1) Hallituksen esitys laiksi alkoholilain muuttamisesta; Hallituksen
esitys alkoholilain muuttamista koskevan hallituksen esityksen (HE 24/2001 vp)
täydentämisestä
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! On syytä hiljentyä. Nyt
puhutaan kansalaisten kannalta tärkeimmästä asiasta,
alkoholista, eikö niin? Alkoholi on meidän lempilapsemme
lainsäädännössä ollut
aina ja kiinnostaa kaikkia kansalaisia.
Arvoisa puhemies! Kaksi hallituksen esitystä, jotka
nyt ovat käsittelyssä, viime valtiopäiviltä, hallituksen
esitys 24/2001 ja nyt hallituksen esitys 50/2002,
ovat aika mielenkiintoiset historialtaan siitä syystä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta viime syksynä käsitellessään
hallituksen esitystä 24 oli siinä määrin
tyytymätön hallituksen esitykseen, että pyysi,
tietysti ministerin kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen,
täydentämään tätä esitystä niin,
että voitaisiin alkoholilakia muuttaa niin, että voitaisiin
nykyistä paremmin turvata lasten ja lapsiperheitten suojelu
alkoholin anniskelun houkutuksilta. Ministeri Soininvaaran työksihän
tämä silloin tuli. Väliaikatiedot olivat
aina välillä vähän murheellisetkin,
ettei tästä taida paljon mitään
tulla, koska siinä elinkeinovapauden rajoittaminen oli
hyvin vaikea sorvata siihen muotoon, että se olisi tyydyttänyt myöskin
oikeusministeriön kannanottoja. Pitkän tien päätteeksi
ex-ministeri Soininvaara kuitenkin tässä työssään
onnistui. Näin saatiin uusi, täydentävä esitys
eduskuntaan.
Arvoisa puhemies! Tämän kokonaisuuden ydinkysymyksiä ovat
paitsi äsken mainitut, anniskeluluvan edellytyksiä koskevat
kohdat myös se, että lupahallintoa päätetään
nyt hajauttaa ja antaa myöskin ohjaustoimivaltaa keskusvirastolle.
Lupahallinnon hajauttamisessa lähdetään
siitä, että ensiksi hajautetaan niin sanotut jatkoaikaluvat
lääninhallituksiin. Nyt tietenkin tilanne on se,
että lääninhallitusten resurssit henkilökunnan osalta
ovat erittäin rajalliset ja lisätehtävät
eivät mitenkään luonnistu tällä henkilökunnalla,
joka siellä nykyään on. Mutta koska tämä on
lupatoimintaa, josta myöskin saadaan aina maksuja vastikkeeksi,
näemme, että lääninhallitusten
sisällä tulisi nyt huolehtia siitä, että luvista
saadut maksut käytetään alkoholitarkastuksen
voimavarojen lisäämiseen läänin
tasolla.
Se, että lupamenettelyä ollaan viemässä lääninhallinnon
suuntaan, johtuu siitä, että meillä ei ole
lähempänä kansalaista muitakaan hallinnollisia
yksiköitä, jotka voisivat tämän
paremmin hoitaa. Kunnat eivät ole ainakaan toistaiseksi
olleet halukkaita tätä uutta vanhaa tehtävää,
jos näin sanotaan, ottamaan vastaan. Kunnathan ovat olleet alkoholivalvonnassa
mukana, eivät lupajärjestelmässä mutta
valvonnassa, aikaisemmin melko hyvinkin. Tässä tilanteessa,
jossa nyt eletään, sieltä ei ole saatu
vastakaikua sille ajatukselle, että niin alas hallinnollisesti
voitaisiin lupamenettelyä siirtää. Toisaalta
meillä ei ole seutukunnillakaan vielä vakiintunutta
hallintoa, joten sieltäkään ei vielä löydy
oikein vastinetta. Seutukuntakokeiluun on toistaiseksi lupautunut
mukaan vain Hämeenlinna siltä osin, että alkoholilupamenettely
olisi sen osalta tullut kysymykseen. Nämä ovat
olleet niitä syitä, miksi ainakin tällä hetkellä lääninhallinto
on se instanssi, joka hajautetumpaa lupajärjestelmää jää toteuttamaan.
Arvoisa puhemies! Kaikkein mielenkiintoisin osuus näissä hallituksen
esityksissä todellakin liittyy anniskeluluvan edellytyksiin. — Jaha, siellä pidetään
ryhmäkokousta, ilmeisesti ei kuitenkaan alkoholiluvista
vaan ihan muista asioista. — Anniskeluluvan rajoittamista
tai myöntämättä jättämistä eräissä tapauksissa
koskeva kohta, arvoisa puhemies, eli 21 d § on sisällöltään
tämän esityksen kaikkein tärkein osa
ja aiheutti paljon keskustelua niin valiokunnan piirissä kuin tietenkin
myöskin asiantuntijoiden osalta.
Tämä on nyt ensimmäinen yritys, arvoisa
puhemies, mitä eduskunta on tehnyt pitkien asian tiimoilta
käytyjen keskustelujen jälkeen, ensimmäinen
kerta, ei yritys vaan ensimmäinen kerta, jolloin olemme
nyt sitten pääsemässä viemään ihan
lainsäädännön tasolle sitä ajatusta,
että lapsia ja nuoria tulisi myöskin alkoholin
anniskeluyhteyksissä suojata. Näin ollen jatkossa
tämä lupa voidaan jättää myöntämättä tai
sitä voidaan rajoittaa, jos esimerkiksi anniskelulupaa
haetaan pääosin lapsille tai nuorille tarkoitettujen
tai heidän käyttämiensä tilojen
yhteyteen tai välittömään läheisyyteen
tai paikkaan, jossa elinkeinotoiminnan on katsottava kohdistuvan
pääosin lapsiin ja nuoriin.
