2) Hallituksen esitys laiksi korkeimmasta oikeudesta Hallituksen esitys eräiden muutoksenhakua
korkeimpaan
oikeuteen koskevien säännösten muuttamisesta
Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsillä on lakivaliokunnan
yksimielinen mietintö, niin kuin valiokunnalla on viime
aikoina pääsääntöisesti
tapana ollut yhdessä näitä asioita tehdä.
Hallituksen alkuperäinen esitys koski siis korkeinta oikeutta,
lakia siitä, ja eräitä muutoksenhakuja
korkeimpaan oikeuteen.
En käy tässä poikkeuksellisessa istunnossa, jossa
hyvin keskeinen osa eduskuntaa on pois, kaikkia yksityiskohtia selvittämään.
Kiinnitän vain kahteen asiaan huomiota, joissa valiokunta yksimielisesti
päätyi toiselle kannalle kuin hallitus. Itse asiassa
aika monessa muussakin kohtaa korjasimme ja muutimme hallituksen
esitystä, mutta nämä kaksi olivat ehkä sen
verran merkittävämpiä — ja kerrottakoon,
että ehkä ministeriön tasolta toisiin
tuloksiin olivat loppuun asti tulleet — että katson
asialliseksi, että ne on esiteltävä.
Valiokunnan tekemistä muutoksista tärkein koskee
sitä, että tuomioistuinlaitoksessakin, mikä saattaa
maallikoille olla aika hätkähdyttäväkin
asia, on pätkätöitä. Sekä tuomaristossa
että muualla silloin, kun laki tuomarien nimittämisestä hyvin
tarkoin perustein sen antaa mahdolliseksi, voidaan nimittää myös
määräaikaisiin tehtäviin.
Tässä hallitus esitti, että korkeimpaan
oikeuteen voitaisiin myös erillisten säännösten
nojalla jatkossa nimittää määräaikaisia
esittelijöitä. Valiokunta katsoi, että tätä asiaa
täytyy periaatteellisella tasolla pohtia siitä käsin,
että tuomioistuinten kuitenkin pitää olla
riippumattomia ja esittelijöiden määräaikaisuus,
varsinkin jos se on hyvin laajaa ja varsinkin jos määräaikaisuuksia vielä tehdään
lyhytaikaisiksi ja niitä ketjutetaan, saattaa vaarantaa
periaatteessa tuomioistuinten riippumattomuuden. Katsoimme, että hallitus
on kyllä oikeilla jäljillä siltä osin,
että korkein oikeus hyvin poikkeuksellisena ennakkotapausoikeusistuimena
saattaa joissakin tilanteissa tarvita poikkeuksellista asiantuntemusta
juttujen laadun takia, semmoista asiantuntemusta, että ainakin aluksi
saattaa näyttää, että on paikallaan,
että esittelijä on määräaikainen.
Toinen tilanne, joka, aivan niin kuin hallituskin esitti, saattaisi
perustella joskus määräaikaisia esittelijöitä,
on virkakierron edistäminen. Hallitus perusteli asiaa jopa
niin, että saattaisi olla, että virkakierron edistäminen
voisi myös omalta osaltaan olla tapa, jolla saadaan uusilta aloilta,
lähinnä tuomioistuimen ja syyttäjälaitoksen
ulkopuolelta, tuomareita. Lakivaliokunta kuitenkin päätyi
siihen, että silloin, jos on syytä tehdä tuomioistuimessa
pätkävirkoja korkeimman oikeuden esittelijöiden
osalta, virkakierron edistäminen kelpaa syyksi vain silloin,
jos on kysymys tuomioistuimen sisäisestä ja syyttäjälaitoksen
sisäisestä virkakierron edistämisestä,
siitä, että ansioituneita hovioikeuksien, alioikeuksien
tai muualla oikeuslaitoksen sisällä toimivia ihmisiä voidaan
ottaa korkeimpaan oikeuteen tietyksi ajaksi. Saattaa olla jopa hyväkin,
että he määräaikaisuuden jälkeen
korkeinta oikeutta paremmin tuntevana palaavat takaisin niin sanotusti
alemmille asteille, mikä sinänsä tietysti
ei poista sitä, että ne niin sanotut alemmat asteetkin
ovat arjen oikeudenkäytössä monesti paljon
tärkeämpiä asteita, ne, joissa palvellaan
suurempia joukkoja kansalaisia.
