15) Hallituksen esitys laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hallitus esittää kiinteistöverolain
muuttamista siten, että yleisen kiinteistöveron
veroprosenttien vaihteluväli nousisi 0,50—1,00
prosentista 0,60—1,35 prosenttiin ja vakituisten asuinrakennusten
veroprosentti vaihteluväliltä 0,22—0,50 välille
0,32—0,75 prosenttia, eli melko tuntuvaa kiristystä alarajaan
ja samalla myös ylärajaan, missä puitteissa
kunnan on määrättävä nämä kiinteistöveroprosentit.
Lisäksi myös ydinvoimaloihin ja muihin vastaaviin
rakennelmiin liittyvää prosenttia nostettaisiin
2,50:stä 2,85:een.
Kiinteistövero otettiin käyttöön
vuoden 1993 alusta ja sillä korvattiin silloin katumaksu,
manttaalimaksu ja asuntotulon verotus. Luotiin tämä uusi
järjestelmä korvaamaan nämä niin,
että kiinteistövero tulee kokonaan kunnalle, jonka
alueella kiinteistö sijaitsee. Tämä historiasta.
Näitä kiinteistöveroprosenttien rajoja
on vuosien varrella jonkin verran nostettu, ja nyt jälleen kuntien
taloudellisen ahdingon helpottamiseksi hallitus säästääkseen
valtion varoja määrää ne kunnat,
jotka ovat noudattaneet alinta verorajaa, nostamaan kiinteistöveroa.
Näitä kuntia hallituksen esityksen mukaan on 25,
ylintä rajaa noudattaa 6 kuntaa. Oma kotikuntani on tuon
alimman rajan soveltaja ainakin asuinkiinteistöjen osalta.
Tämä kiinteistövero on vero, joka
kohdistuu varallisuuteen. Edellinen hallitus valtiovarainministeri
Heinäluoman esittelystä toi tänne vuonna 2006
lakiesityksen yllättäen ja pyytämättä,
että varallisuusvero poistetaan, ja se poistettiin. Sillä annettiin
kaikkein rikkaimmille 40 000 suomalaiselle 120—150
miljoonan euron lahja valtiolta, ja perusteluna oli se, että varallisuusvero
on sellainen vero, joka ei ole todellinen, tuloon perustuva vero.
Toki siinä oli perusteluna myös se, että sen
kohdentuminen ja periminen on hiukan ongelmallista. Mutta tällainen
päätös kuitenkin täällä tehtiin
eli varallisuusverosta luovuttiin.
Samanaikaisesti kuitenkin nykyinen hallitus, niin kuin edellinenkin,
on nyt kiristämässä varallisuusveroa,
joka kohdistuu kaikkiin, muun muassa Suomessa asuviin ja myös
pienyrityksiin ja suurempiinkin yrityksiin, joilla on kiinteää omaisuutta.
Eli voi kysyä, onko tämä johdonmukaista menettelyä.
(Ed. Pulliainen: Eihän politiikassa koskaan ole johdonmukaisuutta!) — Ed.
Pulliainen, kyllä politiikassa voisi olla johdonmukaisuutta,
mutta tässä nyt en näe sellaista johdonmukaisuutta.
Eli tässä mielessä näen,
että on erittäin ongelmallista, että kiinteistöveron
kautta ihan fiskaalisena verona, jota se nykyisin on varsin monelle, peritään
yhä enemmän rahaa yhteiseen kassaan. Tarpeita
toki kunnilla on, se on selvä. Tämä on siis
epäsosiaalinen vero, joka ei ota huomioon verovelvollisen,
kiinteistön omistajan, velkoja eikä tuloja millään
tavalla. Se on saman suuruinen kartanon herralle kuin hänen
torpparilleenkin, noin vanhaa sanontaa käyttäen,
tietysti riippuen kiinteistön verotusarvosta, mutta prosentti on
sama.