Toinen seikka, joka myös alun pitäen lähti meidän
valiokuntamme piiristä evästyksenä, kun täydennystä haettiin
alkoholilakiesitykseen aikaisemmilta valtiopäiviltä,
koskee urheilutilaisuuksia. Tähän saatiin tämmöinen
kohta, että anniskelulupa voidaan jättää myöntämättä tai
sitä rajoittaa taikka asettaa anniskelun valvonnan ja järjestyksenpidon
kannalta tarpeellisia ehtoja, jos anniskelulupaa haetaan urheilutapahtumaan tai
tilaisuuteen, joka on luonteeltaan perhetapahtuma tai johon muuten
osallistuu runsaasti lapsia ja nuoria.
Arvoisa puhemies! Tämän tyyppisen lakitekstin
valvominen ei tietenkään ole kauhean helppo asia
viimeisen päälle johtuen siitä, että rajatapauksia
varmasti voi ilmetä. Mutta näimme kyllä sen,
että tämä on oikeamuotoista lainsäädäntöä siltä osin,
että tämä antaa viestin kentälle,
ja näitä viestejä minusta on aivan välttämätöntä myös
eduskunnan tasolta lähettää yhteiskuntaan. Tämä on
itse asiassa meidän yhteinen asiamme, aikuisten asia, hoitaa
tätä myönteisessä mielessä eteenpäin.
Arvoisa herra puhemies! Sitten täällä on
vielä kaksi kohtaa luvan rajoittamisessa tai epäämisessä.
On todettu, että lounasruokailu on otettu erilliseen tarkasteluun
sekä sitten myöskin se, että voidaan
harkita anniskelutoiminnan rajaamista alueellisesti, jos on uhka,
että asuinympäristölle, yleiselle järjestykselle,
turvallisuudelle tai yhdyskunnan palvelulle ja toiminnoille aiheutuu häiriöitä tai
muita kielteisiä seuraamuksia.
Arvoisa puhemies! Meillä ei ole valiokunnassa mitään
yliuskoa siihen, että näillä alkoholilain muutoksilla
Suomi saataisiin uudelle, paremmalle tielle, pelkästään
siitäkin syystä, että 80 prosenttia alkoholista
juodaan oikeastaan niin sanotun löysän valvonnan
kautta: vähittäismyynnistä alkoholiliikkeistä ostettua
alkoholia. Näissä valvontasysteemi on todellakin
löysempi kuin anniskelulupajärjestelmissä.
Meillä on terveydellisistä syistä puhuttu
täällä niin monet kerrat. Myöskin
meidän EU-politiikkamme yhteydessä on pidetty
esillä alkoholipolitiikkaa terveydellisistä syistä.
Minusta on erittäin tärkeää,
että me lisäämme näitä viestejä siitä,
että alkoholiin ja alkoholin käyttöön
tulee suhtautua hyvin kriittisesti siitä syystä,
että se on terveyskysymys ja liiallinen käyttö kansantaloudellisestikin
merkittävä kysymys.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Puutun jatkolupamenettelyyn. Valiokunnan
kuulemisen yhteydessä järjestöjen taholta tuli
esitys siitä, että Tuotevalvontakeskuksella olisi
säilytetty jatkolupien myöntämismahdollisuus
eikä sitä olisi lähdetty siirtämään
lääninhallituksille. Tässä laissa
on kuitenkin tämä lääninhallitukselle
siirretty, ja nyt sitten pitääkin tarkkaan seurata,
ettei synny mitään ongelmatilanteita, niin kuin
joskus aikaisemmin on ollut. Esimerkiksi lääninhallitusten
kohdalla on ollut sitä ongelmaa, että on ollut
vaikea määritellä, minkä tasoisesta
anniskeluliikkeestä on ollut kyse, kun jatkolupia on myönnetty.
Mietinnössä on todettu, että asiaa seurataan,
ja olisinkin toivonut, että tähän olisi
liitetty seurantaponsi, mutta sitä tässä nyt
ei ole, ja toivon, että tekstin sisältö kuitenkin aiheuttaa
sen, että tätä asiaa seurataan ja että lääninhallituksen
kohdalla tämä jatkoluvan myöntämismahdollisuus
on, ettei tule mitään mielivaltaa. Toisaalta,
kun jatkolupien kohdalla maksetaan korotettu maksu, toivoisi sitten
myös, että korotetut maksut kohdentuvat näihin
lupiin ja että lääninhallituksilla on
tarpeellinen määrä henkilökuntaa
tämän asian hoitamiseksi.
Täällä on myös paljon hyviä asioita,
niin kuin esimerkiksi lähiyhteisöjen mielipiteiden
kuuleminen jatkolupien yhteydessä ja häiriöherkät
alueet, joita myös kartoitetaan. Kaiken kaikkiaan tämä hallituksen
esitys ja täydennetty esitys, joka on tehty, on muutos
parempaan päin, mutta olisin toivonut, että Palvelualojen
ammattiliiton ja ravintolayrittäjien näkökulmat
olisi paremmin tuotu vielä esille, kun tätä asiaa
on käsitelty.
