4) Hallituksen esitys muutoksenhakua käräjäoikeudesta
koskevaksi lainsäädännöksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Hovioikeuksissa esitetään
otettavaksi käyttöön jatkokäsittelylupajärjestelmä.
Lakiehdotuksella on takanaan pitkä ja monivaiheinen valmistelu-
ja lainsäädäntöhistoria. Voidaan
kuitenkin sanoa, että perustuslakivaliokunnan lausunto
vuodelta 2006 on esityksen keskeisimpiä taustatekijöitä.
Sanotussa hovioikeusmenettelyn uudistustarpeita käsittelevässä lausunnossaan
valiokunta muun muassa totesi, että valtioneuvoston tulisi
arvioida mahdollisuuksia luoda esimerkiksi muutoksenhakulupaan perustuva
nykyistä seulontamenettelyä selkeämpi
järjestelmä samoin kuin sitä, onko esimerkiksi seulontamenettelyä tai
vastaavaa välttämätöntä soveltaa
nykyiseen tapaan hovioikeuden käsiteltäviksi tuleviin
kaikkiin valituksiin. Tämä on hyvin oleellista.
Onko tämä todellakin välttämätöntä kaikissa
valituksissa?
Valiokunta kiinnitti tältä osin huomiota myös siihen,
ettei perustuslain 21 §:n 2 momentin säännös
estä säätämästä vähäisiä poikkeuksia
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin, kunhan tällaiset
poikkeukset eivät muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin.
Näin siis perustuslakivaliokunta.
Nyt ehdotettu menettely, jatkokäsittelylupa, mahdollistaisi
hovioikeuksien voimavarojen järkevän käytön
niin, että muutoksenhaun kohteena olevan asian laatu perustuslakivaliokunnan
tarkoittamalla tavalla voitaisiin ottaa nykyistä paremmin
huomioon. Valitusoikeutta käräjäoikeuden
tuomiosta hovioikeuteen se ei rajoittaisi, vaan kaikista tuomioista
voisi edelleen valittaa. Jatkokäsittelylupa merkitsisi,
että käräjäoikeuden päätöksestä tehdyn
valituksen laajamittainen käsittely edellyttäisi
tietyissä asioissa hovioikeuden myöntämää lupaa.
Järjestelmä olisi soveltamisalaltaan rajoitettu. Riita-asiassa
tarvittaisiin jatkokäsittelylupa, jos velkaa tai muuta
rahasaamista koskevan riidan häviöarvo ei ylitä 10 000:ta
euroa. Häviöarvolla tarkoitetaan erotusta asianomaisen
hovioikeudessa esittämän vaatimuksen ja käräjäoikeuden ratkaisun
välillä. Jos häviöarvo on yli
10 000 euroa, lupaa ei tarvittaisi.
Rikosasiassa vastaaja, siis vastaaja, tarvitsisi jatkokäsittelyluvan,
jos häntä ei ole tuomittu neljää kuukautta
ankarampaan vankeusrangaistukseen. Vastaajalla raja on siis neljää kuukautta
ankarampi vankeusrangaistus. Virallinen syyttäjä ja
asianomistaja puolestaan tarvitsisivat luvan, jos valitus koskee
rikosta, josta säädetty rangaistus on sakkoa tai
enintään kaksi vuotta vankeutta.
Hovioikeuden olisi myönnettävä jatkokäsittelylupa,
jos on aihetta epäillä käräjäoikeuden
ratkaisun oikeellisuutta tai jos sen oikeellisuutta ei ole mahdollista
arvioida jatkokäsittelylupaa myöntämättä.
Lupa myönnettäisiin myös, jos asian jatkokäsittely
on tärkeätä lain soveltamisen kannalta
muissa saman kaltaisissa asioissa tai jatkokäsittelylle
on muu painava syy. Käräjäoi- keudessa
esitetyn näytön uudelleenarviointia, useimmiten
todistajien kuulemista, varten lupaa ei tarvitsisi myöntää,
jollei käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuutta
olisi perusteltua aihetta epäillä.
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat, tämä on
hyvin oleellinen osa tätä. Se, mitä tällä hetkellä tapahtuu
hovioikeudessa, että kuunnellaan todistajia käräjäoikeudessa
jo esitetyn todistuksen osalta uudelleen vuosien jälkeen,
tulee merkittävästi vähenemään
tämän uudistuksen myötä. Uusi
menettely korvaisi seulontajärjestelmän, jota
hovioikeuksissa on sovellettu vuodesta 2003 alkaen. Keskeisin järjestelmien
välinen ero on, että jatkokäsittelylupajärjestelmää sovelletaan
myös valituksiin, joissa käräjäoikeuden
näytön arviointi on riitautettu.
Jatkokäsittelyluvan piiriin kuuluisi karkean arvion
mukaan noin puolet rikostuomioita koskevista valituksista. Lupamenettely
voisi saman arvion mukaan vapauttaa hovioikeuksien voimavaroja yhteensä noin
500 valitusasian verran vuodessa. Säästyvällä työllä voidaan
nopeuttaa asioiden käsittelyä ja parantaa käsittelyn
laatua.
Myös pääkäsittelyn toimittamista
koskevia säännöksiä tarkistettaisiin.
