6) Eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus eduskunnan
tilinpäätöksestä, kirjanpidosta
ja hallinnosta vuodelta 2004
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä ovat valtiovarainvaliokunnan
mietinnöt eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksesta
eduskunnan tilinpäätöksestä,
kirjanpidosta ja hallinnosta ja kertomuksesta K 6, joka
on eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus Valtiontalouden
tarkastusviraston tilinpäätöksestä,
kirjanpidosta ja hallinnosta.
Mietinnössä todetaan tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksen
vuodelta 2004 johdosta, että tarkastus on toteutettu hyvän
tilintarkastustavan mukaisesti. Sama koskee myös tilintarkastusta, joka
on tehty Valtiontalouden tarkastusviraston osalta. Eduskunnan tilintarkastajat
eivät kummassakaan kertomuksessa ole havainneet huomauttamista
eduskunnan vuoden 2004 tilinpäätökseen,
kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.
Mietinnössä eduskunnan osalta todetaan melko
lakonisesti muutamia tunnuslukuja. Eduskunnan menojen loppusumma
tilinpäätöksen mukaan vuodelta 2004 oli
84 miljoonaa euroa. Eduskunnan todelliset toimintamenot kasvoivat 4,6
prosentin vauhdilla. Menot sinänsä vähenivät
17 prosenttia, mutta tämä johtuu siitä,
että lisärakennuksesta ei enää vuodelta
2004 koitunut menoja. Valtiontalouden tarkastusviraston osalta voidaan
todeta, että menojen loppusumma oli 10,4 miljoonaa euroa
ja toimintamenojen kasvu saman suuruista, 4,6 prosenttia.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin yhtyen siihen, mitä hallinto-
ja tarkastusjaoston puheenjohtaja ed. Sinnemäki äsken
totesi, vielä tässä yhteydessä haluan
käyttää muutaman sanan käsitelläkseni
näitä kahta toimintakertomusta, jotka edustajille
on jaettu. Mutta oletan, että kaikki edustajat eivät
ole niitä kannesta kanteen kovin tarkasti jaksaneet lukea,
joten ihan pähkinänkuoressa kiinnitän
huomiota eräisiin kohtiin. Kyseessähän
on myös paitsi kirjanpidon ja taloudenhoidon tarkastus
myös hallinnon tarkastuskertomus, ja siitä sekä eduskunnan
että Valtiontalouden tarkastusviraston erinomaisen hyvät
toimintakertomukset antavat erittäin hyvää informaatiota
ja ovat laadukkaita asiakirjoja.
Ensinnäkin hallitus antoi valtiopäivien aikana 282
esitystä ja edellisiltä valtiopäiviltä siirtyneiden
41 esityksen käsittelyä jatkettiin. Kaikkiaan valtiopäivillä käsiteltiin
loppuun 260 esitystä, näistä hyväksyttiin
259 ja hylättiin 1. Hallitus peruutti vain 3 esitystä.
Kirjallisia kysymyksiä valtioneuvoston vastattavaksi jätettiin
1 068, mikä on yli 300 kysymystä enemmän
kuin edellisillä valtiopäivillä. Suullisilla
kyselytunneilla käsiteltiin yhteensä 236:ta eri
asiaa. Kansanedustajien lakialoitteita jätettiin 152, edellisiltä valtiopäiviltä siirtyi
130 lakialoitetta, ja näistä aloitteista hyväksyttiin
5 ja hylättiin 55. Toimenpidealoitteita edustajat tekivät
118, ja edellisiltä valtiopäiviltä siirtyi
91 aloitetta. Yhtään toimenpidealoitetta ei hyväksytty.
Hylättyjä oli 10.
Sitten jokunen sana eduskunnan taloudenhoidosta, aivan niin
kuin mietinnössä on todettu. Sen lisäksi
on aiheellista todeta eräs mielenkiintoinen tunnusluku:
koko eduskunnan lainsäädäntöelimenä toimiminen,
siis eduskunnan kaikki kulut vuonna 2004 käyttömenojen
osalta, maksoi 14 euroa 35 senttiä jokaista suomalaista
kohden laskettuna. Sitä voidaan pitää siis
parlamentarismin hintana per capita. Edellisenä vuonna tuo
vastaava tunnusluku oli 14 euroa 10 senttiä. Suomen valtion
menoista eduskunnan menojen osuus oli vuonna 2004 0,25 prosenttia.
Kuten täällä todettiin, tilintarkastuskertomus on
niin sanottu puhdas kertomus. Ja haluan senkin tältä paikalta
todeta, että virallisten tilintarkastusorganisaatioitten
lisäksi ja virallisten tilintarkastajien lisäksi
on kiittäminen myös sitä merkittävää tukea,
jota tiedotusvälineitten edustajilta on saatu. Eräät
toimittajat viihtyvät erinomaisen hyvin tilitoimistossa
ja antavat veloituksetta panoksensa Suomen eduskunnan tilintarkastustoimen
hyväksi. Tätä voi tietysti naureskellakin, mutta
tässä on sikäli hieno viesti maailmalle,
että on maa ja on parlamentti, jonka toiminta on todella
läpinäkyvää: jokaisen lippusen
ja lappusen voi siellä käydä kuka tahansa
lukemassa ja kääntämässä.
