5) Laki yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
lain 2 ja 8 §:n muuttamisesta
Paula Risikko /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tällä lakialoitteella
ehdotetaan laajennettavaksi yksityisyyden suojasta annettua lakia
siten, että sitä noudatetaan soveltuvin osin myös
sellaisen harjoittelijan osalta, joka suorittaa työharjoittelua
työpaikalla. Tarkoituksena on lisätä työturvallisuutta
siten, että kaikkia muita työpaikalla olevia henkilöitä koskeva
huumetestausmahdollisuus laajennetaan myös työpaikalla
työharjoittelijana olevaan henkilöön.
Kun lakia yksityisyyden suojasta aikoinaan laadittiin, kirjattiin
lakiehdotuksen perusteluissa keskeiseksi tavoitteeksi kokonaan huumeeton työpaikka.
Yksi tärkeimmistä huumeettoman työpaikan
toteuttamiskeinoista on laissa säädetty mahdollisuus
vaatia työntekijää perustellusta syystä toimittamaan
todistus huumetestauksesta.
Myöhemmin on todettu, että työpaikoilla
työskentelee muitakin henkilöitä kuin
ne, joita laki 759/2004 suoranaisesti koskee. Työpaikalla
työharjoittelua suorittavat harjoittelijat eivät
kuulu edellä mainitun lain piiriin. Heitä ei voida
myöskään muiden olemassa olevien säädösten — viittaan
tässä opetus- ja sivistystoimen säädöksiin — perusteella
velvoittaa kaikkia muita työpaikalla olevia työntekijöitä koskevaan
huumetestausmahdollisuuteen.
Vuosien varrella huumeiden käyttö sekä myös ongelmakäyttäjien
määrä on lisääntynyt
ja huumeisiin liittyviä epäilyjä tulee
työpaikoilla ilmi säännöllisesti.
Harjoittelijoita työpaikoille lähettävien
oppilaitosten mahdollisuuksia asianmukaisiin huumetestauksiin ei
ole vielä saatu kunnollisesti järjestettyä — viittaan
tässä nimenomaan lainsäädännölliseen
perustaan ja tukeen — joten työpaikalla työharjoittelijana
olevia henkilöitä ei käytännössä voida
velvoittaa perustellustakaan syystä toimittamaan työnantajalle
todistusta huumetestistä.
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on siis käytännössä todettu,
olemassa oleva epäkohta, joka vaikuttaa työpaikan
työturvallisuuteen. Lainsäädännön
puutteellisuuteen liittyvä epäkohta on erityisen
suuri niillä työpaikoilla, jotka liittyvät
hoito- ja hoivatyöhön. Epäkohdan korjaaminen
on siten erityisen tärkeää muun muassa potilas-
ja asiakasturvallisuuden takaamisen perusteella. Ehdotusten
lähtökohtana on, että myös työharjoittelija
on velvollinen toimittamaan työnantajalle huumausainetestiä koskevan todistuksen
yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
lain 759/2004 8 §:n mukaisesti.
Arvoisa herra puhemies! Huumausaineiden käyttäjät
tulee yhteistyössä terveyden- ja sosiaalihuollon
toimijoiden kanssa pyrkiä ohjaamaan tarvittavaan hoitoon
ja kuntoutukseen. Toimivan ja tehokkaan hoidon järjestämiseksi
tulee myös järkevän tietojen vaihdon
sosiaali- ja terveydenhuollon eri viranomaisten kesken olla mahdollista.
Huumausainetestauksen tavoitteena on työturvallisuuden
parantaminen. Tarkoitus ei ole leimata huumaavia aineita käyttäneitä henkilöitä loppuiäkseen.
Erityistä huomiota tuleekin työpaikoilla kiinnittää hoitoonohjaukseen
sekä huumausaineiden käyttöä koskevien
tietojen luottamukselliseen käsittelyyn sekä testaamista
koskevien todistusten huolelliseen hävittämiseen
heti, kun se käsittelytarkoituksen kannalta on mahdollista.