Velvollisuus toimittaa pääkäsittely määräytyisi
nykyistä enemmän sen mukaan, ovatko asianomaiset
sitä pyytäneet. Vaikka käräjäoikeuden
arvio todistajan uskottavuudesta olisi riitautettu, todistajaa ei
enää automaattisesti tarvitsisi kuulla uudelleen
hovioikeudessa. Hovioikeus voisi myös nykyistä tehokkaammin
rajoittaa pääkäsittelyä koskemaan
vain osaa valituksen kohteena olevasta asiasta. Siis silloinkaan,
kun hovioikeuden mielestä joku osa on käsiteltävä,
ei enää tarvitse niiltä osin, kuin asiassa
ei ole epäselvyyttä, käydä kaikkea
läpi.
Arvoisa puhemies! Vielä uutta olisi se menettely, jossa
asianosaiset voisivat hakea muutosta käräjäoikeuden
päätöksestä suoraan korkeimmalta
oikeudelta. Tällainen ennakkopäätösvalitus
olisi mahdollinen esimerkiksi, jos lain soveltamista koskeva kysymys
on kertautunut suuressa määrässä oikeussuhteita
ja ennakkoratkaisun viipyminen pitkittäisi oikeudellista
epävarmuutta. Tyypillinen esimerkki voisi olla esimerkiksi yksityisen
paikoitusalueen pysäköintivirhemaksua koskeva
asia. Minkä takia odottaa, että useat jutut päätyvät
ensin hovioikeuteen ja että niistä viimein joku
päätyy korkeimpaan oikeuteen? Nyt laki sallisi,
jos eduskunta näin hyväksyy, tämän
niin sanotun ohivalituksen.
Lopuksi haluaisin vielä korostaa, että tämä esitys
perustuu laajapohjaisen toimikunnan tekemään ehdotukseen
ja että toimikunta yksimielisesti päätyi
hallituksen ehdotuksen perusratkaisuihin. Esimerkiksi vuonna 2001,
kun paljon kritisoitu nykyinen seulontajärjestelmä valmisteltiin,
siinä työryhmässä oli jo valmiiksi
seitsemän eriävää mielipidettä,
mikä näin jälkeenpäin ajatellen
kertonee siitä, minkä takia järjestelmässä näytti
olevan ja on osoittautunut olevan merkittävästi
puutteita.
Myös ehdotuksesta saatu lausuntopalaute on ollut varsin
myönteistä. Esimerkiksi ehdotus seulontamenettelyn
korvaamisesta jatkokäsittely- lupajärjestelmällä sai
lähes yksimielistä kannatusta, mikä tämän
kaltaisissa asioissa on kyllä oikeusministeriön jutuissa
sangen poikkeuksellista.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on viime
vuosina antanut monta langettavaa ratkaisua useasti liittyen Suomen
tarpeettoman pitkiin oikeudenkäyntiprosesseihin. 2000-luvulla
ihmisoikeustuomioistuin on antanut 37 kielteistä ratkaisua
ja pelkästään vuonna 2009 jo 9 kappaletta.
Lienemme yksimielisiä siitä, että tämä on
liikaa. Yksi syy on liian pitkien oikeudenkäyntien paljon
aikaa vievä muutoksenhaku käräjäoikeudesta
hovioikeuteen. Hallitus esittää muutoksenhakuun jatkokäsittelylupajärjestelmää,
joka sinänsä luultavasti toisi helpotusta nykytilanteeseen.
Itse en usko, että tämä yksinään
riittää.
Talousrikossyyttäjä Marita Vilkko on kirjoituksessaan
"Hovioikeusmenettely on tehoton" Helsingin Sanomissa 24.5.2009 tuonut
esille tärkeitä oikeudenkäyntien pitkittymiseen
liittyviä seikkoja. Hovioikeusprosessin tehottomuus ilmenee
tällä hetkellä etenkin siinä,
että hovioikeuteen usein tuodaan samat todistajat kertomaan uudelleen
käräjäoikeudessa jo kertaalleen kuullut
asiat. Vilkko ehdottaa kirjoituksessaan siirtymistä Ruotsissa
jo käytössä olevaan järjestelmään,
jossa käräjäoikeuksissa esitetyt kertomukset
dokumentoidaan videotallenteille. Autenttisia videotallenteita käytetään
hovioikeuksissa todistelun arvioinnin perusteena.
Hallituksen esityksessä todetaan sivulla 5, että oikeudenkäynnin
painopisteen tulee olla käräjäoikeuksissa.
Niin ikään sivulla 5 todetaan, että muutoksenhakutuomioistuimissa
tulee voida keskittyä asioihin, joihin liittyy oikeasti
epäselviä tai arvionvaraisia tulkinta- ja harkintakysymyksiä,
ja on parempi, mitä vähemmän kysymys on
alioikeudessa käydyn oikeudenkäynnin uusimisesta
varmuuden vuoksi. Olen näistä näkemyksistä täysin
samaa mieltä.
Jotta nämä tavoitteet todella saavutettaisiin, tulee
mielestäni aloittaa videotallenteiden kerääminen
käräjäoikeuksissa, jotta niitä voidaan
hovioikeuksissa pääsääntöisesti
käyttää todistelun uskottavuusarvioinnin
perusteena. Näin ollen ei todistajia enää tarvitsisi
kutsua uudelleen hovioikeuden kuultavaksi muuten kuin erityistapauksissa.