Tämä kuvaa meidän yhteiskuntaamme ja
on signaali meidän yhteiskuntamme toiminnasta todella positiivisessa
mielessä. Vaikka se on mittarina aika halpa, niin se mittaa
suurta, suurta asiaa. Tältä pohjalta on erinomaisen
hyvä esittää tätä tilintarkastuskertomuksen
loppua: "- - tilinpäätös on laadittu
eduskunnan tilinpäätöksen laatimista
koskevien säännösten ja määräysten
mukaisesti. Tilinpäätös antaa tiliohjesäännön määräämällä tavalla
oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan taloudesta
ja sen kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole
huomauttamista eduskunnan vuoden 2004 tilinpäätökseen,
kirjanpitoon eikä hallintoon nähden."
Haluan vielä lopuksi kiittää koko
eduskunnan henkilöstöä myös
tilintarkastajien suunnalta ja tilintarkastajien kannalta erittäin
hyvällä ammattitaidolla ja erinomaisen positiivisella
asenteella tehdystä työstä.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun muutaman vuoden olen saanut toimia eduskunnan
yhtenä tilintarkastajana ja viime vuosi, jota nyt tämä keskustelu
koskee, oli viimeinen toimintavuosi, jossa olin mukana, niin joitakin
hajahuomioita.
Vuosien mittaan tilintarkastajat ovat aika paljon kiinnittäneet
huomiota eduskunnan turvajärjestelmien kehittämiseen.
Viime vuonnahan toimi työryhmä, joka teki esityksen,
että turvallisuusjärjestelmiä eduskunnassa
ajanmukaistetaan. Viime vuonna valmistui lisärakennus,
joka oli suuri projekti, ja tässäkin yhteydessä on
syytä todeta, että se pysyi varsin hyvin kustannusarviossaan.
Joitakin yllättäviä lisätöitä jouduttiin tekemään,
niin että sen verran tuli lisäkulua, mutta kun
näin suurena hankkeena, 42,3 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa,
se pysyi suunnitellussa aikataulussa ja suunnitellun budjetin mukaisena,
niin se oli todella hyvä suoritus.
Taloutta on hoidettu muutenkin varsin tarkasti ja hyvin, kuten
tilintarkastajien puheenjohtaja totesi edellä. On monia
asioita, joihin on kiinnitetty huomiota. Yhtenä mainittakoon,
joka edustajia koskee, kimppakyytijärjestelmä lentoasemalle,
joka on toteutettu. Sen vaikutus ei ole kokonaisuudessaan mikään
suuri, mutta se on esimerkki siitä, että tarkkaan
talouteen pyritään myös näissä pienemmissä asioissa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä näihin
edellisiin puheenvuoroihin eduskunnan taloudenhoidosta viime vuodelta.
Mutta haluaisin todeta myöskin sen, että kun eduskunnan
toimintaa nyt tässä täysistunnossa tarkastellaan,
niin viime vuosi oli myöskin merkittävä siltä osin,
että lisärakennus otettiin käyttöön
ja eduskunnan tilat paranivat, suuri valiokunta ja ulkoasiainvaliokunta
saivat uudelta puolen tilat ja ympäristövaliokunta
tilat täältä vanhalta puolen. Myöskin
aivan uusi kulttuuri lähti käyntiin
suomalaisessa eduskuntatalossa, kun kansalaisinfo avattiin tuolla
uudella puolen. Kuten täältä toimintakertomuksesta voimme
todeta, niin infossa kävi viime vuoden aikana
18 500 henkilöä, ja kun ajattelemme tilannetta
tänä päivänä, niin
tämähän todetaan erittäin myönteiseksi ja
tarpeelliseksi.
Mielestäni on syytä nyt todeta nämä myöskin eduskunnan
pöytäkirjoihin ja yhtyä niihin kiitoksiin,
mitä eduskunnan virkahenkilöstölle tässä on syytä esittää.
Tätä Suomen parlamenttia hoidetaan hyvin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Monelle kansalaisellekin on yllätyksenä tullut
se, että valtion kokonaismenoista tämä talo
kuluttaa yhteensä — kaikki henkilöstömenot,
kiinteistökulut, matkustamiset jne. — 0,25 prosenttia. Kansainvälistä vertailua
minulla ei ole tiedossani, mutta sanoisin, että se on varmasti
länsimaissa alhaista tasoa. Kuitenkin me kaikki palvelunkäyttäjät,
siis kansanedustajat, varmasti olemme tyytyväisiä siihen,
että tämä talo toimii hyvin, täällä on
hyvät työskentelyolosuhteet ja viestintävälineet.
Ainut asia, mihin joudutaan tulevaisuudessakin puuttumaan, ovat
nimenomaan ed. Ranta-Muotion mainitsemat turvallisuusjärjestelyt
ja niitten kehittäminen ajassa ja jo etukäteen siten,
että mitään yllätyksellistä ei
pääsisi edes tapahtumaankaan.
Siihen, että tilintarkastajana on ollut mukava olla,
on vaikuttanut myöskin erinomaisen paljon se, että meidän
tilintarkastajien puheenjohtaja Matti Saarinen on letkeällä,
asiallisella tavalla vienyt työtämme eteenpäin
ja olemme keskustelleet paljon ja puuttuneet käytäntöihin
jo etukäteen. Tämä on nimenomaan mieluisaa
toimintaa, että voimme jättää jälleen
puhtaan kertomuksen toiminnasta.
Keskustelu päättyy.