Tähän suuntaan ollaan nyt voimakkaasti menossa,
kun tuloveroa ja varsinkin hyvätuloisten verotusta on koko
ajan kevennetty niin jo Lipposen hallitusten aikana kuin Vanhasen
hallitustenkin aikana. Samanaikaisesti siis tätä asumiseen
ja pienyrityksiin kohdistuvaa kiinteistöveroa on valtion
päätöksillä pakotettu kuntia
kiristämään. Tämä on
selvä linja, ja se on mielestäni kyllä sellainen,
josta kannattaa jonkin verran puhetta pitää, onko
se oikea linja.
Toinen näkökulma on se, että tälle
kiinteistöverolle osa ihmisistä saa vastinetta
kunnan ylläpitämien katujen ja valaistuksen ja
muun kautta, mutta on suuri määrä ihmisiä,
jotka eivät saa sille minkäänlaista vastinetta
kotikunnaltaan. Itse olen sellainen, että en saa siihen
minkäänlaista vastinetta, koska asun valtion tien
varressa. No, en tarvitsekaan, kyllä minä sen
pystyn maksamaan. Naapurina vaan on iäkäs eläkeläinen,
joka omakotitalossaan vielä elelee eikä rasita
kuntaa millään lailla. Hän maksaa siitä ja
on aivan samassa asemassa kuin minä eli ei saa sille minkäänlaista
vastinetta.
Vielä kärjekkäämpi on maaseudulla
sellaisten ihmisten tilanne, jotka asuvat yksityisteiden varsilla
esimerkiksi niin, että yksityisteiden avustukset, jotka
kyllä on leikattu poiskin jo likipitäen täydellisesti,
eivät sinne ulotu. Eli ehdot ovat sellaiset, että yksityistieavustuksia
ei tule lainkaan, itse pitävät tiensä aurattuna
ja kunnossa ja maksavat silti täyden kiinteistöveron
joka vuosi. Tämä on epäoikeudenmukainen
vero erityisesti maaseudun ihmisten kannalta.
Hieman ihmettelen, että keskusta on näin nöyrästi
tämän ottamassa ja korotukset ajamassa läpi,
vaikka tässä ovat nämä epäsosiaalisuus-
ja epäoikeudenmukaisuusaspektit mielestäni hyvinkin
vahvat. Kyllä on helpompaa lähteä siitä, että jos
on tuloja, niin siitä verotetaan, mutta ei siitä,
mistä ei ole tuloja, ja asunnosta ei ole tuloja. Esimerkiksi
silloin, kun lähes 20 vuotta sitten asuntotulon verotuksesta
haluttiin luopua, sitä perusteltiin juuri sillä,
etteihän asuminen sinänsä mitään
tuloa tuota. Se on vaan välttämätön
paha täällä kylmässä Pohjolassa.
Siitä luovuttiin, mutta nyt kiinteistöveroa peritään
tällaisissa tapauksissa yhä enemmän ja
enemmän, niin kuin tämä hallituksen esityskin
merkitsee.
Kuntien talouden ahdinko on syvä, ja hallituksen tulee
siihen paneutua ja lisätä rahoitusta kuntien peruspalvelujen
turvaamiseen. On parempi, että valtio ottaa edullista lainaa
ja hoitaa kuntien kautta nämä peruspalvelut, koulutuksen,
sosiaali- ja terveyspalvelut, mutta ei niitä voida panna näitten
vähävaraisten ihmisten ja erityisesti maaseudulla
asuvien hoidettaviksi epäoikeudenmukaisen kiinteistöveron
jatkuvan kiristämisen kautta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hartaudella kuuntelin ed. Kankaanniemen äskeisen
vuodatuksen, joka oli tietysti arvokas puheenvuoro, niin kuin aina
ed. Kankaanniemen puheenvuorot. Mutta täytyy sanoa, että vaikka
en mikään hallituksen puhehenkilö olekaan,
niin tuon arvostelun hallitus kestää kuin mies.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Viime syksynä, muun muassa 13. marraskuuta
2008 käsiteltäessä verolakeja, tällä paikalla
totesin, että hallitus etenee vanhan kirjan mukaan Säätytalossa
huhtikuussa 2007 tehdyn hallitusohjelman veroratkaisujen mukaan.
