8) Laki eräiden pitkäaikaisesti työttöminä olleiden
henkilöiden eläketuesta annetun lain 1 §:n
muuttamisesta
Pehr Löv /r:
Arvoisa herra puhemies! Värderade herr talman! Tämä on
niin sanottu valiokuntalakialoite, ja semmoiseen ryhdytään
ainoastaan silloin, kun on erittäin tärkeästä asiasta
kyse ja asia on kaiken lisäksi kiireellinen. Nyt on nimenomaan
semmoisesta asiasta kyse, ja valiokunta tukee tätä yksimielisesti,
vaikka ei kaikkien nimiä kaikessa kiireessä tänään
ehditty saada.
Laki eräiden pitkäaikaisesti työttöminä olleiden
henkilöiden eläketuesta on tullut voimaan 1. päivänä toukokuuta
tänä vuonna. Lain toimeenpanotehtävästä huolehtii
Kansaneläkelaitos, ja lain toimeenpanon yhteydessä on
noussut esiin kuitenkin joitakin tilanteita, jotka ovat johtaneet eläketuen
hakijan kannalta kohtuuttomasti etuuden epäämiseen.
Toimeenpanossa esiintyneet ongelmatilanteet ovat johtuneet erityisesti
lain 1 §:ssä säädettyjen
eläketuen myöntämisedellytysten tulkinnasta.
Talman! Helt kort på svenska vad ärendet
gäller: Vi har en ny lag om pensionsstöd till
personer som varit långtidsarbetslösa
och är födda åren 1940—1947.
Nu är det så att Folkpensionsanstalten godkänner
de här stöden och enligt nuvarande paragrafskrivning
har inte Folkpensionsanstalten i arbetslösheten räknat
in tiden för sjukskrivning eller situationer där
arbetsmarknadsstödet har varit lika med noll på grund
av behovsprövning. Det här är en olägenhet
som utskottet nu med en lagmotion vill korrigera i snabb ordning.
Puhemies! Eläketukea koskevan lain 1 §:n 1 momentin
mukaan eläketukeen on oikeus vuonna 1941—47 syntyneellä henkilöllä,
joka on työmarkkinatukeen oikeutettu ja joka on julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain tarkoittamalla tavalla pitkäaikaistyötön
31.12.2004. Tuen myöntäminen edellyttää lisäksi,
että henkilölle on maksettu vähintään
2 500 päivää työmarkkinatukea
työttömyyden perusteella taikka enimmäismäärä eli
500 päivää työttömyyspäivärahaa ja
sen lisäksi vähintään 2 000
päivää työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella.
Pykälän 2 momentissa oleva säännös
laajentaa niiden henkilöiden piiriä, jotka katsotaan
työmarkkinatukeen oikeutetuiksi eläketuen kannalta.
Työmarkkinatukeen oikeutetuksi rinnastetaan työmarkkinatuen
saajan lisäksi sellainen työtön työnhakija,
jolle ei työttömyysturvalain 7 luvun 2 §:n
1—8 kohdissa mainituista syistä voida maksaa työttömyysajalta
tukea. Saman säännöksen mukaan työmarkkinatukeen
oikeutetuksi rinnastettaisiin myös työttömyysturvalain
3 luvun 3 §:n 1 momentissa tarkoitettu työtön
työnhakija, joka työttömyyden vuoksi
saa sairausvakuutuslain mukaista sairauspäivärahaa.
Kansaneläkelaitos on eläketuen myöntöedellytyksiä tulkitessaan
katsonut, että lain 1 §:ssä oleva sanonta
"työmarkkinatukeen oikeutettu" koskee pykälän
sanamuodon mukaan ainoastaan 31.12.2004 vallinnutta tilannetta,
ei sen sijaan 2 500 päivän täyttymistä.
Näin ollen henkilö voi olla eläketukeen
oikeutettu ollessaan sairauspäivärahalla viime
vuoden lopussa, mutta sairauspäivärahapäiviä ei
Kansaneläkelaitoksen tulkinnan mukaan voida laskea mukaan
2 500 työttömyyspäivään,
koska henkilö ei tuolloin ole tosiasiallisesti saanut työttömyysetuutta,
vaikka on ollut siihen oikeutettu. Sama tulkinta koskee tilannetta,
jossa henkilön työmarkkinatukea ei ole jäänyt
maksuun esimerkiksi tarveharkinnan vuoksi. Työmarkkinatuen
2 000 tai 2 500 päivän kertymässä ei
ole toimeenpanossa myöskään otettu huomioon
työvoimapoliittisten toimenpiteiden ajalta maksettua työmarkkinatukea,
koska tällöin ei ole kyse 1 §:n sanamuodon
mukaisista työttömyyden perusteella maksetuista
työmarkkinatuista.
Toimeenpanossa esiintyneiden edellä kuvattujen epäselvyyksien
korjaamiseksi lakialoitteessa ehdotetaan eläketuen myöntämisedellytysten selkeyttämistä.
Kansaneläkelaitoksen aktuaari- ja tilasto-osasto on laskenut,
että muutoksen aiheuttamat kustannukset koskevat noin 1 750:tä henkilöä,
edunsaajaa, mikä aiheuttaisi valtiolle noin 1,3 miljoonan
euron nettomenolisäyksen.