Hovioikeuden edellytykset tehdä uskottavuusarviointi paremman
ja totuudenmukaisen todistelun perusteella paranisivat, mikäli
arviointi perustuisi autenttisiin käräjäoikeustallenteisiin, kun
käräjä- ja hovioikeudessa esitettyjen
kertomuksien välillä nyt usein esiintyvää ristiriitaa
ei olisi. Järjestelmä maksaisi itsensä ennen
pitkää takaisin säästyneiden
asianajopalkkioiden ja todistelukustannusten muodossa. Hallituksen
esittämä järjestelmä rajaisi
hovioikeuskäsittelyn ulkopuolelle pääosin
yksinkertaiset jutut. Todistelun uudelleenvastaanottaminen on kuitenkin
ongelma erityisesti laajoissa ja vaativissa tapauksissa, kuten talousrikos-
ja huumejutuissa, jotka todennäköisemmin tulevat
edelleen hovioikeuden käsiteltäviksi.
Näin ollen olen tullut siihen johtopäätökseen, että videotallenteiden
käyttöön ottaminen todella auttaisi tehostamaan
hovioikeusmenettelyämme. Olemme laatineet tätä asiaa
koskevan rinnakkaisaloitteen, johon toivon lakivaliokunnan perehtyvän
avoimin mielin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Myös minä kiinnitin
huomiota toukokuussa Helsingin Sanomien mielipidesivulla olleeseen
talousrikossyyttäjä Marita Vilkon kirjoitukseen,
jossa hän puolsi mielestäni varteenotettavin perustein
sitä ajatusta, että käräjäoikeudessa todistajalausunnot
talletettaisiin videoimalla ja nämä lausunnot
olisivat sitten autenttisina käytettävissä hovioikeudessa
eikä hovioikeudessa enää uudelleen kuukausien,
mahdollisesti vuosien kuluttua kuunneltaisi näitä samoja
todistajia, koska ei todellakaan voida ajatella, että heidän muistamisensa
näistä tapahtumista olisi tänä aikana
yleensä ainakaan parantunut.
Ed. Söderman puheenvuorossaan toi esiin näitä mielestäni
perusteltuja näkökohtia ja on todellakin jättänyt
lakialoitteen, jossa tämä todistajalausuntojen
videotallentaminen käräjäoikeuksissa
tulisi mahdolliseksi ja käytetyksi tavaksi ja niihin sitten
hovioikeudessa tältä osin nojattaisiin.
Yhdyn niihin näkökohtiin, mitä ed.
Söderman puheenvuorossaan esitti, ja toivon omaltakin osaltani,
että lakivaliokunta harkitsisi hyvin perusteellisesti vielä tätä asiaa
ja tämän tässä ed. Södermanin
aloitteessa esitetyn uudistuksen toteuttamista. Toivoisin, että kun
ministeri Brax ei ole tästä asiasta innostunut,
hän myös vielä tätä asiaa
harkitsisi ja tarvittaessa vielä perustelisi tässä eduskunnalle,
miksi tämä uudistus ei olisi hänen mielestään
perusteltu, (Ed. Rajamäki: Eduskunnan pitää olla
isäntä!) vaikka hän on sitä koskevaan
kirjalliseen kysymykseen jo vastannutkin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Södermanin ajatus näistä videotallenteista
on varmasti perusteltu, ja on syytä meidän siellä lakivaliokunnassa
ottaa pohdintaan, mitä lisäarvoa se toisi näihin
meidän käsittelyihimme.
Tämä laki on itse asiassa hirveän
hyvä esimerkki siitä, miten lainsäädännön
avulla voidaan nopeuttaa käsittelyitä ja myöskin
tehostaa toimintaa. Tässä lähdetään
näihin tarkasti rajattuihin riita- ja rikosasioihin toimittamaan
toisenlaisia menetelmiä ja tämä pääkäsittely
toimitettaisiin lähtökohtaisesti vain asianomaisen
vaatimuksesta lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia, ja sitten on
käräjäoikeudesta suoraan hovioikeuteen
mahdollisuus tehdä muutoksenhaku.
Muutama ajatus tästä jatkokäsittelyluvasta.
On pakko todeta, että on hienoa, että ministeriöstä löytyy
kykyä arvioida toimintamalleja ja niiden toimivuutta ja
myös hakea niihin uusia ratkaisumalleja. Joskus tehdyt
päätökset vain eivät toimi;
näin vain on, ettemme aina päättäjinä osu
täsmälleen sinne napakymppiin. Se on ihan normaali
ilmiö elävässä elämässä.
Viisas päättäjä arvioi myös
sitten niitä tehtyjä päätöksiä uudelleen.
Nykyinen seulontamenettelyhän on ollut käytössä vuodesta
2003, ja meillä on ihan riittävästi kokemuksia
sen toimivuudesta, ja sitä kohtaan on hyvin paljon kritiikkiä ollut.
Tilalle on ehdotettu jatkokäsittelylupaa. Tässäkin
kohden totean, että kun luki niitä lakitekstejä,
on hyvä, että siellä ovat mukana olleet
ne vaihtoehtoiset mallit edetä, että on pohdittu
sitä, pitääkö seulontamenettelyä jatkokehittää jne.
Se on hirveän hyvä meille valiokunnankin näkökulmasta,
että ne löytyvät sieltä perustelutekstien
kautta.
Näin päällisin puolin tarkasteltuna
jatkokäsittelylupa näyttäisi olevan askel
oikeaan suuntaan ja myös parantavan oikeusturvaa. Lakivaliokunnassa
varmasti päästään tätä asiaa
syvällisestikin läpi käymään,
mutta näin äkkiseltään tämä vaikuttaa
erittäin hyvältä.
