11) Laki nuorisolain 1 §:n muuttamisesta
Olli Immonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on jo ilta
venähtänyt melko pitkälle...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ja aamu!
...taitaa itse asiassa olla jo reippaasti yön puolella,
joten mennäänpä asiaan ja lähdetään
liikkeelle siitä, mitä monikulttuurisuudella tarkoitetaan.
Tietosanakirjan määritelmän mukaan monikulttuurisuudella
tarkoitetaan useaan eri kulttuuriin liittyvää tai
usean kulttuurin piirteitä sisältävää asiaa.
Laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta tarkasteltuna
monikulttuurisuus on merkinnyt käytännön
tasolla erilaisten kulttuurien välistä vuorovaikutusta
saman valtioksi määritellyn alueen sisäpuolella.
No, monikulttuurisuuspolitiikkaa on ylläpidetty Suomessa
aktiivisesti lainsäädännön avulla.
Tämä julkisen vallan juridinen linja on huomattavissa
myös nuorisolaissa, jonka tavoitteena on tukea nuorten
kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten
aktiivista kansalaisuutta ja nuorten sosiaalista vahvistumista sekä parantaa
nuorten kasvu- ja elinoloja. Nuorisolain 1 §:n
2 momentissa yhteisöllisyys, yhteisvastuu, yhdenvertaisuus
ja tasa-arvo, monikulttuurisuus, kansainvälisyys, terveet
elämäntavat sekä ympäristön
ja elämän kunnioittaminen mainitaan kyseisen lain tavoitteiden
toteutumisen lähtökohtana.
Arvoisa puhemies! Nuorisolain määritelmä monikulttuurisuudesta
nuorisolain tavoitteiden toteutumisen lähtökohtana
voidaan asettaa kuitenkin yhteiskunnallisten reaalihavaintojen perusteella
kyseenalaiseksi. Monikulttuurisuuden on todettu aivan tavallisessa
arkielämässä aiheuttavan muun muassa
eriarvoistumista sekä heikentävän yleistä yhteiskunnallista
vakautta ja turvallisuutta.
Tutkimustietoa monikulttuurisuudesta on tuottanut muun muassa
Harvardin yliopiston professori Robert Putnam. Hänen havainnoistaan käy
ilmi, että monimuotoiset yhteisöt heikentävät
yleistä sosiaalista luottamusta yhteiskunnassa. Tämä ilmenee
esimerkiksi alentuneena uskona omiin poliittisiin vaikutusmahdollisuuksiin
ja luottamuksen puutteena virallisia instituutioita kohtaan. On
syytä korostaa, että näitä monikulttuurisuuden
negatiivisia vaikutuksia yhteisölle ei vähentänyt
tutkimusmateriaalin muokkaaminen luokka- ja tulotason mukaan.
Toimivan ja vakaan monikulttuurisen valtion luominen on epäonnistunut
periaatteessa kaikkialla siellä, missä sitä on
yritetty. Suomessa ja muualla Länsi-Euroopassa harjoitettu
monikulttuurisuuspolitiikka on lähinnä aiheuttanut
sen, etteivät maahanmuuttajat ole sopeutuneet vallitsevaan
yhteiskuntaan, vaan he ovat eristäytyneet omiksi ryhmikseen
yhteiskunnan ulkopuolelle. Suomessakaan maahanmuuttajia ei vaadita
tarpeeksi aktiivisesti sopeutumaan suomalaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan,
vaan heitä kehotetaan ensisijaisesti toteuttamaan omia
kulttuurillisia tapojaan ja normejaan. Joskus nämä vähemmistökulttuurilliset
traditiot saattavat olla täysin ristiriidassa Suomen lainsäädännön
ja yhteiskuntajärjestyksen kanssa.
Arvoisa puhemies! Suomessa on käyty jo usean vuoden
ajan julkista keskustelua poliittisten puolueiden nuorisojärjestöjen
ja muiden nuorison etua ajavien kansalaisjärjestöjen
saamista valtion myöntämistä tukirahoista.
Julkisuudessa on esitetty vahvoja epäilyjä siitä,
että nuorisolain 1 §:n 2 momentin mainitseman
monikulttuurisuuden kritisointi saattaisi jopa johtaa järjestöjen tukien
menettämiseen. Monikulttuurisuutta ei kuitenkaan voida
missään nimessä asettaa perustuslain
12 §:n turvaaman sananvapauden yläpuolelle.
Tosiasiallisesti valtion subvention katkai- su nuorisojärjestöille
monikulttuurisuuskritiikin vuoksi uhkaa vakavasti demokraattista
yhteiskuntaa, yhdenvertaisuutta ja kansalaisyhteiskunnan moniäänisyyttä.
