Täysistunnon pöytäkirja 70/2005 vp

PTK 70/2005 vp

70. TORSTAINA 9. KESÄKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain 2 ja 8 §:n muuttamisesta

 

Paula  Risikko  /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tällä lakialoitteella ehdotetaan laajennettavaksi yksityisyyden suojasta annettua lakia siten, että sitä noudatetaan soveltuvin osin myös sellaisen harjoittelijan osalta, joka suorittaa työharjoittelua työpaikalla. Tarkoituksena on lisätä työturvallisuutta siten, että kaikkia muita työpaikalla olevia henkilöitä koskeva huumetestausmahdollisuus laajennetaan myös työpaikalla työharjoittelijana olevaan henkilöön.

Kun lakia yksityisyyden suojasta aikoinaan laadittiin, kirjattiin lakiehdotuksen perusteluissa keskeiseksi tavoitteeksi kokonaan huumeeton työpaikka. Yksi tärkeimmistä huumeettoman työpaikan toteuttamiskeinoista on laissa säädetty mahdollisuus vaatia työntekijää perustellusta syystä toimittamaan todistus huumetestauksesta.

Myöhemmin on todettu, että työpaikoilla työskentelee muitakin henkilöitä kuin ne, joita laki 759/2004 suoranaisesti koskee. Työpaikalla työharjoittelua suorittavat harjoittelijat eivät kuulu edellä mainitun lain piiriin. Heitä ei voida myöskään muiden olemassa olevien säädösten — viittaan tässä opetus- ja sivistystoimen säädöksiin — perusteella velvoittaa kaikkia muita työpaikalla olevia työntekijöitä koskevaan huumetestausmahdollisuuteen.

Vuosien varrella huumeiden käyttö sekä myös ongelmakäyttäjien määrä on lisääntynyt ja huumeisiin liittyviä epäilyjä tulee työpaikoilla ilmi säännöllisesti. Harjoittelijoita työpaikoille lähettävien oppilaitosten mahdollisuuksia asianmukaisiin huumetestauksiin ei ole vielä saatu kunnollisesti järjestettyä — viittaan tässä nimenomaan lainsäädännölliseen perustaan ja tukeen — joten työpaikalla työharjoittelijana olevia henkilöitä ei käytännössä voida velvoittaa perustellustakaan syystä toimittamaan työnantajalle todistusta huumetestistä.

Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on siis käytännössä todettu, olemassa oleva epäkohta, joka vaikuttaa työpaikan työturvallisuuteen. Lainsäädännön puutteellisuuteen liittyvä epäkohta on erityisen suuri niillä työpaikoilla, jotka liittyvät hoito- ja hoivatyöhön. Epäkohdan korjaaminen on siten erityisen tärkeää muun muassa potilas- ja asiakasturvallisuuden takaamisen perusteella. Ehdotusten lähtökohtana on, että myös työharjoittelija on velvollinen toimittamaan työnantajalle huumausainetestiä koskevan todistuksen yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain 759/2004 8 §:n mukaisesti.

Arvoisa herra puhemies! Huumausaineiden käyttäjät tulee yhteistyössä terveyden- ja sosiaalihuollon toimijoiden kanssa pyrkiä ohjaamaan tarvittavaan hoitoon ja kuntoutukseen. Toimivan ja tehokkaan hoidon järjestämiseksi tulee myös järkevän tietojen vaihdon sosiaali- ja terveydenhuollon eri viranomaisten kesken olla mahdollista.

Huumausainetestauksen tavoitteena on työturvallisuuden parantaminen. Tarkoitus ei ole leimata huumaavia aineita käyttäneitä henkilöitä loppuiäkseen. Erityistä huomiota tuleekin työpaikoilla kiinnittää hoitoonohjaukseen sekä huumausaineiden käyttöä koskevien tietojen luottamukselliseen käsittelyyn sekä testaamista koskevien todistusten huolelliseen hävittämiseen heti, kun se käsittelytarkoituksen kannalta on mahdollista. Testauksen lisääntymisen seurauksena ei saa olla huumeita käyttäneiden tai kokeilleiden eri ikäisten työntekijöiden tai harjoittelijoiden syrjäytyminen työelämästä.