Todellakin, virkakierron edistämiskriteerin osalta
muutimme lain sanamuotoa niin, että puhutaan lainkäytön
monipuolisen tuntemisen edistämisestä tuomioistuimessa
tai syyttäjälaitoksessa, ei käytetä virkakierto-sanaa,
koska virkakierto-sana on sinänsä lainsäädännössämme
hyvin vieras ja olisi ollut uusi ja vaikeasti määriteltävissä oleva
termi. Korostamme myös, että nämä määräaikaisuudet
voivat olla aina vain poikkeuksia, liittyä yksittäisiin,
hyvin erityistä harkintaa vaativiin tilanteisiin, ja silloin,
jos on kysymys siitä, että on tarpeellista ottaa
muualta — ja sinänsä on hyvä edistää aivan
muualla lainsäädännössä sitä,
että tuomarikuntaan tulee myös asianajokunnasta,
yliopistolta, oikeustieteellisestä maailmasta laajemmin — niin
silloin täytyy olla asiantuntemuksen monipuolisuuden turvaamisen
nimenomaan korkeimmassa oikeudessa ja nimenomaan siinä nähtävissä olevassa
tulevaisuudessa keskeinen syy.
Toinen muutos, jonka valiokunta päätyi tekemään
hallituksen esitykseen, oli se, että hallitus aivan oikein
oli korjaamassa sitä epäkohtaa, että tähän
päivään asti on voinut käydä niin,
että Suomessa oikeutta hakenut ihminen saakin lopullisesti
oikeutta vasta kansainvälisistä ihmisoikeusinstituuteista,
useimmiten Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimesta Strasbourgista. Mutta
voi olla, ja usein onkin käynyt niin, että vaikka
Strasbourgista tulisi myöhemmin langettava tuomio Suomen
valtiolle, todetaan, että Suomen oikeusjärjestelmä on
tehnyt virheen — näitä ei tapahdu usein,
Suomen oikeusjärjestelmä on pääsääntöisesti
erittäin hyvä — silti ei ole ollut enää mahdollisuutta
purkaa sitä Strasbourgin virheelliseksi toteamaa päätöstä.
Hallitus esittikin, että jatkossa voidaan ylimääräisenä muutoksenhakukeinona
kuuden kuukauden sisällä käyttää sitä,
että kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden
valvonnasta vastaava lainkäyttö- tai valvontaelin
on todennut oikeudenkäyntivirheen asian käsittelyssä,
mutta tämän lisäksi hallitus vaati, että pitää esittää hakemuksen
tueksi erittäin painavia syitä.
Valiokunta katsoi, että käytännössä tämä erittäin
painavien syiden vaatiminen on toisaalta perusteetonta sen takia,
että sehän viittaa siihen, että tuomioistuimen
itse asiassa pitää jo tehdä aika pitkälle
aineellista arviota itse jutusta, ennen kuin se voi arvioida, onko
erittäin painavia syitä. Toisaalta, ottaen huomioon
myös sen, että näitä päätöksiä on
aika vähän ja jos kerta ne ihmisoikeusjärjestelmät,
joihin Suomi on sitoutunut, ovat todenneet, että Suomi
on tehnyt virheen valtiona taikka suomalaisessa järjestelmässä on
tapahtunut loukkaus, niin kyllä se suomalaisen oikeusfilosofian
ja -logiikan näkökulmasta silloin pääsääntöisesti
an sich, sen verran painaa, että on syytä avata
tämä ylimääräinen muutoksenhakukeino.
