Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Arktisen alueen merkitys kasvaa niin kansainvälisessä ympäristö-
kuin talouspolitiikassakin. Suomessa on vahva osaaminen monilla
toimialueilla arktisessa tutkimuksessa ja osaamisessa aina vientituotteiksi
asti. Esimerkkejä osaamisesta ovat paitsi ilmanalan ja
maaperän tutkimus myös arktisen merenkulun tuntemus
ja teknologia. Rovaniemellä sijaitseva Arktinen keskus
on eräs merkittävimmistä arktisten kysymysten
asiantuntijalaitoksista. Lisäksi Suomen Lapissa on huomattavasti
luonnonvaroja.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä, mihin toimenpiteisiin
tämä hallitus aikoo ryhtyä, jotta Suomi
on vahva osa arktisen alueen tulevaisuutta, sekä mihin
toimenpiteisiin aiotte ryhtyä, jotta suomalaista osaamista
hyödynnetään parhaalla mahdollisella
tavalla.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Suomi toimii hyvin aktiivisesti arktisen
alueen kehittämiskysymyksissä, niin kuin kysymyksessä todettiin.
Alueella on avautumassa uusia suuria mahdollisuuksia, jotka voivat tuoda
lisää hyvinvointia, mutta niihin liittyy myöskin
luonnonvarojen hyödyntämisen ja merireittien laajentumisen
kautta merkittäviä ympäristöriskejä yhdellä luonnonolosuhteiltaan
haavoittuvimmilla alueilla maailmassa.
Nämä kysymykset ovat keskeisesti niin Arktisen
neuvoston, jossa on viisi Pohjoismaata, Yhdysvallat, Kanada ja Venäjä jäsenvaltioina,
kuin Euro-Barents-neuvoston työskentelyssä, jossa kolme
Pohjoiskalotin Pohjoismaata ja Venäjä ovat yhteistyössä.
Näiden molempien järjestöjen toimintaan
panostamme hyvin vahvasti juuri tällaisella laajalla agendalla,
joka kattaa nämä kysymykset, joita tuossa kysymyksessäkin
tarkoitettiin. Ja haluamme myöskin, että Euroopan
unioni osallistuu vahvemmin myöskin näiden arktisten
alueiden osaamisen ja mahdollisuuksien kehittämiseen, ja
toivomme, että Euroopan unionista tulisi Arktisen neuvoston
tarkkailijajäsen.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Edustaja on täysin oikeassa siinä,
että pohjoisten alueitten merkitys on monella tapaa kasvamassa
siitä syystä, että sillä alueella
sijaitsee hyvin paljon mineraaleja. Edelleen siellä on energiavaroja,
niin kaasua kuin öljyä, ja se, että tuo
koillinen väylä, reitti, on avautumassa, tulee muuttamaan
logistisia reittejä. Eli monella tapaa merkitys on kasvamassa,
ja niin kuin ulkoministeri totesi, haasteita on monenlaisia, vaikkapa kaivostoiminnassa
se, miten se kaivosintressi ja ympäristöintressi
pystytään yhteensovittamaan.
Eräs tapa, miten Suomi voi tuosta hyötyä,
on hyvin konkreettinen, vaikkapa telakkateollisuus Helsingissä.
Helsingissä on tarkoitus rakentaa kaksi jäänmurtajaa
tuolle alueelle, ja telakkateollisuudella on monia mahdollisuuksia.
Kaivospuolella Suomi tähtää kestävän
kaivostoiminnan mallimaaksi. Siinä on tietysti kovasti tavoitetta,
ja vaikkapa Tekesin toimintaohjelmilla tähdätään
tähän, että ei ole pelkästään
sitä kaivostoimintaa vaan on sitä kaivosteknologiaa. Suomessa
on hyvin johtavia yrityksiä tällä alalla.