On varmasti oikeusturvan kannalta hyvä, että muutoksenhakutuomioistuimessa
voidaan keskittyä niihin tapauksiin, joissa on selkeästi
sitä epäselvyyttä tai arvionvaraisuutta
liittyen tulkinta- ja harkintakysymyksiin. Jatkokäsittelylupajärjestelmä ei
myöskään rajoita muutoksenhakuoikeutta,
joka mielestäni on erittäin tärkeä asia. Kaikista
asioista saa edelleen valittaa, ja näin pitääkin
olla. Siltä osin, että siellä on kevennetty, että ei
lähdetä koko sitä tapausta avaamaan vaan avataan
se tietty osa, joka on riidan alla, on mielestäni hyvin
perusteltua, että näin toimitaan jatkossa.
Ennakkopäätösvalitus näyttää myös
järkevältä toimintamallilta. Siinähän
käräjäoikeuden tutkittavana oleva asia
voidaan laittaa suoraan korkeimman oikeuden tutkittavaksi. Tämähän
on hyvin poikkeustapauksissa, vain niissä, joissa meillä on
laintulkintakysymys, meillä on esimerkiksi uusi laki, johon
ei löydy tulkintaa. Turhaa sitä on kierrättää käräjäoikeuden
kautta ja sitten hoviin, parempi on sitten sieltä korkeimman
oikeuden kautta hakea se ratkaisu. Näin vältetään ne
turhat valitustieportaat.
Ensisijaisena tavoitteenahan meillä tuleekin olla tässä kohdin
sanoa, että ensimmäisessä tuomioasteessa
pitäisi pystyä antamaan se kaikista paras tuomio,
ja toivon mukaan olisi sellaisia tuomioita, joista ei tarvitsisi
sitten lähteä valittamaan, ne olisivat vedenpitäviä.
Muutoksenhakumenettelyllä nyt pyritään
sitten takaamaan se, että meillä on oikeudenmukaiset
oikeudenkäynnit.
Näin kun katsoo sitten tätä tarkkarajaisuutta, jollain
tavalla tuli ilmi, kun tätä tekstiä luki,
että tämä on aika tarkkarajaisesti, selkeästi
määritelty, missä tapauksissa nämä uudet
lainkohdat toteutetaan. Samoin tuntuu, että tämä toiminta
järkevöityy ja antaa toivoakseni myös
mahdollisuuksia taloudellisemmalle ja fiksummalle toiminnalle.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Olin lakivaliokunnan jäsen 2002, sillä vaalikaudella,
joka silloin oli kulumassa, kun käsiteltiin tämä hovioikeuksien
seulontamenettely, ja muistan hyvin, kuinka paljon kritiikkiä siitä tuli.
Taisipa olla niin — ei tullut tarkistettua — että ed. Aittoniemen
kanssa panimme sinne vastalauseen, jossa sitten totesimme, että se
menettely ei taida tulla ihan niin toimimaan kuin oli teoriassa ajateltu.
Nyt tämä kertoo siitä, että muutosta
kaivataan, ja sitä nyt sitten hallitus esittää.
Hovioikeudet ovat edelleen työruuhkassa, ja erityisesti
ovat hovioikeuksissa toimivat ja myös muun muassa käräjäoikeuksien
syyttäjät tuoneet esille sen ongelman, että tämä uudelleentodistelu
hovioikeudessa on ongelmallista, kun asiat ovat pitkään
olleet esillä ja oikeudenkäynnit venyvät
ja tarinat, kertomukset, muuttuvat, muisti pätkii niin
kuin entisellä miehellä. Siitä syntyy sitten
hyvin hankalia tilanteita, eikä varmasti oikeusturva ole
kovin laadukas tällaisen menettelyn jälkeen. Siksi
on varmaan ihan paikallaan tämä, joka tässä hallituksen
esityksessä todetaan ja josta ministerikin mainitsi. Tässä etusivulla
todetaan: "Näytön arvioinnin riitauttaminen ei
kuitenkaan enää automaattisesti johtaisi siihen,
että suullinen todistelu otettaisiin hovioikeudessa uudelleen
vastaan." Tämä on varmaan ihan paikallaan oleva
muutos, joka tähän asiakokonaisuuteen liittyy.
Täällä ed. Söderman nosti
esille tämän Ruotsissa käytössä olevan
videomenettelyn käräjäoikeudessa ja siltä pohjalta
sitten asian käsittelyn hovioikeudessa. Se on varmasti
asia, joka on syytä hyvin tarkkaan selvittää,
siihen liittyvät kysymykset. Mielenkiintoista on kuulla
ministerin kommentit tähän asiaan ja esitykseen.
Taisi olla kyllä tässä ihan tuoreessa
ruotsalaislehdessä siihen kritiikkiä, että se
ei ole ihan niin itsestäänselvä menettelytapa
kuin miltä se kaukaa katsellen taikka sivusta katsellen
vaikuttaisi, mutta se, voidaanko siltä pohjalta kuitenkin
edetä niin, että asia menisi parempaan malliin
kuin nyt on meillä ja että esimerkiksi päästäisiin
näistä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen jatkuvista
tuomioista ylipitkien käsittelyaikojen osalta, on syytä käydä läpi.
Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä nämä jatkokäsittelyluvan
rajat, rajaukset, tämä ministerin käyttämä termi,
häviöarvo — en tiedä onko se
täällä, taitaa se olla täällä tekstissäkin käytetty
sana, muttei nyt osu silmiin — häviöarvo
10 000 euroa ja sitten neljän kuukauden vankeusrangaistus
ovat sellaisia, joita jäin miettimään.
Viime aikoina ei ehkä ole ihan niin paljon ollut sitä moitetta
siitä, että oikeudenkäynnit tulevat kalliiksi,
kun sitä järjestelmää vähän
muutettiin, mutta kuitenkin vieläkin on sitä ilmeisesti,
että tavallinen ihminen ei lähde hakemaan oikeutta
kovin pitkälle, vaikka olisi ehkä jonkin verran
perusteitakin ja itse tuntisi ja tietäisi olevansa oikeassa,
sen tähden, että kustannukset ja riski hävitä nousevat.
Esimerkiksi jotakin suurta vakuutusyhtiötä vastaan
tai vastaavassa tilanteessa, jolloin on vastapuolella huippuasiantuntijat,
-asianajajat, siinä pelko hiipii puseroon eikä lähde
hakemaan sitä oikeutta. Nyt jos 10 000 euroon
pannaan tämä raja niin kuin hallitus esittää, niin
saattaa olla tilanne, että tuommoinen 9 000:kin
euron riita, häviöarvo koetaan niin, että se
automaattisesti kuitenkin karsitaan jatkokäsittelylupaa
myöntämättä, niin että se
jää tappioksi. Se on tavalliselle työtä tekevälle
tai eläkeläiselle tavattoman iso summa kuitenkin,
vaikka ehkä tässä talossa ei sitä sillä lailla
koeta. Eli tämän 10 000 euron arvon ehkä jossakin
on oltava esillä, mutta tällaisen arvon kirjoittaminen
tänne kyllä mietityttää hyvinkin
syvästi ja aiheuttaa sen pohdinnan, toteutuuko meillä varmasti
myös oikeusturva siltä osin, ettei tästä tule
sellaista automaattia, että kun häviöarvo
on 9 999 euroa, niin sitten ei kannata lähteä siitä oikeutta
käymään. Tuo vankeuskysymys on tietysti
sitten toinen raja, sitä nyt en osaa arvioida ihan samalla
tavalla.
Minulle joku esitti myös näihin käräjäoikeuden
harjoittelijoihin ja notaareihin liittyvän ongelman tämän
asian yhteydessä, mutta ihan tarkkaan en nyt ymmärtänyt,
mitä se ongelma tarkoittaa, liittyy varmaan tähän
jatkokäsittelyluvan myöntämismenettelyyn.
Tältä osin siinä itse menettelyssä täytyy
tietysti katsoa, että se kuitenkin tapahtuu vakavasti,
syvällisesti, tarkan harkinnan pohjalta varsinkin silloin,
kun se lupa hylätään. Sen käsittelylle
on tietysti täällä nämä edellytykset,
mutta toivottavasti tästä saadaan parempi malli
kuin on nyt tämä seulontamenet-tely.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ed. Lauslahdelle ja ed. Kankaanniemelle
tästä hallituksen käsillä olevan esittelyn
ansiokkaasta kommentoinnista ja jatkoajatusten esittelystä.
Ed. Kankaanniemelle semmoinen huono uutinen, että kyllä kuluriski
on yhä merkittävä. Itse asiassa tänä kesänä Oikeuspoliittisen
tutkimuslaitoksen uusin selvitys kertoi karua kieltään,
että ihan keskiluokassakin on vakavia pohdintoja. Monet
jättävät oikeuden käymättä silloinkin,
kun kokevat, että olisi oikeudenkäynnin paikka.
Erityisen vakavia nämä kuluriskipelot ovat muun muassa
hometaloasioissa. Niinpä nyt asianajajakunta ja tuomioistuimetkin — nykyään
tuomioistuimetkin — voivat esittää sovittelua
niin, että tuomari johtaa sovittelua, yrittävät
näissä tilanteissa ainakin ohjata sovitteluun,
niin että niitä riitoja saataisiin kuitenkin mahdollisimman
oikeudenmukaisesti käsiteltyä.
Mutta sitten itse näihin asioihin ja ed. Kankaanniemen
huoliin. Silloin jos on alle sen 10 000:n, niin on kuitenkin
kysymys siitä, että aina kolme hovioikeuden tuomaria
käsittelee ja heidän täytyy olla yksimielisiä.
En usko, että semmoista automaatiota tulee, ettei silloin,
jos siellä onkin oikea ongelma, asiaa käsiteltäisi. Kyllä silloin
riittää, kun yksikin näistä tuomareista
on sitä mieltä, että asia pitää käsitellä.
Mutta se on tietysti yksi asia, jota me seuraamme tämän
lain toteutumisessa, jos eduskunta tämän hyväksyy,
ettei näistä rajoista tule automaatteja. On vaan
se raja, minkä jälkeen pitää harkita
jatkokäsittelylupaa, ei tietenkään raja,
joka automaattisesti sanoo, että ei hovioikeus käsittele.
Muutamiin muihin täällä esille tulleisiin
seikkoihin, sitten ed. Södermanin mielenkiintoiselta kuulostavaan
lakialoitteeseen, jonka myös ed. Zyskowicz ilmoitti allekirjoittaneensa.
