Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen metsätalous on kriisiytymässä.
Meillä on esimerkkejä lähimenneisyydestä,
joista karmeimmin olen itse kokenut Voikkaan UPM:n tehtaan lopettamisen,
jossa yhteydessä irtisanottiin 1 100 työntekijää.
Tänä aamuna ovat tulleet julkisuuteen Enson päätökset,
jotka merkitsevät vähintään
saman suuruisen henkilöstön irtisanomista eri
puolilla Suomen metsäteollisuuspaikkakuntia. Näillä on
merkitystä monella tavalla paitsi näiden ihmisten
tuleviin kohtaloihin myöskin alueiden tulevaisuuden kannalta.
Näyttää siltä, että monet
joutuvat sen totuuden eteen, mistä hankkia itselle ja perheelle
toimeentulo ja mitenkä yleensä tästä selvitään.
Haluaisin tässä vakavassa tilanteessa vedota arvoisaan
pääministeriin ja kysyä:
Mitä hallitus aikoo näiden viimeaikaisten
irtisanomisten osalta tehdä, ja mitenkä se aikoo
hoitaa jälkihoidon Voikkaan tehtaan osalta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Metsäteollisuus on rakennemuutoksen kohteena.
Kustannuskehitys, markkinat, kapasiteetin ylijäämäongelmat
ovat todellisia, ja tällä vuosikymmenellä on
nähty, voi sanoa, niihin liittyen monia johtopäätöksiä.
Metsäteollisuuden työpaikkojen koko määrä on
tällä vuosikymmenellä alentunut noin
4 000:lla, mutta on silti ehkä väärin
sanoa, että ala olisi kriisiytymässä,
sillä alan liikevaihto Suomessa on noussut tämän
vuosikymmenen aikana noin 12:sta 16 miljardiin euroon ja metsäteollisuus
on tehnyt merkittäviä investointeja tämän
vuosikymmenen aikana myös Suomeen.
Nämä Stora Enson tämän aamun
supistukset olivat äärimmäisen ikävä,
kielteinen uutinen. Ne kohdistuvat muutoinkin vaikeiden rakennemuutosten
paikkakunnille. Hallitus on käynnistänyt hyvin
nopeat toimet asiasta, ja siitä kohta ministerit Pekkarinen
ja Cronberg kertovat tarkemmin. Nyt on hyvin tärkeää,
että yhteiskunta, sen eri viranomaiset, te-keskukset, kaupungit,
kunnat, alueiden yrityselämä ja Stora Enso myös
yhtiönä muodostavat sellaisen yhteistyön,
jolla myös näistä ongelmista selvitään.
Nämä irtisanomiset tapahtuvat ajankohtana, jolloin
meillä talous kasvaa ja työvoiman kysyntä on
nousussa. Meillä on mahdollisuus löytää uutta
työtä, kun välittömästi
ryhdytään toimiin.
Hallitus on tänään neuvotteluissaan
päättänyt siitä, että ensi
viikolla annettavalla täydennyskirjeellä ensi
vuoden budjettiin kohdistetaan 15 miljoonaa euroa rakennemuutospaikkakuntien
työllisyysperusteisiin ja muihin yritysten investointitukiin.
Samoin tänään annetussa tämän
vuoden neljännessä lisäbudjetissa vapautetaan
reilut 4 miljoonaa euroa työllisyysperusteisiin investointitukiin
käytettäväksi, eli meillä on
rahoituspohjaa olemassa, ja nyt pitää ryhtyä yhdessä töihin, joilla
löytyy sellaisia yrityksiä, jotka ovat valmiita
tätä työvoimaa ottamaan käyttöön.
Pyydän, että tässä samassa
yhteydessä ministerit Pekkarinen ja Cronberg voisivat valottaa niitä toimenpiteitä,
joihin hallinto on jo tänään ryhtynyt.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Meillä on edellisten kokemusten jäljiltä tällainen
korkea virkamiestyöryhmä, joka on jo tänä aamuna
tehnyt valmistelutyönsä, ja sen esityksen pohjalta
hallitus päätti tämän 15 miljoonan
euron kohdentamisesta tällä kirjeellä,
mikä eduskuntaan tulee, näille rakennemuutospaikkakunnille.
Samaan aikaan, kun valtakunnan tasolla, koko maan tasossa, on
ryhdytty näihin sanottuihin toimiin, niin varsinaiset konkreettiset
toimet tapahtuvat kuitenkin tuolla maakunnissa, sekä Kemijärven
ympäristössä että sitten tuolla
Kymessä. Siellä te-keskusjohtajien toimesta on
jo tänään pidetty ensimmäiset
kokoukset, joissa on käynnistetty se valmistelukoneisto,
jonka ydintehtävä on yhtäältä tunnistaa
ne toimet, joilla parannetaan nyt näitten irtisanomisten
kohteeksi joutuneitten ihmisten edelleensijoittumismahdollisuuksia
muualle, muihin työpaikkoihin, ja toisaalta kartoittaa
ne kohteet, joissa valtio investointituin voisi edesauttaa uusien
työpaikkojen syntymistä vanhoihin yrityksiin ja
myöskin ihan kokonaan uusien yritysten synnyttämistä.
Hallitus on päättänyt, että se
nimeää nämä seudut nopean rakenteellisen
muutoksen kohdepaikkakunniksi, mikä tarkoittaa sitä,
että niillä alueilla voidaan myöntää tällaista
korotettua tukea, investointitukea siis. Edelleen nämä alueet nimetään
tällaisen ensimmäisen vieraan työntekijän
palkkaustuen piiriin. (Puhemies: Aika!)
Arvoisa puhemies! Nämä toimenpideryhmät valmistelevat
esityksensä tämän yrityksen kanssa yhdessä.
Yritys on luvannut olla mukana konstruktiivisesti asiassa.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Voikkaan ja Perloksen kokemusten pohjalta
on työpolitiikassa kehitetty investointitukien lisäksi
toimenpide-esitys, joka on muutosturva. Se antaa mahdollisuuden
pitää huolta työntekijöistä.
Tässä tilanteessa kaikki työvoimatoimistot
alueilla ovat jo valmiustilassa. Muutosturva antaa mahdollisuuden
työnhakuun vielä töissä ollessa
ennen irtisanomista. Se antaa mahdollisuuden etsiytyä koulutukseen,
ja tätä kautta on saatu aikaan erittäin
hyviä siirtymävaiheita, nopeasti työstä työhön
tai työstä koulutukseen.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Uskallan kyllä olla pääministerin
kanssa eri mieltä. Suomen metsäteollisuus laajasti
käsitettynä on kriisiytymässä.
Nämä henkilöstöön kohdistuvat toimenpiteet
ovat vain pieni osa. Stora Enso on ilmoittanut, että jos
ei näihin tervehdyttämistoimenpiteisiin
valtakunnassa metsäteollisuuden osalta ryhdytä,
seuraa jatkotoimenpiteitä. Pitääkö meidän
vartoa niin kauan, että pääministeri sen
jälkeen tunnustaa, että sitten on todella kriisi?
Stora Enson esittämät perusteet tälle
irtisanomiselle liittyvät myöskin tähän
maassa harjoitettuun keskusteluun ja politiikkaan metsäteollisuudesta.
Näillä mielestäni on ihan suora yhteys
siihen politiikkaan, jota nykyinen hallitus on metsäteollisuuden
suhteen harjoittanut. Ennen vaaleja muun muassa kokoomus puhui vahvasti
Venäjän-suhteiden tiivistämisen tarpeesta.
Käytännössä hallitus ei kuitenkaan
ole harjoittanut tiiviimpää yhteistyötä tähän
suuntaan puukauppojen aikaansaamiseksi. Hallitusta voidaankin syyttää enemmän
toimettomuudesta kuin suhteiden tiivistämisestä.
(Puhemies: Aika! — Ed. Zyskowicz: Sekin on nyt kokoomuksen
vika!) Tällä samalla on yhteytensä metsäteollisuuden
tilanteeseen ja sen tekemiin päätöksiin.
Kysyn:
Aikooko hallitus nyt vihdoinkin puuttua tiedossa oleviin metsäteollisuuden
ongelmiin ja omalta osaltaan ryhtyä pelastamaan Suomen metsäteollisuutta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kysyjä, ed. Koski, on oikeassa siinä,
että aivan niin kuin Stora Enso tiedotteessaan kertoi, mikäli
Venäjä toteuttaa puun vientitullisuunnitelmastaan
myös ne seuraavat askeleet, niin silloin meidän
teollisuutemme todella kriisiytyy. Menetämme erittäin
paljon tuotantokapasiteettia, kun raaka-ainetta ei ole, ja tämä kyllä tiedostetaan.
