14) Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus
2004
Outi Ojala /vas (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistaakseni viime kerralla myöskin
muilla valiokunnilla oli mahdollisuus antaa lausuntonsa Pohjoismaiden
neuvoston kertomuksesta, ja toivottavasti nytkin ulkoasiainvaliokunta
voisi tämän sallia, että ne valiokunnat, jotka
haluavat antaa, voisivat sen tehdä.
Arvoisa puhemies! Tänä vuonna tulee kuluneeksi
50 vuotta Suomen liittymisestä Pohjoismaiden neuvostoon.
Eduskunta teki päätöksen liittymisestä 28.10.1955.
Neuvostohan oli jo perustettu aikaisemmin eli 1952, eli kolme vuotta myöhemmin
liityimme. Pohjoismaiden neuvoston jäsenyys silloin aikoinaan
oli Suomelle merkittävä ulkopoliittinen avaus
Pohjoismaiden ja samalla lännen suuntaan, ja se avasi eduskunnan sodan
jälkeisen merkittävän kansainvälisen
toiminnan. Vasta myöhemmin samana vuonna toteutui myös
Suomen YK-jäsenyys.
Halusin, arvoisa puhemies, ottaa tätä historiaa tähän
alkuun, koska todellakin tänä vuonna kyseessä on
50-vuotisjuhlavuosi, ja tässä yhteydessä voisi
jo todeta, että eduskunta tulee järjestämään
juhlaseminaarin lokakuussa, siihen palaamme sitten myöhemmin,
mutta aikoinaan se päätös oli merkittävä juuri
tämän kansainvälisen poliittisen areenan
kautta. Pohjoismaiden neuvostohan oli heti alkutaipaleellaan todellinen
eurooppalaisen integraation edelläkävijä ja
saavutti merkittäviä yhdentymistuloksia, jotka
sitten myöhemmin ovat Euroopassakin osittain toteutuneet,
eivät tosin monet edes vieläkään
edes Euroopan unionissa.
On hyvä muistaa myös tässä yhteydessä,
kun tässä käsitellään
nyt nimenomaan Pohjoismaiden neuvoston kertomusta, että Pohjoismaiden neuvoston
asema lujitettiin ja vakinaistettiin 1962 Helsingin sopimuksella,
joka on siis hallitustenvälinen sopimus, ja se muodostaa
edelleen Pohjoismaiden neuvoston ja sitten myöhemmin perustetun
Pohjoismaiden ministerineuvoston toiminnan sopimuspohjan ja perustan.
Haluan tämän nimenomaan jälleen kerran
muistuttaa siitäkin syystä, että nyt
näyttää olevan kova halu tehdä uudistuksia,
muuttaa neuvoston toimintaa, mutta myöskin, arvoisa puhemies,
aivan tämän päivän tietojen
mukaan on tehty jo rajuja päätöksiä itse
asiassa myöskin ministerineuvoston puolella, ilman että näitä keskusteluja
olisi käyty yhteistyössä Pohjoismaiden
neuvoston kanssa. Minulla on tieto, että yhteistyöministerit
ovat jo sopineet siitä, että nykyisen 18 ministerineuvoston sijaan
hallitustenvälinen yhteistyö jatkossa tulee toteutumaan
11 ministerineuvoston puitteissa. Tämä voi olla
ihan järkevääkin, koska nythän näitä ministerineuvostoja
on ollut enemmän kuin Euroopan unionin puolella, mutta
joka tapauksessa tämä menettelytapa on minusta
nyt vähän huolestuttava. Aikaisemmin strategiayhteistyötä tehtiin
yhteistyössä ja vaikka tämä virallinen päätös
tehdään vasta elokuussa, niin joka tapauksessa
pääministerit tulevat kesäkuussa, samaan aikaan
kun meillä on Pohjoismaiden neuvoston kokous Bodössä,
tekemään pääministeritasolla tästä päätöksen,
ja sitten lopullinen päätös tulee elokuussa.
En nyt käy lävitse näitä yksityiskohtia
tästä, mutta joka tapauksessa toteaisin tämän.
Sitten, arvoisa puhemies, aivan juuri ennen tämän
asian käsittelyä sain myöskin tänne
istuntoon viestin siitä, että tänä päivänä pohjoismaiset
kulttuuriministerit ovat olleet koolla ja siellä on nyt
tehty myöskin aika huomattavia päätöksiä.
Siellä halutaan kyllä vahvistaa — ainakin näin
sanotaan tiedotteessa — pohjoismaista kulttuuriyhteistyötä voimakkaasti,
mutta samalla todetaan myöskin, että uudistuksen
myötä useita laitoksia ja komiteoita lakkautetaan
hallinnollisina yksikköinä ja että toiminnat
jotenkin sitten tullaan kuitenkin säilyttämään
ja tämä tullaan toteuttamaan vuoden 2007 alussa.
Tämä on myöskin erikoinen ja hyvin yksipuolinen
päätös sikäli, että tästäkään
ei ole käyty keskustelua Pohjoismaiden neuvoston kanssa.
Kuitenkin Pohjoismaiden neuvosto on se elin, joka hyväksyy virallisesti
pohjoismaisen yhteistyön budjetin.