Valiokunta sai nopeasti tietoa yllämainitusta ongelmasta
ja ryhtyi heti toimeen. Yhdessä Kelan ja sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa on nyt muokattu uusi 1 §, joka poistaa epäselvyydet,
ja pykäläteksti lakialoitteessa on kaikkien luettavissa.
Tämä prosessi on minun mielestäni hyvä esimerkki
siitä, että eduskunta voi reagoida nopeasti ja
järkevästi, kun selvä puute lainsäädännössä huomataan.
Tällä kertaa se koskee köyhiä,
joten oli vielä suurempi syy toimia järkevästi
ja nopeasti.
Toivon, että lakialoite voidaan käsitellä nopeasti
ennen eduskunnan kesätaukoa ja että laki tulisi
voimaan takautuvasti toukokuun alusta lähtien.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on eläketuki,
ja tosiaan, niin kuin ed. Pehr Löv kertoi, kyse on valiokunnan,
valiokunnan puheenjohtajan ollessa ensimmäisenä allekirjoittajana,
tekemästä lakialoitteesta. Kyse on siitä,
että on syntynyt tulkintaristiriitaa lainsäädännön
yhteydessä.
Kun eläketukilainsäädäntö laadittiin,
24. päivänä marraskuuta se on lähtenyt
tästä talosta, Kansaneläkelaitoksella
on lain toimeenpanijana ollut aikaa toteuttaa toimeenpanoa niin,
että laki on tullut voimaan 1.5.2005 lähtien.
Kun lainsäädäntöä laadittiin,
arvioitiin, että näitä henkilöitä, jotka
tulevat tämän eläketuen saamaan, on noin 3 900
henkilöä. Koko ajan, kun lainsäädäntöä käsiteltiin,
Kansaneläkelaitos oli lain valmistelussa ja lain kuulemisen
yhteydessä kuultavana. Tässä on syntynyt
aika mielenkiintoinen tilanne sen suhteen, että kun lakia
toimeenpannaan, löytyy 1 750 henkilöä,
jotka olisivat jääneet väliinputoajiksi.
Kansaneläkelaitoksen tulkinnan mukaan henkilöt,
joilla on työmarkkinatuki ollut maksussa 31.12.2004, tai
henkilöt, jotka ovat oikeutettuja työmarkkinatukeen,
eivät seuraavissa tapauksissa kuitenkaan olisi saaneet
eläketukipäätöstä:
Jos henkilö saa sairausvakuutuksen päivärahaa,
työmarkkinatukea ei jää tarveharkinnan
jälkeen maksettavaksi. Tässä kohtaa on
myös semmoinen tilanne, että jos esimerkiksi henkilö on
avioitunut vuonna 94 puolison kanssa, jolla on noin 2 000
euron kuukausitulo, ja henkilö on kuitenkin ollut oikeutettu
työmarkkinatukeen, mutta harkinnan perusteella puolison
tulo on vaikuttanut niin, että työmarkkinatukea
ei makseta, ja on sen jälkeen esimerkiksi tullut ero, niin
tämän toisen puolison eläketuki, jos
hänellä muut kriteerit täyttyisivät,
olisi evätty. Tulkinta oli niin tiukka, eli ihmisten olisi
pitänyt todella etukäteen ennakoida omia elämäntilanteitaan.
Myös jos työmarkkinatuki olisi maksettu soviteltuna,
tätä maksua ei olisi tullut. Työmarkkinatukea
ei jää sosiaalietuuden vähentämisen
takia maksettavaksi, tämä olisi ollut yksi tilanne,
jolloin ei myöskään olisi saanut eläketukea,
ja työmarkkinatukea ei makseta omavastuun vuoksi.
Tämä lista jatkuu, eli kaiken kaikkiaan päätöksiä oli
tehty 3 314, joista 540 kielteistä päätöstä Kansaneläkelaitoksen
taholta, ja tosiaan näistä 1 750:stä,
jotka odottivat päätöstään,
900 oli niitä, joilla oli sairauspäivärahaa
aikana 1992—31.12.2004, tai sitten heillä oli
työmarkkinatuen tarveharkinta tai sitten oli ollut aktiivitoimenpiteet,
heitä oli 850.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta lainsäätäjänä teki
hyvää työtä. Lainsäätäjät,
jotka valmistelivat lainsäädäntöä,
olivat sitä mieltä, että lainsäädäntö ottaa
sisälleen myös nämä ryhmät,
mutta niin vaan kävi, että tuli tietty yhteentörmäys.
3.6. oli tilanne, jossa sosiaali- ja terveysvaliokunta yksimielisesti
teki ministeriölle selvityksen pitkäaikaistyöttömien
eläketuen toimeenpanosta, ja tässä toivottiin,
että lainsäädännön
tulkinnan kautta voidaan löytää yhteinen
tulkinta. Valmisteleva virkamies sosiaali- ja terveysministeriöstä oli
tämän tulkinnan kannalla, samaten me kaikki valiokunnan
jäsenet, mutta Kansaneläkelaitos ei. Edelleen
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen kokouksessa tätä eläketukiasiaa
käsiteltiin, ja lopputulos oli se, että me olemme
nyt sitten lainsäätäjinä tehneet
1 § 1 momentin, joka on ollut epäselvä.
