Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Voin erityisellä tyytyväisyydellä todeta,
että lopultakin Yleisradion rahoitusratkaisu on syntynyt
ja eduskuntaryhmät ovat löytäneet yhteisen
näkökulman siihen, miten tästä eteenpäin
Yleisradion toiminta tullaan rahoittamaan. Kun katsoo tätä toki
aika myöhään venynyttä keskustelua
ja puhujalistaa, siellä ei ole kovin montaa varausta. Tämä ei
tarkoita kuitenkaan sitä, että kansanedustajat
tai suomalaiset pitäisivät tätä asiaa
kovin vähäpätöisenä.
Aika paljon kansalaisilta on tullut tästä asiasta
yhteydenottojakin, kun ensimmäisen kerran julkaistiin tämä yleisradiovero, Yle-veromalli,
mitä hallitus nyt tässä esittää,
ja palaute on ollut tietenkin vaihtelevaa. Pääsääntöisesti
kuitenkin on sellaista viestiä tullut, että tämä malli,
joka on nyt syntynyt, koetaan hyvinkin oikeudenmukaiseksi. On selvää,
että kun yhteiskunta ja tekniikka ovat kehittyneet, Yleisradion
palvelutkaan eivät ole enää laitesidonnaisia eikä tämä Yleisradio-rahoitus
voi perustua laitesidonnaiseen maksuun.
Kaiken kaikkiaan olen ollut aistivinani, että kansanedustajatkin
ovat tähän syntyneeseen ratkaisuun hyvin tyytyväisiä,
mutta voin senkin todeta, että kun tällainen vero
syntyy ja sitä lähdetään noin
pääsääntöisesti keräämään
kaikilta suomalaisilta, niin tämä velvoittaa myös
Yleisradiota. Varmasti monessakin mielessä ja tähänkin
on erilaisia näkökulmia kuultu tässä salissa,
minkälainen pitäisi olla Yleisradion palvelusisällön
jatkossa, mutta nostan esille kaksi asiaa, jotka mielestäni
olisi hyvä huomioida ja joita itse ainakin tulen hyvin
tarkkaan seuraamaan Yleisradion toiminnassa.
Toinen on alueellisten maakuntaradioiden resurssit. Mielestäni
tämä ratkaisu, joka lähtee siitä,
että kaikilta suomalaisilta kerätään
yleisradiovero, edellyttää myös sitä,
että Yleisradio jatkossakin turvaa, että maakuntaradioilla
on riittävät voimavarat tuottaa alueellisia uutispalveluita. Monelle
alueelle Yleisradion maakuntaradiot ovat aivan kuin osa sitä maakuntaidentiteettiä.
Tämä on
hyvä myös Yleisradiossa huomioida.
Toinen, jonka ajattelin nostaa esille, ovat nämä verkkopalvelut.
Mielestäni Yleisradion tämänhetkiset
verkkopalvelut ovat jo erittäin korkealaatuisia ja korkeatasoisia.
Muun muassa Elävä arkisto ja Yle Areena ovat aivan
erinomaisia, ja mielestäni ja käsittääkseni
myös kansainvälisessä vertailussa kyllä aivan
huippuluokkaa. Totta kai siellä parannettavaa on, mutta
on tärkeää, että tätä mediasisältöä edelleen
laajennetaan, ja on monia erilaisia ohjelmia, joista kansalaiset kaipaavat
sitä, että pystyvät myös netin
kautta käyttämään.
Arvoisa puhemies! Osana tätä yleisradioveropakettia
on myös yleisradiolain muuttaminen, ja tässä muutosprosessissa
erityisesti perustuslakivaliokunta käsitteli myös
tätä julkisen palvelun tehtävän
arviointikysymystä, onko ehkä jollakin kolmannella
taholla intressi tätä arviointia lähteä oikeudellisesti
arvioimaan myöhemmin esimerkiksi valituksen kautta. Mielestäni
on järkevä linja se, että kun ajatellaan,
mikä kaiken kaikkiaan jatkossa onkaan sitten Yleisradion
julkisen palvelun tehtävää, niin tämä ratkaisu
pitää tehdä poliittisesti, koska tämä on
kuitenkin tietyllä tavalla poliittista arviointia, ei niinkään
oikeudellista arviointia. Sen takia on tärkeää,
että tällaista valitustietä ei lähdetty
nyt pääsääntöisesti
avaamaan. Pidän sitä oikeanlaisena ratkaisuna.
Arvoisa puhemies! Kun tämä laki yleisradioverosta
tuli tänne eduskuntaan lähetekeskusteluun, niin
itseäni tässä häiritsi aika
lailla yksi asia ja se oli nimenomaan yrityksiä ja erityisesti
siellä yhteisöjä koskeva veromalli. Sain
siitä myös palautetta kentältä erittäin
voimakkaasti. Meillä on monia pienyrittäjiä,
joilla on useita yrityksiä, ja he kokivat, että nämä yritykset
eivät sinänsä käytä Yleisradion
palveluita, vaan ne luonnolliset henkilöt, jotka näitä omistavat,
ja tämmöiselle perheyrityskokonaisuudellekin saattoi
tulla parinkin tuhannen euron yleisradioveromaksu tällä alkuperäisellä mallilla.
Sen takia olen erittäin tyytyväinen, että nyt
sitten valiokuntakäsittelyssä löydettiin
tähän oikeudenmukaisempi ratkaisu, ja se malli,
joka nyt on syntynyt, on mielestäni tilanteeseen nähden
erinomainen. Siinä aivan pienet yritykset, vaikka ne ovat
yhteisömuotoisia osakeyhtiöitä, eivät
maksa yleisradioveroa, mutta sitten kun voitto kasvaa — nimenomaan
voitto eli tämä ei ole enää liikevaihtoon sidonnainen
vaan tulokseen sidonnainen — maksetaan tietty prosentti
siitä voitosta ja se ei kuitenkaan nouse kohtuuttoman suureksi
myös suurissakaan yrityksissä.