Eli, arvoisa puhemies, olen nyt kyllä aika huolissani
tästä kehityksestä. Meillähän
myöskin on ollut vuoropuhelua Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston
ja Pohjoismaiden parlamenttien puhemiesten välillä yhteistyön
kehittämisestä ja linjoituksista. Nämä vuoropuhelut
ovat sujuneet myönteisessä hengessä,
mutta arvoisa puhemies varmaan sallii, että totean tässä,
että kyllä näytti siltä, että Ruotsin
puhemies oli ajamassa sellaisia uudistuksia tai, sanoisinko, pohjoismaisen
yhteistyön heikennyksiä, joihin ei yleisesti ottaen
ole voitu yhtyä, vaan nyt on sitten jarrua näille
hankkeille painettu. Elikkä tavallaan tämä kierto
johtuu nyt siitä tilanteesta, mikä toisaalta on
tietysti totta, että kansainvälinen yhteistyö on monipuolistunut
ja lisääntynyt, meillä on hyvin paljon
näitä alueellisia organisaatioita, koordinaatioita,
tehtäväjaon tarkistuksia, kaikkia näitä tarvitaan,
mutta siitä huolimatta tavallaan tämän tulisi
tapahtua jotenkin laajasti yhteistyössä vuoropuheluna
eikä niin, että eri tahoilla käydään keskusteluja
ja kukin miettii omia mallejaan, ilman että on tavallaan
yhteistyöstä saatu edes niitä peruslähtökohtia
yhteisesti sovittua.
Mutta joka tapauksessa kun käsittelemme nimenomaan
nyt neuvoston ja ennen kaikkea Suomen valtuuskunnan kertomusta vuodelta
2004, niin tältä osin voin todeta, että viime
vuonna toiminta oli hyvin monipuolista, ja voi sanoa, että keskeisesti
tässä on tietysti lähdetty siitä liikkeelle,
että yhteistyö on ankkuroitava ja kytkettävä nimenomaan
kansallisten parlamenttien toimintaan. Tämä on
ollut meillä valtuuskunnassa hyvin vahvasti esillä,
mutta, arvoisa puhemies, ja uskallan sen nyt tässä sanoa,
meillä on kyllä toivomisen varaa siinä,
miten meillä eri valiokunnissa otetaan vakavasti se, että me
todellakaan emme tekisi jotain irrallista työtä,
vaan että nämä asiat olisivat yhteisiä ja
ne kytkettäisiin todella tähän kansallisten
parlamenttien toimintaan. Tässä suhteessa Suomen
valtuuskunta toivoo todella, että valiokunnat aktivoituvat
ja antavat meille vinkkejä myöskin, ja omalta
puoleltamme olemme aina käytettävissä,
jos tarvetta tähän yhteistyöhön
on.
Todellakin tässä on nyt aivan selvästi
nähtävissä, että paitsi että meillä on
tämä kansainvälinen lähialueyhteistyö ollut
hyvin voimakkaasti esillä viime vuosina — en käy
niitä yksityiskohtia lävitse — meillä myöskin
on valtava työ näitten rajaesteiden poistamisessa
edelleenkin. Sitä on tehty useamman vuoden ajan. Joitakin
saavutuksiakin on saatu. Haluaisin tässä todeta
muun muassa sen, että esimerkiksi sosiaaliturvatunnuksien
osalta on edetty. Sekin on ollut yksi ongelmakohta. Sitten on muitakin
konkreettisia tuloksia saatu. Tärkeitähän
ovat tietysti kansalaisten liikkumiseen, työskentelyyn
ja opiskeluun liittyvät asiat, nämä ovat
varmasti se ykkösasia edelleenkin jatkossa, asiat, jotka
liittyvät siis nimenomaan kansalaisiin, mutta toinen uusi
ja merkittävä avaus on se, että yhä enemmän
on todettu myöskin, että elinkeinoelämän
alueella on suuri määrä rajaesteitä.
Näitä ongelmia on muun muassa tullikäsittelyssä ja
tullimaksuissa, on ajoneuvojen pituuksia ja painoja koskevissa säännöissä,
on myös verotusta ja tuotemerkintöjä koskevia
ongelmia ja, arvoisa puhemies, näissäkin on sellaisia
kysymyksiä, jotka eivät siis edellytä ratkaisuja
EU-tasolla, vaan näissä voitaisiin myös
löytää yhteispohjoismaisia ratkaisuja. Näitten
elinkeinoelämän esteiden selvittämistä jatketaan
edelleenkin Tanskan entisen pääministerin Poul
Schlüterin johdolla, ja, kuten sanottu, siellä ovat
myös vahvasti esillä nämä kansalaisten
kokemat esteet.
Haluaisin myös tässä yhteydessä mainita,
että nyt toukokuussa tänä vuonna Suomen
valtuuskunta vieraili tutustumassa näihin rajaesteisiin Tornionjokilaaksossa,
jossa siis vierailimme myös Ruotsin puolella. Tapasimme
kuntien ja muita edustajia sekä Suomen että Ruotsin
puolella, ja myöskin siellä selvisi, että on
käynyt jopa niin, että EU:n myötä on
syntynyt jopa uusia rajaesteitä. Pohjoismaisista työmarkkinoista
voin ottaa tämmöisen yhden aika mielenkiintoisen esimerkin:
Kun puhutaan, että nyt pitäisi voida työntekijöiden
liikkua vapaammin, niin jos ajatellaan vaikka Ruotsissa Pellossa
tai varsinkin Pajalassa olevaa työntekijää,
joka haluaisi mennä työskentelemään
vaikkapa Ylläkselle, niin jos hän haluaisi mennä tutustumaan
tulevaan työpaikkaansa etukäteen, niin hän
ei voi saada mitään korvauksia tästä tutustumismatkasta
Ruotsin työvoimaviranomaisilta, mutta hän voi
kyllä Etelä-Ruotsiin matkustaa Malmöhön
tai Göteborgiin ja työvoimaviranomaiset maksavat
siitä aiheutuvat kustannukset hänelle. Tämä tuntuu aika
hassulta, kun kuitenkin vaan muutama kymmenen kilometriä olisi
sinne Ylläkselle tutustumismatkaa. Tämä on
yksi esimerkki. Näitä ongelmia on paljon. Ongelmia
on myös sairausvakuutuksessa ja verosäännöissä.