Jouko  Laxell  /kok:

Arvoisa puhemies! Pitkään yrittäjänä ja työnantajana toimineena olen sitä mieltä, että työnantajalla tulisi olla mahdollisuus vaatia huumetestiä myös harjoittelijalta, mikäli on aihetta epäillä huumeiden käyttöä. Ymmärrän hyvin, että opiskelija-harjoittelijat toimivat opetuslainsäädännön puitteissa.

Arvoisa puhemies! Olen kuitenkin kuullut, ettei opetuslainsäädäntö anna lainsäädännöllistä tukea opiskelijan huumetesteille. Siis kannatan ed. Risikon tekemää lakialoitetta.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on kysymys erittäin tärkeästä asiasta, jota sivuttiin jo silloin, kun vuonna 2004 lakia 759 yksityisyyden suojasta työelämässä käsiteltiin. Siinä yhteydessä jo todettiin, että työpaikalla tänä päivänä on erilaisia työntekijöitä ja harjoittelijoita. Nyt tämä tähän lakiin esitetty laajennus on varmasti tarpeellinen, jotta nämä työpaikalla työharjoittelua suorittavat tulisivat myös tämän huumetestin piiriin. Näissä perusteluissaan ed. Risikko tuo hyvin esille sen, että tänä päivänä tietysti oppilaitoksilla, joista nämä opiskelijat, työharjoittelijat tulevat, ei ole vielä mahdollisuuksia. Tietysti on kysyttävä myös, mitä voitaisiin oppilaitoksen säädöksien kehittämisessä tehdä, että huumeettomat koulut myös säilyisivät ja huumeettomat työpaikat säilyisivät, eli molemmista on kysymys.

Lakialoitteen perusteluissa ed. Risikko tuo myös hyvin esille, että on tehtävä yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon eri viranomaisten kesken ja mahdollistettava se, että tästä huumetestauksesta ei aiheudu kohtuutonta haittaa sinänsä työharjoittelussa oleville, vaan mahdollisesti huolehditaan myös tämä ohjaus hoitoon ja kaikki se, mitä tästä seurauksia sitten on. Erittäin hyvä aloite.

Jukka Vihriälä /kesk:

Herra puhemies! Allekirjoitin ed. Risikon mielestäni erittäin perustellun ja hyvän aloitteen. Kyllä on niin, että huumetestauksen tavoitteena on, niin kuin täällä perusteluissa todetaan, työturvallisuuden parantaminen. Myöskin erittäin hyvin tämä todetaan, että tarkoitus ei ole leimata huumaavia aineita käyttäneitä henkilöitä loppuiäkseen, tämäkin on syytä muistaa, mutta kyllä on aivan varmaa, että huumetesti tulisi myöskin harjoittelijoiden kohdalla tehdä. Erityisesti, kun ed. Risikko tuntee hoiva- ja hoitotyön perin juurin, niin tällä alalla myöskin tämä olisi tavattoman tärkeää, että näitä testejä voitaisiin tehdä.

Meidän pitää avoimesti todeta se, että kyllähän huumeongelma on niin vakava tänä päivänä, että jos me lainsäädäntötoimilla pystymme toimimaan niin, että huumeita käyttäviä ei ole työpaikoilla, niin minusta siinäkin he tarvitsevat muuta hoitoa eikä työpaikalla olla työilmapiiriä heikentämässä. Mielestäni tämä lakialoite on erittäin perusteltu, ja toivoisin, että tämä voisi eduskunnan rattaissa edetä.

