11) Hallituksen esitys laiksi puolustusvoimien virka-avusta poliisille
annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on hallituksen
esitys Puolustusvoimien virka-avusta poliisille annetun lain 4 §:n
muuttamisesta. Eduskunnan päätöksen mukaisesti
asiasta ovat antaneet lausuntonsa sekä perustuslakivaliokunta
että puolustusvaliokunta. Lisäksi valiokunta on
pyytänyt perustuslakivaliokunnalta uuden lausunnon sisäasiainministeriön
9.5.2005 hallintovaliokunnalle toimittaman kirjelmän pohjalta. Lakiesityksessä ehdotetaan
muutettavaksi nykyistä Puolustusvoimien virka-avusta poliisille annettua
lakia siten, että terrorismirikosten estämiseksi
tai keskeyttämiseksi poliisilla olisi oikeus saada Puolustusvoimilta
välttämätöntä sotilaallisten
voimakeinojen käyttöä edellyttävää virka-apua.
Perustuslakivaliokunta katsoi lausunnossaan, että lakiehdotus
on ongelmallinen sääntelyn täsmällisyyden
ja tarkkarajaisuuden kannalta. Sittemmin kirjelmään
sisältyvistä pykäläehdotuksista
antamassaan uudessa lausunnossa perustuslakivaliokunta katsoi, että sääntely
voidaan toteuttaa tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Hallintovaliokunta
puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä perustuslakivaliokunnan
uudessa lausunnossa esitetyllä tavalla.
Herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan aiemman lausunnon mukaan
laista on käytävä ilmi, mitä siinä tarkoitetaan
sotilaallisilla voimakeinoilla. Pyrkimyksenä tulee olla
säädettävän lain tarpeisiin
pohjautuva sellainen säännös, jolla poliisin
oikeus saada Puolustusvoimilta virka-apua rajataan koskemaan vain
virka-aputehtävissä käytettäväksi
soveltuvia voimakeinoja. Hallintovaliokunnan lausuntopyynnön
liitteenä oleva kirjelmä 9.5.2005 sisältää ehdotuksen
sotilaallisten voimakeinojen määrittelemiseksi.
Sen mukaan sotilaallisilla voimakeinoilla tarkoitetaan virkamiehen
henkilökohtaisen aseen käyttöä voimakkaampaa,
sotavarustein tapahtuvaa asevoiman käyttöä.
Ehdotus vastaa aluevalvontalain 33 §:n 1 momentissa olevaa
määritelmää, ja se täyttää sinänsä perustuslakivaliokunnan
uuden lausunnon mukaan huomautuksen sotilaallisten voimakeinojen
määrittelemisestä laissa.
Perustuslakivaliokunnan uuden lausunnon mukaan sotilaallisilla
voimakeinoilla tarkoitetaan virkamiehen henkilökohtaisen
aseen käyttöä voimakkaampaa, sotavarustein
tapahtuvaa sellaista asevoiman käyttöä,
joka soveltuu poliisitehtävän suorittamiseen.
Virka-apua voidaan antaa terroristisessa tarkoituksessa tehtävien
vakavimpien rikosten estämiseksi tai keskeyttämiseksi.
Sääntelyn ulkopuolelle on perustuslakivaliokunnan
kannan mukaisesti jätetty rikoslain 34 a luvussa rangaistavaksi
säädetyt terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmistelu, terroristiryhmän johtaminen, terroristiryhmän
toiminnan edistäminen ja terrorismin rahoittaminen.
Virka-apu voi sisältää sotilaallisten
voimakeinojen käyttöä, jos se on välttämätöntä suuren
ihmismäärän henkeä tai terveyttä välittömästi
uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi eikä vaaraa ole mahdollista
torjua lievemmillä keinoilla. On korostettava, että torjuttavan
vaaran tulee uhata nimenomaan henkeä tai terveyttä.
Näin ollen sotilaallisia voimakeinoja ei ole mahdollista
käyttää esimerkiksi omaisuusvahingon
tai muun taloudellisen vahingon vaaran torjumiseksi. Henkeä tai
terveyttä uhkaavan vaaran on lisäksi oltava asteeltaan
vakavaa. Vielä on korostettava, että todennäköisyyden
hengen menetykselle tai terveyden vakavalle vahingoittumiselle tulee
olla suuri. Vaaran on lisäksi uhattava sekä konkreettisesti
että välittömästi ja kohdistuttava
suureen ihmismäärään. Virka-apu
voi sisältää sotilaallisia voimakeinoja,
jos kaikki ehdotetussa säännöksessä mainitut
edellytykset täyttyvät samanaikaisesti ja voimakeinojen
käyttö on välttämätöntä vaaran
torjumiseksi.
Voimakeinojen on lisäksi oltava puolustettavia suhteessa
tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen,
vastarinnan vaarallisuuteen, käytettävissä oleviin
voimavaroihin sekä tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttaviin
muihin seikkoihin. Tältä osin ehdotus vastaa lainsäädännössä tavanomaista
säännöstä voimakeinojen käytön
oikeasuhtaisuutta ja hyväksyttävyyttä arvioitaessa
huomioon otettavista seikoista. Lisäksi on erityisesti otettava
huomioon sivullisten oikeudet ja heidän turvallisuutensa.
Säännös muistuttaa sivullisten hengen,
terveyden ja muiden oikeuksien suojaamiseen liittyvien näkökohtien
tärkeydestä. Kirjelmän 4 §:n
4 momentin loppuun ehdotetaan vielä mainintaa voimakeinojen
käyttöä edeltävästä varoituksesta.