Kyllä tässä todellakin tuntuu välillä siltä,
että tämmöistä ihan terveen
järjen politiikkaa tarvittaisiin näiden ongelmien
poistamiseksi.
Arvoisa puhemies! Vielä toteaisin, kun näitä parlamentaarisia
alueellisia yhteistyörakenteita pohditaan, että itse
tein vuosi sitten täällä pidetyssä Pohjoismaiden
neuvoston järjestämässä Pohjoisen
ulottuvuuden konferenssissa aloitteen siitä, että nimenomaan
pohjoisen ulottuvuuden parlamentaarinen dimensio tai tällainen
ulottuvuus olisi tärkeä ja että esimerkiksi
parlamentaarinen Itämeri-neuvosto tai tämmöinen
Itämeri-konferenssi voisi toimia tällaisena. Mistä syystä?
No, koska Pohjoismaiden neuvostolla on, ja on edelleen, hyvin keskeinen
rooli ollut myös tässä Itämeri-yhteistyössä.
Samoin Pohjoismaiden neuvostolla on myöskin keskeinen rooli
arktisten alueiden parlamentaarisessa komiteassa ja samoin myöskin
Barentsin alueen parlamentaarisessa konferenssissa. Elikkä meillä on
tällainen koordinoiva rooli. No, nyt keskustelua tietysti
ja vähän kiistelyäkin käydään
siitä, olisiko niin, että Itämeri-neuvosto
jollain tavalla korvaisi tätä pohjoismaista yhteistyötä tai
parlamentaarinen Itämeri-konferenssi korvaisi tämän
pohjoismaisen yhteistyön. Minä en usko siihen,
että se sitä korvaa, mutta joka tapauksessa voi
sanoa niin, että toivoisi olevan enemmän halua
myöskin tämän parlamentaarisen Itämeri-yhteistyön
vahvistamiseen. Tässä suhteessa tilanne on kyllä se, että me
suomalaiset olemme varsin yksin jäämässä pohjoismaisessa
perheessä. Eli me emme ole saaneet tälle kannatusta,
vaan muissa Pohjoismaissa nähdään tilanne
sellaisena, että Pohjoismaiden neuvosto olisi se keskeinen
toimija tälläkin alueella. Tässä suhteessa
tietysti ratkaisujen aika on lähellä. Ensimmäinen
merkittävä päätös tullaan
tekemään elokuussa, jolloin on tämä Itämeri-konferenssi,
mutta näyttää siltä, että me
suomalaiset emme nyt saa siellä riittävästi
tukea.
Olipa tilanne mikä tahansa, niin minusta on tavattoman
tärkeää, että nämä alueelliset
toimijat toimivat hyvässä yhteistyössä ja
todellakin pyrkivät nimenomaan löytämään
näitä käytännön toimintamahdollisuuksia
esimerkiksi tukemalla monia niitä lähialueiden
keskeisiä hankkeita, liittyivätpä ne
sitten pohjoiseen ulottuvuuteen tai sitten Pohjoismaiden omaan lähialueyhteistyöhön.
Toteaisin sen, että tällä hetkellä Pohjoismaiden
neuvosto maksaa parlamentaarisen Itämeri-konferenssin sihteeristötoiminnat
ja muutenkin suuri määrä niitä kustannuksia
rahoitetaan Pohjoismaiden neuvoston budjetista. Tätä moni
ei ole ilmeisesti kuitenkaan huomannut, ja ihmettelen, kun eduskunnassakin
aina käydään keskustelua, että Pohjoismaiden
neuvostolla on liikaa rahaa. Itse asiassa Pohjoismaiden neuvoston budjetti
ei ole kasvanut viime vuosina merkittävästi, vaikka
lisää tehtäviä on tullut ja
moninaisempia toimintoja, joten minä en oikein ymmärrä sitä,
miksi meidän pitäisi nyt sitten olla niin kovin
huolissamme Pohjoismaiden neuvoston resursseista; paremminkin olisi
järkevää pyrkiä sitten saamaan
lisää resursseja tähän Itämeri-yhteistyöhön.
Nyt onneksi muutkin Itämeri-konferenssimaat ovat valmiita
jatkossa ehkä osallistumaan tähän rahoitukseen,
toisin kuin tähän asti, jolloin siis, kuten aikaisemmin
sanoin, rahoitus on suoritettu meidän budjetistamme.