Pehr Löv /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! De aktuella två lagarna
om en revidering av alkohollagstiftningen innehåller bestämmelser
om förvaltningen som regionaliseras till länsstyrelsen
och innehåller enligt den nya grundlagen bestämmelser
på lagnivå om begränsningar gällande
alkoholutskänkning. Begränsningarna kan gälla
serveringsområdet eller ha social- och hälsovårdspolitisk
grund. Bestämmelserna om begränsning ger orsak
till en lite större alkoholpolitisk granskning då vi
vet att tillgängligheten ökar förbrukningen,
och då vi ser att alkoholskadorna har en tendens att stiga
kraftigt i Finland. Ungdomsmissbruket ökar tyvärr också kontinuerligt.
Det är en självklarhet att området
där alkohol serveras skall vara klart avgränsat
och till exempel inte en del av ett läktarutrymme vid en idrottsanläggning.
Denna bestämmelse måste iakttas också på det
sättet att alkohol inte får intas utanför
detta område.
Utskänkningstillstånd kan och bör,
tycker jag, i enlighet med utskottsbetänkandets anda inte
ges till utrymmen som används av barn och ungdomar eller
där näringsverksamhet riktad till ungdom upprätthålls.
Serveringstillstånd vid idrottsevenemang, konserter och
biotillställningar av familjekaraktär skall inte
heller godkännas. Arbetskraftsbespisningar skall enligt
bestämmelserna inte heller få tillstånd
för starka alkoholdrycker, vilket är helt konsekvent.
Däremot berörs inte övervakningen av
försäljningen i minuthandeln där en stor
del av ungdomarna skaffar sin alkohol. Länsstyrelserna
borde därför få betydligt mera resurser
för att klara den här övervakningen.
Ett fenomen som inte helt tydligt problematiseras i dessa lagar är
konserter och andra evenemang som ordnas av idrottsföreningar
med ungdomsverksamhet. Avsikten med de här evenemangen är
att få inkomst av alkoholförsäljningen
och då är motivet för tillställningen
tvivelaktigt och innehåller ett element av dubbelmoral.
I väntan på bestämmelser om den typens
tillställningar hoppas jag att seriösa idrottsföreningar inte
finansierar sin verksamhet med alkoholförsäljning
i framtiden. I min hemtrakt har en kommun gått in för
en sådan begränsningslinje medan idrottsföreningar,
bland annat i staden, utan betänkligheter ordnar ölfestival
för att finansiera sin verksamhet.
Jag hoppas att vår omtanke om våra barn och vår
framtid kunde ge oss mod att täppa till denna liberala
lucka i lagen. Vårt signalvärde till ungdomen är
stort.
Puhemies! Eräs ilmiö, jota suoranaisesti ei
kyseenalaisteta tässä laissa, ovat myös
nuorisotoimintaa ylläpitävien urheiluseurojen
järjestämät konsertit ja muut tapahtumat.
Näiden tapahtumien tarkoituksena on saada tuloja alkoholin
myynnistä. Tällöin tapahtuman motiivi
on arveluttava ja sisältää kaksinaismoraalisuutta.
Odottaessani määräyksiä, jotka
koskevat tämän tyyppisiä tapahtumia,
toivon, että vakavamieliset urheiluseurat eivät
tulevaisuudessa rahoittaisi toimintaansa alkoholin myynnillä.
Minun kotiseudullani on kunta, joka on valinnut tällaisen
rajoitusperiaatteen, mutta muun muassa urheiluyhdistykset kaupungissa
järjestävät huoletta olutfestivaaleja
rahoittaakseen toimintaansa. Toivon, että huoli lapsistamme
ja tulevaisuudestamme antaisi meille rohkeutta tukkia tämä lakimme
liberaali reikä.
Ed. Vahasalo merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Lain tarkoitus on keventää ja
alueellistaa alkoholihallintoa. Nimenomaan lupahallintoa on tarkoitus hajauttaa
ja keventää. Tämän valiokuntakäsittelyn
ja lain sisällön valiokunnan puheenjohtaja ed. Vehkaoja
esitteli aivan hyvin. Haluan puuttua vain muutamaan asiaan.
Alkoholipolitiikkahan on Suomessa perustunut ajatukseen, että kokonaiskulutusta
rajoitetaan. Yksi tapahan kokonaiskulutuksen rajoittamisessa on
ollut, että tarjontaa rajoitetaan. Muina keinoina on ollut
ikärajojen ja aukiolorajoitusten voimaan paneminen, ja
sitten viranomainen on voinut säädellä vähittäismyyntipaikkoja
ja anniskelupaikkoja. Vähittäismyynti on annettu
valtion omistaman alkoholiyhtiön Alko Oy:n yksinoikeudeksi,
minkä lisäksi miedompien alkoholijuomien vähittäismyynti
on säädetty luvanvaraiseksi. Alkoholijuomien anniskelu
on myös säädetty luvanvaraiseksi.
Tämä oli vuosi sitten sosiaali- ja terveysvaliokunnan
käsittelyssä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta lähetti
sitten kirjeen sosiaali- ja terveysministeriöön,
että emme ole tyytyväisiä 21 §:n muotoiluun.
Pykälä, kuten hallituksen esityksestä näkee,
oli varsin rajoitettu, mutta nyt se on sitten vuoden kestäneen
valmistelun jälkeen huomattavassa määrin
yksityiskohtaistettu, ja tämmöisenä se
varmasti sitten tyydyttää korkeimman hallinto-oikeuden
käsityksiä tästä laista.