Ensin ed. Zyskowiczille semmoista lukuharjoitusta: Kun olen vastannut
kirjalliseen kysymykseen, niin viimeinen kappale nimenomaan kertoo,
että tämä on harkittava ja seurattavissa
oleva asia. Se ei ole vain asia, joka tämän pitkällisen,
nyt yksimielisen valmistelun yhteydessä tähän
pääasiaan eli jatkokäsittelylupaesitykseen
kerkeäisi millään tavalla. Ilmoitan,
että jos nämä ehdotukset eivät riitä — ja
muistakin syistä — me seuraamme Ruotsin mallia.
Ruotsin malli on nyt vasta toteutunut, vasta vuoden 2008 alusta,
vaikka Ruotsin eduskunta hyväksyi sen jo 2005, ja tämä viive johtui
siitä, että ruotsalaiset huomasivatkin, että hups,
maksaa aika paljon ja kestää todella paljon saada
joka käräjäsaliin — joka käräjäsaliin — videolaitteet
ja kouluttaa väki joka käräjäsalissa käyttämään
videoita. Laki hyväksyttiin 2005, tuli voimaan vasta 2008,
ja siitä on vasta hyvin vähän Ruotsissa
kokemuksia. Sen takia olen vastannut tässä kirjallisessa
kysymyksessä, että me seuraamme sitä Ruotsin
tilannetta ja jos se osoittautuu hyväksi tai jos muuten
tämä uudistus, jota me nyt esitämme,
ei ole riittävä, niin tässä ollaan ihan
avoimin mielin tämän asian kanssa. Tämä tulkoon
nyt todetuksi.
Mitään sellaista en ole sanonut, että suhtaudun
tähän kriittisesti. Mutta kun eduskuntakin on moneen
kertaan huomauttanut paremmasta säätelystä,
niin edes siedettävän säätelyn
tasoa ei toki saavuteta sillä, että luetaan yksi
yleisönosastokirjoitus lehdestä ja todetaan, että tässä tämä nyt
on. Kyllä näitä asioita, varsinkin näin
vakavia asioita, valmistellaan pitkällä tähtäimellä.
Ruotsin mallista kerrottakoon vielä se, että siinä siis
videoidaan kaikki ja sen jälkeen mennään hovioikeuteen
huomattavasti useammin kuin nyt esitetään Suomessa
mentäväksi. Ruotsissa mennään
hovioikeuteen todella suurilla prosenteilla, paljon suuremmilla
kuin mitä me nyt esittelemme, ja kaikki asianosaiset kutsutaan
paikalle, kaikki asianosaiset siis uudelleen tulevat paikalle ja
katsovat yhdessä videolta käräjäoikeuden käsittelyn.
Sen jälkeen vielä pohditaan, antavatko videot
aihetta vielä kuulla lisää. En ole aivan varma,
että tämäkään on nyt
se ratkaisu, jolla hovioikeuden resurssipulaa ja varsinkaan sitä ongelmaa
poistetaan, ettei asianomaisten tarvitse turhaan vuosien jälkeen
vielä käräjäoikeuden jälkeen
tulla hovioikeuteen. Mutta kuten sanottu, kun meillä nyt
on kuitenkin joka käräjäoikeudessa jo
yksi videointilaite, mikä on jo suuri saavutus, niin siihen,
että me pidemmän päälle lisäämme
videoiden käyttöä, me suhtaudumme erittäin myönteisesti.
Ettei jää väärinkäsityksiä,
niin Suomessa käräjäoikeuskäsittelyn
aikana tehtyjä tallenteita voidaan hyödyntää vertailuaineistona
sekä sen tarkistamiseksi, mitä käräjäoikeudessa
on tapahtunut. Lisäksi käräjäoikeudessa
kuultua henkilöä, jonka kertomuksen uskottavuus
voidaan luotettavasti arvioida ilman hänen henkilökohtaista
läsnäoloaan, voidaan kuulla todistelutarkoituksessa hovioikeuden
pääkäsittelyssä myös
puhelinta taikka muuta siihen soveltuvaa äänen-
tai kuvanvälitysmenetelmää käyttäen.
Meillä on jo metodeita, joissa hovioikeus pystyy joustavasti
näitä käyttämään.
Me vakavasti mietimme ja tutkimme näiden kaikkien uusien
tekniikoiden lisäkäyttöä, videoiden
lisäkäyttöä.
Mutta on myös päivänselvää,
että kysymys on valtavasta taloudellisesta satsauksesta,
jossa sitten eduskunta varmastikin osoittaa merkittävän määrän
lisää rahaa, että kaikkiin käräjäsaleihin saataisiin
videolaite. Siinäkin tilanteessa toivon vakavasti, että mietitään
muuta mallia kuin tätä Ruotsin mallia, jossa kaikki
kutsutaan sitten katsomaan videoita ensin paikalle. Mutta oikeusministeriö on
tässä ed. Södermanin esityksen ajatukselle
videoiden lisäkäytöstä hyvin
avoin, ja pidämme sitä sangen tärkeänä asiana
selvittää jatkossa.
Mutta nyt meillä on virstanpylväs, jota olemme
odottaneet pitkään, merkittävä uudistus
siinä, että hovioikeuksissa jatkossa käsitellään
vakavampia asioita ja siinä laajuudessa kuin katsotaan
tarpeelliseksi, silloinkin kun on varsinainen istunto, sitä voidaan
rajata ja näin saada resursseja parempaan käyttöön.