Arvoisa puhemies! Olen jo ylittänyt aikani aika vahvasti
ja lopetan tähän. Valtuuskunnan kertomuksesta
käy selkeästi ilmi, rakennehan on hyvin saman
tyyppinen, meidän toimintamme. Toteaisin tältä osin
vielä, että ainakin Suomen valtuuskunnassa on
tervehditty ilolla sitä ajatusta, että jatkossa
näiden meidän eri kansainvälisten parlamentaaristen
valtuuskuntiemme ja muiden kertomukset voitaisiin yhdistää ja
tehdä niin, että myöskin jatkossa nämä keskustelut
käytäisiin täällä yhtä aikaa,
jolloin tavallaan tulisi tämä meidän
koko kansainvälinen toimintamme laajasti esille, koska
nämähän eivät ole irrallisia
asioita. Se, mitä tapahtuu Euroopan neuvostossa, osittain
siellä voi joistakin maista olla jopa samoja ihmisiä,
ja nämä kaikki liittyvät yhteen, Etyj, Ipu,
Arktinen neuvosto jne. Olisi hyvin järkevää, että nämä keskustelut
käytäisiin tällaisena laajana kansainvälisenä keskusteluna,
jolloin varmasti osanottokin olisi monipuolisempaa kuin nyt.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Outi Ojalalle totean, että suositusaika oli 15
minuuttia. Koska katsoin tämän esittelypuheenvuoroksi,
olitte aikataulun puitteissa liikkeellä.
Pehr Löv /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Delegationens
ordförande ledamot Outi Ojala gick igenom historiken mycket noggrant
och jag skall kanske ta en del av det här mera på svenska
i och med att det gäller nordiskt samarbete, men jag kommer
nog förstås också att tala finska.
Det är så att Nordiska rådet för
Finlands del fyller 50 år i år, någonting
som är värt att fira om vi ser till nyttan med
vad man har fått till stånd med arbetet i Nordiska
rådet. Vi skall komma ihåg ett historiskt vingslag
i och med att vi fick passfrihet i Norden mellan många
länder, vilket många har försökt
efterapa utan att ha lyckats. I och med Schengen börjar
vi närma oss en större krets i det här
systemet som utvecklades mellan de nordiska länderna.
Det här nordiska samarbetet har kritiserats ganska
mycket de senaste åren och tycks ha fått en allt
större styrka. Det är helt klart att när
parlamenten, i det här fallet Finlands parlament, får allt
mera arbetsuppgifter i och med globaliseringen och samarbetet med
EU så synar man också det traditionella arbetsmönstret
ganska kritiskt. Det här är helt naturligt.
Samtidigt vill jag säga det att jag är helt övertygad
om att skulle vi gå in för en så radikal
lösning som att slopa vårt engagemang i Nordiska rådet
och det nordiska samarbetet skulle vi mycket snabbt uppleva saknaden
efter något som har gett oss en hel del. Vi har en gemenskap,
vi har en ganska gemensam kultur, vi har en viss språklig
gemenskap, framför allt har vi en liknande välfärdspolitik
som går att sälja och tala för ute i
hela världen. Vi kan säga att det finns många
områden i världen som avundas det nordiska
samarbetet, att man kan samarbeta så här öppet
mellan länder, över gränser, både formellt
och informellt.
Puhemies! Vaikka paljon kritiikkiä on esitetty Pohjoismaiden
neuvoston työstä ja yleensä pohjoismaisesta
yhteistyöstä, olen täysin vakuuttunut
siitä, että jos se lopetetaan, aika pian huomataan,
kuinka suuri puute se olisi, koska meillä on aika pitkälle
yhteinen identiteetti, meillä on yhteinen hyvinvointipolitiikka,
aika pitkälle kielellinen yhteenkuuluvuus ym. ja monet
alueet maailmalla peräänkuuluttavat vastaavan
tyyppistä parlamenttien välistä yhteistyötä.
Mutta on toki niin, että kun kritiikkiä esitetään,
pitää myöskin tarkastella, millä tavalla
voidaan tästä jatkaa. Muuten olisimme aika hulluja, koska
täytyy järkevöittää kaikkea
työtä, kun aika on vähissä.
Tämä on myöskin todettava, että se on
näin.
Vi har under 2004 haft viktiga frågor uppe i den finska
delegationen och i Nordiska rådet, framför allt
det viktigaste, senaste inslaget som ju är gränshinderproblematiken.
Vi har över 40 000 nordbor som flyttar mellan
länderna årligen och de upplever stora svårigheter
när det gäller socialpolitiska förmåner
som det är svårt att få med sig, att
räkna sig till godo i ett annat nordiskt land. De upplever
stora svårigheter när det gäller att
få examina accepterade i andra nordiska länder
osv. De handikappade har svårt att få den hjälp
de behöver när de kommer till en annan nordisk
stad.
Det här är någonting som kommer
fram i den informationskanal vi har i telefonen Hallå Norden
som får allt mera samtal och frågor om råd när
man flyttar och rör sig i Norden. Därför är den
här av Ole Norrback startade processen som Poul Schlüter
har tagit över nu i syfte att avveckla de här
hindren ett kolossalt viktigt projekt. Vi kan väl säga
att det har visat sig i praktiken att vi inte har så dåliga
avtal, men verkställigheten från våra
myndigheter har haltat mycket. Man är inte medveten och
man har kanske också till och med aktivt förhalat
tillämpningen av bestämmelserna. Man har ansett
att andra frågor har varit viktigare.
