19) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaalihuollon asiakkaan
ja potilaan itsemääräämisoikeuden
vahvistamisesta ja rajoitustoimenpiteiden käytön
edellytyksistä sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Me olemme tämän asian kanssa
tekemisissä erittäin laajan ja merkittävän
lakiesityksen muodossa. Näin siksi, että sosiaali-
ja terveysministeriössä on jo 1990-luvulta lähtien
tehty useita selvityksiä rajoitustoimenpiteiden käytöstä sosiaali-
ja terveydenhuollossa. Lainsäädäntö näissä asioissa
on valitettavasti maassamme joko puutteellista tai rajoitustoimenpiteiden
käytöstä ei ole säädetty
lainkaan. Tätä lakiesitystä on valmisteltu hyvin
pitkään ja sitä on myös odotettu
hyvin pitkään niin asiantuntijoiden, asiakkaiden,
omaisten kuin myös ammattilaisten keskuudessa.
Hallituksen ehdotus uudeksi laiksi vahvistaa asiakkaiden itsemääräämisoikeutta
ja vähentää rajoitustoimenpiteiden käyttöä sosiaali-
ja ter-veydenhuollossa. Sillä turvataan perustuslain mukainen
välttämätön hoito ja huolenpito
sekä parannetaan henkilöstön oikeusturvaa.
Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.11. tänä vuonna.
Hoito ja palvelut perustuvat pääsääntöisesti vapaaehtoisuuteen
ja yhteisymmärrykseen. Rajoitustoimenpiteitä on
kuitenkin jouduttu käyttämään
tilanteissa, joissa potilaan tai asiakkaan terveyttä tai
turvallisuutta tai henkilökunnan työturvallisuutta
ei muutoin voida taata. Esimerkiksi muistisairaiden henkilöiden
liikkumisvapautta joudutaan joissakin tilanteissa rajoittamaan pitämällä esimerkiksi
hoitokodin ulko-ovet lukittuina. Muita yleisesti käytettyjä rajoitustoimenpiteitä
ovat
esimerkiksi sänkyyn sitominen tai tuoliin sitominen esimerkiksi
kaatumisen estämiseksi sekä teknisten välineiden
ja rajoittavien asusteiden käyttö. Näitä uusia
säännöksiä ei sovellettaisi
päihdehuoltolaissa ja mielenterveyslaissa tarkoitettuun
tahdosta riippumattomaan hoitoon.
Rajoitustoimenpiteiden käyttöä koskevia
kanteluja on käsitelty useissa viranomaistahoissa. Eduskunnan
oikeusasiamies on antanut STM:lle huhtikuussa 2009 toimeksiannon
poistaa lainsäädännössä olevat
puutteet. Oikeusasiamiehen näkemyksen mukaan potilaslain
säännökset eivät täytä niitä vaatimuksia,
jotka perustuslaissa asetetaan henkilökohtaista vapautta
ja koskemattomuutta rajoittavalle lainsäädännölle.
Vuoden 2011 hallitusohjelmaan on kirjattu, että sosiaalihuollon
asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeutta
ja rajoitustoimenpiteiden käyttöä koskevat
säännökset uudistetaan, ja nyt esitys
on tänne eduskuntaan siis saapunut.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sisältää asiakkaan
ja potilaan perusoikeuksiin puuttuvia säännöksiä.
Lain avulla pyritään suojaamaan perusoikeuksien
näkökulmasta vahvemmaksi katsottavaa oikeutta,
kuten henkilön oikeutta tur-vallisuuteen ja välttämättömään
huolenpitoon. Säännökset on pyritty valmistelemaan
tarkkarajaisiksi. Lisäksi aina olisi valittava sellainen
rajoituskeino, jolla ihmisen perusoikeuksiin puututaan mahdollisimman
vähän. Tarvittaessa sosiaali- ja terveysministeriö on
luonnollisestikin valmis yhteistyössä eduskunnan
kanssa muokkaamaan näitä säännöksiä,
joita nyt esitämme, perustuslakivaliokunnan käsitysten
mukaisiksi.
Itsemääräämisoikeutta saisi
uuden lain mukaan rajoittaa vain silloin, kun muut keinot eivät riitä.
Lakiehdotuksen painopiste onkin ennakollisissa toimissa. Tilaratkaisut,
henkilöstön perehdytys- ja täydennyskoulutus
sekä itsemääräämisoikeutta
tukevat työmenetelmät olisivat aina ensisijaisia
suhteessa rajoitustoimenpiteiden käyttöön.
