Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käytän tässä puheenvuoron,
koska ympäristövaliokunnan näkökulmasta
sitä ei ollut tilaisuutta ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä käyttää.
Kysymyksessä on siis laki aluksista aiheutuvan vesien
pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta
ja laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta. Ympäristövaliokunnan
mietintö, joka on yksimielinen, käsittelee siis
nimenomaan kiinteitä jätteitä ja käymäläjätteitä.
Huomasin, että asiasta oli jonkin verran keskusteltu ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä ja muun muassa sivuttu sellaista
asiaa, eikö pitäisi teknologian kehityksen mukaisesti
merkitä näitä jätteitä jollakin
tavalla.
Tästähän ei ole kysymys näiden
kiinteiden jätteiden kohdalla, vaan nimenomaan on kysymys teknologian
soveltamisen yhteydessä siitä, että öljykuljetuksien
merkitseminen olisi mahdollista merkkiaineella taikka niin, että selvitettäisiin öljyjen
yksityiskohtaisia, spesifisiä, ominaisuuksia, joita eri öljyterminaaleista,
kuten esimerkiksi Primorskista, siis Koivistosta, kuljetetaan. Tämä on
sitten toisen aiheen, toisen kohdan, käsittelyvaiheen,
toisten asioiden kohdalla ajankohtaista. Näitä toisia
tilaisuuksia, uusia tilaisuuksia tulee, kun alusjätelainsäädäntöä tullaan kaiken
kaikkiaan, alusjätelakia ja kokonaisuudistusta, toteuttamaan
tässä talossa.
Valiokunnan lausumaehdotuksessa todetaankin, että "Eduskunta
kiirehtii alusjätelain kokonaisuudistusta lain saattamiseksi
lakiteknisesti asianmukaiseksi ja merensuojelutavoitteiden kannalta
tehokkaaksi ja toimivaksi". Tuossa tilanteessa on sitten tämän
teknologian soveltaminen ajankohtaista ja mahdollista, ei siis tässä asiassa,
joka nyt on esillä.
Myös toisessa lausumaehdotuksessaan eduskunta kiirehtii,
erityisesti että valtioneuvosto esittää mahdollisimman
pian lainsäädäntöehdotuksen
Suomen talousvyöhykkeen perustamiseksi ja lainsäädäntöehdotuksen
aluksista aiheutuviin laittomiin öljypäästöihin
sovellettavasta hallinnollisesta maksujärjestelmästä,
jotta tahallisista öljypäästöistä mereen
voitaisiin rangaista sakoilla tai muilla seuraamuksilla.
Arvoisa puhemies! Juuri näitten asioitten soveltamisessa
sitten merkkiaineilla olisi merkitystä. Ne voidaan liittää kuljetuskohtaisesti öljyyn
ja kuljetettaviin kemikaaleihin ja sitten näiden merkkiaineiden
mukaan voidaan todeta, mikä alus on syyllistynyt tahalliseen öljypäästöön. Päästöjä
on
yli 400 tapausta vuositasolla Itämeressä, siis
todella paljon.
Tärkeä asia, joka varsinaisesti tuli esiin
tämän asian käsittelyn yhteydessä, oli no special fee -asia,
siis nimenomaan maksujärjestelmää, jossa vapautetaan
alukset erillisestä jätemaksusta mutta jätemaksu
on liitetty satamamaksuun. Tämän puolesta valiokunta
edelleenkin vahvasti otti kantaa eli: no special fee eli ei aluskohtaista
jätemaksua. Valiokunta pitää sitä edelleenkin
hyvin tarkoituksenmukaisena, eikä näin lyhyellä ajalla, mikä sitä on
sovellettu, ole syytä tästä käytännöstä luopua.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, koko alusjätekysymys
on tärkeä kysymys ja tärkeä asia.
Todella odotamme, että alusjätelain kokonaisuudistus
etenisi nopeasti.
Keskustelu päättyy.