Vi har de här Östersjöfrågorna. Östersjön är ett
innanhav som håller på och dör osv. Det
här är någonting som måste engagera
Nordens länder tillsammans trots att det också måste
ske engagemang på många andra arenor än
i Nordiska rådet och nordiska ministerrådet. Vi
har utvikningar till Arktis, till Väst-Norden osv. och
det här är samtidigt kanske lite av en splittring
i det traditionella nordiska samarbetet. Är det klokt att
till alla delar engagera sig på alla fronter så att
kärnfrågorna, det kulturella samarbetet, utbildningssamarbetet
och den sociala välfärden och de andra
frågorna som har varit viktigast på agendan kommer
i skymundan. Det här är en sak som vi måste
noggrant överväga, men så länge
vi inte har någon annan bra kanal för det här övriga engagemanget är
det viktigt att våra parlamentariker engagerar
sig också i de här frågorna.
Sedan för att göra arbetet mera intressant
och motiverande så har vi försökt med
den här förankringen med nationella utskott, men
det är inte så lätt. Vi har hårda
tidtabeller i utskotten. Därför, för
att det skall lyckas, så måste man känna ett äkta
engagemang för den fråga som tas upp. Rapportering
och formaliteter räcker tyvärr inte. Vi har sett
till exempel i social- och hälsovårdsutskottet
att alkoholpolitiken har varit en sådan där det
har varit lätt att hitta angreppspunkter, anknytningspunkter,
och söka stöd för en hälsopolitisk
linje också i den finska alkoholpolitiken. Den är
bara ett exempel där det finns klara gemensamma arbetsytor.
Sedan vill jag säga för att komma vidare
att om parlamentarikerna verkligen skulle satsa på det
här, så tycker jag att vi måste klara
av att fokusera på kärnfrågor, på några
få frågor som är viktiga för
det nordiska samarbetet. Det som kan och skall skötas genom
nationell process, nationell lagstiftning, skall inte behöva
processas i en ganska stor apparat i Nordiska rådet och
ministerrådet. Där tror jag att vi alla är
skyldiga till en sanering.
Den andra frågan är tidsåtgången,
för de nordiska mötena måste
också ses över ytterligare. I år
har vi minskat ned en mötesserie per år, 2006
kommer sommarmötesserien att tas bort, så vi har
gjort en hel del men säkert finns det möjligheter
för att ytterligare effektivera också mötesordningen.
Men här finns en viss tradition som hänger kvar.
Det stora svansen, som vi kallar den, dvs. sessionerna på hösten
där alla organisationer och skall vi säga samarbetsföreningar
i Norden samlas när parlamentarikerna möts, har
blivit väl stor. När värdlandet skall
bjuda traktering åt tusen deltagare när det är
87 parlamentariker som deltar så förstår
man att det här väcker en viss reaktion både
hos arrangörerna och kanske också medierna. Så här
behöver vi också en sanering för att
få större förståelse för
det här arbetet.
I jämförelse med annat internationellt samarbete
för parlamentarikerna så är det nordiska samarbetet
verkligen billigt. IPU kostar flera gånger mera per parlamentariker
och där får man inga resultat till stånd
vad jag har hört. Längre resor, man får
tala vackert och äter gott, men får ingenting
till stånd. Så har det sagts, jag vet inte, den
som vet bättre får säga. Men det har
man ju sagt också om nordiskt samarbete och där
har vi nog också skäl att se över våra
rutiner, det skall medges. Så är det.
Sedan vill jag ännu säga att vi diskuterar
effektiveringen, fokuseringen, så att den blir vettig,
vilket vi måste göra. Vi skall ta den här
kritiken och den har startat upp. Sedan är det en annan
viktig fråga när det gäller att engagera
finska parlamentariker, och det är att kunna levande använda
finska språket i Nordiska rådet. Mittengruppen
tog det här som ett medlemsförslag ifjol redan,
vi har processat det intensivt i presidiet och haft svårt
att få hel förståelse för det.
Vi anser att på de politiska gruppernas möten
och alla viktiga formella arenor så skall det vara fullständig
simultantolkning så att man inte behöver vara rädd
för att komma till ett möte i andra nordiska länder
och icke bli förstådd. Det här kommer
vi att kräva. Jag är något förvånad över
att andra politiska grupper från Finland inte har drivit
det här lika systematiskt som mittengruppen för
jag tycker att det här är en rättighetsaspekt
som måste beaktas i högsta grad.
Ännu vill jag säga att delar av Tyskland,
Polen och alla baltiska länder i tur och ordning eller gemensamt
vädjat till oss att kan vi inte bilda en större
gemenskap med samma sätt att arbeta som ni gör
mellan de nordiska länderna. Det här tycker jag
att är ett tecken på att vi har hittat någonting
som är bra, som vi inte kan ta bort, men där vi
måste agera klokt. Jag tror att i det här skedet måste
vi fokusera och jobba med kärnfrågorna framom
att starta en utvidgningsprocess. Utvidgningsprocesser tycks ju
ha vissa problem när det gäller EU åtminstone,
så vi skall inte vara alltför driftiga när
det gäller Norden heller.
Puhemies! Lyhyesti suomeksi vielä: Meillä on ollut
erittäin tärkeinä aiheina viime vuonna
pohjoismaisessa yhteistyössä nämä rajaesteet,
jotka todella tekevät matkustamisen ja muuttamisen hankalaksi.
Asia koskee erittäin montaa tuhatta pohjoismaalaista, ja
siihen on saatava muutos. Parlamentaarisella voimalla olemme saamassa tämän
kuntoon onneksi. Ilman tätä parlamentaarista yhteistyötä tämä ei
olisi onnistunut.