Tästä ei tietenkään seuraa se,
etteikö sitten tuomioistuin varsinaisessa prosessissa,
kun ylimääräinen muutoksenhakukeino on
käytettävissä, voi kohtuussyistä tai
esimerkiksi siksi, että jo Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen
määräämä vahingonkorvaus
on jo tullut asianomaiselle maksetuksi, katsoa, että varsinaista
jälkikäteistä syytä purkaa tai
muuttaa valituksen kohteena olevaa päätöstä ei
enää ole. Mutta aina niissä tilanteissa,
jos kansainvälinen ihmisoikeusinstituutio, lähinnä Strasbourg,
on todennut virheen tapahtuneen, hakijalla on mahdollisuus 6 kuukauden
sisällä jatkossa hakea ylimääräistä muutoksenhakua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kompetenssini ei pienimmässäkään
määrin ulotu tähän itse substanssiin,
mutta yhteen asiaan se ulottuu tässä asiassa,
arvoisa puhemies, ja se on se, että voisi kuvitella, että kun
sellaisesta asiasta kuin korkeimmasta oikeudesta ryhdytään
säätämään ja oikeusministeriöstä tämmöinen
hallituksen esitys tulee, se on täydellistä lakitekstiä,
se on viimeiseen saakka mietittyä, ja siitä tulee
vastaus lyhimmän kaavan mukaan. Tämähän
on sitä luokkaa kuin liikenne- ja viestintävaliokunnassa olivat
liikenneministeriön esitykset viime vaalikaudella, joita
jouduin vetämään, joissa 19 pykälää oli
käsittelyssä ja 18 meni uusiksi. Tässä on miltei
samaa luokkaa. No, nyt kuultiin valiokunnan puheenjohtajalta, että on
tässä substanssiinkin puututtu ja harkintavaltaa
käytetty, mutta onpa tässä vielä monta
monta pykälää, jotka eivät olleet
tässä selostuksessa esillä.
Onko se nyt niin, että kelvotonta jälkeä tulee oikeusministeriöstä?
Nimittäin jos tähän vastaus on myönteinen,
siitä seuraa automaattisesti kommentti: sitten me erikoisvaliokunnissa
juoksemme oikeusministeriön perässä kuin
lokit kalanpyyntialuksen perässä. Niin että tähän
nyt semmoinen uusi esittely arvoisalta valiokunnan puheenjohtajalta:
Mistä on oikein kysymys?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten lakivaliokunnan puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan
totesi, täytyy hämmästellä nimenomaan
näitä niin sanottuja pätkätöitä eli määräaikaisia
virkasuhteita. Sen ymmärrän tietysti, että virkakierron
edistämiseksi voidaan joissakin tilanteissa määräaikaisuuksia
käyttää, ja se on tietysti ihan järkevää,
ja toisaalta myöskin joskus harvinaisissa tilanteissa juttujen
laadun vuoksi tietysti pitää saada erikoisosaamista. Mutta
siinä olen kyllä ed. Braxin kanssa samaa mieltä,
että kyllä siinä saattaa tulla monenlaisia ongelmia,
jos korkeimmassa oikeudessa on hyvinkin paljon määräaikaisia
virkasuhteita.
Arvoisa puhemies! Sitten tämä toinen asia,
johon kiinnitin huomiota, on kohta "Laillisesta tuomioistuimesta".
Mielestäni valiokunta on ottanut erittäin löysän
linjan siinä. Itse olisin kyllä edustamassa hieman
jyrkempää linjaa sen johdosta, että silloin,
kun on maanpetos- ja valtionpetosrikoksia käsittelevä oikeudenkäynti,
niin jotenkin tuntuu oudolta, vaikkakin tiedän voimassa
olevan lainsäädännön, että siellä ovat
lautamiehet tekemässä päätöstä istuvan
tuomarin kanssa tällaisista asioista. Tällaisissa
erikoistapauksissa minun mielestäni kyllä pitäisi
olla lainoppineita jäseniä täysi määrä siellä.
Arvoisa puhemies! Tämä on oma näkemykseni,
kun olen vain mietinnön lukenut enkä kuullut asiantuntijoita,
mutta tällainen mutu-tuntuma tulee heti, kun lukee tämän.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ilokseni huomaan, että tästä syntyy
keskustelua enemmänkin. Ed. Pulliaisen vaikeaan kysymykseen
sanottakoon, että varmastikin oikeusministeriön
virkamiehet, jos ketkä, tekevät hyvää työtä ja
pääsääntöisesti parhaansa.
