2) Hallituksen esitys eduskunnalle isyyslaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Isyyslainsäädännön
kokonaisuudistusta on odotettu jo pitkään. Voimassa
oleva isyyslaki on vuodelta 1975 eikä enää vastaa
olemassa olevia perherakenteita. Myös oikeusgeneettisten
isyystutkimusten kehittyminen ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisut ovat osoittaneet, että isyyslainsäädäntöä on
tarpeen uudistaa. Pääministeri Jyrki Kataisen
hallituksen ohjelmaan kirjattiin tästä syystä tavoitteeksi
isyyslain uudistaminen ja avoliitossa syntyvien lasten isyyden tunnustamista
koskevan sääntelyn ajanmukaistaminen.
Talman! I regeringspropositionen som nu överlämnats
till riksdagen föreslås att den gällande
lagen om faderskap och lagen angående införande
av lagen om faderskap upphävs och ersätts med
en ny faderskapslag. Det viktigaste förslaget i den nya
faderskapslagen gäller erkännande av faderskap.
Enligt förslaget ska faderskapet kunna erkännas
redan före barnets födelse i samband med ett besök
på mödrarådgivningsbyrån. I dessa
fall behöver föräldrarna inte längre
särskilt besöka barnatillsyningsmannen efter barnets
födelse.
Nyt eduskunnalle annetussa hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että voimassa oleva isyyslaki ja sen voimaanpanosta annettu
laki kumotaan ja säädetään uusi
isyyslaki. Uuden isyyslain keskeisin ehdotus koskee isyyden tunnustamista. Tunnustaminen
on ehdotuksen mukaan mahdollista tehdä neuvolakäynnin
yhteydessä ennen lapsen syntymää. Erillistä käyntiä lastenvalvojan
luona lapsen syntymän jälkeen ei näissä tilanteissa
enää tarvittaisi. Samassa yhteydessä on mahdollista
allekirjoittaa yhteishuoltosopimus. Mahdollisuus on rajattu sellaisiin
tapauksiin, joissa syntyvän lapsen isyydestä ei
ole epäselvyyttä.
Ehdotus on erityisesti suunnattu avoliittoperheille. Jos isyyttä halutaan
selvittää dna-tutkimuksilla tai asiassa on muita
epäselvyyksiä, isyys selvitetään
lastenvalvojan luona lapsen syntymän jälkeen kuten
nykyisinkin. Uusi tunnustamismahdollisuus keskittää asiointia
kunnissa ja luo säästöjä myös
kotitalouksille.
Toinen merkittävä ehdotus koskee isyyden vahvistamista
koskevan kanneoikeuden palauttamista takautuvasti niille lapsille,
jotka ovat syntyneet ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa avioliiton
ulkopuolella. Nämä lapset ovat nykyisin vähintään
38-vuotiaita. Heidän oikeutensa isyyskanteen nostamiseen
vanheni jo vuonna 1981. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ja sittemmin
korkein oikeus ovat tulkinneet vanhentumissäännöksen
olevan perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastainen.
Palauttamalla kanneoikeus saatetaan isyyden määräytymistä koskeva
lainsäädäntö vastaamaan perustuslakiimme
kirjattuja perusoikeuksia ja kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita.
Kanneoikeuteen liittyy myös perintöoikeus, jos
isän puoleinen perittävä oli elossa silloin,
kun isyyden vahvistamiseen johtanut kanne laitettiin vireille.
Edellä mainittujen kahden keskeisimmän uudistuksen
lisäksi isyyden määräytymistä koskevia
säännöksiä ehdotetaan kauttaaltaan
päivitettäviksi. Esityksessä ehdotetaan
muun muassa, että isyyden selvittämisen käyttöalaa
laajennetaan. Lastenvalvojan toimintavelvollisuus kattaisi jatkossa
lapsen isyyden selvittämisen aina siihen saakka, kunnes
lapsi täyttää 18 vuotta. Nykyinen ikäraja
on 15 vuotta.
Lisäksi äidin oikeudesta vastustaa isyyden
selvittämistä ehdotetaan luovuttavaksi. Äidin
sijaan päätöksen isyyden selvittämisen
keskeyttämisestä tekee ehdotuksen mukaan lastenvalvoja
laissa rajatuissa tilanteissa. Säännöksillä pyritään
edistämään lapsen oikeutta tuntea molemmat
vanhempansa. Samaan aikaan on pyritty ottamaan huomioon se, että eteen
voi tulla vaikeita tilanteita, joissa isyyden selvittäminen
ei ole lapsen edun mukaista.
Hallituksen esityksessä on erityisesti huomioon otettu
isänä itseään pitävän
miehen asema. Miehen kanneoikeutta on laajennettu sekä isyyden
vahvistamista että kumoamista koskevissa tilanteissa. Mies
voisi jatkossa nostaa isyyden vahvistamista koskevan kanteen myös
tunnustamatta isyyttään, jos isyystutkimuksia
ei ole voitu tehdä. Isyyden kumoamistapauksissa pääsääntönä olisi
edelleen, että aviomiehen isyyden kumoamista koskevaa kannetta
ei voi nostaa, ellei sitä tee joku perheenjäsenistä.
Poikkeustapauksissa, joissa aviomies ei elä perheensä kanssa,
isänä itseään pitävä mies
voisi nostaa myös kumoamiskanteen, jos hänen ja
lapsen välille on jo muodostunut perheyhteyteen rinnastettava
suhde.
Uuden isyyslain ehdotetaan tulevan voimaan aikaisintaan vuoden
kuluttua siitä, kun laki on hyväksytty ja vahvistettu.
Laki tulisi voimaan aikaisintaan vuoden 2016 alusta. Pitkä siirtymäaika
on tarpeen, koska ehdotus edellyttää erityisesti
kuntasektorin henkilöstön kouluttamista uuden
lainsäädännön mukanaan tuomiin
tehtäviin ja uusien toimintaprosessien luomista. Säännökset,
jotka koskevat ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa syntyneitä lapsia,
tulisivat kuitenkin voimaan välittömästi
sen jälkeen, kun uusi isyyslaki on hyväksytty
ja vahvistettu.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Henriksson. Sitten lähetekeskustelun
ensimmäisen puheenvuoron käyttää edustaja
Heinonen.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Taitaa olla aika lailla viisi vuotta aikaa,
kun edustajakollegamme Kari Uotila teki lakialoitteen, joka saa
itse asiassa aika hyvin vastauksen tässä hallituksen
esityksessä. Itse tein tuolloin samaan aikaan, vuonna 2009,
kirjallisen kysymyksen silloiselle oikeusministeri Braxille. Tapaus
eteni suurin piirtein näin:
Julkisuudessa on noussut esille tositapahtuma, jossa lapsen
biologisen isän oikeudet ovat jääneet
nykylainsäädännön jalkoihin.
