6) Laki lasten päivähoidosta annetun lain 2 ja
11 a §:n muuttamisesta
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kansalaisten, myös alaikäisten kansalaisten,
yhdenvertaisuus punnitaan siinä, miten yksittäisiä lakeja
käytännössä sovelletaan. Kun
eduskunta aikoinaan laajensi päivähoito-oikeutta,
sen tarkoituksena oli taata jokaiselle lapselle subjektiivinen oikeus
päivähoitoon. Kyse oli siis lapsen oikeudesta,
ei vanhempien. Lakiin asia kuitenkin kirjattiin vanhemmuuden ja
huoltajuuden kautta, millä ilmiselvästi haluttiin
korostaa vanhempien ja huoltajien vastuuta ja roolia lasta koskevassa
päätöksenteossa.
Pitkään laki näytti lähes
aukottomalta lukuun ottamatta ehkäpä sitä,
että eräissä kunnissa syrjäytymisvaarassa
olevat työttömien lapset yritettiin sulkea päivähoito-oikeuden
ulkopuolelle. Valitettavasti korkein hallinto-oikeus tulkitsi kuitenkin
viime syksynä päivähoitolakia siten, ettei
sen mukaan lapsen oikeus päivähoitoon koskekaan
kaikkia lapsia. Kyseisessä tapauksessa kunnassa K huostaanotetut
kaksi alle kouluikäistä lasta sijoitettiin sijaisperheeseen
kaupungissa E. Sijaisvanhemmat hakivat lapsille päivähoitopaikkaa
kotinsa läheltä kaupunki E:stä, ja lapset
saivatkin tarvitsemansa päivähoitopaikat. E:n
kaupunki puolestaan haki kunta K:lta korvausta lapsille tarjotusta
päivähoidosta lastensuojelulain 45 §:n
mukaisesti.
K:n kunta kuitenkin riitautti tämän vaatimuksen.
Lastensuojelulain mukaan huostaanotettujen lasten tarvitsemista
palveluista ja tukitoimista sovitaan huoltosuunnitelmassa. Siinä palveluja
järjestävä kunta eli lapsen asuinkunta
ja lapsen huostaanottanut kunta käyvät yhteistyöneuvottelut
palvelujen järjestämisestä ja niistä aiheutuvien
kustannusten korvaamisesta. Huoltosuunnitelma laaditaan yhdessä lapsen,
hänen vanhempiensa, huoltajiensa, sijaishuollon edustajien
ja sosiaalilautakunnan edustajien kesken. Tarvittaessa
huoltosuunnitelman lisäksi laaditaan sitä täydentävä hoito-
ja kasvatussuunnitelma. Suunnitelmia tarkistetaan tarpeen mukaan.
Lapsen tarvitsemasta päivähoidosta sovitaan juuri
tässä hoitosuunnitelmassa. Kyseisessä tapauksessa kunta
K:n ja kaupunki E:n välillä ei ilmeisesti ollut
sovittu päivähoidosta erikseen. Siksi KHO:n ratkaisu
on voimassa olevan lastensuojelulainsäädännön
periaatteiden mukainen. Lopputulosta voi kuitenkin kritisoida ainakin
siitä näkökulmasta, että päivähoito
olisi ollut kyseisten lasten etu.
Toisaalta kyse on myös päivähoitolain
tulkinnasta. Lokakuisella päätöksellään
korkein hallinto-oikeus sulki sijaisperheisiin sijoitetut huostaanotetut
lapset päivähoitolain päivähoito-oikeuden
ulkopuolelle etenkin niissä tapauksissa, joissa lapsi sijoitetaan
toiselle paikkakunnalle kuin sinne, missä varsinainen huostaanotto
on tapahtunut. Käytännössä korkeimman
hallinto-oikeuden tulkinta tarkoittaa sitä, että sijaisvanhemmilla
ei ole päivähoitolain 2 ja 11 a §:n mukaista subjektiivista
oikeutta hakea sijaislapsilleen päivähoitopaikkaa,
ja valitettavasti KHO:n päätöksellä samalla
hyväksytään tilanne, että sijaishuollon
järjestämisestä vastannut kunta ei joudukaan päivähoitoa
korvaamaan.