Syöksyvän talouden tilanteessa, jossa maa järisee,
se toteutti inflaatiotarkistusten päälle 870 miljoonan
euron veronkevennykset, ajoi läpi ruuan arvonlisäveron
500 miljoonan euron ratkaisun, ja vielä valtiovarainministeri
Kataisen hutaisu, työnantajien kelamaksun poistamisen täytäntöönpano
tammikuulta, luo 1 100 miljoonan euron rahoitusvajeen perusetuuksiin.
Tämän kaiken vihreät ovat olleet hyväksymässä.
Vihreät ovat huolehtineet pehmeistä puheista,
kokoomus kovista arvoista, työnjako on ilmeisen selvä.
Tietysti vihreiden käyttäytymiseen tekee poikkeuksen
ed. Pulliainen, joka otti kantaa myöskin tähän
verotuksen kohdentumiseen ja siihen tilanteeseen syksyllä.
Tilanne on sillä tavalla vakava, että jo silloin me
sosialidemokraatit vetosimme hallitukseen, että pysähdytään
tämän tilanteen äärelle, tehdään
uudelleenarviointi veropohjasta ja voimavarojen suuntaamisesta — turhaan.
Silloin jo varoitimme siitä, että ajaudutaan 1990-luvun
alun Ahon porvarihallituksen kaltaiseen tilanteeseen, jossa lähdetään
etsimään sitten verotuloja iskien sosiaalisesti
epäoikeudenmukaisesti lapsiperheisiin ja niihin tämän
sosiaalisen kriisin vaikutusten kannalta herkimmässä tilanteessa
oleviin lapsiperheisiin, jotka ovat myös työttömyysuhan
alla. Tässä suhteessa ei hallituksessa yksikään
puolue eikä yksikään valtioneuvoston
jäsen voi puhdistautua tästä tilanteesta,
joka tulee olemaan historiassa vakavan arvioinnin kohteena, kuten 1990-luvun
alun tapahtumat.
Nyt näkyy selvästi se, että tässä on
eräs maksutapa, ja nimenomaan siinä, että esitetään
vakituisen asuinrakennuksen veroprosentin alarajan nostoa 0,22:sta
0,32:een, ylärajan 0,50:stä 0,75:een. Hallituksella
samaan aikaan on suunnitelmia asuntolainojen korkojen vähennysoikeuksien
heikentämiseksi. Nyt haetaan todella vääriä maksumiehiä,
kun veropohjaa pitäisi ja koko tilannetta arvioida; enemmän
veronmaksukyvyn ja varallisuuden huomioon ottavalla tavalla pitäisi
nyt veroratkaisut tehdä. Ja kuten Euroopan unionin komissiokin
viime syksynä sosialidemokraattien lailla edellytti, tämän
kriisin sosiaalisia vaikutuksia on pehmennettävä,
työttömien perheitä tuettava. Tässä suhteessa
ei yhtään liikettä ole tehty. Päinvastoin,
kuntien voimavaroja on heikennetty. Ensi vuoden budjetissa ei ole
käytännössä teollisuuspaikkakunnille
yhtään mitään. Saaristo: harva
tekijä on otettu huomioon. 60 miljoonaa euroa esitetään
jälkikäteiseen rahoitukseen, jonka pystyvät
tekemään varakkaat kunnat mutta jota eivät
pysty tekemään vaikeuksissa olevat kunnat. Monella
tavalla myöskin vammaislain ym. täytäntöönpanossa
on ongelmia.
Tässä esityksessä joutuvat maksumiehiksi omassa
talossa asuvat, pientä eläkettä saavat
ja lapsiperheet. Tämä kiinteistövero
ei ole progressiivinen vero, sehän on selkeästi
selvitetty, se on regressiivinen, kohdistuu voimakkaimmin pienituloisiin.