Mutta mitä enemmän on vuosien varrella katsonut
sitä valtavaa työmäärää,
mitä yksittäisillä huippuvirkamiehillä on,
jotka ovat hyviä lain kirjoittajia myös EU-todellisuudessa,
niin kyllä minun mielestäni nyt tämän
kymmenen jäsenvuoden aikana, EU-aikana, rupeaa näkymään,
että ihmiset ovat vain aivan kohtuuttomien työtaakkojen edessä.
Se todennäköisesti on pääsyy
siihen, että joskus näissä on lapsuksia,
jopa oikeusministeriön tekemisissä, mutta mitä olen
aikaisemmissa tehtävissäni sekä perustuslakivaliokunnassa
että suuressa valiokunnassa nähnyt liikenneministeriön
töitä, niin rohkenen nyt hiukan pienellä varauksella
enkä niin vakavalla rintaäänellä sanoa, että ei
kuitenkaan alkuunkaan siinä määrin kuin oman
käsitykseni mukaan liikenneministeriön esityksissä on
viime vuosina jo pitkään ollut ja paljon.
Mutta yksi semmoinen perusasia, joka näyttää olevan
nyt muotia, on, että yritetään hyvin
vakavissakin asioissa säätää perusteluilla
eikä pykälillä. Tähänkin
lakiesitykseen itse asiassa yksi näihin pätkätöihin,
määräaikaisuuksiin, liittyvä lisärajaus
on semmoinen, että perusteluista käy ilmi, että näitä pätkätöitä on
tarkoitus pitää äärimmäisen
harvoin, ja sitten ei kuitenkaan sanota mitään
niiden määrästä. Me totesimme,
että jos kerran niitä on tarkoitus olla harvoin,
niin on syytä kirjoittaa lakitasolle pääsääntö,
että niitä saa olla korkeintaan kolme ja vain
hyvin poikkeuksellisesti, laissa erikseen määrätyistä syistä saa sitten
olla enemmän kuin kolme. Ne liittyvät muun muassa
siihen, että jotain virkaa ei ole voitu täyttää.
Mutta sitten ed. Vistbackan esille ottamaan asiaan. Kun nyt
enemmän tästä asiasta keskustellaan,
niin ed. Vistbacka otti erittäin tärkeän
asian esille. Tässä on siis tarkoitus jatkossa
maanpetossyytteet ja valtiorikosasiat käsitellä alioikeuksissa
eikä hovioikeuksissa, niin kuin nyt. Valiokunnassa oli
hyvin paljon sekä asiantuntijoilla että valiokunnan
jäsenilläkin ajatusta, että joissakin tilanteissa
lautamiesten mukanaolo ja osittain myös joissakin tilanteissa
ehkä se, että käräjäoikeus
käsittelee asioita, jotka ovat kuitenkin hyvin poikkeuksellisia,
voi muodostua ongelmaksi. Sen takia valiokunta päätyi
ikään kuin kompromissina siihen ed. Vistbackan
hyvin tiukkaan linjaan, joka valiokunnassakin kyllä moneen
kertaan tuli esille, että kuitenkin pitää olla
aina kahden tuomarin kokoonpano, vaikka lautamiehetkin ovat läsnä.
Ymmärrän hyvin senkin ajatuksen, että lautamiehiä nimitetään
kunnanvaltuustoihin tosiasiassa jossain määrin
kuitenkin poliittisten jakosuhteiden perusteella, ja se tästä meidän
mietinnöstämmekin käy hyvin ilmi, ja
me kehotamme siihen, että tähän asiaan
pitää olla semmoinen poikkeuksellisen hyvä sensitiivisyys,
ettei oikeudenkäynti muodostu millään
tavalla poliittiseksi. Toinen ratkaisu olisi ollut se, että näihin
asioihin ei lautamiehiä päästetä lainkaan.
Vasta-argumentti tälle on lähinnä ehkä sitten toisaalta
se, että ne valtionpetosjutut, mitä Suomessa nyt
ylipäätänsä nykyään
käsitellään, on ehkä toisaalta
syytä demystifioida ja entistä avoimemmin käsitellä.