21 §:ssähän on nyt nimenomaan kohdat,
joiden perusteella anniskelulupa voidaan hakijalle jättää myöntämättä.
Pääasialliset seikat ovat lapset ja nuoret, kun
ollaan heidän käyttämissään
tiloissa, urheilu- ja perhetapahtumat tai alkoholin anniskelun haitta
ympäristölle tai sitten se, että anniskelu
tapahtuu joukkoruokailun tai työpaikkaruokailun yhteydessä.
Tässä on ollut kysymys myöskin siitä,
että kun lupahallintoa hajautetaan, niin se pyritään
hajauttamaan niin, että Tuotevalvontakeskus ei enää kaikkia
lupia myönnä eikä lainkaan myönnä näitä lupia,
vaan resurssien salliessa näiden lupien myöntäminen
siirtyy lääninhallituksille. Tästä oli
keskustelua, voisiko lupien myöntämisen siirtää kunnille,
mutta kunnat eivät asiantuntijoitten mukaan sitä halua,
tai sitten seutukunnille, mutta alkoholiluvan saamiseen mukaan seutukuntakokeiluun
ei löytynyt myöskään halukkuutta.
Näin ollen alueellistaminen tapahtuu siten, että kun
se siirtyy viranomaiselle, niin se siirtyy lääninhallitukselle,
mutta siirtyy resurssien salliessa.
Valiokunta on mietinnössään erittäin
pontevasti ottanut huomioon myöskin lääninhallituksien
resurssien puutteen. Siellä ei ole henkilökuntaa,
joka tyydyttävästi hoitaisi tämän
sektorin. Kun näiden lupien antamisista kuitenkin tulee tiettyjä maksuja,
jotka kilahtavat lääninhallituksien kassaan, niin
katsottiin, kuten mietinnössä todetaan, että aivan
hyvin näitä rahoja voidaan käyttää lupahallinnon
kehittämiseen lisäämällä henkilöresursseja.
Ed. Dromberg merkitään
läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sosiaali- ja
terveysvaliokunnan mietintö n:o 9 alkoholilainsäädännön
muutoksiin liittyen on mielestäni varsin oikean suuntainen kuten
asianomainen hallituksen esityskin. Näissähän
kannetaan huolta siitä, että meillä alkoholi aiheuttaa
ongelmia, ja erityisesti kiinnitetään huomiota
siihen, että valvontaresurssit eivät ole sitä,
mitä niiden tulisi tehtävien asettamien tarpeiden
vuoksi olla.
Haluan yhtyä täällä ennen
muuta ed. Lövin käyttämään
puheenvuoroon, jossa hän toi esille nämä ongelmat,
jotka liittyvät siihen, että alkoholi on mukana
yhä urheilukilpailuissa, jopa niin että sillä rahoitetaan
urheilukilpailuja ja eräitä muita massatapahtumia.
Pidän tuota, kuten ed. Lövkin toi esille, ongelmallisena.
On hienoa, että löytyy niitä urheiluseuroja,
jotka järjestävät kilpailuja ilman alkoholimyyntiä edes
lieveilmiönään. Tämä on
hyvä.
Monet tapahtumat ovat helposti menneet erilaisiksi kaljatapahtumiksi,
vaikka niitten lähtökohdan pitäisi olla
tavalla taikka toisella urheiluun liittyvä. Tämä on
hyvin ikävää. Kun urheiluun perinteisesti
on kuulunut raittius ja rehtiys, niin jos ne ovat kaljoittelevan
yleisön paikkoja, kyllä tämä aika
murheellisen esikuvan antaa nuorisolle ja perheitten mukana oleville
lapsille. Toivon, että erityisesti näihin näkökohtiin
halutaan jatkossa kiinnittää entistä enemmän
huomiota.
Mielestäni on aivan oikein, että lääninhallituksille
annetaan tässä vastuuta, kunhan ne saavat myöskin
riittävät voimavarat tehtävien hoitamiseen.
Kunnissa ei varmasti tähän voimavaroja tällä hetkellä ole.
On ikävää, että aikoinaan raittiuslautakunnat,
jotka olivat kunnissa asioihin kiinnittämässä huomiota,
ovat sulautuneet muihin lautakuntiin, ja osaltaan se on merkinnyt
tehtävien huomiotta jäämistä ja
tehtävien jäämistä vähemmälle
vastuunkannolle.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä on hyvin
oikean suuntainen mietintö, ja toivon sille myönteistä jatkoa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! 21 d §:n muutosesitysten osalta
puututaan erittäin tärkeään
periaatteeseen eli siihen, millaista esikuvaa aikuiset näyttävät
lapsille ja nuorille vapaa-ajanvietosta. Ajattelen, että tällä hetkellä aikuisten
antama viesti nuorten suuntaan on aika epäuskottava ja
suorastaan kaksinaismoralistinen. Toisaalta erilaisten kalliiden
kampanjoiden kautta vakuutetaan sitä, että elämä on
parasta huumetta, ja toisaalta sitten taas tällaisissa
perhe- ja liikuntatapahtumissa ovat usein varsin keskeisellä sijalla
kaljateltat, joissa aikuiset näyttävät
mallia siitä, mikä se on sitä parasta
huumetta.
Toivon, että lain suomia valtuuksia viranomaiset myös
jämäkästi käyttävät.
Itse olisin toivonut, että nimenomaan 21 d §:n
osalta voimaantulosäännöstä olisi
kiirehditty, jotta olisi pystytty kenties vielä vaikuttamaan
loppukesän ja tulevan syksyn tapahtumiin, mutta tämä ajatus
ei saanut suurempaa kannatusta valiokunnassa, ja tietysti, täytyy
myöntää, että kesän
osalta varmasti luvat onkin jo myönnetty.