45 minuuttia -ohjelma esitti 29.4.2009 biologisen isän
piinan nimimerkillä "Jannen tarina". Tositarinassa lapsi
sai alkunsa lapsen äidin ollessa vielä naimisissa.
Biologinen isä osallistui normaaliin tapaan lapsen odotukseen,
muun muassa kaikkiin neuvolakäynteihin ja myös
synnytykseen sekä tämän jälkeiseen
lapsen kasvatukseen esimerkiksi isyysloman muodossa. Edellisen suhteen
avioeroprosessi oli käynnistetty kuuden kuukauden harkinta-ajan
kautta ja aviomiehen isyyden kumoaminen laitettiin vireille äidin
toimesta. Prosessi kuitenkin katkesi äidin peruessa oikeuskanteen.
Tämän jälkeen lapsen biologinen isä ei
ole saanut tavata lasta eikä hänen asemaansa lapsen isänä ole
voitu vahvistaa. Lapsen biologinen isä on toivonut tilanteen
selvittämiseksi ja oman asemansa turvaamiseksi virallista
dna-testiä, mutta turhaan. Nykylainsäädännön
mukaan biologisella isällä ei ole edes oikeutta
vaatia isyystestiä isyyden vahvistamiseksi.
Vastaavia tapauksia on varmasti paljon. Tämä julkisuudessa
noussut tapaus on esimerkki siitä, miten Suomen laki tukee
toimintaa, jossa biologinen isä selvän näytön
perusteella ei voi tunnustaa isyyttään lapseen,
jos äiti ei sitä halua.
Suomen isyyslaki automaattisesti on tähän
asti siis olettanut, että aviomies on lapsen isä,
vaikka todellisuudessa näin ei olisikaan. Aviomiehen isyyden
voi kumota vain lapsen äiti, aviomies itse tai lapsi 15
vuotta täytettyään. Biologinen isä voidaan
siis nykylain, tähän asti voimassa olleen lain,
turvin sulkea pois lapsen elämästä, jos äiti niin
on halunnut. Tämä ei ole ollut lapsen edun ja oikeuksien
mukaista. Lapsella täytyy olla mahdollisuus saada tietää oikea
biologinen isänsä.
Vastaavasti äidin asema on selkeästi ollut
vahvempi. Lähtökohtaisesti äiti voi koska
tahansa vaatia miestä dna-testiin, vaikka kyseinen mies olisi
naimisissa ja hänellä olisi jo perhe aviopuolisonsa
kanssa. Biologinen isä ei sen sijaan ole voinut Suomessa
tunnustaa isyyttään sitä halutessaan
eikä ole voinut vaatia virallista dna-testiä,
mikäli äiti ei siihen ole suostunut. Laki on kohdellut
hyvin epätasa-arvoisesti lapsen biologisia vanhempia.
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa tämä tapaus on
ollut näiden viiden vuoden aikana lukuisia kertoja. En
tiedä aivan tarkkaan, mikä tilanne tällä hetkellä on,
mutta minun mielestäni voidaan hyvin puhua Lex Jämsäsestä.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä äidin
avioliittoon perustuva isyysolettama säilytetään
kuitenkin lähes nykyisellään. Ehdotuksessa
laajennetaan isyysolettamaa koskemaan myös tilanteita,
joissa aviomies on kuollut ennen lapsen syntymää mutta
sellaiseen aikaan, että lapsi on voinut tulla siitetyksi
ennen aviomiehen kuolemaa.
Äidin oikeudesta vastustaa isyyden selvittämistä tai
isyyden vahvistamista tuomioistuimessa luovutaan. Tämä on
vastaus tuohon edellä olevaan. Nykyisen lain mukaan lastenvalvoja
ei saa aloittaa tai jatkaa isyyden selvittämistä vastoin äidin
tahtoa, jos lapsen äiti on kirjallisesti ilmoittanut lastenvalvojalle
vastustavansa isyyden selvittämistä ja lapsi on äitinsä huollossa
tai hoidettavana.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
laajennettavaksi isyyden selvittämisen käyttöalaa koskemaan
myös 15- ja 17-vuotiaita alaikäisiä sekä aviolapsia,
jos aviopuolisot yhdessä pyytävät isyyden
selvittämistä kuuden kuukauden kuluessa lapsen
syntymästä.
Ehdotetulla isyyslailla laajennetaan isänä itseään
pitävän miehen kanneoikeutta sekä isyyden vahvistamista
että kumoamista koskevissa asioissa. Ehdotuksen mukaan
mies voi nostaa isyyden vahvistamista koskevan kanteen myös
tunnustamatta isyyttään, jos isyystutkimuksia
ei ole voitu tehdä. Isänä itseään
pitävälle miehelle ehdotetaan lisäksi
rajatuissa tilanteissa kanneoikeutta äidin aviomiehen isyyden
kumoamiseksi.
Kaikkia miehiä, joiden voidaan olettaa olevan lapsen
isä, ei tarvitse haastaa samaan oikeudenkäyntiin.
Nykyisin tuomioistuimen tulee velvoittaa kantaja haastamaan vastaajiksi
kaikki ne miehet, joiden oikeudenkäynnissä esille
tulleiden seikkojen perusteella voidaan aiheellisesti olettaa tulevan
kysymykseen lapsen isäksi.
Esityksen mukaan lapsille, jotka ovat syntyneet ennen nykyisen
isyyslain voimaantuloa, annetaan kanneoikeus isyyden vahvistamiseksi isyyslain
voimaanpanolaissa asetetusta siirtymäajasta riippumatta.
Kanneoikeuden perusteella vahvistettuun perhesuhteeseen liittyvää perintöoikeutta
ei ole, jos perittävä oli kuollut ennen kuin isyyden
vahvistamiseen johtanut kanne isyyden vahvistamiseksi tuli vireille.