Eli montaa kautta meidän on mahdollisuus luoda liiketoimintaa
ja uusia työpaikkoja Suomeen.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Arktisen alueen eräs merkittävä osa,
Suomen Lappi, on herättänyt monien ulkomaalaisten
yhtiöiden mielenkiinnon luonnonvarojensa vuoksi ja kaivosteollisuuden
puitteissa. Kaivosteollisuuteen kuuluu myös vastuullisuus
paitsi ympäristöstä myös ihmisten
kulttuurisesta perinnöstä sekä siitä,
että myönteiset taloudelliset vaikutukset ovat mahdollisimman
suuret paikallisille. Tulisi olla sanomattakin selvää,
että Lapin ei tule olla pelkkä raaka-ainereservaatti
ulkomaalaisille yrityksille. Mitä korkeampi jalostusaste
on, sen merkittävämpi on myös työllisyysvaikutus.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä, mihin toimenpiteisiin
tämä hallitus aikoo ryhtyä, jotta tulevaisuudessa
varmistetaan kansallisen kaivannaisteollisuuden jatkojalostuksen
säilyminen ja laajentuminen sekä yleisten toimintaedellytysten
turvaaminen ympäristönäkökulmat
huomioiden Suomen osalta.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, Suomi tavoittelee asemaa
tällaisena kestävän kaivostoiminnan mallimaana.
Silloin se haaste on hyvin suuri, miten yhteensovittaa ympäristönäkökulmat
sitten näihin työllisyys- ja elinkeinonäkökulmiin
aivan erityisesti tällä kaivospuolella ja edelleen
miten yhteensovittaa kaivos ja matkailu. Matkailu on myöskin
Pohjois-Suomessa suuri mahdollisuus.
Tämän osalta voisi sanoa, että harva
toimiala on niin tarkkaan luvitettu ja säädelty
kuin kaivostoimiala. Se perustuu lupiin, se perustuu valvontaan,
ja on ilman muuta selvää, että näitä määräyksiä,
näitä rajoitteita ja velvoitteita, on noudatettava.
Ja mikäli siinä ei onnistuta, niin kuin nyt esimerkiksi
julkisuudessa olleen Talvivaara-tapauksen osalta, yrityksen on tunnettava
yritysvastuunsa siinä, että tuohon kehitykseen
puututaan ja että vahingot korjataan. Esimerkiksi Talvivaaran
tapauksessa yritys on itse näin ilmoittanut tekevänsä.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Edustajan alkuperäiseen kysymykseen
voisin viitata myös sikäli, että ympäristöministereillä on
arktisella alueella hyvin tiivis kansainvälinen yhteistyö.
Suomi on tässä Barentsin alueen elikkä Pohjoismaiden,
Ruotsin, Suomen ja Norjan, sekä Venäjän
välisessä yhteistyöelimessä ottanut
ympäristötyöryhmän vastuun seuraavaksi
kahdeksi vuodeksi, ja me teemme tiivistä yhteistyötä ylikansallisesti
myös kaivannaisteollisuuden kestävyyteen liittyvien
kysymysten kanssa. Eli löydämme yhteisiä ratkaisuja
siihen, miten arktisen alueen herkkä luonto voidaan säilyttää tuleville
sukupolville monimuotoisena ja samalla yhdistää siihen
lisääntyvä kaivannaisteollisuus kestävällä tavalla,
niin että ympäristökysymykset otetaan
aina mahdollisimman hyvin huomioon.
Kaiken kaikkiaan tässä kansainvälisessä yhteistyössä meillä on
esimerkiksi Venäjän kanssa tällainen
hot spot -yhteistyö, jossa yhdessä olemme
pyrkineet vähentämään Venäjällä olevia
jäteongelmia liittyen vaarallisiin kemikaaleihin ja ympäristöongelmiin,
ja se yhteistyö etenee hyvää vauhtia.
Voi sanoa, että ilmastonmuutoksenkin edetessä pohjoisen
arktisen luonnon turvaaminen myös luonnonsuojeluyhteistyöverkostojen
kautta on erittäin tärkeää.
Tätä työtä teemme hyvässä yhteistyössä ylikansallisesti,
ja suomalainen tutkimus ja osaaminen ovat tässä maailmalla
aivan etukenossa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän huomiota minuutin aikarajaan myös
ministereiden osalta.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! VR-konserni on tilannut kalustoa maista, joista kylmäosaaminen
puuttuu. VR:n kaluston heikko kestävyys on Suomen olosuhteissa
toteen näytetty. Mitä toimenpiteitä valtio
on tehnyt ja aikoo tehdä VR:n kalustohankintojen virheiden
korjaamiseksi ja tulevaisuuden virheiden välttämiseksi?
