1) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2006
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti hallintoneuvoston puheenjohtaja
Mari Kiviniemi ei nyt voi lausua tässä näitä alkusanoja,
mutta kuitenkin haluaisin onnitella Sitraa siitä, että se
on ottanut ohjelmaansa viime toimintavuonnaan kansallisen sähköisen potilastietojärjestelmän
eli siis sähköisen sairaskertomuksen sekä myöskin
sähköisen lääkemääräyksen
eli sähköisen reseptin. Hyväksyimme lait,
HE 253, ja totesimme, että Suomi on ensimmäinen
maa maailmassa, jossa sähköinen sairaskertomus
tulee kansallisesti käyttöön neljän
vuoden sisällä. Arkistointipalveluista vastaa
Kela, mikä on hyvä ratkaisu. Tarkoituksena on
yhdistää jo olemassa olevia aluejärjestelmiä,
ja tämä on suuri haaste.
Terveydenhuollon ammattilaisten puolesta jättäisin
arvoisalle talousvaliokunnalle, joka tekee mietinnön Sitran
kertomuksesta, toivomuksen, että neljän vuoden
aikana, kun sähköistä sairaskertomusta
valmistellaan, Sitran kehitystyö ja rahoitus jatkuisi.
Jos koko rahoitus siirretään STM:lle ja Kelalle,
on vaarana, että kuntien henkilöstöä käytetään
yhä enemmän kehitystyöhön. Ilman
terveydenhuollon ammattilaisiahan sähköistä sairaskertomusta
ei voida tehdä. Kehitystyöhön tarvitaan
siis runsaasti moniammatillista yhteistyötä, joka
ei voi tulla pelkästään kuntien ja sairaanhoitopiirien
maksettavaksi. Tarvitaan myös Sitran rahoitusta ja Sitran
työryhmien osaamista.
Toinen asia, johon haluaisin kiinnittää huomiota,
on Sitran erinomainen Elintarvike- ja ravitsemusalan strategiaohjelma
Era. Ohjelman mukaan Suomesta tehdään terveellisen
ravitsemuksen edelläkävijämaa. Tänään
pidetyssä Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kokouksessa
päätimme jo tehdä aloitteen Euroopan neuvostossa
terveellisen ravitsemuksen ohjelmasta. Tällöin
käytämme mielellämme Suomessa saatuja
tutkimustuloksia hyväksemme. Toivomme siis, että Sitra
jatkaa tämän projektin rahoittamista.
Eräät hallitusneuvotteluissakin nyt mukana olevat
puolueet ovat esittäneet, että ruuan arvonlisäveron
alennus sidottaisiin ravinnon terveellisyyteen. Tutkimus ei kuitenkaan
saamieni tietojen mukaan vielä ole niin pitkällä,
että terveellisyys ja sosiaaliset seuraukset voitaisiin
selkeästi määritellä, niin että arvonlisäveroa
voitaisiin alentaa ruuan terveellisyyteen perustuen. Kuitenkin tutkimusta
on syytä jatkaa, ja tämän vuoksi voisi
olla viisasta mainita, että selvitys on aiheellinen jo
hallitusohjelmassa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kuulin, mitä ed. Asko-Seljavaara
täällä sanoi, ja jopa ymmärsin
sen, mitä hän sanoi, ja vakuutan, että talousvaliokunnassa
tämä näkökulma tulee esille,
mutta terveyssektorin kysymyksissä, kuten muussakin Sitran
toiminnassa, on kyllä otettava huomioon se, mitä talousvaliokunnan
mietinnöissä aikaisemminkin on todettu, että siinä pitää myös
olla yhteistyötä Sitralla niin sosiaali- ja terveysministeriön,
Kansaneläkelaitoksen kuin kuntienkin kanssa, koska Sitrakaan
ei voi olla niin kuin valtio valtiossa, vaan sen pitää olla myös
näitten omissa päätöksissään
olevien rahojen osalta sillä tavoin tarkoituksenmukainen,
että tätä yhteistyötä löytyy.