Arvoisa puhemies! Neljä oleellista asiaa vielä.
1. Uusi isyyden tunnustusmenetelmä huomioi paremmin
nykyiset suomalaiset perherakenteet. Vuonna 2013 avioliiton ulkopuolella
syntyi jo yli 40 prosenttia lapsista, kun vanhan lain tullessa voimaan
70-luvulla luku oli noin 10 prosenttia.
2. Äidin oikeudesta vastustaa lapsen isän
selvittämistä luovutaan. Edistetään
lapsen oikeutta tietää molemmat biologiset vanhempansa.
3. Isän asema paranee. Isänä itseään
pitävä mies saa kanneoikeuden, tai sitä laajennetaan.
4. Prosesseja yksinkertaistetaan tällaisissa tapauksissa.
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää oikeusministeri
Henrikssonia erinomaisesta työstä. Nämä viisi
vuotta nyt on mennyt, mutta toivottavasti tällaisia surullisia
tarinoita ei enää Suomeen tämän
jälkeen tule.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ihan tiedoksi edustajille: Yritetään mennä tässä nyt
näitten etukäteen pyydettyjen puheenvuorojen mukaan.
Jos tulee aivan pakottava tarve debattiin, niin sitten toki se mahdollistetaan.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kauan odotetussa isyyslain uudistamisessa
on kyse yhdestä merkittävimmistä perheoikeudellisista
uudistuksista. On jopa harmillista, että uudistus etenee
eduskunnan käsittelyyn vasta nyt, vuonna 2014, sillä vuodesta
1976 voimassa ollut nykyinen isyyslaki on vanhempi kuin minä itse olen.
On siis sanomattakin selvää, että maailma ympärillämme
on muuttunut melkoisesti lain säätämisen
jälkeen.
Kuten ministeri tässä jo edellä totesi,
suurin muutos uudistuksessa koskee isyyden tunnustamismenettelyä selkeissä tapauksissa
esimerkiksi silloin, kun lapsen vanhemmat asuvat avoliitossa. Isyys
olisi mahdollista jatkossa tunnustaa jo neuvolassa ennen lapsen
syntymää. Samalla pari voi tehdä sopimuksen
yhteishuollosta. Nykykäytäntö on voinut
tuntua monesta pariskunnasta melko tungettelevalta, kun isyyden
tunnustamiselle on varattu erillinen tapaamisaika, jossa on voitu
melko yksityiskohtaisestikin kysellä lapsen alkua. Aviopareilla
ei tällaista menettelyä ole ollut, joten on tärkeää,
että erilaisissa liitoissa elävät ovat
nyt jatkossa tasa-arvoisessa asemassa isyyden tunnustamisen suhteen.
Avioliiton ulkopuolella syntyy jo yli 40 prosenttia lapsista, joten
mistään pienestä ryhmästä ei
ole kyse.
On muistettava, että isyyden tunnustamisessa on kyse
ennen kaikkea lapsen edusta. Isyyden tunnustamisella turvataan lähtökohtaisesti
lapsen oikeudet vanhempaan, elatukseen, huoltoon sekä perintöön.
Tunnustaminen itsessään on siis erittäin
tärkeä asia, mistä on pidettävä kiinni.
On myöskin muistettava, että jatkossakin lastenvalvojaa
tarvitaan aivan varmasti.
Uudessa laissa vahvistetaan lapsen oikeutta tietää biologiset
vanhempansa, kun äidin oikeudesta vastustaa lapsen isän
selvittämistä luovutaan. Äidillä ei
ole enää oikeutta kieltää isyyden selvittämistä,
mikä edistää myöskin vanhempien tasa-arvoa.
Isyyslaki on nimestään huolimatta ennen kaikkea
lapsen oikeutta vanhempaan ajava laki. On tärkeää,
että laki modernisoidaan vastaamaan tämän
aikakauden yhteiskuntaa. Muistetaan kuitenkin, että lapsi
ei kykene ajamaan omaa etuaan. Lain on huolehdittava siitä.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Esitys isyyslain uudistamiseksi vastaa jo
pitkään jatkuneeseen keskusteluun miehen oikeudesta
isyyteen. Se sisältää lukuisia muutoksia,
jotka helpottavat biologisen isän virallista tunnistamista
ja yksinkertaistavat isyyden tunnustamista silloin, kun osapuolet
ovat asiasta yksimielisiä. Jos toivomme isien kantavan
suurempaa vastuuta lasten hoivasta ja olevan yhä useammin
läsnä lastensa elämässä,
on pelkästään kohtuullista, että viranomainen
ei tieten tahtoen aseta esteitä isyyden tielle. Siksi pidän
uudistusta pääosin myönteisenä ja
lämpimästi tervetulleena.
Arvoisa puhemies! Uuteen lakiin ollaan kuitenkin jättämässä isyysolettama,
jonka perusteella avioliitossa syntyvän lapsen isäksi
kirjautuu automaattisesti äidin aviomies. Tähän
käytäntöön liittyy useita ongelmia.
Ensinnäkin isyysolettama kantaa mukanaan sellaista
naiskäsitystä, jonka viimeinen käyttöpäivä oli
ehkä joskus syntymäni aikoihin. Isyysolettama
nimittäin pätee, jos oletetulla siittämishetkellä voimassa
ollut avioliitto purkautuu miehen kuoleman vuoksi ennen lapsen syntymää, mutta
ei päde, jos purkautumisen syynä on avioero. Tällaiselle
erottelulle on vaikea keksiä muuta selitystä kuin ääneen
lausumaton oletus, että eronneet naiset ovat seksisuhteissaan
kevytkenkäisempiä kuin lesket. Esityksessä linjausta
onkin perusteltu hämärästi vain yleisellä elämänkokemuksella.
Toinen isyysolettaman kummallisuus löytyy kohdasta,
jossa arvioidaan mahdollisuutta laajentaa se myös avoliittoihin.
Tätä ei pidetä mahdollisena, koska tällöin
voisi tapahtua virheitä eli isäksi julistettaisiin
väärä mies. Ilmeisesti lain laatijoiden
yleinen elämänkokemus ei kata mahdollisuutta,
että vastaavaa voisi tapahtua avioliitossa — paitsi
tietysti silloin, jos tapahtumaan on sekaantunut eronnut nainen.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys tuo jälleen myös
avoliiton käsitteeseen liittyvät ongelmat esille.