Koska, arvoisa puhemies, eduskunnan tarkoituksena ainakin yleisen
tulkinnan mukaan oli taata päivähoito-oikeus kaikille
tarvitseville, on tarpeen tehdä tässä lakiehdotuksessa
esitetty täydennys, jolla myös huostaanotetut
ja sijaisperheeseen sijoitetut lapset yksiselitteisesti saatetaan
päivähoito-oikeuden piiriin.
Lastensuojelun lähtökohtana on, että lapselle ja
hänen perheelleen on järjestettävä tukea,
jos kasvuolot vaarantavat lapsen kehityksen. Lastensuojelulla varmistetaan,
että lapsi saa riittävää huolenpitoa.
Lisäksi päivähoidolla, kotipalvelun,
oppilashuollon ja sosiaalipalvelujen erityispalveluilla tuetaan
lapsen tasapainoisempaa kasvua.
On hyvä muistaa, että lapsen huostaanotto
ei koskaan tapahdu kevyin perustein. Lapsen huostaanottoon ja sijaishuoltoon
turvaudutaan vain, jos kodin olosuhteet tai lapsen oma käyttäytyminen
uhkaavat vaarantaa vakavasti lapsen terveyttä tai kehitystä eivätkä avohuollon
toimenpiteet riitä tai ne eivät ole mahdollisia
ja sijaishuollon arvioidaan olevan lapsen edun mukaista. Huostaanoton
tarkoituksena on ennen kaikkea auttaa lasta tai nuorta ja hänen
perhettään kohti parempaa elämänhallintaa.
Huostaanotto voidaan toteuttaa joko kiireellisenä turvaamistoimenpiteenä tai
varsinaisena huostaanottona, joka tarkoittaa yleensä lapsen
pidempiaikaista sijoittamista kodin ulkopuolelle. Huostaanotto voi
olla suostumukseen perustuvaa tai kunnan sosiaalilautakunta voi
toteuttaa sen tahdonvastaisesti.
Lastensuojelun asiakasmäärät ovat
vuosi vuodelta kasvaneet. Sijaishuollossa oli vuonna 2003 yli 14 000
lasta tai nuorta, ja sijoitusten määrät valitettavasti
jatkoivat kasvuaan koko viime vuoden ja tämän
kevään. Onnistuneessa huostaanotossa lapsi on
kyettävä heti ensimmäisellä kerralla
sijoittamaan juuri hänen yksilöllisiä tarpeitaan
vastaavaan hoitopaikkaan. Nyt valitettavasti tosiasia on, että lapsia
pompotellaan sijaishoitopaikasta toiseen osin resurssipulasta johtuen.
Lastensuojelun keinovalikkoon kuuluu huostaanotettujen lasten
sijoittaminen sijaisperheeseen. Ongelmana on, että sijaisperheitä on
usein todella vaikeata saada, ja siksi on täysin kohtuutonta
asettaa sijaisperheet muita perheitä huonompaan asemaan.
Sijaisvanhemmuutta tarvitsevat lapset ovat kaiken ikäisiä.
Sijaiskodeiksi voivat hakeutua tavalliset perheet, joiden asiat
ovat kohtuukunnossa. Sijaisvanhemmilta edellytetään
sitoutumista, halua ja kiinnostusta hoitaa ja kasvattaa perheeseen
sijoitettua lasta. Useimmiten jompikumpi tai molemmat sijaisvanhemmista
työskentelevät kodin ulkopuolella. Pelkästään kasvatustyö on
usein keskivertoa haastavampaa lasten aikaisempien, usein hyvin
traumaattisten kokemusten vuoksi. Huostaanotettujen lasten kohdalla
kyse on usein luottamuksen luomisesta täysin tyhjästä,
minä-kuvan kohentamisesta ja rakentamisesta ja sosiaalisen
tuki- ja kaveriverkoston uudelleenluonnista. Siksi lasten usein
liiankin kovat kokemukset ennen huostaanottoa edellyttävät,
että sijaishuollon yhteydessä heille taataan mahdollisimman
normaali arki. Huostaanotolla ja sijoittamisellahan pyritään
ennen kaikkea aikaansaamaan lapsen tilanteessa muutos parempaan.
Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain 1 §:n mukaan jokaisella
lapsella on oikeus turvalliseen ja virikkeitä tarjoavaan
kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen
kehitykseen sekä erityiseen suojeluun ja huolenpitoon.
Lastensuojelutapaukset ovat viime vuosina suorastaan räjähtäneet
käsiin, ja kieltämättä lastensuojelutyöstä aiheutuneet
kustannukset ovat myös kasvaneet. On ilmeistä,
että päivähoitolain ja lastensuojelulain
45 §:n väliin on jäänyt porsaanreikä,
jolla yksittäinen kunta voi säästää lapsen kustannuksella.
Toivottavasti tällä aloitteella epätasa-arvoa
ja syrjäytymistä syventävä porsaanreikä on
mahdollista tukkia, sillä, arvoisa puhemies, parempi lapsuus
on liian arvokas asia säästökohteeksi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Huostaanoton ja sijaishuollon toimien
tarve on valitettavasti lisääntynyt yhteiskunnassamme,
kuten ed. Sirnö omassa puheenvuorossaan totesi, eikä todellakaan
ole yhdentekevää, mihin lapsi sijoitetaan tällaisessa
tilanteessa. Paikan tulee olla sekä laadukas että lapsen
kehitystä tukeva, ja tällainen paikka ei välttämättä löydy
sieltä omasta kunnasta, siitä kunnasta, missä lapsi
on kirjoilla. Tästä syystä ed. Sirnön
esiin ottama asia ja siitä tekemä lakialoite on
mitä ajankohtaisin, ja kannatankin sitä lämpimästi.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Valitettavaa on, että huostaanotot
ovat räjähdysmäisesti lisääntyneet
ja ne kasvattavat sekä sielun murheita että sydämen
kryynejä mutta myöskin ihan selviä eurojen
kulutuksia. Haluan nostaa tässä esille myös
näkökohdan, joka koskettaa perheen paikkakunnalta
poismuuttoa, ja näitä muuttoja voi olla useampia,
jolloin kunta ei yksinkertaisesti ehdi huostaanottaa usein monenkin
lapsen perheiden lapsia. Sitten kun joku kunta tekee sen, taloudellinen
vastuu nimenomaan siirtyy tälle kunnalle. Jos kyseessä on
pieni kunta, se leikkaa melkoisen siivun kunnan sosiaalibudjetista,
mutta silti se huostaanotto on tietenkin tehtävä.
Mutta haluaisin korostaa, että ehkä kustannuksien
jakamista pitäisi miettiä uudelta pohjaltakin.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
kyllä puututtu aivan oikeaan asiaan, varsin ajankohtaiseen,
ja yhdyn kyllä siihen näkemykseen, että sijaisperheitä on
hyvin vaikea saada. Se johtuu monestakin syystä. Meillä on
ilmeisesti järjestelmää rakennettu siihen
suuntaan, että laitossijoituksia on viime vuosina
harrastettu enemmän kuin sijaisperheitä. Toisaalta
sijaisperhepula johtuu myös siitä, että kriteerit
vaihtelevat kunnittain aivan kuten omaishoidossakin ja joiltakin
osin siellä on hyvinkin räikeitä eriarvoistavia
tekijöitä. Nämä omalta osaltaan
vähentävät perheitä, jotka haluaisivat
näitä lapsia auttaa.
Siihen, että lapsia siirretään kotikunnasta
kauemmas: Tiedän, että Oulun seudulla esimerkiksi on
suurin osa laitossijoituksista Pääkaupunkiseudun
lapsia, ja ilmeisesti näin on sijoituspäätöksen
yhteydessä ajateltu, että tämä on
lapsen kannalta parempi vaihtoehto. Olen iloinen, että hallitus
on ryhtynyt lastensuojelulain kokonaisuudistukseen, joka on näillä näkymin
meillä ensi vuonna käsittelyssä. Toivon,
että siinäkin tämä lakialoitteen
kohta on huomioitu.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnön hyvä lakialoite
on ilmeisesti kiertänyt ainoastaan salin vasemmassa reunassa,
kun katsoo allekirjoittajia. Uskon kuitenkin että myös täältä oikealta
ja varmasti myös keskeltä löytyy hyvin
paljon edustajia, jotka tämän haluaisivat allekirjoittaa
ja ainakin mielessään sen myös allekirjoittavat.