Olen erittäin tyytyväinen tähän
kokonaisuuteen, ja pidän tätä tähän
aikaan sopivana. Toivon, arvoisa puhemies, vilpittömästi,
että Yleisradio menestyy tulevaisuudessakin ja että suomalaiset
voivat olla ylpeitä tästä kansallisesta instituutiosta.
Olkoon tämä haasteena myös Yleisradiolle.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Olin estynyt käyttämästä puheenvuoroa
viime torstaina yleisradioverolain ensimmäisessä käsittelyssä ja
nyt sitten haluan pari sanaa tästä sanoa, varsinkin,
kun olen ollut tätä käsittelemässä valtiovarainvaliokunnassa
ja sen verojaostossa.
Tämä yhteisön yleisradiovero on tietysti
aikamoinen kummajainen. Yhteisöhän — osakeyhtiö tai
osuuskunta — luultavasti ei käytä Yleisradio
Oy:n palveluita, vaan niitä käyttävät
henkilöt. Eduskuntaryhmät olivat kuitenkin yhdessä sopineet,
että yhteisön yleisradioverona kerätään 22
miljoonaa euroa vuosittain, ja sen takia tässä ei
ollut järjen käyttö laajemmin sallittua.
Mutta sen muutoksen valtiovarainvaliokunta teki, että kun
hallituksen esitys ja eduskuntaryhmien sopimus lähti siitä,
että yhteisön yleisradiovero olisi perustunut
liikevaihtoon, niin se muutettiin verotettavaan tuloon perustuvaksi.
Tämä tapahtui pitkälti Suomen Yrittäjien
aloitteesta ja esityksestä, ja tässä noudatettiin
käytännössä Suomen Yrittäjien
tahtoa tämän säännöksen
uudelleen laatimisessa, ja pidän sitä hyvänä.
Nyt on ainakin varmaa, että yrittäjäjärjestö ei
tätä yhteisön yleisradioveroa voi kritisoida,
kun se on itse tämän pykälän
käytännössä saanut esittää.
Toinen tärkeä muutos, joka eduskunnassa tehtiin,
oli se, että poistettiin tämmöiset ihan
lieveilmiöt. Hallituksen esityksen mukaan yhteisön yleisradiovero
olisi koskenut myös asunto-osakeyhtiöitä ja
yhteisetuuksia, joita ovat yhteismetsät, tiekunnat, kalastuskunnat,
jakokunnat ja muut sellaiset yhteenliittymät. Tiedetään,
että on äärimmäisen harvinaista,
että nämä asunto-osakeyhtiöt
tai yhteisetuudet, kuten yhteismetsät, harjoittaisivat
liiketoimintaa tai maataloutta, jotka ovat osakeyhtiöitten
ja osuuskunnan yhteisön yleisradioveron perusteena. Eli
tällä säännöksellä ei
olisi ollut juurikaan verotulomerkitystä eikä rahoitusmerkitystä Yleisradio
Oy:lle. Se olisi vain aiheuttanut turhaa kummastusta ja epäselvyyttä,
ja siksi nämä asunto-osakeyhtiöt ja yhteisetuudet
jätettiin lain soveltamisalan ulkopuolelle ja sitä koskevat
säännökset poistettiin.
Minusta tämä on ihan hyvä kokonaisuus
nyt pitkän ja moniportaisen ja monivuotisen valmistelun
jälkeen. Yleisradion rahoitus on nyt turvattu valittavissa
olevista vaihtoehdoista varmaankin parhaasta päästä olevalla
mallilla.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on yllättävän
hyvä ja myös tässä eduskuntakäsittelyssä parantunut
laki, ja Yleisradion näkökulmasta — puhun
tässä myös hallintoneuvoston jäsenenä — tämä on
tervetullut. Se toisaalta myös sitten meitä, jotka
olemme vastuussa Yleisradion toiminnasta, velvoittaa sen suhteen,
että on sitten kysymyksessä kotimainen tai kansainvälinen
uutistoiminta, yhteiskunnalliset ohjelmat tai suomalainen kulttuuri,
elokuva tai muu suomalainen tv-viihde, urheilu, niin nämä kaikki vaativat
sitä, että kansalaiset saavat parhaan mahdollisen
palvelun. Esimerkiksi urheilun ohella on paljon kiinnitetty huomiota
siihen, miten näitä maksullisia osuuksia urheilun
eri muodoissa on jatkuvasti lisätty, ja tämä ei
ole esimerkiksi nuorison kannalta mikään hyvä asia,
koska suomalaiset rakastavat urheilua. Onneksi nyt esimerkiksi jalkapallon
osalta tässä tarjotaan niin tänä iltana
kuin viikkoja aikaisemminkin hyvää ohjelmaa.
Myös sitten tämä vienti tarkoittaa
käytännössä sitä, että suomalaisten
tietoisuuden ulkomailla olevista tapahtumista pitää olla
kansainvälisesti korkeata luokkaa, myös sitten
niin, että uutisvälityksessä paitsi englanninkielistä tekstiä ja
siihen liittyviä Lontoon ja Washingtonin näkökulmia
pitäisi olla myös itäisen maailman näkökulma,
mikä tarkoittaa sitä, että Moskova, Peking
ja Tokio ovat myös sellaisia, joita pitää näille
katsojille ja kuulijoille avata. Tämä tarkoittaa
muun muassa sitä, on se sitten Syyrian tilanne tai muu, että nämä näkökulmat
tulisivat otetuksi esille.
Keskustelu päättyi.