7) Hallituksen esitys eduskunnalle sähkö- ja maakaasumarkkinoita
koskevaksi lainsäädännöksi
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, olisinko uskaltanut ottaa
tätä vastaan, mitä minulle tarjottiin, mutta
kun rovasti-puhemies sanoo, että nyt viimeiset saavat tulla
ensimmäisenä, niin minun oli uskominen sitä.
Siitä syystä muutama esittelyn sana tästä hallituksen
esityksestä ja niistä muutoksista, mitä valiokunta
hallituksen esitykseen on tehnyt.
Minä haluan kiittää ministeriä,
joka tähän aikaan yöstä on täällä kuitenkin
paikan päällä. Ministeri vaalii TEMin
ministereitten parhaita perinteitä ja ominaisuuksia ja
istuu sitkeästi täällä meidän
joukossamme. Kiitos myöskin edustajille, teitä on
täällä paljon. Tänään
ei tule sitä pulmaa, mitä kaksi päivää sitten.
Käytin täällä viimeisenä puheenvuoron.
Olin varustautunut siihen, että siinäkin debatissa
pyrin käyttämään vastauspuheenvuoron,
mutta kun olin yksin salissa ja olin puheenvuoroni pitänyt, en
kerin-nyt paikalle pyytääkseni vastauspuheenvuoroa omaan
puheenvuorooni, ja se jäi pitämättä.
Tänä iltana tämäkin on varmasti
mahdollista.
Arvoisa puhemies! Vähän vakavammin itse tähän
asiaan. Kysymys on siis sähkö- ja maakaasumarkkinalaista,
jolla toimeenpannaan tämä EU:n kolmas sisämarkkinapaketti.
Tällä on vähän kiire. Suomi
on voimaansaattamisessa vähän myöhässä,
sakot uhkaavat. Ymmärrän syyt, miksi näin
on käynyt, ja nyt, kun tämä homma hoidetaan
täällä nopeasti alta pois, minä uskon, että tämän
kanssa pärjätään myöskin
sitten tuolla EU:n käytävillä.
Toinen pyhä hyvä tarkoitus tällä tietysti
on sitten puuttua siihen totuuteen, mikä on tässä todettu
muutaman viime talven aikaan ja syksyn aikaan: Meillä ovat
säätilat muuttuneet. Meillä on paljon
sellaisia rajuilmoja, huonoja ilmoja, joittenka seurauksena sähkön
toimitusvarmuus on kärsinyt poikkeuksellisen paljon, taakse
jääneen vajaan 10 vuoden aikaan. Tällä esityksellä nyt sitten
tätä toimitusvarmuutta pyritään
parantamaan monin eri toimin.
Ehkä vielä tästä sähkön
ja maakaasun sisämarkkinapaketista voi sanoa noin yleisesti,
että ideahan tässä on se, että Euroopan
unionin alueelle pyritään luomaan yhteiset, samojen
pelisääntöjen mukaan toimivat sähkön
ja maakaasun sisämarkkinat. Suomihan on nyt jo tehnyt paljon sellaisia
ratkaisuja, joilla Suomi itse asiassa on siinä tilassa,
joka kelpaa näitten toimivien sisämarkkinoitten
tähän perusmoodiin, perusmalliin. Mutta tällä nyt
sitten vielä ne viimeisetkin esteet muodollisesti poistetaan,
mitkä on, jotta Suomi on hovikelpoinen tässä mielessä.
Kovin paljon sellaisia esteitä kaikkinensa ei ole.
Arvoisa puhemies! Tästä sisällöstä nyt
sanon ihan vain muutaman asian, elikkä tällä lailla
pyritään sähkö- ja maakaasumarkkinoiden
valvontaa parantamaan. Energiamarkkinavirastolla on siinä valvonnassa
tärkeä rooli, ja sen valtuuksia hoitaa tuota valvontatehtävää nyt
tässä erittelemättömin monin
tavoin laajennetaan. Myöskin sitten niitten asiakkaitten,
niitten sähkönsiirtoyhtiöitten, palvelua
tietyllä tavalla parannetaan, muun muassa niin, että näitten
vahvistuspäätösten pysyvyyttä parannetaan,
siis sen, kun siirtoyhtiö hakee sitä hintaa, minkä verran
se voi pyytää, siihen niitä säädöksiä,
millä Energiamarkkinavirasto on voinut poiketa siitä aikaisemmin
antamastaan vahvistuksesta, nyt kapeutetaan. Niitä ei jää Energiamarkkinaviraston
käsiin niin paljon kuin tähän saakka
on asianlaita. Tämä käytännössä tarkoittaa
sitä, että se siirtoyhtiö on varmemmalla
pohjalla tietäessään, että kun
se saa tämän ennakkovahvistuksen, niin sen mukaan mitä todennäköisimmin
myös elämä sitten käytännössä tapahtuu.
Seuraamusmaksu otetaan tässä myöskin
käyttöön. Tämä on myöskin
maininnan arvoinen asia.
Sitten tässä esityksessä tehdään
määrittely siitä, mitä tämä kantaverkko
oikein on. Niin kuin tiedetään, meillä on
kantaverkkoja ja sitten meillä on näitä eriasteisia
siirtoverkkoja ja sitten paikallisia jakeluverkkoja, ja ne jännitteiltään
ovat erilaiset. Meillä tällä hetkellä tilanne
on tässä mielessä aavistuksen verran
sekava, ja se historiallinen tausta on siinä, että tämä nykyinen
Fingridin omistama kantaverkkohan muodostettiin sillä tavalla,
että sillä vanhalla IVOlla ja muutamalla muulla
suurella alan toimijalla oli omia tällaisia valtakunnallisesti
ikään kuin laidasta toiseen meneviä verkkoja
ja ne yhdistettiin tällaiseksi yhteiseksi verkoksi, Fingridiksi,
jossa valtio oli sitten oman verkon osalta mukana, johonka aikaisemmassa
vaiheessa nämä sanotut yhtiöt tulivat
mukaan. Mutta nyt kun edellisellä vaalikaudella tämä eriyttäminen
piti panna alkuun, sitten ne valtio osti pois niin, että tämä Fingrid
on valtioenemmistöinen verkko tällä hetkellä.
Mutta siinä määrittelyssä oli
historiallisia tämmöisiä juttuja, että meillä on
pitkin Suomea semmoisia pieniä pätkiä,
sellaisia pätkiä, jotka ovat valtakunnallista
kantaverkkoa, jotka nyt muuttuvat normaaliksi paikallisverkoksi.
Niitä on muistaakseni noin 300 kilometriä yhteensä tällaista verkkoa.
Valiokunta hyväksyy hallituksen esityksen tässä mielessä,
vaikka se ehkä pikkasen kirpaisee niitä paikallisia
verkkoja tai niitä seudullisia, alueellisia verkkoja, niiden
asiakkaita ja näitten verkkojen omistajia, että tämä verkko
ei olekaan enää sitten kantaverkko näiltä osin.
Mutta minä olen ymmärtänyt, kun minä tätä yritin
selvittää, että myöskin tässä valmisteluvaiheessa
tällaisten alueellisten tai paikallisten verkkojen omistajia edustava
taho tässä valmistelussa oli kuitenkin hyväksymässä tämän
menettelyn, tunnustamassa tavallaan tosiasiat, että ne
pätkät, jotka aikaisemmin ovat olleet kantaverkkoa,
eivät nyt tosiasiassa enää ole kantaverkkoa,
ja tällä tavalla tämä muutos
tehdään.
Paljon vaikeampi ja hankalampi asia sitten liittyy siihen, että nyt
tässä tämä kantaverkon määrittely
on tehty tietyllä tavalla niin kuin teknisillä perusteilla.
Korkeajännitteiset, sellaiset verkot kuin esimerkiksi ne,
mitkä tulevat tänne Helsingin alueelle — kun
niitä jatkossa tänne rakennetaan, niitä joudutaan
panemaan tuonne maan alle. Nyt se määrittely,
mikä hallituksen esityksessä on sisällä ja
mikä jää myöskin tämän valiokunnan
mietinnön enemmistön kannaksi, merkitsee sitä,
että sellaisella alueella, vaikkapa Helsinginniemellä,
oleva verkko, joka tällä hetkellä on
vielä paikallisverkko ja turvaa paikallisten kuluttajien
sähkönsaantia, nyt uusi verkko, kun se tullaan
vetämään tälle alueelle, tämän
lakiesityksen seurauksena onkin sitten valtakunnallinen kantaverkko.
Tähän liittyy paljon tämmöistä duubiointia
ja epäilyä valiokunnan sisällä jo
senkin takia, että kantaverkosta kustannukset kantavat
kaikki suomalaiset Hangosta Petsamoon — tai ei nyt ihan
Petsamoon, mutta kuitenkin aika kauas — kaikki suomalaiset
ylipäänsä, kun taas sitten nämä paikalliset
ja alueelliset verkot ovat siis tunnetusti viime kädessä näitten
verkon asiakkaitten maksamia. Hallituksen esitys kuitenkin näiltä osin
meni läpi. Näiltä osin myöskin
on eriävä mielipide, jonka kohta vähän
tarkemmin esittelen.
No, vielä tämä esitys merkitsee sitä,
että nyt helpotetaan erilaisiin sähköverkkoihin
pääsyä, ennen kaikkea uusiutuvan, liittymisjohdon
määritelmää laajennetaan, liittämis-
ja siirtovelvollisuudesta nyt säädetään
sitten vähän tarkemmin ja sähkön
hankinnan kilpailuttamista laajennetaan. Oikein pelkistäen
sanottuna tämä tarkoittaa sitä. Sanotaan
nyt näin lyhyesti, että ei vain niin kuin verkosta
ulos asiakkaille vaan myös sitten liikennettä asiakkailta
verkkoon helpotetaan. Tämä on osa, näin
ymmärrän, niitä toimenpiteitä,
missä myöskin erilaisissa yhteisöissä syntyvän
ylimääräisen sähkön
kaiken kansan käyttöön tapahtuvaa siirtoa
ollaan edistämässä. Tätähän
monet muut tekniset ratkaisutavat ovat nyt jo edistämässä,
ja tässä ollaan ihan oikealla tiellä.
