15) Laki oikeudenkäymiskaaren 14 luvun 6 ja 7 §:n
muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Viime vuosina oikeudenkäynteihin
on liittynyt entistä enemmän julkisuutta. Kuluneena
keväänä on Ruotsin-mallin mukaisesti
ensimmäistä kertaa itse oikeudenkäyntikin
televisioitu lähes kokonaisuudessaan. Julkisuuden henkilöiden
esiintyminen oikeussalissa on saanut paljon tilaa mediassa, mutta
myös raakojen henkirikosten käsittelyä oikeudessa,
oikeussalissakin, on seurattu tiiviisti televisiossa ja lehdistössä.
Oikeudenkäyntien runsas mediajulkisuus voi kuitenkin olla
haitallista asian käsittelylle sekä kansalaismielipiteelle
oikeuslaitoksen kunnioittamisesta.
Herra puhemies! Henkirikosten ja muiden törkeiden rikosten
oikeudenkäyntejä uutisoitaessa on tiedotusvälineissä toistuvasti
nähty erilaisia suojaamisoperaatioita syytetyn henkilöllisyyden peittämiseksi.
Oikeussalissakin on käytetty takkeja, huopia, jopa poliisisaattueita
on tarvittu, sekä järjestetty harhautuksia oikeustalolle
saapumisen ja sieltä lähtemisen salaamiseksi.
Syytetyt ovat saaneet piilotella kasvojaan jopa vastatessaan tuomioistuimessa
ja itse oikeussalissa oikeuden esittämiin kysymyksiin.
Oikeuskäytäntö vaihtelee toki eri
puolilla maata. Oikeudenkäynti, jota ei ole julistettu
salaiseksi, on enemmän tai vähemmän julkinen
oikeuden puheenjohtajasta, siis tuomioistuimen puheenjohtajasta,
riippuen. Oikeussalikäyttäytymistä ohjaa
todellakin puheenjohtaja. Laissa on säännökset
siitä, että puheenjohtajan velvollisuutena on
valvoa järjestyksen noudattamista istunnossa. Se, joka
ei tottele puheenjohtajaa, voidaan poistaa salista, tai häntä voidaan
rangaista sakolla. Oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin kuuluu
sekin, ettei rikoksesta epäillyn itse tarvitse myötävaikuttaa
rikoksen selvittämiseen eikä hänen tarvitse
olla tässä mielessä yhteistyössä viranomaisen
kanssa. Tämä koskee myös nuoria rikoksentekijöitä.
Kuten oikeusministeri Koskinen on todennut, piilottelu tai harhautusoperaatiot
eivät kuulu asianmukaiseen
oikeudenkäyntimenettelyyn. Prosessia johdettaessa on vaadittava
rikoksesta epäillyltä ja muilta asianosaisilta
oikeuden istuntoon soveltuvaa esiintymistä. Julkisessakin
oikeudenkäynnissä tuomioistuimen harkinnan mukaan
syytettyä suojellaan julkisuudelta kuvaamiskielloin ja
poistamalla yleisö salista käsittelyn aikana.
Tuomiovaltaa käyttävältä riippumattomalta oikeusistuimelta
riistetään mielestäni sille kuuluvaa
arvovaltaa sallimalla erilaiset provokaatiot ja piilottelut oikeuskäsittelyn
aikana. Tuomioistuinkäsittelyn rikoksia ennalta estävä vaikutus näin
mitätöityy, kun oikeussalissa ei vaadita syytetyltä avointa
ja asiallista esiintymistä. Tiedotusvälineiden
välittämä kuva takkien alla piilottelevista
syytetyistä, joita asianajajat piiloutumisessa vielä avustavat,
ei ole omiaan lisäämään kunnioitusta
oikeuslaitosta kohtaan.
Jos henkilö on kykenevä väkivaltaan,
jopa henkirikoksiin, on hänen myös piilottelematta kohdattava
tekonsa seuraukset. Yleisen oikeustajun mukaan ei ole syytä halventaa
oikeuslaitosta syytetyn henkilöllisyyden salailuoperaatioilla.
Herra puhemies! Oikeudenkäynnin julkisuustoimikunta
on helmikuussa 2002 luovuttanut mietintönsä oikeusministeriölle.
Toimikunta ehdottaa oikeudenkäynnin julkisuutta koskevan lainsäädännön
uudistamista kokonaisuudessaan. Ehdotettu oikeudenkäynnin
julkisuuslaki olisi oikeudenkäyntien julkisuutta sääntelevä yleislaki,
ja se sisältäisi oikeudenkäynnin julkisuutta koskevat
säännökset kaikkien tuomioistuimien osalta
ja riippumatta siitä, minkälaista oikeudenkäyntijärjestystä kyseisessä tuomioistuimessa
sovelletaan.