Testauksen lisääntymisen seurauksena ei saa olla
huumeita käyttäneiden tai kokeilleiden eri ikäisten
työntekijöiden tai harjoittelijoiden syrjäytyminen
työelämästä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Pitkään yrittäjänä ja
työnantajana toimineena olen sitä mieltä,
että työnantajalla tulisi olla mahdollisuus vaatia
huumetestiä myös harjoittelijalta, mikäli
on aihetta epäillä huumeiden käyttöä.
Ymmärrän hyvin, että opiskelija-harjoittelijat
toimivat opetuslainsäädännön
puitteissa.
Arvoisa puhemies! Olen kuitenkin kuullut, ettei opetuslainsäädäntö anna
lainsäädännöllistä tukea
opiskelijan huumetesteille. Siis kannatan ed. Risikon tekemää lakialoitetta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
kysymys erittäin tärkeästä asiasta,
jota sivuttiin jo silloin, kun vuonna 2004 lakia 759 yksityisyyden
suojasta työelämässä käsiteltiin.
Siinä yhteydessä jo todettiin, että työpaikalla
tänä päivänä on erilaisia
työntekijöitä ja harjoittelijoita. Nyt
tämä tähän lakiin esitetty laajennus
on varmasti tarpeellinen, jotta nämä työpaikalla
työharjoittelua suorittavat tulisivat myös tämän
huumetestin piiriin. Näissä perusteluissaan ed.
Risikko tuo hyvin esille sen, että tänä päivänä tietysti
oppilaitoksilla, joista nämä opiskelijat, työharjoittelijat
tulevat, ei ole vielä mahdollisuuksia. Tietysti on kysyttävä myös,
mitä voitaisiin oppilaitoksen säädöksien
kehittämisessä tehdä, että huumeettomat
koulut myös säilyisivät ja huumeettomat
työpaikat säilyisivät, eli molemmista
on kysymys.
Lakialoitteen perusteluissa ed. Risikko tuo myös hyvin
esille, että on tehtävä yhteistyötä sosiaali-
ja terveydenhuollon eri viranomaisten kesken ja mahdollistettava
se, että tästä huumetestauksesta ei aiheudu
kohtuutonta haittaa sinänsä työharjoittelussa
oleville, vaan mahdollisesti huolehditaan myös tämä ohjaus
hoitoon ja kaikki se, mitä tästä seurauksia
sitten on. Erittäin hyvä aloite.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Allekirjoitin ed. Risikon mielestäni
erittäin perustellun ja hyvän aloitteen. Kyllä on
niin, että huumetestauksen tavoitteena on, niin kuin täällä perusteluissa
todetaan, työturvallisuuden parantaminen. Myöskin
erittäin hyvin tämä todetaan, että tarkoitus
ei ole leimata huumaavia aineita käyttäneitä henkilöitä loppuiäkseen,
tämäkin on syytä muistaa, mutta kyllä on
aivan varmaa, että huumetesti tulisi myöskin harjoittelijoiden
kohdalla tehdä. Erityisesti, kun ed. Risikko tuntee hoiva- ja
hoitotyön perin juurin, niin tällä alalla
myöskin tämä olisi tavattoman tärkeää,
että näitä testejä voitaisiin
tehdä.
Meidän pitää avoimesti todeta se,
että kyllähän huumeongelma on niin vakava
tänä päivänä, että jos
me lainsäädäntötoimilla pystymme
toimimaan niin, että huumeita käyttäviä ei
ole työpaikoilla, niin minusta siinäkin he tarvitsevat muuta
hoitoa eikä työpaikalla olla työilmapiiriä heikentämässä.
Mielestäni tämä lakialoite on erittäin
perusteltu, ja toivoisin, että tämä voisi eduskunnan
rattaissa edetä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta käsitteli noin vuosi sitten lakia
yksityisyyden suojasta työelämässä,
ja silloin tämä asia tuli myös esille.