Nämä ovat jatkuvien neuvottelujen kohteena. Itse
asiassa parhaillaan on käynnissä neuvottelut puutulleista.
Venäjä on tehnyt tällä viikolla
ensimmäisen ratkaisuesityksensä, ja se on esitys,
josta nyt neuvotteluja ei saa päästää katkeamaan
unionin ja Venäjän välillä.
Suomi on jatkuvassa yhteydessä komissioon tässä kysymyksessä.
Me ylläpidämme myös kahdenvälisiä yhteyksiä.
Tämä on ollut viimeisten kahden vuoden aikana
esillä oleva ongelma, ja uskon, että edustajan
puoluetoverit, jotka edellisessä hallituksessa olivat,
tuntevat erittäin hyvin sen työn, jota tässä taustalla
on tehty.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Oli kyllä hämmästyttävää kuulla
se vähättely tämän ongelman
edessä, jolla pääministeri aloitti ensimmäisen
puheenvuoronsa. Viidesosa meidän hyvinvoinnistamme tulee
edelleenkin tavalla tai toisella metsästä, ja
se, mitä siellä tapahtuu, on kyllä nyt
tosi huolestuttavaa. Keskeisenä syynä muiden vaikeuksien
ohella, jotka maailmalta tulevat, on se, että puun saatavuus
on uhattuna ja puun hinta noussut pilviin, tiettyjen lajien hinnat lähes
kaksinkertaistuneet.
On selvää, että tästä tulee
aikamoinen taakka, ja nyt sen tuloksena uhkaa kokonaisten tehtaiden sulkeutuminen,
kokonaisten tehtaiden sulkeutuminen. Ja tämä kerrotun
mukaan ei ole edes päätepiste, vaan sama yhtiö ilmoittaa,
että se on valmistautumassa mahdollisesti lisätoimiin,
ja on suuri riski, että muut yhtiöt tulevat perässä.
Tilanne on todella vakava. Tarvitaan nopeita ja tehokkaita toimia,
jotta puuhuolto voidaan turvata. (Puhemies: Aika!) Kysyn:
Mitä hallitus aikoo tehdä tämän
koko puuhuollon turvaamiseksi? Tähän ei riitä se,
että niistä rahoista, jotka täällä on
aikaisemmin leikattu muutospaikkakuntien tukena, nyt osa palautetaan.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minä nyt toivon, että sanamuodoista, joita
olen käyttänyt, ei voisi syntyä sellaista
vaikutelmaa, että vähättelisin jollakin
tapaa tätä ongelmaa. Hallitus on välittömästi
Stora Enson päätöksen julkistamisen jälkeen
ryhtynyt kaikkiin niihin toimenpiteisiin, joihin ryhdyttiin. Ja olemme
pitkään tienneet ja tiedämme sen, että jos
Venäjän puutulliratkaisu menee loppuun saakka,
niin sillä on dramaattiset vaikutukset. Silloin ei puhuta
1 100:sta vaan yli kymmenkertaisesta määrästä irtisanottavia.
Silloin, jos viidennes meidän raaka-ainepohjastamme putoaa, sillä on
kriisinomainen vaikutus. Tämän ennaltaehkäisemiseen
on kaikki voimat käytössä.
Sen lisäksi voidaan tehdä ja pitää tehdä toimia,
joilla meidän omien metsiemme tuottoa lisätään.
Metsänparannusvaroja tullaan nostamaan tämän
hallituskauden aikana vuoteen 2011 mennessä 20 miljoonalla
eurolla. Samalla tulemme suuntaamaan kohdistettuja toimia infrastruktuurin
parantamiseen. Nämä ovat niitä keinoja, joilla
valtiovalta (Puhemies: Aika!) voi edistää tätä puuhuollon
turvaamista.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kemijärvellä ja Itä-Lapissa
harjoiteltiin jo viime kaudella sopeutumista äkilliseen
rakennemuutokseen, kun Salcomp siirsi koko tuotantonsa Kiinaan.
Juuri kun tuosta iskusta oli toivottu, saatiin uusi ikävä uutinen.
Stora Enso lopettaa kannattavan ja tehokkaan sellutehtaan, siis
kannattavan ja tehokkaan. Viime kaudella Itä-Lappi nimettiin
sellaiseksi rakennemuutosalueeksi, mistä ministeri Pekkarinen
sanoi, mutta valitettavasti ne toimet, joita sinne aiottiin kohdentaa,
jäivät puolitiehen. Siksi kysynkin pääministeri Vanhaselta
ja ministereiltä Pekkarinen, Cronberg ja Vehviläinen:
Oletteko valmiit sitoutumaan siihen, että valtion ja
näiden rakennemuutosalueitten välillä tehdään
selvä kirjallinen, konkreettinen sopimus tukitoimista,
jotta saadaan varmuus, että ne toimet toteutuvat? Eikö tätä uutta
superministeriötä perusteta juuri tehokkaampaa
aluepolitiikkaa varten?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Äsken ministerit Pekkarinen ja Cronberg
jo kertoivat niistä alueellisista työryhmistä, jotka
siis perustetaan. Kemijärveä varten tarvitaan
työryhmää, johon kootaan kaikki toimijat, valtion
viranomaiset, koulutusviranomaiset, alueen yritystahoja edustavat
ja yhtiö itse ja kaupungin edustajat, maakuntaliitto. Siihen
tulevat kaikki ne toimijat, jotka voivat vaikuttaa elinkeinojen
kehittämiseen, uusien työpaikkojen perustamiseen.
Ne tekevät tiivistä yhteistyötä,
ja valtiolla on sitten myös rahoitusmahdollisuuksia tukea tätä.
Sitä varten tulemme ensi viikolla budjetin täydentävässä kirjeessä varaamaan
rahaa myös sitä Kemijärven työryhmää varten.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ei tuohon kovin paljon täydennettävää jäänyt,
mutta ehkä kannattaa sekä ed. Mustajärvelle
että myöskin ed. Heinäluomalle sanoa,
että kun tämä irtisanomisten määrä on
suuri ja merkittävä mutta kuitenkin verrattomasti
pienempi kuin eräät edeltävät,
vastaavan tapaiset tapaukset, niin siihen välittömästi
15 miljoonan euron lisän osoittaminen muiden tukirahojen
lisäksi minusta kertoo siitä, että hallitus todellakaan
ei vähättele. Minä en muista niitten vuosien
aikaan, joita tässä talossa olen ollut, että on
vastaavalla tavalla ja vastaavalla nopeudella reagoitu.
Mitä tulee aikaisempiin toimiin edellisellä vaalikaudella,
(Ed. Laitinen: Paljonko niitä leikattiin?) niin voi todeta,
että kyllä niihin hankkeisiin, mitä tuli
Kemijärven alueelta, kyettiin reagoimaan. Liikenneinvestoinneista
en nyt vastaa tässä yhteydessä. Ne yritysinvestoinnit,
mitä sieltä kyettiin osoittamaan, kyettiin myöskin
pääsääntöisesti rahoittamaan.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämähän on valtion
omistajapolitiikkaa myös, ja täällä ministeri
Häkämies ei ole vielä puhunut ollenkaan
siitä, millä tavoin valtio on osallistunut näihin
keskusteluihin. Suomessa on edelleen paljon metsiä, Suomessa
on energiaa saatavissa. Meillä on osaavaa työvoimaa,
ja tämä on yksi meidän kansallisvarallisuutemme
tärkeä osa. Nyt täällä ollaan
pelkästään luopumassa, pelkästään ollaan
myymässä suomalaista omaisuutta, ja kuitenkin
meidän pitäisi tähän panostaa.
On paljon sellaisia valtioita kuten esimerkiksi maailman suurimman
energia- mutta myös valuuttavarannon omistava Kiina, joka
on kiinnostunut yhteistyöstä nimenomaan sellaisten
yritysten kanssa, joilla on raaka-aineet lähellä.
Minkälaisia keskusteluja ja tulevaisuudennäkymiä valtiolla
on ollut tässä tilanteessa, koska aina on erilaisia
vaihtoehtoja? (Ed. Tennilä: Käsien levittelyä!)
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Suomen valtio todellakin omistaa kyseisestä yhtiöstä 12,5
prosenttia ja määräysvallasta 25 prosenttia.
