11) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain 7 c ja 10 a §:n
muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain 7 c ja 10 a §:n muuttaminen pitää sisällään
ehdotuksen pitkäaikaisen laitoshoidon maksun enimmäismäärän
nostamiseksi 82 prosenttiin hoidossa olevan nettotuloista. Hoidettavan
henkilökohtaiseen käyttöön jäävä vähimmäiskäyttövara
nousisi nykyisestä 10 eurolla eli vähintään
90 euroon. Nämä ehdotukset liittyvät
kansaneläkkeen maksamiseen liittyvään
laitoshoidon rajan ja rajoitusten poistamiseen. Edellisessä päiväjärjestyksen kohdassa
puhuttiin kansaneläkelain muutoksesta, ja tämä on
osa tätä samaa kokonaisuutta, avo- ja laitoshoidon
raja-aidan madaltamista ja poistamista. Tämä esitys
liittyy siihen.
Toinen, periaatteellisempi asia on se, että jatkossa
metsätulo otetaan huomioon muista tuloista poiketen laskennallisesti.
Tämä johtuu varallisuusverotuksen poistumisesta,
jonka vuoksi jatkossa ei ole käytettävissä aikaisempia
tietoja laskennallisen metsätulon määrittämiseksi.
Jatkossa kun metsätuloa maksun perusteena käytetään, niin
tuona maksuperusteen pohjana käytettäisiin Verohallituksen
vahvistamaa metsän keskimääräistä tuottoa.
Meillähän on asiakasmaksulainsäädäntö rakennettu
näitten pitkäaikaislaitoshoidossa olevien osalta
niin, että maksu määräytyy palvelun käyttäjän
maksukyvyn mukaan. Nyt siis ollaan toisaalta vähimmäiskäyttövaraa
nostamassa ja toisaalta pitkäaikaislaitoshoidon maksun
osuutta nettotuloista nostamassa. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että kaikkein
pienituloisimpien osalta, kahdelta kolmasosalta laitoshoidossa olevilta,
maksu laskee ja yhdellä kolmasosalla eli yli 1 200
euroa kuussa eläketuloa saavilla tuo laitoshoidon maksu
hieman nousee. Tämä muutos tehdään
kustannusneutraalisti niin, että keskimääräisesti
ei pitäisi suurta muutosta tapahtua.
Lainmuutoksen seurauksena laitoshoidossa olevien eläkkeet
ja asiakasmaksut siis nousevat samoin kuin toisaalta kuntien asiakasmaksut
ja verotulot. Valtion kansaneläkemenojen lisäys
on tarkoitus rahoittaa leikkaamalla kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuutta 44 miljoonalla eurolla. Tällöin
Kansaneläkerahaston 4 prosentin vähimmäistasovaatimuksen
aiheuttama 1,8 miljoonan euron menolisäyksen rahoittaa valtio.
Asiakasmaksutulojen 41 miljoonan ja verotulojen 2 miljoonan euron
kasvun jälkeen kuntien rahoitettavaksi jää eläkkeensaajien
noin yhden miljoonan euron tulonlisäys, josta asiantuntijakuulemisissa — ja
haluan tämän erikseen mainita — Kuntaliitto
totesi, että se voi tämän hyväksyä.
Kansaneläkkeen maksaminen täysimääräisenä myös
pitkäaikaisessa laitoshoidossa oleville lisää pienituloisimpien
eläkkeensaajien käyttövaraa enimmillään
33 eurolla kuussa, vaikka siis asiakasmaksuja korotetaan. Totean
uudemman kerran, että kahdella kolmasosalla asiakasmaksu laskee
ja käyttöön jäävä käyttövara
on nousemassa. Valiokunta toteaa, että joustavat säännökset
mahdollistavat laajan harkintavallan, mutta voivat johtaa epäoikeudenmukaiseksi
koettuihin tilanteisiin esimerkiksi perheen parempituloisen puolison
joutuessa pitkäaikaiseen laitoshoitoon. Näiltä osin
valiokunta katsoo, että säännöksen täsmentämismahdollisuuksia
on asiakasmaksuja uudistettaessa syytä selvittää.
Totean, että tämä valiokunnan mietintö on
yksimielinen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun mietinnössä todetaan,
että esitys on kustannusneutraali, ja kun ed. Rehula totesi,
että Kuntaliittokin on todennut, että tämmöisenään
tämä kelpaa, niin ei se silti se Kuntaliiton tunnustus
kuitenkaan tee siitä kustannusneutraalia. Valtio ottaa
44 miljoonaa ja kunnat saavat 43 miljoonaa, niin miljoona siitä kunnille
tappiota tulee. Voipihan se olla, että miljoona on pieni
summa, mutta on se nyt jonkunlainen apu köyhässä taloudessa, tätä Havukka-ahon
ajattelijaa lainatakseni.