Silloin ajatus siitä, että siellä on
myös maallikkojärki arvioimassa asiaa, on toisaalta
punnittua. Ja sitten ihan tämmöinen lakitekninen
syy lopulta johti siihen, ettei ed. Vistbackan sinänsä hyvin
perusteltu ajatus lopulta päätynyt valiokunnan
mietinnöksi, enkä itsekään sitä sitten
lopulta pitänyt parhaana mahdollisena, koska ei ole kauhean
hyvää lainsäädäntötekniikkaa,
jos hyvin harvinaisissa yksittäistapauksissa alamme ikään
kuin pinseteillä poimia yksittäisiä juttutyyppejä,
joissa on sitten syytä lähteä siihen,
että poikkeuksellista tuomarikokoonpanoa pidetään.
Todennäköisyys sille, että näitä juttuja
kuitenkaan jatkossakaan on montaa, ei ole kovin suuri.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti myöskin ed.
Vistbackan esille ottamaan asiaan, mikä on lautamiesten
rooli tällaisissa tapauksissa, kun alioikeus käsittelee
maanpetosta ja valtionpetosta.
Jos historiallisesti katsoo taaksepäin, niin näyttää kyllä siltä,
että varsin usein myöskin syytetyn penkillä on
ollut poliitikkoja. Voidaan tietenkin toisaalta taas kysyä,
eikö ole hyvä, että sitten myöskin
mahdollisimman moniarvoisesti on myöskin poliitikkoja miettimässä sitä,
onko henkilö mahdollisesti syyllistynyt tähän
ankaraan rikokseen vai ei. Voidaan sanoa tietenkin niin, että valtuustojen
valitsemat lautamiehet samalla kun he tuovat tällaista
tiettyä epäilyä tämän
asian suhteen, toisessa kysymyksessä saattavat tuoda myöskin
epäillylle oikeusturvaa hänen näkemyksiensä pohjalle
riippuen siitä, mikä on näkökanta ja
kuka sitten mahtaa syytettynä aina olla. Niin kuin ed.
Brax täällä jo totesi, tätähän
nyt toteutetaan myöskin niin, että mukana on kaksi
lainopillista jäsentä, ne kaksi tuomaria mukana.
Ymmärrän myöskin ne näkemykset,
kun puhutaan tuomarin riippumattomuudesta ja tasapuolisuudesta,
että periaatteessa siihen täytyisi sisältyä myöskin
virka ja nimenomaan vakinainen virka, että tällaiset
pätkätyöt muodostavat joskus ongelmia
sen suhteen, onko tuomari sitten riippumaton vai ei. Mutta, niin
kuin ed. Brax täällä totesi, saamamme
tiedon mukaan näitä tullaan käyttämään
erittäin harvoin korkeimmassa oikeudessa ja myöskin
siten, että ne luovat oikeusturvaa, koska joissakin vaikeissa asioissa
on ihan paikallaan, että korkeimmassa oikeudessa on siihen
juttuun erikoistuneita juristeja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! En enää työskentele
lakivaliokunnassa, koska olen siirtynyt hallintovaliokuntaan vajaa
vuosi sitten, joten en tarkkaan tunne valiokunnassa käytyä keskustelua.
Mutta olen hieman skeptinen sen suhteen, että käräjäoikeudella
olisi kaikki se pätevyys, mitä tarvitaan näissä erityistilanteissa, jollaista
esimerkiksi maanpetos saattaa edustaa. Olisi pitänyt parempana,
että tämä olisi säilynyt edelleen
hovioikeuksilla.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinoselle tiedoksi, että teidän
hyvä hallituksenne on tämän pääsiirron
takana ja se on tullut sieltä. Lakivaliokunta on vain miettinyt
sitä, mitä siitä sitten seuraa ja millä parhaalla
tavalla mahdollistetaan se, että juttu hoidetaan kuitenkin
käräjäoikeuden puitteissa niin hyvin
kuin on mahdollista. Ja täytyy muistaa, että aivan
perustuslain mukaisesti, perustuslain 21§:n mukaan muun
muassa tästä asiastahan voi valittaa ja on hyvin
todennäköistä, että tämän
kaltaisista jutuista aina valitetaankin hovioikeuteen, joten hovioikeuden
asiantuntemus ja hyvin usein myös jopa korkeimman oikeuden
asiantuntemus on näissä jutuissa osoittautunut
kuitenkin tarpeelliseksi, jos on sinne asti menty.