Laissa ehdotetaan, että jokaisessa toimintayksikössä laaditaan
yleinen suunnitelma itsemääräämisoikeuden
vahvistamiseksi. Rajoitus-toimenpiteiden käyttö edellyttäisi,
että henkilön kognitiivinen toimintakyky on alentunut
pysyvästi tai pitkäaikaisesti esimerkiksi sairauden
takia: hän ei kykene ymmärtämään
käyttäytymisensä seurauksia ja siksi
ehkä uhkaa vaarantaa vakavasti joko itsensä tai
muiden henkilöiden terveyttä ja turvallisuutta.
Lain keskeisiä kohderyhmiä ovat esimerkiksi muistisairaat
ja kehitysvammaiset henkilöt. Toimenpiteiden pitäisi
olla tarkoitukseensa sopivia ja oikein mitoitettuja. Lain toimeenpanon
tueksi on valmisteltu yhteistyössä eri toimijoiden
kanssa toimeenpano-ohjelmaa, joka sisältää muun muassa
koulutusta ja ohjeistusta.
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus
solmittiin vuonna 2006, ja Suomi on allekirjoittanut sen vuonna
2007. Tämän sopimuksen ratifiointi edellyttää vammaisten
henkilöiden itsemääräämisoikeuden
rajoittamista koskevien säännösten uudistamista,
ja tämä toteutuisi nyt tämän
annetun esityksen myötä. Pidän, arvoisa
puhemies, erittäin tärkeänä sitä,
että saisimme myös vihdoinkin ratifioitua tämän
tärkeän kansainvälisen sopimuksen. Voi
aivan hyvällä syyllä sanoa, että emme
ole nauttineet kovin suurta kansainvälistä arvostusta sen
johdosta, että meillä on kestänyt hyvin
kauan tämän sopimuksen ratifiointi. Se ei anna
Suomesta oikeaa eikä hyvää kuvaa myöskään
tuolla maailmalla.
Puhemies! Vielä lopuksi haluan todeta sen, että varmasti
on niin, että tämän lain käsittely eduskunnassa
ja julkinenkin keskustelu, joka tähän lakiin on
liittynyt, kysyy helposti sitä, annammeko tässä tällä lainsäädännöllä luvan enemmille
rajoitustoimenpiteille kuin mitä tänä päivänä meillä on.
Tämä on tärkeää pohdintaa, koska
emme varmaan kukaan halua olla tekemässä sellaista
lainsäädäntöä, joka
johtaa lisääntyvään itsemääräämisoikeuden
kaventamiseen. Mutta samanaikaisesti on tunnustettava kyllä rohkeasti
myös se tosiasia, että me emme tänä päivänä edes
tiedä, miten paljon näitä rajoitustoimenpiteitä tänä päivänä käytetään
Suomessa. Mielestäni jo se, että ammattilaisilla,
jotka pyrkivät hyvään hoitoon ja hoivaan,
ei ole mitään selkänojaa niille toimille,
joita he joutuvat väistämättä omassa
työssään käyttämään,
on meille lainsäätäjille tärkeä viesti
siitä, että meidän tulee tälle
asialle jotakin tehdä. Olen hyvin iloinen siitä,
että nyt pitkän odottelun jälkeen voin
vihdoin esitellä tämän asian eduskunnan
käsiteltäväksi, ja toivon, että saamme
yhteistyössä aikaiseksi hyvän lainsäädännön.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on tarkoitus
turvata erityisen haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden
itsemääräämisoikeuden toteutuminen.
Näitä henkilöitä ovat muun muassa
tietyissä tilanteissa kehitysvammaiset sekä muistisairautta
sairastavat. Otan tässä yhteydessä kantaa
vain muistisairautta sairastavien tilanteeseen.
Muistiliitossa toimii sairastuneiden ja läheisten työryhmä asiantuntijatyöryhmänä.
Työryhmään kuuluu 15 jäsentä eri
puolilta Suomea. Työryhmä on ottanut kantaa tähän
itsemääräämisoikeuslakiesitykseen,
ja haluankin lukea tässä heidän kannanottonsa.
Kannanotossa on kolme keskeistä sanomaa.