Kuntataloutta olisi pitänyt tukea nyt valtion tuen lisäyksellä.
Tilanne on se, että kuntien velka-alijäämä kasvaa
12 miljardista 15 miljardiin euroon, 7 prosentista 8 prosenttiin
bkt:stä. Tältä osin valtion vastuuta
siirretään kunnille ja pakotetaan kunnat leikkaamaan,
yksityistämään, ulkoistamaan perusturvallisuutta
koskevia palveluja ja korottamaan veroja. On uskomatonta, että hallitus
puhuu, että tuloveroihin ei kosketa. Kyllä nyt
kosketaan. Kunnallisveroja nostetaan lähes kautta linjan,
kiinteistöveroja esitetään nostettavaksi.
Tällä esityksellä on arvioitu kerättävän
50 miljoonaa euroa tilanteessa, jossa kuntien alijäämä ensi
vuonna nousee 850 miljoonaan euroon — siinä on
sosiaalista turvallisuutta, sisäistä turvallisuutta!
Tältä osin on ehdottomasti tämä asia
otettava nyt uudelleen osaksi hallituksen veroratkaisujen uudelleenarviointia.
Tässä on myöskin Paras-lain, koko
kunta- ja peruspalvelurakennelain, 11 §:n vastainen tilanne
koko ajan ollut päällä. Kuntien veropohjaa
on kavennettu, ensi vuonna ilmeisesti 350 miljoonaa euroa. Tältä osin
hallitus toimii eduskunnan hyväksymän lain vastaisesti.
Eikö tämä merkitse hallituspuolueille
yhtään mitään?
Varkauden kaupunkikin on tässä tilanteessa vakavassa
teollisuuden työpaikkojen menettämisen ja uhan
tilanteessa nostamassa 19:stä 20 prosenttiin kunnallisveroa.
Järjestelmähän on se, että 15
prosentin verran siitä jää kaupungin
kassaan, koska tätä Paras-lain ym. veropohjaan
liittyvää muutosta ei ole tehty.
Herra puhemies! Sosialidemokraattien viime syksyn puheet kelpaavat
ihan arvokkaiksi puheenvuoropohjiksi tänä päivänä monille
näkyville poliitikoille myös hallitusrintaman
suunnasta. Niillä voi jossain määrin
näköjään meidän mediatilanteessamme
pärjätäkin. Mutta hallituspuolueet ovat
tehneet viime syksynä taloudellisen tilanteen katastrofin
ja vakavan syöksyn jo näkyvissä ollessa
vanhan kirjan mukaiset veroratkaisut. Nyt ne maksatetaan pienituloisilla
ja sosiaalisesti epäoikeudenmukaisella tavalla, ja tämän hallituksen
ajelehtimisella tulee olemaan sosiaalisen turvallisuuden ja sisäisen
turvallisuuden kannalta erittäin kallis hinta.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinteistöveroprosenttien ala- ja
ylärajoja tarkistettiin tälle vuodelle. Nyt meillä on
täällä käsiteltävänä uusi
esitys taas tulevalle vuodelle, ja hallituksen puolelta on viestitetty,
että tämä linja jatkuu, eli todella myös
seuraavalle vuodelle on odotettavissa näitä korotuksia.
Niin kuin edellisissä puheenvuoroissa on todettu, verorasitus
samanlaisista kiinteistöistä on pienituloisemmalle
suhteellisesti rankin. Tuossa äsken ed. Rajamäki
myös sen totesi, että kun tätä tietä edetään
ja ollaan etenemässä, tässä mennään
edelleen tasaveron suuntaan. Kuntaministeri mainosti, että nyt
kunnilla on mahdollisuus näitä kiinteistöveroja
jälleen nostaa, ja tosiasiassahan tässä kuntapäättäjät
pannaan tekemään tämä likainen
työ.