Mutta kysymyksessä on pörssiyhtiö, niin
kuin kysyjä hyvin tietää. Pörssiyhtiössä liiketoimintapäätökset
tekee yhtiön hallitus. Tämä omistaja
käyttää valtaansa sitten yhtiökokouksessa,
ja tätä asiaa ei sinne viety. On selvää ja
on nähtävissä jo useamman vuoden ajalta,
että yhtiön kannattavuuskehitys oli sen kaltainen,
että siellä on jotakin tehtävä.
Minä itse tuolta alueelta, Kymenlaaksosta, kotoisin
olevana tiedän toki, kuinka kipeitä nämä ratkaisut
ovat, mutta yhtiön hallitus tekee nämä päätökset
ajatellen kaikkia osakkeenomistajia ja yhtiön tavoite on
tuon kannattavuuden palauttaminen, jotta nyt sitten nuo jäljelle
jäävät työpaikat voitaisiin
säilyttää. Kun täällä kritisoitiin,
haluan antaa kyllä pääministerille tunnustusta
siitä, että hallitus lähti liikkeelle
erittäin nopeasti, varmaan teki suomenennätyksen
siinä, että nämä valtiovallan
toimet, (Puhemies: Aika!) lievittävät toimet,
on pantu käyntiin heti samana päivänä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Välittömänä syynähän
tähän katastrofitilanteeseen on Stora Enson Amerikan
seikkailu. Miljardeja euroja paloi rahaa sillä seikkailuretkellä.
(Ed. Sasi: Kuka oli ministeri silloin?) Nyt kurssia nostatetaan
näillä kovilla ja tylyillä päätöksillä.
Mutta arvoisa valtionyhtiöiden ohjausministeri, vai mikä se
teidän roolinne nyt mahtaa olla, onko se ohjaamattomuusministeri,
kaiken yksityistämisen jälkeenkin Suomen valtio
omistaa Stora Ensosta 25 prosenttia äänivallasta
ja Kela 10 prosenttia. Teillä on käsissänne
35 prosentin osakepotti. (Ed. Laakso: Suurin omistaja!) Venäjän
suuntaan te hoitte, että Venäjä, Venäjä,
Venäjä-uhka.
Mitä te olette sanonut Storan johtajille tässä tilanteessa,
kun he kysyivät teiltä, mitä tässä tehdään,
vai onko niin, että teiltä ei kysytty edes mitään?
Koska te tiesitte tästä, ja mitä te sanoitte? Tämähän
ei voi olla niin, että valtio on iso omistaja ja sitten
vaan todetaan, että ne tekivät semmoisen päätöksen,
olipa ikävä juttu, ja nyt koetetaan paikata näitä vaurioita
laastarilla.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Totta kai omistajaohjausministeri käy
keskustelua yhtiön johdon kanssa, (Ed. Tennilä:
No, mitä te sanoitte?) ja tämä tilanne,
niin kuin kerroin, oli tiedossa. Te sanoitte, ettei mitään
tehdä. Otetaan nyt yksi esimerkki. Esimerkiksi tämä Kemira
GrowHow sai uuden isännän ja sitä kautta
(Ed. Tennilä: Ei ruveta Kemirasta puhumaan, puhutaan Storasta
nyt!) selvästi otettiin askel eteenpäin, jotta
saataisiin Itä-Lapissa sijaitseva Soklin kaivos auki. Se
on varmasti positiivinen asia.
No, mitä sitten tulee tähän Stora
Ensoon ja tuohon Amerikan kauppaan, johon vetoatte: Ensinnäkin
yhtiö kertoo, että sillä ei suoraa suhdetta
ole. Tuo kauppa tehtiin vuonna 2000. Näin jälkikäteen
varmasti se hinta oli korkea. Saman virheen teki moni muukin, mutta
silloin, niin kuin sanottu, oli toinen hallitus ja silloin tuon
asian päällä istui silloinen kauppa-
ja teollisuusministeri Tuomioja, joka siinä aika lähellä istuu,
että kysykää sitten häneltä sitä asiaa.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus tarjosi tuttuja lääkkeitä tähän
metsäteollisuuden kriisiin: muutosturvaa, työllisyysperusteisia
investointeja. Ne ovat tosi tuttuja, näitä juuri,
joita kokoomus halveksi ennen vaaleja. Ja nyt sitten nämä lisäykset,
joita budjettiin tulee: sehän on vähän
naurettavaa, että ensiksi ne poistetaan ja sitten lisätään.
Vaikka näin voi tehdä maailmanennätysvauhtia,
sisältö tästä jää puuttumaan.
Arvoisa puhemies! Haluan kysyä kuitenkin, koska asia
on erittäin vakava ja metsäteollisuuden tulevaisuus
näyttää synkältä. Suomen
tulevaisuus lepää puussa ja päässä,
ja päällä menee vähän
paremmin kuin puulla.
Onko hallituksella nyt tarkoitus esimerkiksi tulevaisuusselonteon
yhteydessä tarkastella syvällisemmin metsäteollisuuden
tulevaisuutta? Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta on jo päättänyt
näin tehdä, mutta tiedämme, että eduskunnalla
sinänsä on erittäin vähän
resursseja tehdä näin. Mutta hallituksen tehtävä on
nähdä (Puhemies: Aika!) strategiset kysymykset
nyt suurina, ja nyt on niitten aika.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Jo se hallitus, jossa ed. Jaakonsaaren puolue
oli mukana, käynnisti suomalaisen metsäteollisuuden
uudistautumisen ja uudistustyön, ei yksin, vaan nimenomaan
alan kanssa. (Ed. Jaakonsaari: Mutta jatkatte sitä!) Teollisuus
tarvitaan tässä itse mukaan. Sen omat panostukset
esimerkiksi tutkimukseen, teknologiaan, kehittämistyöhön
ovat olleet mitättömän pieniä,
alle puoli prosenttia liikevaihdosta. Nyt me olemme käynnistäneet, muutama
viikko tai kuukausi sitten on perustettu esimerkiksi tämä ensimmäinen
niin sanottu Shok, Strategisen huippuosaamisen keskittymä,
juuri tänne metsäteollisuuden alalle. 50 miljoonaa
euroa on pantu rahaa likoon, valtaosa yrityksiltä itseltään,
mutta erittäin merkittävät panostukset
myöskin valtiovallan puolelta. Tarkoitus on uudistaa
metsäteollisuutta, myöskin niitä tuotteita.
Tarkoitus on, että uudesta liikevaihdosta itse asiassa
erittäin merkittävä osa, jopa 40 prosenttia,
on 15 vuoden päästä muita kuin niitä tuotteita,
joiden tällä hetkellä edes tiedetään
välttämättä olevan markkinoilla.
Tässä esitin kuvaa vähän siitä,
eikä tämä ole vain tämän
hallituksen ansiota tai edellisen, kummankaan, tässä ovat
yhteistyössä (Puhemies: Aika!) eri hallitukset
toimineet alan kanssa ja saaneet mielestäni välttämättömän
käänteen aikaan.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! 2,5 miljoonan kuutiometrin kapasiteetin menetys raakapuun
käytössä, joka valtaosaltaan on pyöreätä puuta,
on suuri menetys. Ja tiedämme, että valtaosa tästä puusta
tuottaa myöskin kotimaista uusiutuvaa energiaa selluntuotannon
yhteydessä, sekin on myönnettävä.
Mutta rehellisyyden nimissä on myönnettävä,
että tämän hallituksen toimesta sekä metsänparannusvaroihin,
alemman tieverkon kehittämiseen että metsätilojen perintöverouudistukseen
ollaan satsaamassa tulevaisuudessa selvästi enemmän,
jotta (Ed. Skinnari: Näpertelyä! — Välihuutoja
vasemmalta) raaka-aineen tuotanto jatkossakin voisi olla mahdollista.
Puun hinta määräytyy markkinataloudessa
markkinoilla, sille emme voi mitään, ja se on
syytä teidänkin tunnustaa. Me voimme kysyä, mitkä ovat
ne toimet, joita esimerkiksi budjetin lähetekeskustelussa
te esititte. Te kyseenalaistitte kaikki. (Puhemies: Aika!) Nyt minä kysyn
ministeri Pekkariselta:
Mitä te luulette, mikä merkitys tällä menetyksellä tulee
olemaan uusiutuvan energian kotimaisuuden osuudelle ja mikä merkitys
tällä on hiilidioksidipäästöille?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tällä on toki merkitys,
koska koko meidän metsäbioenergian käytöstä 80
prosenttia tulee metsäteollisuuden sivutuotteena. Nämä jäteliemet,
vastaavat, ne muodostavat 80 prosenttia koko Suomen metsäteollisuuden
bioenergiapohjasta. En voi sanoa, että tässä on
monesta prosentista kyse, mutta jonkun prosentin vaikutus tietysti
tällä on, ellei nyt sitten synny uutta
teollisuutta nimenomaan, joka nojaa puuhun, joka tuottaa myös
näitä sivujakeita.