Peruste isyysolettaman varaamiseksi vain avioliittoihin nimittäin
esitetään muun muassa sinänsä paikkansa
pitävällä tosiasialla, että kahden samanikäisen
mutta eri sukupuolta olevan ei-sukulaisen yhteisasuminen ei aina
tarkoita avioliittoon rinnastuvaa parisuhdetta. Tottahan se on, mutta
samalla vähän hassua, sillä samaisen
hallituksen viimekeväisessä asumistukiesityksessä tällainen
yhteisasuminen automaattisesti tuomitaan parisuhteeksi, vaikka kämppikset
itse kiistäisivät suhteen eikä vauvoista
olisi tietoakaan. Ihmisten oikeustajun kannalta olisi tärkeää,
että lainsäätäjä välttäisi
tällaista epäjohdonmukaisuutta. Jos avoliiton
määrittely ulkoisten tunnusten perusteella on
viranomaisille mahdotonta ja yritykset tuottavat lähinnä yleistä hämmennystä, eikö
voitaisi
lähteä rohkeasti kysymään ihmisiltä itseltään,
onko kyseessä viranomaisnoteerausta vaativa parisuhde vaiko
ei? Kyllä ihmiset yleensä itse tietävät.
Arvoisa puhemies! Vanha isyyslaki laadittiin aikanaan maailmaan,
jossa lapsia tekivät avioparit. Vain joka kymmenes lapsi
syntyi avioliiton ulkopuolella, ja tällöin heistä yleensä huolehti pelkästään äiti.
Sosiaalisen vanhemmuuden merkitystä korosti edelleen se,
että biologinen isyys oli ani harvoin todistettavissa.
Tällaisessa yhteiskunnassa oli järkevää laatia
isyysolettama avioliitossa syntyville lapsille ja hoitaa muut niin kuin
voitiin. Nykyisin jo noin 40 prosenttia syntyy äidille,
joka ei ole naimisissa. Näistä enemmistö asuu
kuitenkin samassa taloudessa lapsen isän kanssa. Isyyden
tunnustamisen näkökulmasta jako ei siten kulje
enää avioliitossa syntyvien ja muiden välillä.
Oleellisempaa on se, vallitseeko asianosaisten kesken isyydestä yksimielisyys.
Tällaisiin yksimielisyystilanteisiin hallituksen esityksessä kaavaillaan
avopareille mahdollisuutta tunnustaa lapsi jo ennen syntymää äitiysneuvolakäynnin
yhteydessä. Idea on hyvä. Ei ole mitään
syytä, miksi käytäntöä ei
voisi ulottaa aviopareihin. Tällöin voitaisiin
luopua agraariyhteiskunnan kaikuja kumisevasta isyysolettamasta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on vastaus
perherakenteessa tapahtuneisiin muutoksiin. Nykyisinhän joka
kolmas lapsi syntyy avoliittoperheeseen, jossa isä on halukas
tunnustamaan lapsen. Nykylainsäädännön
mukaan näissä tapauksissa isyys tunnustetaan lastenvalvojan
luona lapsen syntymän jälkeen, ja tämä lakimuutos
mahdollistaa isyyden tunnustamisen neuvolakäyntien yhteydessä jo
ennen syntymää. Lisäksi isyyden selvittämisessä on
tarkoitus siirtyä verikokeen ottamisen sijasta suun limakalvolta
otettavaan solunäytteeseen, ja tämän
avulla tulokset saadaan huomattavasti nopeammin kuin nykyisin.
Lakiesityksessä on myös muita isyyden tunnustamiseen
ja vahvistamiseen liittyviä uudistuksia, jotka turvaavat
nimenomaan isän oikeuksia nykyistä paremmin. Kaiken
kaikkiaan tämä on järkevä lakiesitys,
joka tuo lainsäädännön nykyaikaan,
ja kiitänkin ministeriä hyvästä lakiesityksestä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Me käsittelemme nyt lapsen
oikeuden kannalta erittäin tärkeää lainsäädäntöesitystä.
Kyse on lapsen oikeuden ja aseman vahvistamisesta isyyslain uudistamisen
myötä. Nykyinen voimassa oleva laki on vuodelta
1976 eikä vastaa enää tämän
päivän elämäntilanteita. Lainsäädäntö vaatii
uudistusta, jossa huomioidaan tämän päivän
lapsiperheiden erilaiset tilanteet ja ennen kaikkea lasten yhdenvertaiset
ja tasa-arvoiset oikeudet molempiin biologisiin vanhempiin.
Yhtenä tärkeänä syynä lain
uudistamiselle ovat perherakenteissa tapahtuneet muutokset. Ehdotuksessa pyritään
turvaamaan lapsen
oikeutta molempiin vanhempiin ja suojaamaan lapsen etua ja yhdenvertaisuutta
eri perherakenteissa. Avioliitossa syntyneiden lasten isyysolettamus
säilyy lähes ennallaan. Avioliittoon syntyvän
lapsen isäksi todettaisiin siis edelleen jatkossakin lapsen äidin
aviopuoliso. Avoliitot ovat kuitenkin lisääntyneet
voimakkaasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Tästä syystä erityisesti avoliittoperheiden
yleistymisen vuoksi ehdotuksella pyritään parantamaan
jokaisen lapsen yhdenvertaista oikeutta molempiin vanhempiin sekä samalla
yksinkertaistamaan niitä menettelyjä, joilla isyys
voidaan vahvistaa avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen osalta.
Viime vuonna avioliiton ulkopuolella syntyi jo 40 prosenttia
lapsista, kun 1970-luvulla luku oli noin 10 prosenttia. Nykyisin
joka kolmas lapsi syntyy avoliittoperheeseen, jossa lapsen isä on yleensä halukas
tunnustamaan lapsensa. Nykylainsäädäntö edellyttää,
että näissä tilanteissa isyys tunnustetaan
lastenvalvojan luona lapsen syntymän jälkeen.
Tässä yhteydessä sovitaan myös
lapsen huollosta ja elatuksesta. Lapsen vanhemmat kokevat tilanteen
joskus hyvinkin epämiellyttäväksi, koska
heidän mielestään tilanne on selvä eikä edellytä syyniä siittämisajankohdasta
ja heidän erityisestä elämäntilanteestaan.
