Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on tänä keväänä monesti
todettu, että sekä suhteellinen että absoluuttinen
köyhyys on Suomessa parina viime vuonna voimallisesti lisääntynyt.
Samanaikaisesti Oecd:n raportista ilmenee, että eurooppalaisia
jäsenmaita vertailtaessa tulonjaon tasaisuuden mukaan Suomi
on parempaa keskikastia, kun asiaa tarkastellaan ennen tulonsiirtoja.
Mutta kun tarkastelu tehdään tulonsiirtojen jälkeen,
niin kas kummaa, Suomi onkin pudonnut tulonjaon epätasaisuudessa
synkeään häntäpäähän.
Taaksemme jäävät vain Portugali ja Kreikka,
ja Italian kanssa mennään rinta rinnan. Siis ennen
julkisia tulonsiirtoja suhteellisesti tarkastellen Suomi on suhteellisen
oikeudenmukainen maa, mutta julkisten tulonsiirtojen jälkeen
olemmekin yksi läntisen Euroopan taloudellisesti epätasa-arvoisimmista
maista. Kysynkin nyt, arvoisa pääministeri:
Kun tuloeroja kasvattavat veronkevennykset ovat olleet hallituksen
keskeinen pyrkimys viime aikoina, niin miten arvioitte, kuvastaako
tämä tilanne mielestänne hallituksen
onnistumista vai epäonnistumista?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Yleensä tulonsiirrot kyllä tasaavat
tuloja. En tunne valitettavasti tuota Oecd:n tutkimusta. On vaikea
kuvitella, että tulonsiirrot lisäisivät tuloeroja,
edes suhteellisia. Tulonsiirrot kohdistetaan valtaosaltaan tulotason
perusteella vähiten ansaitseville. Meillä on jonkin
verran tulonsiirtoja, jotka eivät ole riippuvaisia tulotasosta, mutta
pääosin tulonsiirrot kohdistetaan pienituloisimmille.
Niiden tehtävänä on tasoittaa tuloeroja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Totean pääministerille,
että kysymys on siitä, että Suomessa
tulonsiirtoja osoitetaan niin paljon vähemmän
kuin näissä muissa maissa, että sen takia
me tipumme tässä tilastossa. Siksi kysynkin:
Kun tämä tippuminen johtuu tietysti erityisesti
siitä, että köyhimpien ihmisten asema
on heikentynyt, mitä hallitus nyt aikoo tehdä,
että tältä osin tilannetta voitaisiin
korjata, muuta kuin pohtia sitä, mitä se köyhyyspaketti
nyt oikein on, vai oletteko te jo pohtineet, mitä tehdään?
Voidaanko esimerkiksi työmarkkinatukea korottaa, jotta sieltä alapäästä saadaan
tätä eroa kiinni, että pääsemme
takaisin yhteiseen rintamaan Pohjoismaitten kanssa, jossa olemme
ennen tulonsiiroja?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Edelleenkään en voi ehdottomasti
ottaa kantaa tuohon tutkimukseen. Pitäisi analysoida se,
pitävätkö nuo tiedot paikkansa. Budjettiriihessä ja
budjettikäsittelyn yhteydessä tehdään myös
tulonsiirtoihin liittyvät päätökset.
Hallitus on kehysriihessä tehdyn päätöksen
mukaisesti valmistelemassa toimenpiteitä kaikkein heikoimmassa
taloudellisessa asemassa olevien aseman parantamiseksi. Tasosta
ja kohdistuksesta päätetään
budjettiriihessä. Siitä ei ole vielä hallituksen
päätöksiä olemassa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Epäilen kyllä hieman ed.
Virtasen tietoja. Kun on tehty selvityksiä, on voitu todeta,
että hyvin koulutettu suomalainen palkansaajaperhe, jolla
on kohtalaisen hyvät tulot, on kaikkein heikoimmilla eurooppalaisessa
vertailussa. Ne ovat suurin piirtein siellä Kreikan tasolla.
Kun nyt katsomme juuri ilmestynyttä Veronmaksajain Keskusliiton
tilastoa, niin tuloveroprosentit meillä ovat korkeilla
tulotasoilla huomattavasti eurooppalaisen ja kansainvälisen
tason yläpuolella ja pienemmillä tuloilla ne ovat
suurin piirtein aika lähellä eurooppalaista keskitasoa.
Aikooko, pääministeri, hallitus pyrkiä siihen, että meilläkin
olisi saman tyyppinen verotus ja saman tasoinen verotus kuin muuallakin
Euroopassa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jokainen maa päättää sekä veroistaan että menoistaan
itse. Meillä on suomalainen malli, joka on hyvin paljon
sukua muille Pohjoismaille ja jossa on kokonaisuudessaan kohtalaisen
korkea veroaste, mutta myös vahvat satsaukset julkisiin
palveluihin ja tulonsiirtoihin, joilla tasa-arvoa edistetään,
myös tulonjaon tasaisuutta näiden tulonsiirtojen
avulla.
Mutta me olemme tehneet tätä hallituskautta koskien
hyvin jäntevät ja pitkäjänteiset
päätökset tuloverotuksen keventämisen
jatkamisesta. Pitkällä ajalla meidän
on asteittain kyettävä myös tuloverokilpailuun
vastaamaan, mutta se tehdään hallitusti niin,
että me pystymme talouskasvusta käyttämään
koko ajan osan myös palvelujen ja tulonsiirtojen kehittämiseen,
aivan niin kuin tämän hallituksen ohjelmassa tehtiin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Mutta kiistaton totuushan on, herra
pääministeri, kumminkin se, että tällä veropolitiikalla, mitä te
olette ajaneet, on ollut kaksi hyvin merkittävää vaikutusta
nimenomaan köyhän ihmisen näkökulmasta.