Toivoisin, että tämä pääasia
saisi nyt sen huomion, mitä tarvitaan, ja että eduskunta
mahdollisesti myös viitoittaa tätä videoasiaa
tästä eteenpäin. Mutta en usko, että tässä vaiheessa
on mitenkään hyvän lainsäädännön periaatteiden
mukaista sivusta tuoda, kopioida Ruotsin malli, jossa mielestäni
on kyllä vielä vähän pohdittavaa
ja jonka osalta, aivan niin kuin ed. Kankaanniemi sanoi, käydään
Ruotsissa jo hyvin kriittistä keskustelua. Mutta tämä ei
tarkoita sitä, ettei ed. Söderman olisi oikealla
asialla siinä, että tätä asiaa
ei saa unohtaa ja että sitä seurataan. Itse asiassa
Helsingin hovioikeuden tietyt jäsenet seuraavat Ruotsin
mallia hyvin aktiivisesti ja raportoivat siitä oikeusministeriölle.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
tarkoitus, jota tämä lakialoite tukisi, koko ajatushan
on se, että kaikki jutut pyrittäisiin ratkaisemaan
kunnolla ensimmäisessä käsittelyssä ja
sen jälkeen hovioikeudessa ja mahdollisesti korkeimmassa
olisi enemmän kysymys siitä, että tarkistettaisiin,
että kaikki käy oikein. Näin päästäisiin
pois siis siitä järjestelmästä,
missä asianajajat lähtevät siitä,
että kokeillaan nyt ensin vähän alioikeudessa
ja sitten kokeillaan uudestaan hovioikeudessa, mikä on
siis kallis ja raskas menettely.
Tämä hallituksen esitys mahdollistaa kaikki nämä hyvät
asiat, jotka ministeri Brax esittää. Monessa muussa
uudistuksessahan on käynyt niin, että niitä ei
suinkaan käytetä hyväksi siinä laajuudessa
kuin se olisi mahdollista. Esimerkiksi kun siviilijutuissa tuli
mahdollisuus pyrkiä sovintoon ja minä olin silloin
oikeusasiamies ja kävin tarkastusmatkoilla — usein
olin seuraamassa tätä alkuprosessia — ja
katsoin, millä tavalla sovintoon pyrittiin, niin ainakin
silloin se prosessi käytiin pääsääntöisesti
samassa salissa ja tuli ikään kuin kaksi prosessia,
tuomareilla ei ollut intoa eikä ammattitaitoa pyrkiä sovintoon.
Mutta tietysti hyvällä koulutuksella voidaan saada
aikaan se, että hallituksen esityksen mahdollisuuksia käytetään
täysimääräisesti, ja se olisi
hyvä.
Sitten kysymys todistajien kuulemisesta toisen kerran, mihin
siis hallitus ei pyri, hallitushan haluaa sitä vähentää.
Toisen kerran kuulemisessa on huomattavia riskejä. Ensimmäinen
riski on se, ettei todistaja muista enää kunnolla
sitä tapahtunutta. Minä olen kerran ollut todistajana,
ja minä en muistanut edes ensimmäisellä kerralla kunnolla
sitä asiaa. Siinä on hyvin mahdollista, että se
toinen kertomus poikkeaa ensimmäisestä.
Toinen mahdollisuus on tietysti se, että todistajaa
on puhuteltu. Esimerkiksi huumejutuissahan on usein niin, että ensimmäisessä asteessa
huumesyytetyt
tulevat suoraan poliisivankilasta tai tutkintavankeudesta, joten
heillä ei ole mahdollisuutta puhutella todistajaa, mutta
sitten kun ollaan hovioikeudessa, niin tämmöinen
mahdollisuus on jo avautunut. Se voi vaikuttaa siihen, että todistaja
yllättäen ei muista yhtään mitään
tai muistaa hyvin täsmällisesti uusia asioita.
Kolmas ongelma on sitten se, että todistajaa ei löydetä ollenkaan.
Siinä tapauksessa voi jo nytkin, niin kuin ministeri sanoi,
tämän esityksen pohjalta, katsoa ne nauhat.
Sitten pitää muistaa, miten tämä todistajaan, tavalliseen
ihmiseen, vaikuttaa. On jo suuri rasitus käydä kerran
oikeudessa, odottamassa. Se on monessa suhteessa aika ikävä kokemus.
Ja jos joudutaan vielä toisen kerran käymään,
niin siitä on todistajalle seurauksena paitsi tämä mielipaha
myös kustannuksia. Siihen ei kannattaisi pyrkiä,
että todistajia vaivattaisiin moneen kertaan kertomaan
sama asia.
Sitten Ruotsista: Ruotsissahan on todella, niin kuin kaikista
uudistuksista, käyty tästä varsin räväkkää keskustelua.
Tässä Dagens Nyheterin jutussa, johon ilmeisesti
täällä jo viitattiin, otsikko on "Hovrätten
sover — under tiden rullar videofilmerna", ja siinä siis
kuvataan sitä, että näiden videoiden
katsominen on hyvin tylsää puuhaa: asianajajat
kirjoittavat muita juttuja, ja syyttäjät ovat
työhuoneissaan, ja hovioikeudenneuvokset joutuvat näitä juttuja
kirjoittamaan. Se on tietysti vain yksi hovioikeudenneuvos, joka
tästä puhuu, mutta nythän kuitenkin pitäisi
lähteä siitä, että eivät
nämä ihmiset ole hovioikeutta varten vaan oikeus
on kansalaisia varten. Jos saa sen saman tiedon vaivaamatta todistajaa
uudestaan, niin ehdottomasti siihen pitäisi pyrkiä.
