Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Viime päivät on keskusteltu
Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Rantalan esityksestä,
jonka mukaan viimeksi töihin tulleet saisivat potkut ensimmäisenä.
Valtiovarainministeri Urpilainen on toivonut tämän
asian selvittämistä, kuten myös työministeri
Ihalainen juuri tulleessa uutisessa.
Tuntuu käsittämättömältä,
että irtisanomistilanteessa joku muu kuin työntekijän
pätevyys olisi ratkaiseva tekijä. Minkälainen
työmotivaatio on sellaisella työntekijällä,
joka tietää, että vaikka hoitaisi työnsä kuinka
hyvin, niin ensimmäisenä tulee irtisanotuksi,
koska on viimeksi tullut työmaalleen? Irtisanominen on
aina yritykselle myöskin hyvin vakava paikka, ja silloin koko
yrityksen tulevaisuus on uhattuna. Voi olla niin, että jos
yritys ei saa jättää parhaita työntekijöitään
yritykseen, niin edessä on vielä lisää irtisanomisia.
Kysynkin ministeri Ihalaiselta: oletteko pohtineet tähän
esitykseen liittyviä oikeudenmukaisuuskysymyksiä ja
vaikutuksia yritysten mahdollisuuksiin työllistää myös
jatkossa?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Urpilainen halusi aloittaa, mutta hyvin tiiviit vastaukset.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Meillä on toden totta Suomessa sellainen
ongelma, että ikääntyvien työntekijöiden
työllisyysaste on liian alhainen. Minulla on käytössä Tilastokeskuksen
vuoden 2010 luvut, joiden mukaan 61-vuotiaiden keskiasteen koulutuksen
saaneiden miesten työllisyysaste on 40 prosenttia. Se on
todella, todella liian alhainen. Sen takia mielestäni on
suhtauduttava hyvin avoimesti erilaisiin vaihtoehtoihin, joilla
ikääntyneiden työllisyysastetta voidaan
nostaa. En pidä järkevänä sitä,
että me asetamme nuoria tai ikääntyneitä vastakkain.
Meidän täytyy myöskin pystyä nuorten
työllisyysastetta parantamaan, ja sen takia nuorisotakuu
on yksi hallituksen kärkihankkeista.
Minusta on hyvä, että työ- ja elinkeinoministeriö selvittää erilaisia
vaihtoehtoja. Kaikki keinot on haravoitava, joilla me pystymme ikääntyneiden
työllisyysastetta nostamaan, ja sitten poliitikot päättävät
sen jälkeen, mikä niistä vaihtoehdoista
on paras mahdollinen.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Todella, olen käynnistänyt
sellaisen selvitystyön, että arvioidaan nyt, mikä se
Ruotsin lakiperusteinen potkujärjestelmä on ja
mitä vaikutuksia sillä on ollut. Siellähän
on lakiin perustuva malli, jossa viimeksi tulleet voidaan irtisanoa
ensin, joskin sielläkin sopimusperusteisesti voidaan poiketa
siitä. Suomessa taas tällaista mallia ei ole meidän
lainsäädännössämme,
ja tässä mielessä meidän lainsäädäntömme
poikkeavat toisistaan.
Olen nyt sen verran perehtynyt meidän sopimusjärjestelmäämme,
että meillä työmarkkinakeskusjärjestöjen
sopimuksissa on sellainen lähestymistapa, että kovan
luokan ammattilaisia ei haluta päästää heti
pois, ja se ei liity tähän potkujärjestykseen.
Jos siellä työpaikalla on tullut vamma tai jokin
sairaus sille työntekijälle, niin häntä ei
ruveta potkimaan, sekin on siellä sanottu, ja sitten voidaan
ottaa huomioon ikä ja perhevelvoitteet, huoltovelvoitteet.
Meidän omassa sopimusjärjestelmässämme
on jo tällaisia kohtia, jotka voivat mahdollistaa (Puhemies
koputtaa) tällaista harkintaa irtisanomistilanteessa.