Tässä myöskin parannetaan tällä esityksellä vähittäismarkkinoilla
kuluttajien asemaa sillä tavalla, että nyt myyjä voi
vaihtaa halvemmalla kuin tähän saakka sähköntoimittajaa.
Ei siinä kyllä suurista ole kysymys, mutta pienistä kuitenkin.
Myyjää velvoitetaan informoimaan erinäköisistä asioista,
mitkä liittyvät siirtoverkkoon ja sen toimintaan,
paljon enemmän kuin aikaisemmin.
No, sitten tässä on myöskin kysymys
ei vain sähkönsiirrosta vaan myöskin
maakaasun siirrosta. Meillähän tällä hetkellä on
semmoinen tilanne, että meillä on tämmöinen
poikkeus. Meillä maakaasujakeluun, -siirtoon liittyy tällainen poikkeus.
Sanotaan näin, että kun on eristäytynyt
markkina, niin siinä voidaan poiketa maakaasumarkkinoiden
avaamisen ja eriyttämisen velvoitteista. Meillä siis
ei ole avattu maakaasumarkkinoita eikä ole eriytetty, siis
sitä vertikaalista eriyttämistä tehty,
että on erikseen siirtäjä ja erikseen
tuottaja ja erikseen myyjä. Tätä ei ole tarvinnut
tehdä sen takia, että tuolta Venäjän
rajalta tulee yksi putki tänne eikä ole useampia
yhteyksiä sitten siitä edelleen. Nämä olosuhteet
säilyvät entisellään, ja tämä poikkeus
meillä edelleenkin säilyy.
Mutta tällä esityksellä kuitenkin
nyt varaudutaan sitten siihen, että jos LNG-terminaali
tulee jonnekin tuonne Suomen puolelle tai Viron puolelle, tai jos
Viron puolelle tulee, sieltä tulee putki tänne,
niin siinä tilanteessa sitten tämä eristäytyminen
ei enää ole totta ja mennään
meilläkin tähän markkinatilanteeseen,
ja silloin Suomen lainsäädännön
pitää olla kyvykäs vastaamaan siihen
tilanteeseen, mikä siinä yhteydessä syntyy.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen on tehty muutamia muutoksia.
Minä mainitsen niistä lyhyesti kolme, ja minä kiitän
siinä kyllä ministeriä ja ministeriötä,
että he ovat olleet valmiita muutoksiin silloin, kun valiokunnan
käsittelyssä on nähty erittäin
perusteltu tarve tuon muutoksen tekemiseen.
Yksi niistä muutoksista liittyy tämän
toimitusvarmuuden parantamiseen liittyvään aikaikkunaan.
Nythän siirtovelvollisille määrätään
aikaikkuna, jonka puitteissa niiden täytyy parantaa sekä keskuksissa
että muualla Suomessa tiettyyn mittaan asti sitä toimitusvarmuutta.
Ja sitten tätä parantamisprosessia seurataan,
pannaan aikajänne, milloin 50 prosenttia on pitänyt
tästä parannustyöstä tehdä,
milloin 75 prosenttia on pitänyt tehdä ja milloin
se 100-prosenttinen parannus, mitä velvoite merkitsee,
on pitänyt tehdä.
Tuolla valiokuntakuulemisissa on todettu, että mikäli
se hallituksen alkuperäinen esitys menisi läpi,
se tarkoittaisi monta kertaa sitä, että monien siirtoverkkoyhtiöitten
ja näiden asiakkaitten kustannukset nousisivat todella
rajusti, monenkertaisesti, ja tästä syystä valiokunta
päätyi siihen, että tätä aikaikkunaa
jatketaan, jatketaan 2 vuodesta enimmillään 8
vuoteen. En käy nyt niitä yksityiskohtia kertomaan,
miten se tapahtuu, mutta vähimmillään
2 vuodella silloin, kun on kysymys 75-prosenttisesta parannuksesta,
ja enimmillään 8 vuodella silloin, kun on kysymys
siitä 100 prosentista, siis siitä täydellisestä parannuksesta,
mikä verkon toimitusvarmuuden osalta yhtiön pitää suorittaa.
Nämä muutokset tehtiin, ja vielä kertaalleen kiitos
ministerille, että ministeri oli tässä mielessä joustava.
Vielä pieni muutos tehtiin laskutusta koskevaan säännökseen.
Siellä pohjassa oli esitys, jossa aika kategorisesti määritellään
se, millä tavalla tuon laskutuksen pitäisi tapahtua,
minkälaisia erilaisia laskutusvaihtoehtoja asiakkaille
pitää olla tarjolla. Nyt me joustavoitimme tätä pykälää ja
luotamme siihen, että markkinoilla esimerkiksi tasalaskutuksen,
de facto -tasalaskutuksen, edellytykset syntyvät ja että ne
syntyvät näitten sähkönsiirtoyhtiöitten
ja markkinoilla toimivien, lähinnä pankki- tai
muitten finanssiyhtiöitten välisenä ratkaisuna.
Hyvä malleja siitä, että näin
on jo nyt tapahtunut, on olemassa. Pieni muutos tuli tähän.
Kolmas muutos, ainoa, minkä sitten vielä tästä mainitsen,
liittyy tähän laatuvaatimusten rajaamiseen. Hallituksen
esityshän lähtee siitä, että saaristo-olosuhteissa
tätä 36 tunnin sääntöä — siis
että 36 tuntia korkeintaan saa olla vaikeissa olosuhteissa
sähköt poikki, jonka jälkeen, jos sitten
ne edelleen ovat poikki, alkavat sanktiot tulemaan päälle — jo
hallituksen esityksessä oli liudennettu sillä tavalla,
että saaristolaisolosuhteissa tämä ei
jellaa, pidä paikkaansa.
Nyt valiokunta asiantuntijoitten kuulemisen jälkeen
päätyi siihen, että myös muilla
tämmöisillä hyvin harvaan asutuilla alueilla,
missä sähkönkulutus viimeisen kolmen
vuoden aikaan on asiakkaalla ollut keskimäärin
vähemmän kuin 2 500 kilowattituntia,
myöskin nämä asiakkaat luettaisiin, rinnastettaisiin
näitten saaristoasujaimistojen asukkaitten kanssa ja että myöskään näissä tapauksissa
tätä 36 tunnin sääntöä ei
orjallisesti ja kategorisesti nyt sitten noudatettaisi. Tässä valiokunta
itse asiassa ei ollut yksimielinen, koska perussuomalaiset esittävät
hylkyyn kaikkia näitä lakiesityksiä,
mutta muilta osin tämä esitys oli yksimielinen.
Arvoisa puhemies! Jos vielä sallitte, aivan lyhyesti
esittelen myöskin vastalauseen, joka tässä oli.
Perussuomalaiset esitti hylättäväksi
kaikkia näitä seitsemää lakiesitystä.
Keskustan valiokuntaryhmä hyväksyy kaikki muut
paitsi yhteen pykälään esittää muutosta,
31 §:ään, ja siihen 31 §:ään
keskusta esittää muutosta, jonka ydinsanoma on
seuraava: "Kantaverkoksi ei kuitenkaan lueta tosiasiassa paikallista
kulutusta palvelevaa korkeajännitteistä jakeluverkkoa,
jolla ei ole valtakunnallista sähkön siirtotehtävää."
Tässä, arvoisa puhemies, on kysymys siitä, että todellakaan
sellaisia verkkoja, jotka tosiasiassa palvelevat jotain tiettyä kulutuskeskusta,
on sen nimi Helsinki tai mikä muu tahansa, jotka eivät
tosiasiallisesti kulje valtakunnan osasta toiseen, kun ei ole kyseessä valtakunnan
osasta toiseen oleva siirtoverkko vaan de facto sitä paikallista
asujaimistoa palveleva jakeluverkko, niin tällaisia paikallista
asujaimistoa palvelevia jakeluverkkoja me emme ole valmiita hyväksymään kantaverkoksi.
Sehän käytännössä tarkoittaa
sitä, että tässä tapauksessa
ennen pitkää nyt sitten Fingridille tulee tämä suunnitteluvelvoite
suunnitella verkon kunnossapito ja uudistaminen ja niin poispäin
ja myöskin maksaa sitten ne kustannukset. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että kaikki me suomalaiset yhdessä maksamme
nämä kustannukset. Keskusta ei tätä kohtaa
voinut hyväksyä ja teki tuon äsken sanotun
muutoksen tuohon vastalauseeseen.
Tämän lisäksi keskustan vastalauseessa
esitetään semmoista lausumaa, jonka lausuman ydin on
siinä, että näiden — siis tämän
sähkön toimitusvarmuuden parantamisen aikaikkunoiden,
joita äsken esittelin, joita aikaikkunoita jonkun verran
jatketaan — jälkeenkin nyt tapahtuu ensimmäisen
kerran Suomessa se, että tämän perushyödykkeen,
sähkön, siirrossa kansalaiset eri puolilla Suomea
tulevat olemaan merkittävässä määrin
hyvin erilaisessa asemassa, eriarvoisessa asemassa.
Tällä hetkellä keskimääräinen
ero ylimmän ja alimman neljänneksen, kuluttajaneljänneksen, välillä on
noin 50 prosenttia elikkä 1,5-kertainen. Mutta tämän
uudistuksen seurauksena syntyy tilanne, jossa nuo erot moninkertaistuvat.
En käy niitä lukuja sanomaan, minulla on ne tarkat luvutkin
suoraan Energiamarkkinavirastosta otetut, mikä tällä hetkellä on
tilanne, ja myös asiantuntijoitten perusteella analyysi
siitä, mihin tällä päädytään.
Tällä joudutaan nyt moninkertaisiin eroihin.
Tästä syystä keskusta esittää perustelulausumassaan
lausumaa, jossa se edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin, joilla nämä suuret äärierot
tasataan enimmillään kaksinkertaisiksi ja että alimman
kvartaalin, siis halvimman 25 prosentin, ja kalleimman 25 prosentin siirtohintaerot
ovat korkeintaan 50 prosenttia, ja tämä vastaa
käytännössä aika tarkkaan sitä tilannetta,
mikä on asia käytännössä tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Vein vähän aikaa, kun esittelin
vähän turhankin pitkään. Kun
omin sanoin esittelee, niin tahtoo aikaa mennä vähän
liian paljon.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Sähkö- ja kaasumarkkinaa
koskeva lainsäädäntöpaketti
oli melkomoinen itse luettavaksi ja käsiteltäväksi,
ja meillä oli valiokunnassa hyvin asiantuntijoita, kolmisenkymmentä.