(Eduskunnasta: Mites tämä tähän
liittyy?)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kylmät olosuhteet mainittiin. (Naurua) Kai se arktisuuteen
liittyy. Löytyykö tähän vastaajaa?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Tosiaan talvi on tulossa ja talvia on tulossa,
ja VR:n täytyy varautua siihen, että ne ovat sellaisia
kuin edellinenkin. Nyt tässä täytyy vaan
korostaa sitä, että kun näitä joudutaan
kilpailuttamaan kansainvälisesti, niin sitten tavallaan
kaikille tarjouksen tehneille nämä kilpailutuksen
kriteerit ovat samat ja sellaiset, että niissä otetaan
huomioon nämä erityiset talvivaatimukset Suomessa.
En osaa nyt sanoa tähän sen parempaa, mutta täytyy
lähteä siitä, että tämä on sitten
toimivan johdon taidoista kiinni, että tässä onnistutaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt varmaan palataan tähän alkuperäiseen
kysymykseen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Arktisen alueen kaikkinaisessa hyödyntämisessä Suomen
kannalta mukana on myös Euroopan unioni omalla rahoituksellaan
kuitenkin niin, että se EU:n raha on nyt ja tulee olemaan selvästi
pienempi kuin Suomen puolelle pohjoisille, itäisille alueille
tällä hetkellä saatava raha ja toivottavasti
tulevaisuudessakin saatava raha. Kysymykseni kuuluukin: onko hallitus
vakuuttunut, tekeekö se, niin kuin uskon kyllä,
voitavansa, että Suomen itäiset ja pohjoiset liittymissopimuksen
mukaiset alueet säilyttävät sen vahvan erityisaseman,
jolla pitkien etäisyyksien ja kylmän ilmaston
perusteella noille alueille on myönnetty Euroopan unionista
muuta maata ja suuria Euroopan alueita paljon suurempi alueellinen
tuki? Sillä on merkitystä näiden arktisten alueitten
hyödyntämisen kannalta.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Todellakin näin on, että Itä-
ja Pohjois-Suomi ovat päässeet nauttimaan ihan
perustellustikin näistä rakennerahastovaroista.
Nythän komissio on julkistanut oman esityksensä vuoden
2014 rakennerahastokaudesta. Sen kaikki yksityiskohdat eivät
ole tiedossa, mutta on epäiltävissä,
että Suomen rahoitusosuus olisi tämän
esityksen mukaan pienenemässä. Luonnollisesti
maan hallitus eduskunnan tuella tekee kaikkensa, jotta tuota osuutta
pystytään kasvattamaan, koska asia on juuri näin,
niin kuin edustaja Pekkarinen toteaa, että niillä on
hyvin iso merkitys aluekehityksen vahvistamisessa Itä-
ja Pohjois-Suomessa.
Edelleen tuossa komission esityksessä on hyvin vahva
tämmöinen Eurooppaa yhdistävä liikennepaketti,
liikenneverkkopaketti, ja on hyvin tärkeätä,
että nämä pohjoisen reitit, pohjoisen
logistiset yhteydet, saadaan vahvempaan rooliin, ja nythän
näin on tapahtumassa ministeri Kyllösen aloitteellisen
ja aktiivisen toiminnan ansiosta. Euroopan logistinen kartta on
positiivisesti muuttumassa, ja meidän tulee tehdä kaikkemme, että ne
yhteydet näiden jo edellä mainittujen raaka-ainevarojen
hyödyntämiseksi mahdollistuvat.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Aika ajoin saa vaikutelman, että kyse olisi
lähialueyhteistyöstä, tosin tietysti
siitäkin mutta todellakaan ei nimenomaan vain siitä,
vaan kyse on mitä merkittävimmin Suomen koko aluetta
ja kapasiteettia koskevasta hankkeesta. Me olemme kaukana Murmanskista,
satojen kilometrien päässä olevan teknologian
hyödyntämisestä telakkateollisuudessa,
ympäristöteknologiassa ja tämänkaltaisissa
asioissa, joissa Suomella pitää olla tarjottavaa,
mutta myös ulkopolitiikassa — Norjan ja Venäjän
välinen sopimus on siitä hyvä esimerkki,
kuinka meidän pitää olla aktiivinen — ja myös
pääomasijoituksissa. Euroopan merkittävät,
eteenpäin katsovat maat ovat tällä hetkellä sijoittamassa
sinne huomattavia summia rahaa, jotta niillä on myöskin
merkitystä sen alueen kehittämisessä.