Ensinnäkin: "Oman tahdon ilmaisut on huomioitava. Etenevät
muistisairaudet ovat kulultaan erilaisia, ja muistisairaisiin ihmisiin
tulee suhtautua aina yksilöinä. Muistisairaus
ei automaattisesti vie kenenkään ihmisen itsemääräämisoikeutta.
Vaadimme lain tavoitteeksi itsemääräämisoikeuden
säilymistä hoidon loppuun saakka. Tarvittaessa
voidaan käyttää esimerkiksi tuetun päätöksenteon
keinoja. Eteneviä muistisairauksia sairastavilla on mahdollisuus
ennakoida ja ilmaista oma tahtonsa. Itsemääräämisoi-keuslaissa
tulee antaa suuri painoarvo muistisairaiden oman tahdon ilmaisulle
esimerkiksi hoitotahdossa. Meille hoitotahto luo turvallisuutta,
sillä luotamme, että meitä ja sairastuneita
omaisiamme käsitellään siinä ilmaistujen
toiveiden mukaan."
Toiseksi: "Rajoitustoimenpiteet ovat aina hoidon ja hoivan epäonnistumista.
Haluamme muistuttaa, että rajoituskeinoihin turvautuminen
on epäonnistumista hoidon ja hoivan antamisessa. Kokemustemme
mukaan hoivan ja hoidon taso muistisairaiden hoitopaikoissa vaihtelee
kovasti. Olemme huolissamme siitä, että itsemääräämisoikeuslaki
saattaa johtaa rajoitteiden käyttöön silloinkin,
kun toiminnan kehittämisellä, riittävällä henkilökuntamitoituksella
sekä henkilökunnan osaamisen vahvistamisella rajoitustoimista
voitaisiin päästä kokonaan eroon."
Ja kolmanneksi: "Rajoitustoimiin kuuluu aina raportointi ja
vastuunkantajat. Rajoitustoimenpiteiden käyttö ei
saa missään tapauksessa, äkillisissä tilanteissakaan,
perustua kenenkään mielivaltaan. On huomattava,
että rajoittaminen on nähtävä kaltoinkohteluna
tai jopa pahoinpitelynä tapauksissa, joissa rajoittavan
toimenpiteen käytölle ei ole kestäviä ja
selkeitä perusteluja. Korostamme, että kaikista
rajoitustoimista pitää aina raportoida ulkopuoliselle
valvovalle viranomaiselle ja tehdylle päätökselle
tulee löytyä aina vastuunkantajat. Myös
kemiallinen sitominen eli lääkkeiden käyttö pitäisi
nähdä laissa rajoitustoimenpiteenä. Kemiallisella
sitomisella viittaamme lääkkeiden käyttöön
esimerkiksi rauhoittamiseen sekä käyttäytymisen
ja tunteiden hillitsemiseen ilman terveydellisiä tai sairaanhoidollisia
perusteita. Kiitämme lakiesitystä siitä, että lain
lähtökohdaksi on otettu muistisairaiden ihmisten
oikeuksien kunnioittaminen, rajoitta-vien toimenpiteiden käytön
vähentäminen ja haasteellisten tilanteiden ennakointi."
Arvoisa puhemies! Toivon, että lain jatkokäsittelyssä valiokunnissa
varmistetaan, että nämä muistisairaiden
oikeuksiin ja oikeusturvaan liittyvät asiat ovat selkeästi
lakiin kirjoitettuna.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Itsemääräämisoikeutta
vahvistava laki tulee erittäin tarpeeseen, sillä tällä hetkellä itsemääräämisoikeuden
rajoittamiseen liittyvistä toimenpiteistä säädellään
useassa eri laissa. Tämä on puolestaan voinut
aiheuttaa epätietoisuutta niin potilaiden ja omaisten kuin
sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstönkin keskuudessa.
Uusi laki selkeyttää tilannetta merkittävästi.
Henkilöstön kannalta erityisen hyvää on
se, että heidän käyttämänsä itsemääräämisoikeuden
rajoitustoimenpiteet saavat nyt selkeän lain selkänojan.
Itsemääräämisoikeuden kunnioittamisen
tulee tietysti aina olla kaiken toiminnan lähtökohtana.
Myös uudessa laissa painotetaan entistä enemmän
erilaisia ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä ja
esimerkiksi hyvää tilasuunnittelua rajoitustoimenpiteiden
sijaan. Kussakin sosiaali- ja terveydenhuollon yksikössä ehdotetaan
laadittavaksi suunnitelma, jolla itsemääräämisoikeutta voidaan
vahvistaa. Henkilöstö koulutetaan ja ohjeistetaan
toimimaan sen mukaisesti. Rajoitustoimenpiteitä tulee puolestaan
käyttää vasta viimeisenä keinona,
kuten edustaja Mäkisalo-Ropponenkin edellä kuvasi.