Veronkevennykset eivät ole koskeneet heitä — työttömiä,
opiskelijoita, eläkeläisiä — mutta
samanaikaisesti te olette ajaneet kunnat siihen tilanteeseen, että kunnallisvero
nousee, palvelumaksut nousevat, kiinteistövero tulee nousemaan
todennäköisesti, jolloin se suhteellinen asema
heikkenee. Näin se kait kulkee tässä elämässä tämä ajattelumalli
tai toiminnallinen tilanne ajaa siihen, kun hallitus tekee tämän
suuntaisia päätöksiä.
Mitä te aiotte tehdä sen eteen, että niitten
heikoimmassa asemassa olevien asema paranee todellisuudessa eikä tällaisilla
nimellisillä teoreettisilla laskelmavaikutuksilla? Kiistaton
tilanne on, herra pääministeri, se, että jos
te olette työttömänä, te olette
pienellä eläkkeellä, te olette opiskelija,
käyttörahaa on jäänyt vähemmän
siihen elämiseen. Vai oletteko te siitäkin eri
mieltä, että tutkimukset eivät ole riittäviä vielä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kaikilla on tiedossa hallitusohjelmaan kirjatut
päätökset myös näiden
tulonsiirtojen nostamisesta. (Välihuuto) Niistä on
tehty hyvin harkiten korotuksia: On tehty lapsilisissä.
(Eduskunnasta: Kaikista köyhimmät eivät
saaneet korotusta!) On tehty minimiäitiyspäivärahoissa.
On tehty opiskelijoiden tulotason osalla lainatukijärjestelmä,
joka lisää heidän opiskeluaikanaan käytettävissä olevien
rahojen määrää. Näistä on tehty
hallitusohjelmassa päätökset. Sen päälle tullaan
nyt eduskunnankin evästämänä kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien hyväksi budjettiriihessä tekemään
päätöksiä. Jos eduskunta ne hyväksyy,
ne tulevat voimaan.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minulla on vuoden 2003 Verohallituksen
paperi, ja siinä on kerrottu, miten kunnallisveron maksu
jakautuu Suomessa. Tämä liittyy tähän
köyhyyskeskusteluun. Eli 68 prosenttia palkansaajista maksaa
kunnallisveroa. Koko eläkeläispopulaatiosta 17
prosenttia maksaa täyttä kunnallisveroa koko Suomessa.
Sitten kun tullaan muihin luonnollisiin henkilöihin, niin
tämä luku on 9,2 prosenttia. Tämä luku
pitää sisällään esimerkiksi
opiskelijat, mutta se pitää myös ne henkilöt,
jotka ovat pääomatulon saajia.
Minusta tämä on aika mielenkiintoista, että kun
katsotaan tätä tilastoa, niin se kertoo sen, että kunnallisia
palveluja käyttävät kaikki Suomen kuntalaiset,
mutta kaikkein rikkaimmat pääomatulonsaajat ovat
aika pienenä marginaalina maksamassa kunnallisveroja. Mutta
kaikkein köyhimmät ihmiset, jotka saavat työmarkkinatukea tai
peruspäivärahaa, maksavat täyden kunnallisveron.
Tämä on minusta asia, johon pitäisi tehdä verollinen
korjaus, ei niinkään, että oltaisiin
tuloverokilpailussa. Tämä on ihan meidän
Verohallituksemme tilasto, mikä on ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän kysymystä!
... helppo katsoa.
Eli kysymys on se, aiotaanko pääomatulonsaajien
kohdalla tehdä jotain, että he vastaisuudessa
myös maksaisivat kunnallisveroa niin kuin muut kohderyhmät,
jotka mainitsin? (Eduskunnasta: Heinäluoma hoitaa! — Ed.
Korhonen: Ei, kun ei ole kirjattu hallitusohjelmaan!)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tätäkään
tilastoa en tiedä, mutta minulla on se kuvitelma, että aika
monella pääomatulonsaajalla on myös muita
tuloja, joista maksetaan kunnallisveroa, mutta en tästä ole
jakaumaa nähnyt. Me olemme tehneet tällä vaalikaudella pääoma-
ja yhteisöverouudistuksen, jonka pääasiallinen
tavoite oli lisätä talouskasvua, yrittäjyyttä ja
sitä kautta työllisyyttä, ja sen kautta myös
julkinen talous pärjäisi paremmin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on väärin,
ettei veroministerille kukaan aseta kysymyksiä. Yksin hänen
pitää istua siinä neljän miehen
seurassa, joten asetan kysymykseni veroministerille. Tosiasiahan
on se, että tämän päivän
veropolitiikasta päättää varsin
pitkälle EY-tuomioistuin, ja nämä päätökset,
joita sieltä on tullut, ovat olleet aika kohtalokkaita,
eivät niinkään paljon Suomelle mutta
varsinkin Englannille, Saksalle ja Ranskalle. Kysyn veroministeriltä:
Kauanko sallitaan ja kauanko hyväksytään
tämä, että EY-tuomioistuin on se elin,
joka päättää veropolitiikasta,
kun veropoliittisista linjauksista tulisi kansallisten parlamenttien
päättää?
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Se, että minua kutsutaan veroministeriksi,
ei johdu siitä, että vastaisin hallituksen työnjaossa
verolaeista — niistä vastaa ministeri Kalliomäki — mutta
minä vastaan verohallinnosta, ja siitä on syntynyt
tämä nimitys. On tietysti niin, että muutamassa
tapauksessa Suomi on hävinnyt kiistan, mutta tietysti seurataan
valtiovarainministeriössä jatkossa, mitä EU-puolella
tapahtuu. Veropolitiikka on kuitenkin kansallinen.