Reilut kaksi vuotta sitten oikeusministeri Johannes Koskinen lupasi
kirjallisesti, että kyseinen lainsäädäntöuudistus
ja sitä tarkoittava hallituksen esitys tuodaan eduskunnalle
viimeistään vuoden 2003 aikana. Sen vuoksi, ettei tällaista
esitystä vieläkään puolen vuoden
kuluttua vuoden 2003 päättymisestä ole
tänne eduskuntaan hallitukselta tullut, olen päättänyt
näin lakialoitteen avulla vauhdittaa tämän
uudistuksen toimeenpanoa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Hemmilän lakialoite on
oikein hyvä ja kannatettava. Oikeusistuinta ei saa halventaa,
ei myöskään siten, että siellä naamioidutaan
tai peitetään henkilöllisyyttä muuten
hupuilla tai muilla vastaavilla menettelyillä. Identiteetti
tulee paljastaa. Koska rikoksetkin on tehty, niin pitää olla myöskin
rohkeutta sitten kantaa niistä vastuu ja ottaa lunta tupaan
reilusti sillä tavalla, kun yhteiskunta sanktioita antaa.
Aloite on oikein hyvä ja kannatettava.
Minä ihmettelen, missä vaiheessa meillä on päässyt
käytäntö nyrjähtämään
sellaiseksi, että oikeusistuimia voi halventaa siten, että siellä esiintyy
kasvot peitettyinä, huppu kasvojen edessä tai
jotain muuta vastaavaa. En tiedä mihin lakiin tuokaan perustuu,
että sekin saattaa olla laiton tilanne. Kyllä rikollisten
on voitava kantaa vastuu myöskin teoistaan.
Muistan 60-luvulla oppikouluajoilta oppikoulupaikkakunnallani
Keuruulla, kun poliisiasemalta tuotiin kahden poliisimiehen saattamana murhapolttajaa
vangin raitapuvussa kylän läpi kansallispirtille
käräjille tuomittavaksi ja me, jotka osuimme olemaan
kylällä silloin, niin me näimme, kuinka
murhapolttajaa siinä vietiin käräjille
ja hänelle tuomiot sitten siellä käräjillä asianomaisesti
oli luettu.
Minusta syytettyjen on tultava esille, kasvot ja nimet esille.
Tämän tulee olla ilmiselvä asia. Tietysti
eri asia on lasten, nuorten, psyykkisesti sairaitten kohdalla, se
on tietysti osaltansa eri asia ja olkoon siinä harkinta,
mutta kyllä yleismallin tulee olla juuri täsmälleen
se, mitä ed. Pertti Hemmilä on täällä tuonut
esille. Oikeusistuimen työ on mielestäni niin
perustavaa laatua meidän yhteiskunnassamme, että sitä ei
saa millään tavalla halventaa, vaan sitä tulee
voida kunnioittaa. Ihmettelen, kuinka tuomarit ovat nöyrtyneet
siihen, että tällainen kasvojen peittely ja suoranainen
pelleily on sallittu.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että aloite menee nopeasti
lainsäädännöksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä on tehnyt
aivan erinomaisen aloitteen. Niin kuin ed. Oinonen kehui tätä pikaista
käsittelyä toivoen, tätä pitää viedä nopeasti
eteenpäin. Kun tätä tekstiäkin
lukee, tätä asiaa ja sisältöä,
niin onhan tässä selvästi nähtävissä hyvä,
järkevä, oikea asia. Siinä mielessä ymmärrän,
että onhan tämä korkealta taholta syntynyt, koska
olen näkevinäni, että ed. Hemmilä — tullessaan
erään suuren puolueen puoluesihteeriksi — tämä on
pohjatyötä myöskin siitä, että on näyttöä tästä lainsäädäntötyöstä ja
kokemuksesta käytännön poliisimiehenä,
mitä se on olemassa tämä sisältö ja
toiminta.
Jos tätä maailmaa katsotaan, niin se, että ed. Hemmilä on
todennut, että oikeusministeriö on vuoden 2003
aikana luvannut tämän asian toteuttaa ja tuoda
eduskunnan käsittelyyn, niin tätä kun mietin,
niin kyllä siinä selvä johdonmukainen
peruste on olemassa. Se oli vanhaan aikaan tehty keskustelu ja esitys,
ja hallituspohja kun muuttui, niin sen jälkeen ei ole kukaan
tätä asiaa hoitanut ja tehnyt ja se on jäänyt
tuomatta tänne. Näin minä ymmärrän,
että tästä tämä on
kiinni. (Ed. Hemmilä: Tässäkin!) — Tässäkin,
joo. (Ed. Salo: Kepu lepsuilee!) Jos tätä maailmaa
katsotaan ja tehdään, niin täytyy todeta,
että oikeusministeriö, eikä se ministeriökään
kovin lähellä keskustaa ole olemassa, mutta toivottavasti
ministeriö muuttuisi myöskin tulevaisuudessa niin,
että siinä syntyisi semmoinen maalaisnäköala,
myöskin takametsien näköala, että siellä olisi
semmoista väkeä, mikä näitä asioita
ymmärtää ja näkee.