Anne  Holmlund  /kok:

Arvoisa puhemies! Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta käsitteli noin vuosi sitten lakia yksityisyyden suojasta työelämässä, ja silloin tämä asia tuli myös esille. Meillä oli kuitenkin melko kiire aikataulu, joten kovin syvällisesti emme pystyneet tätä asiaa valitettavasti silloin huomioon ottamaan. Toki käsiteltiin muitakin yksityisyyden suojaan liittyviä kysymyksiä, kuten kameravalvontaa ja sähköpostin käyttöä, mutta eräs keskeisin asia oli joka tapauksessa huumetestien tekeminen työpaikoilla ja niihin liittyvä ohjeistus.

Ed. Risikko ehdottaa lakialoitteessaan laajennettavaksi yksityisyyden suojasta annettua lakia siten, että sitä noudatetaan soveltuvin osin myös sellaisen harjoittelijan osalta, joka suorittaa työharjoittelua työpaikalla. Tämän muutoksen tarkoituksena on lisätä työturvallisuutta siten, että kaikkia muita työpaikalla olevia henkilöitä koskeva huumetestausmahdollisuus laajennetaan myös työpaikalla työharjoittelijana olevaan henkilöön.

Pidän tätä aloitetta erittäin tärkeänä ja perusteltuna. Ed. Risikko mainitsee tässä erityisesti hoiva- ja hoitotyön, mutta oikeastaan lähes kaikilla työpaikoilla tilanne on sikäli sama, että huumeen vaikutuksen alaisena oleva henkilö — ja varsinkin, jos kyse on riippuvuudesta — on lähes poikkeuksetta ainakin jonkun asteinen riski sekä itselleen, muille työntekijöille että myös ulkopuolisille henkilöille. Työpaikkojen työturvallisuus on erittäin keskeinen kysymys, ja sehän on hyvin pitkälti työnantajan vastuulla. Toivon, että tämä aloite saa pikaisen ja ansionsa mukaisen käsittelyn valiokunnassa, ja toivon, että se mitä pikimmin saadaan myös astumaan voimaan.

Paula  Risikko  /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ajattelin tulla vielä hieman kertomaan näistä tämän lakialoitteen taustoista, miksi oikein tulin ajatelleeksi, että tätä tarvitaan. Kyllä tämän lakialoitteen lähtökohta ovat omat kokemukset ammatillisen koulutuksen opettajana ja johtajana sekä monet yhteydenotot, joissa tämä ongelma tuodaan esiin.

Tässä asiassa ja aiheessa ongelmia tuottaa muun muassa se, että harjoittelun käsitettä ei ole määritelty yleisesti, vaan siitä on ainoastaan mainintoja säädöksissä ja voi sanoa, että useissa eri laeissa. Esimerkiksi julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 1295/2002 6 luvussa säädetään työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta, jonka työvoimaviranomainen hankkii koulutuspalvelujen tuottajalta. Tähän koulutukseen voi liittyä harjoittelua. Opetus- ja sivistystoimen lainsäädännössä on useita lakeja, joiden perusteella opiskelijat ovat työharjoittelussa. Oma, ehkä kaikkein syvin tuntemus on terveydenhuollosta; esimerkiksi sairaanhoitajakoulutukseen kuuluu 50 nyt entistä opintoviikkoa, nykyäänhän puhutaan näistä opintopisteistä, mutta jos puhun nyt opintoviikoista, niin 50 opintoviikkoa harjoittelua.

Työministeriön asiantuntijoiden mukaan yksityisyyden suojasta työelämässä annettua lakia valmisteltaessa harjoittelijat olivat työryhmässä esillä. Silloin asiaa pohdittiin, mutta todettiin, että lain soveltamisalaa ei voida laajentaa yhden luvun osalta koskemaan harjoittelijoita. Muita lain lukuja ei myöskään sellaisenaan nähty mahdollisiksi ulottaa koskemaan harjoittelua jo säännösten perusoikeusulottuvuudesta johtuen.