Nyt lakiesitys mahdollistaa sen, että näissä selvissä tapauksissa,
kun vanhemmat asuvat avoliitossa, isyys on mahdollista tunnustaa
neuvolakäynnin yhteydessä jo ennen lapsen syntymää. Tämä on
monella tapaa hyvä ja perheen kannalta joustava menettely.
Jos tilanteeseen tulee epäselvyyksiä, ennalta
tunnustettu isyys on kuitenkin mahdollista peruuttaa 30 päivän
kuluessa lapsen syntymästä. Jos isyydessä muutenkin
on epäselvyyksiä, niin isyyden selvittäminen
ja tunnustaminen tapahtuu lastenvalvojan luona aivan kuten nykyisinkin.
Isyyden selvittäminen tehdään jatkossa
suun limakalvolta, josta näyte voidaan ottaa lastenvalvojan
luona. Tämä myös joustavoittaa ja nopeuttaa
isyyden selvittämisprosessia. Tavoitteena on myös,
että isyyden selvittäminen neuvolassa kannustaisi
isiä tulemaan neuvolakäynneille. Tämä myös
valmistaa ja tukee isiä tulevaan vanhemmuuteen ja tasapainottaa
naisen ja miehen asemaa lapsen vanhempina. Lapsen syntymä on hieno
asia, mutta se tuo myös muutoksia niin parisuhteeseen kuin
myös perhetilanteeseen. Näistä on hyvä keskustella,
ja näihin on hyvä myös valmistautua.
Kun lapsen vanhemmat käyvät yhdessä neuvolassa,
pystytään siellä paremmin tukemaan perhettä näissäkin
kysymyksissä.
Nykyisen lain mukaan äidillä on ollut mahdollisuus
estää isyyden selvittäminen. Taustoilla
on ollut usein äidin ja lapsen isän keskinäiset
erittäin vaikeat suhteet. Äiti on halunnut yksin
kantaa vastuuta ja huolenpitoa lapsesta. Tämä on kuitenkin
joissakin tilanteissa sivuuttanut lapsen oikeutta molempiin biologisiin
vanhempiin. Nyt tästä äidin oikeudesta
vastustaa lapsen isän selvittämistä luovutaan.
Tavoitteena on vahvistaa lapsen oikeutta molempiin biologisiin vanhempiin.
Edelleen on kuitenkin tilanteita, jolloin lapsen edun mukaista voi
olla, että isyyden selvittäminen keskeytetään.
Tämän päätöksen tekee
kuitenkin lastenvalvoja hyvin tarkoin ja vahvoin perustein.
Nuoren oikeusturva myös paranee. Lastenvalvojan on
avustettava nuorta isyyden selvittämisessä, kunnes
hän on 18 vuotta. Tällä hetkellä velvollisuus
koskee alle 15-vuotiaita. Lapsella, joka on täyttänyt
15 vuotta, olisi kuitenkin oikeus kieltää isyyden
selvittäminen.
Isänä itseään pitävän
miehen kanneoikeutta laajennetaan. Mies voisi jatkossa nostaa isyyden vahvistamista
koskevan kanteen myös tunnustamatta isyyttään.
Pääsääntö olisi kuitenkin
edelleen, että perheen ulkopuoliset eivät voi
vaatia aviomiehen isyyden kumoamista. Poikkeuksena olisivat kuitenkin
ne tilanteet, joissa aviomies ei enää asu perheessä.
Tuolloin isänä itseään pitävä mies
voisi nostaa isyyden kumoamista koskevan kanteen, jos hänen
ja lapsen välille on muodostunut perheyhteyteen rinnastettava
suhde. Isyyden vahvistaminen takautuvasti on myös mahdollista,
perintöoikeus on myös lähtökohtaisesti
sama kuin muillakin perillisillä.
Arvoisa puhemies! Esitys tulee muuttamaan ja laajentamaan myös
neuvolassa työskentelevien terveydenhoitajien ja kätilöiden
toimenkuvaa ja lisäämään heidän
työtehtäviään. Uusi tehtävä edellyttää lisä-
ja täydennyskoulutusta. Jo pelkästään
varsinainen isyyden tunnustaminen ja yhteishuoltajuus vaativat osaamisen
parantamista ja vahvistamista. Mitä tämä tarkoittaa
huollon, elatuksen ja lapsen tapaamisoikeuksienkin kautta? Kyse
on kaikkien osapuolten kannalta erittäin isosta kysymyksestä.
Tämän lisäksi neuvolatyöntekijöiden
tulee myös tunnistaa ne tilanteet, jolloin isyyden tunnustamiseen
ja yhteishuoltajuuteen saattaa liittyä ongelmia. Tämä edellyttää myös
hyvää ja joustavaa yhteistyötä sosiaalitoimen
ja lastenvalvojan sekä neuvolan välillä,
jotta vältytään lapsen kannalta vääriltä ratkaisuilta. Tarvittaessa
epäselvissä tilanteissa tunnustaminen ja huoltajuuden
selvittäminen on joustavasti siirrettävä lastenvalvojalle.
Tämä uusi tehtäväkokonaisuus
on huomioitava myös neuvoloiden resursoinnissa, etteivät
neuvoloiden muut varsinaiset tehtävät kärsi
ja että lapsen oikeus tapahtuu lain asettamalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Tämä on myös yksi
hyvä esimerkki siitä, mihin uudella sosiaali-
ja terveydenhuollon rakenneuudistuksella pyritään.
Nyt puhutaan hallintorajojen, yhteistyörajojen purkamisesta
ja yhdessä tekemisestä, haetaan joustavampia ja
vaikuttavampia palveluprosesseja, jotka tuovat palveluihin parempaa
laatua ja toimivuutta ja vaikuttavuutta.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on erinomainen, elleipä jopa loistava, elikkä kiitos
siitä oikeusministerille. Tässä nimenomaan
lapsen oikeudet lisääntyvät. Lapsella
on oikeus tietää, kuka hänen isänsä on.
Lapsella on oikeus saada isänsä huoltajaksi ja
sitten se perintökin ja monia muita asioita. Se on loistava
juttu. Mutta kyllähän tässä toki
isienkin oikeudet lisääntyvät. Kun valtaosa isistä kuitenkin
haluaa olla mukana lapsensa arjessa, niin se nyt mahdollistetaan
tässä tapauksessa, on lapsi pantu alulle missä olosuhteissa
tahansa. Näin sen pitääkin olla.