Huostaanotot ja sijaisperheiden tarvehan ovat lisääntyneet
todella paljon, mikä sikäli on erittäin
valitettavaa, mutta näyttää siltä,
että tälle kehitykselle ei valitettavasti loppua
ole tuleva. Aikaisemmin tässä on jo mainittu,
että sijaisperheitä on tänä päivänä hyvin
vaikea saada, ja se pitää todellakin paikkansa.
Lakialoite puuttuu sikäli mielestäni erittäin tärkeään
asiaan, että on hyvin kohtuutonta, että sijaisperhe
asetetaan erilaiseen ja muita huonompaan asemaan. Mielestäni
tämä lainsäädäntö vaatii
ehdottomasti korjaamista. Sijaisperheissä tehdään
erittäin ansiokasta työtä, ja kun ajatellaan, millaisten
lasten ja nuorten kanssa sijaisperheissä tehdään
työtä, niin meidän on ehdottomasti turvattava
se, että myös sijaisvanhemmat saavat tasapuoliset
oikeudet ja mahdollisuudet työssäkäyntiin.
Ed. Moilanen-Savolainen nostikin tässä jo esille
lastensuojelulain uudistuksen, ja pidän itsekin sitä erittäin
tärkeänä asiana; samoin perhehuoltajalakiin
ilmeisesti on tulossa myös uudistuksia. Tästä ovat
sijaisvanhemmat olleet paljon yhteydessä ja toivoneet,
että laki mahdollisimman pian saataisiin uudistettua ja
saatua voimaan, ennen kuin vaalit taas hidastavat ja estävät lakien
järkevää käsittelyä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti kaikille käytetyille
puheenvuoroille ja nimilistaa ajatellen uskon myös tuleville
puheenvuoroille muodostan tässä asiassa poikkeuksen. Olen
ollut aina sitä mieltä jo siitä asti,
kun lasten päivähoitoa säädettiin
siten, että subjektiivinen oikeus tuli myöskin
sellaisille vanhemmille, joilla oli tilaisuus ilman lapsen etua
viedä lapsensa päivähoitoon, että nyt
avataan portti, joka johtaa lastensuojelun lisääntymiseen
ja ongelmien lisääntymiseen, koska lapsien ja
perheiden vanhempien yhteinen aika on tätä nykyä jo
liian vähäinen. En ole siis kannattanut koskaan
subjektiivisen päivähoidon laajentamista enkä ole
vakuuttunut, että nykyinen tilannekaan on hyvä.
Jään vaan murehtimaan tässä tilannetta,
että ne lapset, jotka on otettu omien vanhempien luota
turvattomasta kotiympäristöstä pois ja
sijoitettu sijaisperheeseen, sen jälkeen sijoitetaan jälleen
johonkin muuhun kuin sellaiseen paikkaan, missä he mahdollisesti
saisivat pysyvämpää turvallisuutta. Nämä asiat
minua erityisesti kolmen lapsen isänä harmittavat,
että tilanne johtaa siihen, että kukaan ei kohta
enää vastaa mistään, eivät
vanhemmat, eivät sijaisperheet, vaan pienet ihmiset pompotetaan
sinne sun tänne. Tämä herättää aina
vaan heillä enemmän turvattomuutta.
Tiedän, että tämän mielipiteen
jälkeen minua varmasti nimitetään vanhoilliseksi
ja konservatiiviseksi ja mahdollisti jopa oikeistolaiseksi, ja myönnän
etukäteen, että sitä minä juuri
olen. Mutta halusin tämän puheenvuoron käyttää tässä yhteydessä.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Sirnön
tekemä lakialoite on mielestäni perusteltu. Voidaan
laajemmin tietenkin keskustella päivähoidon subjektiivisesta
oikeudesta, ja siinä olen myös sitä mieltä,
että joissakin tapauksissa subjektiivinen päivähoito-oikeus on
liiankin laaja, silloin jos vanhemmilla on todellinen mahdollisuus
hoitaa omia lapsiaan. Tätä keskustelua on käyty
täällä joskus aikaisemminkin.