Toisaalta hallituksen puolelta myös mainostetaan valtionosuuksien
nousua. Arvon kollegat hyvin tietävät, että esimerkiksi
tälle vuodelle muun muassa sosiaali- ja terveyspuolen valtionosuuksissa
on korvauksia kunnille verotulojen menetyksistä. Tulevalle
vuodelle tässä budjettiesityksessä on
muistaakseni vain 70 miljoonaa, vai oliko se 90 miljoonaa, tämä lisäys,
ja siellä tosiasiassa on harvaanasutuille kunnille se 30 miljoonaa,
eli nämä lisäykset ovat nimelliset.
Eli toivoisin, että todella lisättäisiin
näitä valtionosuuksia. (Puhemies: 2 minuuttia!)
On muistettava, että eri alueilla ja eri kunnissa vaikutukset
ovat varsin erilaisia ja tämä menettely on huolestuttavaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Keskustelu, joka on käyty, on ihan
asiallinen. Surkea tilannehan on se, että näihin
tämän laatuisiinkin veroihin ja niihin haarukoihin,
jotka ovat käytettävissä, joudutaan puuttumaan.
Se, mikä on laiha lohdutus, on tietysti se, kun otetaan
vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöverohaarukan alaraja,
että nyt, niin kuin ed. Kankaanniemikin aivan oikein tästä hallituksen
esityksestä luki, enää vain 25 kuntaa
on ollut sillä kannalla, ja kuntia on kaiken kaikkiaan
nelisensataa, jotakin semmoista. (Ed. Kankaanniemi: 350!) — Joo. — Elikkä siis
toisin sanoen se tarkoittaa silloin sitä, että suhteellisen
pieneen joukkoon tämä lähtökohtaisesti
liittyy, ja sen sosiaalista kohtaantumista voidaan todella arvostella.
Minä muistan erinomaisen hyvin sen, kun Oulussa käytiin
tätä asiaa koskeva oikein tiukka keskustelu, niin
sosialidemokraattien valtuustoryhmä ilmoitti, että kaikki
muu käy mutta tämä ei, koska siinä ovat
nämä rintamamiesten kiinteistöt ja vakituisen
asunnon kiinteistöt jnp., että siihen ei kerta
kaikkiaan kosketa ja sillä sipuli, ja niin se oli. Sen
sijaan katson, että se, kun se pakko luodaan 0,22:sta 0,32:een,
on valitettavasti perusteltua tässä tilanteessa.
Näitähän tulee nyt vaikka kuinka paljon.
Ensi vuonna niitä tulee roppakaupalla lisää.
Taloudellinen tilanne sillä tavalla heikkenee vääjäämättömästi.
Arvoisa puhemies! Aivan erityisesti tulin kuitenkin tänne
eteen tässä voimalaitosten kiinteistöveroasiassa.
Nimittäin siellä ylärajaa nostetaan nyt
2,50 prosentista 2,85 prosenttiin. Minusta olisi voinut nostaa nyt
enemmänkin. Tässä pitää nimittäin
historiallisesti muistaa, kun ed. Kankaanniemi palautti historiaa
mieleen, se, että meillä oli täällä oikein
spesiaalilakejakin tarjolla lakialoitteen muodossa, professori
Anderssonin tekemät lakialoitetekstit, että saataisiin
tämä homma jollakin tavalla oikeudenmukaiseen
tilaan. Historiahan on se, että näille voimalaitoskunnille
luvattiin kuut ja taivaat ja paljon enemmän vielä.
Työpaikkoja esimerkiksi vesivoimalaitoksilla on 0,1 henkilötyövuotta
työpanosta, joka sekään ei tule välttämättä sille
kunnalle, vaan jollekin muulle kunnalle, niin automatisoituja nämä instituutiot
tällä hetkellä ovat. Silloin, kun asianlaita
on näin, siis kysymys on eräänlaisesta
petoksesta, pitäisi myöskin se sitten verotuksellisesti
huomioida — asia, mitä professori Anderssonin
aikoinaan eduskuntaa varten tekemät lakialoitteet tarkoittivat.