Mutta meidän täytyy fokusoida nyt myös
Pohjoismaiden neuvostossa muutamiin tiettyihin kysymyksiin, jotka
ovat todella tärkeitä ja joissa pohjoismainen
hyöty on todennäköinen, eikä ottaa
niin paljon tyypillisiä kansallisia kysymyksiä,
joita siinä nyt on myöskin. Meidän täytyy myöskin
ankkuroida nimenomaan ne tärkeät kysymykset meidän
parlamentaarisiin valiokuntiimme, joista tuntuu, että niistä on
hyötyä. Jos yritämme ottaa kaikki asiat
sinne pakolla, niin silloin se ei kanna eteenpäin, koska
siihen ei ole aikaa. Myöskin kokouksiin menevää aikaa
täytyy vieläkin lyhentää. Vaikka
nyt kolmen vuoden sisällä vähennetään
kaksi kokoussarjaa vuodessa, edelleenkin on jonkin verran supistamisen varaa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Tässä on edellisissä puheenvuoroissa
jonkin verran selvästikin tunnettu huolta tulevasta kehityksestä.
Luulen, että siihen on aihetta. Ed. Outi Ojala viittasi
esimerkiksi tämänpäiväiseen
kulttuuriministerien kokoukseen, jossa ymmärtääkseni
on tehty päätöksiä ohi Pohjoismaiden
neuvoston, kuitenkin päätöksiä,
jotka koskevat pohjoismaista yhteistyötä. Ei tietenkään
voi olla niin, että asiat olisivat muilta kiellettyjä sen
takia, että on foorumi nimeltä Pohjoismaiden neuvosto,
joka vain käsittelisi pohjoismaisia asioita, mutta minusta tässä on
kyllä hiukan syytä huoleen.
Mutta varsinaisesti, herra puhemies, miksi pyysin puheenvuoron,
on se erittäin positiivinen seikka, että Pohjoismaiden
neuvosto on ylläpitänyt näitä kulttuuripalkintojaan,
samoin kuin lehtimiespalkintojaan. Ne ovat käytännön
työtä, juuri sitä käytännöllistä työtä,
joka antaa sisältöä tälle pohjoismaiselle
yhteistyölle. Erityisen iloista tämä on
sanoa tietysti sen takia, että kirjallisuuspalkinto tuli
Suomeen Kari Hotakaiselle, mutta vielä iloisempaa on sanoa,
että musiikkipalkinto meni Islantiin oopperasäveltäjälle,
joka ammentaa nimenomaan islantilaisesta perinteestä. Siis
Pohjoismaiden neuvosto, vaikka on yhteistyöelin, kunnioittaa
jäsenmaidensa perinnettä. Sitä paitsi
Hotakaisen Juoksuhaudan tie on sitä samaa lajia, kansallista
perinnettä omalla tavallaan. Ja sitten nämä lehtimiesapurahat.
Summat nyt eivät ole kovin suuria, mutta minusta tässä on
myös periaatteesta kysymys, siis siitä positiivisesta
lähtökohdasta, että palkitaan sellaista työtä,
joka tekee muita Pohjoismaita muille Pohjoismaille tunnetuksi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Outi Ojala kehotti tai toivoi, että ulkoasiainvaliokunta
lähettäisi tämän meille muillekin
valiokunnille tiedoksi. Koska Pohjoismaiden neuvostossa yhä tiettävästi
on kansalaisasioita käsittelevä toimikunta, näin
lakivaliokunnan puheenjohtajana jäin miettimään
itse asiassa Pohjoismaiden neuvoston toimintaakin seuranneena, että itse
asiassa aika haasteellisen tehtävän eteen lakivaliokunta
joutuisi, jos se kertoisi, mitä ihmettä sillä olisi
nykyään tekemistä Pohjoismaiden neuvoston
asioiden kanssa.
Oikeus- ja sisäasiat valmistellaan ja käsitellään
kansalliselta pohjalta, mutta yhä enemmän Euroopan
unionin niin sanotun Tampere—Haag-prosessin pohjalta. Pohjoismaiden
neuvosto tai pohjoismaiset sopimukset tulevat lähinnä nykyään
meille vastaan siinä, että täytyy tehdä yhä aika
monimutkaisia, usein vielä valiokunnassa tehtäviä,
korjauksia voimaantulosäännöksiin, joissa
vielä erittäin suuri määrä pohjoismaisia
sinänsä tärkeitä sopimuksia
seikkailee.
Itse asiassa olisi hyvä harjoitus jopa, jos ulkoasiainvaliokunta
pyytäisi meitä muita valiokuntia arvioimaan, mikä rooli
pohjoismaisella yhteistyöllä tänä päivänä valiokunnan
toimialalla ja valiokunnan työskentelyssä on.
Se saattaisi olla meille kaikille erittäin opettava kokemus.
Voi olla, että me oppisimme, että me olemme jättäneet huomaamatta
jotain, että olemme järjestelmällisesti
jättäneet jotakin näkemättä,
mitä Pohjoismaiden neuvosto tekee. Vastaavasti saattaa
paljastua, että tosiasiassa Pohjoismaiden neuvoston rooli
niillä alueilla, joilla EU on vahva, on nykyään
hyvin marginaalinen, mikä taas ei poista Pohjoismaiden
neuvoston merkitystä kulttuuri- ja nuorisovaihdossa, rajayhteistyössä,
kaikessa semmoisessa sen vahvassa ydintarpeessa.