Olen nyt kuitenkin tämän lakialoitteeni tehnyt, esittänyt nimenomaan tähän lakiin muutosta, ja en näkisi siinä, kun olen lakiasiantuntijoitakin konsultoinut, mitään estettä, että se tähän lakiin kuitenkin tehtäisiin. Työministeriön edustajien mukaan harjoittelijoiden moninaisuuden ja kirjavan lainsäädännön johdosta huumetestausta koskevien säännösten ainakin opetusministeriön hallinnonalalla tulisi olla asianomaisessa laissa tai joissain opiskelijoita yhteneväisesti koskevassa laissa, elikkä työministeriön edustajien mukaan todellakin opetuspuolella pitäisi tämän olla otettu huomioon.

Arvoisa herra puhemies! Perusopetuslaissa, lukiolaissa, ammatillista koulutusta koskevassa laissa, ammattikorkeakouluopetusta sekä yliopisto-opetusta koskevassa lainsäädännössä ei todellakaan ole säännöksiä, jotka velvoittaisivat opiskelijaa osallistumaan huumetesteihin. Koulutusta koskevassa lainsäädännössä määritellään kuitenkin, että opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Nämä säännökset asettavat koulutuksen järjestäjille velvollisuuden toimia niin, että oikeus turvalliseen ympäristöön toteutuu. On totta, että meillä ovat säädökset tämän tyyppiset, mutta valitettavasti joudun toteamaan käytännön kokemuksella, että tästä lainsäädännöstä ei ole tukea sille, että voisimme puuttua huumeiden vaikutuksen alaisena oleviin harjoittelijoihin tai millään lailla edes pyytää heiltä sitä testausta.

Arvoisa herra puhemies! Opiskelijoiden testaamista koskien sosiaali- ja terveysministeriö asetti ajalle 20.12.2000—31.1.2002 työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää huumetestaukseen liittyviä kysymyksiä työelämässä sekä opiskeluun liittyvän työharjoittelun osalta. Työryhmä katsoi, että koulujen ja oppilaitosten huumetestaukseen liittyvien kysymysten käsittely olisi edellyttänyt, että työryhmässä olisi ollut edustettuna myös koulutuksen järjestäjien, opettajien, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon, sosiaalihuollon ja opiskelijajärjestöjen edustus. Työryhmän käsityksen mukaan oppilaitoksessa tapahtuva testaaminen poikkeaa siinä määrin työssä tapahtuvasta testaamisesta, että työelämän sääntöjen rinnastaminen suoraan koulutukseen ei ole mahdollista. Tämä johtuu muun muassa alaikäisten opiskelijoiden testaamiseen liittyvistä erityiskysymyksistä, kuten suostumuksen antamisesta, tietosuojasta, hoitoonohjauksesta ja mahdollisista lastensuojelullisista toimenpiteistä. Lisäksi tulee voida ottaa huomioon nuorten syrjäytymiseen liittyvät kysymykset. Näin siis todettiin sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä, joka asetettiin tätä asiaa selvittelemään, ja valitettavasti siitä työryhmästä ei kyllä apua tähän ongelmaan tullut.

Todettakoon, että poliisien koulutusta koskeva uusi lainsäädäntö on tullut voimaan 15.5.2005. Poliisin perustutkintokoulutukseen hakeutuva on velvollinen osallistumaan terveydenhuollon ammattihenkilön ja laboratoriohenkilökunnan tekemään päihdetestiin ennen perustutkintokoulutukseen hyväksymistä. Poliisin perustutkintoa suorittava on velvollinen poliisioppilaitoksen määräyksestä osallistumaan päihdetestiin myös peruskoulutuksen ja siihen liittyvän harjoittelun aikana, jos on perusteltua syytä epäillä, että poliisikokelas tai harjoittelua suorittava esiintyy päihtyneenä koulutuksessa tai harjoitteluun liittyvässä työssä. Päihdetestausta koskevat säännökset on esitetty sisällytettäväksi myös valmisteilla olevaan uuteen pelastusopistolakiin. Tältäkin perustalta sanon, että on aika merkillistä, että poliisikoulutuksessa tämä laki on ja siinä on otettu huomioon mahdollisuus huumetestaukseen opiskelijoille, mutta esimerkiksi sosiaali- ja terveyspuolella näin ei ole.