Meillä oli kuitenkin melko kiire aikataulu, joten kovin
syvällisesti emme pystyneet tätä asiaa
valitettavasti silloin huomioon ottamaan. Toki käsiteltiin
muitakin yksityisyyden suojaan liittyviä kysymyksiä,
kuten kameravalvontaa ja sähköpostin käyttöä,
mutta eräs keskeisin asia oli joka tapauksessa huumetestien
tekeminen työpaikoilla ja niihin liittyvä ohjeistus.
Ed. Risikko ehdottaa lakialoitteessaan laajennettavaksi yksityisyyden
suojasta annettua lakia siten, että sitä noudatetaan
soveltuvin osin myös sellaisen harjoittelijan osalta, joka
suorittaa työharjoittelua työpaikalla. Tämän
muutoksen tarkoituksena on lisätä työturvallisuutta
siten, että kaikkia muita työpaikalla olevia henkilöitä koskeva
huumetestausmahdollisuus laajennetaan myös työpaikalla
työharjoittelijana olevaan henkilöön.
Pidän tätä aloitetta erittäin
tärkeänä ja perusteltuna. Ed. Risikko
mainitsee tässä erityisesti hoiva- ja hoitotyön,
mutta oikeastaan lähes kaikilla työpaikoilla tilanne
on sikäli sama, että huumeen vaikutuksen alaisena
oleva henkilö — ja varsinkin, jos kyse on riippuvuudesta — on
lähes poikkeuksetta ainakin jonkun asteinen riski sekä itselleen,
muille työntekijöille että myös
ulkopuolisille henkilöille. Työpaikkojen työturvallisuus
on erittäin keskeinen kysymys, ja sehän on hyvin
pitkälti työnantajan vastuulla. Toivon, että tämä aloite
saa pikaisen ja ansionsa mukaisen käsittelyn valiokunnassa,
ja toivon, että se mitä pikimmin saadaan myös
astumaan voimaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin tulla vielä hieman
kertomaan näistä tämän lakialoitteen
taustoista, miksi oikein tulin ajatelleeksi, että tätä tarvitaan.
Kyllä tämän lakialoitteen lähtökohta
ovat omat kokemukset ammatillisen koulutuksen opettajana ja johtajana
sekä monet yhteydenotot, joissa tämä ongelma
tuodaan esiin.
Tässä asiassa ja aiheessa ongelmia tuottaa muun
muassa se, että harjoittelun käsitettä ei
ole määritelty yleisesti, vaan siitä on
ainoastaan mainintoja säädöksissä ja
voi sanoa, että useissa eri laeissa. Esimerkiksi julkisesta
työvoimapalvelusta annetun lain 1295/2002 6 luvussa
säädetään työvoimapoliittisesta
aikuiskoulutuksesta, jonka työvoimaviranomainen hankkii
koulutuspalvelujen tuottajalta. Tähän koulutukseen
voi liittyä harjoittelua. Opetus- ja sivistystoimen lainsäädännössä on
useita lakeja, joiden perusteella opiskelijat ovat työharjoittelussa.
Oma, ehkä kaikkein syvin tuntemus on terveydenhuollosta;
esimerkiksi sairaanhoitajakoulutukseen kuuluu 50 nyt entistä opintoviikkoa,
nykyäänhän puhutaan näistä opintopisteistä,
mutta jos puhun nyt opintoviikoista, niin 50 opintoviikkoa harjoittelua.
Työministeriön asiantuntijoiden mukaan yksityisyyden
suojasta työelämässä annettua
lakia valmisteltaessa harjoittelijat olivat työryhmässä esillä.
Silloin asiaa pohdittiin, mutta todettiin, että lain soveltamisalaa
ei voida laajentaa yhden luvun osalta koskemaan harjoittelijoita.
Muita lain lukuja ei myöskään sellaisenaan
nähty mahdollisiksi ulottaa koskemaan harjoittelua jo säännösten
perusoikeusulottuvuudesta johtuen.