Arvoisa herra puhemies! Valtiovallan juridisen neutraliteetin
säilyttämiseksi nuorisoa koskevan kansalaisyhteiskuntatoiminnan
tukemisessa ja nuorison oman arvomaailman kehittymisessä olisikin
nuorisolain 1 §:n 2 momentista poistettava monikulttuurisuus
kyseisen lain tavoitteiden toteutumisen lähtökohtana.
Edellä olevan perusteella ehdotammekin, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
"Laki nuorisolain 1 §:n muuttamisesta.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan nuorisolain
1 §:n 2 momentti seuraavasti:
Tavoitteen toteuttamisessa lähtökohtina ovat yhteisöllisyys,
yhteisvastuu, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, kansainvälisyys,
terveet elämäntavat sekä ympäristön
ja elämän kunnioittaminen."
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Menneinä vuosikymmeninä suomalaisessa
julkisessa keskustelussa pidettiin kieli keskellä suuta
käsiteltäessä Neuvostoliittoa ja siihen liittyviä kysymyksiä.
Kuitenkaan Neuvostoliiton ja reaalisosialismin arvostelua ei maassamme
koskaan kriminalisoitu, jos kohta vasemmistoliiton edeltäjä sellaistakin
tässä talossa pontevasti yritti 70-luvun alussa.
Liioin ei Neuvostoliiton ja reaalisosialismin tukemista asetettu
nuorisojärjestöille myönnettävän
julkisen tuen ehdoksi.
Kehitys kehittyy. Nuorisolaissa mainitaan monien hyvien ja kannatettavien
asioiden joukossa monikulttuurisuus kyseisen lain tavoitteiden toteutumisen
lähtökohtana. Ministeriötasolta on arveltu,
että poliittinen nuorisojärjestö, joka kritisoi
monikulttuurisuutta, saattaa rikkoa nuorisolain henkeä ja
olla täten kelvoton saamaan julkista tukea.
Monikulttuurisuus voidaan tietenkin määritellä monella
tavalla, mutta tyypillisesti monikulttuurisuuden kannattamisella
tarkoitetaan liberaalin maahanmuuttopolitiikan ja vähemmistökulttuurien
värittämän tilkkutäkkiyhteiskunnan
kannattamista. Ainakin monikulttuurisuuden kritisointi on tyypillisesti
juuri tällaisten ilmiöiden vastustamista.
On yksi kysymys, pitääkö julkisen
vallan lainkaan tukea yhteiskunnallista keskustelua. Jos se kuitenkin
tukee, tuen pitäisi edistää erilaisten
näkemysten tuomista keskusteluun. Muuten tuloksena ei ole
keskustelua vaan hymistelyä.
Arvoisa herra puhemies! Tasapuolisuus ei tarkoita arvovapautta.
On hyvä, että nuorisolaissa mainitaan yhteisöllisyys,
yhteisvastuu, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja terveet elämäntavat,
sillä ne kokemusperäisesti ja tutkitusti tekevät
yhteiskunnasta paremman paikan asukkailleen. Monikulttuurisuus ei
istu tähän luetteloon, sillä se kokemusperäisesti
ja tutkitusti murentaa yhteisöllisyyttä, yhteisvastuuta
ja yhdenvertaisuutta ja tekee yhteiskunnasta huonomman paikan.
Monikulttuurisuus toimii vain paperilla ja mielikuvituksessa.
Todellisuuteen voi tutustua lukemalla rikos- ja työttömyyslukuja.
Monikulttuuria näimme muutama viikko sitten Tukholman lähiöissä.
Monikulttuurisuusoppi on samalla tavalla ristiriidassa nähtävän
ja mitattavan todellisuuden kanssa kuin vaikkapa kreationismi. Mielestäni
olisi hassua, jos nuorisojärjestöjen saaman julkisen
tuen ehtona olisi kreationismin kannattaminen. Samoin on hassua,
että todellisuudelle yhtä vieras mutta monin verroin
haitallisempi monikulttuurisuus on lainsäädännön
tasolla kohotettu valtionuskonnoksi.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Immosen lakialoitetta.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Immosen
lakialoitteessa ilmeisesti on taustalla jonkin sortin pettymys tai
ainakin vaara siitä, että jotkut järjestöt
eivät ole saaneet tukea, koska ne eivät edistäisi
lain hengen mukaista monikulttuurisuutta. Tämän
näin tässä äskeisen kuullun
perusteella taustatekijäksi.