Arvoisa herra puhemies! Opetusministeriön mukaan koulutuksen yhteydessä tehtävien huumetestien tarpeellisuutta ja niihin liittyviä oikeudellisia kysymyksiä tulisi selvittää laajapohjaisessa asiantuntijayhteistyössä. Työturvallisuuteen liittyviä riskejä ei esiinny vain jonkun tietyn koulutusasteen tai koulutusalan osalta, vaan asiaa tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti. Samaa mieltä olen itsekin toki.

Vielä, arvoisa herra puhemies, tähän loppuun:

Työelämäselontekoa koskevassa mietinnössä työelämä- ja tasa-arvovaliokunta kiinnitti huomiota eräisiin lainsäädännön kehittämistarpeisiin. Totesimme mietinnössämme, että työtä tehdään yhä moninaisemmissa muodoissa, joista osa on jäänyt työsuhteen käsitteen ulkopuolelle, eikä työ- ja sosiaalilainsäädännön mukainen suoja ulotu niihin. Valiokunta edellyttääkin toimenpiteitä työ- ja sosiaalilainsäädäntöön perustuvan suojan ulottamiseksi uusiin työnteon muotoihin, kuten työharjoitteluun, työelämän valmennukseen sekä perhe- ja omaishoitoon.

Arvoisa herra puhemies! Toivon, että tässä yhteydessä nyt sitten valiokunnan mietinnön antaman impulssin mukaan siinä työssä otetaan tämä ongelma, mistä tämä lakialoite nyt on tehty, käsittelyyn ja ratkaistaan se, koska, kuten täällä on tullut esille, se on meidän kaikkien parhaaksi. Miettikääpä itse, että olette potilaana terveydenhuollon organisaatiossa ettekä voi olla täysin varma siitä, onko kaikki kunnossa työntekijöiden ja harjoittelijoiden kohdalla.

Susanna Haapoja /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Risikon tekemä lakialoite on erittäin kannatettava, koskettaahan kaikki muukin lainsäädäntö yleensä meitä kaikkia ihmisiä siellä työpaikoilla. Mielestäni kuitenkin tulee korostaa sitä asiaa, että kun varsinkin nuori — voi olla myös iäkkäämpi henkilö työharjoittelussa — sortuu huumeiden käyttöön, hänet voidaan ohjata paremmin hoitoon ja hän ikään kuin saa elämälleen uuden alun.

Arvoisa puhemies! Haluan myös todeta sen omasta kokemuksestani, että huumetestaus työpaikalla ja esimiehenä on aika hankala toteuttaa ja se on myös sellainen vaikea asia henkisesti, joten tämä kyllä edesauttaa sitten tämänkin asian eteenpäin viemistä.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Risikon lakialoite on hyvä, ja sen läpivienti eduskunnassa lainsäädäntöön mahdollisimman pian olisi yhteiskunnan kannalta erittäin perusteltua.

Kuten ed. Risikko äskeisessä puheenvuorossaan totesi, niin poliisin perusopetuksessa tämän lain henki on viety jo läpi, ja tietooni ei ole tullut yhtään epäkohtaa, jossa poliisiopiskelijat tai muu työyhteisö moittisivat tätä käytäntöä, vaikka sitä suhteellisen harvoin sielläkin myöskin onneksi joudutaan käyttämään. Meillä on siis yhteiskunnassa paljon perusteltua syytä laajentaa tämä sama laki koskettamaan myöskin muita alueita, kuten opetusalaa, sosiaali- ja terveysalaa ja pelastusalaa, koska työtehtävät ovat vaativia ja perustuvat virheettömiin ja mahdollisimman luotettaviin ja hyviin työsuorituksiin.

