Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen tausta
on se, että vähemmistövaltuutettu lähestyi
eduskuntaryhmien puheenjohtajia joulukuussa 2004. Aiheena oli se,
että maasta karkotetaan ulkomaalaisia perusteena valtion
sisäinen turvallisuus. Kannanotossaan vähemmistövaltuutettu
totesi, ettei Suomen lainsäädännössä ole
riittäviä säädöksiä takaamaan
yksilön oikeuksien toteutumista, kun oleskeluluvan epäämisen
perusteena on suojelupoliisin henkilöstä antama
kielteinen lausunto. Tämä vähemmistövaltuutetun
kannanotto koski tapausta, jossa Suomeen saapuneen henkilön oleskelulupahakemus
hylättiin, koska suojelupoliisi totesi lausunnossaan, nyt
seuraa lainaus: "Toiminnallisessa tietojärjestelmässä on
asiakohdassa mainitusta henkilöstä sellaisia merkintöjä,
joilla saattaa olla merkitystä valtion turvallisuuden kannalta."
Ulkomaalaisvirasto päätti lausunnon saamisen jälkeen
olla myöntämättä kyseiselle
henkilölle oleskelulupaa.
Kun tätä ja vastaavia päätöksiä on
käsitelty valitustuomioistuimessa, asianomaisella tai edes tuomioistuimella
ei ole oikeutta tutustua asiakirjoihin, joiden perusteella suojelupoliisi
on johtopäätöksensä tehnyt.
Kuitenkin Euroopan ihmisoikeussopimuksen 13 artiklan määräämä oikeus tehokkaaseen
oikeussuojakeinoon edellyttää, että tuomioistuimet
voivat tosiasiassa punnita yksilön oikeuksien ja valtion
turvallisuuden välistä suhdetta. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on antanut tästä tuomion Al-Nashif vastaan Bulgaria
ja on siinä edellyttänyt muun muassa, että päätöksentekijällä on
käytettävissään myös ne
tiedot, joihin turvallisuusarvio perustuu.
Kun olin saanut vähemmistövaltuutetulta kirjeen,
en tosiaan ainoana henkilönä, vaan kirje oli osoitettu
myös muille eduskuntaryhmien puheenjohtajille ja sen lisäksi
sisäasiainministeri Kari Rajamäelle ja oikeusministeri
Johannes Koskiselle, ajattelin toimia. Jätin eduskunnassa joulukuussa
2004 kirjallisen kysymyksen valtioneuvoston asianomaiselle jäsenelle
ja tiedustelin tässä, onko hallitus tietoinen
siitä, että kotimainen lainsäädäntö ei
ole Euroopan ihmisoikeussopimuksen mukainen, ja kysyin, mihin toimiin hallitus
aikoo ryhtyä tämän asian korjaamiseksi, ei
vähiten siksi, että vältetään
Suomen joutuminen valituksen kohteeksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa.
Oikeusministerin vastauksessa todetaan muun muassa: "Hallintotuomioistuimilla
on ulkomaalaisasioissa oikeus saada käyttöönsä myös
ne tiedot, joihin maasta poistettavasta henkilöstä tehty
turvallisuusarvio perustuu." Vielä oikeusministeri totesi:
"Helsingin hallinto-oikeus on myös usein käyttänyt
julkisuuslain mukaista tiedonsaantioikeuttaan, jolloin suojelupoliisia
pyydetään esittämään
hallinto-oikeudelle itse rekisteritiedot."
Oikeusministerin vastaus kertoo osaltaan, että kyseessä on
siis hallinto-oikeuden luoma oma käytäntö.
Lakialoitteessani puolestaan nimenomaan ehdotan, että tästä asiasta
pitäisi olla nykyistä tarkemmin säädetty
lainsäädännössä. Vähemmistövaltuutettu
onkin todennut, että toisin kuin monien muiden maiden lainsäädännössä Suomen
lainsäädännössä ei
ole tällaista menettelyä koskevia erikoissäännöksiä,
joissa yhteensovitettaisiin valtion turvallisuusedut ja yksilön
oikeuksien toteutuminen maastapoistamistilanteissa. Asiasta siis
pitäisi olla selvät säädökset.
Valitustuomioistuimen olisi ulkomaalaislakiin ehdotettavana
olevan säädökseni mukaisesti pyydettävä käsittelyn
perusteeksi suojelupoliisin ja tietosuojavaltuutetun lausuntojen
lisäksi myös suojelupoliisin toiminnallisen rekisterin
tiedot sellaisinaan. Nykyinen määräys,
joka koskee vain suojelupoliisin näistä tiedoista
tekemää johtopäätöstä,
on turvapaikanhakijan oikeusturvan kannalta täysin riittämätön.