Perustuslakivaliokunnan uudesta lausunnosta ilmenee, että näiltä osin
ehdotuksessa on riittävällä tavalla otettu
huomioon perustuslakivaliokunnan aiemmin esittämä vaatimus
suhteellisuusperiaatteen kirjaamisesta lakiin.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan lausuntopyyntöön
sisältyvän kirjelmän eräänlaisena
peruslähtökohtana on hallituksen alkuperäistä esitystä vastaavasti,
että sääntelyssä on kysymys nimenomaan
poliisin voimankäytöstä ja että tarkoitus
on antaa poliisille mahdollisuus käyttää tehtävässään
hyväksi Puolustusvoimien erityisvälineistöä ja
henkilöstöä. Päätöksentekovalta voimakeinojen
käytöstä konkreettisessa tilanteessa
kuuluu poliisille. Poliisi sekä päättää voimakeinojen
käytöstä että johtaa niiden
käyttöä. Poliisilla on tällaisten
tehtävien lainmukaiseen suorittamiseen vaadittava ammattitaito.
Tähän liittyen on muun ohella selvää,
ettei poliisi voi rikoslaissa rangaistavaksi säädettyä tekoa
tekemättä käyttää voimaa
esimerkiksi surmaamistarkoituksessa.
Herra puhemies! Virka-apua pyytää sisäasiainministeriö puolustusministeriöltä,
ja sen antamisesta päätetään
valtioneuvoston yleisistunnossa. Valtioneuvostoa ei kuitenkaan aina
ole mahdollista saada riittävän nopeasti koolle.
Näissä tilanteissa päätös
tehdään ministeriötasolla. Pyynnöstä ja
päätöksestä on kuitenkin viipymättä ilmoitettava
valtioneuvostolle ja tasavallan presidentille. Valtioneuvosto voi
päättää jo aloitetun virka-avun
antamisen jatkamisesta tai lopettamisesta.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti hallintovaliokunta
ehdottaa poliisilakiin lisättäväksi 27 §:ään
uuden momentin, jonka mukaan poliisilla on oikeus Puolustusvoimien
avustuksella käyttää sotilaallisia voimakeinoja
terrorismirikoksen estämiseksi tai keskeyttämiseksi sen
mukaan kuin Puolustusvoimien virka-avusta poliisille annetussa laissa
säädetään. Vastaavasti virka-avun
antamista ja sotilaallisten voimakeinojen käyttöä koskevat
säännökset ehdotetaan Puolustusvoimia
koskevaan lakiin.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietintöön
sisältyy vastalause, jossa lakiehdotuksia ehdotetaan hylättäväksi.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Hallituksen illan kokousten takia hyvin lyhyesti.
Puolustusvoimien virka-avustahan poliisille tällä hetkellä annetun
lain mukaan Puolustusvoimien on annettava poliisille virka-apua
henkilöiden etsimiseksi ja kiinni ottamiseksi. Tällä virka-avullahan
on varsin pitkä, vakiintunut käytäntö ja perinne.
Virka-apulaki ei kuitenkaan sovellu tilanteisiin, joissa saatettaisiin
tarvita sotilaallisten voimakeinojen käyttöä turvallisuuden
varmistamiseksi, esimerkiksi terroristisen iskun estämiseksi.
Näitä perustelujahan on eduskunnassa eri osin
tarkasteltu, ja muun muassa puolustusvaliokunta, vaikka aivan oikein
toteaa terrorismirikoksen todennäköisyyden alhaiseksi Suomessa,
toteaa juuri tilanteen hallitsemiseksi ja rikollisen toiminnan keskeyttämiseksi
kuitenkin tarvittavan riittäviä toimintakykyyn
ja valmiuksiin liittyviä järjestelyjä.
Tältä osin poliisilla tietysti normaalisti
on erikoisryhmä Karhu, samoin meillä on Rajavartioston
valmiusjoukot eri rajavartiostoalueilla, ja näin ollen
poliisin normaalitehtäviin on myöskin itsellämme,
sisäasiainministeriön ja turvallisuusviranomaisten
puolella, normaalitilanteessa varsin hyviä valmiuksia.
Kyseessä on siis varsin poikkeuksellisiin asioihin valmistautuminen, mutta
näin tietysti tässä uudenlaisten uhkien
tilanteessa on kansainvälistenkin valitettavien esimerkkien
takia syytä myös varautua.
Sisäasiainministeriön taholta myöskin
kirjelmässä, joka valiokunnalle toimitettiin,
ehdotettiin hallituksen alkuperäisen esityksen tapaan, että kiireellisissä tapauksissa
virka-apua voisi pyytää poliisiylijohtaja ja sen
antamisesta päättää Pääesikunta.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossahan pidetään
tärkeänä, että poikkeukselliseksi
tarkoitettu päätös poliisin turvautumisesta
Puolustusvoimien voimankäyttöapuun tehdään
myös kiiretilanteessa, kriisitilanteessa, eduskunnalle
vastuunalaisen ministerin johtamassa ministeriössä.
Pitkä ketju tietojen välittämiseksi ja
tarvittavien päätösten tekemiseksi on jossain
määrin toiminnallisesti ongelmallinen. Ministeriöiden
päätöksenteko- ja päivystysjärjestelmiä tarvittaessa
kehittämällä uskon kuitenkin, että ongelmat
eivät muodostune ylitsepääsemättömiksi.
Tältä osin on myös sisäasiainministeriössä myönnetty
meidän valmistelussamme selviä virheellisyyksiä.
On kirjauksia, jotka eivät hallituksen esityksen perusteluissa
ole asiallisesti oikein ja oikein painotettuja. Lakitekstiä on
tarkennettu hyvässä yhteisymmärryksessä ja
myöskin meidän osaltamme on toimitettu tältä osin
eduskuntaan korjauksia. Haluan ihan avoimesti myöntää, että ne
havainnot, joita ... Itse tavoitteen osalta ei tietenkään
ole ollut epäselvyyttä, tarvitsemme tämmöisiä valmiuksia,
mutta tämän lain valmistelun yksityiskohtien osalta
sisäasiainministeriössä on jo ryhdytty
parantamaan usealla tavalla poliisiosaston lainvalmistelutyötä.