Hovioikeus ensimmäisenä oikeusasteena on nykyään
hyvin harvinainen. Sehän polveutuu itse asiassa siitä ajatuksesta,
että aateliset pääsevät omiensa
tuomittaviksi eivätkä joudu alhaisempien joukkoon.
Tästä ajatuksesta lähtien on loogista,
että me kaikki tasavaltalaiset aloitamme pääsääntöisesti
lähes kaikki juttumme ihan sieltä käräjäoikeudesta.
Käräjäoikeuksissa kyllä, jos me
vain täällä eduskunnassa huolehdimme,
että palkkoja maksetaan siellä jatkossa kunnolla,
varmasti on myös asiantuntemusta. Jos me taas katsomme,
katson taas hallituspuolueisiin ja budjettiriiheen, että palkkakehitys
heikkenee ja muun muassa kielilisät ja erikoistumismahdollisuudet heikkenevät,
niin sitten varmasti käy niin, että se ei ole
niin tasokasta kuin olemme tottuneet ajattelemaan taikka meillä on
oikeus ajatella.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla ed. Oinoselle sanomatta,
että ei tässä ole kovinkaan pitkä aika
siitä, kun hyvin arvovaltainen valtioneuvoston jäsen
oli Helsingin käräjäoikeudessa vastaamassa
tekoonsa, joka liippasi hyvin läheltä näitä vakavia
asioita, kuten valtionpetos, maanpetos, virkarikos jne. Panin vaan merkille,
että se käsiteltiin erinomaisen hyvin, erinomaisen
taitavasti, ja myöskin tämä käräjäoikeuden
päätös sai lainvoiman. Siitä ei
koskaan valitettu hovioikeuteen. Tämä vaan ihan
kaikkien käräjäoikeuksien puolustukseksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Ymmärrän kyllä valiokunnan
puheenjohtajan perustelut nimenomaan tästä laillisesta
tuomioistuimesta ja myöskin tietysti taas toisaalta ymmärrän
sen menettelyn, mikä valiokunnassa on silloin, kun hallitus
antaa yksimielisen esityksen. Sitä on hyvin vaikea lähteä radikaalisti muuttamaan,
mikä tässä tilanteessa olisi tarkoittanut
sitä, että sitä olisi pitänyt
muuttaa niin, ettei alioikeudessa käsiteltäisi
maanpetos- ja valtionpetosjuttuja.
Mutta, arvoisa puhemies, eräs asia, joka minua on yleisesti
huolestuttanut nimenomaan korkeimman oikeuden osalta, on se, kun
meidän järjestelmämme menee sitä kohti,
että hyvin vähän juttuja saadaan vietyä korkeimpaan
oikeuteen. Minä itse kyllä toivoisin, että korkein
oikeus ottaisi enemmän käsiteltäväkseen
niitä juttuja eli saataisiin kuitenkin tällainen
ennakkoratkaisu määrättyihin asioihin
ja niitä saisi olla kyllä enemmän kuin
tällä hetkellä. Itse, kun en ole lakivaliokunnan
jäsenenä, niin en tiedä korkeimman oikeuden
työtilannetta ja muuta vastaavaa. Mutta jotenkin tuntuu
siltä, että hyvin vähän näitä ennakkoratkaisuja
tulee, ja ainakin tuolla niin sanotun tavallisen kansan keskuudessa
vieroksutaan sitä ajatusta, että meillä ei
olekaan tosiasiallisesti kolmiportaista järjestelmää muutoksenhaun
osalta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tässä tullaan tuomioistuimien
resursseihin ja siihen, että korkein oikeus ei pysty missään
tapauksessa merkittävästi enempää juttuja
käsittelemään kuin nyt. Ja itse asiassa
tässä nyt käsitteillä olevassa
hallituksen esityksessä on myös semmoinen muutos,
että korkein oikeus voi jatkossa niissäkin jutuissa,
joissa se sinänsä antaa valitusluvan ja ottaa
käsittelyyn, rajata käsittelynsä entistä selkeämmin
vain oikeusongelmiin eikä esimerkiksi ollenkaan ottaa todistelua
sisään. Näillä kaikilla itse
asiassa pyritään juuri päinvastaiseen
kuin ed. Vistbacka toivoi.