Muutos ulkomaalaislaissa takaisi sen, että laki
olisi yhdenmukainen Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
oikeuskäytännön kanssa.
Vähemmistövaltuutetun toimisto on kommentoinut
lakialoitettani seuraavalla tavalla: "Toteutuessaan ulkomaalaislakiin
tuleva muutos vahvistaisi oikeusturvan toteutumista karkottamistilanteissa
yksinkertaisella lainsäädäntömuutoksella.
Asianosaisen, hänen edustajansa tai jonkun ulkopuolisen
karkotettavaa edustavan henkilön tiedonsaantioikeuden kehittäminen
jäisi nyt vielä tämän lakialoitteen
ulkopuolelle. Se vaatisikin perusteellisemman selvitystyön
ja jäänee selvitettäväksi jonkun
laajemman lainuudistushankkeen yhteydessä." — Näin
siis vähemmistövaltuutettu havaittuaan, että hänen
yhteydenottonsa eduskuntaryhmien puheenjohtajiin oli johtanut ainakin
joihinkin toimiin.
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeusasiantuntijat ovat sitä mieltä,
että syyskuun 11. päivän vuonna 2001
jälkeen tällaiset karkottamiset ovat lisääntyneet
ja niissä on todella ihmisoikeusongelmia. Mikkelissä asuu
esimerkiksi afganistanilaisperhe, jonka isä ei pääse
Suomeen sen vuoksi, että suojelupoliisi ei puolla perheen
yhdistämishakemusta. Perhe on tullut kiintiöpakolaisina
Suomeen noin kaksi tai kolme vuotta sitten. Perheeseen kuuluu noin
17-vuotias poika, joka harrastaa maajoukkuetasolla karatea, käy
koulua, jakaa mainoksia illat ja toimii kaikin tavoin perheen huoltajana,
kun isää ei ole saatu Suomeen. Isä on
ollut sotilas, ja hänellä on ollut karatekoulu.
Ehkä tämä oli jo riittävä syy
suojelupoliisin kielteiseen lausuntoon. Kuka tietää? Asia
on siirretty Mikkelin hallinto-oikeuden käsiteltäväksi,
ja jos lakialoitteeni johtaisi lainsäädännön
muutokseen, niin olisi aivan selvä asia, että valitustuomioistuin
hankkisi myöskin suojelupoliisin toiminnallisen rekisterin
tiedot ja voisi vakuuttua itse siitä, että intressejä on
punnittu toisiaan vasten oikealla tavalla, että valtion
turvallisuus ja yksilön oikeudet on harkittu oikealla tavalla
näissä päätöksissä.
Vastaavanlaisia tapauksia on paljon, ja nämä ovat
hyvin traagisia. Hbl — Hufvudstadsbladet siis — on
maaliskuussa raportoinut Qari Muzaffar Iqbal Naeemista, joka on
Kashmirin puolella asunut pakistanilainen, ja hän on asunut
Suomessa vuodesta 1997. Vuodesta 2000 lähtien hän
on ollut naimisissa suomalaisen kanssa. Hän on monta vuotta
tehnyt Suomessa töitä, maksanut veroja, mutta
vuonna 2002 hänelle ei enää myönnetty
jatkettua oleskelulupaa. Syynä oli se, että suojelupoliisin
salaisen lausunnon mukaan hänen läsnäolonsa
ja oleskelunsa Suomessa vaarantaisi valtiomme turvallisuuden. Ongelma
on se, että vain tietosuojavaltuutetulla on oikeus saada nämä suojelupoliisin
lausunnot, ja koska kukaan toinen ei tiedä, mikä tämän
henkilön rikos on, ei ole mahdollista myöskään
puolustaa häntä tuomioistuimessa. Ihmisoikeusaktivistit
ovat syystä huolissaan siitä, että kansainvälinen
terrorisminvastainen taistelu on lisännyt selvästi
myös yksilöiden oikeusturvan loukkauksia, ja tällä lakialoitteella
ainakin pieni ongelma, joka kuitenkin muodostaa aivan todellisen
ja vakavan asian asianomaisten ihmisten omassa elämässä,
tulisi korjattua.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Heidi Hautala perusteli aloitteen
jo niin hyvin, että kiinnitän huomiota vain yhteen
seikkaan, siihen, mistä ed. Hautalakin kertoi, mistä aloite
on saanut alkunsa: vähemmistövaltuutetun kirjeestä kaikille
eduskunnassa edustettuina olevien puolueiden eduskuntaryhmille.