Nimenomaan poliisiylijohtajan alaisuuteen on perustettu erillinen
lainvalmistelusta vastaava yksikkö, jonka tehtävänä on
koordinoida ja valvoa osaston lainvalmistelun laatua. Sisäasiainministeriö ottaa
myös virka-apulain, joka siis nyt on loppusuoralla, lainvalmistelumme
jälkikäteiseen arviointiin, jotta voimme vielä varmistaa,
ettei niitä virheitä, joita itse asiassa yhdessä totesimme
ja eduskuntakäsittelyssä osoitettiin, toisteta uudestaan.
Tähän tilaisuuteen, jonka tulemme järjestämään — tähän
asiaan viittasin jo perustuslakivaliokunnan ollessa sisäasiainministeriön vieraana
— kutsutaan
myös eduskunnan perustuslaki- ja hallintovaliokuntien edustajat.
Uskon, että näillä toimenpiteillä lainvalmistelumme
kehittyminen myönteiseen suuntaan tullaan varmistamaan,
ja yhdessä on tältä osin myös sisäasiainministeriössä tarkasteltava
asioita, niin kuin olemme toiminnallisesti lainvalmistelun osalta
jo tehneet.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi Puolustusvoimien virka-avusta poliisille
annetun lain 4 §:n muuttamisesta on eduskuntakäsittelyn
aikana muuttunut hyvin paljon, parempaan suuntaan. Parantumisestaan
huolimatta esitys ei ole tullut mielestäni silti hyväksyttäväksi.
Hallintovaliokunnan mietintöön sisältyvä ehdotus
Puolustusvoimien virka-avusta poliisille annetun lain 4 ja 4 a §:n
muuttamisesta tulisi hylätä. Ministeriön
esittämässä muutetussa muodossaankin
ehdotukset Puolustusvoimien virka-avusta poliisille annetun lain
4 §:stä ja uudesta 4 a §:stä eivät
ratkaise niitä perusongelmia, joita hallintovaliokunnan
ja perustuslakivaliokunnan kuulemat asiantuntijat ovat esittäneet.
Valiokunnan hyväksymässä muodossaan
uusi laki sallii rauhan aikana Puolustusvoimien raskaiden aseiden
käyttämisen terrorisminvastaisissa poliisioperaatioissa
silläkin uhalla, että voimankäytössä viattomat,
sivulliset ihmiset menettävät henkensä.
Tällaista toimivaltaa ei mielestäni voida antaa
viranomaisille tavallisella lailla. Ihmisoikeussopimusten määräysten
valossa on kyseenalaista, voidaanko tuollaista toimivaltaa antaa
viranomaisille myöskään vaikeutetussa, perustuslain
säätämisjärjestyksessä säädetyllä lailla.
(Ed. Kekkonen: Siis ei millään lailla?) — Ei
millään lailla, ed. Kekkonen. (Ed. Kekkonen: Entä tämä terrori-isku
New Yorkiin? Ei millään lailla?) — Se
ei ole Suomen maaperää, ed. Kekkonen. — Esitys
sivuuttaa ihmisoikeussopimuksiin melko tavalla ehdottomana sisältyvän
ihmisen hengen ja fyysisen koskemattomuuden suojan, joka on myös
Suomen perustuslain 7 §:ään sisältyvä keskeinen
perusoikeusmääräys.
Kuten asiantuntijakuulemisessa on käynyt ilmi, perusoikeussopimuksissa
tarkoitettu ihmisen hengen suoja on yksi niistä oikeuksista,
joiden sivuuttamista ihmisoikeussopimukset eivät salli
edes hätätilanteissa. Suomalaiseen oikeusajatteluun
ei myöskään sovellu ajatus, että jonkin
poliisioperaation ikävänä seurauksena
tai haittapuolena hyväksyttäisiin sivullisen hengen menettäminen.
Suomen oikeuteen ei ole tähän saakka myöskään
hyväksytty niin sanottuun hätätilaoikeuteen
nojaavia poikkeusvaltuuksia. En myöskään
voi hyväksyä ajatusta siitä, että tietyn sinänsä lukumääräisesti
pienemmän ihmisjoukon hengen suojasta luovutaan siksi,
että näin voidaan pelastaa ehkä jonkin
verran enemmän muita ihmisiä toisaalla.
Valiokunnan hyväksymässä muodossa
lain säännöksiin ei sisälly
selkeää määräystä siitä, että poliisi
ei voi rikokseen syyllistymättä käyttää voimaa
sivullisiin nähden surmaamistarkoituksessa torjuessaan
esityksessä tarkoitettuja terrorismirikoksia. Tätä koskeva
toimivaltarajaus olisi pitänyt sisällyttää lakiin
säännöstasolla ja rajata poliisin toimivallan
ulkopuolelle sivullisten ihmisten surmaaminen.
Tulen toisessa käsittelyssä esittämään,
että lakiehdotukset hylätään,
enkä siksi puutu lainkaan nyt pykälämuutoksiin,
koska mahdollisten muutostenkaan jälkeen laeista ei tule
mielestäni hyväksyttäviä.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä käsittelyssä olevassa
laissa kiteytyvät mielestäni erittäin
voimakkaasti ne turvallisuuspoliittiset haasteet, joita tänä päivänä,
uusien uhkien aikana, kohtaamme. Otan niistä esille kolme.
Ensimmäinen on sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden
yhdistäminen ja siihen liittyvä suhde. Terrorismi
on sisäinen uhka; uhka tulee kuitenkin ulkopuolelta. Poliisi
on vastuussa, mutta voimavarat ja tarpeelliset välineet
ovat Puolustusvoimilla. Tarvitaan virka-apua. Poliisi pyytää sitä ja
on sitten kuitenkin vielä vastuussa. Tässä nähdään
tämä sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden välinen
ongelma ja nähdään se, kuinka resurssit ovat
jossain muualla kuin vastuu. Hiljattain oli vastaava esimerkki tsunamitapauksessa,
jossa ulkoministeriö oli vastuussa mutta resurssit olivat pelastustoimella
ja sisäministeriöllä. Mielestäni tämän
pitäisi aiheuttaa keskustelua siitä, ovatko meidän
hallinnolliset rajamme järkeviä suhteessa kokonaisturvallisuuteen
ja onko mahdollista toimia tällä tavalla kuin
nyt tapahtuu, toisin sanoen paikkaamalla paikan päälle,
siten että kokonaisturvallisuus ehkä kuitenkin
kärsii.