Sitten ovat nämä ihmisoikeusjutut. Kun täällä puhutaan
myös siitä, että ei voida tehdä kysymyksiä hovioikeudessa,
niin sekä hallituksen esitys että tämä aloitehan
lähtevät siitä, että jos hovioikeus
todella haluaa kuulla jotain todistajaa uudestaan ja siihen on perusteltua
syytä, niin sellainen kuuleminen tietysti varataan.
Ministeri Brax sanoi, että siitä tulee hirveän huonoa
lainsäädäntöä, jos
lainsäädäntö lähtee yleisönosastokirjoituksesta.
Meillä edustajillahan on tietysti oikeus lukea yleisönosastokirjoituksia.
Minulla on nyt mennyt koko kesä tämän onnettoman
aloitteen tekemiseen — sen allekirjoittajina ovat ed. Zyskowicz
ja ed. Kimmo Sasi, niin ettei se nyt ihan heikointa juridista ainesta tässä salissa
ole. Minä en suinkaan usko, että tätä ei
voida tarkistaa ja parantaa, jos siihen mennään,
mutta siinä minä olen ministerin kanssa eri mieltä,
kun hän uskoo, että aikaa on loputtomasti, kuinka
paljon tahansa. Tämä tilanne, jossa Suomi saa
ihmisoikeustuomioistuimesta koko ajan tuomioita, kyllä minusta
vaatisi nyt kaikilta niiltä, jotka asiaan vaikuttavat,
sitä, että ponnisteltaisiin kaikin tavoin sen
eteen, että nämä prosessit tapahtuisivat
mahdollisimman nopeasti, mahdollisimman oikeudenmukaisesti, jotta
tästä hyvin kiusallisesta tilanteesta päästäisiin.
Tämä on nyt sitten meidän kontribuutiomme
tähän. Valitan, jos tämä yleisönosastokirjoituksen
lukeminen jollain tavalla alentaa tämän aloitteen
arvoa.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman joko kuuli sanomani
väärin tai sitten sanoin sen väärin.
Ei tietenkään ole mitään vikaa
siinä, että yleisönosastokirjoituksesta lähtee
vaikka kuinka suuri poliittinen muutos esille. Mutta niin ei voi
olla, että lain valmistelu lähtisi liikkeelle
siitä, että on yksi kirjoitus, ja sen jälkeen
ei näin suuressa asiassa kuin prosessioikeudellisessa asiassa
käytäisi normaalia lainvalmisteluprosessia, jossa
asiantuntijoita kuullaan, jossa perehdytään ja
jossa — niin kuin ed. Söderman hyvin tietää,
kirjoituksessa oli myös joitakin virheitä — virheitä korjataan.
Vasta sen jälkeen, kun on selvitetty ja tutkittu, asia
tuodaan esille. Tähän nimenomaan oikeusministeriö valmistautuu.
Ed. Söderman myös sanoi, että luulen,
että on loputtomasti aikaa. Uskon, että hän
tietää, kuinka paljon tällä rintamalla
käräjäoikeuksien ja hovioikeuksien käsittelyyn
nyt satsataan, kuinka paljon prosesseja muutetaan, kuinka jättimäinen käräjäoikeusuudistus
astuu voimaan ensi vuoden alussa ja kuinka monta muuta asiaa on
tehty, jotta tästä häpeästä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen edessä päästään
pois, joten on kyllä kohtuutonta väittää,
että luulisin, että meillä on loputtomasti
aikaa. Tällä vaalikaudella tähän
asiaan on tehty enemmän uudistuksia kuin aikoihin ja tullaan
tekemään vielä monta. Teillä on
käsissänne nyt aivan keskeinen osa sitä prosessia,
jolla Suomi saadaan pois siitä joukosta maita, jotka saavat
6 artiklan loukkaamisesta tuomioita Strasbourgissa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan alkuun haluan sanoa, että mielestäni
hallituksen esitys on hyvä. Se on merkittävä uudistus,
mitä nyt esitetään, ja se kohdentaa mielekkäällä tavalla
oikeuslaitoksen resursseja, uudella tavalla, ja nopeuttaa prosesseja.
Eli pidän esitystä hyvänä.
Myös ministeri Braxin antamat vastaukset tähän
kuva- ja äänitallennekysymykseen olivat mielestäni
suhteellisen hyviä. Ehkä hyvään
lopputulokseen päästään juuri
siten, että lakivaliokunta tämän asian
yhteydessä harkitsee ja arvioi, onko tässä yhteydessä tehtävissä tähän
kuva- ja äänitallentamiseen liittyvä sen
kaltainen uudistus, mitä ed. Söderman ja allekirjoittanutkin
ovat peränneet, vai onko tarkoituksenmukaista tässä vaiheessa
asiaan paneutua mutta varsinainen uudistus jättää tehtäväksi
erillisessä seuraavassa vaiheessa.
Sanomattakin on selvää, että jos
ja ehkä kun tällaista uudistusta Suomessa valmistellaan
ja tällaista käytäntöä Suomessa
käytäntöön otetaan, niin totta
kai on hyvä ottaa opiksi myös niistä mahdollisista
huonoista kokemuksista tai huonoista ratkaisuista, mitä tämän
asian tiimoilla on muissa maissa, kuten esimerkiksi Ruotsissa, tehty.
Keskustelu päättyi.