Eri asia oli, että niitä ei sitten kuitenkaan
hyväksytty.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Kankaanniemen kanssa siitä asiasta
samaa mieltä, että kiinteistövero ei
tee oikeutta tasapuolisesti kaikille.
Sitten toinen tieto, kun ed. Pulliainen äsken mainitsi
vesivoimalaitoksista: Minulla oli se tieto, että se on
nyt jo alimmillaan kolme.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Pulliaisen ensimmäinen vastauspuheenvuoro
oli hieman erikoinen, mutta tämä varsinainen puheenvuoro
oli tietysti pääosin ihan asiaa, vaikka en yhdy
siihen lopputulokseen, että tämä on nyt
vaan pakko, koska ensi vuonna on niin vaikeaa. Kyllä kunnilla
on tietysti tuloveroprosentti käytettävissä,
ja se on pikkuisen oikeudenmukaisempi, koska tuloveroa maksetaan
tuloista ja tämä maksetaan siitä huolimatta,
ettei olisi tuloja ollenkaan, ja vaikka olisi velkaa kuinka paljon, niin
tämä lappu tulee ja se on maksettava. Se on 550
euron eläkkeestä maksettava monen, ja se vie melkein
koko sen eläkkeen tai ainakin merkittävän
osan siitä monella iäkkäällä ihmisellä, eli
tämä on tavattoman epäsosiaalinen.
Mitä tulee tämän vaikutuksiin, niin
tämä nostaa vuokria, koska myös vuokra-asuntoyhtiöt, kiinteistöyhtiöt,
maksavat samalla tavalla. Vuokrat ovat jo nyt huipussa niin, että ihmiset
ovat suuressa ahdingossa sen takia. Tietysti omistusasunnoissa naapurit
saattavat todellakin asua ihan samanlaisissa asunnoissa; toisella
on hyvät tulot, toisella ei tuloja käytännössä lainkaan,
lapsiperheellä tai muuta, on kirkkaasti köyhyysrajan,
sen sosialidemokraattienkin köyhyysrajan, alapuolella ja
joutuu maksamaan tämän saman. Ei tällä tiellä voida
mennä eteenpäin.
Niin kuin ed. Kähkönen ihan oikein sanoi,
hallituksella on suunnitelmat vain kiristää tätä edelleen,
vapauttaa suurituloisia verotuksesta ja siirtää rasitusta
tätä kautta pienituloisille ja ihmisten asumiseen.
En pidä sitä oikeudenmukaisena enkä kohtuullisena.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun puheenvuoron pyysin, niin ed. Kankaanniemi
ei ollut vielä käyttänyt tuota puheenvuoroaan,
eli samasta syystä: Ed. Pulliainen totesi, että tässä tilanteessa
on pakko näin menetellä, kun tuloveron kevennyksistä parempituloisten,
suurempituloisten, kohdalla hallitus ei peräänny. Näitä rahoja
olisi aivan hyvin voitu käyttää kuntien
valtionosuuksiin ja tätä kautta tuoda helpotusta.
Toki ymmärrän, että tietyin välein
näitä veroja joutuu tarkistamaan, mutta tässä tilanteessa vaihtoehtoja
olisi ollut muita eikä pitäisi mielestäni
tällä tavalla ja tällä huolestuttavalla
tiellä mennä eli tasaveron suuntaan.
Vieläpä tosiaan, niin kuin äsken
totesin, kiinteistövero kohtelee, kun puhutaan saman arvoisista
kiinteistöistä, tällaisia henkilöitä,
joilla on pienemmät tulot, todella suhteellisesti ankarammin
ja todella saattaa tietyllä alueella tietyissä kunnissa
tiettyjä kuntalaisia erittäin vaikeaan tilanteeseen.
Keskustelu päättyi.