Mutta se, mikä herätti oikeastaan keskustelemaan,
oli ed. Haapojan pitämä puheenvuoro. Mehän
olemme kehittäneet Lastensuojelun tasausrahaston
nimenomaan sitä varten, että jaetaan
näitä kuluja. Se ei ole kauhean hyvin onnistunut
ja se on pöydällä, ja sitä uudestaan pohditaan.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä on ilmoittanut,
että koko järjestelmästä luovuttaisiin.
Siinä kohdin olen kyllä vähän
huolissani, miten tulee sitten käymään
loppujen lopuksi. Se tasausrahasto perustettiin nimenomaan
sitä varten, että kuntien välistä pompottelua
ei olisi olemassa huostaanottotapauksien yhteydessä.
Kun lähdetään liikkeelle ed. Sirnön
aloitteesta, minusta tämä on erittäin
perusteltu, koska tässä on tietty järki
sen suhteen, että sijaisvanhemmille luodaan se mahdollisuus,
kun he tekevät työtä ja osallistuvat
aktiivisesti työelämään, että saadaan
päivähoitopaikka. Mutta muuten päivähoitojärjestelmää voitaisiin
pohtia ehkä kokonaisuutena uudestaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Holmlundille, että tämä oli
sähköpostilla tiedoksi teille kaikille ja puolitoista
viikkoa se makasi tuolla. Siihen ilmestyi täsmälleen
yksi ei-vasemmistoliittolainen nimikirjoitus sinä aikana,
eli tämä on tietysti ongelma, että meillä on vähän
tiedonkulussa ilmeisesti sähköpostitse ongelmia.
Toteaisin tähän keskusteluun myös,
että sijaishuollolle määriteltiin ensimmäiset
valtakunnalliset laatukriteerit viime syksynä ja niitä toivottavasti
myös tulevaisuudessa noudatetaan, että se huoli
siitä, että kunnissa on eritasoisia palveluita,
toivottavasti ei tule jatkumaan.
Sitten haluaisin myös puhua siitä, että kyse ei aina
ole siitä, että sosiaaliviranomaiset haluavat sijoittaa
lapsen toiselle paikkakunnalle. Kyse on myös
siitä, että usein omalta paikkakunnalta, varsinkaan
pieneltä paikkakunnalta, ei löydy halukkaita
sijaisperheitä, jolloin on välttämätöntä sen
lapsen lähes normaalin elämän turvaamiseksi
sijoittaa hänet jollekin muulle paikkakunnalle.
Toivottavaa tietysti on, että lapsi ei joutuisi
luopumaan huostaanottotilanteessa koko elämänverkostostaan,
koska useimmiten valitettavasti toiselle paikkakunnalle
siirryttäessä välit kavereihin,
pihapiirin muihin lapsiin tai päivähoitopaikan
muihin lapsiin, katkeavat, jolloin se on myös osa sitä tragediaa,
jota sijaisperheisiin sijoitetut lapset mukanaan kantavat.
Totean vaan siitä, miten asia eri paikkakunnilla toteutetaan,
että esimerkiksi Tampereella pääosa sijaishuollon
lapsista asuu juuri sijaisperheissä. Se on tietoinen arvovalinta.
Näinhän ei kaikkialla ole. Jossakin on perhekoteja,
jossakin on muita vaihtoehtoja huostaanotettujen lasten elämän
turvaamiseksi. Mutta erityisesti Tampereella on haluttu kiinnittää huomiota
siihen, että alle 3-vuotiailla lapsilla olisi mahdollisuus
vanhemmuuteen myös siinä tapauksessa, että omat
vanhemmat eivät siihen kykene.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei ed. Salon varmaankaan tarvitse meille erikseen vakuuttaa
konservatiivisuuttaan ja oikeistolaisuuttaan tai vanhoillisuuttaan,
kyllä me sen tietysti tiedämme muutenkin. Siinä suhteessa
ed. Saloa erityisesti kunnioitan, koska kunnon selkärankainen
porvari on aina parempi kuin sisältä punainen
ja päältä valkoinen tai päinvastoin,
niitähän kai kutsutaan retiiseiksi.
