15) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Viime vuoden vappuna voimaan tullut ulkomaalaislaki
osaltaan helpotti ulkomaalaisten opiskelijoiden siirtymistä opintojen
jälkeen työelämään.
Ulkomaalaislakihan lähtee siitä, että opiskelija
voi opintojensa jälkeen jäädä Suomeen
hakemaan työtä. Työtä voi hakea
niin pitkään kuin oleskelulupa on voimassa. Jos
työtä löytyy oleskeluluvan voimassaollessa,
opiskelija voi joustavasti hakea jatkolupaa työnteon perusteella
eli hänen ei tarvitse välillä palata
takaisin kotimaahansa. Ulkomaalaislain käsittelyn yhteydessä ja
välittömästi sen jälkeen annoin
sisäasiainministeriössä ulkomaalaislain
tätä koskevalle valmistelutyölle ohjeet,
ja myöskin hallitus on tältä osin linjannut, että on
keskeistä kulkea aktiivisemman maahanmuuttopolitiikan suuntaan.
Tältä osin tämä esitys on siis
nyt niin kuin jatkoa tämän tilanteen osalta.
Ulkomaalaiset opiskelijat ovat voimavara, joka voi muuntua Suomessa
vaikuttaviksi ulkomaalaisiksi osaajiksi ja täyttää tulevaa
työvoiman tarvetta. Ulkomaalainen, jonka kotoutuminen Suomeen
alkaa jo opiskeluvaiheessa ja joka on suorittanut opintonsa täällä,
sitoutuu helpommin suomalaisiin työmarkkinoihin kuin ulkomaalainen,
joka hakee työtä, mutta jolla ei ole siteitä Suomeen.
Nyt käsiteltävänä olevan esityksen
keskeinen tavoite on edistää nimenomaan Euroopan
unionin ja Euroopan talousalueen valtioiden ulkopuolelta, niin sanotuista
kolmansista maista, tulevien opiskelijoiden hakeutumista ja sijoittumista
suomalaiseen työelämään. Ulkomaalaisten
opiskelijoiden työnteko-oikeutta lukukausien aikana ja
työnhakua tutkinnon suorittamisen jälkeen ehdotetaan
helpotettavaksi. Kyseessä on siis täällä meidän
yhteiskunnassamme osin meidän kustannuksellammekin tutkintonsa suorittavat
henkilöt sen lisäksi.
Opintojen edistyminen on tärkeää,
joten työnteko-oikeutta opintojen aikana ei ehdoteta olennaisesti
laajennettavaksi. Jatkossa työnteko-oikeutta ehdotetaan
rajoitettavaksi siten, että työtuntien määrä tasoittuu
keskimäärin 25 tuntiin viikossa lukukauden aikana.
Ulkomaalaisen opiskelijan maassaolon tarkoitushan on opintojen suorittaminen,
eikä työnteosta saa muodostua pääsääntöistä oleskelun
perustetta. Opintoihin sisältyvän lopputyön
tekeminen ansiotyönä ehdotetaan vapautettavaksi
kokonaan työntekijän oleskelulupavelvollisuudesta
eli työvoiman saatavuusharkinnasta. Tutkimusten mukaan
monet ulkomaalaiset opiskelijat valmistuttuaan työllistyvät
siihen työpaikkaan, jossa he ovat suorittaneet työharjoittelua
tai tehneet lopputyönsä.
Suoritettuaan suomalaisen tutkinnon ulkomaalaisella opiskelijalla
tulee olla tilaisuus hakea työtä Suomesta. Sen
vuoksi ehdotetaan, että opiskelijalle myönnettäisiin
tutkinnon suorittamisen jälkeen jatko-oleskelulupa työnhakua
varten. Jos opiskelijalla on mahdollisuus saada oleskelulupa työnhakua
varten, hän voi keskittyä tehokkaammin työnhakuun.
Jatko-oleskelulupa olisi kiinteästi sidoksissa siihen perusteeseen, jolla
henkilölle on myönnetty aikaisemmat oleskeluluvat
eli opiskelu Suomessa. Oleskelulupa myönnettäisiin
tutkinnon suorittamisen jälkeen 6 kuukaudeksi edellisen
oleskeluluvan päättymisestä. Myöntämisen
perusteena olisi, että henkilön toimeentulo on
turvattu.
Ulkomaalaisen tulee voida hyödyntää Suomessa
hankkimaansa koulutusta suomalaisilla työmarkkinoilla.