Kiitän myös hallituspuolueita hyvästä yhteistyöstä.
Saimme, niin kuin tuossa äsken puheenjohtaja Pekkarinen kertoikin,
muutoksia aikaiseksi valiokunnan kanssa ja sisältömuutoksia
hyvinkin tähän joukkoon mahtumaan.
Päätavoitteena oli panna täytäntöön
tämä unionin kolmannen energiapaketin sisältö,
ja toisena tavoitteena oli tämä energiavarmuuden
varmistaminen ja sitten sitä kautta saada tämä kantaverkkomääritelmä tänne.
Yhtenä tekijänä tässä on
myös vahvasti mukana se, että esityksellä edistettäisiin
pääsyä sähkö- ja maakaasuverkkoihin.
Itse näen tämän aika tärkeänä lähtökohtana juuri
siihen, jos meillä on hajautettua sähköä ja niillä mahdollisuutta
päästä sähköverkkoon.
Toinen on juuri tässä maakaasumarkkinalaissa,
se mahdollisuus, että me voimme myöskin biokaasua
ohjata sitten aikanaan, jos näitä putkistoja myös
siihenkin käytetään, eli tämä laki
antaa senkin mahdollisuuden, ja näen sen vahvana, kuten
tuolla ympäristövaliokunnan lausunnossa tämä asia
on mukana, että myös hajautetun energian osalta
voidaan näin toimia.
Tässä oli myös muutosta tähän
laskutukseen, kuten edellä tuli esille, ja näen
tämän laskutuksenkin niin, että se sähkölaskutus
osaltaan on ajantasaista, niin että me näemme
energiatehokkuuden ja asiakas näkee tarkalleen, mitä ja
kuinka paljon käyttää missäkin
tilanteessa, ja myös sitä kautta voidaan varmistaa
ja kehittää energiatehokkuutta. Siellä oli
tietenkin meillä valiokunnassa näkemyksiä ja
keskustelua sitten tämmöisestä tasalaskutuksesta,
mutta myös tämä mietintö mahdollistaa
tämän.
Itse isompi asiahan on sitten tässä koko paketissa
tämä toimitusvarmuuden kehittäminen näitä sään ääri-ilmiöitä kohtaan.
Useat sähköyhtiöthän ovat jo
tällä hetkellä kyntäneet tienvarteen näitä kaapeleitaan
ja suojanneet niitä, ja varsinkin, sanotaan, tuossa keskisen
Suomen osalla muutama vuosi sitten tätä meidän
metsikköämme parturoitiin myrskyjen avulla molempiin suuntiin
ja siellä on myös sitten laajennettu johtokäytäviä ja
haettu eri vaihtoehtoja.
Mutta on hyvä, että tulee tässä lainsäädännössä nyt
huomioitua tarkkaan tämä 6 tunnin aika asemakaava-alueella
sähkönsaannin osalta ja myös sitten 36
tuntia haja-asutusalueella. Kuitenkin on huomioitava, että 12
tunnin jälkeen sähköyhtiöt tulevat
korvaamaan nämä menetykset, keskeytykset, näille.
Mutta velvoitetaan yhtiöitä tarkemmin sitten sähkönsaannissa.
On arvioitu, että nämä investoinnit,
jotka sitten liittyvät tähän sähkönsaannin
varmistamiseen, ovat jotain 3,5—5,5 miljardia euroa. Siinä on
vielä aika lailla kustannuskasvua, ehkä noin 8 prosenttia
siirtohintoihin. Kuten tuossa aikaisemmin tuli esille, valiokunta
piti hyvänä, että saatiin tätä aikaa
lisättyä tänne, ja valiokunta esittääkin
tosiaan jopa 8 vuoden lisäystä tähän sähköverkon
parantamiseen.
Vielä sääntelyn vaikutuksesta voisin
ottaa asiaa tänne loppuun. Tästä keskusteltiin
valiokunnassa paljon ja saatiin parannettua tätä mietintöä myös
tälläkin lauseella näistä sähköinvestoinneista,
että "mikäli seuranta osoittaa, että sääntely
aiheuttaa kohtuutonta vääristymää eri
alueiden välisiin energian hintoihin, valtioneuvoston tulee
ryhtyä tarvittaviin korjaaviin toimiin". Tämäkin
jo paransi huomattavasti tätä meidän
mietintöämme ja tätä lakipakettia,
mutta kuitenkin tähän jää keskustankin
mielestä korjaamisen varaa vielä huomattava määrä.
Kannatan edustaja Mauri Pekkarisen tekemää vastalauseen
mukaista... (Mauri Pekkarinen: En minä tehnyt mitään esitystä!) — Etkö sinä tehnyt
esitystä? No, minä sitten teen esityksen. — Eli
esitän keskustan valiokuntaryhmän vastalauseen
1 mukaisen lakiehdotusmuutoksen, vastalauseen muutoksen, eli että lakiehdotukset
hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön
mukaisina paitsi 1. lakiehdotuksen 31 § muutettuna.
Eli tämä 31 § kuuluu: "Kantaverkon
määritelmä ja kantaverkkoon kuuluvien
sähköjohtojen ja laitteistojen nimeäminen."
Ja muutos: "Kantaverkoksi ei kuitenkaan lueta tosiasiassa paikallista
kulutusta palvelevaa korkeajännitteistä jakeluverkkoa,
jolla ei ole valtakunnallista sähkön siirtotehtävää."
Ja esitän, että eduskunta hyväksyy yhden
lausuman, ja vastalauseen lausumaehdotus on: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus valmistelee ensi tilassa esityksen sähkön
siirtokustannusten tasaamiseksi."
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ehdotus voidaan tehdä vasta huomenna sitten seuraavassa
käsittelyssä, mutta se on nyt sanottu kuitenkin.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää valiokuntaa
perusteellisesta ja hyvästä työstä.
Aivan erityisesti haluan luonnollisesti kiittää valiokunnan
aktiivista ja tarmokasta puheenjohtajaa, (Miapetra Kumpula-Natri:
Keskinäisen kehun kerho!) mikä on vähintäänkin
oikeus ja kohtuus, koska valiokunnan puheenjohtaja laskujeni mukaan
täällä vähintään kolme
kertaa vaatimatonta persoonaani kehui, mikä varmaan selittynee,
ellei muulla, niin sillä, että ilta on jo pitkällä.
Ennen kaikkea haluan kiittää valiokuntaa hyvästä yhteistyöstä.
Tämän pitkän ja perusteellisen asiantuntijakuulemisen
yhteydessä kävi ilmeiseksi, että tiettyjä muutoksia on
kansakunnan kokonaisedun nimissä tähän
esitykseen tehtävä, ja niitäkin sitten
pystyttiin erittäin hyvässä yhteistyössä työ-
ja elinkeinoministeriön ja talousvaliokunnan kanssa tekemään, minkä lisäksi
toki tietenkin aktiivinen ja perusteellinen valiokunta löysi
myös joitain pienempiä korjaustarpeita, jotka
ovat luonteeltaan lähinnä teknisiä.
Arvoisa puhemies! Varsin lyhyesti ajattelin käsitellä muutamaa
keskeistä kysymystä. Täällä on
jo kahdessa edellisessä puheenvuorossa käynyt
ilmi, että kyse on isosta paketista, jossa saatetaan voimaan
EU:n kolmas sähkön ja kaasun sisämarkkinadirektiivi,
ja kuten valiokunnan puheenjohtaja täällä jo
totesi, itse asiassa olemme siinä jo myöhässä ja
komissio on meitä siihen kovasti hätyytellyt.
Tähän liittyen en jaksa olla hämmästelemättä sitä,
kuinka on mahdollista, että iso eduskuntaryhmä,
siis merkittävän iso eduskuntaryhmä,
oikeasti esittää koko lakiesityksen hylkäämistä. Kuinka
on mahdollista? Tässä on monta sataa sivua aika
pienellä präntillä, ja täällä on
ihan valtava määrä erilaisia pykäliä ja
suurin osa on täysin ongelmattomia, ja sitten kun perussuomalaiset löytävät
täältä muutaman kohdan, josta voivat
olla, ihan perustellustikin, eri mieltä, niin sitten esitetään
ihan koko esityksen hylkäämistä. Se on tietenkin
mielenkiintoista, kun otetaan huomioon, että meillä on
EU:sta jo kanne käynnissä, jossa on 60 000
euron päivittäinen uhkasakko siitä, ellemme
saata voimaan tätä direktiiviä. Ymmärrän
tietenkin hyvin sen, että perussuomalaisilla on nopeasti
kasvaneena puolueena kassassa paljon ylimääräistä rahaa,
mutta valtion kassassa ei ole semmoisia rahoja, että me
maksaisimme 60 000 euroa päivässä siitä,
ettemme saata jotakin EU:n direktiiviä voimaan. Itse asiassa
nämä kiistakysymykset eivät edes liity
tähän direktiivin voimaansaattamiseen vaan eräisiin
muihin kysymyksiin. Voisi nyt kuvitella, että kun valiokunta
tätä viikkotolkulla käsittelee ja kuunnellaan
valtava määrä asiantuntijoita, niin siitä nyt olisi
ainakin se jäänyt haaviin, että tämä lakiesitys
kannattaisi hyväksyä, vaikka sitten oltaisiin jostain
pykälästä eri mieltä. Mutta
tietenkin opposition etuoikeus on olla ihan mitä mieltä tahansa
ihan mistä tahansa asiasta.
Arvoisa puhemies! Ehkä keskeisin ja eniten keskustelua
herättänyt kysymys liittyy tähän
toimitusvarmuuden parantamiseen, joka siis tunnetusti sai alkunsa
tapaninpäivänä 2011 — tai parinakin
päivänä silloin — olleista merkittävistä myrskyistä ja
niiden aiheuttamista pitkistä keskeytyksistä jakelussa
eri puolilla Suomea. Tämä on tietenkin periaatteellisesti
hyvin vaikea kysymys.