Onko Suomella tämänkaltaisia suunnitelmia?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Edustajan viittaama kiinnostus varmaan perustuu
siihen, että jos katsotaan tiedossa olevia kaasu- ja öljyvaroja,
nimenomaisesti Shtokmanin alue on se, missä näitä varoja
on. Norjalla on perinteisesti hyvin vahvaa offshore-osaamista, ja
näin ollen tämäntyyppinen linkki on syntymässä.
Suomessa, niin Lapissa kuin Oulussa kuin ehkä Etelä-Suomessakin,
on selvästi kasvavaa kiinnostusta tämän
liiketoiminnan hyödyntämiseen. Edustaja mainitsi
kaivosteollisuuden, telakkateollisuuden. Nämä ovat
niitä konkreettisia esimerkkejä, millä tavalla
suomalaiset yritykset voisivat tästä kehityksestä hyötyä.
Vaikkapa tiistaina Oulussa vierailleena voin sanoa, että tämä aktiivisuus
on kasvamaan päin, eli ihan oikein ollaan liikkeellä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Pohjoiskalotti on konkreettisella tavalla
sitä meidän arktistamme. Se ei ole vain poliittisella
tasolla käytävää keskustelua,
vaan se on konkreettisia projekteja. Se kuuluu paitsi Arktisen neuvoston myös
Pohjoismaiden neuvoston toimipiiriin vahvasti, siellä on
arktinen nostettu vahvasti agendalle. Kaikki nämä Pohjoiskalotin
hankkeet ovat yhteispohjoismaisia hankkeita. Ne ovat yli rajojen -logistiikkahankkeita.
Se edellyttää hyvää yhteistyötä näiden
naapureittemme kanssa. Onko hallituksella tällainen yhteistyön
linja vahvana meidän naapureihimme Pohjoismaissa niin,
että me voimme rajat ylittäviä logistisia
hankkeita, Jäämerelle meneviä rautatiehankkeita,
rakentaa, vai suhtautuuko hallitus yliolkaisesti tähän
pohjoismaiseen yhteistyöhön näiltä osin?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Hallitus suhtautuu erittäin myönteisesti
ja myöskin luottavaisesti pohjoismaiseen yhteistyöhön.
Me näemme, että tällä hetkellä pohjoismaiseen
yhteistyön mahdollisuudet, samoin kuin siihen kohdistuvat
odotukset, ovat suurempia kuin ne ovat olleet pitkään
aikaan. Tämä koskee tietysti arktisia alueita,
se koskee muuta rajat ylittävää yhteistyötä,
rajaesteiden poistamista, ja se koskee myöskin poliittista
yhteistyötä, jossa Pohjoismaat monissa asioissa,
periaatteessa itse asiassa kaikissa asioissa, lähtevät yhteiseltä pohjalta.
Meillä on yhteinen arvopohja, meillä on myöskin
niin sanottu pohjoismainen malli, joka on osoittanut voimansa ja
tehokkuutensa tämänkin kriisin aikana verrattuna
siihen, miten muualla maailmassa on jouduttu kompuroimaan. Tähän
vahvuuteen Pohjoismaat haluavat yhteistyössä nojata
ja olla myöskin käytettävissä muille
esikuvana, esimerkkinä ja yhteistyökumppanina.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Lapissa ja pohjoisilla alueilla laajemminkin
on voimakkaita kasvualoja, matkailu, kulttuuri ja juuri kaivosala,
ja kaiken kattavana teemana erityisesti kansainvälisyys.
Kysymys kuuluu: Onko tässä tilanteessa oikein
vähentää rajusti koulutuspaikkoja ammatillisesta
koulutuksesta, oppisopimuksista ja ammattikorkeakouluista? Eikö tässä voi
käydä niin, että pahimmillaan huonosti
harkituilla leikkauksilla syömme tulevan kasvun eväät?
Tässä viittaan erityisesti kaavailtuihin leikkauksiin
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa.
Toinen kysymys, kun ministeri Häkämies mainitsi
logistisen kartan: aikooko tämä hallitus palauttaa
Salla—Kantalahti-raideyhteyden eurooppalaiseen Ten-verkkoon
tulevaisuuden liikenneyhteytenä, jossa se aikaisemmin oli?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Olen joulukuun 12. päivä menossa Kemin—Tornion
seudulle ja aion myöskin henkilökohtaisesti perehtyä tähän
koulutustarvetilanteeseen. Tiedossani on jo nyt tämä kaivosteollisuuden
renessanssi, aika, joka toivottavasti hyödyntää Lappia
laajasti, sama koskee tietysti matkailua.