Toinen asia, joka tässä laissa tulee hyvin
esille suhteessa uusiin uhkiin, on nopeus. Tavallaan päätöksentekomekanismi
joudutaan asettamaan sivuun sen takia, että tarvitaan nopea
päätös. Ensinnäkin mahdollinen
lentokone, joka lähestyy ja josta tässä nyt
esimerkinomaisesti on ollut kyse, on ammuttava vasta mahdollisimman
lähellä kohdetta, kun tiedetään,
mihin se on todella menossa, mutta toisaalta se pitäisi
ampua jo aikaisemmin sen takia, että vahinkoja voitaisiin
rajoittaa. Tässä siis sisäministeriö pyytää nyt
puolustusministeriöltä lupaa ja jälkikäteen
ilmoittaa valtioneuvostolle. Ymmärrän hyvin, että nämä ongelmat
syntyvät, mutta periaatteessa tässä kannattaisi
katsoa koko päätöksentekomekanismia kokonaisuutena.
Kolmas asia, joka tapahtuu, on ihmisarvon suhteellistaminen.
Se tuli edellisessä puheessa jo esille: Pieni määrä voidaan
uhrata suuremman määrän edestä ihmisoikeuksien
näkökulmasta. Usein kuitenkin on niin, että havahdutaan
vasta jälkikäteen katsomaan sitä, mitä oikein
tapahtui, ja joudutaan ennalta arvioimaan asioita, joista ei ehkä tiedetä muuta
kuin eräänlainen odotusarvo. Tässä on
erittäin suuret riskit olemassa, ja näin ollen
tämä ihmisarvon suhteellistaminen on erittäin
ongelmallista.
Tähän liittyy lisäksi toinen asia,
joka Saksassa on tullut esille tästä samasta kysymyksestä keskusteltaessa:
se, että ennakkotapauksilla, tällä päätöksellä,
joka tehdään nyt, on vaikutusta myös
muuhun lainsäädäntöön,
esimerkiksi biotekniikkaan liittyvään kantasolututkimukseen,
ja näin ollen voidaan katsoa, että tässä ehkä olemme
menossa alueelle, jossa syntyy ennakkotapaus. Näin ollen
olen myös sitä mieltä, että laki
tulisi hyväksyä perustuslakijärjestyksessä.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Jag vill för det första
konstatera att utan grundlagsutskottets både starka ställning
och goda beredning hade vi fått en väldigt öppen
och svag lag. Jag är därför tacksam för
att minister Rajamäki medgav bristerna i beredningen. Den
uppriktigheten uppskattar jag och ser fram emot att vi i framtiden
har bättre lagstiftning.
Arvoisa puhemies! Totean, että ilman perustuslakivaliokunnan
vankkaa asemaa täällä eduskunnassa ja
tarkkaa seulontaa olisimme saaneet erittäin puutteellisen
lain. Mutta arvostan myöskin suuresti, että ministeri
Rajamäki näin avoimesti ilmaisi, että ministeriön
valmistelussa oli ollut puutteita ja että he ryhtyvät
korjaamaan niitä. Totean myöskin, että perustuslakivaliokuntahan
peräänkuulutti tämän tyyppisissä asioissa vielä perusteellisempaa
yhteiskunnallista keskustelua ja tietenkin näin on, koska
sehän on erityinen tilanne ja me puhumme siitä ilman,
että kukaan missään on pystynyt yksiselitteistä terrorismimääritelmää tekemään,
koska siitä ei olla yksimielisiä. On hyvä,
että sekä perustuslakivaliokunta että hallintovaliokunta
tässä yhteydessä rajasivat ne rikokset,
joissa näitä valtuuksia on käytettävä,
muun muassa, että valmistelu ei missään
tapauksessa voi olla tämän lain kohteena.
Jag tycker också att det är viktigt att man
här har konstaterat att ingen handräckning kan
ges om det inte är liv och hälsa som är
hotade och att alla villkor som skall uppfyllas enligt lagstiftningen
samtidigt uppfylls. Det här är en viktig precisering
som har gjorts.
On erittäin tärkeää toisaalta,
että jos näitä valtuuksia halutaan käyttää,
pitää olla ihmisten hengen ja terveyden vaarassa
ja kaikkien lain säätämien edellytysten
pitää olla samaan aikaan voimassa. Tämä on
tietenkin erittäin vaikea laki, ja siksi siinä on
harrastettu syvää, syvää pohdintaa. Mutta
senkin takia on hyvä, että poliittisesti vastuunalaiset
henkilöt käyttävät näissä asioissa päätöksentekovaltaa
kaikissa tilanteissa. Uskon kuitenkin, että tällä on
myöskin se hyvä sivuvaikutus, jonka ministeri
Rajamäki mainitsi, että ministerit ovat aina tavoitettavissa
ja sitä vielä varmistetaan. Se on hyvä sivuvaikutus,
jos se tästä laistakin tulee, ellei se ole jo
toteutunut. Mutta poliittisesti vastuunalainen henkilö on
aina se, joka tästä voi päättää.
Se on ainoa tapa saada kansalaisten hyväksyntä.
Ed. Puhjo toisti eriävän mielipiteen ja ehdotti lain
hylkäämistä ja totesi, että kansainväliset
ihmisoikeussopimukset eivät mahdollista tämän tyyppistä toimintaa,
että jos halutaan pelastaa toisten ihmishenki, niin voi
olla valitettavana riskinä, että toisten henki
on uhattuna. Tätä asiaa käsiteltiin perusteellisesti
myös perustuslakivaliokunnassa. Jos te katsotte sitä harkintaa,
mitä me olemme tehneet, niin tämä viittaus
ja tämä käsitys, joka tässä eriävässä mielipiteessä toistettiin,
ei pidä paikkaansa.