Tuolloin olisi valittava sellainen toimenpide, jolla rajoitetaan
ihmisen perusoikeuksia mahdollisimman vähän. Lain
soveltamisessa tarvitaan kuitenkin myös arkijärjen käyttöä.
Kaikissa tilanteissa ei pelkkä ennaltaehkäisy riitä,
vaan itsemääräämisoikeuden rajoitustoimenpiteet
ovat tarpeen. Tuolloin kyseessä voi olla henkilö,
joka ei esimerkiksi vakavan sairauden vuoksi ymmärrä käyttäytymisensä seurauksia.
Esimerkiksi terveyskeskuksen päivystykseen saattaa tulla
väkivaltainen potilas, joka uhkaa sekä omaa että kaikkien
muiden päivystyksessä olevien turvallisuutta.
Tuolloin on lähdettävä siitä,
että taataan kaikkien turvallisuus, vaikka se vaatisi myös
henkilökohtaiseen koskemat-tomuuteen puuttumista tai vapauden
rajoittamista. Silloin on työntekijöiden osattava
huomioida sekä yksilön itsemääräämisoikeus
että muiden henkilöiden turvallisuus.
Arvoisa puhemies! Vaikka laki lähtökohtaisesti
parantaa sosiaali- ja terveystyössä olevien asemaa,
lakia sovellettaessa on huolehdittava edelleen myös siitä,
ettei henkilöstö esimerkiksi virkavirheen pelossa
jätä tekemättä päätöksiä tarpeellisista
toimenpiteistä. Tällaisesta toiminnasta muun lainsäädännön
yhteydessä voisi nostaa esimerkiksi tilanteet, joissa tärkeä viranomaisten välinen
tietojenvaihto voi häiriintyä tiukkojen salassapitovelvollisuuksien
vuoksi. Tämä ei ole kenenkään
etu. Näin ei saa käydä itsemääräämisoikeuslakia
sovellettaessa.
Lopuksi haluan todeta, kuten ministeri Huovinenkin totesi omassa
puheenvuorossaan, että on ollut häpeällistä,
ettei Suomi ole saanut tätä ennen sosiaali- ja
terveyslainsäädäntöön
aikaiseksi muutoksia, jotka mahdollistaisivat sen, että ratifioisimme
jo vuonna 2007 allekirjoittamamme YK:n sopimuksen vammaisten henkilöiden
oikeuksista. Tämä häpeätahra
tulee nyt onneksi puhdistettua tämän lakiesityksen
myötä. Kaiken kaikkiaan, kuten jo alussa totesin,
itsemääräämisoikeuslaki on tärkeä jokaisen
yksilön henkilökohtaisia oikeuksia turvaava laki,
ja tätä lakiesitystä on odotettu. — Kiitos.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hieno asia, että tällainen
lakiesitys tänne tuodaan, mutta erityisen valitettavaa
on, että se tuodaan vasta nyt vaalikauden ollessa jo loppukvartaalissa.
Ikävää, että tällaisenkin
lainsäädännön uudistaminen näin
venyy.
Samaan hengenvetoon on todettava, että on se nyt niin
kovin merkillistä, että kyllä EU-direktiivien
ja -asetusten täytäntöönpanon
edellyttämät lakimuutokset tehdään
tarvittaessa hyvinkin nopealla aikataululla, mutta sellaiset asiat,
jotka tulevat YK:sta, niin kuin tämä, saavat odottaa
jopa uhkasakkorajoille asti. Mutta valitettavasti, kun katsoo Kataisen
ja Stubbin hallituksen toimia ja tietynlaista ylimielisyyttä täältä rivikansanedustajan
vinkkelistä, (Kristiina Salonen: 2007 allekirjoitettu!)
niin kyllä tämän kaiken ymmärtää.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan heti ensiksi kiittää ministeri
Susanna Huovista lakiesityksestä, ja kuten on todettu täällä,
tätä lakiahan on odotettu käytännössä jo noin
kahdeksan vuotta tai kuusi vuotta. Siltä osin on hienoa,
että me voimme aloittaa tämän meidän
syysistuntokautemme tällä lainsäädäntöesityksellä.