Olen nyt kuitenkin tämän lakialoitteeni tehnyt,
esittänyt nimenomaan tähän lakiin muutosta,
ja en näkisi siinä, kun olen lakiasiantuntijoitakin
konsultoinut, mitään estettä, että se
tähän lakiin kuitenkin tehtäisiin. Työministeriön
edustajien mukaan harjoittelijoiden moninaisuuden ja kirjavan lainsäädännön
johdosta huumetestausta koskevien säännösten
ainakin opetusministeriön hallinnonalalla tulisi olla asianomaisessa
laissa tai joissain opiskelijoita yhteneväisesti koskevassa
laissa, elikkä työministeriön edustajien
mukaan todellakin opetuspuolella pitäisi tämän
olla otettu huomioon.
Arvoisa herra puhemies! Perusopetuslaissa, lukiolaissa, ammatillista
koulutusta koskevassa laissa, ammattikorkeakouluopetusta sekä yliopisto-opetusta
koskevassa lainsäädännössä ei todellakaan
ole säännöksiä, jotka velvoittaisivat opiskelijaa
osallistumaan huumetesteihin. Koulutusta koskevassa lainsäädännössä määritellään kuitenkin,
että opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Nämä säännökset asettavat
koulutuksen järjestäjille velvollisuuden toimia
niin, että oikeus turvalliseen ympäristöön
toteutuu. On totta, että meillä ovat säädökset
tämän tyyppiset, mutta valitettavasti joudun toteamaan
käytännön kokemuksella, että tästä lainsäädännöstä ei
ole tukea sille, että voisimme puuttua huumeiden vaikutuksen
alaisena oleviin harjoittelijoihin tai millään
lailla edes pyytää heiltä sitä testausta.
Arvoisa herra puhemies! Opiskelijoiden testaamista koskien sosiaali-
ja terveysministeriö asetti ajalle 20.12.2000—31.1.2002
työryhmän, jonka tehtävänä oli
selvittää huumetestaukseen liittyviä kysymyksiä työelämässä sekä opiskeluun
liittyvän työharjoittelun osalta. Työryhmä katsoi,
että koulujen ja oppilaitosten huumetestaukseen liittyvien
kysymysten käsittely olisi edellyttänyt, että työryhmässä olisi
ollut edustettuna myös koulutuksen järjestäjien,
opettajien, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon, sosiaalihuollon
ja opiskelijajärjestöjen edustus. Työryhmän
käsityksen mukaan oppilaitoksessa tapahtuva testaaminen
poikkeaa siinä määrin työssä tapahtuvasta testaamisesta,
että työelämän sääntöjen
rinnastaminen suoraan koulutukseen ei ole mahdollista. Tämä johtuu
muun muassa alaikäisten opiskelijoiden testaamiseen liittyvistä erityiskysymyksistä,
kuten suostumuksen antamisesta, tietosuojasta, hoitoonohjauksesta
ja mahdollisista lastensuojelullisista toimenpiteistä.
Lisäksi tulee voida ottaa huomioon nuorten syrjäytymiseen
liittyvät kysymykset. Näin siis todettiin sosiaali-
ja terveysministeriön työryhmässä,
joka asetettiin tätä asiaa selvittelemään,
ja valitettavasti siitä työryhmästä ei
kyllä apua tähän ongelmaan tullut.
Todettakoon, että poliisien koulutusta koskeva uusi
lainsäädäntö on tullut voimaan 15.5.2005.
Poliisin perustutkintokoulutukseen hakeutuva on velvollinen osallistumaan
terveydenhuollon ammattihenkilön ja laboratoriohenkilökunnan
tekemään päihdetestiin ennen perustutkintokoulutukseen
hyväksymistä. Poliisin perustutkintoa suorittava
on velvollinen poliisioppilaitoksen määräyksestä osallistumaan
päihdetestiin myös peruskoulutuksen ja siihen
liittyvän harjoittelun aikana, jos on perusteltua syytä epäillä,
että poliisikokelas tai harjoittelua suorittava esiintyy
päihtyneenä koulutuksessa tai harjoitteluun liittyvässä työssä.