Jag tycker att det är viktigt när man citerar
och funderar på de internationella människorättsförpliktelser
som vi har liksom i vår egen grundlag att det stämmer
inte, det som sägs i den avvikande meningen, att det inte
finns några situationer där man kunde bruka sådana
maktmedel som här nu talas om, dvs. i någon situation,
som är så extrem att den kan leda till personers
död. Det stämmer inte och det är klart
att vi hade en väldigt grundlig övervägning
och hörde sakkunniga i grundlagsutskottet som funderade
på just den här människorättsproblematiken.
Men summa summarum, jag hoppas verkligen att vi skall ha det
så här i Finland att den här lagstiftningen
aldrig kommer att behövas, det tror jag är allas
vår förhoppning. Jag hoppas också att
den bedömning som utskotten har gjort skall vara vägledande
och till hjälp i en sådan situation så,
att polisen bara använder de medel som verligen behövs.
Jag tycker också att det är bra att man har
gjort ett klarläggande om att man inte på det
här sättet genom att öppna en liten paragraf
väsentligt kan öka någon myndighets makt
och befogenhet.
Det är med intresse som vi noterar att också försvarsutskottets
granskning av de här hotsituationerna inte riktigt var
förenliga med regeringens. Om någon av kollegerna
från försvarsutskottet vill ge en bedömning
av det här så skulle jag med intresse lyssna till
den, för det var verkligen intressant.
Totean sitten lopuksi, että oli mielenkiintoista todeta,
että puolustusvaliokunnan lausunnossa ei yhdytty esimerkiksi
niihin uhkakuviin kaikilta osin, joita oli esitetty hallituksen
esityksen perusteluissa. Jos joku kollega siihen kiinnittää huomiota,
kuuntelisin mielelläni teidän arvioitanne näistä todellisista
uhkatilanteista tai mahdollisista käyttötilanteista.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Suomalaisten turvallisuuden kannalta on välttämätöntä,
että turvallisuuden takaavat organisaatiot, kuten Puolustusvoimat,
poliisi, Rajavartiosto, Merivartiosto ym., toimivat tehokkaasti
ja niiden yhteistyö on moitteetonta. Viime aikojen karmeat
tapahtumat maailmalla terrorismin muodossa kiirehtivät
meitä osaltamme varmistamaan sen, että pystymme
takaamaan tuon kansalaisten turvallisuuden.
Esillä oleva hallituksen esitys laiksi Puolustusvoimien
virka-avusta poliisille annetun lain 4 §:n muuttamisesta
on yksi askel hoitaa tuota kansalaisten turvallisuutta monen uhkan
alla. Sopii kysyä, mitä sitten sanottaisiin, jos
emme valmistautuisi kaiken pahankin varalta ja jotain pääsisi sattumaan,
mitä me emme suinkaan toivo. Silloin vaadittaisiin päitä vadille
ja kysyttäisiin, miksi ei ole oltu aikaisemmin liikkeellä.
Hallintovaliokunnan puheenjohtaja Väistö selosti
erittäin hyvin koko tätä lakimuutoksen
sisältöä. Saimme siitä erinomaisen
kuvan. Olemme hallintovaliokunnassa hyvässä hengessä laatineet
monipuolisen kuulemisen jälkeen tämän mietinnön,
ja olen sen mietinnön takana.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. Thors esitti nyt vähän
vaikean tehtävän ihan ykskaks vastattavaksi. Mutta
kyllähän me hämmästelimme puolustusvaliokunnassa,
jossa tätä käsiteltiin, esimerkiksi semmoista
seikkaa, että hallituksen esityksen perusteluissa on esimerkkejä terroristin
kaappaaman ilma-aluksen mahdollisista kohteista, kuten "huomattava
taajama taikka paikka, jossa on koolla valtion ylintä johtoa". Emme
me pitäneet niitä järin onnistuneina.
Se oli en nyt sanoisi kelvotonta kieltä, mutta hyvin keskeneräistä ajattelua.
Emme oikein osanneet suhtautua, tai toki suhtauduimme vakavasti,
mutta epäillen, emme asiaan sinänsä,
vaan näihin muotoiluihin, mutta emme nyt näiden
asioiden perusteella tehneet asiasta sen suurempaa numeroa.
Mutta, herra puhemies, kun tällaisia asioita käsitellään,
niin tietysti on pakko hakea sen, joka näihin vakavasti
suhtautuu, esimerkkejä käytännön
elämästä. Kun katselen ympärilleni,
niin luultavasti me kaikki olemme sen ikäisiä jo,
että me olemme ehtineet nähdä aika kammottavia esimerkkejä siitä,
millaisia tällaiset tilanteet voivat olla. Ensinnäkin,
jos aloitamme tuoreimmasta päästä, olivat
nämä Washingtonin ja New Yorkin tapahtumat, jotka
olivat kammottava esimerkki ihmisen äärimmäisestä julmuudesta.
Sitten hiukan aikaisemmin, toki 80-luvulla jo, oli hiukan toisesta
näkökulmasta mutta perimmältään
sama asia, kun neuvostoliittolainen hävittäjälentäjä ampui
eteläkorealaisen lentokoneen Sahalinin saaren liepeillä mereen.
Olen ymmärtänyt kyseisen henkilön lausunnoista
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kekkonen, pyydän siirtymään puhujakorokkeelle.
Herra puhemies! Pyydän anteeksi, en ottanut huomioon
ed. Thorsin provosoivaa puheenvuoroa. — Niin todellakin,
herra puhemies, tämä Sahalinin saaren tapaus,
jossa neuvostoliittolainen Suhoi-lentäjä, nykyisin
everstiluutnantin arvoisena eläkkeellä, ampui
amerikkalaisen matkustajakoneen, jossa, jos oikein muistan, kuoli
272 henkilöä. Päätös
tästä ampumisesta tehtiin maassa, hän
sai käskyn koneeseen "ampukaa alas" ja hän teki
sen. Eräät hänen haastattelulausuntonsa,
siis tämän hävittäjälentäjän,
viittaavat siihen — tai itse asiassa eivät vain
viittaa vaan hän myöntää sen — että hän
tiesi ampuvansa alas matkustajakoneen. Tulemme erittäin
syvään inhimillisen elämän probleemaan,
mutta sellaiseen probleemaan, joka kytkeytyy myöskin tähän
lainsäädäntöön (Ed.