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hienoa, että saamme
viimein käsittelyyn tämän pitkään odotetun
ja valmistellun esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden
itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi.
Kuten tiedämme, ihmisten itsemääräämisoikeus
on eri tilanteissa ollut epäselvä. Tilanne ei
ole ollut asiakkaan eikä henkilöstön
kannalta oikein. Laki ei ole antanut kummallekaan riittävää yksiselitteistä suojaa
tai ohjeistusta. Tilanne on ollut epäselvä, ja
se on tuonut erilaisia tilanteita, jotka eivät ole olleet asiakkaan
eivätkä myöskään henkilöstön
kannalta oikein, ja luonut sellaisia toimintakäytäntöjä, jotka
eivät tänä päivänä varmasti
ole kaikkien toivomusten mukaisia.
Lain lähtökohtana on velvollisuus edistää aina asiakkaan
itsemääräämisoikeutta ja määrittää tarkasti
tilanteet, joissa tätä itsemääräämisoi-keutta
voidaan rajoittaa. Käytännössä rajoittaminen
on aina viimeinen toimintatapa. Ennakoiminen, kuten tilaratkaisut
ja itsemääräämisoikeutta tukevat
työmenetelmät, on pääsääntö.
Itsemääräämisoikeutta saisi
rajoittaa vain silloin, kun muut keinot eivät riitä.
Toimenpiteiden pitäisi olla tarkoitukseensa sopivia ja
oikein mitoitettuja. Lisäksi aina olisi valittava sellainen
rajoituskeino, jolla ihmisen perusoikeuksiin puututaan mahdollisimman
vähän.
Akuutti- ja päivystystilanteissa rajoittavia keinoja
saisi käyttää välttämättömään
hoitoon tai palvelujen turvaamiseen. Rajoitusten käyttö pitäisi
kirjata tarkkaan asiakirjoihin ja toimittaa niitä koskevat
tilastotiedot vuosittain aluehallintovirastolle. Tämä antaa
myös mahdollisuuden seurata rajoitustoimenpiteiden käyttöä ja
kehitystä ja arvioida hoidon toimivuutta näissä tilanteissa.
Kaikki tämä edellyttää myös
henkilöstön koulutusta ja perehdytystä siltä osin,
että tämä toimintamalli käytännössä koskettaa
niin meidän ensihoitoa, meidän palvelutaloja,
meidän erilaisia hoitoyksiköitä, niin
lapsia, aikuisia kuin ikääntyviä ihmisiä.
Elikkä tämä koulutussara kaiken kaikkiaan
on erittäin tärkeä ja laaja alue.
On erittäin tärkeää, että julkinen
valta edistää jokaisen ihmisen perusoikeuksien
toteutumista. Erityisen tärkeää se on
ihmisille, jotka eivät pysty itse valvomaan ja edesauttamaan
oikeuksiensa toteutumista. Jokaisella meistä tulee olla
oi-keus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
riippumatta kyvyistämme, sairauksista tai vammasta. Ihmisarvon
tulee olla jakamaton ja kaikille ihmisille sama.
Tämän lain määrittämien
rajoitustoimien soveltamisalaan kuuluu noin 1 000—2 000
kehitysvammaista ja 23 000 muistisairasta ihmistä ympärivuorokautisissa
palveluissa sekä yli 4 000 asukasta psykiatrisissa
asumispalveluissa. Suurimman osan itsemääräämisoikeuteen
tuntuvasti puuttuvista rajoitustoimenpiteistä arvioidaan kohdistuvan
pieneen joukkoon, noin viidennekseen asiakkaista ja potilaista.
Arvoisa puhemies! Itsemääräämisoikeuslaki on
erittäin tärkeä jo sinällään,
mutta tämä on myös tärkeä edistysaskel,
joka tuo YK:n kansainvälisen vammaissopimuksen ratifioinnin
merkittävästi lähemmäksi, aivan
kuten täällä useissa puheenvuoroissa
on jo todettu. Kun lisäksi eduskunnan käsittelyssä oleva
yhdenvertaisuuslaki saadaan hyväksyttyä, voimme
viimein saattaa voimaan YK:n vammaissopimuksen. Se on todella odotettu
asia niin vammaisten ihmisten keskuudessa ja järjestöissä kuin
myös ihmisoikeuspolitiikkamme näkökulmasta.