Päihdetestausta koskevat säännökset
on esitetty sisällytettäväksi myös
valmisteilla olevaan uuteen pelastusopistolakiin. Tältäkin
perustalta sanon, että on aika merkillistä, että poliisikoulutuksessa
tämä laki on ja siinä on otettu huomioon
mahdollisuus huumetestaukseen opiskelijoille, mutta esimerkiksi sosiaali-
ja terveyspuolella näin ei ole.
Arvoisa herra puhemies! Opetusministeriön mukaan koulutuksen
yhteydessä tehtävien huumetestien tarpeellisuutta
ja niihin liittyviä oikeudellisia kysymyksiä tulisi
selvittää laajapohjaisessa asiantuntijayhteistyössä.
Työturvallisuuteen liittyviä riskejä ei
esiinny vain jonkun tietyn koulutusasteen tai koulutusalan osalta,
vaan asiaa tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti. Samaa
mieltä olen itsekin toki.
Vielä, arvoisa herra puhemies, tähän
loppuun:
Työelämäselontekoa koskevassa mietinnössä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta kiinnitti huomiota eräisiin lainsäädännön
kehittämistarpeisiin. Totesimme mietinnössämme,
että työtä tehdään
yhä moninaisemmissa muodoissa, joista osa on jäänyt
työsuhteen käsitteen ulkopuolelle, eikä työ-
ja sosiaalilainsäädännön mukainen
suoja ulotu niihin. Valiokunta edellyttääkin toimenpiteitä työ-
ja sosiaalilainsäädäntöön
perustuvan suojan ulottamiseksi uusiin työnteon muotoihin, kuten
työharjoitteluun, työelämän
valmennukseen sekä perhe- ja omaishoitoon.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että tässä yhteydessä nyt
sitten valiokunnan mietinnön antaman impulssin mukaan siinä työssä otetaan tämä ongelma,
mistä tämä lakialoite nyt on tehty, käsittelyyn
ja ratkaistaan se, koska, kuten täällä on
tullut esille, se on meidän kaikkien parhaaksi. Miettikääpä itse,
että olette potilaana terveydenhuollon organisaatiossa
ettekä voi olla täysin varma siitä, onko
kaikki kunnossa työntekijöiden ja harjoittelijoiden
kohdalla.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikon tekemä lakialoite on
erittäin kannatettava, koskettaahan kaikki muukin lainsäädäntö yleensä meitä kaikkia
ihmisiä siellä työpaikoilla. Mielestäni
kuitenkin tulee korostaa sitä asiaa, että kun
varsinkin nuori — voi olla myös iäkkäämpi
henkilö työharjoittelussa — sortuu huumeiden
käyttöön, hänet voidaan ohjata
paremmin hoitoon ja hän ikään kuin saa
elämälleen uuden alun.
Arvoisa puhemies! Haluan myös todeta sen omasta kokemuksestani,
että huumetestaus työpaikalla ja esimiehenä on
aika hankala toteuttaa ja se on myös sellainen vaikea asia
henkisesti, joten tämä kyllä edesauttaa
sitten tämänkin asian eteenpäin viemistä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Risikon lakialoite on hyvä,
ja sen läpivienti eduskunnassa lainsäädäntöön
mahdollisimman pian olisi yhteiskunnan kannalta erittäin
perusteltua.
Kuten ed. Risikko äskeisessä puheenvuorossaan
totesi, niin poliisin perusopetuksessa tämän lain
henki on viety jo läpi, ja tietooni ei ole tullut yhtään
epäkohtaa, jossa poliisiopiskelijat tai muu työyhteisö moittisivat
tätä käytäntöä,
vaikka sitä suhteellisen harvoin sielläkin myöskin
onneksi joudutaan käyttämään.
Meillä on siis yhteiskunnassa paljon perusteltua syytä laajentaa
tämä sama laki koskettamaan myöskin muita
alueita, kuten opetusalaa, sosiaali- ja terveysalaa ja pelastusalaa,
koska työtehtävät ovat vaativia ja perustuvat
virheettömiin ja mahdollisimman luotettaviin ja hyviin
työsuorituksiin.