Väistö: Joka ei liity tähän
tilanteeseen!) — nimenomaan liittyy tähän lainsäädäntöön.
Tämä tilannehan, ed. Väistö, syntyi
aikoinaan siitä, että Yhdysvaltain Awacs-kone
pyöri samoilla seuduilla ja tämä aiheutti
sen virinneen valmiustilan, joka sitten päätyi
tähän katastrofiin, joka tämän
KAL 007:n alas ampuminen oli. Minusta tämä on
esimerkki, jota kannattaa pitää mielessä silloin,
kun me pohdimme tätä lainsäädäntöä.
Sitten eduskunnan eri valiokunnat, jos me nyt hyppäämme
pois täältä ilma-alueelta, eri valiokunnat
olemme käyneet tänä vuonna Saksassa, jossa
me olemme kuulleet myöskin kammottavia tarinoita käskyn
ja sen kiistattoman tottelemisen lopputuloksista eli ihmisten ampumisista
esimerkiksi Berliinin muurille. Se ei ole suoranaisesti tätä lainsäädäntöä,
mutta se sivuaa sitä aivan olennaisesti. Kysymys on siitä,
kuka antaa käskyn, millä valtuuksilla ja onko
sen jälkeen mahdollista perua enää sitä käskyä,
joka on tullut. Tässä suhteessa me olemme tietysti
mitä syvimmässä määrin
myös filosofisten kysymysten ääressä,
mutta myös sen seikan ääressä,
johon ed. Cronberg mielestäni aika taitavasti viittasi,
kun hän pohdiskeli näitä hallintorajoja
silloin, kun käsitellään kansakunnan
ja sen ihmisten turvallisuutta. Siis olemmeko me sellaisessa tilanteessa, jossa
me tämän hallintorakenteemme takia yksinkertaisesti
olemme liian myöhässä silloin, kun tilanne
tulee päälle?
Mutta, herra puhemies, kaiken kaikkiaan nämä lakiesitykset,
joita täällä eilen ja tänään
on käsitelty, nehän ovat suoraa seurausta siitä,
mitä maailmassa on tapahtunut. Jos nämä lakiesitykset
työntää täydellisesti syrjään
vaikkapa sillä tavoin, kuin teki aiemmin ed. Puhjo, se
merkitsee kyllä samalla sitä, että ummistaa
... (Ed. O. Ojala: Ei työntänyt syrjään!) — Siis
hän katsoi, että näitä lakeja
ei tarvita, jos oikein ymmärsin hänen puheenvuoronsa. — Se
merkitsee sitä, että silloin ei nähdä sitä,
mitä maailmassa on parhaillaan tapahtumassa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Maailma on todella muuttunut, ja sen olemme kokeneet
tässäkin talossa. Silloin 2001 syyskuun 11. päivänä eduskunta
oli koolla, kun tapahtui tuo New Yorkin ja Washingtonin terrori-isku,
ja sen jälkeenhän muun muassa Euroopan unionissa
lähdettiin aika nopealla aikataululla rakentamaan terrorismin
torjuntaan valmiuksia ja myös YK:n tasolla. Olemme siinä tilanteessa,
että tällaiset iskut voivat toteutua missä tahansa,
valitettavasti myös Suomessa. Rajamme ovat avoimia ja ilmatila
on auki. Sen tähden näen, että on syytä varautua
tällaisiin tapahtumiin, vaikka ne tuntuvat hyvin vaikeilta
ja vastenmielisiltä.
Poliisilla ei ole kykyä omin välinein torjua näitä tämän
tasoisia iskuja, jos sellaisia on tulossa. Siinä tarvitaan
järeämpää kalustoa, ja silloin, kun
sitä tarvitaan ja jos sen käyttö on perusteltua, on
oltava vastuukysymysten, järjestelmän käyttöönottoon
liittyvän päätöksenteon ja harkinnan nopeasti
ja selvästi määriteltynä. Siihen
ymmärtääkseni tässä nyt
pyritään tällä esityksellä.
Kun pari kolme vuotta sitten käsiteltiin tuota rikoslain
muutosta, 34 a lukua, jossa terrorismirikokset tuotiin meidän
rikoslakiimme, niin siinä yhteydessä ilmeni, että todellakaan,
niin kuin ed. Thors totesi, terrorismin määrittelyä ei
ole onnistuttu saamaan aikaan. Sitä on 1970-luvun alusta lähtien
YK:ssa etsitty, mietitty ja pohdittu, mutta ei ole löydetty
yhtenäistä määritelmää terrorismille.
Mutta tuolloin kuitenkin syksyllä 2001 meillä rikoslakiin
lisättiin nuo muutamat kohdat, joissa määritellään
ne rikokset, joihin nyt tässä lainsäädännössä viitataan,
eli se pohja meillä nyt on.
Täällä hallituksen esityksessä oli
todella muutama esimerkki, minkälaisia tapahtumia saattaa tulla:
isku ydinvoimalaan tai isku valtionjohdon tiloihin sillä tavalla,
että siellä olisi valtionjohtoa paikalla, tämäntyyppisiä tapahtumia,
ja varmasti nämä ovat reaalimaailman mahdollisuuksia. Muitakin
saattaa löytyä, mutta ne ovat tietysti sellaisia,
jotka ovat terrorismille alttiita kohteita. Jos hallituksen esitys
pitikin sisällään jotakin tältä osin,
niin tämä esitys ymmärtääkseni
ei enää, nimittäin tämän
mukaan pelkkä omaisuudensuoja ei voi olla näiden
menetelmien laukaisijana. Se on mielestäni ihan selvä asia,
että täytyy olla, niin kuin pykälässä sanotaan,
suuren ihmismäärän henkeen ja terveyteen
kohdistuva uhka, vaaratilanne. Se on nyt rajattu tässä selkeästi,
kun täällä 4 §:ssä on
tämä uudelleen kirjoitettu. Täytyy olla
välitön, suuren ihmismäärän
henkeä ja terveyttä uhkaava vaara, sen torjuminen.