Resurssiongelmat saattavat jatkossa johtaa siihen, että meillä ei
välttämättä ole entistä useammin
tosiasiallisesti edes kaksiportaista valitusjärjestelmää,
koska jo ensi syksynä eduskuntaan tulee esitys myös
seulonnan muuttamisesta. Se on pakko myöntää,
että takana on se, että hallitus ei halua kasvattaa
oikeusministeriön raameja, ja niissä raameissa
kun on liikuttava, löydettävä rahaa sekä vankeinhoidolle,
oikeudenhoidolle, syyttäjälaitokselle, josta tällä hetkellä vuotaa huippusyyttäjiä
poliiseiksi,
nimismiehiksi, koska sisäministeriöala pystyy
maksamaan parempaa palkkaa, ja vielä oikeustieteelliselle
tutkimukselle, niin tämä nollasummapeli on toivottoman
hankalaa ja johtaa muun muassa tämmöisiin tietoisiin
ratkaisuihin, joissa valitusmahdollisuuksia joudutaan jatkossakin
rajaamaan.
Asiantuntijakuulemisissa, se mainittakoon, tai tapaamisissa
on välillä kysytty, pitäisikö perustuslakia
sitten muuttaa, että oikeusturvapykälät eivät
olisi niin hyviä, koska niitä ei tosiasiassa ehkä tulevaisuudessa
näillä raameilla pystytä toteuttamaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Brax nosti aiheen esille, joka on
käsitelty täällä jo myöskin
hallintotuomioistuimen osalta, ja samaan resurssipulaan törmäämme
myöskin korkeimman oikeuden, hovioikeuksien, käräjäoikeuksien
resurssien osalta.
On tietenkin niin, että julkisuudessa korkein oikeus
ei varmasti myönnä sitä, että sen
perusteena, ettei se pysty ottamaan kaikkia välttämättä tärkeitäkään
asioita käsiteltäväkseen, ei ole tietenkään
resurssipula, vaan perusteena on se, että tämä tapaus
ei ollut ennakkopäätöksen luonteinen
eikä vaadi oikeudellista harkintaa. Mikäli tilanne
olisi todella niin hankala kuin on väitetty, että resurssit
ohjaavat sitä, otetaanko asia käsittelyyn, niin
silloinhan voidaan kysyä sen perään, toimivatko
Suomen perustuslaki ja siellä olevat vaateet oikeusturvan
kannalta oikein. Näinhän ei voi koskaan olla.
Nyt on tietenkin hallituksella tulevan budjetin yhteydessä erittäin
suuri vastuu siitä, kuinka paljon se esittää oikeusministeriön
hallinnonalalle niin hallinto-oikeuksiin kuin korkeimpaan oikeuteen
ja myös vankeinhoitoon niitä määrärahoja, joihin
eduskunta on useampaan otteeseen jo puuttunut.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Edustajat Brax ja Salo nostivat esille erittäin
tärkeän kysymyksen, nimittäin kysymyksen
siitä, miksi oikeusministeriö ei ole huolehtinut
edunvalvonnastaan viime aikoina budjettiriihen yhteydessä ja
miksi oikeusministeriön sisältä on jouduttu löytämään
toisesta kipukohdasta rahaa toiseen kipukohtaan, jotta saadaan edes
yksi asia hoidettua eduskunnan toivomalla tavalla. Ilmaisen myös
tässä yhteydessä saman huolen siitä,
että olemme tässäkin kohdassa hyvin yksimielisesti lakivaliokunnassa
olleet hyvää työtä tekemässä, mutta
ongelma on se, että meidänkään
hyvä tahtomme ei tule toteutumaan, ellei tämä tahti
oikeusministeriön ja valtiovarainministeriön välillä hivenen
muutu toisenlaiseksi. Meillä on jo nyt muutamia isoja paketteja,
muun muassa vankeinhoitoon iso lakipaketti sen takia jäissä,
että me emme ole varmoja, uskallammeko me tuoda sitä tänne
saliin ollenkaan, koska emme halua olla tekemässä lakia,
josta ei taata, että se myös toteutetaan.
Yleiskeskustelu päättyy.