Myös itse olen siihen tyytyväinen, että tässä Sitra
on omalta osaltaan tämän Innovaatio-ohjelman ottanut
erääksi tärkeäksi asiaksi, mutta
tässäkin korostaisin sitä yhteistyötä niin
Tekesin kanssa kuin näitten muittenkin organisaatioiden kanssa,
jotta tässä nämä painopisteet
pysyvät Suomen kannalta tulevaisuuteen suuntautuvina. Sama
koskee myös sitten Elintarvike- ja ravitsemusohjelmaa tai
sitten Ympäristö-, Venäjä- ja Intia-ohjelmia,
että näittenkin kysymysten osalta tämä yhteistyö on
erittäin tärkeätä. Tässä suhteessa
myös sitten eduskunta voi omalta osaltaan tässä antaa
panoksensa.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Edellisiin puhujiin on helppo yhtyä siinä mielessä,
että tämä innovatiivinen toiminta, jota
Sitra on tässä terveydenhuollon tietoteknologiassa
kehittänyt, on varmasti sellaista huippuluokkaa, jota monet
muut maat kadehtivat. Mutta jos ajatellaan, miten Sitra on siihen
kyennyt pääsemään, niin meillähän
julkiselta puolelta puuttuu sen tapainen riskirahoitus, että voitaisiin kokeilla
ja kehittää esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriön
alaisena toimintana vastaavaa työtä. Emme aina
tiedä, mitkä hankkeet onnistuvat, ja tarvitaan
riskirahoitusta, ja nyt voidaan olla tyytyväisiä siitä,
että tämä tietoteknologinen pohja on
luotu, jonka perustalle voidaan rakentaa tämä sähköinen
resepti- ja asiakirjajärjestelmä. Pohja
on luotu nimenomaan lainsäädännöllisesti.
Olen samaa mieltä kuin ed. Skinnari täällä, että tarvitaan
suurempaa yhteistyötä, tarvitaan suurempaa koordinaatiota,
koska toimijoita on niin paljon. Toimijoita ovat kunta, it, Tekes, FinnWell-ohjelma,
Sitra ja sitten myöskin ministeriön erilaiset
hankkeet. Jotta päästään tähän koordinoituun
ja rahoituksellisesti kestävään malliin,
tarvitaan todellakin tätä yhteistyötä. Mutta
minä luulen, että nyt ollaan menossa hyvään
suuntaan, ja on tietenkin hyvä, että Sitra on ollut
mukana tässä kehitystyössä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikkien tarvittavien terveydenhoitotahojen
mukanaolo tässä sähköisen sairauskertomuksen
käyttöönotossa ja sen toimintaan saattamisessa
on tärkeätä. Tätä pitää oikein
alleviivata. Siinä löytyy varmasti etua sekä taloudellisesti että myös
asiakkaiden, potilaiden, kannalta, ettei aina tarvitse uusia kaikkia
niitä tutkimuksia ja tietoja kerätä uudelleen
ja uudelleen.
Tässä avauspuheenvuorossa kuitenkin ed. Asko-Seljavaaran
puolelta tuotiin esille vain se, että se on Sitran hanke.
Täytyy nostaa edellisen kauden tulevaisuusvaliokunnan roolia
tässä hieman esille. Kyllä se sieltäkin
nousi vahvasti esille, ettei se pelkästään
Sitran hanke ole ollut. Sitralla on ollut siinä roolinsa,
mutta kyllä tulevaisuusvaliokunnan terveysprojekti hyvin
paljon tätä asiaa nimenomaan käsitteli
ja asian eteenpäinviemistä patisti. Kun ed. Kataisella
taitaa olla muita hommia, niin halusin tämänkin
näkökulman tuoda esille, mikä rooli eduskunnan
tulevaisuusvaliokunnalla on tämän tyyppisten asioitten
käsittelyssä ja esille ottamisessa ollut.