Nyt helmikuun loppuun mennessä näiltä ammattikorkeakouluilta
on pyydetty lausunnot esitettyihin aloituspaikkavähennyksiin,
ja me tulemme tosi perusteellisesti ja huolellisesti arvioimaan
sitten ammattikorkeakoulujen ja heidän omistajatahojensa
esitykset ja toiveet. Olen todennut sen aikaisemminkin, että näistä säästöjen suuruusluokista
varmaan joudutaan pitämään kiinni mutta
annamme toki merkittävän arvon sille tuoreelle
paikalliselle tiedolle, jonka me saamme ministeriön käyttöön
sitten helmikuussa.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Komission esitys Ten-T-verkon kattavaksi
osaksi ja ydinverkon osalta on meille tullut, ja nyt on hallituksen
osalta tuotettu E-kirjelmä tänne eduskuntaan,
jotta yhteisesti voimme pohtia ja katsoa niitä ratkaisuja,
mitä Suomen kannalta tulemme tekemään.
On huomioitava, että tämä on komission
esitys, joka perustuu heidän lukutietoihinsa ja heidän
olemassa oleviin arvioihinsa Suomen liikenteestä. Nyt on meidän
aikamme antaa meidän oma vastine, ja kaikki nämä alueet,
toimet ja kohteet, mitä tarvitaan meidän liikenneverkolle,
tullaan nyt tarkastelemaan ja laskemaan myös taloudellisesti
niiden vaikutukset, koska suurin osa Ten-T-verkkoon kohdentuvista
toimistakin tulee Suomen omasta rahapussista. Ja koska taloudellinen
tilanne on mikä on, niin me joudumme myös taloudellisen
suunnan tässä katsomaan, mitä se meille tarkoittaa
ja mitä me tällä verkostolla sitten yhteisesti
tavoittelemme. Se koko työ on tällä hetkellä Suomen
kannalta vielä kannanmuodostuksen osalta työvaiheessa,
ja siihen yhteisesti voimme vaikuttaa, kuten ilmeisesti edustaja
Mustajärvikin nyt omassa kysymyksessään
teki.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! [Taputusta yleisölehteriltä — Puhemies
koputtaa] Hallitusohjelman mukaisesti...
[Yleisölehteriltä huudettiin. Järjestyksen
palauttamiseksi vahtimestarit poistivat häiriköijän
lehteriltä.]
Puhemies Eero Heinäluoma:
Salissa, ei myöskään lehterillä sallita
keskustelua silloin, kun keskustelu on käynnissä täällä edustajan
toimesta. Edustaja Myller, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaisesti hallitus on nimittänyt
erillisen työryhmän Pohjois-Suomen ja Itä-Suomen
kehittämiseksi. Millä tavalla nämä arktisen
alueen uudet mahdollisuudet tulevat huomioiduksi tässä työssä ajatellen
pohjoisen ja Itä-Suomen elinkeinoelämän
kehittämistä ja nimenomaan ottaen huomioon tämän
keskustelun, joka on täällä käyty, jossa
erityisesti halutaan, että se kehitys tapahtuu kestävän
kehityksen mukaisesti luomalla uusia mahdollisuuksia esimerkiksi
ympäristöteknologiaan, liikenteen kehittämiseen
ja näin poispäin?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Todellakin tämmöinen työryhmä on
aloittanut työnsä. Jos ajatellaan, että suhdannekuva
noin yleisesti ottaen Suomessa ei ole kauhean positiivinen, niin
nimenomaisesti Pohjois-Suomessa on monia ilonaiheita ja tämmöisiä mahdollisia
isojakin investointikohteita: matkailun alalla, tunnetusti, ja kaivosalalla
sekä nämä tiedossa olevat että nyt
sitten selvittelyn alla olevat. Kyllä minä uskon
ja toivon, että tuo työryhmä juuri tuo
sen kaltaisia esityksiä, millä tavalla matkailua
ja kaivostoimintaa ja yhtäältä luonnonarvoja
pystytään kestävällä tavalla
yhdistämään, jotta sitten hallitus pystyy
omassa työssään noita suuntaviivoja toteuttamaan.