Toisaalta on todettava sekin, että nuorten ja lasten
lisääntyvän alkoholinkäytön
ongelma ei tietenkään tällä lailla
yksin ratkea, vaan tarvitaan muitakin toimenpiteitä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä valiokunnan
puheenjohtaja esitellessään tätä valiokunnan
mietintöä taisi todeta, että alkoholipolitiikka
on myöskin eduskunnan tämmöinen lempilapsi,
josta paljon on puhuttu. Näin varmasti on, ja tästä tullaan
aina puhumaan.
Herra puhemies! Haluaisin vaan kiinnittää huomiota
nyt lupahallintoon, tuoda näkemyksen siitä esille,
että kun nyt ollaan siirtämässä läänille
valvontatehtävää, kuitenkin kun ajatellaan
nykyistä läänilaitosta, meillä on
vain viisi lääniä tässä maassa.
Kun on myöskin lääniä pienempiä yksiköitä vielä maakunnittain,
eikö valiokunnassa sitä asiaa selvitetty — täällä todetaan
myöskin seutuhallinnosta, että tällä hetkellä siellä ei
ole vielä valmiutta ottaa vastaan tämmöistä valvontatehtävää — miten
tehtävät olisivat sopineet te-keskuksiin, jotka
nyt on jokaisessa maakunnassa? Se olisi tarkoittanut kyllä uuden
viranomaisen perustamista.
Ainakin itse näkisin, että yleensäkin
näitä tehtäviä, joita keskushallinnosta
nyt siirretään, tulisi siirtää asukkaita
lähemmäksi. Te-keskus on valtion viranomainen,
joka on alueellinen ja ehkä sopisi tämmöiseen
tehtävään paremminkin. En nyt asiaa tunne,
ja valiokunnan puheenjohtaja ei ole paikalla, mutta nousiko tämä esille
asian käsittelyn yhteydessä valiokunnassa lainkaan?
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Tätäkin esitystä voidaan
katsella sitä taustaa vasten, mitä mahdollisia
suuria ongelmia Euroopan unionin laajentuminen tuo tullessaan suomalaiseen alkoholipolitiikkaan:
verotulojen väheneminen ja ongelmien kasvaminen.
Toivottavasti nyt sitten lääneissä on
riittävästi valvontaresursseja, jotta toteutetaan
nämä hyvät periaatteet, jotka tähän
mietintöön on kirjoitettu alaikäisten
alkoholinkäytön valvonnasta ja samoin siitä,
että ei urheilu- ja kulttuuritapahtumia niin voimakkaasti
markkinoitaisi oluttelttojen ja muiden välityksellä,
ja juuri se, mihin ed. Räsänen kiinnitti huomiota,
eli millaisen esikuvan aikuiset antavat lapsille ja nuorille.
Samoin mietinnön loppupuolella on hyvin tärkeä seikka,
mihin valiokunta on kiinnittänyt huomiota: harmaan talouden
ja talousrikollisuuden liittyminen, sanotaan nyt, alkoholibisnekseen
ja sen lieveilmiöihin.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä valiokunnan
puheenjohtaja esitteli tätä asiaa, on todella
merkittävää, miten yhteiskunnassa alkoholipolitiikkaa
käsitellään. Tässä on
valiokunta tehnyt erinomaisen mietinnön ja puuttunut oikean
suuntaisesti asioihin. Ajattelen näin, että tämänkin
asian käsittelyn yhteydessä keskustelu jo varmasti
on asiantuntijoiden kuulemisen kautta vahvistanut sitä näkemystä,
että meidän täytyy yhteisesti kantaa
huolta ja vastuuta siitä, miten aikaansaadaan lasten ja
nuorten terve suhtautuminen alkoholiin ja päihteisiin,
jotta väärinkäyttö voidaan estää ja
alkoholin käyttö voidaan kaiken kaikkiaan estää ja
puhua nollatoleranssista alkoholin ja huumeiden kohdalla aidosti.
Silloinhan täytyy luoda ympäristö sen
kaltaiseksi, että kun puhutaan alkoholittomasta yhteiskunnasta,
niin lapsilla on myöskin mahdollisuus saada kokemusta siitä,
miten voi selviytyä ilman alkoholia ja päihteitä.
Silloin on erittäin tärkeätä, että juuri
ympäristöissä, missä lapset
perheidensä, vanhempiensa ja kavereidensa kanssa harrastavat
erilaisia asioita ja osallistuvat kulttuuriin, alkoholin tarjonta
on sen kaltaista, että se tukee lasten tervettä kasvua.