Astrid Thors /r:
Arvoisa herra puhemies, värderade talman! Kolleger!
Jag har kanske en annorlunda infallsvinkel än ledamot Tuija
Brax för när jag hastigt tittade genom den här
berättelsen måste jag konstatera att här
finns många frågor som man mera kunde koppla ihop
med det arbete som vi gör här i riksdagen.
Det står bland annat att ett av utskotten har tillsatt
en arbetsgrupp som behandlar bioetik och bioteknologi. Här
i riksdagen så har Tutkas-sällskapet, som sysslar
med samarbete mellan forskare och riksdagsmän, efterlyst
och försökt pådriva att vi också skulle
få en lagstiftning om till exempel vilka principer så kallade
biobanker skall verka med. Det finns ett avgjort behov av en sådan
typ av lagstiftning och här ser jag klart att det borde
kopplas till det arbete som utförs. Det finns också en
oro för att just skillnaderna i lagstiftningen mellan de
nordiska länderna kanske leder till en viss typ av shopping.
På samma sätt kan man konstatera att Nordiska
rådet under de senaste åren har gjort ett oerhört
värdefullt arbete mot barnhandel och för att förbättra
barnens situation i närområdena. Det senaste exemplet är
det tema som har funnits mot människohandel. Jag var väldigt
glad när jag kunde konstatera att det i en nyhet för
några dagar sedan sades att det här nordiska samarbetet har
lett till att man också i Murmansk är aktivare och
ser mera den barnhandel som finns i våra närområden.
Arvoisa puheenjohtaja! Itse löydän monta yhtymäkohtaa
meidän ainakin poliittisen pohdinnan (Ed. Kekkonen: Puhemies!)
... — Arvoisa puhemies! Hyvä, että Antero
muistuttaa minua todellisuudesta. (Ed. Kekkonen: Edustaja Kekkonen!)
Ensimmäinen varapuhemies:
Edustaja Kekkonen eikä Antero.
(Naurua) Ja, ja, tag det lugnt bara. — Nähdään
monia yhtymäkohtia, ja nimenomaan tästä bioetiikkatyöryhmästä,
joka täällä on toiminut Pohjoismaiden
neuvoston yhteydessä, toivoisin, että voisimme
esimerkiksi saada siitä tietoa, koska Tutkas-seura on tehnyt
aloitteen keskustelusta ja aika paljon, jotta me myöskin
Suomessa saisimme biopankkilainsäädäntöä ja
epäselvä tilanne saataisiin säänneltyä.
Muutama päivä sitten näkyi uutisissa,
että pohjoismainen yhteistyö on johtanut tuloksiin jopa
Murmanskissa, jossa sen yhteistyön tuloksen johdosta myöskin
Murmanskin viranomaiset ovat enemmän tietoisia ja toimivat
aktiivisemmin, ja se on hyvä alku. Ehkä myöskin
voitaisiin ajatella, että täällä meidän
miehiset kollegamme yhtyisivät Lennart Gustavssonin aloitteeseen, että saatettaisiin
voimaan tämmöinen network tai verkosto miesedustajista,
jotka tekevät työtä ihmiskauppaa ja seksuaalista
hyväksikäyttöä vastaan. Luulen,
että tästä olisi ihan hyvä saada
esimerkkejä.
Se, mikä tekee minut surulliseksi, on, että tämä Rajamaa-tv-työryhmä lopetti
toimintansa. Vaikka me olemme saaneet tutustua viime päivinä Astrid
Gartzin mietintöön Suomen ja Ruotsin tv:n siirtämisestä toisiin
maihin, niin pelkään, että siinä ei
ehkä nimenomaan juuri lapsia huomioida, koska aikaerot
ovat sellaiset, että välttämättä suomalaiset
lapset eivät ole silloin kotona, kun tulee Ruotsista tv:tä,
ja se ei hänen raportissaan ihan toimi. Ja todellakin olen
vähän surullinen siitä, että siinä ei
pystytty etenemään.
Muistini mukaan jossain, oliko se Schlüterin työryhmän
yhdessä raportissa, esitettiin, että valmisteluvaiheessa
olisi hyvä tehdä yhteistyötä siinä,
miten esimerkiksi perheoikeudelliset lakisäännökset
vaikuttavat muun muassa liikkumismahdollisuuksiin ja miten otetaan
huomioon tämä frirörlighet över
gränser.
Slutsatserna i en av Schlüter-gruppernas rapporter
var att det skulle vara mycket bra om man när man uppgör
privaträttslig lagstiftning redan i det skedet har tittat
på hur den påverkar möjligheterna att
flytta över gränserna. Det är ganska uppenbart
att när justitieministeriet nu gör upp lagstiftningen
om konstgjord befruktning så är det skäl
att titta på hur slutresultatet blev eller är
i de andra nordiska länderna, att det inte de facto blir
ytterligare hinder eller onödiga skillnader som inte är
motiverade.
Till slut vill jag säga att när vi ser på vilka
utmaningar som finns inför framtiden så kan man konstatera
att också i fortsättningen kommer de nordiska
finansieringsinstitutionerna att vara jätteviktiga med
tanke på den nordliga dimensionen.