Sitten toisekseen tässä on tämä lakiesityksen toinen
puoli eli tämä metsävarallisuutta ja
metsätuloa koskeva osuus. Kun todetaan, että se
johtuu varallisuusveron poistamisesta, kun tietoa ei ole enää saatavissa,
niin siinäkin sen näkee, minkälaista
hapatusta tämä varallisuusveron poisto tälle
maalle aiheutti. Ministeriö joutuu valmistelemaan lakiesityksen,
hallitus sen käsittelemään ja vielä eduskunnassa
valiokunta ja täysistuntokin tämmöisen
asian takia joutuvat vaivautumaan. Olisi oltu poistamatta varallisuusvero,
niin tätäkään ei olisi tarvittu
ajan tuhlaukseksi täällä käydä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aika mielenkiintoista sikäli,
että hallitus on pystynyt tuomaan sellaisia esityksiä,
että tässäkin sosiaali- ja terveysvaliokunta
on antanut yksimielisen mietinnön, mikä minun
mielestäni on aika harvinaista kuitenkin noin yleisesti
ottaen.
Arvoisa puhemies! Mietinnössä on kyllä mielenkiintoisesti
ja ihan oikein todettu se, mitä tällaiset joustavat
säännökset mahdollisesti aiheuttavat
tuolla kunta- ja muullakin tasolla. Eli hyvin usein ne johtavat
määrättyihin epäoikeudenmukaisuuksiin
ja turhiinkin valituksiin. Tässä on vielä mainittu
tällainen esimerkkikin siitä, että jos
parempituloinen puoliso joutuu pitkäaikaiseen laitoshoitoon,
niin saattaa olla, että se johtaa määrättyihin
epäoikeudenmukaisuuksiin.
Arvoisa puhemies! Kokonaisuudessaan kyllä minunkin
mielestäni tämä hallituksen esitys ja mietintö sinällään
ovat hyviä.
Mutta erästä asiaa itsekin tässä jäin
miettimään, tätä hallituksen
esityksen toteamusta siitä, että tämän
metsätulon perusteena jatkossa on Verohallituksen vahvistama
metsän keskimääräinen tuotto,
ja siitäkin voidaan olla eri puolilla maata vähän
eri mieltä, mikä se metsän tuotto keskimäärin
on, ja varsinkin tilakohtaisesti se saattaa kyllä vaihdella
hyvinkin paljon. Eli siinä saattaa tulla eräs
epäoikeudenmukaisuuden tilanne, mutta en tiedä,
onko se nyt sitten niin suuri haitta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackan puheenvuoroon voi todeta, että todellakin
alkaa näyttää siltä, että valiokunta
ja erityisesti oppositio ovat ryhtyneet käyttäytymään kummallisesti,
kun vastalauseita ei nyt tule selvissäkään
tapauksissa. Mutta ehkä nyt voisi puolustukseksi sanoa,
että tässä tapauksessa se johtuu siitä,
että tämän lain varsinainen ongelma on sen
vaikutus valtionosuuksiin. Valiokunta juuri tänään äänesti
hallintovaliokunnalle annettavasta lausunnosta, joka koskee siis
kuntien sosiaalitoimen valtionosuuksien 2 prosentin alentamista,
ja tähän lakiin liittyvä pahin pulina
tullaan purkamaan sitten siihen jätettävässä eriävässä mielipiteessä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka ihmetteli, missä on
vastalause. Minusta voi olla jonkunlainen tavoite, että päästäisiin
tilanteeseen, että vastalauseita ei tarvita. Tiedän
senkin, että oppositio pyrkii kaivamallakin kaivamaan kohtia,
joilla hallituksen esitykseen pääsisi kiinni.
Tässä esityksessä tämä rahoitus, aivan
kuten ed. Erkki Virtanen äsken totesi, on kriittisesti
tarkasteltava asia. Mutta peruslähtökohta tässä lakiesityksessä on
ensiksikin avo- ja laitoshoidon rajan madaltaminen. Toisekseen kaikkein
pienituloisimpien käyttövara hieman kasvaa. Ja
sitten tämä harkinnanvaraisuus, joka tähän
maksun määräytymiseen liittyy, saattaa olla
ongelmallinen ja tästä harkinnanvaraisuudesta
saattaa seurata ongelmatilanteita, mutta se harkinnanvaraisuuskin
käsitykseni mukaan on sen kaltainen, että sillä on
tähänkin asti pärjätty, ja tämä lakiesitys
ei tähän harkinnanvaraisuuteen ole uutta tuomassa.
Minusta se on positiivinen asia, että tässä lakiesityksessä valiokunta
yksimieliseen mietintöön pääsi.
Yleiskeskustelu päättyi.