Silloin juuri ajatellen urheilutapahtumia ja tällaisia
tilaisuuksia, joissa lasten kanssa ollaan tekemisissä,
on erinomainen asia, että voidaan harkita, että näitä lupia
ei myönnetä. Anniskelulupa annetaan vain harkitusti
ja katsotaan, minkälaisiin ympäristöihin voidaan
anniskelulupa antaa. Ennen kaikkea huoli on siitä valvonnasta,
miten sitten valvotaan alaikäisille anniskelua. Se on se
toinen asia näitten lupien lisäksi.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Kiirehdin huoneestani vielä toteamaan
ed. Vihriälälle, joka otti esille te-keskusten
vaihtoehdon valvovana viranomaisena tai lupaviranomaisena, että ei
tästä valiokunnassa käsittääkseni
mitään keskustelua kylläkään
käyty. Mutta miksei käyty, johtuu luonnollisesti
siitä, että meillähän on lääninhallinnossa
sosiaali- ja terveysosastot. Meidän valiokuntamme on hyvin
vahvasti kaikissa käänteissä halunnut
nimenomaan alleviivata, että tämä on
osa tätä kokonaisuutta, osa terveyspolitiikkaa
niin kotimaan politiikassa kuin sen myös pitäisi
olla EU-politiikassa. Tässä vastaus nyt ed. Vihriälän
kysymykseen. Jos sitten vähän pitemmälle
tulevaisuuteen halutaan katsahtaa, niin tietysti pitää olla
valmiuksia sitten miettiä isompiakin siirtoja, mutta näkisin
näin, että alkoholiasioiden pitäisi jatkossakin
kulkea yhdessä sosiaali- ja terveysteeman mukana.
Arvoisa puhemies! Toisen asian haluaisin vielä ottaa
esille. Äskeisessä puheenvuorossani oikeastaan
unohdinkin myöntää yhden aukon, joka tähän
rakennelmaan nyt kyllä jää ja jäi
ja johon oikeastaan ei valiokunnassa löydetty keinoja puuttua
tässä vaiheessa. Se on tietysti ne ravintolat,
joilla on pysyvä lupa anniskeluun ja jotka sitten esimerkiksi
sen anniskeluoikeuden sisällä saattavat järjestää tällaisia
teematilaisuuksia, jotka on kohdistettu lapsille tai nuorille. Niihinhän nyt
tällä muutoksella ei päästä kiinni,
koska niillä on voimassa olevat luvat. Mutta aina kun tulee uusi
lupa tai jatkolupakysymykset, niin sitten tämän
kyllä pitäisi ruveta puremaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itse tässä kiinnitän
siihen huomiota, jotta tässähän sinällään
on valiokunta tehnyt ihan hyvää työtä ja
pohja-ajatus on hyvä, mutta kuitenkin semmoisen jälkiseurannan
tässä pitäisi olla aika selkeä ja
tarvittaessa myös puuttumisen sitten myöhemmässä vaiheessa.
Jos nähdään, että tämä nyt
ei ole riittävää, mitä tässä ollaan
tekemässä, niin siihen voidaan jäljestäpäin
nopeassa aikataulussa puuttua. Ennen kaikkea näen tämän
oivaksi siltä kannalta, että tässähän
on todettu ihan hyvin, jotta urheilutapahtumissa ja vastaavissa
on rajaus oltava, millä alueilla voidaan tarjota. Sitähän
ei ole esitetty tässä, mutta kyllä siinä hyvin paljon
jää vastuuta myös urheiluseuroille ja
-järjestöille.
Itsekin olen semmoisesta paikasta, missä paljon pesäpalloa
pelataan. Vasta hiljattain, kaksi kolme vuotta sitten, sinne ilmestyivät
yllättäen kaljateltat. Minusta se on kovin heikkoa
esimerkkiä sinällään, koska
junioritoiminta on valtavan isoa. Siellä on joka tilaisuudessa
useita satoja nuoria, jopa lapsia mukana. Kun sitten siinä on
se kaljanpörräys heti vieressä, niin
minusta tämän tyyppisiin pitäisi kiinnittää enemmän
huomiota. Minä en tiedä, saadaanko sitä lailla
ollenkaan säädeltyä, mutta kuitenkin
on olemassa semmoinen vastuu- ja moraalikysymys siitä,
onko sopivaa ollenkaan viedä tämmöiseen
urheilutilaisuuteen, jossa nuorisoa on paljon liikkeellä,
olut- tai viinatarjoilua.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Valitettavasti en ole ollut tilaisuudessa kuuntelemaan
tätä koko keskustelua. Olen ed. E. Lahtelan kanssa
samaa mieltä siitä, että tässä on
tehty hyvää työtä, pohdittu
tätä asiaa perusteellisesti. Tiedän toki
sen, että mietintöihin ilmapiirikysymyksiä on
hyvin vaikea sijoittaa, mutta eduskuntasalissa ilmapiiriinkin voi
puuttua. Toivoisi joskus näihin mietintöihin jonkinlaista
kantaa eli kannanottoa siitä, mikä on yleinen
suhtautumistapa alkoholiin ja alkoholipolitiikkaan.
Minun mielestäni tässä taustavireenä on
huolestuttava ilmapiiri eli tämmöinen yleinen
hyväksyvä huvittuneisuus aina silloin, kun puhutaan
alkoholista. Tämä hyväksyvä huvittuneisuus
tai huvittunut hyväksyvyys on minusta jotain sellaista,
joka säätelee tällä hetkellä liikaa
sitä tapaa, jolla me käsittelemme alkoholia, siis
niin, että toisaalta, kerromme vitsejä alkoholista,
toisaalta olemme niin sanotusti tiukkapipoja, ja väliin
sille harmaalle alueelle ei jää mitään
sellaista, mikä näkyisi näissä papereissa.
Tässä mielessä joka kerta — minä olen
aikaisemminkin tästä puhunut näiden vuosien
aikana, kun olen ollut täällä — kun
alkoholista puhutaan, jäädään
ikään kuin vähän vajaaksi, jotain jää puuttumaan.
