Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Näen, että olen kovin yksinäinen
tässä puhujalistalla tällä hetkellä.
Varmaan sivistyksen ihmisiä tuo gaalailta voi pikkuisen
täältä verottaa.
Mutta tärkeä aihe on tämäkin.
Jos tarkoituksena on todella säätää laki
siitä, että ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen
edistämiseksi ja opiskeluvalmiuksien vahvistamiseksi järjestettävästä ammatilliseen
peruskoulutukseen ohjaavasta ja valmistavasta koulutuksesta annettaisiin uusia
määräyksiä ja tarkennuksia,
asia on todella tärkeä. Todellakin 16-vuotias
nuori hyvin harvoin tietää, mikä on tulevaisuuden
oma ammatti tai mitä hän haluaa opiskella. Siksi
on tärkeää, että siinä vaiheessa,
kun perusopetus päättyy, häntä tuetaan
riittävillä toimenpiteillä.
Jossakin vaiheessa meillä perustettiin niin sanottuja
kymppiluokkia ja niistä saatiin myös hyviä kokemuksia.
Siinä moni nuori sai rauhassa pohtia omia valintojaan ja
myös parantaa arvosanojaan. Vaikka nyt käsitellään
ammatilliseen koulutukseen valmistavia opintoja, mielestäni olisi
hyvä tässä yhteydessä pohtia
ihan yleisesti perusopintonsa päättävien
valmentamista. Olen itse pohtinut koko koulutusjärjestelmäämme,
tulisiko jo alakoulun jälkeen vietettäviä kouluvuosia
nimetä heti valmentaviksi opinnoiksi ja kehittää opetussuunnitelmia
sen mukaisesti enemmänkin ohjaaviksi. Ehkä ratkaisu
ei ole opinto-ohjauksen lisääminen ja sen vaatiminen
vaan sen ajoittaminen oikein.
Arvoisa puhemies! Samoin olen miettinyt, onko näitä valmistavia
opintoja harjoitettava eri koulutusasteilla vai tulisiko niitä keskittää.
Onko siis oikein, että meillä järjestetään
eri koulutusasteille omat valmistavat opinnot, ja tarkoitan tässä nimenomaan
perusopintojen päättämisvaihetta? Eikö opintojen
tulisi olla niin valmistavia, valmentavia, että siitä olisi
hyvä jatkaa toiselle asteelle, niin lukioon kuin ammatilliseen
koulutukseen? Ymmärrän, että ammatillinen
koulutus elää nyt tällä hetkellä kulta-aikaansa,
enkä missään nimessä halua väheksyä sen
merkitystä. Yritän ehkä tässä vaan
tällä pohdinnalla löytää jotakin
järkevyyttä tähän koulutuskentän
kokonaisuuteen. Meillä on jo yhtenäinen perusopetus;
eikö sitä tavallaan voisi jatkaa ja jalostaa valmentavalla
loppujaksolla, josta voisi ohjautua toisen asteen eri opintoihin?
Arvoisa puhemies! Kaikissa esityksissä on hyvät
ja huonot puolensa. Tästä hallituksen esityksestä etsin
jälleen rahoituksen osuutta. Se ikävä asia
tästäkin löytyy harmittavasti, että todetaan,
että tämä ei lisää ammatillisen
koulutuksen kokonaiskustannuksia, ja vielä todetaan, että tämä kustannusmäärä on
siellä opiskelijakertoimissa mukana. Mutta onko tässä otettu
huomioon kaikki nämä kustannukset, ja onko tämä riittävä,
ja eihän tämä vain syö pois
tästä muusta opetuksesta, se on minun huolen aiheeni.
Myös kysyn, miten opettajankoulutusta ajatellaan näitten
valmentavien opintojen osalta. Onko määräraha
kaikkinensa siihen riittävä? Opettajien koulutusta
varmasti myös tarvitaan, jos näitä valmentavia
ryhmiä halutaan perustaa.
Keskustelu päättyi.