Mikäli meidän siirtoverkkomme on siinä kunnossa,
että myrskyt, joihin valiokunnan ansiokkaan lausunnon mukaan — jossa
itse asiassa perehdyttiin aika syvällisesti erilaisiin
sään ääri-ilmiöihin
ja todistettiin oikeaksi se ministeriön käsitys,
että sään ääri-ilmiöitä todennäköisesti
on jatkossakin — pitää jatkossakin varautua,
aiheuttavat pitkiä jakelunkeskeytyksiä, niistä aiheutuu merkittäviä kustannuksia
suomalaisille, suomalaisille kotitalouksille, suomalaisille yrityksille ja
yhteiskunnalle kokonaisuudessaan.
Sitten taas toisaalta, jos lähdemme siitä liikkeelle,
että velvoitamme yhtiöt saattamaan verkkonsa sellaiseen
kuntoon, ettei ainakaan tämmöisiä valtavan
pitkiä keskeytyksiä tule — on hyvä huomata,
että tämän lakiesityksen jälkeenkin, vielä 23
vuoden siirtymäajan jälkeenkin, hyväksytään
36 tunnin keskeytykset haja-asutusalueella, asemakaavan ulkopuolella — niin
on selvää, että sekin maksaa paljon.
Tämä on tietenkin tilanne, että tehdään
ihan kummin päin tahansa, niin kustannukset yhteiskunnalle
ovat merkittäviä ja suuria. Niitten laskelmien
mukaan, joita käsittääkseni kukaan ei ole
kyseenalaistanut, ainakin pitkässä juoksussa näistä keskeytyksistä aiheutuvat
kustannukset ovat suuremmat kuin tämän verkon
rakentamisesta. Ehkä tässä se riita ei
olekaan, vaan ehkä siinä, että tämän
verkon kehittämiseen liittyvät kustannukset jakautuvat
sitten hieman epätasaisesti ympäri Suomea.
Tämä peruskysymys on tässä ratkaistu
siten, että tämä toimitusvarmuus on asetettu
etusijalle, joka muuten pitkälti perustuu siihen keskusteluun,
mitä tässä salissa käytiin talvella
2011—2012. En ole nyt eduskunnan pöytäkirjoja
tarkastanut, mutta melkein uskaltaisin lyödä vetoa,
että useampikin perussuomalaisten kansanedustaja täällä kitalaki
punaisena huusi sen puoleen, että mitä valtiovalta
tekee, ettei tämmöisiä keskeytyksiä jatkossa
tule.
Tähän liittyy pitkä siirtymäkausi,
ja hyvässä yhteistyössä totesimme,
että erityisistä syistä sitä voidaan
vielä erikseen pidentää, mikä siis
ei tarkoita sitä, että kaikille Suomen 85 siirtoyhtiölle automaattisesti
tällainen tulisi, vaan se tulee vain niille muutamille,
jotka ovat kaikkein hankalimmassa asemassa, ja se on hienosti ja
hyvin minun mielestäni määritelty täällä sekä esityksissä että pykälissä.
Myös näitten niin sanottujen vaatimusten osalta
tehtiin vielä lisävastaantulo. Eli saariston ohella
vapautettiin tästä velvoitteesta tietyissä paikoissa
tietyt, lähinnä vapaa-ajan asunnot, jotka energiaa
vähän käyttävät.
Vielä kaiken lisäksi valiokunta minun mielestäni
ihan asianmukaisesti kirjasi mietintöönsä eduskunnan
velvoitteen siitä, että tämän
vaikutuksia ennen kaikkea kustannusten osalta seurataan tarkasti
ja ryhdytään tarvittaessa toimenpiteisiin, mikäli
tämä sitä edellyttää.
Hyvä näin.
Tähän liittyen keskustan vastalauseessa on otettu
kantaa näihin eri hintoihin maan eri osissa, tai, sanotaan,
sekin vähän vaihtelee, mutta tiettyjen verkkoyhtiöitten
alueilla, ja se on tietenkin totta. Kuten edustaja Pekkarinen totesi,
jo tällä hetkellä on merkittäviä eroja.
(Mauri Pekkarinen: 50 prosenttia!) Se on ehkä hyvä kuitenkin huomata,
että kun puhutaan nyt näistä eroista, niin,
kuten keskustan vastalauseessakin todetaan, ne koskevat näitä siirtokustannuksia.
Sen lisäksi on tietenkin itse sähköstä maksettava
kustannus, ja sen lisäksi on erittäin merkittävä sähkön
määrään liittyvä sähkövero.
Eli siinä mielessä, kun puhutaan sähkön
kokonaishinnasta, nämä erot ovat kuitenkin dramaattisen
paljon pienempiä, mutta silti en halua mitenkään
kiistää enkä kyseenalaistaa sitä,
että joltakin osin nämä tulevat kasvamaan.
On muutamia yhtiöitä, joitten osalta haaste on
suuri, ja sen takia on hyvä, että tässä eri
vaiheissa tätä prosessia on tultu olennaisesti
vastaan.
Olen myös itse hyvilläni niistä muutoksista, mitä tehtiin
näihin laskutuskäytäntöihin.
Ennen kaikkea energiatehokkuuteen, energiansäästöön liittyvät
argumentit itse asiassa puoltavat tässä suhteessa
hieman takapakin ottoa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi kantaverkkokysymyksestä,
joka on keskustan vastalauseen ydin. Voisi todeta näin,
että on sinänsä laaja yksimielisyys siitä,
että rengaskäytössä olevat 400:n
ja 220 kilovoltin yhdysjohdot kuuluvat kantaverkkoon, mutta sen
sijaan on ainakin osittain erilaisia näkemyksiä siitä,
tulisiko tällaisten säteittäisten johtojen
kuulua kantaverkkoon. Voin sanoa, että tämä ei
ole ministeriön virkamiesten ja vielä vähemmän
ministerin salajuoni, että tällaiseen lopputulokseen
päädyttiin, vaan kysymyksessä on yksimielinen
virkamiestyöryhmä, joka esitti yksimielisesti
tällaista esitystä. Siinä mielessä olisi
ollut jopa kovin erikoista, että ministeri olisi lähtenyt
tekemään erilaista esitystä kuin mitä yksimielinen
virkamiestyöryhmä olisi esittänyt. On
myös hyvä huomata, että jo vuoden 1995
sähkömarkkinalain perusteluissa itse asiassa katsotaan,
että näin tulisi tehdä, mutta historiallisista syistä,
joita edustaja Pekkarinen täällä kuvasi, kuitenkaan
näin aikanaan ei tehty.
On myös hyvä todeta, että tämän
jälkeen siirrymme tismalleen samaan käytäntöön
ja samaan lainsäädäntöön
kuin mikä esimerkiksi Ruotsissa tällä hetkellä on.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! On arvokasta, että valiokunnan puheenjohtaja
on järjestellyt asioitansa niin, että päästiin
käsittelemään tätä.
Tiedän sen, on arvokasta, että ministeri on täällä,
vaikka kello on 23.13 kesäisenä iltana. Minähän
arvostan itseänikin, että olen täällä,
vaikka ääni meni, mutta hinku jäi, koska
minä olen työpäiväni tehnyt,
jo ennen aamukuutta lähtenyt eri tehtäviin.
Tässä sähkömarkkinalaissa
on saatu valmiiksi iso ja pitkä paperi. Katsoin, että on
kuunneltu 34:ää asiantuntijaa ja vielä 11
kirjallista lausuntoa sen lisäksi, että olemme
osaa heistä eli ministeriön valmistelevia virkamiehiäkin
kuulleet useasti ja epävirallista konsultaatiota on käyty
esittelevän ministerin kanssa. Kuten esittelystä puheenjohtajan
ja ministerin puolelta on käynyt ilmi aikaisemmassa keskustelussa,
niin ollaan yhteistyössä valmisteltu parannuksia
tähän lakiin.
Hyödyistä huolimatta — siis näemme
hyötyinä sen, että toimitusvarmuus sähköstä riippuvaisessa
yhteiskunnassa paranee — valiokunnassa on esitetty todella
vakavaa huolta kustannusarvioista ja suhtauduttu vakavasti ja katsottu,
mitä sen parantamiseksi voidaan vielä tehdä.
Yksi on tämä laatuvaatimusten soveltamisala eli
juuri se, että saarten lisäksi voidaan verkon
toimintavarmuuskriteerien ulkopuolelta ottaa käyttöpaikkoja,
joissa sähkönkulutus on usean vuoden ajan ollut
niin pientä, ettei sinne mahtuisi yhtään
esimerkiksi sähkölämmitteistä taloa
vaan pääasiassa joitain hajanaisia kesäasutusalueita
tai muita poikkeuksellisia, vähän sähköä käyttäviä alueita. No,
se helpottaa, ettei tarvitse tehdä sellaisiin investointeja,
joista aiheutuva kustannus ei olisi järkevässä suhteessa
saataviin toimitusvarmuushyötyihin. Toinen merkittävä kustannuksia
helpottava asia on nimenomaan nämä siirtymäsäännökset,
jotka jo olivat pohjaesityksessä pitkiä mutta
joista sitten tässä muutetussa mietinnön mukaisessa
lakiesityksessä pystyttäisiin vielä erityisistä syistä hakemaan
poikkeuslupia niin, että lopulta, kun eri kohtia katsoo,
valmista pitäisi koko Suomenmaassa olla vuoteen 36 mennessä.
Jos vähänkään on energia-alaa
seurannut tai seuraa sitä vaikka tästä päivästä eteenpäin,
niin voin olla ihan varma, että 23 vuoden aikana tullee
monenlaisia asioita, jotka vaikuttavat sähkön hintaan
kaikkiaan, ehkä myös sitten sähkönkuljetuksen
tekniikkaan, verkon varmuuteen, älyverkkoihin ja muihin,
tulee myös sähkönsiirrossa olevia monenlaisia
asioita. Se rauhoittaa ainakin minua sen suhteen, että nämä hintapelot,
joita on yhtiöillä, jotka näistä jakeluverkoista
ovat vastuussa, nämä huolet, jotka he ovat esittäneet — voimme
sitten rauhallisemmin mielin katsoa, mitä tulee tapahtumaan.