Jos tätä asiaa katsotaan ja ajatellaan siltä pohjalta,
niin kuin tässä kahdessa edeltävässä puheenvuorossa
on tehty, että on oikeuden pilkkaamista ja halventamista
se, että siellä huppu päässä huopiin
kietoutuneena ollaan ja poliisimiehet tätä asiaa
joutuvat vielä avustamaan ja tekemään asianajajien
lisäksi, niin se ei kyllä oikeuden arvostusta
nosta eikä kohota. Tämän osalta tässä aloitteessa
on niin selkeästi tuotu tämä asia esille,
että ken rikoksen pystyy tekemään, pystyy myöskin
silmästä silmään oikeuden ja
julkisuuden kanssa kestämään tämän
tuomion rakentelun ja myöskin oikeuskäsittelyn
paineen, mikä siinä syntyy ja tulee. Eri asia
on tietenkin sellainen, jos on näitä ed. Oinosen
mainitsemia henkisesti sairaita taikka sitten salaisia oikeudenkäyntejä tai
sitten, jos voisi ottaa esimerkkinä sellaisia, rajanveto
on tietysti vaikeata, mutta sellaisia esimerkkejä, niin
kuin nyt on esimerkiksi semmoinen 40 vuotta vanha murha, mistä kaivetaan ikään
kuin syytetty esille, siinä ymmärrän
ja hyväksyn tämän, että takaoven
kautta syytetty tai epäilty — ei edes syytetty
vaan epäilty — poistetaan sieltä. Tähän
se käy ja sattuu, mutta ei näihin muihin mihinkään.
Sellaisenaan kyllä näyttää,
että toivon, että eteenkinpäin ed. Hemmilä tässä aktiivisuudellaan
tuo tämmöisiä hyviä esityksiä,
mitä myöskin eduskunta toteuttaa taikka tekee
ja panee toimeksi. Ja jos ei oikeusministeriö niitä saa
toimeksi ja eduskunta mietinnöissään
eteenpäin tätä ed. Hemmilän
yksinkin kirjoittamaa aloitetta, niin kyllähän
sen kansa vaaleissa tuomitsee. Ei tule hyvä tästä jatkosta,
jos nämä asiat eivät etene.
Tähän vielä sellainenkin asia ja
tekijä liittyy, kun salia katsoo ja kun näen siellä edustajat
Salon ja Oinosen, jotka ovat naamioitumisasiaan ottaneet kantaa,
niin kuin ed. Hemmiläkin, niin tässä on
myös tekijöitä tältä osin
olemassa ja siitähän nyt on syntynyt niin, että hallitus
on lähtenyt eteenpäin ja löytänyt
oivallisen esityksen siitä, että julkisella paikalla
varsinkaan itsenäisyyspäivänä,
niin kuin ed. Salo on kiinnittänyt tähän asiaan
huomiota, ei saa naamioituneena esiintyä. Näin
sen pitää olla myöskin kaikessa muussa:
silmästä silmään on kestettävä,
mitä tehdään ja ollaan, ja kärsittävä se,
jos kerran rötöksen pystyy tekemään.
Mutta, herra puhemies, tähän maailmaan katsottuna,
vaikka ei tässä aloitteessa suoraan ole sitä mainittukaan,
niin otan kuitenkin vähän oikeutta omiin käsiin
ja kiinnitän huomiota myöskin sellaiseen asiaan,
mistä ed. Hemmilä voisi myöskin tehdä aloitteen,
että viime päivinä tällä kuluneellakin
viikolla tämä lapsirikollisuus on tullut voimakkasti
iltapäivälehdissä esille. Onhan se nyt
ihmeellistä, jos 12-vuotiaalla on kymmeniä, taisi
olla jopa satoja, rikoksia takanaan, kun otetaan pienimpiä mukaan,
mitä ei ollut luetteloitukaan siinä ja näiden
teko on alkanut järjestelmällisesti jo 10-vuotiaana.