Lisäksi on määritelty, että voimakeinojen
on oltava puolustettavia suhteessa tehtävän tärkeyteen
ja kiireellisyyteen jne., eli nämä on nyt kyllä paljon paremmin
sanottu täällä kuin oli hallituksen esityksessä.
Sitten kokonaan uusi on tämä 4 a §,
jossa on tämä pyyntö- ja päätöksentekojärjestelmä todettu
lainsisältöisenä, eli virka-apua pyytää sisäasiainministeriö puolustusministeriöltä
ja
sen antamisesta päätetään valtioneuvoston
yleisistunnossa. Tämä on se pääsääntö,
ja valtioneuvoston yleisistunnossahan pitää olla
vähintään viisi ministeriä paikalla.
No, usein tällaiset tilanteet, ainakin nämä vakavat
terrori-iskut, suunnitellaan näköjään
niin huolellisesti, että ne yllättävät.
Silloin ei ole todellakaan aikaa kerätä ministereitä edes
viittä henkilöä koolle, vaan tarvitaan
nopeampikin mahdollisuus hoitaa päätöksenteko.
Silloin tähän on otettu se malli, että virka-apua
pyytää sisäasiainministeriö puolustusministeriöltä, joka
välittömästi päättää virka-avun
antamisesta, ja sitten pyynnöstä ja päätöksestä on
ilmoitettava valtioneuvostolle ja tasavallan presidentille. Voi
olla, että tämä tavallaan poikkeusmalli
on sitten se, johon jouduttaisiin tositilanteessa tarttumaan, ja
siinä tilanteessakin ministeri Rajamäki näki
ongelmia nimenomaan, että tämä voi olla liian
hidas menettely. Saattaa tietysti näin olla, ja tältä osin
joudutaan jatkossa miettimään, voiko olla sellaisia
tilanteita, että vielä nopeampi menettely tarvittaisiin.
Kun täällä kyselytunnilla taannoin
kysyin tästä rajavartijoiden lakosta, niin pääministeri
ei tiennyt asiasta juuri mitään, kun vetosi siihen, että juuri
sisäasiainministeri on jossakin matkoilla. Totesin siihen,
että vaikka sisäasiainministeri olisi etelänavalla,
niin silloinkin valtakunnan turvallisuudesta pitää huolehtia
ja vastuu on maan hallituksella. Tässä tulee eteen
se, että pitää olla vastuun selvittävä,
selkeä ja yksiselitteinen malli siitä, kuka on
poliittisesti ja juridisesti vastuussa toimenpiteestä ja
sen seurauksista. Tässä se nyt on mielestäni
kyllä kohtuullisesti järjestetty.
Mitä sitten tulee tähän vastalauseeseen,
mikä tähän on liitetty, niin hieman sitä kyllä ihmettelen,
että esitetään koko esitystä hylättäväksi.
Jos tänä päivänä tapahtuisi
joku tällainen tilanne, että tarvittaisiin tällaista
menettelyä, niin kyllä aika suurissa vaikeuksissa
oltaisiin juuri sen takia, että meillä ei ole
lainsäädöksiä tällaisesta
tapahtumasta. Ja taas toisaalta, jos seuraukset olisivat vakavat,
ydinvoimalaonnettomuus tai vastaava, niin kyllä siinä olisi
todella pitkät ja vaikeat prosessit yhteiskunnassa ja monilla
eri tavoilla paljon vakavammat kuin tsunamin seuraukset olivatkaan.
Tässä mielessä näen, että kyllä tällainen lainsäädäntö,
mikä nyt on meillä käsittelyssä,
on tarpeen, mutta onko tämä riittävän
kattava? Onko tämä suhteellisuusvaatimukset täyttävä?
Onko nuo perustelut ja kaikki erilaiset tilanteet tämän pohjatyössä riittävän
hyvin harkittu? Siitä ei tällä tiedolla
voi olla täysin varma.
Tätä ovat käsitelleet puolustusvaliokunta
ja perustuslakivaliokunta, ja tämän päätyön
on tehnyt hallintovaliokunta, ja vaikeaa työtä tämä oli. Tässä nyt
kuitenkin ollaan, ja olen valmis hyväksymään
tämän lainsäädännön.
Totean, että olen ollut mukana sillä tavalla,
että tämä säätämisjärjestyskin
on päätetty niin, että voidaan tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä tämä hyväksyä,
vaikkei se asia kaikilta osin ole mitenkään itsestäänselvä,
siis että kun valitaan kahdesta pahasta etukäteen
ajatellen pienempi paha, joka saattaa olla lopulta suurempi paha,
niin se olisi noin vain yksinkertaisella tavallisen lain säätämisjärjestyksellä hyväksyttävissä,
mutta tässä olemme, ja valitettavasti tällaiset
säädökset tarvitaan.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ministeri Rajamäki totesi, että tämän
lakiehdotuksen valmistelussa on ollut puutteita. Samalla hän
kertoi, että ministeriössä on käynnistetty
lain valmistelun tasoa parantava toiminta. Se on erittäin tärkeää.
