poliiseja on vähennetty koko ajan, lisätään turvattomuutta kaduilla kansalaisten, nuorten, kaikkien keskuudessa, ja taas joku iso osakefirma tai pikku, keskisuuri on vetämässä sitten nämä koulutetut ihmiset hommiinsa. Tämä on halpamainen tapa tavallaan tähdätä siihen, niin kuin ed. Tiusanen ja ed. Vistbacka sanoivat, että tämä on ilman muuta tie yksityistämiseen, ja tällä tavalla tämä tapahtuu. Mutta tämä on vanha, hyvin alkeellinen ja ikävä tapa tavallaan tuoda näitä asioita tällä lailla peitellyn kapulakielisesti, koska takana on kuitenkin vaan lähinnä rahanteko, tietynlaisen turvattomuuden, epävarmuuden ja pelottelun ilmapiirin lisääminen kansalaisten keskuudessa.

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa puhemies! Turvallisuus on yksi perustarpeistamme, ja kristillisdemokraatit ovat korostaneet sitä, että me olemme sitä mieltä, ja perustuslakivaliokunnan tavoitteiden mukaisesti ja sen jäsenenä toivon, että viranomaisten ja yksityisen turvallisuudenvalvojan toimivallanjakoa entisestään selkiytetään. On hienoa, mitä ed. Oiva Kaltiokumpu tuossa mainitsi, että on positiivista, jos hallitus tuon yksityisen turvallisuuden kokonaisuudistuksen ensi syksyyn mennessä saa eduskunnalle.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokumpu puhui viisaita sanoja siitä, että turvallisuus on taattava myös näissä sairaaloissa ja sosiaalihuoltopisteissä. Mutta valitettavaa vaan on se, että kun poliisihallintoa keskitetään ja reuna-alueilla ei ole poliisipartioita juuri lainkaan näkyvillä kuin ihan poikkeustapauksissa, niin voimankäyttöoikeus ja se, miten voimaa käytetään, saattaa muodostua ongelmaksi nimenomaan järjestyksenpitäjien osalta silloin, kun joudutaan poliisia odottamaan erityisen pitkään. Tämä on se koulutuksen pääpointti minun mielestäni, että järjestyksenvalvojilla on jonkinlainen ja selvä käsitys siitä, mitä oikeuksia heillä todellisuudessa on silloin, kun voimankäyttötilanteisiin joudutaan, ja usein joudutaan niissä tilanteissa, joihin ed. Kaltiokumpu viittasi, kun on kyse huumeidenkäyttäjistä.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa puhemies! Turvallisuuden lisääminen yhteiskunnassa kaikin tavoin on tietysti tärkeää, ja tässäkin tavoitellaan sitä, että yksityisillä paikoilla tai julkisilla paikoilla, sairaaloissa, tarkasti rajatuilla alueilla, kauppakeskuksissa jne. voi toimia järjestyksenvalvojia, joilla on oma tehtävänsä sillä alueella.

Järjestyksenvalvojien koulutushan on kehittynyt viime aikoina hyvin, ja poliisi viranomaisena valvoo järjestyksenvalvojien toimintaa heidän toimialueellaan. Katson, että tämä on erittäin hyvä järjestyksenvalvojien toimintaedellytysten parantamiseksi ja nimenomaan näillä rajatuilla alueilla.

Poliisien toimintamäärärahat ja toiminta muutenkin koko ajan laajentuvassa toimintaympäristössä eivät anna periksi sitä, että poliiseja olisi valvomassa järjestystä sairaaloissa tai sosiaalitoimen toimipaikoissa tai kauppakeskuksen sisäalueilla. Tämä esitys on kannatettava.