Mutta sitä minä en oikein ymmärrä,
millä tavalla kyseiset arvot ed. Sirnön lakialoitteen
suhteen ikään kuin asettuvat vastahankaan, koska tässähän
vain on tarkoitus huolehtia siitä, että jos joku
tai jotkut ottavat sen hankalan tehtävän hoitaakseen,
että ottavat itselleen huostaanotetun, sijoitetun, lapsen,
mikä on minusta erittäin kunnioitettavaa, niin
tässähän vain helpotetaan heidän tilannettaan.
Se, että heidän tilanteensa tehtäisiin entistä hankalammaksi,
saattaisi tietenkin edistää sitä, että lapset
pysyisivät kotona, mutta en usko, että nimenomaan
nämä lapset siellä voisivat siitä huolimatta
pysyä. Tässä suhteessa minulle jäi
hieman ihmetys, miksi tätä pitäisi ylipäätään
vastustaa.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnö on aivan oikeassa siinä, että yleensä tämä sijoitus
kauemmaksi kotikunnasta johtuu juuri siitä syystä,
että näitä paikkoja ei ole. Niiltä osin
olen aivan samaa mieltä.
Mutta nämä laadulliset kriteerit sijaisperheiden
osalta: minä tarkoitin omassa puheenvuorossani lähinnä niitä perhehoitajille
osoitettuja korvauksia, ja niissä on erittäin
suuria eroja kuntien välillä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä samasta asiasta
on tässä salissa käyty aikaisemminkin
keskustelua, ja olin ehkä vähän ennakkoluulojen
vanki, kun ajattelin, että ne suuntaukset ja mielipiteet
jakaantuvat samoin kuin joskus aikaisemmin tässä salissa,
että täältä oikealta puolelta
subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen suhtaudutaan
pidättyväisemmin kuin siellä vasemmalla.
Mutta erityisesti siksi minua lämmittikin ed. Marjaana
Koskisen puheenvuoro, jossa hänkin sosiaalialan ammattilaisena
väläytti, että tähän
subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen ehkä pitäisi
tehdä jotakin tarkistuksia, ja annan sille mielipiteelle
suuren arvon.
Ed. Virtaselle sitten näistä arvoista. Ne
liittyvät varmasti tähän samaan perusteluun,
mutta mietin vain omalta kohdaltani, että jos olisin niin hyvä ihminen,
että pystyisin tarjoamaan sijaiskodin tai sijaisperheen
jollekin lapselle, joka on menettänyt omat vanhempansa,
en voisi koskaan kuvitella sitä, että samanaikaisesti
kun toimisin sijaisvanhempana, veisin tämän lapsen
esimerkiksi kunnalliseen päivähoitoon, en milloinkaan. Nämä arvot
eroavat ehkä juuri näin hieman sitten toisistaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä rupeaa olemaan kohta
kaksinkeskustelua toveri Salon kanssa tässä yli
salin. Mutta haluaisin tiedustella ed. Salolta, mistähän
sitten löytyvät ne sijaisperheet, jotka ovat niin
varakkaita, että heillä on varaa jäädä pelkästään
kotiin hoitamaan sitä sijoitettua lasta, ja kuinka normaalia
arkea ne lapset siinä tapauksessa elävät,
kun heidät suljetaan muun muassa päivähoidon
mukanaan tuomasta sosiaalisesta verkostosta. Eli kyse on siis aivan
normaaleihin perheoloihin sijoitettavista lapsista. Toivottavasti
tämä siihen myös liittyy.
Sitten pitää muistaa, että me varmasti
käymme täällä vielä jossakin
vaiheessa subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta
keskustelun. Mutta tässä ei ole kyse sen laajentamisesta,
koska koskaan aikaisemmin ennen tätä korkeimman
hallinto-oikeuden päätöstä kukaan
ei ole kyseenalaistanut sitä, etteikö huostaanotetuilla
lapsilla olisi myös oikeus päivähoitoon.