Myöskin luottamusta työyhteisössä herättää se,
että kaikkia työyhteisön jäseniä,
ovat ne harjoittelijoita tai vakinaisia, koskettavat samat säännökset,
ja käytäntö on myöskin työnantajalle
silloin saman tyyppinen. Tällä hetkellä monet työnantajat
ovat helisemässä, koska viime kädessä vastuu
on heillä, mikäli joku huumaantuneena aiheuttaa
esimerkiksi jollekin vakavan ruumiinvamman tai jotakin muuta.
Paikallaan lienee myöskin se keskustelu, vaikka se
on ollut ehkä hieman populististakin, että kansanedustajat
näyttäisivät omalla esimerkillään
mallia ja allekirjoittaisimme joskus esimerkiksi jonkun suostumuksen,
jolloin kaikkien kansanedustajien huumetestaus voidaan suorittaa vapaaehtoisesti
koska tahansa. Se olisi signaali yhteiskunnan liberaaleille, että lainsäätäjät
eivät aio taipua tämän ongelman edessä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Turvallisuus on tämän
päivän tärkeä sana. Yksilön
turvallisuus ja yhteisön turvallisuus ovat meille kaikille
hyvin tärkeitä asioita. Jos ajatellaan sitä,
että me olemme itse tilanteessa, jossa olemme toisen palveltavana,
ja jos se vielä, sanotaan, suurta riskiä aiheuttaa — on
se liikenteessä tai sitten terveydenhuollossa, niin kuin
ed. Risikko täällä totesi — niin
kyllä se on meille tärkeää tietää,
että henkilö, joka meille tätä palvelua
suorittaa, on täysillä siinä mukana,
eikä hän ole millään erilaisilla
aineilla tai muulla vastaavalla heikentämässä sitä meidän
turvallisuuttamme.
Arvoisa herra puhemies! Jos minulla olisi ollut mahdollisuus
allekirjoittaa tämä lakialoite silloin aikoinansa,
niin olisin sen tehnyt. Olen ilmeisesti ollut jossakin matkalla.
Mutta menköön eduskunnan pöytäkirjaan
nyt, että olen erittäin vahvasti tukemassa tätä ed.
Risikon tekemää aloitetta.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Olen itsekin tämän ed.
Risikon hyvän aloitteen allekirjoittanut, ja vielä pari
huomiota tai asiaa liittyen tähän ed. Risikon
lakialoitteeseen.
Aloitteen perusteluissahan todetaan, että yksityisyyden
suojaa työelämässä koskevan
lain valmistelun peruslähtökohtana on ollut huumeettoman
työpaikan tavoite. Tämä on mielestäni
erittäin hyvä tavoite ja se nimenomaan lisää työpaikkojen
turvallisuutta. Tämän tavoitteen tärkeä toteuttamiskeino
on muun muassa laissa säädetty mahdollisuus vaatia
työntekijää perustellusta syystä toimittamaan
todistus huumetestauksesta. Testausta ei siis voi vaatia mitenkään
mielivaltaisesti, vaan siihen vaaditaan perusteltu syy.
Ed. Risikko omassa puheenvuorossaan laajemmaltikin käsitteli
työharjoittelijan asemaa työpaikalla. Tämähän
on muun muassa sellainen kysymys, johon eduskunnan työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on useassa otteessa kiinnittänyt huomiota.
On selvää, että tämän
päivän työpaikoilla on hyvin erilaisia
henkilöitä, osa on työsuhteisia, osa
on työsuhteen ulkopuolisia, ja silloin on tärkeää,
että meillä on selkeä säädäntö siitä,
mitkä asiat koskevat työpaikkaa ja keitä ne koskevat.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän lämpimästi
tästä myönteisestä suhtautumisesta
tähän lakialoitteeseeni ja myöskin siitä asiantuntevasta
keskustelusta, mitä täällä on nyt
käyty. Mielestäni tässä ovat
hyvin kiteytyneet ne tärkeät kohdat, jotka yhteenvedonomaisesti
voidaan todeta: yhteistyö työelämän
ja koulutuksen edustajien kanssa, yhteistyö terveydenhuollon
edustajien kanssa, ennalta ehkäisevä työ ja
varhainen puuttuminen ja ennen kaikkea palveluiden turvallisuus.