Totta kai eri puolilla Suomea eri yhtiöillä on erilaisia
investointitarpeita. Toiset sijaitsevat metsäisillä alueilla,
toiset sijaitsevat laakeilla, aakeilla peltojen laitamilla, eivätkä siellä ainakaan
kovin
usein puut kaadu päälle. No, lumikuormat voivat
sitten käydä liian raskaiksi, ja on syytä harkita
sitten, minkälaisia varautumiskeinoja tekee. Kaapelointipakkoa
ei ole. Kaapelointi on kuitenkin yksi helppo ja varma tapa, mutta
sitten voi käyttää myös erilaisia
tienvarsiratkaisuja tai tehovälivoimia vaikeissa paikoissa,
jotta pitkiä toimituskatkoja ei olisi noilla alueilla odotettavissa.
Myös yhtiöiden tähän mennessä tehdyt
investoinnit vaihtelevat kovasti. Eri yhtiöitä hoidetaan ihan
omilla johdoilla kutakin, ja lainsäädäntö on sen
tässä sallinut. Ei ole kielletty aloittaa tätä varmempaa
toimitusvarmuutta aikaisemmin, ja siltäkin osin yhtiöiden
tila vaihtelee ja sitten tulevaisuuden investointitarpeet sen myötäisesti luonnollisestikin.
Toteamme valiokunnan lausunnon lopussa, että valiokunta
edellyttää säätelyn vaikutuksien seuraamista
tarkoin, koska nämä kustannukset ovat olleet yhteinen
huoli, ja Energiamarkkinavirastolle jää tehtäväksi
seurata, että siirtotariffit ovat kustannusvastaavia ja
asiakasryhmittäiset erot perusteltuja. Koska Energiamarkkinavirastolle
tulee myös velvollisuus seurata verkonhaltijoiden erilaisista
lähtökohdista aiheutuvaa siirtomaksujen alueellista
kehitystä ja raportoida seurannan tulokset työ-
ja elinkeinoministeriölle säännöllisin
väliajoin, niin valiokunta myös täällä aivan
loppuun kirjaa, että mikäli seuranta osoittaa,
että säätely aiheuttaa kohtuutonta vääristymää eri
alueiden välisiin energian hintoihin, valtioneuvoston tulee
ryhtyä tarvittaviin korjaaviin toimenpiteisiin. Eli vielä vuoteen
36 asti lykkäysmahdollisuuksienkin lisäksi valtioneuvostolla
on tietenkin myöhemminkin mahdollisuus ja tämän
kirjauksen mukaan sitten vähän velvollisuuskin
toimia, mikäli aivan kohtuuttomuuksiin mentäisiin.
Sitten otan vielä irrallisena asiana laista tämän
kuluttajanäkökulman. Kuluttajien informaatio lisääntyy.
Heille tulee selkeämmin tietoa ja myös oikeus
helpommin sitten ilman kustannuksia vaihtaa toimittajaa eli kilpailuttaa
myös sähkönsaaminen.
Mutta sitten valiokunnan muutos tehtiin myös tasalaskutukseen palaamiseen.
Eli kun on tullut etälukumittarointivelvollisuus
direktiivinkin myötä ja Suomessa hyvin ollaan
sitä toteutettu, niin ollaan päästy ajanmukaiseen
sähkölaskutukseen. Siitä on tullut sitten
osalle, sähkölämmittäjille pääasiassa,
huoli siitä, että kesällä tulee
pieni lasku ja talvella kohtuuttoman suuri. Silti valiokunta tässä tältä osin
pääsi yhteisymmärrykseen, paitsi ehkä perussuomalaiset,
jotka hylkäävät koko paketin. Tähän
tasalaskutukseen palaamiseen ei haluttu mennä. Meillä on
paljon muita lakeja ja toimenpiteitä ja yrityksiä yhteiskunnassa
tehostaa sähkönkäyttöä,
ja informaation lisääntyminen on yksi tehokas
keino myös kertoa siitä, miten sähköä kuluu.
Ja on nähtävissä, että jo se
informaation ajanmukaisuus on alentanut sähkönkulutusta,
koska on tultu tietoiseksi myös siitä, miten laskun
suuruudessa näkyy sähkönkäytön
vähentäminen. Sen takia ei haluttu ottaa askelta
taaksepäin.
Kuitenkin on mahdollista niille asiakkaille, joille talvella
ajanmukaisen laskutuksen näyttämä summa
on liian iso, monenlaisia ratkaisuja löytää.
Valiokunnassakin kuulimme erästä tällaista
yhtiötä, jolla oli jo malli, jossa pankin kautta
he olivat järjestelleet asiakkaalle mahdollisuuden saada
laskut samansuuruisina ympäri vuoden, vaikka saivat tiedon
myös siitä ajanmukaisesta kulutuksesta. Tämä on
kuitenkin parempi ratkaisu kokonaisuudessaan. Useat yhtiöt
esittivät luvun, että noin yksi prosentti asiakaspalautteesta
on ollut negatiivista siitä, että ollaan siirrytty
ajanmukaiseen sähkölaskutukseen eikä tällaisiin
tasasuuruisiin arviointeihin, joilla on sitten vuoden mittaan tasasuuruista
laskutusta tehty.
Arvoisa puhemies! Tämä sisältöpuoli
oli tässä, ja poliittinen puoli on se, että tässä on
keskustalta vastalause. Itse näen, että erityisesti
tuon hinnan osalta valiokunnan enemmistön ja yhdessä hallituksen
kanssa on varsin pätevät kirjaukset sen osalta,
ja Fingridin määritelmästä ministeri äsken
antoi tässä perusteluja, miksi näin on menetelty.
Perussuomalaisilta valitettavasti ei ole kukaan salissa keskustelemassa
asiasta, ilmoittivat ja jättivät tähän
vain hylyn. En tiedä, tuleeko väsyneenä vainoharhaiseksi,
mutta olisi se aika hassua, jos perussuomalaiset varta vasten haluaisivat
komission uhkasakon Suomelle maksettavaksi. Ehkä siitä sitten
saisi maksetuilla ilmoituksilla mukavaa keskustelua aikaiseksi,
että Suomi saa komissiolta sakkoja.
Parempi on, että tämä hoidetaan maaliin
ja olemme yhteisessä eurooppalaisessa lainsäädännössä tätäkin
kautta sähkön parempaa kilpailutilannetta ja läpinäkyvämpää markkinaa
eteenpäin viemässä.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
ollut todella hyvä perusajatus. Niin kuin ministeri sanoi,
kun on ollut näitä myrskyjä, niin se
tilanne, että on ollut päiväkausia, jopa
viikkokausia sähköt pois päältä,
on aiheuttanut erittäin suuria yhteiskunnallisia ongelmia
sekä kotitalouksille että yrityksille, ja jo tämäkin
aiheuttaa aika mielenkiintoista näkymää,
minkä takia perussuomalaiset halusivat hylätä koko
esityksen, saati toisena se komission uhkasakko. On kyllä mielenkiintoinen
näkökulma Suomen kehittämiseen.
Huomasimme kuitenkin, että vaikka oli todella hyvä ajatus
tämä, että 6 tuntia ja 36 tuntia, niin oli
olemassa hyvin erilaisia sähkönsiirtoyhtiöitä. Jotkut
yhtiöt olivat toimineet aivan erinomaisesti, pitäneet
erittäin hyvässä kunnossa sähkönsiirtoverkkonsa.
Toiset yhtiöt olivat maantieteellisesti paljon vaikeammassa
tilanteessa metsäisyyden takia, muutenkin sellaisissa paikoissa,
missä myrsky helpommin uhkaa, ja me halusimme yhdessä työ-
ja elinkeinoministeriön ja ministerin kanssa tehdä tietynlaisia
avauksia siihen suuntaan, että kustannukset eivät
tulisi nousemaan tällä aikavälillä satojen
miljoonien eurojen määräksi tiettyjen
yhtiöiden osalta, mikä olisi vaikuttanut siirtohintaan.
Se oli hyvä ratkaisu tehdä niinpäin,
että annetaan mahdollisuus anoa poikkeuksia, koska se on
myöskin viesti, että pitää siirtoverkko
pitää hyvässä kunnossa joka
puolella Suomea.
Toinen tärkeä havainto oli se, että annettiin mahdollisuus
tehdä eri tavalla ne sitoumukset 36 tunnista tai 6 tunnista,
vaikka myöskin aggregaattien tavalla. Se aiheutti aika
paljon keskustelua. Oli jopa epäily, että joka
paikassa täytyisi laittaa kaapelit, mikä olisi
tullut erittäin kalliiksi, ja on hyvä myöskin
tässä tilanteessa selvittää se. Toinen
tärkeä asia, joka haluttiin viestittää valiokunnan
puolella, oli kyllä sitten todellakin siirtohintojen analysointi,
tulevatko ne liian korkeiksi ja tarvitaanko korjaavia toimenpiteitä.
Tämä oli raportti siitä.
Toinen asia, jota kokoomuspuolella ja myöskin monessa
muussa ryhmässä pidettiin erittäin tärkeänä,
oli kysymys tästä tuntimittauksesta. Juuri kun
ihmisiä alettiin opettamaan, että sähkö on
arvokasta ja täytyy sähköä säästää,
kuluttaa sitä tehokkaasti, analysoida sitä itse,
niin siinä tilanteessa olisi taas palattu automaattisesti
tasalaskutusmalliin, ja juuri kun olimme saaneet älymittaroinnin
Suomessa edistyksellisimmäksi koko maailmassa, oltaisiin
palattu vanhaan malliin, niin että oli todella hyvä,
että tuli tällainen joustava malli. Sähkö voi
olla myöskin kilpailuetu tietylle yhtiölle, että se
toimittaa tasalaskun, mutta kuitenkaan se ei ole pakollinen tehdä,
vaan tietyt yhtiöt voivat kilpailla vaikka niin, että analysoi
omaa sähkönkulutustasi ja sitä kautta
halvenna omaa sähkölaskuasi, jolloin tämäkin
meni hyvään suuntaan ja hienolla yhteistyöllä.
Kolmas kysymys oli todellakin tämä kantaverkko,
ja se oli haasteellinen, aidosti haasteellinen, keskustelu, mitenkä rajataan
paikallisverkon ja kantaverkon määrittely. Pohja
kuitenkin oli, että sitä ei ollut oikein määritelty,
ja haluttiin tehdä se sitten hyvin selkeäksi ja
se tehtiin teknisellä tavalla kilovolttien osalta, jolloin
toivottavasti se nyt on hyvin looginen, järkevä.