Minulla ei ole edellytyksiä nyt tämän
täsmällisemmin kertoa, mitä tarkoitan, mutta
pidän perusilmapiiriä tällä hetkellä hyvin huolestuttavana,
ja siitä perusilmapiiristä valitettavasti poikii
kahdenlaista suhtautumistapaa, toisaalta hiukan angstinen, tuskainen,
suhtautuminen alkoholiin, toisaalta se, että ikään
kuin alkoholi olisi vitsi. Sitä se missään
tapauksessa ei ole. Se on mitä suurimmassa määrin
(Puhemies koputtaa) yhteiskunnallinen ongelma myös.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minun lainaukseni taitaa sopia hyvin jatkoksi
ed. Kekkosen puheenvuoroon. Haluan nimittäin siteerata
Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toimintamenoja
tämän vuoden lisäbudjetista, sillä siellä kerrotaan
näin tämän kyseisen anniskelulain ympärillä tapahtuvasta
pimeästä toiminnasta, joka ei tässä lausunnossa
oikeastaan tule paljonkaan esille, vaikka valiokunnassa keskustelimme
siitä. "Majoitus- ja ravitsemusala on ollut maassamme yksi
niistä toimialoista, joilla harmaan talouden aiheuttamia
lieveilmiöitä on esiintynyt poikkeuksellisen runsaasti.
Elinkeinoelämän kannalta katsoen harmaan talouden
haitat näkyvät selvemmin paikallisina kilpailuhäiriöinä.
Tämä harmaa talous heikentää työntekijöiden
asemaa, vaikeuttaa ammattitaitoisen työvoiman saantia,
vähentää nuorten keskuudessa alan koulutukseen
hakeutumista. Harmaan talouden keskeisiä muotoja ovat kirjanpidon
ohittavalla ruokamyynnillä, olut- ja muulla alkoholimyynnillä rahoitetut
pimeät palkat ja yrittäjätulot sekä sosiaaliturvamaksujen laiminlyönti.
Osa yrityksistä on laiminlyönyt kirjanpidon eikä ole
ilmoittautunut arvonlisäverovelvolliseksi." Tämä on
aika järkyttävä lisätieto koko
tähän kenttään ja kuvaa sitä vaikeutta,
mikä anniskelulupien ympärillä on.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkosen puheenvuoro vaikutti siihen,
että pyysin tämän puheenvuoron. Omien
periaatteideni pohjalta monta kertaa koen, että alkoholi
on yksi semmoinen asia, josta on erittäin vaikea edes keskustella,
juuri sen vuoksi, mihinkä ed. Kekkonen viittasi, että meillä jollakin
tavalla alkoholipolitiikan asenneilmapiiri on sellainen, että — käyttäisin
sanaa — rämettynyt. Sen vuoksi rohkenen tässä yhteydessä sanoa,
mitenkä tärkeää olisi se, että edelleen
säilytettäisiin, silloin kun puhutaan erityisesti
lapsista ja nuorista, alkoholipolitiikassa myös se näkökulma,
että täysraittius voi olla elämäniän
kestävä valinta. Mutta koen sen ja meidän
lapsemme ja nuoremmekin kokevat niin, että tänä päivänä tavallaan
on kaikkein tärkeintä, että jo lapsille
ja nuorille opetetaan erilaisia alkoholin käyttömuotoja
ja -tapoja.
Tässä tullaan minusta lainsäädännön
näkökulmasta ja aikuisuuden näkökulmasta
erittäin tärkeän vastuun lähtökohtaan,
että meidän aikuisten velvollisuus on pystyä näkemään
se, mitä kuuluu lasten maailmaan, mitä kuuluu
nuorten maailmaan ja mitä kuuluu aikuisten maailmaan. Kyllä tässä suhteessa
meillä Suomessa on tarkistamisen varaa alkoholipolitiikan
lähestymisen perushengessä. Me voisimme raikkaammin
hyväksyä sen, että ei alkoholi kuulu
lasten maailmaan eikä sen tarvitse niin usein kuulua edes nuortenkaan
maailmaan kuin se tänä päivänä kuuluu,
saati edes aikuisten maailmaan.
Arvoisa puhemies! Tämän sanon täysraittiuden
ehdottomana kannattajana.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkosen analyysi oli varsin osuva ja
olen itse aivan samaa mieltä, mutta en ole osannut sitä näin
hyvin formuloida kuin hän teki. Ajattelen, että ed.
Kekkosen kuvaama ilmapiiri tekee vaikeaksi esimerkiksi ottaa keskusteluun
sen, mikä tässäkin esityksessä on,
eli alkoholittoman työpaikkaruokailun kysymykset millä tahansa
työpaikalla syyllistymättä joko moralisointiin
tai keveään vitsailuun asialla. Valiokunnassahan
tässä yhteydessä nostettiin keskusteluun
muun muassa tämä oma työpaikkamme, eduskunta
ja sen työpaikkaruokailu.
Sen sijaan ajattelen, että lasten ja nuorten alkoholinkäytöstä keskusteltaessa
mielestäni on tästä vaikeasta ilmapiiristä osittain
päästy ulos ja sen osalta pystytään
asialliseen ja maltilliseen keskusteluun.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan käyttää vielä tämän
puheenvuoroni ihan myöskin ed. Kekkosen hyvän
puheenvuoron johdosta. Tässä alkoholikeskustelussa
ja -politiikassa, mitä tässäkin salissa
on toteutettu, minusta on hyvä sanonta, että "jäädään
vähän vajaaksi". En tiedä, eikö tohdita
vai eikö haluta mennä perimmäiseen kysymykseen,
tavallaan niin kuin tämä alkoholipolitiikka ei
kuuluisi kenelllekään. Annetaan lausuntoja ja
tehdään niistä mahdollisimman pyöreitä eikä nähdä kokonaisvaltaisesti,
mikä tilanne on.
