Täysistunnon pöytäkirja 73/2005 vp

PTK 73/2005 vp

73. KESKIVIIKKONA 15. KESÄKUUTA 2005 kello 15 (15.05)

Tarkistettu versio 2.0

6) Eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus eduskunnan tilinpäätöksestä, kirjanpidosta ja hallinnosta vuodelta 2004

 

Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Käsittelyssä ovat valtiovarainvaliokunnan mietinnöt eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksesta eduskunnan tilinpäätöksestä, kirjanpidosta ja hallinnosta ja kertomuksesta K 6, joka on eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus Valtiontalouden tarkastusviraston tilinpäätöksestä, kirjanpidosta ja hallinnosta.

Mietinnössä todetaan tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2004 johdosta, että tarkastus on toteutettu hyvän tilintarkastustavan mukaisesti. Sama koskee myös tilintarkastusta, joka on tehty Valtiontalouden tarkastusviraston osalta. Eduskunnan tilintarkastajat eivät kummassakaan kertomuksessa ole havainneet huomauttamista eduskunnan vuoden 2004 tilinpäätökseen, kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.

Mietinnössä eduskunnan osalta todetaan melko lakonisesti muutamia tunnuslukuja. Eduskunnan menojen loppusumma tilinpäätöksen mukaan vuodelta 2004 oli 84 miljoonaa euroa. Eduskunnan todelliset toimintamenot kasvoivat 4,6 prosentin vauhdilla. Menot sinänsä vähenivät 17 prosenttia, mutta tämä johtuu siitä, että lisärakennuksesta ei enää vuodelta 2004 koitunut menoja. Valtiontalouden tarkastusviraston osalta voidaan todeta, että menojen loppusumma oli 10,4 miljoonaa euroa ja toimintamenojen kasvu saman suuruista, 4,6 prosenttia.

Matti Saarinen /sd:

Herra puhemies! Ensinnäkin yhtyen siihen, mitä hallinto- ja tarkastusjaoston puheenjohtaja ed. Sinnemäki äsken totesi, vielä tässä yhteydessä haluan käyttää muutaman sanan käsitelläkseni näitä kahta toimintakertomusta, jotka edustajille on jaettu. Mutta oletan, että kaikki edustajat eivät ole niitä kannesta kanteen kovin tarkasti jaksaneet lukea, joten ihan pähkinänkuoressa kiinnitän huomiota eräisiin kohtiin. Kyseessähän on myös paitsi kirjanpidon ja taloudenhoidon tarkastus myös hallinnon tarkastuskertomus, ja siitä sekä eduskunnan että Valtiontalouden tarkastusviraston erinomaisen hyvät toimintakertomukset antavat erittäin hyvää informaatiota ja ovat laadukkaita asiakirjoja.

Ensinnäkin hallitus antoi valtiopäivien aikana 282 esitystä ja edellisiltä valtiopäiviltä siirtyneiden 41 esityksen käsittelyä jatkettiin. Kaikkiaan valtiopäivillä käsiteltiin loppuun 260 esitystä, näistä hyväksyttiin 259 ja hylättiin 1. Hallitus peruutti vain 3 esitystä. Kirjallisia kysymyksiä valtioneuvoston vastattavaksi jätettiin 1 068, mikä on yli 300 kysymystä enemmän kuin edellisillä valtiopäivillä. Suullisilla kyselytunneilla käsiteltiin yhteensä 236:ta eri asiaa. Kansanedustajien lakialoitteita jätettiin 152, edellisiltä valtiopäiviltä siirtyi 130 lakialoitetta, ja näistä aloitteista hyväksyttiin 5 ja hylättiin 55. Toimenpidealoitteita edustajat tekivät 118, ja edellisiltä valtiopäiviltä siirtyi 91 aloitetta. Yhtään toimenpidealoitetta ei hyväksytty. Hylättyjä oli 10.

Sitten jokunen sana eduskunnan taloudenhoidosta, aivan niin kuin mietinnössä on todettu. Sen lisäksi on aiheellista todeta eräs mielenkiintoinen tunnusluku: koko eduskunnan lainsäädäntöelimenä toimiminen, siis eduskunnan kaikki kulut vuonna 2004 käyttömenojen osalta, maksoi 14 euroa 35 senttiä jokaista suomalaista kohden laskettuna. Sitä voidaan pitää siis parlamentarismin hintana per capita. Edellisenä vuonna tuo vastaava tunnusluku oli 14 euroa 10 senttiä. Suomen valtion menoista eduskunnan menojen osuus oli vuonna 2004 0,25 prosenttia.

Kuten täällä todettiin, tilintarkastuskertomus on niin sanottu puhdas kertomus. Ja haluan senkin tältä paikalta todeta, että virallisten tilintarkastusorganisaatioitten lisäksi ja virallisten tilintarkastajien lisäksi on kiittäminen myös sitä merkittävää tukea, jota tiedotusvälineitten edustajilta on saatu. Eräät toimittajat viihtyvät erinomaisen hyvin tilitoimistossa ja antavat veloituksetta panoksensa Suomen eduskunnan tilintarkastustoimen hyväksi. Tätä voi tietysti naureskellakin, mutta tässä on sikäli hieno viesti maailmalle, että on maa ja on parlamentti, jonka toiminta on todella läpinäkyvää: jokaisen lippusen ja lappusen voi siellä käydä kuka tahansa lukemassa ja kääntämässä. Tämä kuvaa meidän yhteiskuntaamme ja on signaali meidän yhteiskuntamme toiminnasta todella positiivisessa mielessä. Vaikka se on mittarina aika halpa, niin se mittaa suurta, suurta asiaa. Tältä pohjalta on erinomaisen hyvä esittää tätä tilintarkastuskertomuksen loppua: "- - tilinpäätös on laadittu eduskunnan tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti. Tilinpäätös antaa tiliohjesäännön määräämällä tavalla oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan taloudesta ja sen kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole huomauttamista eduskunnan vuoden 2004 tilinpäätökseen, kirjanpitoon eikä hallintoon nähden."