Siinä oli kyllä sellaisia haasteita, että mikä on
kulutuskeskittymä, mikä on tuotantokeskittymä ja
missä mennään, onko kulutuskeskittymä iso
asutuskeskus vai onko se vain tietty yritys. Mutta nyt on ainakin
selkeä ja looginen malli, jota kautta voimme katsoa, ja
siinä on se takaportti myöskin katsoa, että jos
siirtohinta nousee tämän seurauksena liian suureksi,
niin voidaan vielä tarkastella tätä rajapintaa.
Mutta joka tapauksessa eteenpäin menevä esitys,
joka selkeyttää tätä sähköpuolen
tilannetta ja sähkönsiirtotilannetta Suomessa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelun
kuluessa sekä valiokunnan puheenjohtaja on hyvin esitellyt
tätä asiaa että valiokunnan jäsenet
ovat myös tuoneet esille yhdessä ministerin kanssa
sitä, miten lakiesitys on parantunut tuolla valiokuntakäsittelyssä.
Kiitos siitä sekä valiokunnalle että ministerille
ja ministeriön väelle, että näitä siirtymäaikoja
huomattavasti pidentämällä ja laatuvaatimuskriteerien
soveltamisalaan rajauksia tekemällä tämän
siis sinänsä erittäin tärkeän
ja lähtökohdiltaan hyvän lakipaketin
juuri sitä kipukohtaa eli näitä toimitusvarmuuteen
liittyviä kustannuskysymyksiä ja sähkön
hintaa tulevaisuudessa on pystytty sillä tavalla huojentamaan,
että ne hinnan nousupaineet eivät ole senkaltaisia,
mitä alun perin on pelätty.
Valiokunta täällä omissa perusteluissaan
toteaakin, että se "edellyttää, että sääntelyn
vaikutuksia seurataan tarkoin. Jotta kustannusvaikutusten arviointi
on systemaattista ja kattavaa, Energiamarkkinaviraston tulee sähkömarkkinalain
mukaista valvontatehtäväänsä toteuttaessaan
seurata verkonhaltijoiden erilaisista lähtötilanteista
aiheutuvaa siirtomaksujen alueellista kehitystä ja raportoida
seurannan tulokset työ- ja elinkeino-ministerille säännöllisin
väliajoin. Raportoinnin tulee kattaa ainakin tiedot siirtomaksujen
eroista sekä niihin liittyvistä verkon kehittämiskuluista. Mikäli
seuranta osoittaa, että sääntely aiheuttaa kohtuutonta
vääristymää eri alueiden välisiin energian
hintoihin, valtioneuvoston tulee ryhtyä tarvittaviin korjaaviin
toimiin".
Tämä on mielestäni hyvä kirjaus
ja hyödyllinen työkalu jatkotyöskentelyyn,
kun Suomen jo nyt varmastikin yhtä maailman parhaista sähköverkoista
lähdetään tekemään
lähes täydelliseksi, turvaamaan sitä,
että sähkön hinta niille loppukäyttäjille
ei missään päin Suomea muodostu kohtuuttomaksi.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sähkö- ja maakaasumarkkinalain
tästä maakaasupuolesta valiokunta oli niin yksimielinen,
että siitä ei tarvinnut kiistellä. Hyvähän
on tietenkin, että se on sisältynyt tähän,
sillä biokaasun ohjaaminen verkkoon samalla tavalla kuin
sähkön saaminen verkkoon on tietenkin hyvin ajankohtaista
samoin kuin varautuminen nestemäisen maakaasun tulemiseen
vahvemmin suomalaiseenkin käyttöön ja
näitten hallinnollisten asioiden ohjaaminen.
Tässä on mielestäni kaksi syytä,
minkä takia tämä lakipaketti ja erityisesti
tämä sähkömarkkinapuoli on niin
tärkeä.
Ensimmäinen minun mielestäni on se, että ihmisten
ja yritysten palveluiden parantamisen pitää olla
meidän kaikkien tavoitteena. Kaikki muistamme ne myrskyt,
joiden jälkeen jopa reilut kaksi viikkoa oli sähkökatkoja
pahimmissa tapauksissa, ja korvausten saaminen näiden jälkeen
ei ollut kaikkien osalta ihan yksinkertaista, ja perusteluja ja
muita jouduttiin hakemaan varsin kaukaa. Tästä nyt
yritetään päästä, niin
että verkosta tulee yhä säävarmempi
ja korvaukset olisivat yhä automaattisempia.
Toinen syy on ollut täälläkin jo
mainittu EU:n energiamarkkinapaketti, johon liittyvät tilanteet ovat
olleet vuodesta 2009 jo käsittelyssä. Kuten todettua,
huomautusten linjoilla ollaan, ja nyt on viimeinen aika sitten tehdä jotakin.
Ihan perustellusti on oltu huolissaan hinnoista ja siitä,
kuka tämän kaiken maksaa. Kyllähän
se on ihan totta, että asiakashan ne aina maksaa. Se on
ihan selvä. Kysymys on, kuinka paljon asiakas, yksityinen
kotitalous tai yritys, haluaa maksaa siitä, että se
sähkö tulee ja on varmuus siitä, että se
korjataan 6 tai 36 tunnin aikana, tai että jos jotain vahinkoa
käy, niin niistä ne vakiokorvaukset saadaan. Mikä osuus
sillä nyt jo on sähkölaskusta niitten
verkkojen osalta, on tietysti se kysymys, josta varmaan meidän
kaikkien sähköpostiin tulee palautetta, kun ihmisten
on vaikea ymmärtää, että sähkö maksaa
näin ja sitten siitä se verkko maksaa näin
paljon, ja kun sitä verkkoa on vähän
hankalampi sitten jotenkin mieltää tai ajatella
tai vaihtaa.
Jo nyt tietenkin Energiamarkkinavirasto valvoo hintoja ja säätelee
niitä tarvittaessa. Siitä syystä oli
mielestäni arvokasta, että valiokunta halusi kirjoittaa
tänne loppuun tiukan seurannan, ja jos kohtuuttomia eroja
tästä laista johtuen tulee, niin siinä kohtaa
valtioneuvosto tuo tarvittavat esitykset eduskuntaan tai tekee sääntelyä muulla
tavoin, jotta nämä eri alueilla sääolosuhteista,
maastoasioista tai lähtökohdista erilaisista verkoista
johtuvat erot sitten saadaan edes inhimillisesti tasattua.
Valiokuntakäsittelyn aikana tehtiin monia monia muutoksia,
osa aika lailla teknisiä, mutta kun katsoo tuota nippua,
niin harvemmin olen ollut valiokunnassa, jossa on tehty kymmeniä pykälämuutoksia,
ja täytyy miettiä, missäpäin
niitä lakeja kirjoitetaan, vaikka paketti kokonaisuudessaankin
oli aika iso. Tärkeintä oli tietenkin se, että kun
tästä julkisuudessa kulki aika villejäkin huhuja,
että kaikki sähköjohdot on kaapeloitava ja
yhtiöt menevät konkurssiin ja ihmisten sähkölaskut
moninkertaistuvat, niin näitä pelkoja on voitu
hälventää sillä, että tietenkään
tässä ei ollut kaapelointipakkoa alun perinkään,
vaan aina on mahdollista tehdä muin ratkaisuin, on se sitten laittamalla
johtoja tienvarteen, tekemällä suurempia johtokäytäviä tai
tekemällä näitä katkaisumahdollisuuksia
tai lisäämällä varavoimaa tai monta
monta muuta erilaista versiota, millä sitä säävarmuutta
voidaan parantaa.
Toinen asia on tietenkin se, että tässä 6
tai 36 tunnin toteuttamiseen on nyt sitten otettu saaristoalueiden
lisäksi pois myöskin nämä alle
2 500 kilowattitunnin erilliset yksittäiset asemakaavan ulkopuolella
olevat kiinteistöt. Yleensä varmaan kyseessä ovat
jotkut kesämökit, jotka eivät siis kuulu
nyt tämän lain näiden tuntimäärien
pariin.
Siirtymäaikoja on lisätty niin, että 75
prosenttia pitäisi olla viimeistään perustelluista
syistä anoen vuoteen 2025 tai erittäin painavista
syistä vuoteen 2028 ja sitten se 100-prosenttinen kattavuus
anoen vuoteen 2032 tai erittäin painavista syistä vuoteen
2036.
Tämä laskutusjärjestelmä,
josta on tänään keskusteltu, oli kyllä tasapainoilua,
sillä haluan myös ajatella, että jos
meillä on pienituloisia ihmisiä, niin ne kohtuuttomat
laskut sähkölämmitteisissä taloissa
keskellä kovaa pakkastalvea ovat kyllä mahdollisesti
moninkertaisesti vaikkapa jonkun työttömän
tai pienen eläkeläisen koko kuukauden tulot. Siitä syystä mielestäni
on hyvä, että tähän on tehty
joustavaa mallia siitä, että toisaalta voidaan
seurata sitä omaa energiankulutusta ja energiatehokkuutta
niin, että niistä saadaan tietoa ja sitä voi
säädellä, mutta toisaalta on se mahdollisuus
myöskin siihen tasalaskutukseen.
Kiistellystä kantaverkkomääritelmästä ehkä vain
lyhyesti totean, että ymmärsin asiantuntijoilta,
että tärkeätä oli, että se
saatiin määriteltyä, että siihen
tuli jonkunlainen tahtotila. Ja yhä edelleen toistan tässä lopuksi,
että pääasia on niin meidän
yritysten toimivuudelle kuin ihmisten turvallisuudelle se, että meillä sähköt
toimivat mahdollisimman varmasti, sillä ilman niitä tässä yhteiskunnassa
on vähän turhan vaikea elellä.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä ja talousvaliokunnan lausumilla varustettuna erinomainen.