Täytyy sanoa, että normaalitapauksessahan tämä on
loistavaa siinä mielessä, että tätä byrokratiaa
karsitaan tästä pois, tämä tunnustaminen menee
hyvin inhimillisesti kaikkien osapuolten kannalta. Mutta myös
tämmöisissä vaikeissa, riitaisissa tapauksissa
on loistavaa se, että enää lapsen äiti
ei pysty mielivaltaisesti estämään lapselta
isää. Eli nyt lastenvalvoja käyttää puhevaltaa ja
oikeutta siinä, tutkitaanko asia vai ei. Näin
pitääkin olla, koska se on lapsen edun mukaista, että hänellä on
isä.
Se, mitä en tästä hallituksen esityksestä nyt löytänyt — ja
tämä saattaa olla vähän, sanotaan, harvinainen
tapaus — on se, että kuolleelta ei enää voi
ottaa näytettä isyyden vahvistamiseksi. Oikeusministeri
varmaan korjaa, jos olen väärässä,
mutta minun mielestäni se olisi aika oleellinen asia, että myös
jälkikäteen pystyttäisiin vaikka dna-näytteellä selvittämään
isyys. Toki siihen liittyy ikäviä asioita, muun
muassa haudan avaaminen. Tämä olisi erittäin
poikkeuksellinen tilanne, ja oikeuden päätöksellä luonnollisesti tämmöinen
pitäisi tehdä. Koska Suomessa tämmöisiin
toimenpiteisiin joudutaan välillä rikostutkinnassa
ryhtymään, että hautoja avataan, niin minun
mielestäni olisi tärkeätä isyyden
selvittämiseksikin saada tämmöinen. Se
on inhimillisyysasia, mutta se on myös esimerkiksi perintöasia,
joissain tapauksissa hyvinkin tärkeä. Tätä olisi
ehkä syytä harkita vielä.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin tervehdin ilolla tätä uutta
isyyslakia. Se on pääsääntöisesti
erittäin hyvä ja vahvistaa lapsen oikeutta isään
ja isän oikeutta lapseen. Myöskin meidän
miesten vastuu tekemisistämme korostuu aiempaa paremmin.
Eli kiitokset tosiaan ministerille, ja Uotilalle ja Heinoselle ja
kumppaneille kiitokset pohjatyöstä, mitä on
aiempien eduskuntien aikana tehty.
Tämän uudistuksen lähtökohtana
on pidetty lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen 7 artiklassa
vahvistettua periaatetta, että "lapsella on, mikäli
mahdollista, syntymästään lähtien
oikeus tuntea molemmat vanhempansa riippumatta siitä, millaisiin
perheolosuhteisiin hän syntyy". Eli toisin sanoen lapsella
on oikeus sekä äitiin että isään.
Tätä on korostettava nykymaailmassa, vaikka toisenlaisiinkin
perhekombinaatioihin lapsia syntyy.
Mutta jotta ei menisi pelkäksi hallituksen kehumiseksi
tämä syysistuntokauden ensimmäinen puheeni,
huomautan yhdestä puutteesta. Tässä esityksessä puututaan
lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, ja vaikka tässä nyt
saadaankin parannettua syntyvän lapsen ja isän
oikeutta toisiinsa, niin sitten huomioimatta kuitenkin jää tämä syntymän
jälkeen mahdollisesti tapahtuva vieraannuttaminen. Mielestäni
tähän lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta,
sen 2 §:ään, tulisi lisätä 3
momentti, joka kieltäisi lapsen vieraannuttamisen toisesta
vanhemmasta. Näin nimittäin valitettavan usein
tapahtuu sekä avio- että avoerojen yhteydessä,
kun lähivanhemmaksi määrätty
löytää uuden kumppanin.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Ministerille kiitos tästä laista!
Isyys on vakava asia, ja vanhemmuus on vakava asia, olipa kyse sitten biologisesta
tai sosiaalisesta vanhemmuudesta. Meillä on yhä vanhoja
asenteita, jotka nostavat äitiyden myyttiseksi ja unohtavat
sen, että lapsella on oikeus vanhempiinsa, monikossa. Perheet ovat
muuttuneet, ja on oikein, että laki muuttuu niiden myötä.
Suomessa syntyy vuosittain noin 60 000 lasta. Jos muistelemme
historiaa, niin 70-luvun puolivälissä lähes
90 prosenttia lapsista syntyi avioliitossa oleville vanhemmille,
viime vuonna noin 60 prosenttia. Ja silloin aikanaan, kun lapset
syntyivät pääsääntöisesti
avioliitossa, ne lapset, jotka syntyivät avioliiton ulkopuolella,
syntyivät usein yksinomaan perheeseen, jossa oli vain äiti. Nykyäänhän
enää noin ei ole. Avioliiton ulkopuolella syntyneistä lapsista
76 prosenttia syntyy nykyisin perheeseen, jossa vanhemmat ovat avoliitossa.
Nyt käsittelyssä oleva laki vahvistaa lähinnä isien
oikeutta lapseen ja lapsen oikeutta isään. Mutta
jatkossa on tärkeää huomioida erilainen vanhemmuus,
sateenkaariperheet ja ylipäätään erilainen
vanhemmuus. On olemassa erilaisia vanhemmuuksia, mutta vanhemmuuden
pitää olla samanarvoista. Lapsen paras ja oikeudet ovat
kuitenkin aina etusijalla kaikenlaisissa vanhemmuuksissa.
Jos ajatellaan, että avioliitossa isyysolettama säilyy
lähes nykyisellään ja avioliiton ulkopuolella
isyyden tunnustamismenettely tuodaan lähes tälle
vuosituhannelle... Sanon "lähes", koska vieläkään
avioliitto ja avoliitto eivät ole samalla viivalla ja yhä edelleen
kahden äidin lapsi ei ole samalla viivalla ja yhä edelleen
puhutaan "tunnustamisesta" eikä esimerkiksi "vahvistamisesta",
joka olisi huomattavasti modernimpi termi, koska tunnustamiseen
liittyy se, että tunnustan jotakin, olen ikään
kuin sellaisessa asemassa, että joudun tekemään
tunnustuksen. No, onneksi valtioneuvostossa 14 ministeriä hyväksyi
lausuman, jonka mukaan naispareille syntyvän lapsen oikeusturvan
kannalta on tarve laatia säännökset siitä,
miten lapsen juridinen suhde molempiin vanhempiinsa voidaan vahvistaa.