Näillä huostaanotetuilla lapsilla olisi ollut
päivähoito-oikeus ennen tätä huostaanottoa.
Miksi se lakkaa siinä traagisessa elämäntilanteessa,
jossa lapsi otetaan huostaan?
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle nyt todettakoon, kuten ed. Sirnö edellä sanoi,
että myöskin huostaanotettujen lapsien pitää tietysti
syödä ja siihen pitää hankkia
rahaa ja siitä syystä voi olla tietysti joskus
välttämätöntä, että jossain
tilanteessa jopa molemmat sijaisvanhemmat menevät työhön.
Lohdutukseksi ed. Salolle nyt todettakoon, että minäkin
suhtaudun joiltakin osin kriittisesti tällaiseen totaalisubjektiiviseen
oikeuteen, jos päivähoito-oikeutta tulkitaan niin.
Mutta sinänsä subjektiivinen oikeus, sanoisiko
nyt, kohtuullisesti tulkittuna on kyllä ihan paikallaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! En pitkitä enää keskustelua,
mutta kyllä minulla on ollut sellainen käsitys,
että sijaisperheelle ja semmoiselle henkilölle,
joka tekee tätä arvokasta työtä, myöskin
yhteiskunnan toimesta jotakin korvataan. Tarkoitus ei lienekään
aivan se, että tällainen henkilö nimenomaan
työsuhteeseen pyrkii vaan mieluummin hän olisi
työsuhteen ulkopuolella kotona tarjoamassa oman kotinsa
ja oman ammattitaitonsa nimenomaan tämän raiteiltaan pois
menneen lapsen saamiseksi takaisin raiteille ja turvalliseen ympäristöön.
Näin minä tämän sijaisperheen
ymmärrän enkä nimenomaan, että sijaisperheen
vanhemmat lähtevätkin töihin aamulla
ja lasta viedään jälleen johonkin muualle kuin
siihen turvalliseen ympäristöönsä.
Mitä tulee näihin kustannuksiin, niin kyllä minä olen
joskus vaan ajatellut sitä, että täytyy olla
todella pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta, jos yhteiskunta pystyy
meidän vanhempien puolesta hoitamaan ja kasvattamaan meidän lapsemme.
Minä väitän, että se on myös
yksi syy siihen, että nämä ongelmatapaukset
lisääntyvät, koska vanhempien ja lasten
välistä yhteistä aikaa on aivan liian
vähän.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei minullakaan ole tarkoitus tätä keskustelua
enempää venyttää, mutta tämä on juuri
se kohta, mistä aikaisemmin puhuin. Nämä perhehoitajat
saavat nimenomaan palkkion sen mukaan, jäävätkö he
kokopäiväisesti kotiin hoitamaan vai ovatko he
töissä, ovatko molemmat töissä,
ja niiden taso riippuu nimenomaan siitä, miten kunta on
ne itse määritellyt.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Sijaishuollolla on toki vaihtoehtoja muitakin
kuin sijaisperhe. Kuten edellä todettiin, kunta itse asiassa
määrittelee sen tason. Väittäisin,
että yksikään perhe ei ota huostaan otettua
lasta sijoittamismielessä, toivottavasti ei ota myöskään
ed. Salon maailmassa, vaan ottaa siinä mielessä,
että tälle lapselle halutaan turvata normaali
lapsuus tai ainakin lähes normaali lapsuus.
Sijaisperheitten vaihtoehdot ovat ammatillinen perhekoti, kaupungin
perhetukikeskukset tai kuntien perhetukikeskukset, kuntayhtymien
laitokset, yksityiset järjestöt ja niitten ylläpitämät laitokset
tai koulukoti. Tarkoittaako siis ed. Salo, että siinä maailmassa,
jossa sijaisperheillä ei ole mahdollisuutta enää elää normaalia
elämää, lapsen ainoa vaihtoehto on laitos?
Keskustelu päättyy.