Myöskin luottamusta työyhteisössä herättää se, että kaikkia työyhteisön jäseniä, ovat ne harjoittelijoita tai vakinaisia, koskettavat samat säännökset, ja käytäntö on myöskin työnantajalle silloin saman tyyppinen. Tällä hetkellä monet työnantajat ovat helisemässä, koska viime kädessä vastuu on heillä, mikäli joku huumaantuneena aiheuttaa esimerkiksi jollekin vakavan ruumiinvamman tai jotakin muuta.

Paikallaan lienee myöskin se keskustelu, vaikka se on ollut ehkä hieman populististakin, että kansanedustajat näyttäisivät omalla esimerkillään mallia ja allekirjoittaisimme joskus esimerkiksi jonkun suostumuksen, jolloin kaikkien kansanedustajien huumetestaus voidaan suorittaa vapaaehtoisesti koska tahansa. Se olisi signaali yhteiskunnan liberaaleille, että lainsäätäjät eivät aio taipua tämän ongelman edessä.

Esko  Ahonen  /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Turvallisuus on tämän päivän tärkeä sana. Yksilön turvallisuus ja yhteisön turvallisuus ovat meille kaikille hyvin tärkeitä asioita. Jos ajatellaan sitä, että me olemme itse tilanteessa, jossa olemme toisen palveltavana, ja jos se vielä, sanotaan, suurta riskiä aiheuttaa — on se liikenteessä tai sitten terveydenhuollossa, niin kuin ed. Risikko täällä totesi — niin kyllä se on meille tärkeää tietää, että henkilö, joka meille tätä palvelua suorittaa, on täysillä siinä mukana, eikä hän ole millään erilaisilla aineilla tai muulla vastaavalla heikentämässä sitä meidän turvallisuuttamme.

Arvoisa herra puhemies! Jos minulla olisi ollut mahdollisuus allekirjoittaa tämä lakialoite silloin aikoinansa, niin olisin sen tehnyt. Olen ilmeisesti ollut jossakin matkalla. Mutta menköön eduskunnan pöytäkirjaan nyt, että olen erittäin vahvasti tukemassa tätä ed. Risikon tekemää aloitetta.

Anne  Holmlund  /kok:

Arvoisa puhemies! Olen itsekin tämän ed. Risikon hyvän aloitteen allekirjoittanut, ja vielä pari huomiota tai asiaa liittyen tähän ed. Risikon lakialoitteeseen.

Aloitteen perusteluissahan todetaan, että yksityisyyden suojaa työelämässä koskevan lain valmistelun peruslähtökohtana on ollut huumeettoman työpaikan tavoite. Tämä on mielestäni erittäin hyvä tavoite ja se nimenomaan lisää työpaikkojen turvallisuutta. Tämän tavoitteen tärkeä toteuttamiskeino on muun muassa laissa säädetty mahdollisuus vaatia työntekijää perustellusta syystä toimittamaan todistus huumetestauksesta. Testausta ei siis voi vaatia mitenkään mielivaltaisesti, vaan siihen vaaditaan perusteltu syy.

Ed. Risikko omassa puheenvuorossaan laajemmaltikin käsitteli työharjoittelijan asemaa työpaikalla. Tämähän on muun muassa sellainen kysymys, johon eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on useassa otteessa kiinnittänyt huomiota. On selvää, että tämän päivän työpaikoilla on hyvin erilaisia henkilöitä, osa on työsuhteisia, osa on työsuhteen ulkopuolisia, ja silloin on tärkeää, että meillä on selkeä säädäntö siitä, mitkä asiat koskevat työpaikkaa ja keitä ne koskevat.

Paula Risikko /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kiitän lämpimästi tästä myönteisestä suhtautumisesta tähän lakialoitteeseeni ja myöskin siitä asiantuntevasta keskustelusta, mitä täällä on nyt käyty. Mielestäni tässä ovat hyvin kiteytyneet ne tärkeät kohdat, jotka yhteenvedonomaisesti voidaan todeta: yhteistyö työelämän ja koulutuksen edustajien kanssa, yhteistyö terveydenhuollon edustajien kanssa, ennalta ehkäisevä työ ja varhainen puuttuminen ja ennen kaikkea palveluiden turvallisuus. Nämä ovat sellaisia asioita, joita tämäkin lakialoite pyrkii toteuttamaan ja edistämään. Toivon, että se saa tosiaan joskus sitten lainvoiman.