Toivon, että ministeri kiirehtii tuota työtä — me
kaikki tiedämme, että eduskunnan syksy on täysi,
ja varmaan ministeriönkin syksy on täynnä työtä — jotta
saisimme tuon lain mahdollisimman pian eduskuntaan.
Isyys on jatkossa mahdollista siis tunnustaa ennen lapsen syntymää,
ja epäselvissä tilanteissa isyyden selvittäminen
ja tunnustaminen toimitetaan lapsen syntymän jälkeen
kuten nykyisinkin. Äidin oikeus vastustaa isyyden selvittämistä tai isyyden
vahvistamista tuomioistuimessa jää historiaan.
Uusi isyyslaki myös laajentaa isänä itseään
pitävän miehen kanneoikeutta isyyden vahvistamista
ja kumoamista koskevissa asioissa. Tämä on hyvä asia.
Mutta jos ajattelemme sitä, että maailma muuttuu
ja muuttuu myös vanhemmuus ja olosuhteet, joissa lapsia
syntyy, niin silloin myös isyyden, äitiyden ja
tuplaäitiydenkin tunnustamisen pitää muuttua.
Jos hieman enemmän mietimme tulevaisuutta, niin me tiedämme,
että perinteinen heteroydinperhe on olemassa ja voi hyvin mutta
sen rinnalla on erilaisia perhemuotoja ja on nähtävissä,
että tämä tulee myös jatkumaan.
Tämän takia jatkossa pitäisi pohtia,
onko perusteita automaattisesti olettaa, että lapsella
on nimenomaan kaksi biologista vanhempaa. Olisiko parempi hyväksyä ajatus
siitä, että lapsella on entistä enemmän
biologisten vanhempien ohella sosiaalisia vanhempia? Ja pitäisikö lainsäädännön myöhemmässä
kehittämistyössä pohtia
myös sitä, pitääkö puhua
isästä ja äidistä erikseen,
jos molemmilla on samat juridiset seuraukset? Eikö voisi
puhua yksinkertaisesti vanhemmuudesta? Samassa yhteydessä voitaisiin
siirtyä käytäntöön,
jossa kaikkien ei-synnyttävien vanhem-pien vanhemmuus vahvistettaisiin
kirjallisella ilmoituksella tai sopimuksella. Tämä toisi
kaikki ei-synnyttävät vanhemmat ainakin kerran
myös neuvolaan, jos se tapahtuisi neuvolassa.
Olennaista vanhemmuudessa on se, että ihminen sitoutuu
vanhemmuuteen ja ylipäätään
ajattelee niin, että lapselle on hyväksi se, että hänen lähellään
on monia vastuullisia aikuisia.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tasa-arvo on sekä naisten että miesten
asia, ja on asioita, missä tasa-arvoa pitää korjata
naisten osalta, ja asioita, missä sitä pitää korjata
miesten osalta. Molempia täytyy hoitaa yhdessä eteenpäin.
Eduskunnan piskuinen miesverkosto, edustaja Uotila, muutamat
muut ovat täällä muun muassa tätä asiaa
pitäneet esillä jo pidemmän aikaa. Hyvä,
että tässä nyt sitten tulee pieniä parannuksia
lainsäädäntöön tältä osin.
Kiitos teille siitä. Koska tätä on hyvin
jo keskusteluissa kuvattu, en lähde sitä sen enempää sitten
toistamaan tässä omassa puheenvuorossani.
Mutta sen sijaan, arvoisa puhemies, haluaisin nostaa tässä esille
kuitenkin tälle asialle sukua olevan kysymyksen, joka liittyy
eettisiin asioihin ja vanhemmuuteen myöskin, elikkä kysymyksen
sijaissynnytyksistä. Eli kysymys on siitä, että jos
naisella on vaikkapa sairaus, mikä estää häntä synnyttämästä,
niin voisiko olla mahdollista käyttää sijaissynnyttäjää tällaisissa
ta- pauksissa, jos löytyy sijaissynnyttäjä,
joka on vapaaehtoisesti halukas siihen, ja viranomaisluvat voitaisiin
järjestää sille myöskin. Nykyinen
lainsäädäntöhän meillä tämän
valitettavasti kieltää, ja nyt tähän
tilanteeseen apua hakevat äidit joutuvat hakemaan apua
ulkomailta käytännössä sitten,
kuka mistäkin ja kuka milläkin tavalla. Eettisten
asioitten neuvottelukunta on tämän asian suhteen
kyllä toivonut, että asiassa mentäisiin eteenpäin,
ja moni muu taho, vaikkakaan tämä nyt ei varmastikaan
valtavan suurta joukkoa ihmisiä kosketa, mutta se on heille
kuitenkin hyvin tärkeä asia. Olen ymmärtänyt,
että hallitus ei kuitenkaan ole tuomassa esityksiä tässä asiassa eduskunnan
käsittelyyn. Kysymykseni kuuluu: miksi ei?
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Byrokratian purkutalkoot on saatu hyvin liikkeelle.
Kiitoksia ministeriölle tästä asiasta. Keskusta
jätti tästä pari viikkoa sitten oman
esityksensä: 101 toimenpidettä byrokratian purkamiseksi.
Tämä kyseinen isyyslakiesitys on todella hyvä esimerkki
siitä, miten me saamme purettua tätä turhaa
byrokratiaa.
Tässähän ei ole kyse mistään
muusta kuin ajantasaistamisesta ja asioiden eteenpäinviemisestä.
Ja nyt tämmöinen byrokratian purku tässä saadaan
tehtyä niin, että isyystunnustaminen tehdään
todellakin jo neuvolassa avoliittotilanteissa ja samalla sovitaan
myös huoltajuusasiat. Silloinhan sosiaalitoimen resursseja
pystytään siirtämään
niihin asioihin, mihin niitä todellisuudessa tarvitaan.
Kun sosiaalitoimistot ovat tällä hetkellä ehdottomasti
ylityöllistettyjä, joutuvat tekemään
kaikennäköisiä asioita, riitoja sopimaan ja
kaikkia muita kuvioita, niin nyt on hyvä, että tämmöiset
turhat paperiasiat voidaan jättää sieltä pois.