Me olemme tänään käyneet
paljon keskustelua nyt tästä esityksen sisällöstä,
ja itse haluaisin oikeastaan kiinnittää huomiota
tähän ympäristövaliokunnan lausuntoon,
jossa ympäristövaliokunta toteaa tästä pientuotannosta
eli siis yksityisten talouksien tai pienten yritysten aurinkopaneeleilla
tai tuulimyllyillä tai biovoimalla tuottamasta sähköstä,
jota sitten syötettäisiin verkkoon. Tässä todetaan,
että sitä ei tähän lakiesitykseen
aikataulusyistä saatu mukaan, mutta sitten todetaan kuitenkin,
että tämä pientuotannon päästäminen
verkkoon on juridisesti ja teknisesti mahdollista. Mitä vielä puuttuu
sitten, että saataisiin tämä systeemi
toimimaan ja ihmiset sitten liittämään
näitä omia sähköntuotantovälineitään mukaan?
Suomihan yleisesti ottaen on teknologiassa edelläkävijämaa,
mutta tässä me olemme vissiin aika surkeasti jäljessä muuta
Eurooppaa. Saksassa sun muualla tämä on ollut
arkipäivää jo pitkän aikaa,
ja olisi tietysti hieno nähdä, että Suomessakin
tämä tapahtuisi. Nyt kun ministeri Vapaavuori
on paikalla, niin tiedustelen kohteliaimmin, millaisella aikataululla
tämä on suunnitteilla ja milloin voimme odottaa
sitten sitä, että saamme omat aurinkopaneelimme
kytkettyä tuonne verkkoon.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä ainoasta todellisesta
kiistakohdasta muutama sana vielä. Äsken suoritin
yleisen esittelyn, sen takia jäi vähän
lyhyeksi se.
Tässä äsken todettiin, eräät
edustajakollegat sanoivat, että tämä kantaverkon
määrittely on selkeä ja looginen. Sitä se
voi tietyllä tavalla olla, mutta se on samalla kyllä väärä.
Tässä edustaja Paatero sanoi, että tärkeätä on
nyt, että tuli jonkunlainen määrittely.
No, sinne nyt tuli jonkunlainen määrittely, mutta
tämä määrittely on mielestäni
väärä.
Jos yritän katsoa sen asian, tämän
väitteeni, aineellisen kuvan taakse, mitä sieltä löytyy,
normaalin siirtoverkon kustannukset ovat tällä hetkellä keskimäärin
15 kertaa kalliimmat, 15 kertaa kalliimmat, kuin normaalipaikallisverkon.
Eli se uusi verkko, mikä Helsinkiin rakennetaan, kun koko
Suomi Hangosta Petsamoon kantaa yhteisesti siitä kustannukset,
se käytännössä tarkoittaa, että niiltä osin
se verkko on keskimäärin yksi viidestoistaosa
siitä, mitä Jyväskylässä tai
Tampereella taikka Suomussalmella taikka muualla siirtokustannuksista
maksetaan. Ja tämä vain sen teknisen määrittelyn
vuoksi, mutta siinäkin on vielä kaiken lisäksi
se, että se järjestely, mikä Helsinkiin
nyt aiotaan rakentaa, ei ole rengaskäyttöinen,
vaan se on säteittäinen. Voi olla, että se
ennen pitkää joskus tulee rengaskäyttöiseksi. Se
on toinen tarina, enkä siitä sen enempää puhu.
Silloin kun asiallisesti ottaen verkko palvelee jotain kulutuskeskittymää ja
on paikallisen jakelun verkko, niin sitten siitä huolimatta,
mikä sen jännite on, kyllä se pitäisi
silloin paikallisverkoksi myöskin määritellä eikä valtakunnalliseksi siirtoverkoksi.
Mitä valtakunnallista siirtotehtävää Helsinginniemen
paikallisverkolla ylipäänsä tällä hetkellä on
ja tulevaisuudessakaan on? Fingrid itse oli hallituksen kanssa tästä asiasta toista
mieltä. En tiedä enkä edes kysynyt, millä tavalla
ihan tarkkaan ottaen Fingrid olisi tämän pykälän
kirjoittanut, mutta sen tiedän, että maan parhaiden
tähän asiaan liittyvien tiedemiesten, ainakin
erään johtavimmista, kanssa oli helppo löytää se
muotoilu, mikä tähän keskustan vastalauseeseen
näiltä osin on kirjattu.
Tämä on periaatteellisesti iso asia. Minä olen tiedustellut,
paljonko maksaa ensi vaiheessa se verkko, mikä rakennetaan,
korkeajännitteinen jakeluverkko, mikä rakennetaan
Helsinginniemelle. Ei se nyt kuitenkaan ole kuin 250—300
miljoonaa euroa, mutta on se nyt sitten kumminkin tämän
hintainen, ja sen kustannukset tulevat nyt sitten kaikkien suomalaisten
yhteisesti maksettavaksi.
Tämä vielä ehkä jotenkin
menisi, mutta kun samaan aikaan käy niin, että tämän
sinänsä hyvän sähkön
toimitusvarmuuden parantamisen seurauksena, josta me olemme sinänsä ihan
yhtä mieltä, käy niin, että kun
tavallisen pientalon alimman neljänneksen, 25 prosentin,
keskimääräinen siirtokustannus on tällä hetkellä 3,5
senttiä kilowattitunnilta ja se tämän
uudistuksen jälkeen nousee tuonne noin 4:ään,
vähän yli 4 senttiin kilowattituntia kohti, niin
kun sen kalleimman kustannukset ovat tällä hetkellä noin
5 senttiä kilowattituntia kohti ja ne nousevat sen kalliimman
neljänneksen osalta tuonne 8,5—9,5:een, niin huomataan,
että ei ole kysymys vain jostakin yksittäisestä tapauksesta,
jonka kohdalla sähkön siirto nousee erittäin
merkittävästi, vaan noin neljänneksellä suomalaisista
sähkönkuluttajista heidän siirtoverkkoyhtiönsä heille
lähettämä lasku tulee kyllä kasvamaan
erittäin voimakkaasti.
Mitä on 9 senttiä siirtokustannuksena kilowattituntia
kohti? Se ei ole ihan pieni raha. Se on paljon enemmän
kuin itse sähkön hinta. Se on lähelle
sitä samaa, mikä on eräissä tapauksissa
halvimmillaan eräillä alueilla sähkön
siirron, itse sähkön ja kaikkinaisten verojen,
mitä tuohon sähköön liittyy,
yhteissumma. Vähän yli 10 euroa ovat halvimmillaan
nämä kokonaishinnat tällä hetkellä halvimmilla
alueilla Suomessa.
Siihen nähden se, että pelkän sähkön
siirron hinta nyt aika isolla määrällä kuluttajia
kuitenkin nousee — ei nyt ihan sinne 10:een, joissakin
tapauksissahan se menee yli 10:n, mutta merkittävässä joukossa,
merkittävien kuluttajamäärien kohdalla
se nousee nyt sitten lähemmäs tuota 10:tä — on
kyllä sellainen kohta, mihin pitää korjausta
ennen pitkää saada.
Minä olen tyytyväinen siihen, että hallitusryhmät
olivat valmiita kirjoittamaan — ja ymmärsin, että ministeri
oli siihen myötäsukainen — myöskin
tähän mietintöön lausuman, joka
on ihan oikeansuuntainen lausuma, mutta me keskustassa halusimme
vähän nopeampia ja voimakkaampia toimenpiteitä.
Jotain ajatusrakennelmaa siitä, mitä se laki voisi
näiltä osin olla, jo tuossa äsken esittelinkin.
Myönnän, että yritin kirjoittaa pykälänkin
valmiiksi tuon ajatuksen mukaan, minkä äsken täällä esittelin.
Se on kuitenkin aika vaikea tehdä, ja minä luotan
siinä niihin asiantuntijoihin, jotka paremmin osaavat sen
pykälän kirjoittaa, ja toivon, että ministeri
sen asian hoitaa.
Vielä kertaalleen: Ministeriössä kaikessa
kiireessä oli tehty ihan hyvää työtä ja
hyvässä yhteistyössä tehtiin
vielä muutama korjaus. Mutta todella hyvässä esityskokonaisuudessa
valitettavasti jää hivenen hankala mieli siitä,
että tämä kantaverkkomääritelmä sai
nyt tämän sisällön, mikä valiokunnan
enemmistön mielestä tuohon mietintöön
sitten nyt jäi.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Pari kommenttia valiokunnan puheenjohtaja Pekkarisen äskeiseen
puheeseen.
Sanoitte, että kantaverkkomäärittely
on looginen mutta väärä. Kyllä aidosti
yritettiin etsiä erilaisia vaihtoehtoja myöskin
talousvaliokunnassa siihen, minkälaisia erilaisia malleja
oli. Ei ollut kovinkaan helppo löytää erilaista
vaihtoehtoa.
Toinen kommentti, mitä sanoitte, että siirryttäisiin
niin kuin olisi rengasnäkökulma kantaverkossa,
sen pitäisi olla perusnäkökulma: siinä ollaan
varmaan samaa mieltä, ja sitten jos tulee säteittäisiä.
(Mauri Pekkarinen: Päinvastoin!) Toisaalta tuli vaikka
esimerkiksi Helsingin tai muidenkin osalta se, että säteittäinenkin
voi kääntyä renkaaksi jossain vaiheessa.
Sellainenkin näkökulma sieltä tuli.
Kolmantena, suojalausekkeeksihan tässä nyt laitettiin
se, että jos sähkön siirtohinta huomattavasti
eroaa ja tulee eroamaan tulevaisuudessa, niin silloin puututaan
tähän asiaan. Eli siinä oli myöskin
sellaisia elementtejä, joissa pystyttiin turvaamaan, että sähkön
siirtohinta ei repeäisi liikaa.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kopra otti vielä esille
tämän hajautetun sähkön verkkoon
pääsemisen. Tämä nyt hyväksyttävissä oleva
sähkö- ja maakaasumarkkinalaki antaa kyllä parempia
mahdollisuuksia siihen. Juuri nämä yhteiset älykkäät
sähköverkot ovat yksi semmoinen Pohjoismaiden
osaltakin, keskustan ryhmä on sitä esittänyt.
Meillähän on hyvin vahvat pohjoismaiset markkinat,
ja tämä lakipaketti kyllä meitä auttaa
nyt sitten yhdessä Ruotsin suuntaan, Tanskan suuntaan,
Norjan suuntaankin vielä edistämään
sitä.
Suomi on ehkä ollut tässä älyverkkojen
rakentamisessa vähän jäljessä.