Luulenpa muuten, että siinä terveysprojektissa
puheenjohtaja, ed. Katainen, tuli siihen samaan johtopäätökseen
kuin moni muukin, että hoitajapulan ehkäisemiseksi
on ruvettava nyt tositoimiin. Minä toivon, että siellä hallitusneuvotteluissa
tämä oppi säilyy myös siihen
saakka, kun ruvetaan tekemään päätöksiä,
jotka maksavat todella paljon mutta jotka ovat välttämättömiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mitä ed. Asko-Seljavaara sanoi,
niin siihen voi yhtyä, nimenomaan Terveydenhuollon ohjelmaa koskeviin
toiveisiin, että rahoitus jatkuu. Tällä hetkellä kyllä sairaaloissa
ja sairaanhoitopiireissä kohtuuton aika kuluu erilaisiin
tietokoneohjelmiin ja niiden opiskeluun, samalla kun tätä resurssia,
minkä tietokoneet ja it-ohjelmat vaativat, sitä ei
tule sairaanhoitopiireille mistään lisänä,
vaan se joudutaan ottamaan muun rahoituksen kustannuksella ja muun
toiminnan kustannuksella.
Mutta siitä, minkä eduskunta päätti
ja joka tuli voimaan 1.4.2007 sähköisestä reseptistä,
niin muistutan sitä, että tuolloin painotimme
erittäin paljon myös muun reseptikäytännön
edelleen jatkumista, ettei tämä sähköinen
resepti jotenkin eliminoi tavanomaista paperireseptiä ja
puhelinmääräyksiä, joidenka
säilyminen on tärkeätä.
Lopuksi totean, että tässä mainitaan
myös ympäristöliiketoiminta ja Suomi
sen johtavana maana. Suomi todella on pudonnut kelkasta ympäristöliiketoiminnassa
ja ympäristöpuolelta. Meillä on ollut
aikaisemmin parempi asema, ja tässä viittaan myös
siihen keskusteluun, minkä kävimme viime vaalikauden
lopussa kauppa- ja teollisuusministerin kanssa täällä kyselytunnilla.
Mielestäni silloin KTM:llä oli asiasta virheellinen käsitys.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Viisaita on puhuttu
tästä, mikä merkitys tällä kortilla
on sekä toimivien palveluketjujen osalta että myöskin
siksi, että potilas itse saa potilastietojaan tätä kautta.
Kaikki olemme siitä yksimielisiä. Haluaisin kuitenkin
painottaa kahta lisäseikkaa. Kun me tiedämme,
että Sitra on niin hyvä esimerkiksi myöskin
tekemään uutta kieliteknologiaa, se on yksi lisävaltti,
mitä Sitran pitäisi tehdä, niin meitä on
hämmästyttänyt se, että tässä kehitystyössä ei
ollenkaan alkuvaiheessa ole arvioitu, että pitää olla
nämä tiedot saatavilla ainakin molemmilla kansalliskielillä.
Nyt se on ilmennyt, kun Svenska Finlands folkting on katsonut tätä asiaa.
Voi olla, että liian myöhäisessä vaiheessa
Sitra on tämän oivaltanut, vaikka Sitra itse esimerkiksi
on tukenut muita kieliteknologiaprojekteja.
Lopuksi haluaisin painottaa myöskin, että kun mietitään
tällaisia ratkaisuja, niin meidän olisi seurattava
Tanskan folketingin esimerkkiä, jossa on päätetty,
että julkinen sektori pyrkii näissä tietokannoissa
niin sanottuihin avoimiin standardeihin ja avoimiin rajapintoihin,
jotta kaikki voisivat kommunikoida toistensa kanssa. Keskustelu
Suomessa on avattava tästä asiasta.
Värderade talman! Alla pratar vi idag om fungerande
vårdkedjor samtidigt som vi pratar om patientens tillgång
till information. Därför är det förvånande
att Sitra vid planeringen av det här inte har beaktat att
just patienten själv på ett förståeligt
sätt skall få tillgång till den information
som är lagrad i det här papperslösa systemet. Sitra
själv har understött väldigt goda så kallade språkteknologiprojekt,
men ändå har man inte kommit ihåg att
vi måste skapa ett två- eller flerspråkigt
system i det här sammanhanget.