Me otamme tämän piikkiimme, me tunnustamme tässä kohtaa,
kun me lakialoitteen kautta tätä käsittelemme,
että me kansanedustajina ja meidän valmisteleva
virkamieskoneistomme olemme tehneet virheen ja Kansaneläkelaitoksen
juristit ovat tulkinnassaan oikeassa, koska tässä salissa
tänään tätä lakialoitetta
käsitellään.
Mutta jos ajatellaan, mikä tässä on
tärkeintä, niin tärkeintä on
se, että ne ihmiset, jotka odottavat sitä päätöstä,
eli 1 750 ihmistä, saavat myönteisen
lopputuloksen. Jossain kohtaa arvovaltakysymykset ja se, kuka ottaa
mitäkin piikkiinsä, voidaan unohtaa. Olen kauhean
tyytyväinen, että tämä lakialoite
on edennyt tänne kiireen vilkkaa, se on tänään
tehty, se on valmisteltu huolellisesti, Kansaneläkelaitos
on ollut tätä lakialoitetta valmistelemassa, ja
nyt sitten se pikaisesti käsitellään.
Mitä ilmeisimmin ensi tiistaina se otetaan käsittelyyn,
ja kaikki, jotka ovat valiokunnassa tänään
olleet paikalla, ovat sen allekirjoittaneet, siellä on
jonkun varajäsenenkin allekirjoitus. Sitten tosiaan nämä ihmiset,
jotka odottavat tätä eläketukipäätöstä,
saavat sen takautuvasti 1.5. lähtien. Mitä ilmeisimmin
aikataulu on niin, että jotta tämä kulkee
eteenpäin, 1.7. se vahvistuu ja takautuva päätös
tulee.
Mutta edelleen pohdituttaa se, minkä takia ei tätä sitten
voitu tulkintojen kautta hoitaa. Ehkä suurin syy on kuitenkin
se, että nämä aktiivitoimenpiteet on
huonommin sanottu laissa kuin muut kohdat. Sairauspäivärahat
tulevat lainsäädännön kautta
ihan tarkkaan. Samaten tulee työmarkkinatuen tarveharkinta
ja muu vastaava. Mutta nämä aktiivitoimenpiteet
on vaikeampi löytää. Siinä Kansaneläkelaitos
varmasti on ihan oikeassa.
Mutta muuten minusta on hyvä, että me olemme
olleet tässä yksimielisiä, olemme tehneet
hyvää työtä täällä eduskunnassa,
samaten sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Mutta tämän
tyyppistä prosessia ei kaiken kaikkiaan kylläkään
olisi toivonut, että näin käy, koska
lain valmisteluvaiheessa Kansaneläkelaitos oli edustettuna
ja olisi pitänyt ehkä kertoa se, että tämä luku
3 900 ei pidä paikkaansa, tämä joukko
on suurempi, tai sitten kertoa, että tämä tulkinta
laissa tulee olemaan tämmöinen, että tätä joukkoa
pienennetään tulkinnan kautta. Eli tässä on
monta asiaa, mitkä ovat pohdituttaneet. Mutta turhaa tätä enää on
ruveta vääntämään ja
kääntämään, tämä on
näin ja ihan hyvä ja ihan hyvä, että on
nopeasti reagoitu.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan samalla tavalla kuin ed. Marjaana Koskinen edellä minäkin
olen hieman huolissani siitä, että me nyt käsittelemme
tätä valiokunta-aloitetta, jonka käsittely
on kuitenkin näyttänyt muodostuvan välttämättömäksi.
Se on muodostunut välttämättömäksi
sen takia, että voisimme turvata niille ihmisille, jotka
ehkä eniten ovat viimeisten kymmenen vuoden aikana joutuneet
kärsimään suuren laman seurauksista,
kohtuullisen vanhuuden, että heidät voitaisiin
päästää eläketuen piiriin.
Tältä osin tämä yhteinen pyrkimyksemme on
mitä kannatettavin.
Se, mikä minua tässä tietenkin huolestuttaa, on
se, että kun tätä lakia valmisteltiin,
se tapahtui normaalisti kolmikannassa, päävastuun
kantoivat Kela ja sosiaali- ja terveysministeriö. Kun lakiesitys
tuli eduskuntaan, me olimme tietysti kaikki hyvin tyytyväisiä siitä,
että lopultakin pystymme näitten todella vaikeassa
tilanteessa olevien ihmisten asiaa auttamaan. Kun muistelen sitä keskustelua,
joka käytiin täällä salissa
tästä laista, niin tässähän
lain "isää" Ilkka Taipaletta kovasti kiiteltiin
ja yhteisesti olimme asiasta iloisia. Mutta tietysti nyt, kun tämä sitten
tuli toteutusvaiheeseen, murhe vähän lisääntyi
sen vuoksi, että aloimme todella saada viestejä siitä,
että Kela täytäntöönpanijana
on tulkinnut tätä niin kuin täällä edellä on
kerrottu.