Haluan vielä lopuksi kiittää koko eduskunnan henkilöstöä myös tilintarkastajien suunnalta ja tilintarkastajien kannalta erittäin hyvällä ammattitaidolla ja erinomaisen positiivisella asenteella tehdystä työstä.

Aulis  Ranta-Muotio  /kesk:

Arvoisa puhemies! Kun muutaman vuoden olen saanut toimia eduskunnan yhtenä tilintarkastajana ja viime vuosi, jota nyt tämä keskustelu koskee, oli viimeinen toimintavuosi, jossa olin mukana, niin joitakin hajahuomioita.

Vuosien mittaan tilintarkastajat ovat aika paljon kiinnittäneet huomiota eduskunnan turvajärjestelmien kehittämiseen. Viime vuonnahan toimi työryhmä, joka teki esityksen, että turvallisuusjärjestelmiä eduskunnassa ajanmukaistetaan. Viime vuonna valmistui lisärakennus, joka oli suuri projekti, ja tässäkin yhteydessä on syytä todeta, että se pysyi varsin hyvin kustannusarviossaan. Joitakin yllättäviä lisätöitä jouduttiin tekemään, niin että sen verran tuli lisäkulua, mutta kun näin suurena hankkeena, 42,3 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa, se pysyi suunnitellussa aikataulussa ja suunnitellun budjetin mukaisena, niin se oli todella hyvä suoritus.

Taloutta on hoidettu muutenkin varsin tarkasti ja hyvin, kuten tilintarkastajien puheenjohtaja totesi edellä. On monia asioita, joihin on kiinnitetty huomiota. Yhtenä mainittakoon, joka edustajia koskee, kimppakyytijärjestelmä lentoasemalle, joka on toteutettu. Sen vaikutus ei ole kokonaisuudessaan mikään suuri, mutta se on esimerkki siitä, että tarkkaan talouteen pyritään myös näissä pienemmissä asioissa.

Jukka Vihriälä /kesk:

Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä näihin edellisiin puheenvuoroihin eduskunnan taloudenhoidosta viime vuodelta. Mutta haluaisin todeta myöskin sen, että kun eduskunnan toimintaa nyt tässä täysistunnossa tarkastellaan, niin viime vuosi oli myöskin merkittävä siltä osin, että lisärakennus otettiin käyttöön ja eduskunnan tilat paranivat, suuri valiokunta ja ulkoasiainvaliokunta saivat uudelta puolen tilat ja ympäristövaliokunta tilat täältä vanhalta puolen. Myöskin aivan uusi kulttuuri lähti käyntiin suomalaisessa eduskuntatalossa, kun kansalaisinfo avattiin tuolla uudella puolen. Kuten täältä toimintakertomuksesta voimme todeta, niin infossa kävi viime vuoden aikana 18 500 henkilöä, ja kun ajattelemme tilannetta tänä päivänä, niin tämähän todetaan erittäin myönteiseksi ja tarpeelliseksi.

Mielestäni on syytä nyt todeta nämä myöskin eduskunnan pöytäkirjoihin ja yhtyä niihin kiitoksiin, mitä eduskunnan virkahenkilöstölle tässä on syytä esittää. Tätä Suomen parlamenttia hoidetaan hyvin.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Monelle kansalaisellekin on yllätyksenä tullut se, että valtion kokonaismenoista tämä talo kuluttaa yhteensä — kaikki henkilöstömenot, kiinteistökulut, matkustamiset jne. — 0,25 prosenttia. Kansainvälistä vertailua minulla ei ole tiedossani, mutta sanoisin, että se on varmasti länsimaissa alhaista tasoa. Kuitenkin me kaikki palvelunkäyttäjät, siis kansanedustajat, varmasti olemme tyytyväisiä siihen, että tämä talo toimii hyvin, täällä on hyvät työskentelyolosuhteet ja viestintävälineet. Ainut asia, mihin joudutaan tulevaisuudessakin puuttumaan, ovat nimenomaan ed. Ranta-Muotion mainitsemat turvallisuusjärjestelyt ja niitten kehittäminen ajassa ja jo etukäteen siten, että mitään yllätyksellistä ei pääsisi edes tapahtumaankaan.

Siihen, että tilintarkastajana on ollut mukava olla, on vaikuttanut myöskin erinomaisen paljon se, että meidän tilintarkastajien puheenjohtaja Matti Saarinen on letkeällä, asiallisella tavalla vienyt työtämme eteenpäin ja olemme keskustelleet paljon ja puuttuneet käytäntöihin jo etukäteen. Tämä on nimenomaan mieluisaa toimintaa, että voimme jättää jälleen puhtaan kertomuksen toiminnasta.

Keskustelu päättyy.