Toinen varapuhemies :

(ehdittyään todeta keskustelun päättyneeksi)

Anteeksi, oliko ed. Laxell vielä pyytänyt puheenvuoron? Pyydän anteeksi; tämä puheenvuoropyynnöt välittävä kone on todella hidas.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Olin itsekin hidas tässä varmasti, ja tässä tuli vielä viime tingassa mieleen tämä, kun ed. Salo puhui näistä eri ammattikunnista: itse vanhana kauppiaana vielä lisäisin tähän, että myös on hyvin tärkeää huomioida tässä vähittäiskaupan väki.

Toinen varapuhemies:

Tälle monilukuiselle edustajajoukolle haluan todeta, että kone todellakin reagoi hyvin hitaasti ja sen vuoksi myös puheenvuoron pyytäminen ilmoittamalla, että pyytää puheenvuoron seisomaan nousten ja puhemiehelle sen pyynnön osoittamalla, on monta kertaa varmistus sille, että asiat toimivat moitteettomalla tavalla.

Anne  Holmlund  /kok:

Arvoisa puhemies! Vielä yhteen pieneen asiaan tässä jo melko pitkäänkin jatkuneessa keskustelussa haluan hieman kiinnittää huomiota.

Eli lakialoitteessakin on todettu se, että tarkoitus ei suinkaan ole syyllistää työharjoittelijaa tai henkilöä, jolta huumetestausta edellytetään, vaan on tietenkin tarkoitus, että huumausaineiden käyttäjät yhteistyössä terveyden- ja sosiaalihuollon toimijoiden kanssa pyritään ohjaamaan tarvittavaan hoitoon ja kuntoutukseen. Mielestäni tämä on myös erittäin tärkeä kysymys, josta meidän tulee tältä osin huolehtia.

Petri Salo /kok:

Arvoisa puhemies! Kysymys on viime kädessä arvoista. Jos te katsotte vuosittain olevaa tapahtumaa, jossa vaaditaan esimerkiksi marihuanaa ja hasista lailliseksi nautintoaineeksi Suomessa, niin valitettavasti täytyy vaan todeta, että vuosittain tämä jono pitenee. Kun katsoo tv-kuvaa, niin näyttää, että siellä eivät kaikki henkilöt enää ole tyypillisiä pitkätukkaisia hipin näköisiä henkilöitä, joilla riippuu erilaisia metalliesineitä kasvoistaan, vaan aivan tavallisen näköisiä henkilöitä, jotka monesti ovat miettineet jopa virkamiesuraa itselleen. Sen takia on erityisen tärkeää, että lainsäätäjä sanoisi jossakin vaiheessa, että unohtakaa nämä Suomessa, Suomi ei tule koskaan hyväksymään mitään muuta kuin huumeettoman työpaikan ja huumeettomat virkamiehet.

Paula Risikko /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Salo otti hyvin ansiokkaasti esille arvot. Yksi tärkeimmistä arvoista on tasa-arvo, se että meillä on tasa-arvo kaikille niille, jotka työskentelevät työyhteisöissä, olivat ne sitten opetushallinnon lainsäädännön alaisia tai sitten työhallinnon lainsäädännön alaisia. Tärkeää on, että työntekijöitä kohdellaan samalla tavalla. Tämä on heille myös etu. Ei mikään epäily eikä millään lailla syyllistäminen ole tavoitteena, niin kuin tässä todetaan. Tämä on pelkästään turvallisuuden, niin työyhteisön kuin työntekijöiden oman turvallisuuden, mutta myös asiakkaiden turvallisuuden, näkökulmasta.

Keskustelu päättyy.