Se varsinainen ongelma on tietenkin siinä, että sen
jälkeen, kun me puutuimme tähän asiaan,
itse asiassa viime viikolla, me päätimme, että tämä asia
pitää hoitaa pyytämällä selvitys
ministeriöltä asiasta, ja kun selvitys annettiin,
sen yhteydessä asiantuntijakuulemisessa, kuten myöskin
jo edellä todettiin, ministeriön edustaja totesi,
että hänen mielestään tämä tulkinta,
jonka Kela on tehnyt, on kohtuuton, mutta mikä vielä hämmästyttävämpää,
myöskin Kelan edustaja itse totesi, että kyllä he
ovat omastakin mielestään tehneet tästä kohtuuttoman
tulkinnan, mutta he ovat tehneet sen siksi, että näin
on lakiin kirjoitettu. Siitähän ei voi tietenkään
tehdä muuta johtopäätöstä kuin
sen, että me olemme säätäneet
kohtuuttoman lain.
Sen kuulemisen yhteydessä vakuutimme suullisesti, että aivan
varmasti emme ole tarkoittaneet kohtuutonta lakia, ja sen vakuudeksi
laadimme tämän lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle
tästä asiasta, joka on tietysti luettavissa eduskunnan
asiakirjoista ja joka on pitkälti tältä kuvailevalta
asiasisällöltään täsmälleen
sama kuin tämä lakialoite, jota me nyt käsittelemme. Siihen
on vain lisätty ainakin se viime perjantainen valiokunnan
yhteinen näkemys muutamista tulkinnoista vähän
voimallisemmin, ja ehkä se voimallisuus huipentuu siihen,
mihin ministeriölle annettu lausunto päättyy:
"Edellä olevan perusteella valiokunta pitää välttämättömänä,
että sosiaali- ja terveysministeriö seuraa tiiviisti
lain toimeenpanoa ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin, jos lain
tarkoitus edellä tarkoitetuin tai muilta osin jää Kansaneläkelaitoksen
tai muutoksenhakuelinten ratkaisukäytännössä toteutumatta." Eli
tässä viitataan siihen tulkintaan, jonka me teimme
viime perjantaina.
Kuten ed. Koskinen kertoi, uskoimme, ainakin minä uskoin
ja varmaan meistä moni muukin uskoi, että tässä tilanteessa
tämä tulkinta riittäisi Kelalle, siis
tämä lainsäätäjän
tulkinta. Mutta yllätys, yllätys, se ei riittänyt.
Onhan toki niin, että tässäkin talossa
kiireestä ja muista syistä johtuen tehdään
huonoa ja epäselvää lainsäädäntöä,
mutta kun tässä asiassa olimme yrittäneet
olla kohtuullisen tarkkoja ja kysyimme lain valmisteluvaiheessa
Kelan asiantuntijalta, ministeriön asiantuntijalta, liittyykö tähän
tällaisia väliinputoamismahdollisuuksia, silloin
meille vakuutettiin, että ei. Sen jälkeen sitten
todetaan, että kyllä niitä nyt kuitenkin
ilmenikin tässä, ja kun sen jälkeen muodostimme
oikein kirjallisen näkemyksen siitä, mikä on
meidän kantamme, niin se kanta ei vielä siinäkään
vaiheessa kelvannut Kelan juristeille. Tämä on
minusta oma huolenaiheeni.
Mitä pitää ajatella, jos eduskunnan
tahto toisen kerran ilmoitettuna ei riitä täytäntöönpanijoille?
Tämä ongelmahan esiintyy tietysti aika usein.
Saamme usein viestejä siitä, milloin eläke
on hylätty tai joku muu etuus on jäänyt
saamatta tulkinnan vuoksi, ja aika usein epäillään, että kysymys
on täytäntöönpanijan ilkeydestä tai vastahakoisuudesta
tai jostain muusta subjektiivisesta seikasta. Olen itse yrittänyt
vakuuttaa ihmisille, että siitä ei voi olla kysymys,
vaan kysymys on siitä, että lainsäädäntö on
sillä tavoin epäselvää, että näin
pääsee käymään. Mutta
tässä asiassa en voi vakuuttaa niin, koska olen
ollut tietysti tässä itse mukana ja tiennyt tarkoituksemme.
Kysymys ei ole siis siitä, että olisimme halunneet
tähän sinänsä lisää rahaa.
Itse toki tein vastalauseen, jossa esitin tätä joukkoa
laajennettavaksi, mutta siitä ei ole nyt kysymys. Kysymys on
siitä, että nyt näyttää siltä,
että tämän perusteluissa esitetyn rahamäärän
aikaansaamiseksi onkin tarvittu juuri tällaista tulkintaa,
mutta sitä tulkintaa ei kerrottu meille. Se, mikä minua
tässä huolestuttaa, on se, että jos täytäntöönpanija
voi tulkita näin eduskunnan tahtoa, niin joku on pielessä.
En tiedä, onko pielessä perustuslaki, onko pielessä eduskunnan
työjärjestys, onko pielessä valmistelu
ministeriöissä, Kelassa tai muissa valmistelevissa
elimissä vai onko pielessä meidän ymmärryksemme,
mutta jossakin on ollut vikaa.