Tämän vuoksi Suomessa tutkinnon suorittaneen ulkomaalaisen
hakeutumiseen työmarkkinoille ei liitettäisi niin
sanottua työvoiman saatavuusharkintaa. Sen vuoksi ehdotetaan,
että ulkomaalainen opiskelija olisi jatkossa vapautettu
työntekijän oleskelulupavelvollisuudesta, kun
hänellä on suomalaisessa oppilaitoksessa suoritettu
tutkinto. Toisaalta viranomaistoimet eivät yksin riitä ulkomaalaisten opiskelijoiden
aseman parantamiseen työmarkkinoilla. Ulkomaalaisten opiskelijoiden
asemaan voidaan vaikuttaa opiskelunaikaisella koulutuspolitiikalla
sekä oppilaitosten välisellä aktiivisella
yhteistyöllä. Lisäksi merkittävä käytännön
este ulkomaalaisten opiskelijoiden työnsaannille
on vaikuttanut olevan suomen tai ruotsin kielen vähäinen
tai olematon taito, joten näihinkin kysymyksiin on tietysti
kiinnitettävä huomiota.
Herra puhemies! Esitykseen opiskelijoiden asemaa koskevien ehdotusten
lisäksi sisältyy joitain ulkomaalaislain teknisiä korjauksia.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin tervetullutta, että tämä asia
menee nyt eteenpäin. Olisi ollut tietysti vielä parempi,
että tämä asia olisi mennyt eteenpäin
jo silloin, kun ulkomaalaislakia käsiteltiin. Varmaan se
vaihe, joka siinä oli, omalta osaltaan vauhditti nyt tuotavaa
esitystä tänne eduskuntaan, koska muun muassa
silloin perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota siihen, että on
kohtuuton tilanne, että Eta-alueen ulkopuolelta tulevat
opiskelijat, jotka ovat täällä tutkinnon
suorittaneet ja joista moni myöskin on integroitunut tähän
yhteiskuntaan, eivät voi täältä työtä hakea,
vaan joutuvat palaamaan kotimaahansa tai lähtemään
muualle. Tämä on siis erittäin positiivinen
asia kaikkiaan. On tietysti niin, että Suomen kansainvälistyminen
on helpoiten aloitettavissa niistä, jotka ovat täällä tutkintonsa
suorittaneet.
Tässä juuri muutama päivä sitten
julkaistiin tutkimus, johon olivat osallistuneet Helsingin, Tampereen,
Turun ja Jyväskylän yliopistojen sekä Helsingin
Teknillisen korkeakoulun ulkomaalaiset opiskelijat ja jossa heiltä oli
kysytty halukkuutta jäädä Suomeen. Vastaus
oli, että 43 prosenttia oli halukkaita jäämään
Suomeen. Suurimmalla osalla motiivina oli se, että elämä oli niin
sanotusti jo Suomessa perheenjäseniä tai muita
myöten, eli se oli se keskeinen kriteeri, ja toki myöskin
se kriteeri, mikä mahdollisuus täällä oli
työllistyä. 8 prosenttia opiskelijoista olisi halunnut
jäädä Suomeen, mutta he kokivat, että se
ei ole mahdollista.
Tämä lakiesitys on yksi asia, joka vie tätä mahdollisuutta
eteenpäin, mutta ei toki ainoa asia. Pitää myöskin
edistää tänne jäävien
mahdollisuutta saada nopeammin Suomen kansalaisuus ja sen lisäksi
pitää jo yliopistoaikana, samoin ammattikorkeakouluaikana,
erityisesti kiinnittää huomiota ulkomaalaisten
opiskelijoiden mahdollisuuteen opiskella suomen kieltä, koska
kuten tästä tutkimuksestakin käy hyvin selvästi
ilmi, keskeinen ongelma on se, että useissa ammateissa
kuitenkin tarvitaan suomen kielen osaamista ja se on se suuri este
sille, minkä takia työllistyminen saattaa olla
hyvästäkin tutkintotodistuksesta huolimatta edelleen
vaikeaa. Se on yksi asia, johon tulee kiinnittää huomiota.
Varmaan syksyllä meille tulee mietintö tai työryhmäselvitys
eduskunnan käsittelyyn näistä lukukausimaksuista.
Tässä vaiheessa on varmaan liian aikaista ottaa
siihen kantaa, mutta toivoisin, että siinä ei
tulla sellaiseen ratkaisuun, että tämä kansainvälistyminen
Suomessa vähenisi. Päinvastoin sen pitäisi
lisääntyä. Tavoite, että päästäisiin
7 000 tutkinto-opiskelijasta 12 000:een, on hyvin
tärkeä ja välttämätön
senkin takia, että meidän väestömme
ikääntyy ja suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle.
Täällä on kyllä kysyntää osaaville
työntekijöille. Korostan sitä, että integroituminen
suomalaiseen yhteiskuntaan tapahtuu kaikkein helpoimmin niin, että tutkinto
on täällä suoritettu ja sen tutkinnon suorittamisen
aikana on omaksuttu jo ainakin välttävä suomen
kielen taito.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti kommentti yhteen yksityiskohtaan,
joka minusta on kuitenkin aivan olennainen, ja se koskee tätä 55 §:ää,
jossa nyt on uusi momentti. Siinä todetaan näin:
"Tilapäinen oleskelulupa Suomessa tutkinnon suorittaneelle myönnetään
54 §:n 4 momentin nojalla yhden kerran kuudeksi kuukaudeksi
edellisen oleskeluluvan päättymisestä."