Mitä muutoin tulee tähän kysymykseen,
todellakin metsänparannusvaroja on nyt lisätty,
toisin kuin — en vertaa nyt kovin kaukaiseen aikaan — joskus
aikaisemmin on voitu lisätä. Tällä kertaa lisätään,
joskus aikaisemmin ei lisätty sillä tavalla kuin
nyt on voitu tehdä.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Ilolla tervehdin tätä hallituksen
todella nopeaa toimintaa tässä rakennemuutokseen johtavassa
tilanteessa (Välihuutoja vasemmalta) ja todella halua auttaa
näitä alueita ja ahdinkoon ajautuvia ihmisiä.
Puun saatavuus on ilman muuta avaintekijöitä jäljelle
jäävien työpaikkojen säilyttämisessä,
ja siinä on ilman muuta hallituksellakin mahdollisuus toimia
kansainvälisten suhteiden eteen.
Mutta mikä on hallituksen rooli esimerkiksi siinä,
kun hienopaperimarkkinoiden kysyntä vähenee ja
pienenee ja alan kannattavuus pienenee? Miten hallitus tämmöisessä tilanteessa
voi yksinkertaisesti toimia?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä ydinsanoma varmaan liittyy
siihen, että siitä raaka-aineesta, mikä meillä on,
meidän on tehtävä maailman korkeinta,
parasta osaamista käyttäen, maailman parasta teknologiaa
hyödyntäen entistä kalliimpia tuotteita.
Se on se ydinviesti. Emme me pärjää enää jatkossa
yhtä hyvin kuin tähän saakka niiden maiden
kanssa, joissa puu kasvaa seitsemässä vuodessa,
tuottaa yhtä paljon kuin meillä suurin piirtein
sadassa vuodessa. Meillä pitää suhteellisten
kilpailuetujen tulla jostakin, ja ne ovat nämä osaamisen,
teknologian, kautta saatavat, jotka ovat suomalaisessa hyvässä alan
työvoimassa ja suomalaisessa hyvässä alan
teknologiaosaamisessa, ja näihin me panostamme entisestään
myös näillä toimilla, mistä nyt
on puhetta, mistä hallitus on tehnyt periaatepäätöksen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Viime kesänä ajankohtaiskeskustelussa
jo sosialidemokraatit peräsivät hallitukselta
määrätietoisempaa, aktiivisempaa toimintaa
metsäteollisuuden ja sahateollisuuden toimintaedellytysten
varmistamiseksi erityisesti puutullien ja nousevien kantohintojen
yhtälöä vastaan. Tämä järisyttää taloutemme,
työllisyytemme perustaa hallitsemattomalla tavalla, on
aluetaloudellisesti erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomelle
ja koko kansantaloudelle nyt kohtalokas.
Tähän arvosteluun on yhtynyt myös
Elinkeinoelämän keskusliiton johto. Se toteaa,
että hallitus ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin. Presidentti saa
tunnustusta, mutta hallitus ei ole tullut katsomosta, jossa se tyynenä seuraa
MTK:n lyhyen tähtäimen edunvalvontaa, kantohintojen
nousua, tyynenä. Ei tässä asiassa voida
mennä Brysselin selän taakse. Tämä on
kansallisesti niin keskeinen asia, että Suomen on aikaansaatava
Venäjän viranomaisten kanssa hallitustasolla ja
metsäteollisuuden toimijoiden kesken sellainen tiivis yhteistyö,
jolla todella auotaan nämä solmut ja ratkaistaan
tämä puuhuollon kysymys.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Koetan kuitenkin kysymyksen tuosta kritiikistä löytää.
Sitä, mitä puutulleista kerroin, ei tarvinne
toistaa. Emme me siinä mene Brysselin selän taakse, mutta
muistutamme siitä, että tullit ja kauppapolitiikka
kuuluvat unionin kompetenssiin. Mutta Bryssel toimii tässä myös
niiden neuvojen mukaan, joita me Suomesta annamme. Sen lisäksi meillä on
myös Suomen ja Venäjän väliset
jatkuvat keskustelut tässä aiheessa. Me olemme
järjestäneet metsäalan huippukokouksen,
mutta tässä asetelmassahan kyse on Venäjän
puolelta siitä, että näissä metsäalan
huippukokousideoissa sinänsä Venäjän
sanoma on se, että he haluavat investointeja. Sen tähdenhän
he ovat strategisesti määrittäneet tavoitteekseen
nostaa vientitulleja pakottaakseen investointeja lännestä sinne.
Tässä menevät intressit jonkin verran
ristiin. Me haluamme nojata niihin pelisääntöihin,
joita maailmankaupassa pitää noudattaa, joista
EU:n ja Venäjän välillä on 2004
kertaalleen sovittu (Puhemies: Aika!) eli edellisen hallituksen
aikana. Sen pohjalta pitää nyt löytää myös
tähän vientitullikriisiin ulospääsy,
ja se esitys, jonka Venäjä toissa päivänä jätti,
muodostaa minusta semmoisen pohjan, jonka pohjalta ratkaisu voidaan
tehdä. Nyt ei keskusteluja saa päästää Brysselin
ja Moskovan välissä katkeamaan, vaan siitä pitää saada ratkaisu,
joka vie meidät tästä umpikujasta ulos.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kaksi isoa syytä. Toinen syy on se, että yksityistetään,
annetaan valtaa pois valtiolta. Tämä hallitus
suunnittelee yhä voimakkaammin vallan antamista ulos, ja
sitäkään valtaa, omistamista, mitä on,
lammasmaisesti ei käytetä. Omistaja, valtio, ei
omaa tahtotilaansa tässäkään
asiassa tuo esille. Herra pääministeri, kysymys
kuuluu: Aiotteko te vetää tämän
yksityistämisohjelman pois valtuuksien nostamisen osalta
eduskunnasta, ettei niitä loppujakin kruununjalokiviä myydä?
Ja toinen on ison luokan kysymys: Suomessa on irtisanominen,
lomauttaminen huomattavan halpaa. Aiotteko tehdä sille
jotakin, jotta sillä puolella myös Suomi on kilpailukykyinen,
jos tällaista termiä tässä asiassa
voi käyttää?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei hallituksella ole mitään
yksityistämisohjelmaa. (Vasemmalta: On!) Minusta eduskunnan
jäsenenä tällaisen väitteen
esittäminen, kun kuitenkin valtiovalta toimii tässä omistajana,
on väärää informaatiota. (Ed.
Tennilä: Ei ole!) Jokainen ratkaisu tehdään
erikseen. Edellinen hallitus myi valtion omaisuutta 4,9 miljardilla
eurolla. Se hallitus, jossa vasemmistoliitto oli mukana, taisi muuten
myydä ehkä jopa enemmän, ehkä jopa
enemmän, en jaksa muistaa lukuja tarkkaan. Te varmasti
muistatte ne luvut paremmin.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On syytä alleviivata sitä,
että myyntivaltuus, josta ed. Martti Korhonen puhui, on
eri asia kuin myynti. Aivan kuten pääministeri
sanoi, meillä on erittäin maltillinen politiikka tässä suhteessa.
Tämän kuluneen vuoden aikana valtio on luopunut
vajaasta miljardista. Vastaava luku edellisen hallituksen aikana
oli 5 miljardia neljän vuoden aikana. Eli tämä kertoo
siitä, että meillä ei ole mitään
ideologista eikä mitään muutakaan myyntisuunnitelmaa.
Meillä ei ole salaisia eikä julkisia myyntilistoja,
vaan myydään silloin, kun sen yhtiön
ja suomalaisten etu niin vaatii, niin kuin nyt Kemira ja Kemira
GrowHow, molemmat, ovat aivan erinomaisia esimerkkejä siitä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ihan rehellisesti on annettava hallitukselle
tunnustus nopeasta reagoinnista tämän päivän
tilanteeseen ja tästä 15 miljoonan euron rahoituksesta,
jolla voidaan tehdä se, mitä on nopeasti tehtävissä.
Mutta se tilanne, että nämä tämän
päivän dramaattiset uutiset koskevat aika pieniä paikkakuntia,
herättää kysymyksen, miten näiden
kohteena olevat perheet menestyvät tai pärjäävät.