Tässä yhteydessä on syytä korostaa,
että tällaisen herkän lakiehdotuksen
osalta puutteet ovat johtaneet mielestäni sellaiseen keskusteluun,
jota tällä lakiehdotuksella ei ole tarkoitettu. Me
emme voi antaa lailla poliisille valtuutta käyttää voimaa
surmaamistarkoituksessa. Poliisin toimintaa säätelevät
selkeästi perustuslaki ja poliisilaki. Tämän
voimankäytön osalta päätösvaltaa
käyttää poliisi. Poliisi myös
johtaa sitä. Mielestäni nämä säännökset
ovat tässä sillä tavoin selkeät,
että lakiehdotuksen perusteluihin liittyneet eräät
maininnat ovat nyt johtaneet asiaa aika lailla harhaan siitä,
mitä alun pitäen lainvalmistelun osalta on ministeriössä tarkoitettu,
ja tällä nyt on haluttu vain vähän
laajentaa sitä virka-avun käyttöä,
mikä jo nykyiseenkin lainsäädäntöön
sisältyy.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun olen ollut tätä asiaa
perustuslakivaliokunnassa käsittelemässä,
niin haluan myöskin tuoda muutamia näkökohtia
esille. Ensinnäkin tämä asia oli hyvin
vaikea myöskin perustuslakivaliokunnassa, tämähän
oli siellä käsittelyssä kahteen kertaan,
ja aivan kuten ed. Kankaanniemi sanoi, niin asia matkan varrella
parani. Tämä virka-apuhan on tosiaan tarkoitettu
ainoastaan niihin tilanteisiin, joissa välitön
vaara uhkaa erittäin suurta joukkoa ihmisiä, ja
tässä on suhteellisuusvaatimusta korostettu. On
myöskin korostettu sitä, että sivullisten
turvallisuudesta pitää kantaa huolta. Tämä huoli
ja varmennus on itse asiassa viety niin pitkälle kuin ylipäätään
on mahdollista, että tämä laki voidaan
kuitenkin säätää.
Haluaisin kuitenkin ihan lopuksi tähän sanoa sen,
että meidän tulee myöskin miettiä sitä,
minkälainen viesti olisi annettu, jos tätä lakia
ei ollenkaan olisi säädetty tai, kun tämä laki
eduskuntaan tuli, niin olisi todettu, että tätä lakia
ei säädetä. Silloin olisi annettu sellainen
viesti niille tahoille, jotka mahdollisesti tällaisia toimenpiteitä suunnittelevat,
että meillä ei ole ylipäätään
mahdollista se, että Puolustusvoimat auttaa poliisia, ja
se on erittäin keskeinen asia. Toivon, että nyt säädetään
sellaista lakia, ja uskon, että tämä lain säätäminen
myös auttaa siinä, että tätä lakia
ei tarvitse koskaan käyttää.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ihan suoraan jatkoksi tähän
edelliseen vastauksena ed. Väistölle, joka mielestäni
nyt hieman vähätteli tämän lain
luonnetta. Laithan yleensä laaditaan ääritilanteita
varten. Siis lainsäädännön idea
on varautua pahimpaan mahdolliseen. Näin on kaikessa muussakin
lainsäädännössä, ja
tämä lainsäädäntö ei
voi tehdä siinä poikkeusta. Tässä mielessä minun
mielestäni eivät ole vähäteltävissä ne
ehkä etäisiltäkin tuntuvat, kammottavat
esimerkit, joita ympärillämme olemme nähneet.
Kun ed. Puhjo — hän tulee nyt mainituksi turhaan
toista kertaa tässä — sanoi, että esimerkiksi Washington—New
York-tapahtumat eivät olleet Suomessa, niin se on kyllä nyt
niin täydellistä pään pensaaseen
pistämistä kuin olla voi, koska ne ovat juuri
niitä tapauksia, jotka ovat mahdollisia myöskin
Suomessa. Jos me toteamme, että tällainen tapahtuu
sellaisessa tilanteessa, jossa meillä ei ole minkäänlaista
lainsäädännöllistä instrumenttia,
niin varjele taivas sitä messua, minkä kohteeksi
me joudumme varautumattomuudesta, sinisilmäisyydestä,
typeryydestä, kaikesta mahdollisesta kielteisestä,
mitä entisten lisäksi kansanedustajiin voidaan
kohdistaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Meidän ryhmästämme
asiantuntijat ovat käyttäneet jo puheenvuoronsa,
mutta en voi olla toteamatta ed. Satosen puheenvuoron johdosta sitä,
että niitä, jotka mahdollisesti pahoissa aikeissa
näitä terrorismin kaltaisia malleja pyrkivät täällä toteuttamaan,
tämä ed. Satosen signaali ei kyllä tavoita,
ei nyt eikä koskaan. Me joudumme rauhallisesti, äärimmäisesti
harkiten toimimaan, niin kuin ed. Kekkonen tässä äsken
juuri totesi, mutta kun meillä on siihen harkinnan mahdollisuus,
meidän pitää myöskin katsoa
hyvin tarkkaan, että ihmisoikeussopimussitoumuksemme toteutuvat
samalla niin pitkälle saakka kuin se suinkin vain on mahdollista.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Mielestäni nämä käsittelyssä olevat
lakiehdotukset täyttävät ne ihmisoikeussopimukset
ja myös ne meidän perustuslakimme ja poliisilakimme
edellytykset, joita aiemmassa lainsäädännössä meillä on.
Tässähän korostetaan hyvin voimakkaasti myös
sitä, että myöskään
sivullisille ei saa tuottaa tuhoa, korostetaan sitä, että missään
nimessä ei poliisille anneta voimankäyttöoikeutta
surmaamistarkoituksessa. Edelleen korostetaan, tai tulee se vahvasti
esille, että kyse on ennalta estävästä lainsäädännöstä.
Siinä yhdyn ed. Kekkoseen. Toki meidän on elettävä ajassa
ja katsottava, mitä maailmalla tapahtuu, mutta tavallisella lailla
ja ylipäätänsä lailla me emme
voi antaa sellaisia valtuuksia, joista tässä on
puhuttu. Siinä mielessä on ollut harmillista,
että tämän lakiehdotuksen perusteluissa
on keskustelu johdettu harhaan, kun on puhuttu lentokoneiden alasampumisasioista.
Tämä laki ei säätele eikä tällä ole tarkoitus
säädellä tätä asiaa
lainkaan. Se ei kuulu tämän piiriin.
Yleiskeskustelu päättyy.