Toivon, että tämä prosessi on nyt
muodostunut sellaiseksi opetukseksi — kun tämä nyt
menee tällä tavoin, toivon mukaan parhaaseen mahdolliseen
ratkaisuun, kuten näyttää — että se
antaa sellaisen viestin tämän talon lakien täytäntöönpanijoille,
että se viimeinen tulkinta laista kuitenkin on, tai sen
tulkinnan pitää lähteä siitä, mitä eduskunta
on halunnut tulkita. Sanon tästä vain sen, että minun
ymmärrykseni ei suostu venymään pidemmälle
kuin siihen, että eduskunnan tulkinta tässä asiassa
on ollut selvä. Viimeistään se oli selvä viime
perjantaina, kun kirjoitimme tämän lausunnon ministeriölle.
Mutta kun sekään ei tehonnut, on sitten kysyttävä,
että jos näin käy jatkossa, mitä pitää tehdä.
Pitääkö meidän ryhtyä kirjoittamaan
mietintöön tulkintaohjeita täytäntöönpanijoille,
jotka ovat kuitenkin itse valmistelleet kyseiset lakiesitykset?
Jos näin on, niin tilanne on aika, sanoisinko, huolestuttava.
Mutta joka tapauksessa, kuten täällä on
monta kertaa todettu, tämä aloitteemme, jos ja
kun se tulee nyt hyväksytyksi, toivon mukaan turvaa sen,
että ne ihmiset, jotka tämän tuen ovat
varmasti ansainneet ja joille se kuuluu, tulevat sen saamaan ilman
tulkinnallisuutta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Laki astui voimaan 1. päivänä toukokuuta,
joka sattui olemaan sunnuntai. 2. päivänä toukokuuta
kello 16 pidin vastaanottoa Tampereella, ja minulla oli kaksi asiakasta,
joista molemmille oli huhtikuussa luvattu Kelan puolelta, että he
ovat niin sanottuja varmoja nakkeja, että 1.5. voimaan
astuva laki koskee myös heitä, ja 2.5. se ei enää heitä koskenutkaan
samaisessa Kelassa.
Itse olen sitä mieltä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta teki hyvää työtä jo
ensimmäisellä kerralla. Valitettavasti en ole
yhtä optimistinen kuin ed. Virtanen siinä suhteessa,
että Kela tulkitsisi yleensä aina niin kuin laki
on kirjoitettu, vaan kyllä itsellenikin on vahvistunut
valitettavasti se mielikuva, että Kela usein tulkitsee,
niin kuin raha sen sanelee, sitä, mitä lakiin
on kirjattu.
Kieltämättä on hivenen omituista,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta joutuu tekemään
itsellensä osoitetun lakialoitteen, jotta asia saadaan
korjattua, varsinkin, kun sosiaali- ja terveysvaliokunta on ollut
harvinaisen aktiivinen sekä koko tämän
valmisteluprosessin ajan että tämän voimaantulon
jälkeisen ajan. Kieltämättä itseänikin askarruttaa
kysymys, miksi Kelan asiantuntijat eivät puuttuneet kyseisiin
aukkoihin kyseisessä pykälässä jo
valmisteluvaiheessa, jos kuitenkin samaiset asiantuntijat ovat jälkikäteen
sitä mieltä, että tämä aukko
pykälässä antaa mahdollisuuden väliinputoajille.
Valitettavasti minulla on semmoinen olo, että tämä prosessi
kokonaisuudessaan on yksi askel siihen suuntaan, jolla vahvistetaan
sitä yleisestikin jaettua käsitystä,
että Kela ei suinkaan ole yhteisesti omistettava laitos,
jonka tarkoituksena on taata ihmisille apua silloin, kun he tarvitsevat apua,
vaan Kelan pääasiallinen tarkoitus on vaikeuttaa
ihmisten oikeutta lain hänelle suomiin tukiin.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin, että pöytäkirjoihin
saatettakoon käsitykseni tästä episodista.
Luulen, että tässä on nyt turha hakea
sitä syyllistä. Tärkeintähän
tässä nyt on, että on reagoitu nopeasti
ja asia saadaan korjaantumaan. Olen valitettavasti yhteensattumien
vuoksi ollut tänä päivänä tilanteesta
pois, missä tämä on allekirjoitettu.
Siitä syystä haluan todeta vain sen, että olen
kyllä täysin tämän lakialoitteen
kannalla ja tulen sosiaali- ja terveysvaliokunnassa olemaan myöskin
tämän asian eteenpäin viemisen kannalla.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme ainakin soveltuvin
osin niin sanottua Lex Taipaletta, jossa puhutaan lainsäädännöstä,
joka on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömien eläketuen
maksamiseksi.
Täällä varsinkin ed. Virtanen minusta
aika voimakkainkin sanankääntein arvosteli Kansaneläkelaitosta
siitä, että tässä tilanteessa
olemme. Kyllä Kelan tässä varmaan ihan
oman ansionsa mukaan kuuluu saada tämän lain 1 §:n
1 ja 2 momentin tulkinnoista, mutta kyllä jonkun verran saamme
me lainsäätäjätkin itsellemme
ottaa.