Mutta sitten haluaisin hieman kommentoida näihin, mitä molemmat äskeiset
puhujat oikeastaan väittivät monikulttuurisuudesta,
että se olisi jonkinlainen hajottava voima yhteiskunnassa. Tämä herätti
sitten pohdintaa mielessäni, että missä vaiheessa
monokulttuurisuus muuttuu monikulttuurisuudeksi. Eikö monikulttuurisuutta ole
myöskin väkimäärältään
ja väkikoostumukseltaan erilainen Suomi erilaisine asukkaineen? Missä vaiheessa
yhteisö määrittelee, kuka on sen kulttuurin
piirissä, kuka ei? Eikö nykymaailman tilanne ole
semmoinen, että lähestulkoon jokainen meistä jakaa
useampia kulttuureja, voi kuulua useampaan kulttuuriin yhtä aikaa?
Tässä edustaja Immonen perusti väitteensä reaalimaailmaan.
Minun reaalimaailmassani monikulttuurisuus merkitsee useita kontakteja
erilaisiin ihmisiin, asioiden jakamista erilaisten ihmisten kanssa,
ja omassa reaalimaailmassani monikulttuurisuus päinvastoin
rakentaa yhteisöä. Onko USA monikulttuurinen vai
monokulttuurinen? Kuinka se iso maa on onnistunut monikulttuurisuudesta
luomaan myöskin monokulttuuria? Tämä ei
ole näin yksinkertainen asia kuin tämä edustaja
Immosen lakialoite nytten esittää.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jotenkin koin tämän
aloitteen hyvin vieraaksi omalle taustalleni ja jos mietin omia
lapsiani, jotka ovat eläneet monikulttuurisessa yhteisössä,
olen kokenut, että se on mahdollistanut heille elämän
rikkautta ja ymmärrystä ja tuonut heille sellaisia
arvoja, että pelkästään sillä,
että he olisivat eläneet suomalaisessa perheyhteisössä,
ei olisi koskaan pystytty kasvattamaan ja tukemaan heidän
kasvuaan. Jollakin tavalla koen, että tänä päivänä ja
tulevaisuudessa nuoret elävät entistä avoimemmassa
ympäristössä ja ovat myös halukkaita
ottamaan ja imemään itseensä erilaisuutta.
Minun mielestäni meidän pitää myös
tämäntyyppistä kehitystä tukea,
koska se auttaa myös ihmistä ymmärtämään
erilaisuutta ja sitä kautta kasvamaan myös ihmisenä vahvemmaksi
ja mahdollistaa sen, että kun me tutustumme toistemme kulttuuriin,
niin kyse ei ole vain kielestä vaan kyse on myös
ihmisten identiteetistä ja taustasta, joka voi parhaimmillaan
sitten myös rikastuttaa sitä ympäristöä.
Tästä syystä minun täytyy sanoa,
että minun on kyllä hyvin vaikea ymmärtää tämäntyyppistä lähestymiskulmaa
asioihin, vaan toivoisin pikemminkin päinvastaista suuntaa.
Satu Haapanen /vihr:
Voisin jatkaa tässä edustaja Kiljusen hengessä ja
vielä palata siihen edellisten puhujien väittämään,
että monikulttuurisuus jollakin lailla hajottaisi yhteiskuntaa.
Viittasitte Tukholman tapahtumiin. Siellähän nimenomaan
tämä monikulttuurinen yhteisö nousi rakentamaan
sitä yhteisöllistä rauhaa, ja se vahva kansalaisyhteisö takasi
sen, että nämä levottomuudet eivät
levinneet laajalle. Mutta katsotaanpas sitten joitakin muita maita,
joissa pyrkimys on ollut monokulttuurisuuteen. Ei tarvitse mennä kauas
historiassa, natsi-Saksaan, kun siellä yritettiin kaikki
kulttuurivähemmistöt alistaa ja tuhota. Mitä siitä seurasi?
On viisas valinta yhteiskunnalta suosia integraatiota, kulttuurien
tunnustamista ja niiden vahvistamista demokraattisin keinoin. Yhteiskunta voi
valita, valitseeko se integraation tien vai haluaako se sopeuttaa,
assimiloida, sulauttaa yksilöt yhteisöön
vai haluaako se eristää yhteisöstä. Itse
uskon tähän integraatioon sillä tavalla,
että jokainen meistä pääsee
elämään vapaasti, rauhassa, toteuttamaan
omia pyrkimyksiään, tavoitteitaan loukkaamatta
toisen ihmisen oikeuksia.
Nykymaailmassa on aivan mahdotonta nuorten... Tai eihän
se nyt mahdotonta ole, mutta minä ainakin haluan omien
lasteni kasvavan maailmassa, jossa heillä on valmiuksia
toimia monikulttuurisessa maailmassa toisten, eri kieltä puhuvien,
erinäköisten, eri tavalla ajattelevien ihmisten
kanssa. Minulle monikulttuurisuus ei ole ihon väriä,
ei kieltä, vaan kulttuuriin kuuluminen on tämmöinen
tunnetason tahtotila, halu kuulua johonkin yhteisöön.