Minä olen ymmärtänyt, arvoisa ministeri,
niin, että tällä olisi nyt juuri se pyrkimys,
että haluttaisiin niitä ulkomaalaisia täällä opiskelleita
jäämään tänne Suomeen,
tavallaan maksamaan työpanoksellaan siitä, että ovat
osittain meidän kustannuksellamme täällä opiskelleet.
Arvoisa ministeri, mietittiinkö yhtään
sitä, että tämä 6 kuukautta
on todella lyhyt aika osoittaa potentiaaliselle työnantajalle
kyvykkyyttään?
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tullutkin jo sellaisia kannanottoja, että tämä lakiesitys
on erittäin hyvä, ja olen samaa mieltä.
Suomessa opintonsa suorittaneen työntekijän on
paljon helpompi sitoutua suomalaiseen yhteiskuntaan ja niin sanotusti
kotoutua. Näin entisenä ammattialan opettajana
tiedän, että jos suorittaa Suomessa tutkintonsa,
aikaansaa sen, että työpaikalla ei tule niitä tulkintaongelmia,
mitä tämä henkilö osaa ja mikä on
tutkinnon taso. Sekin edistää yhteiskuntaan sitoutumista.
Tulevan työvoimapulan aikana olisi varmaan hyvä huomioida
erityisesti ne alat, joilla työvoimapula uhkaa.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Ensinnäkin tosiaan viime vuoden vappuna
voimaan tullut ulkomaalaislaki osaltaan helpotti ulkomaalaisten
opiskelijoiden siirtymistä opintojen jälkeen työelämään.
Mitä tulee senaikaiseen käsittelyyn, täytyy
muistaa, että ministeri Itälä antoi ulkomaalaislain
liian myöhään edelliselle eduskunnalle.
Jollen olisi tehnyt sitä linjausta, että estin
uuden lausuntokierroksen, meillä ei todennäköisesti
olisi ennen EU:n laajenemista ollut ulkomaalaislakia keskeisin osin edes
korjattu. Eli oli tehtävä linjaus, että on
saatava se kokonaisuus tänne uudelleen eduskunnan harkintaan,
ja siinä yhteydessä tehtiin monenlaista sitoumusta,
myöskin sisäministeriön puolella on tehty
monenlaista valmistelua ulkomaalaislakiin liittyen. Niitä epäkohtia,
mitä on ilmennyt, myös turvapaikkapuolella arvioidaan,
ja haluamme Ulkomaalaisviraston kanssa myöskin väärinkäyttökysymyksiä arvioida,
mitä tulee muun muassa alaikäisten lasten tapauksiin.
Näitä pitää pohtia, mitä näihin
liittyy.
Mutta itse asiassa, mitä tulee ed. Pulliaisen kysymykseen,
tämä on hyvä käydä läpi,
totta kai, vielä eduskunnan ja valiokunnan käsittelyssä, mutta
jos ajattelee tilannetta, jossa opiskelija ei saa työtä kuuden
kuukauden kuluessa ja palaa kotimaahansa, mutta haluaa etsiä työtä uudelleen
täällä suoritettuaan tutkinnon, niin
sen voi tehdä jatkossa tämän esityksen
mukaan automaattisesti, eli ei sovelleta työvoimapoliittista
harkintaa. Tämä on myös hyvin tärkeä näkökulma,
ettei siihen väliin tule sitten byrokratiaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä jatkaisin ministerin
esittelypuheenvuorossa esille ottamasta asiasta, joka jäi
omassa puheenvuorossani mainitsematta. Tämä kohta, että ulkomaalaiset
opiskelijat saavat tehdä enemmän työtä,
vaikka sitä onkin nostettu kohtuullisen vähän,
on hyvin merkittävä, ja nimenomaan se kohta, että on
mahdollista tehdä palkallisesti lopputyö. Se on
aivan olennainen asia, koska suurimmalle osalle se ongelma työllistyä johtuu tästä.
Tämä 6 kuukautta minun ymmärtääkseni
ei ole niinkään tärkeä asia,
se saisi olla toki pidempikin, en sitä vastusta, mutta
se ei ole niin olennaista, vaan olennaista on se, että päästään
siinä opintojen loppuvaiheessa työelämään
kiinni. Silloin niille, joilla täällä on
todelliset työllistymismahdollisuudet, aukeaa jo se tilaisuus
ja sitä kautta asia ratkeaa.
Keskustelu päättyy.