Ne tarvitsisivat kenties kriisiapua. Esimerkiksi asuntojen hinnat
Kemijärvellä, miksei Kymenlaaksossakin, lähtevät
helposti laskemaan, ja korkotaso on nousussa, ja monia tällaisia
kysymyksiä.
Onko hallitus paneutunut tähän puoleen, miten
perheiden, joita tämä konkreettisesti koskee, voimavarat,
henkisetkin voimavarat ja taloudelliset sen mukana, turvataan?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Muutosturva työvälineenä näissä tilanteissa
ottaa nimenomaan huomioon koko perheen. Siinä yritetään
edesauttaa perheen joko muuttoa tai sopeutumista. Siinä tarjotaan
koko perheelle apua. Nimenomaan tässä suhteessa
näemme, että siinä on mahdollisuus.
Asuntojen hinta on tietenkin sellainen asia, johon emme voi
vaikuttaa. Jos katsotaan Perloksen esimerkkiä, niin siellä nimenomaan
tämän muutosturvan ansiosta on saatu uusia työpaikkoja,
on saatu koulutusta, asuntojen hinnat eivät ole romahtaneet.
On tietenkin kysymys tästä, että on pieniä paikkakuntia.
Tässä ehkä Kaakkois-Suomessa emme ole
niinkään vaikeuksissa. Kemijärvi
on asia, johon paneudumme erittäin syvällisesti.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Nämä päätökset
tietysti ovat dramaattisia kaikilla paikkakunnilla, joita ne koskevat,
mutta ennen kaikkea ehkä Lapissa Kemijärvellä tilanne
on varsin paha, koska suuri teollinen työllistäjä,
ja nyt jo toinen, ollaan sieltä sulkemassa.
Ministeri Pekkarinen, mitkä ovat ne ajatukset, joita
hallituksella on uusista korvaavista työpaikoista ehkä juuri
Lapin osalta? Matkailuelinkeino on siellä lisääntynyt,
mutta ei tietysti kaikkia työllistä siinä piirissä.
Uutta teknologiaa pitäisi saada, uusia teollisia
työpaikkoja, näille alueille. Mitä hallitus
voi konkreettisesti tehdä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Pääasiallinen aloite tässä asiassa
on tietysti sen alueen itsensä käsissä.
Siellä jo ennen tätä päivää on
näissä erilaisissa alueohjelmissa katsottu, mitä siellä itse
pidetään tärkeänä.
Kyllä ne toimet siellä alueella liittyvät
ennen kaikkea matkailuun, mutta myöskin sellaisiin palvelutoimiin,
joita voidaan alueellistaa muualta. Kyllä nyt siinä työssä,
mikä on tänään jo alkanut Lapissa,
katsotaan paitsi nämä teolliset työpaikat,
niitten lisäysmahdollisuudet muualla, myöskin
tämmöiset palvelutehtävät, call
centerin tyyppiset, niitä vastaavat työpaikat, jotka
voisivat siirtyä sinne muualta. Siellä on hyvää,
osaavaa työvoimaa, ja uskon, että myöskin Kemijärvellä päästään
siihen, mihinkä nyt tämän vuoden aikaan
on päästy näillä muilla paikkakunnilla.
Minulla on tässä tilasto siitä, miten
on onnistuttu nyt tässä edellisessä urakassa.
Kahdeksasta seudusta yhtä paikkakuntaa lukuun ottamatta
kaikkialla muualla työllisyys on parantunut taakse jääneen
10—11 kuukauden aikaan. (Puhemies: Aika!) Minä uskon,
että näillä toimilla päästään
samaan.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Laihat on kyllä hallituksen eväät,
mitä nyt tässä tilanteessa luvataan Kymen
alueelle, jossa kolme paikkakuntaa joutuu tämän
irtisanomistilanteen uhriksi. Ihmettelen, kun hallitus ilmoittaa
suurena asiana täällä, että 15
miljoonaa annetaan ja että tänään
on nopeasti tehty päätös. Hyvä,
että edes se, mutta se on ehdottomasti riittämätön,
vaikka se jaettaisiin näiden kolmen paikkakunnan kesken.
Kymessä ongelmat ovat todella rajut tällä hetkellä,
ja kysynkin nyt hallitukselta, onko hallituksella muita eväitä kuin tämä 15
miljoonaa. Työryhmiähän täällä kuului yksi
ja toinen ministeri perustavan asian puitteissa. Siellä tarvitaan
nopeita toimenpiteitä. Kysyisin, kun hallitus nyt tällä hetkellä pohtii eri
virastojen siirtämistä alueille, (Puhemies: Aika!)
voisiko mahdollisesti väyläviraston saada Kymen
alueelle, joka tällä hetkellä on liikenneongelmissa
myös kaikkien muiden asioiden lisäksi.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Pyytäisin, että ei vähäteltäisi
kuitenkaan tätä 15:tä miljoonaa, ja sen
päälle on, niin kuin sanoin, tänään
annetussa lisäbudjetissa 4,3 miljoonaa euroa sellaisia
varoja, jotka vapautetaan nimenomaan työllisyysperusteisiin
investointeihin ja joita voidaan rakennemuutospaikkakunnilla käyttää.
Kyllä se suurempi ongelma nyt tulee olemaan se, että löytyy
kasvuhakuisia yrityksiä, löytyy uusia yrittäjiksi
haluavia, jotka pystyvät perustamaan sellaisia yrityksiä,
jotka voisivat ottaa käyttöön tätä valtion
apua siihen investointivaiheeseen. Näiden yritysideoiden
kaivamiseen nyt tarvitaan myös näitä työryhmiä,
sitä laajaa yhteistyötä, mikä pitää saada
aikaan. Kyllä tämä on samalla, voisi
sanoa, kutsu ympäri maata oleville yrityksille, joilla
on työvoimapulaa, -kapeikkoja olemassa. Nyt näillä paikkakunnilla
on työvoimaa, mahdollisuus saada investointiavustuksia.
Tulkaa sinne.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Haluaisin todeta tähän
ed. Hurskaisen kysymykseen, että alueellistamisasiat tehdään
aina omana päätöksenä. Mutta
sitten näistä liikennehankkeista, mitkä koskevat
Kaakkois-Suomea: Minun käsitykseni mukaan millekään muulle
alueelle ei ole tehty tähän mennessä niin paljon
päätöksiä kuin sinnepäin,
(Ed. Hurskainen: Ei ole ongelmiakaan missään niin
paljon!) jos ajatellaan tätä E18-ratkaisua, mikä on
kirjoitettu hallitusohjelmaankin, ja tehdään kovasti töitä,
että se liikenneinfra siellä kaakonkulmalla olisi
todella hyvässä kunnossa ja olisi turvallista.
Samalla sanon tässä, kun ed. Mustajärven
taholta myös viitattiin näihin liikennejärjestelyihin Lapissa,
että itse asiassa meillähän on erittäin paljon
esityksiä olemassa, jotka on kollattu läpi Lapin
joukkoliikennetyöryhmän osalta. Sen perusteella
on myös tehty tämän hallituksen osalta jo
päätöskin siitä, että Kemijärven
yöjunayhteys voidaan 1.3.2008 aloittaa. Kuten tässä ministeri Pekkarinen
sanoi, (Puhemies: Aika!) niin se on nimenomaan myös siellä paikallisten
ihmisten ja toimijoiden käsissä, miten tulevaisuutta
rakennetaan.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kun tässä tämän
rahan määrää vähäteltiin,
vielä kertaalleen: Ei tämän hallituksen
eikä ymmärtääkseni aikaisempienkaan
hallitusten pyrkimyksenä ole edes yrittää sitä,
että yksin valtion rahalla voidaan paikata se, mikä lähtee
pois. Valtion rahan rooli on tässä olla veturina
auttamassa yksityistä pääomaa investoimaan
sellaiseen, joka tuottaa työpaikkoja, ja kyllä kahdelle
alueelle tämä on aika merkittävä muun
rahan lisäksi.
Mitä tulee vielä siihen, miten on onnistuttu
aikaisemmin, jos nyt ajatellaan nimenomaan tätä Kymen
aluetta ja Karjalaa: Lappeenrannan seutukunnassa työttömyys
on laskenut tämän kauden aikaan 12,5 prosentista
9,8 prosenttiin ja Kouvolan seutukunnassa 11,8 prosentista 9,3 prosenttiin.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Vuonna 1999 valtion osuus ja vaikutusmahdollisuudet
Ensossa olivat ihan saman suuruiset kuin ovat tänä päivänä.