Näitä yhteisöjä nykymaailmassa
voi olla lukuisia.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kipuanpa vielä kerran tänne
pönttöön. Tietäisi vain, että mistäpäin
lähteä purkamaan näitä asioita.
Kyllä yksi syy, minkä takia tämä lakialoite
on tehty, toki on keskustelun herättäminen nuorisojärjestöille
myönnetyistä tai ei-myönnetyistä tukirahoista,
niistä perusteista, millä niitä myönnetään.
Mutta yksi syy on toki myös se, että halutaan
herättää keskustelua monikulttuurisuudesta,
siitä, että se ei ole aivan yksiselitteisen hieno ja
ihana asia. Siihen liittyy paljon ongelmia reaalielämässä.
Tässä edustaja Haapanen toi esille, että Suomi ja
Eurooppa ovat olleet pitkän aikaa monikulttuurisia, kenties
aina, mutta itse kuitenkin väittäisin, että Suomi
ja Eurooppa ovat olleet lähinnä 50-luvun loppuun
asti hyvinkin monokulttuurisia alueita. Se on toki totta, että ihmiset
ovat liikkuneet koko maailman pitkän historian ajan alueelta
toiselle, ja nämä maahanmuuton syyt ovat vaihdelleet
myös hyvin paljon perhesyistä työntekoon,
opiskeluun ja niin edelleen. Mutta tosiaan Eurooppa alkoi kuitenkin
muuttua nopeasti selvästi monikulttuurisemmaksi vasta tuolloin 1950-luvun
lopulta lähtien, jolloin muun muassa useat kolonialismin
aikaiset alusmaat itsenäistyivät ja synnyttivät
muuttovirtoja emämaihin, kuten Isoon-Britanniaan ja Ranskaan.
Puolestaan taas maat, joilla ei ollut merkittävää siirtomaahistoriaa,
kuten Saksa ja Itävalta, rekrytoivat 1960-luvulta lähtien
suuria määriä vierastyöläisiä täyttämään
teollisuuden työvoiman tarpeet. Aina 1950-luvun loppuun
asti maahanmuutto olikin ilmiönä ollut lähinnä tämmöinen
Euroopan sisällä tapahtuva ilmiö.
Vielä se täytyy tähän samaan
Haapaselle todeta, että ihmiset eivät siis olleet
aiemmin luonnostaan muodostaneet sellaisia valtioita, joissa toisistaan
selvästi erilaiset ja poikkeavat kulttuurit eläisivät
rinnatusten ja sulassa sovussa keskenään. Vasta
kun eurooppalaiset päättäjät
päättivät ryhtyä ylhäältä käsin
ohjailemalla luomaan tällaisia valtioita, siitä tuli
niin sanotusti luonnollista ja normaalia.
Mitä sitten Suomeen tulee, niin luulen, että edustaja
Haapanenkin tuntee hyvin pitkältikin tätä Suomen
maahanmuuton historiaa ja muun muassa sen, että Suomihan
on ollut aina 1980-luvulle asti lähinnä maastamuuttomaa
ja tilastojen mukaan Suomeen kohdistuva maahanmuutto on ollut maastamuuttoa
suurempaa vasta 1980-luvulta alkaen. Tietysti on kokonaan uusi ilmiö tämä kolmansista
maista Suomeen suuntautuva maahanmuutto. Se on täysin uusi
ilmiö.
Mutta eiköhän tässä ollut
kaikki oleellinen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Keskustelu ei ole vielä päättynyt,
vaan edustaja Haapanen käyttää puheenvuoron.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt kommentti vain: Kyllähän
Suomi on ollut monikulttuurinen jo usean sadan vuoden ajan. Helsinki
oli jo sata vuotta sitten erittäin monikulttuurinen kaupunki.
Mutta tätä keskustelua varmasti voimme toisenkin
kerran jatkaa.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa puhemies! Pakko vielä heittää tästä paikaltaan
tämä, että toki rajattoman maahanmuuton
kannattajien mielestä Euroopan ulkopuolisista maista suuntautuvaa
maahanmuuttoa on turha kritisoida tai vastustaa, koska sitä on
kuulemma heidän mielestään kohdistunut
Suomeen aina ennenkin. Mutta kun asia ei ole tällä tavalla,
tilastot nimittäin osoittavat sen, että ei-länsimaalainen
massamaahanmuutto kolmansista maista on todellakin varsin tuore
ilmiö vielä.
Keskustelu päättyi.