Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Inarilaisena kansanedustajana katson velvollisuudekseni
ottaa kantaa tähän hallituksen esitykseen koskien
Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta annettavaa lakia, velvollisuudeksi
kahdestakin syystä: sen takia, että tietysti tuon
terveiset tämän lakiesityksen tiimoilta alueelta,
ja toisaalta myös tuodakseni esille sen merkityksen, joka tällä valtion
ammatillisella oppilaitoksella on saamelaisalueelle.
Tuo oppilaitoshan on perustettu erillisellä lailla
1978. Se on siitä asti edennyt ja kehittynyt alueen yhtenä merkittävänä koulutustoimijana
ja erityisesti tietysti saamen kieleen, kulttuuriin ja saamelaiselinkeinoihin
liittyen. Näitä valtion oppilaitoksia on karsittu,
aika reippaastikin yhdistelty muihin oppilaitoksiin. Niinpä näitä valtion ammatillisia
oppilaitoksia on jäljellä enää kaksi: Saamelaisalueen
koulutuskeskus ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus. Erillinen
laki on ainoastaan kahdesta eli Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta
ja sitten tästä tuoreesta Helsingin eurooppalaisesta
koulusta.
Vaikka Saamelaisalueen koulutuskeskusta voidaan pitää yhtenä menestystarinana
ja keskeisenä, tärkeänä vaikuttimena
saamen kieleen ja kulttuuriin ja saamelaiselinkeinojen edistämiseen
ja kehittämiseen, niin tietysti yhteiskunnallinen rakennemuutos
on koskettanut paitsi oppilaitosta, niin ennen kaikkea tuota saamelaisaluetta,
missä oppilaitos toimii. Saamelaisista tänä päivänä jo
suurin osa, 60 prosenttia, asuu saamelaisalueen ulkopuolella, mikä tuo
tietysti oman merkittävän haasteensa kielen ja
kulttuurin ja perinteisten elinkeinojen säilymiselle.
Tämä hallituksen esitys pitää sisällään
toisaalta tekniset muutokset ja uudistukset tähän
lakiin, mikä on tietysti perusteltua. Muun muassa saamelaisten
kulttuuri-itsehallintolaki ja saamen kielilaki ovat tulleet tämän
1993 säädetyn lain jälkeen, ja siltä osin
tekniset uudistukset ovat paikallaan, mutta myös sisällölliset
seikat puoltavat tämän lain antamista eduskunnalle.
Eräitä keskeisiä tavoitteita tämän
lainsäädännön sisällöllisessä uudistamisessa
on ollut vastaaminen niihin muutoksiin, joita saamen kielen ja kulttuurin
sekä elinkeinojen koulutuksessa tänä päivänä on
kohdattu. Tuossa aiemmin mainitsin, että saamelaisväestöstä merkittävä osa asuu
saamelaisalueen ulkopuolella. On hyvin tärkeää,
että tässä lainsäädännössä nyt
huomioidaan nämä muutokset tässä yhteiskunnallisessa kehityksessä siten,
että opetusta tuon koulutuslaitoksen toimesta voidaan jatkossa
vapaammin antaa myös saamelaisalueen ulkopuolella, kun
se alun perin on perustettu antamaan opetusta juuri saamelaisalueella.
Tähän liittyen poistuu kiintiö ja oppilaitos
saa itse kielen ja kulttuurin osalta päättää määrärahojen
käytöstä neuvotellen tulossopimuksesta
erikseen opetusministeriön kanssa, mikä mahdollistaa
sitten uudella tavalla saamelaisalueen ulkopuolisen opetuksen huomioimisen.
Taiteen perusopetuksen osalta tähän lakiin
sisältyy muutoksia, joilla sitten pystytään
paremmin muun muassa virtuaaliopetuksen kautta kattamaan toimintaa
saamelaisalueen ulkopuolella Etelä-Suomessa etenkin lasten
ja nuorten osalta. Kulttuurin ja opetuksen osalta tämä itsemääräämisoikeus
tulee ja vahvistuu nyt tämän kiintiön vapautumisen
johdosta.
Yksi asia, joka tässä hallituksen esityksessä kyllä käsitellään
mutta jota ei ole siinä huomioitu, on korkeakouluopetus.
Tässä hallituksen esityksessä todetaan,
että korkeakouluopetus on toki tärkeä osa
tätä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen toimintaa,
mutta mahdollisuutta itsenäiseen korkeakouluopetukseen,
siihen liittyvää lupaa ei sitten tämä esitys
sisällä ja sellaista ei Saamelaisalueen koulutuskeskukselle
myönnetä. On todettu, että korkeakoulutuksen
rakenteellisen kehittämisen ohjelmassa on linjattu, että korkeakoulutuksen
yksikköjä ei lisätä.