Se tarkoittaa vammaisten henkilöiden yhdenvertaista kohtelua
ja osallisuutta kaikilla elämän alueilla.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä.
Minäkin todella toivon, että vammaisten oikeuksia
koskeva sopimus ratifioidaan, niin kuin täällä on
kuultu.
Mutta tähän vaikeaan asiaan. En kadehdi teitä,
kun tämän asian kanssa olette niin sanotusti jumpanneet.
Samaa mieltä olen myös siitä, mitä sanoitte,
että kun me määrittelemme nyt rajoja, määrittelemme
maksimin, niin tuleeko siitä sitten se minimi. Puhutaan
todella vaikeista asioista, kuten esimerkiksi syömisen
ja juomisen rajoittamisesta, puhumattakaan monesta muusta. Te olette
varmasti näitä viestejä kentältä saaneet.
Mutta haluaisin nyt kysyä, kun olette paikalla, tästä lastensuojelun
tilanteesta ja siellä käytettävistä rajoituskeinoista.
Siitäkin varmasti olette saanut palautetta niin kuin minäkin.
Ja viesti on osin myös ollut se, että ne ovat
hyvin traumaattisia kokemuksia lastensuojelun asiakkaille. Oliko tästä valmisteluvaiheessa
kannanottoa, tai onko siitä tulossa muuta esitystä missään
vaiheessa?
Muistisairauksista sitten voi täysin allekirjoittaa
sen, mitä edustaja Mäkisalo-Ropponen puhui. Tästäkin
varmasti meille kaikille täällä salissa
on tullut paljon palautetta. Ja se, mikä minulle on ollut
hivenen yllättävääkin, on, että palaute
on tullut muistisairaitten miesten kohtaamisesta, miesten, jotka
voivat olla siis hyvin suurikokoisia ja vielä voimiltaankin
väkeviä siinä vaiheessa, kun muisti on
mennyt: onko meillä hoitajilla sitten kykyä kohdata
tässä, voi sanoa suoraan, kuolemaan johtavassa
sairaudessa — kyllähän siis se, kun muistisairausdiagnoosin
saa, kuolemaan johtaa — tällaisia miespotilaita
oikein. Meiltä ilmeisesti myös puuttunevat muistisairaan
saattohoitoa koskevat säädökset tai suositukset.
Mutta todellakin uskon myös niin, että kun tämä kirjaamisvelvoite
tulee tarkemmaksi, niin nimenomaan nythän saadaan sitä kaivattua
tietoa sitten, jota voidaan analysoida. Ja tietysti, kun on suuresta,
laajasta lakiesityksestä kysymys, seuranta on sitten mukana.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisessä puheenvuorossani toin
esille muistisairautta sairastavien henkilöiden kannanoton,
mutta terveydenhuollon opettajana minun on valitettavasti todettava,
että muistisairaiden ja kehitysvammaisten hoito- ja hoivatyössä myös tutkimusten
mukaan käytetään paljon turhaa rajoittamista
ja jopa kovakouraista käsittelyä, ja voidaan puhua
myös kaltoinkohtelusta. Kysymys on usein tiedon, taidon
ja valmiuksien puutteesta, valitettavasti joskus myös vääränlaisista asenteista.
Tämän lain toteuttaminen edellyttää koulutusta,
koulutusta ja taas kerran koulutusta. Esimerkiksi muistisairaiden
hoidon lääkkeettömistä hoitokeinoista
ei ole riittävästi tietoa. Niitä ei hallita
eikä niitä edes tunneta. Kysynkin ministeriltä:
miten tämä massiivinen koulutus on oikein tarkoitus
järjestää?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia hyvistä huomioista edustajille.
Täällä tuli monta sellaista asiaa, joihin
on helppo yhtyä myös tämän valmistelun
näkökulmasta.
Ensinnäkin tartun tähän koulutuskysymykseen.
Se on aivan oleellinen osa tässä hankkeessa onnistumista
ja totta kai tulee vaatimaan hyvin paljon yhteistyötä niin
sosiaali- ja terveysministeriön, meidän valvonta-
ja erilaisten tutkimuslaitosten kanssa kuin sitten myös
näitten koulutuspaikkojen kanssa. Sitten meidän
pitää muistaa se, että meidän
ei pidä kouluttaa vain heitä, jotka ovat tulossa
ammattiin, vaan myös heitä, jotka siellä jo
ovat, eli täydennyskoulutuksen roolia ei voi mitenkään
tässä vähätellä. Niin kuin
tuossa totesin puheenvuorossani, meillä on tarkoitus tämän
ison hankkeen osalta tehdä ihan tarkka toimeenpanosuunnitelma,
jossa käydään läpi se, millä tavalla
myös tätä koulutusta ja perehdytystä tullaan
tekemään, jotta tästä hankkeesta
suoriudutaan ja tulokset ovat sitten sen mukaisia kuin olemme toivoneet.