Tämäkin asia on vaan saatava järjestykseen
ja kuntoon ja sellaisenaan myöskin siinä on niin,
että ken kykenee rikoksen tekemään, kykenee
myöskin vastuun kantamaan. Niin kyetään
kovin käsin oikeuden teitse ohjaamaan oikeille jäljille,
sellaisille jäljille, että tämä elämä paranee
ja tästä rikollisesta kierteestä päästään
eroon. Enkä tarkoita ollenkaan sitä asiaa, että se
ensimmäinen ainut paikka olisi vankila, vaan muitakin ohjaustapoja
on olemassa. Ennen maalaisoloissa niin kuin kaupungeissakin koivuvitsaa
käytettiin. Se toimi aika hyvin silloisten sukupolvien
kasvatuksessa. Nythän se ei enää toimi,
kun ei sitä enää käytetäkään.
Herra puhemies! Näillä lyhyillä sanoilla
toivotan menestystä ed. Hemmilän aloitteelle.
Kyllä tämä yhteiskunta paremmaksi tulee,
kun tämäkin hyväksytään.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kahden mielenkiintoisen, hyvän
kannatuspuheenvuoron jälkeen ei jää paljon
sanomista. Sen verran kuitenkin sanoisin tässä ed.
Lahtelalle, että ei kaikkien hyvien lakialoitteiden tarvitse tulla
täältä kokoomuksen pamppusiiveltä,
kyllä teilläkin on mahdollisuus niitä ihan
suoltaa ja tehdä aloitteita ja tuoda niitä käsittelyyn.
Ne nyt vain ovat sattuneet menestymään myöhemminkin
hallituksen esityksinä, ja sitä samaa kohtaloa tietenkin
toivon myös tälle ed. Pertti Hemmilän tekemälle
esitykselle.
Tämähän liittyy suurempaan kokonaisuuteen, yleensä siihen,
miten oikeuden puheenjohtaja pystyy tänä päivänä valvomaan
järjestystä oikeussalissa. Siihen liittyvät
myöskin nämä kaikki ongelmat, mitkä liittyvät
oikeudenkäynnin julkisuuteen, kuvaamiseen, nauhoittamiseen,
mahdollisesti myöskin tv-esityksiin, joista meillä on nyt
ollut kokemusta viimeisen puolen vuoden ajalta kahdessakin eri tapauksessa,
ja molemmilla kerroilla on tainnut olla epäiltynä korkea-arvoinen
poliitikko. Mutta se on aivan selvää, että nykyinen
käytäntö ei vastaa enää kansalaisten
oikeustajua, ei ainakaan siltä osin, jos yhteiskunnan intressi
on myöskin se, että törkeän
rikoksen tekijän kasvot voidaan paljastaa yhtä lailla
kuin hänen nimensä ja henkilöllisyytensä ja
kaikki muukin voidaan paljastaa.
Samoin oikeudessa tänä päivänä lisääntyy
häiriökäyttäytyminen tuomittujen
osalta. Osa saattaa jopa repiä sakkolapun saatuaan sen
puheenjohtajalta, osa poistuu salista näyttäen
puheenjohtajalle keskisormea. Käytäntö on
vaan, että niitä vanhoja kunnon ukkotuomareita,
joita joskus oli ja jotka pitivät nämä säännöt
kunnossa, ei enää tahdo olla tai he eivät
enää välttämättä uskalla
olla sellaisia kuin heidän arvovaltansa edellyttäisi.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä, että edes
neljä edustajaa tänään torstai-iltana
vähän ennen kello 21:tä ovat kiinnostuneet
siitä, miten meidän oikeuslaitoksemme toimii ja
minkälaisilla säännöillä siellä voidaan
pelata. Toivottavasti tämäkin keskustelu, joka
täällä on käyty, kun nämä ansiokkaat
puheenvuorot on käytetty, on omiaan vauhdittamaan sitä oikeusministeri
Koskisen lupaamaa lainsäädäntöuudistusta,
missä todennäköisesti otettaisiin myöskin,
uskon niin, tähänkin selkeään
ongelmaan uusi näkökulma ja mahdollistettaisiin
uudet käytännöt tuomioistuimissa.
Kun ed. Lahtela puhui rikosoikeudellisen vastuun ikärajaan
liittyen, miten 12—13-vuotiaat lapset jopa tekevät
törkeitä rikoksia, ja epäili, että allekirjoittanut
ei olisi ollut siinä kohtaa aktiivinen, niin ilmeisesti
ed. Lahtelalta on jäänyt huomioimatta, että tässä huhtikuussa
on nimelläni jätetty lakialoite juuri koskien
rikosoikeudellisen vastuun ikärajan poistamista, joten
tämä on kyllä etenemässä;
mikäli lakivaliokunta niin katsoo viisaaksi, tämäkin
asia tässä talossa etenee.
Keskustelu päättyy.