Vähemmistövaltuutettu Puumalainen on ollut mielestäni erittäin
varovainen ja yleensä pitänyt tietoisesti aika
harkittua, matalan asiallista profiilia. Hän ei ole turuilla
ja toreilla vouhkaamassa ja vaatimassa ja pitämässä omaa
asiaansa koko ajan esillä, mutta ne kerrat, kun hän
sitten kääntyy päättäjien
puoleen tai julkisuuden puoleen, ovat kaikki osoittaneet, että ne
ovat olleet erittäin perusteltuja ja painavaa tavaraa.
Siinä mielessä toivoisin, että tämä ei
olisi jäänyt vain ed. Hautalan aktiivisuuden varaan,
vaan itse asiassa oletin silloin, kun tämä kirje
tuli, ja näin sen, että tästä todennäköisesti
eduskuntaryhmien johtajat pystyvät sopimaan keskenään,
millä tavalla ja millä aikataululla tämä asia
muutetaan. Koko tämä erityisesti valtuutettujen
instituutti on hyvin kyseenalainen, jos ei tämmöiselläkään
järkevällä vaikuttamisella ole mitään
merkitystä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Varmaan vertailuja muiden maiden käytäntöihin
voidaan tehdä, mutta tässä on kysymys
ennen kaikkea ihmisten oikeusturvasta. On täysin kestämätön
tilanne, että jokin viranomainen, tässä tapauksessa
Ulkomaalaisvirasto, tekee käytännössä sitovan
päätöksen sellaisen suojelupoliisin lausunnon
perusteella, jonka perusteita ja sisältöä asianomainen,
jota asia koskee, vaikkapa maasta karkottaminen, maasta poistaminen,
ei voi itse tarkistaa millään tavalla, niitä tietoja,
joiden perusteella sitten käytännössä Uvi
tekee esimerkiksi maasta poistamisen. Kyllä vähäisimmänkin
ja alkeellisimmankin oikeusajattelun täytyy lähteä siitä,
että asianosaisella ihmisellä pitää olla
tiedot niistä perusteista ja rekistereistä ja
muista faktoista, joiden perusteella niin iso asia kuin esimerkiksi
ihmisen käännyttäminen tai maasta poistaminen
tehdään.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Kekkoselle: En tiedä,
mikä tilanne on muissa Pohjoismaissa, mutta tämähän
olisi erittäin hyvä selvittää.
Mutta tiedän sen, että vähemmistövaltuutettu
nimenomaan totesi, että monissa muissa maissa lainsäädännössä on
erityissäädökset juuri näistä kysymyksistä,
joita lakialoite koskee. Mutta on aivan selvää,
että tässä perimmiltään
on kysymys siitä, että ei voida katsoa Suomen
lainsäädännön tällä hetkellä olevan yhdenmukainen
ja sopusoinnussa Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen ja
ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön
kanssa. On varmasti vain ajan kysymys, ellei tällaisia
valituksia ole jo tapahtunut, milloin Suomesta tehdään
valitus ihmisoikeustuomioistuimeen.
Olin erittäin iloinen, kun ed. Brax totesi, että vähemmistövaltuutetun
kannanotot ovat sellaisia — ja itse asiassa todellakin
hyvin harkittuja ja punnittuja — että niiden tulisi
johtaa toimiin. Voin vaan kertoa, että heti kun kyse tulee
ulkomaalaisista, suojelupoliisin salaisista lausunnoista, niin tässäkään
salissa ei ole kovin helppoa saada ihmisiä allekirjoittamaan
lakialoitteita. En suinkaan väitä, että olisin
kaikkia edes yrittänyt, mutta minulla on jonkinlainen tuntuma
siihen, keiden kanssa kannattaa keskustelu aloittaa. Ed. Uotila
nyt oli vihreiden lisäksi niitä harvoja ed. Kimmo
Kiljusen ja ed. Lapintien ohella, jotka vapaaehtoisesti laittoivat
nimensä tähän aloitteeseen. Mutta olen
myös keskustellut joidenkin ryhmien puheenjohtajien kanssa
ja havaitsin, että asiassa ei ole ollut helppo edetä.
Eli tämä on sellainen asia, jossa poliitikotkin
hyvin mielellään jättävät
vastuun muille.
Keskustelu päättyy.