On helppo myös yhtyä tuohon edustaja Mäkisalo-Ropposen
ensimmäiseen puheenvuoroon, jossa sanoitte, että rajoitukset
ovat tavallaan aina epäonnistuminen siinä muussa
toiminnassa. Oikeastaan kun sitten edustaja Salonen totesi teidän
jälkeenne, että nyt tässä laissa
kuitenkin asetetaan toimipaikoille selkeät velvoitteet
myöskin suunnitelmilla varautua näihin asioihin,
niin on ihan selvää, että ainakin itse
ajattelen, että kun pitää miettiä etukäteen,
ennen kuin se tilanne on siinä niin sanotusti sylissä,
niin se johtaa myös siihen, että joudutaan pohtimaan
niitä toimintakäytänteitä ja
sitä, onko aikaisemmin toimittu ehkä jossakin
kohdassa vähän sillä tavalla, että sitä on
syytä harkita ja muuttaa. Eli kyllä tämä ennakointi,
suunnittelu, on myös tässä erittäin tärkeässä roolissa.
Jaan myös edustaja Salosen huolen siitä, että minäkään
en toivo, että tällä lainsäädännöllä joudutaan
kuitenkaan siihen tilanteeseen, että ammattilaiset joutuvat
ikään kuin pelkäämään
sitä, voiko rajoitustoimia käyttää.
Silloin kun toimi on perusteltu ja tarpeellinen, niin sitä ei
pidä myöskään joutua pelkäämään.
Tavallaan tämän koko lainsäädännön
ideahan on siinä, että me tuomme myöskin
ammattilaisille sitä selkänojaa näissä kysymyksissä.
Edustaja Kivelä puuttui oikeaan asiaan sanoessaan,
että tämän lainsäädännön
venyminen on huono juttu. Siihen arvioon on helppo yhtyä, mutta
muistutan kuitenkin siitä, että tässä ei
ole kyllä helposta harjoituksesta kyse. Tuskinpa se nyt
näin kauaa olisi kestänyt, jos tämä ihan
iisibiisihomma olisi ollut. Ja kun olen tässä valmistelun
kuluessa saanut tutustua myös muihin esimerkkeihin kansainvälisesti,
niin esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa on jo vuonna 2006 työryhmä esittänyt
pakko- ja rajoitustoimenpiteitä koskevaa lainsäädäntöä ja
siitä asti asia on ollut vireillä Ruotsin sosiaaliministeriössä.
Siis siitä asti on ollut vireillä ja on esitetty
toistuvasti, että tämä asia tulisi saattaa
parlamentaarisen komitean harkittavaksi, jotta saataisiin asia lainsäädännön
tasolle. Eli tämä vain kuvastaa sitä,
että myös muissa maissa tämän
asian vaikeuskerroin ymmärretään, tämä ei
ole mikään helppo asia. Voi olla, että kun
teemme tämän lainsäädännön ja
saamme sitten tätä dataa ja informaatiota siitä, miten
rajoitustoimenpiteitten käyttö on sitten oikeasti
oikeassa elämässä mennyt, niin mekin
joudumme palaamaan tähän lainsäädäntöön,
eikä se ole minusta mikään ongelma, vaan
pikemminkin tarpeen on seurata hyvin tarkasti, miten lainsäädäntö sitten
käytännössä toimii.
Sen sijaan kiistän kyllä edustaja Kivelän
väitteen siitä, että hallitus olisi suhtautunut
tähän asiaan ylimielisesti. Emme ole suhtautuneet
ylimielisesti, vaan olemme halunneet tehdä lainsäädäntöä,
joka myös kestää tässä talossa
sen arvioinnin, jonka kohteeksi se täällä joutuu.
Minusta on parempi tehdä kerralla priimaa kuin vähän
sinnepäin.