Siitä huolimatta mahdollisesti jopa pörssisäätiön
kannalta kyseenalaisesti toinen valtion edustajista hallituksessa
kyllä informoi KTM:ää, jossa todettiin,
selvitettiin, että tällainen investointihanke
ei vaikuta Yhdysvalloissa kovin perustellulta, mutta ei ollut kerta
kaikkiaan edellytyksiä tai omistajapolitiikan välineitä, joilla
tähän olisi voitu puuttua. Nyt kuitenkin kiinnostaa
tietää, jos teillä on ollut ennakkotietoa
asioista, onko viestitetty, että kaikki tämä, mitä nyt
Enso on tekemässä, on ok, vai olisiko tämä voitu
yhtiön sisälläkin saattaa harkintaan.
Ja toinen: Eikö tässä kannattaisi
meidän kaikkien, jotka olemme olleet tässä viime
vuosien yksityistämispolitiikassa osallisia, nyt vähän
miettiä, että kun meillä on tätä kansallisvarallisuutta, niin
sen sijaan, että nyt jatkuvasti haetaan valtuuksia sen
lisämyymiseen, (Puhemies: Aika!) oltaisiin myöskin
valmiita tarvittaessa sen nostamiseen niin, että voitaisiin
tällaisessa tilanteessa myös omistajavaltaa käyttää?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
ed. Tuomiojan esille nostamaan vallankäyttömahdollisuuteen vuonna
2000 tai sitten tällä kertaa: Kun Stora Enso teki
päätöksiä silloin vuonna 2000,
tuo kauppahan julkistettiin 22. päivä helmikuuta vuonna
2000, te olitte silloin kauppa- ja teollisuusministeri. Tuota kauppaa
on sitten jälkikäteen arvioitu muun muassa julkisuudessa
ja on todettu, että se oli ehkä näin
jälkikäteen arvioiden ainakin kallis, mutta yhtä kaikki
on arvioitu, mitä valtio-omistaja olisi tuolloin voinut
tehdä. Tuohon tv-ohjelmaan te ette mennyt, mutta siinä oli
sitaatti teidän lausunnostanne, joka kuului: "Kyse ei ollut
enää sellaisesta yrityksestä, jossa valtio
olisi voinut teoriassakaan harjoittaa omistajaohjausta." Eli tuo
oli teidän näkemyksenne silloin vuonna 2000, ja
nyt täällä aika moni on ihan toista mieltä,
että sillä samalla omistusoikeudella
olisi voinut tehdä ihan toisin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä tilanteessa on tietysti
tärkeintä huolehtia siitä, että mahdollisimman
moni työttömäksi jäävä työllistyisi
uudelleen. Tässä suhteessa hallitus on toiminut
hyvin ripeästi, ja on myöskin erittäin tärkeää,
että toimet myöskin konkretisoituvat samalla tavalla
kuin nyt on jo aiemminkin tapahtunut.
Ottaisin kuitenkin tässä esille myöskin
sen näkökulman, että erityisesti Kemijärven
tehtaan osalta suuri ongelma on ollut puun saatavuus, ja siinä se
Greenpeacen toiminta Ylä-Lapissa ja muu luontoaktivistien
toiminta on ollut hyvin haitallista. (Vasemmalta: Ei ole!) Kerron
tässä, mitä Ylelle on sanonut Kemijärven
kaupunginjohtaja Timo E. Korva: "Olen nähnyt toivottomana
luonnonsuojelijoita vastaan käytävän
taistelun, että tämä jatkuva metsätalouden
jyrsiminen osaltaan johtaa tähän tulokseen." (Ed.
Jaakonsaari: Se on Korvaa se!) Onko näin ollut, ja mitä aiotaan
tehdä, että tämä prosessi ei
jatku muualla?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Yhtiö tässä tämän
päivän ilmoituksessa korostaa erityisesti kahta
erityistä asiaa. Toinen liittyy jo tehtyihin Venäjän
puutullipäätöksiin ja toinen Yhdysvaltain
dollarin tasoon. Sitten taustana tälle kaikelle on se yleinen
heikko kannattavuuskehitys, joka yrityksellä on, ja sen
taustalla on ylikapasiteetti monista aloista. Sen tähden poistetaan
alalta puoli miljoonaa tonnia sellukapasiteettia, puolisen miljoonaa
tonnia erilaatuista paperikapasiteettia. Tämä on
ongelma, joka ei koske vain tätä yhtä yhtiötä.
UPM:n edellisen saneerausohjelman mukaan yli 2 500 henkilöä kolmen
vuoden aikana poistetaan hyvin saman tyyppisistä syistä johtuen.
Myös nämä ovat niitä tekijöitä,
jotka yhtiö itse on ilmoittanut taustaksi tälle
päätökselle, ja se on pörssitiedotteessa kerrottu,
ja minusta kannattaa pitäytyä niissä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tiedustelisin, onko tarkoitus käydä keskusteluja
yhtiön kanssa, koska kieltämättä yhtiön
johdon taitamaton toimintakin menneinä vuosina on yhtenä tekijänä,
että yhtiö osallistuisi samalla tavalla kuin UPM
Voikkaalla näillä erilaisilla rahoituspaketeilla
työntekijöiden yrittäjyyden kynnyksen
alentamiseen jne.
Toiseksi: Onko ehditty vielä arvioida sitä,
kun Euroopan unioniin perustettiin rahasto, joka tietyissä joukkoirtisanomisissa
voi avustaa myöskin, täyttäisikö tämä mahdollisesti
ne edellytykset, niin että Suomi voisi saada myöskin
Euroopan unionilta avustusta tämän todella vakavan
ja vaikean tilanteen parantamiseen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Yhtiön johto eilisiltana informoi
minua tästä päätöksen
täsmällisestä sisällöstä,
ja siinä yhteydessä pyysin, että yhtiö osallistuu
näihin jatkotoimenpiteisiin vähän samalla
tavalla kuin tässä muutamat muut yhtiöt
nimeltä mainitsematta ovat tehneet. Meillä on
hyvä syy uskoa, että yhtiö tulee harkitsemaan
tätä. Heidät vedetään
mukaan näihin alueellisiin työryhmiin, ja valtiovallan
odotus on voimakas siitä, että yhtiö tulee
omilla panoksillaan edesauttamaan sitä, että työntekijät
siirtyvät yrittäjiksi, antamaan panoksensa näihin
muihin jatkokoulutusmahdollisuuksiin.
Tämä unionin niin sanottu globalisaatiorahasto,
sen rahan käyttötarvehan on tämmöisen
meikäläisen muutosturvan kaltainen. Sinällään
meillä on omaa rahoitustakin olemassa. Ehkä tämän päivän
arvio on se, että saattaa olla, että Kemijärvi,
vaikka tämä ratkaisu suhteellisesti on Kemijärvelle
ehkä kaikkein suurin, mittaskaalaltaan kuitenkaan ei riitä unionin
rahoitukselle. Meillä on omat rahoitusvälineet
olemassa siihen. Mutta Summan kohdalla, kun kyse on Kymessä vähän niin
kuin saman alan jatkumosta, (Puhemies: Aika!) myös pitää katsoa,
onko mahdollisuuksia saada rahaa myös tästä globalisaatiorahastosta.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Globalisaatiorahoituksen ehtonahan on, että irtisanomisten
määrä paikkakuntakohtaisesti pitäisi
olla tuhat henkeä. Tässä, kuten sanottu, kolmella
palkkakunnalla ei täyty tämä ehto. Otamme
selvää, onko joitain muita mahdollisuuksia ehkä katsoa
tätä kokonaisuutena, vaikka irtisanomiset tapahtuvatkin
eri paikkakunnilla. Mutta kuten pääministeri jo
tässä sanoi, globalisaatiorahaston kautta ei rahoiteta
suoranaisesti investointeja, vaan ennen kaikkea näitä muutosturvan
tyyppisiä asioita: koulutusta, työstä työhön
sopeutumista, ammatinvaihtoa. Näin ollen niitä rahoja
meillä on tällä hetkellä kyllä käytössä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama kierros sitten ministeri Vehviläinen kiinnitti
Kemijärven kohdalla huomiota näihin logistisiin
yhteyksiin ja yhteyteen, siihen yöjunaan.