Minä ymmärrän tämän
linjauksen ison mittakaavan, mitä se tarkoittaa, mutta
kun puhutaan erityisoppilaitoksesta, erityisryhmästä,
hyvinkin pienimuotoisesta koulutuksesta, niin olisin itse kyllä ollut
valmis harkitsemaan vakavammin ihan sisältösyistä tämän
korkeakouluopetusmahdollisuuden sisällyttämistä tähän
hallituksen esitykseen. Toki on olemassa yhteistyövelvoite
ja mahdollisuus verkostoitua, niin kuin nyt on tehtykin yliopistojen,
muun muassa Lapin yliopiston, Oulun yliopiston, ja Rovaniemen ammattikorkeakoulun
kanssa. Mutta asema, jossa korkea-asteen koulutusta saataisiin toteuttaa
itsenäisemmin ja omaehtoisemmin, voisi olla perusteltu
tämän koulutuskeskuksen kannalta ja saamelaisten
omasta lähtökohdasta käsin.
Siksi toivoisin, että tämän lakiesityksen
valiokuntakäsittelyssä vielä perehdyttäisiin
tähän mahdollisuuteen antaa Saamelaisalueen koulutuskeskukselle
lupa korkeakoulutuksen järjestämiseen tarkkaan
rajatusti ja määritellysti. Sitä kautta
voitaisiin myös korkeakoulutuksen kautta lisätä saamen
kielen ja kulttuurin selviytymismahdollisuutta tulevaisuudessa sekä tarjota myös
sitä kautta työpaikkoja alueen korkeakoulutetuille
henkilöille.
Tässä, arvoisa puhemies, muutamia keskeisiä havaintoja
tästä lakiesityksestä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sitä, mitä ed. Seurujärvi
tässä lopuksi totesi, tätä korkeakouluideaa,
koulutusideaa, lämpimästi kannatan. Ja minusta
oli kauhean masentavaa täällä eduskunnassa,
kun kesällä olin töissä ja kuuntelin
radiota, kun radiossa kerrottiin siitä, että joku
teidän johtajistanne oli lausunut, että "ei me
tommosista mittää tiijetä, ku ei meilloo
yhteyksiä".
Arvoisa puhemies! Juuri tulin Ylen hallintoneuvostosta, jossa
katsottiin pitkälle tulevaisuuteen, ja kyllä nyt
täytyy lähteä siitä, että tämmöinen
netti-tv-yhteys täytyy olla, jotta saamelaisalueella olisi
tulevaisuutta, siis kulttuurillista tulevaisuutta. Niillä,
jotka hajallaan asuvat ja elävät, pitää olla
mahdollisimman elävä kontakti toisiin henkilöihin.
Muuten sieltä muuttavat kaikki pois, minä pahoin
pelkään. Joskus siellä tilapäisesti
töissäkin olleena vuonna 1959 huomasin sen, kuinka
helposti ne puheet luiskahtavat etelään ja muualle,
ja taitaa olla suurin keskittymä tällä hetkellä Helsingin
kaupungissa saamelaisilla.
Elikkä tässä kannassa minusta pitäisi
olla mahdollisimman aloitteellinen tällä hetkellä. Eduskunnan
pöntöstä pidetty puhe on arvokas, ja viesti
menee laajalti, mutta se on paljon tehokkaampaa, kun sieltä niitä konkreettisia
aloitteita tulee mahdollisimman paljon ja tehokkaasti.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen nosti kyllä aivan
olennaisen asian esille. Voidaan tietysti surkutella sitä,
että paitsi yhteiskunnallinen rakennemuutos on tuonut väkeä pohjoisesta
etelään, niin myös saamelaisalueelta
on väkeä muuttanut pois, ja sitä tietysti
voidaan jäädä valittelemaan. Mutta toinen
tie on se, että tartutaan tähän haasteeseen
muun muassa nykyteknologian kautta niin, että aiemmin mainitun
netti-tv:n avulla virtuaaliopetus, virtuaalikoulutus ja yhteydenpito
tätä kautta saamelaisalueen ja sen ulkopuolisen
alueen välillä saadaan syntymään.
Kyllä Yleisradio, johon ed. Pulliainen viittasi, on
omalta osaltaan panostanut merkittävästi saamen
kielen ja kulttuurin edistämiseen, ja siitä yhtiölle
kiitos, ja se aikoo panostaa myös jatkossa, on hyvin kiinnostunut
asiasta. Hiljattain Yleisradion hallitus kävi vierailulla,
muutama viikko sitten, alueella tutustumassa asioihin. Eli sillä tavalla
valtio ja valtion omistuksessa olevat yhtiöt kyllä osaltaan
tekevät työtä tämän
asian hyväksi.
Keskustelu päättyi.