Nämä ovat sellaisia asioita, joita tämäkin
lakialoite pyrkii toteuttamaan ja edistämään.
Toivon, että se saa tosiaan joskus sitten lainvoiman.
Toinen varapuhemies :
(ehdittyään todeta keskustelun päättyneeksi)
Anteeksi, oliko ed. Laxell vielä pyytänyt
puheenvuoron? Pyydän anteeksi; tämä puheenvuoropyynnöt
välittävä kone on todella hidas.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olin itsekin hidas tässä varmasti,
ja tässä tuli vielä viime tingassa mieleen
tämä, kun ed. Salo puhui näistä eri
ammattikunnista: itse vanhana kauppiaana vielä lisäisin
tähän, että myös on hyvin tärkeää huomioida
tässä vähittäiskaupan väki.
Toinen varapuhemies:
Tälle monilukuiselle edustajajoukolle haluan todeta,
että kone todellakin reagoi hyvin hitaasti ja sen vuoksi
myös puheenvuoron pyytäminen ilmoittamalla, että pyytää puheenvuoron
seisomaan nousten ja puhemiehelle sen pyynnön osoittamalla,
on monta kertaa varmistus sille, että asiat toimivat moitteettomalla
tavalla.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä yhteen pieneen asiaan tässä jo
melko pitkäänkin jatkuneessa keskustelussa haluan
hieman kiinnittää huomiota.
Eli lakialoitteessakin on todettu se, että tarkoitus
ei suinkaan ole syyllistää työharjoittelijaa
tai henkilöä, jolta huumetestausta edellytetään,
vaan on tietenkin tarkoitus, että huumausaineiden käyttäjät
yhteistyössä terveyden- ja sosiaalihuollon toimijoiden
kanssa pyritään ohjaamaan tarvittavaan hoitoon
ja kuntoutukseen. Mielestäni tämä on
myös erittäin tärkeä kysymys,
josta meidän tulee tältä osin huolehtia.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Kysymys on viime kädessä arvoista.
Jos te katsotte vuosittain olevaa tapahtumaa, jossa vaaditaan esimerkiksi
marihuanaa ja hasista lailliseksi nautintoaineeksi Suomessa, niin
valitettavasti täytyy vaan todeta, että vuosittain
tämä jono pitenee. Kun katsoo tv-kuvaa, niin näyttää,
että siellä eivät kaikki henkilöt
enää ole tyypillisiä pitkätukkaisia
hipin näköisiä henkilöitä,
joilla riippuu erilaisia metalliesineitä kasvoistaan, vaan
aivan tavallisen näköisiä henkilöitä,
jotka monesti ovat miettineet jopa virkamiesuraa itselleen. Sen
takia on erityisen tärkeää, että lainsäätäjä sanoisi jossakin
vaiheessa, että unohtakaa nämä Suomessa,
Suomi ei tule koskaan hyväksymään mitään
muuta kuin huumeettoman työpaikan ja huumeettomat virkamiehet.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salo otti hyvin ansiokkaasti esille
arvot. Yksi tärkeimmistä arvoista on tasa-arvo,
se että meillä on tasa-arvo kaikille niille, jotka
työskentelevät työyhteisöissä,
olivat ne sitten opetushallinnon lainsäädännön
alaisia tai sitten työhallinnon lainsäädännön
alaisia. Tärkeää on, että työntekijöitä kohdellaan
samalla tavalla. Tämä on heille myös
etu. Ei mikään epäily eikä millään
lailla syyllistäminen ole tavoitteena, niin kuin tässä todetaan.
Tämä on pelkästään
turvallisuuden, niin työyhteisön kuin työntekijöiden oman
turvallisuuden, mutta myös asiakkaiden turvallisuuden,
näkökulmasta.
Keskustelu päättyy.