Till slut skulle jag vilja poängtera att man också här
i Finland borde överväga att följa det
danska Folketingets exempel att den offentliga sektorn eftersträvar
databaser med öppna standarder och öppna gränssnitt.
Det är ett sätt för att skapa jobb också i
Finland, så att vi inte bara skall betala licensavgifter
utan skapar jobb i Finland.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirpa Asko-Seljavaara täällä jo
kertoi hyvin, mitenkä tärkeä ja hyvä asia
tämä sähköinen resepti on, ja
se, että se hoidetaan Kelan toimesta, on aivan oikein.
Sähköisellä reseptillä ja sähköisillä asiakirjoilla
on tietenkin omat hyvät ja huonot puolensa, mutta niin
kuin ed. Tiusanen täällä totesi, niin
varmasti sähköisen reseptin ohella on hyvä olla
käytössä edelleenkin varmuuden vuoksi
perinteinen reseptikäytäntö ja samoin
puhelinmääräysmahdollisuus.
Kaiken kaikkiaan tietokonejärjestelmät on saatava
hyvin toimiviksi. Tällä hetkellä aivan
liikaa menee lääkäreiltä aikaa
liian jäykkiin tietokonejärjestelmiin, ja mielestäni
niitä tulee edelleenkin kehittää yhä nopeammin
toimiviksi ja enemmän lääkäriä ja
potilasta palveleviksi. Mitä jäykemmät
järjestelmät ovat, niin sitä vähemmän
lääkärille jää aikaa
potilastyöhön, ja juuri se aiheuttaa kustannuksia,
kun potilaita ei saada hoidetuksi, vaan aika kuluu tietokoneen,
sanoisinko, passaamiseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun valtaosa edellisistä puhujista
on ollut lääkäreitä, niin maallikkona
tekisi kuitenkin mieli sanoa tästä sähköisestä reseptistä,
että jos sillä lopulta aiotaan saada oikeita tuottavuushyötyjä,
niin ennemmin tai myöhemmin on päästävä siihen,
että ne reseptit ovat kaikki sähköisiä,
mitenkään nyt väheksymättä sitä turvallisuuden
tunnetta, jonka erityisesti lääkäreille
paperisen reseptin kirjoittaminen aikaansaa.
Kun täällä on toisaalta kiitetty
sekä tulevaisuusvaliokuntaa ja Sitraakin varmaankin aiheesta
hyvistä raporteista, niin itse tietysti kuitenkin myöskin
tämän it-tekniikan osalta erityisesti erikoissairaanhoidossa
kaipaan käytännön toimenpiteitä.
Avoin järjestelmä, jota ed. Thors kaipasi, häämöttää horisontissa.
Horisonttihan on tunnetusti viiva kaukaisuudessa, joka etääntyy
sitä mukaa kun sitä lähestyy.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse en kuitenkaan haluaisi sellaista horisonttia,
mihinkä ed. Virtanen viittasi, että ei olisi muuta kuin
sähköinen resepti. Kyllä se potilaallekin
ongelmaksi käy, jos pitää tietokone olla
mukana aina joka paikassa, missä tapaa vaikkapa arvoisia
kollegoja, joita on hyvä auttaa. Näin ollen ei tuo
kyllä ihan oikeaan osunut potilasnäkökulma mielestäni
ollut.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuohon keskusteluun liittyen, jos asiaa
tarkastellaan potilaan näkökulmasta, niin kyllähän hänelle
on tärkeintä se, että tiedot kulkevat
mahdollisimman hyvin. Kyllä meidän pitää kehittää sellaista
tekniikkaa, onko se sitten siru vai mikä se on, että potilaan,
asiakkaan, tiedot ovat mukana, kun hän liikkuu, kun hän
menee lääkäriin. Ne saadaan suoraan sieltä,
tiedetään, mitä aiemmin hänelle
on tullut, mitä lääkitystä hänelle
on annettu, mitkä taudit häntä vaivaavat
jne. Tämä on teknologiaa, sen kehittämistä.