Mutta selvitetään nyt, mikä tämä meidän
suomalainen mallimme on, mitä kokemuksia ruotsalaisilla
on, kun tavoite on se, (Puhemies koputtaa) että yli kuusikymppisten
työllisyysastetta saataisiin nostettua. Se kai lienee yhteinen
pyrkimys. Minun vastaukseni on, kuulkaa, Bernerin malli, (Puhemies
koputtaa) — jos puheenjohtaja sallii — Bernerin
malli...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Puheenjohtaja ei nyt oikein salli. (Naurua)
No, ei salli. — Mutta Berner on tehnyt hyvää työtä niin,
(Puhemies koputtaa) että työstälähtöikä on
noussut kolmessa vuodessa...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Ihalainen. — Pari napakkaa lisäkysymystä,
edustaja Satonen ensiksi ja sitten edustaja Alanko-Kahiluoto.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Bernerin malli on hyvä malli, ja
muitakin hyviä malleja varmasti löytyy, mutta
sellaisissa yrityksissä, joissa on jouduttu irtisanomistilanteeseen, normaalikäytäntö
yt-neuvottelujen
yhteydessä on se, että ne henkilöt, jotka
pääsevät eläkeputkeen työhistoriansa
ja ikänsä perusteella, myöskin sinne
ajetaan. Tämä eläkeputki ei kuitenkaan ole
mikään onnela, koska se väistämättä pienentää eläkkeiden
suuruutta, suurimmillaan jopa 18 prosentilla verrattuna niihin työkavereihin,
jotka ovat työelämässä 65-vuotiaaksi
asti. Kysynkin: voidaanko eläkeputki korvata järjestelmällä,
joka ei ohjaa työikäisiä, työkykyisiä ja
työhaluisia ihmisiä ennenaikaiselle eläkkeelle?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Työurasopimuksessahan sovittiin,
että työttömyysturvaputken ikärajaa
vuodella nostetaan, mutta samalla sovittiin, että kukaan
ei putoa mustaan aukkoon. Jos 500 päivää täyttyy,
viime kädessä kunta on velvollinen järjestämään työtä tai
toimintaa, joka myöskin mahdollistaa palaamisen työttömyysturvan
piiriin. On myöskin haluttu suojata ihmisiä, etteivät
ihan mustaan aukkoon tipu. Tässä mielessä meillä tämä työttömyysturvaputki,
niin paljon kuin sitä moititaankin — miettikää nyt
tilanteita, joissa sanotaan satoja ihmisiä irti — on
nyt kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, että ihmiset
joutuvat vain toimeentuloturvan varaan. Kyllä meidän
pitäisi tällaistakin ajattelua tehdä.
Nyt minä sanon tämän Bernerin mallin.
Se on se, että neljässä vuodessa Berner,
perheyhtiö, jonka kvartaali ei ole neljännesvuosikatsaus
henkilöstöpolitiikassa vaan pidempi — perheyhtiöllä ei
ole näin — on neljässä vuodessa
pidentänyt työstälähtöikää kolmella
vuodella 64 vuoteen, vähän yli. (Puhemies koputtaa)
Miten? Siellä on ikäohjelma, siellä on
senioripankki, siellä on työhyvinvointitoimia,
ja he ovat tehneet yritystasolla ratkaisuja. Jos meillä olisi
tällaisia bernereitä, niin meidän ei
tarvitsisi (Puhemies koputtaa) keskustella siitä, mikä on
ikäraja eläkkeessä.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ikäsyrjintä työmarkkinoilla
ei kyllä vähene yhtään sillä,
että syrjintä käännetään
ikääntyneistä työntekijöistä nuoriin
tai uusiin työntekijöihin. Sitähän
Ruotsin mallin käyttöönotto käytännössä tarkoittaisi.
Ei ole mitään järkeä siinä, että luodaan
uusia syrjiviä rakenteita, kun pitäisi purkaa
vanhoja syrjiviä rakenteita. Sen vuoksi kysynkin teiltä,
valtiovarainministeri Urpilainen, minkälaisia rakenteellisia
ehdotuksia olette valmis tekemään, jotta saataisiin
lisää työpaikkoja ja jotta saataisiin
esimerkiksi nuorille naisille paremmat mahdollisuudet työllistyä.
Nythän vanhemmuuden kustannukset ovat edelleen jakamatta,
tai jos ajattelee työnantajia, niin kustannukset työnantajalle
siitä, että hän palkkaa ikääntyneen
työntekijän, saattavat jäädä hyvinkin
suuriksi. Mitä aiotte tehdä näiden asioiden
suhteen?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen edustajan kanssa samaa mieltä siitä,
että ei erilaisia ihmisryhmiä, myöskään
nuoria ja vanhoja, pidä asettaa vastakkain. Mutta minä jollain
lailla kyllä toivoisin tähän suomalaiseen
keskustelukulttuuriin sitä, että jos me tiedostamme
ongelman, joka meillä tällä hetkellä on
todellinen ikääntyneiden työllisyysasteen
osalta — se johtuu erilaisista asioista, varmaan asenteista,
ehkä siitä, että meillä on ollut eläkeputkea
käytössä, se johtuu siitä, että ikääntyneillä ihmisillä on
erilaisia kremppoja, he ovat ajautuneet työkyvyttömyyseläkkeelle,
mutta joka tapauksessa ikääntyneiden ihmisten
työllisyysaste on alhaisempi — niin tässä julkisessa keskustelussa
ei lähdettäisi siihen, että jos joku esittää jotain
selvitettäväksi, niin me automaattisesti lähdemme
ampumaan sitä ennen kuin tuota selvitystä on edes
tehty. Sen takia, kun näitä ongelmia tässä yhteiskunnassa
on, minä toivoisin semmoista tietynlaista avoimuutta myöskin
siihen, että rohkeasti ja avoimesti erilaisia vaihtoehtoja
etsisimme, ja sitten meistä poliittisista päätöksentekijöistä on
kiinni, mihin me (Puhemies koputtaa) loppujen lopuksi päädymme.
Ihan lopuksi haluan todeta edustajalle, että muun muassa
joustavan hoitorahan käyttöönotto on
yksi konkreettinen esimerkki, jolla myöskin parannetaan
nuorten, pienten lasten vanhempien, myöskin naisten
(Puhemies koputtaa) työnsaantimahdollisuuksia ja työntekomahdollisuuksia
sillä, että osa-aikatyö (Puhemies koputtaa)
ja perhe-elämä (Puhemies koputtaa) on mahdollista
yhteensovittaa tulevaisuudessa entistä paremmin.