Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Kuten olemme todenneet ainakin täällä oppositiossa,
niin EU:n erilaiset direktiivit kaventavat myöskin tämän
salin eli eduskunnan päätösvaltaa. Viittaan
lähinnä viime viikolla esillä olleeseen
budjettivaltaan, ja tässä tapauksessa tämä hallituksen
esitys 32 on hieman samankaltainen. Jos ja kun se toteutuu ehdotuksen
edellyttämällä tavalla, niin peruskuntien
valtuutettujen valta kapenee jatkuvasti. Meillähän
on 320 kuntaa täällä Suomenmaassa Ahvenanmaan
17 kuntaa mukaan lukien ja kaikkiaan 9 674 valtuutettua
tällä hetkellä.
Kotikylässäni Jyväskylässä olemme
lähteneet takavuosina a) liikelaitostamaan ja b) yhtiöittämään
erilaisia toimintoja, jotka periaatteessa ovat ihan hyviä asioita
sinänsä. Meillä on tällä hetkellä ja
tänä vuonna 24 osakeyhtiötä.
Suurimmat ovat tietysti Jyväskylän Energia ja
Jyväskylän Vuokra-asunnot, ja näillä 24
osakeyhtiöllä on 29 tytäryhtiötä ja
sen lisäksi vielä 7 säätiötä.
Tämähän tarkoittaa sitä, että on
60 yksityisoikeudellista yhteisöä, jotka käyttävät
sitä valtaa, mikä normaalioloissa kuuluisi kunnanvaltuutetuille, kaupunginvaltuutetuille.
Eikö niin?
Tässä minusta on tämä heikkous,
tässä koko yhtiöittämisessä,
kuntalaisen ja kunnanvaltuutetun kannalta, että periaatteessa
kunnanvaltuutetulla ei ole minkäänlaista asiaa
tutustua näitten yhtiöiden — niin kuin
Jyväskylässä on 60 näitä — pöytäkirjoihin,
tositteisiin ja näin poispäin. Se on näitten
yhtiöitten hallituksen jäsenillä, joilla on
tietty osakeyhtiölain mukainen vaitiolovelvollisuus. Eli
tässäkin tapauksessa tämä EU-direktiivi,
niin kuin äsken totesin, sen määräykset kun
toteutetaan tässä eduskunnassa, niin meidän kuntalaisten
luottamushenkilöiden valinnat peruskunnissa entisestään
vähenevät.
Toinen asia, arvoisa puhemies, tässä hallituksen
esityksessä 32 löytyy sivuilta 20 ja 21, mitä tässä vähän
ihmettelen. Kun tässä kerrotaan, että toiminnan
hinnoittelun olisi oltava markkinaperusteista, kun kunta näitä yhteisöjä perustaa
taikka ei perusta, ja tässä tapauksessa, kun kunta
ei perusta, niin kuitenkin kunnan toiminnan pitää olla
markkinaperusteista. Ymmärränkö minä tämän
niin, että osakeyhtiön tärkein tehtävä on tuottaa
omistajilleen voittoa? Sehän lähtee osakeyhtiölaista.
Nyt tämmöisten yhteisöjen, jotka hoitavat
näitä asioita peruskunnissa, pitää hinnoitella
tuotteensa, joita he myyvät ja markkinoivat, samaan hintatasoon
kuin yksittäisten yksityisoikeudellisten osakeyhtiöiden.
Tähän minä haluaisin joltakin viisaalta
vastauksen, tässä salissa on niitä paljon,
tällä hetkellä ei ole kuin pari kolme.
Mutta tämä on kummallista: kyllähän
peruskuntakin tuottaa palveluja, ja kun se ei tavoittele voittoa,
niin monessa tapauksessa, ainakin Jyväskylän esimerkki
on sellainen, se on pystynyt tuottamaan nämä palvelut
edullisemmin kuin meidän mahdollinen yhtiö.
Nämä muutamat asiat, arvoisa puhemies, olivat
minulla sydämellä, ja olen nyt saanut itseäni tässä näillä sanoilla
purettua.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuupainen toi tärkeitä asioita
tuossa omassa puheenvuorossaan esille, mutta täytyy muistaa, että tämä hallituksen
esitys 32 liittyy olennaisena osana hallituksen esitykseen 40/2013,
joka puhuu kilpailuneutraliteetista. Nämä täytyy
minun mielestäni mieltää kokonaisuutena,
ja kun nämä lukee, niin sitten varmaan edustaja
Tuupainenkin saa vastaukset noihin esittämiinsä kysymyksiin.
Minun mielestäni — tämä on
henkilökohtainen mielipide — tämä lakiesitys
on pääpiirteissään oikein hyvä.
Mutta tämä lakiesitys kuitenkin lisää Kilpailu-
ja kuluttajaviraston tehtäviä merkittävästi.
Nyt tässä yhteydessä on selvitettävä,
ja se on ilmeisesti selvittämättäkin
selvää, että viraston resursseja täytyy
kasvattaa sillä tavalla, että se mahdollisimman
hyvin selviytyisi sille asetetuista lisätehtävistä.
Tämä on myös tärkeää tämän
lain käytännön toteuttamisen kannalta.
Tähän hallituksen esitykseen, niin kuin sanoin,
liittyy olennaisena osana tämä hallituksen esitys
40/2013 kilpailuneutraliteetista, ja yhteydenotot varmastikin
tulevat kentältä merkittävästi
lisääntymään Kilpailuvirastoon,
minkä takia on tärkeätä, että Kuluttaja-
ja kilpailuvirastolla löytyy sitten resursseja palvella
ja hoitaa sen viraston tehtävää, mikä sille
näittenkin lakiesityksien kautta sitten annetaan.
Keskustelu päättyi.