Arvoisa ministeri, eikö kuitenkin olisi kaikkein tehokkainta
ja pitkällä aikavälillä eniten
vaikuttavaa se, että nyt Rovaniemeltä Kemijärvelle tämä rautatieyhteys
sähköistettäisiin? Se olisi vahva osoitus
silloin siitä, että Kemijärvestä pidetään
aina huolta, logistisesta yhteydestä muuhun maahan ja maailmaan
pidetään huolta. Ja sitten myöskin, jos
jonakin päivänä tulee tarve, niin Kelloselän
kautta vedetään yhteys Murmanskin rataan, ja se
on sillä sipuli.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ihan hieno idea, näin sanon, näitä sähköistämisesityksiä on
paljon muuallakinpäin. Nyt pidetään kiinni
siitä, mistä on päätetty. Tämä yöjunayhteys,
kun seurasin tätäkin salia viime vaalikaudella
loppuvaalikaudesta vähän toisista tehtävistä,
oli äärimmäisen tärkeä.
Siitä on tehty nyt päätös, mutta
sitten tietysti liikenneinfran laajemmin kehittämisestä ja
sähköistämisasioista tehdään
päätöksiä siinä selonteon
yhteydessä, toivottavasti ensi vuoden talvella.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Satosella oli osin mittasuhdeharhaa, kun
hän veti esille Venäjän puutullit ja
lisäsuojeluvaatimukset Lapissa, että ne olisivat
olleet ratkaiseva syy siihen, että Kemijärven
sellutehdas lopetetaan. Kyllä suurin syy oli se, että toimiva johto
tupeloi, hukkasi välittömänä kauppahintana
laskettuna 3 miljardia euroa, kokonaisvaikutukseltaan 5 miljardia,
ja maksattaa tämän laskun niillä ihmisillä,
jotka tekevät sen tuloksen. Se on se syy. Mutta kysymys
ministeri Häkämiehelle — te ette ole
vieläkään vastannut siihen:
Mikä oli teidän vastauksenne Stora Enson toimivalle
johdolle, kun sitä kysyttiin?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, totta kai olen seurannut
jo pitkään, siitä saakka kun nämä vastuut kohdalle
tulivat, tuon alan kehitystä. Jokaisella oli tiedossa,
että koko metsäteollisuutta, ei pelkästään
tätä kyseistä yhtiötä,
vaivaa kannattavuusongelma, ja näitä esimerkkejä oli
muualtakin. Totta kai toin esille sen, että tälle
hallitukselle jokainen menetetty työpaikka on kipeä,
mutta samaan hengenvetoon minun täytyy alleviivata sitä,
että pörssiyhtiössä yrityksen
päätökset tekee yhtiön hallitus.
Joka toisin väittää, ei tunne lainsäädäntöä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Osa tätä metsäteollisuuden
tulevaisuuden arviointia on puuhuollon turvaaminen, kuten täällä on
tänään sanottu. Kyllä täytyy
todeta, että vähintään epävarmuutta
ja osin myös häiriötä puuhuollolle
ovat aiheuttaneet jatkuvat vaatimukset lisäsuojelusta.
Kysynkin maa- ja metsätalousministeriltä ja ympäristöministeriltä:
Mikä on hallituksen viesti muun muassa Lappiin teollisuuden
ja puunjalostajien puuhuollon turvaamiseksi, ja mikä on
viesti lisäsuojeluvaatimuksia esittäville tahoille?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin vajaa kaksi viikkoa sitten
olen saanut käydä Lapissa seminaarissa, jossa
käsiteltiin tätä puuhuoltokysymystä.
Oma viestini sinne suuntaan on se, että suojelutarpeet
on nyt hoidettu. Meidän pitää kyetä hoitamaan
niin, että Metsä-Lapista kyetään
jatkossa Metsähallituksenkin toimesta enemmän saamaan
puuta markkinoille. Tässä viestini lyhyesti.
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
Arvoisa puhemies! Hallituksen ympäristöpoliittisena
linjana metsiensuojelua koskien on aivan selvästi ollut
koko kauden se, että pohjoisessa suojelu on riittävää ja
Kemijärven puuhuoltoa ei sillä vaaranneta.
Metsähallitukselta olemme tänään
tarkistaneet tilanteen. Sen mukaan Metsähallituksen taholta
on pystytty toimittamaan Stora Ensolle kaikki tarvittava puu, ja
Metsähallitus on myös ilmoittanut, että se
tulee jatkamaan metsätaloutta koko nykyisen talousmetsän
alueella ja uskoo, että sille puulle löytyy kysyntää ja
kannattavat toimitusmahdollisuudet muualta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän kaiken keskustelun
jälkeen jää kyllä pohtimaan
sitä, onko hallitus tosiasiassa alistunut siihen, että hyväksytään
se, että meillä on erittäin korkea puun
hinta, vaikeuksia puun saatavuudessa, ja sitten annetaan
sen lopputuloksena tehtaiden sulkeutua ja ryhdytään
miettimään, mitä hoitotoimenpiteitä tehdään
muutosturvan ja muiden kautta. Jos näin on, niin linja on
ehdottomasti väärä. Tämä on
niin iso asia Suomelle, että pitäisi vakavasti
tarttua puun hintaan ja saatavuuteen ja hoitaa tämä Venäjän-asia kuntoon,
jotta me saamme metsäteollisuudelle jatkossakin työpaikkoja
ja hyvinvointia Suomeen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Venäjän kohdalla edellinen
ja entinen ministeri Heinäluoma tietää,
mitä siinä on tehty edellisen kauden aikana, ja
samat ponnistelut ovat jatkuneet. Niin kuin sanoin, saattaa olla,
että vielä tälläkin hetkellä ovat
parhaillaan neuvottelut käynnissä. Venäjä on
nyt tehnyt sen pitkään odotetun ratkaisuesityksen,
ja sen pohjalta nyt pitää tulos pystyä saamaan.
Kotimaisten toimien osalla tässä täytyy
jonkin verran olla nyt kyllä epäkohtelias entistä hallituskumppania
kohtaan. Esimerkiksi nämä metsänparannusvarojen
nostot, joilla vaikutetaan puunsaantiin pitkäjänteisesti,
pystyttiin nyt tekemään tämän
hallituksen toimesta. (Ed. Zyskowicz: Kokoomus tuli hallitukseen!)
Se on hyvä ratkaisu. Samoin meidän pitää pystyä sen
20 miljoonan euron päätöksen mukaan kohdistamaan rahaa
sellaisille perustienosuuksille, jotka nimenomaan puukuljetusten
kannalta ovat tärkeitä. Samoin ensi vuoden budjettiin
liittyy ratarakentamisen kohdalla tässä suhteessa
erittäin tärkeä hanke. Sitten on hyvin
tärkeä se päätös, joka on
tehty metsätilojen perintöverotuksen helpottamiseksi.
Sillä luodaan edellytyksiä sen tyyppiselle metsätilayrittämiselle,
(Puhemies: Aika!) jossa omistajilla on intressi pitkäjänteisesti
huolehtia myös puun myynnistä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ei tässä nyt tarvita erityistä kohteliaisuutta
tai epäkohteliaisuutta. Mutta pahaa pelkään,
että ei tämä puun hintakysymys nyt metsänparannusvaroista
ole kiinni, niitähän on tavan takaa lisätty, (Ed.
Ahde: Eikä sukupolvenvaihdoksista!) vaan tämä on
hivenen isompi kysymys, jonka perusongelma menee tähän
Venäjän-tuonnin loppumiseen, jos siellä viidesosa
meidän puuhuollostamme on tämän varassa.
Tältä osin me olemme käyneet erittäin
ison keskustelun 141-tuesta, ja hallitus on julmistellut siinä asiassa
ainakin suusanallisesti myös täällä,
mutta tämä on mittaluokaltaan vielä merkittävämpi
kysymys. Nyt tullaan siihen ydinasiaan, miten te hoidatte Venäjän-suhteita.
Onko teillä kyky saada tämä viesti
Venäjälle lävitse? Mitä seurauksia
tämän tuonnin loppuminen meille aiheuttaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Venäjä on ollut itse hyvin
määrätietoinen vuosien ajan siinä,
että nostamalla puutulleja saataisiin investointeja Venäjälle.
Me emme allekirjoita tätä logiikkaa, koska tämä metsäteollisuuden
kehittäminen Venäjällä tapahtuu
samalla tavalla portaittain kuin se on tapahtunut Suomessa, ja siinä tarvitaan
sellaista yhteistyötä, jossa ensin lähdetään
tästä puuraaka-aineen hankintaketjun synnyttämisestä,
lähdetään sahaustoiminnasta, vähitellen
siirrytään sitten suurempimittakaavaiseen maan
teollisuuteen. Tällainen oikotie, jota he hakevat, ei toimi.
Venäjällä kyllä on tiedossa,
mitä vaikutuksia näillä heidän
toimillaan on Suomeen, ja sen tiedon pitää vaikuttaa
myös heidän lopulliseen ratkaisuunsa siitä, että he
peruuttavat osan näistä toimista, joita ovat tehneet.