Ed. Virtanen, te kysyitte, pitääkö meidän
ryhtyä kirjoittamaan tulkintoja, jotta meidän
tahtomme lainsäätäjinä toteutuu
myös lakeja sovellettaessa. Se on minun mielestäni
aivan tavanomaista työtä, jota me täällä eduskunnassa
teemme. Me kirjoitamme mietintöjä sellaisiksi
sisällöiksi, että lain soveltajat pystyisivät
niitä myös käytännössä toteuttamaan.
Olen ed. Sirnön kanssa hieman samaa mieltä siitä,
että tämä episodi ei lopu vielä tähän.
Itse toivoin, että tämän prosessin kuluessa
olisi selvitty voimassa olevan lain tulkinnalla. Nyt on tämä minun
mielestäni ei niinkään omituinen vaihtoehto
toteutumassa. Tämä on yksi tapa hoitaa lainsäädäntöä eteenpäin,
ei aivan tavanomaista, mutta jonkin verran aika ajoin näin
tapahtuu. Me olemme laatimassa soveltamisohjeita ja täsmentämässä sitä lain
sisältöä, mutta kyllä meillä lainsäätäjillä tässä on
vastuumme. Meidän pitää kirjoittaa lait
niin, että viranomainen ne ymmärtää,
ja tässäkin tapauksessa pitäisi vielä jokaisen pitkäaikaistyöttömänkin
ymmärtää se oma oikeutensa siihen etuuteen,
jota tällä lailla on tarkoitettu ja haluttu. Kela
joutuu tulkitsemaan näitä pykäliä,
niin on joutunut tässäkin tapauksessa tekemään.
Sen miettiminen, miten tällaiseen tilanteeseen kaiken kaikkiaan
on päädytty, kuka on tehnyt oikein, kuka on puhunut
totta ja kuka on jättänyt jotain kenties tarkoituksellakin
sanomatta, ei hyödytä yhtään
pitkäaikaistyötöntä.
Uudemman kerran: Kyllä minä jonkin verran haluan
puolustaa Kelaa tässä vastaan lainsäätäjä. Meidän
olisi sitten pitänyt kirjoittaa laki toiseen malliin. Kelalla
on ollut 22 miljoonaa euroa rahaa, ja he ovat käyttäneet,
soveltaneet ja tulkinneet lain niin, että tuo 22 miljoonaa
euroa riittää. Kyllä tämän
asian näinkin päin voi kääntää.
Se, mitä mieltä itse kukin edustaja tilanteesta
on ja mitä tilanteelle pitäisi tehdä,
niin se on sitten toinen juttu tai se, mikä oli valiokunnan
tahto.
Kaivoin meidän mietintömme, sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnön, viime vuodelta esiin, ja täällä on
varsin vähän puhuttu siitä, ketä me
tällä lailla tarkoitamme. Itse muistan tämän asian
käsittelyn ja muistan sen, että olimme sikäli
tyytyväisiä, että voi sanoa, että tässä on
saatu pää auki. Meillä on pitkäaikaistyöttömiä yli 30 000
viimeisimpien tilastojen mukaan. Heistä on ollut yli 10
vuotta tai 10 vuotta työttöminä yli 10 000.
Meillä on pitkäaikaistyöttömien
joukko, jotka tarvitsevat erityistä lainsäädäntöä jatkossakin.
Mitkä ovat ne toimenpiteet, koska niitä tehdään
jne., sen näyttää tulevaisuus, mutta
tässä kohtaa tiedettiin jo lähtiessä — muistan,
kun ed. Ilkka Taipale tuolta puhemiehestä katsottuna vasemmanpuoleiselta
korokkeelta todisti — että tämä laki
on huono. Hän päätti siihen, että hyvä, että edes
näin on päästy eteenpäin, on
päästy alkuun. Me joudumme jatkossakin tulkitsemaan
ja me joudumme jatkossa tekemään uutta lainsäädäntöä.
Se on minusta jokseenkin selkeä asia.
Jos tästä jotain pitäisi oppia, niin
tästä pitäisi oppia se, että kirjoitamme
lait niin, että Kelassakin ne osataan tulkita, ja Kelan
ja ministeriön välinen yhteistyö toimii
niin, että lain valmisteluvaiheessa jo saadaan sellaista
lainsäädäntöä aikaan,
ettei meidän tarvitse täällä ruveta
tulkitsemaan, koska, kun aikaa kuluu ja vaikka dokumentteihin asioita
todennetaan ja ylös laitetaan, niin me ajaudumme tilanteeseen,
missä me nyt olemme, ajaudumme tilanteisiin, joihin nytkin olemme
ajautuneet.
Ed. Virtanen on pettynyt Kelan juristeihin ja heidän
toimintaansa ja siihen, että on tällaiseen tilanteeseen
ylipäätänsä ajauduttu. Kolmannen kerran
totean puheenvuorossani: siinä on varmasti osa aihetta,
mutta he tekevät vain omaa työtään,
ja heilläkin on jonkunlaiset ohjeet. Meidän lainsäätäjinä pitää kantaa
oma vastuumme siitä, että lainsäädäntö on
sellaista, että hekin pystyvät ilman suurempia
tulkintoja omaa työtään tekemään.