Minusta siihen vaan tulee suhtautua ennakkoluulottomasti, ja Sitrahan
on tehnyt tätä työtä erittäin
merkittävästi.
Olin itse mukana siinä tulevaisuusvaliokunnan terveydenhuollon
tulevaisuutta pohtineessa työryhmässä,
ja minusta siinä oli hyvin valoisia näkökulmia
siitä, että asiassa mennään
eteenpäin. Suomen tulee olla tässä mallimaa
ja näyttää suuntaa todellakin, koska
se on tulevaisuutta ja edesauttaa nimenomaan sitten potilaiden asiaa, poistaa
byrokratiaa ja varmasti sitä kautta sitten vähentää myös
kustannuksia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti kyllä yhdyn
niihin näkemyksiin, että paperinen resepti on
monelle käyttäjälle hyvin tärkeä.
Siitähän pystyy näkemään,
mitä nämä lääkkeet
ovat, ja kaikilla ei ole näitä tietokonemahdollisuuksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On vain hyvä selventää,
että on kaksi eri asiaa: on tämä sähköinen
arkistointi ja potilas- ja asiakastiedot ja toisaalta on sitten
sähköinen resepti, jonka pitää olla
vain yksi reseptikäytännön muoto. Siinä jää tämä muu
muoto jäljelle.
Itse totean vielä Sitrasta, että se on tehnyt
todella hyvää työtä ja myöskin
ympäristöpuolella. Ympäristövaliokunta
muun muassa on kuullut Sitralta nimenomaan sen kriittisen arvion
Suomen ympäristöliiketoiminnan heikosta tilasta
ja nimenomaan siitä, että ympäristöteknologia
on jäämässä keskimääräisestä eurooppalaisesta
ja kansainvälisestä tasosta jälkeen.
Se on Suomessa ainoastaan noin 2,6 miljardia euroa, joka on suhteessa
vähemmän kuin mitä se on ollut aikaisemmin.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan, johon ed.
Tiusanen puuttui eli ympäristöbisneksen kehittämiseen
Suomessa: Hän on siinä aivan oikeassa, ja ei ainoastaan
ympäristövaliokunta vaan myös talousvaliokunta
näissä eri mietinnöissään
on tähän asiaan puuttunut. Kysymyshän
on siitä, millä tavoin näitä suomalaisia hyviä ideoita
tuotteistetaan, ja myös sitten siitä, miten niitä markkinoidaan.
Suomessahan on se ongelma näissä asioissa, että meillä on
paljon hyviä ideoita, mutta suomalainen ajattelutapa siitä, että hyvä tuote
myy itse itsensä, ei valitettavasti ole totta, vaan kyllä hyvä tuotekin
vaatii tämän markkinoinnin.
Meillä tässä tukipolitiikassakin
pysähdytään siihen, että kun
tuote on saatu aikaiseksi, niin sen jälkeen se on yrittäjän
oma asia, miten hän saa sen kaupaksi. Ainoastaan messutoimintaa
tai tämän tyyppistä kyllä tuetaan,
mutta sitten tämä markkinointi eli palvelujen
kehittäminen on Tekesinkin toiminnassa jäänyt
vähäisemmälle. Mutta nämäkin
ovat nyt muuttumassa, ja on täysin selvää,
että niin kuin energiapolitiikassa, jossa tarvitaan näitä,
voisi sanoa, uusia tuulia, tarkoittamatta yksistään
tuulivoimaa, niin tässä pitää myös
pyrkiä siihen, että tämä bisnesajattelu tulee
tässä niin, että markkinaehtoisesti kehitetään
näitä tuotteita eikä ainoastaan niin,
että kaikki se, mitä valtio tukee, sitä ruvetaan
tekemään.
Keskustelu päättyi.