Tästähän käytiin keskustelua
silloin pohjoisen ulottuvuuden yhteydessä, että nimenomaan Nib
ja Nefco ovat erittäin tärkeitä rahoittajia
ja toimijoita, mitä tulee Pohjoiseen ulottuvuuteen, ja
nimenomaan tämä Nefcohan on sellainen todellinen
menestystarina, joka on tehnyt hyvää työtä lähialueillamme.
Mitä tulee EU:n nykytilanteeseen, niin voikin sanoa,
eikö olisi vähän aikaa, kun nyt EU:ssa välttämättä ei
pystytä etenemään kaikilla tärkeillä aloilla,
että esimerkiksi veroalalla vielä katsottaisiin
yhteneväisyyksiä Pohjoismaissa. Se voisi olla
yksi tapa, koska varmaan tulevaisuudessa tulee olemaan tarvetta
edetä ja harmonisoida myöskin EU:n puolella.
Sedan kan jag inte låta bli att säga att
jag sannolikt kommer att tala med kollegan Pehr Löv ganska
snart om ett gränshinder som jag själv har upplevt.
Jag har ivrigt vänt mig till Hallå Norden med
ett mycket uppbragt konstaterande att jag är arg på att
inte kunna få köpa ljudböcker över
nätet från sajter i Sverige. Den här
frågan har redan handlagts ganska länge inom Hallå Norden
och nu är det så där som om man nästan
skulle ha sträckt upp händerna. Det finns tydligen
den typen av begränsningar i upphovsrättslagstiftningen
som gör att de inte kan göra någonting åt
det, bara som en liten förhandsvarning att det här är ett
ganska underligt område i ett skede när vi både
vill köpa ljudböcker på cd, vill använda
och kanske börja ladda ner material till mp3-spelare för
att kunna lyssna på böcker och så finns
det fortfarande gränshinder i Norden. Jag har blivit väldigt
ledsen när myndigheterna eller de som verkar med Hallå Norden
har konstaterat att det kanske går så att de inte
kommer att kunna hjälpa i den här frågan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvosto on minun eduskuntatyössäni
kansainvälisyyttä edustava työmuoto,
ja työskentelen siellä elinkeinovaliokunnassa.
Niin kuin täällä Suomen valtuuskunnan
puheenjohtaja totesi äsken, viisi vuosikymmentä sitten
Suomi liittyi Pohjoismaiden neuvostoon ja tämä aloitti
Suomen läntisen integraation.
Pohjoismaiden neuvostoa on joskus arvosteltu, mikä sen
tehtävä, tarpeellisuus, saattaa tänä aikana
olla. Näkisin, että Pohjoismaiden neuvosto voi
olla monien uusien hankkeitten, uusien toimintojen virittäjä Pohjoismaiden
kesken, vauhdittaa myös sellaisia, jotka eivät
vielä tällä hetkellä ole riittävästi
edenneet. Yksi tällainen asia, jonka näkisin tärkeäksi,
on Keskipohjola-yhteistyö, Mittnorden. Näkisin,
että maaherrojen viitisentoista, taitaa olla 20 vuotta
sitten kolmessa Pohjoismaassa virittämä Mittnorden,
Keskipohjola-ajatus, pitäisi ottaa aivan uudella tavalla
esille myös Pohjoismaiden neuvostossa. Nyt kun Suomessa
ovat maakunnalliset liitot, niin näkisin, että entistä enemmän
myös maakunnallisten liittojen tulisi Suomessa keskisen
Suomen alueelta olla mukana tässä Keskipohjola-ajatuksen vaalimisessa.
Meillä oli tietty takaisku tälle Keskipohjola-yhteistyölle
Merenkurkun laivaliikenteen tuntuva väheneminen muutama
vuosi sitten. Mutta kun täällä eduskunnassa
oli vajaa kuukausi sitten seminaari tämän asian
merkeissä, todettiin, että laivaliikenteen käyttö on
lisääntynyt ja uudelleen pitäisi virittää niin
elinkeinoelämän, matkailun, kulttuurin, yliopistojen
kuin myöskin muitten oppilaitosten välinen Keskipohjola-yhteistyö,
samoin tietysti maantie- ja rautatiereitti. Näen, että kaakosta
Lappeenrannan ja Imatran seudulta, jolta ovat yhteydet laajaan Venäjän
maahan ja itään pitkälti muutoinkin,
tulisi ulottua tämän reitin sitten Jyväskylän
ja Vaasan kautta yli Merenkurkun vastaaviin maakuntiin ja paikkoihin
sitten Ruotsissa ja aina Trondheimiin ulottuen. Tällä olisi
kansainvälinen ulottuvuus Venäjältä Atlantille
keskisen Suomen kautta. Näen, että meillä Suomessa
on pidettävä huoli siitä, että tieverkko
ja radat tukevat tätä. Tässä suhteessa
erittäin tärkeä on Maantie 18 mutta myös
niin sanottu poikkirata Parikkalasta Savonlinnan, Huutokosken, Pieksämäen,
Jyväskylän, Haapamäen ja Seinäjoen
kautta Vaasaan. Tämä on tärkeä muistaa
myöskin tällaisena poikittaisreittinä ja
sitten vastaavat yhteydet Keskipohjolassa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä Keskipohjola,
Mittnorden, eri muodoissaan saa vauhtia entistä enemmän
Pohjoismaiden neuvoston työskentelyssä. Olen tehnyt
jäsenaloitteen tähän liittyvistä asioista.
Keskustelu päättyy.