Siihen vaikutetaan niillä neuvotteluilla, joita Suomi käy
Venäjän kanssa ja joita EU käy Venäjän
kanssa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on vähän
omituinen keskustelu, kun asioissa on kuitenkin syy ja seuraus.
Silloin kun Stora Enso teki Amerikan-investointinsa, vastuullinen
ministeri oli demari ja vasemmistoliitto istui hallituksessa. Mutta
vasemmistoliitto on siinä oikeassa, että nyt pitää miettiä,
millä tavalla metsäteollisuuden kilpailukykyä parannetaan,
ja tässä suhteessa, olisiko hallitus valmis kokoamaan
yhteisen pöydän ääreen metsänomistajat,
MTK:n miettimään, millä tavalla puunkorjuuta
voidaan tehostaa, saada enemmän puuta markkinoille, ja myöskin
Paperiliiton, jonka kanssa voitaisiin katsoa, millä tavalla
toimintoja voidaan tehtaissa tehostaa, jotta kannattavuus säilyisi,
ja myöskin tietysti työnantajat mukaan samaan
pöytään. Eikö tässä olisi
ideaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kaikkeen tällaiseen ollaan valmiita, mutta
samalla täytyy todeta, että kyllä näitä keskusteluja
on erittäin paljon käyty. Ja metsäalalla kyllä jokainen
osapuoli tuntee vastuunsa. Tässä tarvitaan yhtä lailla
Paperiliittoa, tässä tarvitaan metsänomistajia,
tässä tarvitaan teollisuutta, yhteiskuntaa näitten
eri toimien osalla. Mutta emme saa jättää tätä ongelmaa
pelkästään tämän Venäjä-ongelman
varaan, koska kyllä me tarvitsemme toimia, joilla Suomessa
oma puuhuolto pitkäjänteisesti saadaan toimimaan
nykyistä paremmin, saadaan selvästi enemmän
kotimaan metsistä puutavaraa ulos, ja siinä tarvitaan
myös metsänparannusvaroja.
Se, että meillä ei ole koivukuitua, ei parane millään
muulla kuin sillä, että on sellaista metsänparannustoimintaa,
jolla parinkymmenen vuoden tähtäimellä aletaan
saada kuitua. Se vaatii suurta pitkäjänteisyyttä,
ja minä uskon, että alalla itselläänkin
tunnustetaan itsekriittisesti niitä virheitä,
joita aikanaan on tehty: miksi ollaan tilanteessa, jossa ollaan
niin tiukasti koivukuidun osalta sidoksissa yhteen maahan.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Ministeri Häkämies ja aikanani
minä olemme olleet kauppa- ja teollisuusministeriössä täsmälleen
samassa asemassa, mitä tulee valtion omistajaohjausmahdollisuuksiin
Stora Ensoon liittyen. Ero on kuitenkin siinä, että minä en
pidä tilannetta hyvänä. Kysyn sen vuoksi:
Ovatko ministeri Häkämies ja tämä hallitus valmiita
harkitsemaan uudelleen omistajapolitiikkaa sen sijaan, että jatkuvasti
lisätään yksityistämistä ja
vähennetään mahdollisuuksia? Olisi myöskin
valmiuksia ottaa tällaisissa tilanteissa enemmän
omistajavastuuta ja enemmän omistajavallan käyttöä.
Tämä on mielestäni asia, joka koskee
meitä kaikkia, jotka olemme olleet tässä viime
vuosien politiikassa mukana.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut kolmannen lisätalousarvion,
jossa haemme valtuutta 139 miljoonan euron edestä osallistua
Finnairin osakepääoman vahvistamiseen. Se vaan
todistaa ja kertoo sen, että kyllä hallitus toimii
yhtiökohtaisesti kumpaankin suuntaan. (Ed. Laitinen: Miten teollisuuden
puolella, ei yhtään?)
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Herra puhemies! Ihan jatkona, mitä pääministeri
totesi. Näiden lisäksi on toteutettu kaksi muuta:
Kemira GrowHow on ilmoittanut investoivansa Suomeen lisää,
mitä kautta Soklin kaivoshanke otti myönteisen
askeleen eteenpäin. Toivottavasti toteutuu. Sitä Itä-Lappi
varmasti kipeästi kaipaa.
Toinen oli sitten varsinainen Kemira, jossa valtio jäi
omistajaksi, mutta yhtiön isommaksi omistajaksi tuli kasvollinen
teollinen omistaja, joka on vielä kotimainen. Uskomme tätä kautta kehittävämme
tuota yhtiötä.
Tuossa nuo kolme operaatiota ovat, eivätkä ne kovin
radikaaleilta vaikuta — suomalaisilta kyllä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Jos sosialidemokraattien askel on joskus horjahdellut
tässä yksityistämisessä, niin
kyllä me täältä vasemmalta olemme äkkijyrkästi
vastustaneet yksityistämistä. (Eduskunnasta: Ei
pidä paikkaansa!) Edelleenkin sitten on kuitenkin tilanne
Stora Enson osalta se, että 35 prosenttia äänivallasta
on valtion käsissä, kun laskee yhteen valtion
ja Kelan. En saanut vastausta valtio-ohjausministeriltä,
valtio-omistuksen ohjausministeriltä, vai ohjaamattomuusministeri,
mikä se nyt onkaan.
Herra pääministeri, minulla on se käsitys,
että tämmöisiä päätöksiä ei
tehdä ohi maan hallituksen. Ei varmasti tehdä,
jos niin iso omistaja on olemassa. Informoitiinko teitä,
ja milloin, tästä katastrofipäätöksestä?
Ja mitä te sanoitte, koska te sen viimeisen sanan sanotte
hallituksessa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun minua informoitiin ratkaisun sisällöstä,
kysyin, onko tämä yhtiön hallituksen
lopullinen päätös, ja vastaus oli "on".
Eli yhtiö oli tehnyt päätöksen.
Ja näinhän se menee, että vaikka valtio
on yksi omistaja, kuten ministeri Häkämies on
korostanut, niin kyllä omistajaohjauksessa on tietyt periaatteet,
joilla pörssiyhtiöt toimivat, (Ed. Tennilä:
35 prosenttia käsissä!) ja sen mukaan toimitaan.
Olen tyytyväinen siitä, että eilen kello
19.30 sain nämä yksityiskohdat tietooni, koska
se auttoi siinä, että saatoimme kaiken sen organisoida,
että tänään meillä on
ollut tässä kerrottavana kaikille ne toimet, mihin
hallitus välittömästi pystyy ryhtymään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi on pieni kansantalous ja erittäin
vahvasti viennistä riippuvainen. Meidän nykyiset
vahvat vientiyrityksemme ovat hakeneet vahvaa kansainvälistä asemaa
aika merkittävällä tavalla omistusjärjestelyjen
kautta. Nyt kysynkin:
Kun meidän pitäisi löytää uutta
toimintalogiikkaa, jolla uudet yritykset, pienet yritykset pääsisivät
vahvemmin kansainvälistymään, onko hallituksella
suunnitelmia, joilla vahvistetaan nimenomaan näitä kansainvälistymisen
mahdollisuuksia uusien, kasvavien yritysten osalta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus on hallitusohjelmassaan sanonut selvästi,
että se satsaa nimenomaan tutkimukseen, teknologiaan, kehittämistyöhän
ja nyt sitten myöskin viennin edistämiseen, kansainvälistämiseen.
Ja uuden ministeriön hallintoratkaisussakin nämä toimet
sidotaan yhteen, mikä edesauttaa tavallaan sen osaamispotentiaalin
ikään kuin muuttamista uusiksi tuotteiksi, uusiksi
yrityksiksi, kansainvälistyviksi ja kasvaviksi yrityksiksi.
Näihin valtiovalta panee rahaa, ja sillä rahalla
valtiovalta houkuttelee ja saa yksityistä rahaa kaksin—kolminkerroin
verrattuna siihen valtion omaan panokseen. Tämä on
se tie, mitä kautta vain Suomi voi menestyä. Ei
halvalla työvoimalla, vaan sillä, että me
teemme entistä vaativampaa, vaateliaampaa ja sitä kautta
enemmän rahaa meille tuottavaa.
Mitä Suomen investointeihin tulee, niin kannattaa nyt
kuitenkin muistaa, että tällä vuosituhannella
on kuitenkin Suomeenkin investoitu nettomääräisesti
metsäteollisuudessa yli 800 miljoonaa euroa.