Kun ed. Karjula ja samaten ed. Räsänen ottivat
lasten aseman esiin, niin ehkä siinä on jotain tapahtunut,
mutta kyllä erityisesti lasten kannalta alkoholikysymystä pitäisi
voida täälläkin aivan avoimesti käsitellä ja
löytää jotkut paalut, miten alkoholikysymykseen
suhtaudutaan, ja ennen kaikkea, mitä se merkitsee lapsille.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ehkä olisi
ollut hyvä palauttaa mieliin myös niitä lukuja,
jotka liittyvät kysymykseen, montako suomalaista vuosittain
kuolee alkoholimyrkytykseen ja sen aiheuttamiin sairauksiin, ja
saman tien ehkä sitä hieman läheltä sivuten
myös, monenko elämä päättyy
tupakan aiheuttamiin sairauksiin.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kovin samanhenkistä joukkoa olemme
nyt kaikki, jotka täällä olemme. Totta
kai ilmapiiri syntyy myöskin historiasta, ja tietysti hyvin
sosiologissävyisen tutkimuksen aihe olisi myöskin
se, mikä merkitys on ollut aikoinaan kieltolailla. Kyllä kieltolaki
on muovannut meidän tapaamme suhtautua alkoholiin, mutta
menee nyt turhan pitkälle siitä ruveta puhumaan.
Kun käytin ilmaisua "hyväksyvä huvittuneisuus",
niin mihin tämä kohdistuu kaikkein pahimmalla
tavalla, lyhentämättömänä?
Nimenomaan lapsiin. Lapset saavat sen laatuisen mallin, johon liittyy
vitsi, vaikka se elämäntapana on kaikkea muuta
kuin vitsi. Tässäkin suhteessa, aivan niin kuin
ed. Vihriälä sanoi, puhuminen alkoholista jää varmaan
meiltä itse kultakin vähän vajaaksi,
koska taitaa vähän puuttua myöskin sanasto,
jolla tästä osattaisiin puhua niin, että viesti menisi
perille.
Leena Rauhala /kd:
Puhemies! On todella tärkeää, että tästä alkoholiin
liittyvästä asiasta ja siitä, mitä nimenomaan
nyt tämä käsillä oleva mietintö ja
hallituksen esitys sisältävät, käydään myös
tämänlaista keskustelua, laajempaa ja syvempää keskustelua.
Erityisesti nyt, kun ed. Kekkonen nosti tämän
ilmapiiri- ja asennekeskustelun esiin, näen, että tästä keskustelusta
tulisi nyt erityisesti seurata jotakin sellaista, mitä me
otamme huomioon, koska eri valiokunnissahan on nyt käsittelyssä lapsipoliittinen
selonteko, jolloin tämä keskustelu ei jäisi
vain tähän, vaan selkeästi niitä lausumia,
niitä ajatuksia, jotka ohjaisivat tästä hyvin
vakavasta asiasta selkeisiin kannanottoihin, näihin muihin
mietintöihin otettaisiin. Sen vuoksi pidän erittäin
tärkeänä, että tässä useammalta
taholta on tämä tullut, koska nyt tässä valiokunnan
mietinnössä, missä puhutaan alkoholihallinnon
resursseista, lähdetään myös
siitä, että tämmöinen valvonta
on ollut vaikeaa ja resursseja siihen ei ole ja anniskelua entistä enemmän
eri puolilla on vain lisätty. Nyt olemme kääntymässä toiseen
suuntaan, ja toivoisin, että tämä asia nyt
etenee tästä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt tietysti käsitellään
alkoholihallinnon lainsäädäntöä,
mutta muuhun keskusteluun, joka on ihan tervetullutta ja tärkeää,
haluaisin lisätä vielä ehkä ed.
Seivästön puheenvuoron jatkoksi sen, että meillä on
tosiaan iso ongelma kaikki ne sairaudet, mitä alkoholi
aiheuttaa. Sitä ei oikein ole Suomessa aikaisemmin tunnustettu
jostain syystä. Niitä on erinäinen määrä kroonisia
sairauksia, jotka vähitellen ovat tulossa pintaan
eri lailla kuin aikaisemmin. Viinahan on ollut aina Suomessa ongelma,
ja siitä on aina puhuttu ja sen käytöstä,
mutta se tulee maksamaan yhteiskunnalle jatkossa hyvin monella tavalla
ja paljon.
Toinen on ed. Rauhalan mainitsema lapsipoliittinen tilanne.
Perheissä on paljon pahoinvointia. Ehkä edustajat
olette huomanneet, että meidän ministerimme julkisuudessa
ovat lähteneet nyt siitä, ehkä kyllä vähän
yksipuolisesti, että suurin osa perheiden pahoinvoinnista
johtuu pelkästään päihteiden
väärinkäytöstä. Rohkenen kyllä epäillä,
että siihen on muitakin syitä. Mutta joka tapauksessa
päihteet ovat suurelta osalta myöskin mukana siinä,
että pienillä lapsilla on paha olla kotona ja
tapahtuu huostaanottoja ja vaikka mitä. Se, että me
puhumme täällä, ei auta tässä tilanteessa
kyllä muuta, kuin että ongelma jotenkin huomataan.
Sille pitäisi tosiaan tehdä paljon enemmän.
Yleiskeskustelu päättyy.