Oiva Kaltiokumpu /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tätä lakia käsitellessä on noussut tärkeitä asioita esille: minkälainen vastuu yhteiskunnalla on kansalaisten turvallisuudesta. Perustuslain mukaan tämä vastuu on jakamaton. Ihmisten tulee saada yhteiskunnan varoin kaikki turvallisuuspalvelut asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta, ja jos valtiovalta ei riittävästi näitä viranomaisten toimesta takaa, niin on vaara, että kun palvelut menevät ostopalveluiksi, se eriarvoistaa sellaiset ihmiset, jotka asuvat kaukana asutuskeskuksista ja poliisilaitoksista, ja toisaalta eriarvoistaa myöskin varallisuuden suhteen. Silloin rikkaat voivat ostaa palvelut ja vähempivaraiset voivat jäädä palveluja ilman. Tässä mielessä on tärkeää, että koulutetut poliisit saadaan töihin. Tällä hetkelläkin on työttömiä poliiseja ja toisaalta poliiseja on saatavilla ja heitä ei pidä liiaksi keskittää.

Toinen kysymys on, että kun yksityisille henkilöille ja tahoille annetaan toimivaltuuksia, myös voimankäyttöoikeuksia, niin kansalaisen oikeusasema, kansalaisen perusoikeuksiin puuttuminen edellyttää, että sillä, joka puuttuu niihin, on riittävä koulutus, riittävä tieto ihmisoikeuksista, perusoikeuksista ja siitä tapahtumasta, johon hän on puuttumassa. Mikäli meidän kehityksemme on se, että jatkuvasti laajennetaan erityisesti yksityissektorilla olevaa toimivallan käyttöä, voimme olla tilanteessa, jossa ilmeisesti monissa muissa maissa ollaan, että ei aina tiedetä, kuka saa puuttua, millä tavalla saa puuttua, kenelle voi valittaa tai kannella näistä toimista, ja yksityisen kansalaisen perustuslaillinen oikeusasema vaarantuu.

Juha Mieto /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä on tärkiä kysymys, jos ajatellahan sitä, että nykyliberaalisessa yhteiskunnassa aina vain enemmän tuloo näitä kaiken asteen huumehörhöjä, erimoisten pillereitten syöjiä. Ennen ku sanottiin, jotta poliisi on lähettyvillä, niin kaikki oli järjestyksessä. Nykkin on selevä sektori. Hyvin yksinkertaasesti voi tämän ajatella näin: poliisilla on tärkiä tehtävä, kaikki kunnioottaa sitä. Mutta jos tätä laajennetaan sillä lailla, että pikkukurssituksilla annetahan tiettyjä oikeuksia, niin siinähän hämertyy jo viranomaastenki, esimerkiksi koulutettujen poliisien, tehtävä, jotenka tässä uuressa ajatuksessa, mallissa, mitä nyt ajatellahan tuleman, pitää olla selevät pelisäännöt ja poliisille pitää antaa kunnia. Niille pitää antaa koulutusta vastaava työ, eli kaikki poliisit töihin. Siitä lähretähän liikkeelle.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Vielä painotetaan: "Julkisen hallintotehtävän antaminen muulle kuin viranomaiselle ei saa vaarantaa perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia." Näin kirjoittaa perustuslakivaliokunta, ja tämä on tärkeä asia.

Toinen asia: Tässähän nyt laajennetaan vartijoiden oikeuksia toimia nimenomaan yksityisellä sektorilla terveyden- ja sosiaalihuollon toimipisteisiin. Siinä on kyllä todettava sekin asia, että tähän saakka tietysti, kun ei ole ollut niin paljon huumeongelmia ja muita, siellä lääkintävahtimestarit ja henkilökunta ovat pystyneet ylläpitämään sitä turvallisuutta ja järjestystä. Mutta jos ja kun sinne nyt sitten tulee terveydenhoidon poliklinikoille tällaisia vartijoita kaasuaseineen ja vartijamerkintöineen, niin se kyllä luo vähän sellaisen ilmapiirin, joka ei kuulu sinänsä sairaaloihin. Tässä ollaan astumassa askel ylitse sen, mitä vanhastaan sairaalat ovat olleet. Näin ollen, jos sairaalat pystyisivät omalla henkilökunnallaan, esimerkiksi miespuolisilla lääkintävahtimestareilla, hoitamaan tämän asian, niin se olisi aina parempi.

Ensimmäinen varapuhemies:

Asian käsittely keskeytetään.