Antaas katsoa, mitä tässä tapahtuu.
Toivottavasti tämä valiokunnan alulle laittama
lakialoite johtaa tulevan viikon aikana jo tulokseen, ettei meidän
tarvitse enää keskenämme kinata, mitä me
tällä kertaa tarkoitimme. Ed. Sirnön
kanssa olen siitä samaa mieltä, että saattaapi
olla, että tämä episodi ei ihan tähän
vielä lopu.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse kun en tätä ongelmaa
ole tuntenut, en osaa näin sivullisen silmin nähdä siinä kovinkaan
paljon dramatiikkaa. Muistan vain viime vaalikaudella hallintovaliokunnan
eräät lakien tulkinnat ja valiokunnassa sisällä olevien
lakien tietyt puutteellisuudet ynnä muut; muistan ainakin
tällaiset aloitteet ed. Väistöltä,
ed. Ravilta ja ed. Turtiaiselta, joissa valiokunta päätyi
omalla lakialoitteellaan korjaamaan lakia hyvin nopealla tavalla tuomalla
sen tänne täysistuntokäsittelyyn ja sitä kautta
vaikuttamaan siihen, että vääriä tulkintoja ei
ehtisi syntyäkään kovin paljon.
Minä taas ymmärrän Kelan juristeja
siltä näkökulmalta, että he
joutuvat työssään noudattamaan lakia
ja ne päätökset, mistä he päätöksen antavat,
ovat valituskelpoisia ja ne johtavat pitkään oikeusprosessiin
jne. Totta kai, jos vallitsee tulkitsijan ja lainsäätäjän
tai ministeriön välillä tällainen
erimielisyys, niin jotakin on lainsäätäjän
silloin tehtävä, ja nopein keino siihen on reagoida
tällä lailla valiokunnan omalla lakialoitteella,
ja se on monesti vielä nopeampi kuin hallituksen vastaava
esitys.
Ainut, mitä jäin kysymään — en
tiedä saanko siihen vastausta — on se, että silloin,
kun alkuperäistä lakia käsiteltiin valiokunnassa,
niin kiinnittävätkö Kelan asiantuntijat
ja juristit huomiota jo siinä vaiheessa ja silloin tähän
epäkohtaan, joka mahdollisesti syntyy, jos tämä laki
hyväksytään silloisen esityksen muodossa,
vai tuliko tämä yllätyksenä myöhemmin.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin näkemyksiin, että tämän
lain tarkoitus on ollut hyvä ja kannatettava. En myöskään
halua etsiä syyllisiä, ja jotenkin tuntuu tietysti
kiusalliselta valiokunnan jäsenenäkin laatia tällaista
lakialoitetta. Minä henkilökohtaisesti pelkään
tai herättelen kysymystä lähinnä siitä,
ketkä ovat ne seuraavat väliinputoajat.
Muistan sitä vaihetta, kun varsinaista lakia käsiteltiin
ja puhuttiin aika reippaasti kustannuksista ja siitä määrärahasta,
mikä tähän oli varattu, se oli silloin
22 miljoonaa euroa. Nyt, jos tämä lakialoite hyväksytään,
niin kustannuksien kokonaismäärä nousisi
8 miljoonalla eurolla. Muistan myöskin sen, että kun
lakia valmisteltiin, niin jatkuvasti keskusteltiin, että tämä kohderyhmä,
ne 3 900 henkilöä, on aivan auttamattomasti
liian pieni, ja jos tätä ryhmää tullaan
laajentamaan, niin toivon, että se prosessi käydään
jotenkin toisin kuin lakialoitteen kautta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi ed. Salolle totean, että kyllä sitä käsiteltiin. Mehän
kysyimme Kelan asiantuntijoilta samoin kuin STM:n asiantuntijoilta,
jääkö tänne nyt tätä ongelmaa,
mihin nyt on jouduttu puuttumaan. Meille vastattiin, että ei.
Tämä on se yksi ongelma.
Toinen ongelma ja se, mikä minusta on se varsinainen
ongelma, kun kuittaan lähes kaiken sen, minkä ed.
Rehula puhujakorokkeelta sanoi äsken, on se, että me
kerroimme viime perjantaina sen jälkeen, kun tämä tapahtumaketju
oli aktualisoitunut, täällä asiakirjoissa
olevalla lausunnollamme sosiaali- ja terveysministeriölle,
miten me olemme ajatelleet. Okei, siellä on erittäin
epämääräisesti kirjoitettu pykälä,
joka meidän varmaan olisi pitänyt hoitaa kuntoon.
Mutta minun mielestäni me emme hoitaneet sitä kuntoon
juuri sen vuoksi, että me uskoimme asiantuntijoihin, jotka
sanoivat, että tämä on kunnossa. Tässä on se
ongelman ydin. Miten me voimme tehdä parempaa lainsäädäntöä,
jos meitä valistavat lain valmistelleet asiantuntijat sanovat
meille, että ei ole mitään ongelmaa,
ja sitten puolen vuoden kuluttua, kun he itse ryhtyvät
sitä toteuttamaan, siellä onkin tämä ongelma,
joka ei korjaannu sillä, vaikka me yritämme tässä välissä sitä korjata?