Edustaja Mattila tarttui tärkeään
kysymykseen tästä lastensuojeluasiasta. Niin kuin
en tuossa puheenvuorossani valitettavasti huomannut todeta, niin
jo tämän lain tehtävänanto on
sulkenut niin lastensuojelun kuin tartuntatautien vastustamistyön
tämän uudistuksen ulkopuolelle, joten tässä yhteydessä tähän
ei tulla puuttumaan, mutta muutoin on tietenkin ihan selvää,
että joudumme myös lastensuojelukysymyksissä laadun kehittämistä ja
monia muita asioita tarkastelemaan ihan jo näiden esimerkkien
valossa, joita valitettavasti meillä myös on.
Mitä sitten tulee tähän hoitohenkilöstön
tai muiden ammattilaisten kykyyn kohdata, niin viittaan vain tässä siihen,
mitä puhuin tästä koulutuksen merkityksestä aikaisemmin,
eli ei siihen varmaan muita keinoja ole kuin se, että saamme
myöskin ammattilaiset ymmärtämään sen
vastuun ja sitten nostamaan sitä osaamistasoa niissä kohdissa,
joissa se vielä ehkä on vähän jäänyt
vajaaksi. Ja sitten valvonnan merkitys, se, että me saamme
nyt sitä tietoa, kuinka tämä lainsäädäntö käytännössä toimii,
on tavattoman tärkeä asia.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on varsin tarpeellinen ja hyvä. Olen tyytyväinen
siitä, että se on, vaikkakin se on myöhässä,
kuitenkin saatu nyt esille. Tässä on puheissa
paljon korostettu tätä koulutuksen merkitystä,
mutta yhtä lailla kysymys on koulutuksen lisäksi
resursseista. Viittaan tässä yhteydessä nyt
vanhuspalvelulakiin ja sitä kautta hoitajamitoitukseen.
Meillä on tällä hetkellä tilanne
kuitenkin — sen palautteen perusteella, minkä kansalaisilta
olen saanut — se, että näitä rajoitustoimenpiteitä tehdään
esimerkiksi vanhusten hoitokodeissa pelkästään
sen takia, ettei ole hoitohenkilökuntaa riittävästi.
On ollut tällaisia tapauksia, että sidotaan sänkyyn
kiinni kello 17 ilta-päivällä ja kahleista
pääsee seuraavana aamuna 7—8:n aikaan
irti. Tämä on se reaalimaailma, mikä on.
Sen takia tämä itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
on erittäin tarpeellinen asia. Mutta tämä tilanne,
mikä käytännöllisesti katsoen tuolla
kentällä on, on kuitenkin aika surkea tällä hetkellä.
Sen takia on tarpeellista kyllä, kun laki on valmis, myös
siihen valvontaan kiinnittää huomiota.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vielä tässä esitettyyn
huoleen. On tietenkin ihan selvää, että meillä on
varmasti vanhusten hoidossa ja hoivassa yksiköitä,
joissa asiat toimivat hyvin, ja sitten niitä, joissa on
vielä aika paljon tekemistä. Juuri tämän
takiahan me seuraamme nyt vanhuspalvelulain toimeenpanoa erityisen
tarkasti, jotta me saisimme tätä tietoa siitä,
missä mennään. Nyt syksyllähän
toistamme uudestaan sen kyselyn, joka viime syksynä tehtiin
kaikille toimintayksiköille. Mutta on kyllä myös
niin, että rajoitustoimien käyttö ei ihan,
ainakaan itse saamani tiedon mukaan, ole suoraviivaisesti myöskään
riippuvainen siitä henkilöstön määrästä,
vaikka varmasti on tilanteita, joissa se juuri näin, niin
kuin edustaja kuvasi, voi vaikuttaa asiaan. Mutta kyllä siihen
rajoitustoimien käyttöön vaikuttavat
myös juuri työyhteisön kulttuuri, toimintatapa,
osaaminen ja työn organisointi ylipäätään.
Meidän täytyisi pystyä arvioimaan näitä kaikkia
siinä samassa yhteydessä. Nyt kun saamme tätä tietoa
sitten siitä, missä esimerkiksi rajoitustoimenpiteitä joudutaan
käyttämään ehkä enemmän
kuin samantyyppisessä yksikössä muutoin,
niin silloin tietenkin on mahdollisuus myös sitten puuttua
siihen asiaan ja antaa ikään kuin täsmäohjausta,
että nyt ei mene ihan ehkä tuubiin tämä homma.
Kyllä jaan tämän huolen mutta muistutan,
että meillä on monenlaisia yksiköitä.
Keskustelu päättyi.