Meillä varmaan tekniikka on siinä kohdallaan,
mutta sitten juuri sähköyhtiöitten mukaan
saaminen ja myös kuluttajien mukaan saaminen on erittäin
tärkeää tässä. Kun
meillä on vielä ministeri paikalla, niin varmaan
Pohjoismaiden ministerineuvosto käsittelee näitä,
kun ne saadaan nyt ensin neuvostossa eteenpäin.
Mutta toinen asia, mikä omasta mielestäni
olisi tärkeä, kun mietitään
pohjoismaista sähkömarkkina-aluetta, on se, päästäisiinkö Pohjoismaissa
vielä paremmin sitten tähän proaktiiviseen
edunvalvontaan komission ja EU:n suunnassa. Tämäkin
lakipaketti on hyvin EU-lähtöinen. Onko meillä annettavaa
enemmän sinne? Kun meillä on hyvin vahva ja toimiva
sähkömarkkina, niin voimmeko me olla itse proaktiivisia
lainsäädännön osalta?
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä kyllä tunnen myötätuntoa
hallituspuolueitten valiokuntajäseniä kohtaan.
Heilläkin varmaan oli halua hakea tähän
ratkaisua, joka tämän kantaverkkomääritelmän
osalta olisi toiminut vähän paremmin, mutta sitä nyt
ei näköjään sitten siellä suunnalla
löydetty.
Siitä, että tällä teknisellä määrittelyllä ikään kuin
pelataan elikkä että onko nyt korkeajännitteinen,
yli 110:n johtoa, onko se nyt rengaskäyttöinen
vai rakentuuko se säteittäin: No, Helsinginniemelle
se varmasti kyllä ensin rakentuu säteittäisenä,
ja sitten joskus siitä voi tulla rengaskäyttöinen
ennen pitkää. Näinpäin ymmärtääkseni
tämä nyt ilman muuta menee. Mutta sillä ei
pitäisi olla sitä ratkaisevaa tekijää,
vaan sillä ydinsanomalla, mikä minun mielestäni
tähän vastalauseeseen on kirjoitettu aika hyvin,
elikkä että kantaverkoksi ei kuitenkaan lueta
tosiasiassa paikallista kulutusta palvelevaa korkeajännitteistä jakeluverkkoa,
jolla ei ole valtakunnallista sähkönsiirtotehtävää,
koska toisaalta kantaverkon tehtävä on olla valtakunnan
eri osien välillä ja suurten kulutuskeskusten
välillä se sähkön siirtäjä,
ja ei se Helsinginniemelle työntyvä verkko, vaikka
se on yli 110, nyt kyllä ole silloin samalla kertaa maan
eri osien välillä sähkönsiirtoverkko.
Mutta tästä me nyt olemme vähän
eri mieltä — tai emme vähän,
vaan paljon. Muilta osin on kivaa olla samaa mieltä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Keskustelun päätteeksi ministeri Vapaavuori,
lyhyesti.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ensin lyhyesti edustaja Kopran kysymykseen:
Meillä on ministeriössä työryhmä,
joka tähän hajautettuun pientuotantoon liittyviä teknisiä,
verotuksellisia ja muita esteitä pyrkii raivaamaan, työryhmä,
joka sitä käsittelee, ja sen aikataulu on tämän
vuoden puolella, niin että syksyn puolella saadaan ainakin
esityksiä. Katsotaan sitten, miten siitä päästään
eteenpäin.
Edustaja Pirttilahdelle toteaisin, että meillä on Pohjoismaiden
sisäinen sähkömarkkina tietenkin täysin
uniikki, eikä tämän kaltaisia taida Euroopassa
juuri muualla ollakaan. Silti on realismia mieltää ja
myöntää, että kun puhutaan pohjoismaisen
sähkömarkkinan vahvemmasta integroimisesta yleiseurooppalaiseen
sähköverkkoon, niin siinä esimerkiksi
Suomen tai Norjan intressit saattavat loppujen lopuksi olla kovinkin
paljon toisistaan poikkeavia. Ei tämä pohjoismaisestikaan
ihan itsestään selvä asia ole.
Arvoisa puhemies! Niin kauan kuin politiikassa mukana olen ollut,
ja jonkin aikaa olen ollut — en toki niin pitkään
kuin eräät muut läsnä olevat — joka
tapauksessa olen ollut oivaltavinani, että perussuomalaisten
filosofia perustuu siihen, että teemme kaikkemme, jotta
suomalaisten verovaroja ei Brysseliin rahdattaisi. Nyt tässä on
kyllä kääntynyt tämä asetelma
toisinpäin. Koko muu eduskunta on sitä mieltä,
että meidän ei kannata 60 000:ta euroa
päivässä ilmaiseksi antaa Brysseliin,
mutta perussuomalaiset haluavat viedä 60 000 euroa
päivässä Brysseliin suomalaisten veronmaksajien
varoja sen takia, että eivät tykänneet
muutamasta kohdasta yhdestä laista ja eivät sitten
niin kuin ymmärtäneet, että siellä on
muitakin pykäliä. Eduskunta taisi kuulla, oliko
se, 34 asiantuntijaa. Pitäisikö, puheenjohtaja
Pekkarinen, olla ensi kerralla 340 asiantuntijaa, että asia tulisi
selväksi, ettei ihan heppoisin eväin lähdetä kokonaisia
lakeja täällä kieltämään?
Arvoisa puhemies! Vielä tästä kantaverkon määritelmästä.
On toki totta, että eduskunnan valiokunnassa tämä määritelmä sai
vain enemmistön. Virkamiesten asiantuntijatyöryhmässä se
sai yksimielisyyden; se sai yksimielisen kannanoton siinä virkamiestyöryhmässä,
joka tätä valmisteli. Ja jos vielä viedään
siivet viimeisiltäkin salaliittoteorioilta, voidaan kertoa,
että se oli edellisen ministerin aikana työskennellyt
virkamiestyöryhmä, että allekirjoittaneella
ei ole siinä osaa eikä arpaa.
Mutta vielä näistä asiallisista perusteista.
Kantaverkon ominaispiirrehän on se, että se yhdistää suuret
sähkön kulutus- ja tuotantokeskittymät,
ja tätä perustetta tulisi soveltaa johdonmukaisesti. Toisaalta
hallituksen esityksen mukaan järjestelmävastaavan
kantaverkon haltijan vastuualueeksi tulisi koko Manner-Suomi, eli
kantaveron haltijalla olisi vastuu kantaverkon kehittämisestä tällä alueella,
ja myös tältä osin verkkomäärittelyä tulisi
soveltaa johdonmukaisesti. On myös selvää,
että Fingridillä on Suomessa paras asiantuntemus
tämän järeimmän 400 kilovoltin
verkon rakentamisesta ja ylläpidosta, eli sille kuuluu
kokonaisvastuu valtakunnan verkon kehittämisestä.
Kantaverkon ominaispiirre on tosiaan, kuten sanoitte, että se
yhdistää suuret sähkön kulutus- ja
tuotantokeskittymät. Fingridillä on esityksen mukaan
vastuu tämän kantaverkon kehittämisestä koko
Manner-Suomessa. Olisi vaikea ymmärtää argumentteja,
miksi kehittämisvastuu ei ulottuisi Kehä kolmosen
sisäpuolelle, (Mauri Pekkarinen: Helsinginniemi!) jos sähkön
saatavuuden turvaaminen Helsinginniemellä edellyttää 400 kilovoltin
järeän verkon rakentamista alueelle.
Kuten todettu, tämän työryhmän
valmistelussa olleiden kaikkien verkkomäärittelyjen
lähtökohta on ollut, että rengaskäytössä oleva
400 kilovoltin verkko on kantaverkko. Jos pääkaupungin
rengasyhteys rakennettaisiin yhdellä kertaa, se olisi siis
kaikkien määritelmien mukaan Fingridin vastuussa.
Jos taas kallis yhteys rakennetaan vaiheittain, niin tämä ei
hallituksen esityksen mukaan voi erota kehittämisvastuunäkökulmasta
siitä, että rakennetaan rengasyhteys kerrallaan.
Ajatusmalli, jossa toinen rakentaa ensin yhden osuuden ja toinen
myöhemmin toisen osuuden ja ostaa sitten toiselta tämän
aiemmin rakentaman osuuden, ei esityksen tavoitteiden näkökulmasta
ole kokonaisvaltaista verkon kehittämistä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän,
että ministeri nyt menee virkamiesten selän taakse,
ja harmittaa, että joutuu olemaan ministerin kanssa nyt
eri mieltä tässä asiassa.
Mutta tämähän käytännössä tarkoittaa
sitä, että jos täällä Helsingissä ihmisten
kuljettamiseen tarvitaan oikein pitkiä raitiovaunuja tai
pitkiä liitosbusseja ja monta peräkkäin
ja sitten vaikkapa Saarijärvellä riittää semmoinen
pikkubussi, joka ajelee silloin tällöin, niin
kun täällä Helsingissä tarvitaan
pitkiä busseja monta peräkkäin, niin
siitä syystä täällä sitten
sen liikkumisen pitäisi olla yksi viidestoistaosa siitä mitä siellä Saarijärvellä,
kun siellä sillä yhdellä pienemmällä bussilla
pärjätään. Eihän tämä nyt,
arvoisa puhemies, mene oikein, kun alkaa ajattelemaan. Tai voihan
tämä nyt joittenkin päähän
mennä, mutta semmoisen maalaisjärjen ajattelukaavalla tätä yhtälöä ei
pysty ratkaisemaan. Vaikka nyt olen 45 vuotta keskisuuressa kaupungissa
asunutkin, niin minulla on tämän verran maalaisjärkeä,
että tämä nyt ei minulle meinaa oikein
avautua.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Niin korkeasti kuin edustaja Pekkarisen ammattitaitoa
arvostan ja kunnioitankin, niin jos vaihtoehtonani on pohtia, että menenkö yksimielisen
virkamiestyöryhmän selän taakse vai edustaja
Pekkarisen selän taakse, niin valitsen kyllä tämän
virkamiestyöryhmän.
Mitä sitten isoihin ja pieniin busseihin tulee, niin
ne kuuluvat liikenneministeriön vastuulle.
Yleiskeskustelu päättyi.