Tämä on minusta se ongelman ydin.
En minäkään halua syyllistää tästä Kelan
juristeja, totta kai he tekevät tulkintoja sen mukaan,
miten he parhaaksi katsovat, sehän on heidän tehtävänsä.
Mutta tietysti tässä voi kysyä, olisiko
tätä lain tarkoitusta, joka sieltä perusteluista
nyt kuitenkin ilmenee — päästää nämä ihmiset
kohtuullisesti ja oikeudenmukaisesti eläketuen piiriin,
kun he eivät enää työllistyäkään
voi — voitu tulkita siitä lähtökohdasta
hieman hellemmin, hieman oikeudenmukaisemmin, ettei jouduttaisi
sitten näihin pitkiin oikeusprosesseihin.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Rehulan kanssa ihan samaa mieltä siitä,
että jos lain tulkinnassa on joitakin ongelmia, niin joko
tulkintaa muutetaan tai lakia muutetaan niin, että tulkinta
tuottaa parempaa tulosta. Tämän vuoksi muun muassa
muutama tunti sitten esittelin täällä oman
lakialoitteeni päivähoitolain korjaamisesta tietyltä osin.
Olen myös samaa mieltä siitä, että lait
pitäisi kirjoittaa niin, että tulkintavaraa on
mahdollisimman vähän. Siis siihenhän
pyritään, että jo pykälät
olisivat sellaisia, eivät pelkästään
ne mietinnöt, mitä niihin pykäliin liitetään,
että tulkintavaraa ei olisi. Mielestäni tällä kohdalla
vain ongelma on, niin kuin ed. Virtanenkin tuossa edellä totesi,
että tulkitsija ja asiantuntija ovat olleet samat tahot
ja asiantuntija on ilmaissut kantansa toisella tavalla kuin sama
taho ollessaan sitten taas tulkitsija.
On tietysti hirvittävän ikävää,
että tietyllä tavalla Kelan maine kärsii
tällaisessa tapauksessa, kun tiedetään,
minkälainen ennakkokohu ja minkälaisia ennakko-odotuksia
juuri tätä lakia kohtaan on ollut jo useampia
vuosia ja ennen kaikkea miten niitä nostatettiin vielä viimeisen
puolen vuoden aikana, ja yllättäen nämä ihmiset,
jotka luulivat tai joille oli jo ilmoitettu, että he ovat oikeutettuja
tähän, Kelan oman tulkinnan mukaan eivät
sitä olekaan. Ongelma on tietysti se, että Kela
tekee periaatteessa erinomaista työtä niillä resursseilla,
mitä sille on osoitettu, ja ymmärrän,
että jos raha ei enempään riitä,
niin silloin siitä pitää myös
huomauttaa, mutta sitä ei voida ratkaista niin, että ruvetaan
tulkitsemaan lakia sillä tavalla, että rahat saadaan
riittämään.
Toinen ongelma mielestäni tässä on,
että Kelassa sen käytännön asiakastyön
tekevät ihmiset ovat ne, jotka ovat nyt toimineet puskurina.
Ne ihmiset, jotka ovat näitä tulkintaohjeita tehneet, eivät
kuule sitä asiakkaitten suorastaan raivoisaa, aggressiivista
hyökkäystä, ja nämä ihmiset, joilla
ei ole osaa eikä arpaa siihen, että Kela on ollut
sekä asiantuntija että lopullisten tuomioitten
tulkitsija, nämä käytännön
työtä Kelassa tekevät ihmiset, joutuvat
nyt olemaan maksumiehinä sille, että Kelan tulkinta
on muuttunut tämän lainsäädännön
aikana.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan kiitokset ed. Virtaselle siitä,
että sain täsmälliseen kysymykseen täsmällisen
vastauksen. Mikäli on tilanne ollut niin, että asiantuntijoilta on
nimenomaan lakia säädettäessä kysytty,
muodostaako tietty pykälä lakiesityksessä tulkintaongelmaa
myöhemmin, ja on sanottu, että ei muodosta, niin
minun ymmärtääkseni kysymys on silloin
siitä, että kyllä lainsäätäjä on
laitettu vähän tarpeettomasti tässä asiassa
polvilleen, tarpeettomasti polvilleen. Kyllä meidän
täytyy myöskin voida luottaa niihin erityisasiantuntijoihin,
jotka kertovat pykälän ongelmasta etukäteen
ja kertovat, miten sitä pitäisi muuttaa, jos se halutaan
sellaiseksi, ettei väliinputoajia muodostu.
Näillä reunaehdoilla sanon vaan, että jatkossakin
tämä on inhimillistä toimintaa, mutta
tämän olisi voinut kyllä välttää.
Voi sanoa, että sosiaali- ja terveysvaliokunta on aika
nöyrällä otteella, jos te olette tämän
jälkeen päätyneet hoitamaan tämän
lakiesityksenä vielä. Ehkä ennakkotapauksen
luonne olisi ollut parempi katsoa toista kautta.
Keskustelu päättyy.