Lisäksi sosiaalipuolella on koko ajan pulaa rahasta, kuntasektorilla
on koko ajan valtavat säästötavoitteet,
valtionosuuksia joudutaan leikkaamaan ja näin poispäin,
joten on hienoa, että näitä saadaan liikkeelle.
Nyt vain odotan ja toivon sitä, että myös
muissa ministeriöissä ja muissa kuvioissa otettaisiin
aivan reilusti ja rohkeasti esille se, mitä muita vastaavia
asioita voitaisiin panna liikkeelle.
Toinen asia, minkä meinasin tässä ottaa
nytten esille, on sitten tasa-arvoasiat. Yleensä puhutaan
aina siitä, mikä on naisten rooli ja naisten kohtalo
näissä tasa-arvoasioissa. Minusta on hienoa se,
että nytten miesten asema oikeasti otetaan paremmin esille.
Miesten oikeus paranee tässä huomattavasti, ja
on aivan oikein, että miehet pystyvät saamaan
nämä isyysasiat ja isyystunnustukset liikkeelle
myös silloin, kun he sitä haluavat, vaikka nainen
ei haluaisikaan tätä isyyden tunnustamisasiaa
hoitaa.
Toinen asia sitten, mikä pitäisi minun mielestäni
ottaa esille näissä tasa-arvoasioissa, on miesten
rooli muun muassa huoltajuusriita-asioissa. Elikkä kun
nyt on hyvin saatu tasa-arvoasiat liikkeelle, niin huoltajuusriidoissa
liian usein on tilanne se, että näissä tapauksissa
lapsi tuomitaan äidille hoidettavaksi. Tänä päivänä kuitenkin
isien rooli on kehittynyt huomattavasti ja isät ovat entistä valmiimpia
huolehtimaan lapsista aivan tasa-arvoisesti naisten kanssa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Itse käsiteltävän
asian ulkopuolelta on sanottava, että haluan esittää saman
kysymyksen, minkä edustaja Kaikkonen esitti, että miksi
sijaissynnyttäjä-asiaa ei ole nostettu esille.
Siinä on ehdottomasti kysymys myöskin tasa-arvosta,
tasa-arvoisesta oikeudesta saada lapsia huolimatta siitä,
onko siihen olemassa näitä omia mahdollisuuksia
vai ei.
Mutta sitten itse asiasta. Tietysti lakiesitys on äärimmäisen
hyvä. Siinä on yksi asia, jota minä ihmettelen,
ja se on tämä, että takautuvan kanneoikeuden
perusteella vahvistettuun perhesuhteeseen liittyvää perintöoikeutta
ei kuitenkaan ole, jos perittävä on kuollut ennen
kuin kanne tuli vireille. Tänä päivänä ehkä ei
ole enää niin paljon lehtolapsia olemassa kuin
Suomi-filmeissä oli, mutta heitäkin on. Ja nimenomaisesti
tällaisissa tapauksissa, jos sitten on tämä isä,
jonka periaatteessa äiti tietää ja isä tietää ja
lapsikin tietää mutta yhteisö ei sitä myönnä,
olisi kyllä erittäin hyvä asia, että tuo
kanne voitaisiin laittaa vireille senkin jälkeen, kun mahdollinen
tai oletettu isä on jo kuollut, koska siihen tänä päivänä on
mahdollisuuksia. Ei välttämättä edes
aina tarvita haudan avaamista siihen, kun voidaan dna-testeillä selvittää,
kuka isä on ja kuka ei.
Sitten täällä tuli erittäin
hyvä asia esille. Myöskin puhuttiin ja mentiin
tänne kuntauudistuspuolelle ja sote-puolelle, ja minä todellakin toivon,
että nyt tämä lakiesitys on tukena sille, että kun
me puhumme sote-asioista, niin saamme sinne mukaan lähipalvelulain,
joka takaisi sen, että neuvola pysyy jokaisessa kunnassa
ja jokaisessa vähän suuremmassa kylässä niin
kuin tänä päivänä.
Se tulee helpottamaan tämän lain toimeenpanoa
ja sitä, että tämä laki pystytään viemään
läpi. Sinänsä lakiesitys on erittäin
hyvä ja kannatettava, ja se on askel kohti 2000-lukua.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä isyyslain uudistaminen
eli isyyden määräytymistä koskevan
lainsäädännön päivitys
on todellakin tarpeen, tasa-arvon edistämistä,
siitä me puhumme tässäkin salissa hyvin
usein, ja ne konkreettiset toimenpiteet, niitä tietysti
haetaan. Ja tällä nyt sitten parannetaan isien
asemaa ja lasten asemaa, mikä on hyvä asia.
Isät ovat aina heikommilla. Näitä yhteydenottoja
me saamme itse kukin aina silloin tällöin niin
avioeroprosessien yhteydessä lasten huoltajuuteen liittyen
kuin sitten myös avoliitto- tai näissä muissa
tapauksissa. Lapsella on oikeus sekä äitiin että isään,
se ensisijainen oikeus, mutta myös isällä on
oikeus tavata niitä omia lapsiaan, saada se oikeus siihen
oman lapsensa tunnustamiseen.
Arvoisa ministeri, kysyisin nyt tästä lainsäädännöstä sellaisen
asian, että onko tämä uusi isyyslaki
nyt sitten sovellettavissa tämän lain vahvistamisen
jälkeen syntyvien lapsien osalta vai voidaanko sitä soveltaa
myös takautuvasti eli niihin lapsiin, joita tämä nyt
jo tällä hetkellä koskettaa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eerola nosti tuossa tämän
vieraannuttamisasian, ja siitähän on tehty lakialoitteitakin
peräti kaksin kappalein. Kysyisin yksinkertaisesti, voisiko
nämä lakialoitteet käsitellä nyt
tämän asian yhteydessä, koska kyse on
kuitenkin merkittävästä asiasta ja nimenomaan
lapsien asemaa parantavasta asiasta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan myös itse kiittää ministeri
Henrikssonia tästä erittäin hyvästä lakiesityksestä.
Mutta puuttuisin tässä nyt yhteen kysymykseen,
johonka viittasin tuossa omassa puheenvuorossanikin. Se oli se,
että kun tämä isyyden tunnustaminen sekä yhteishuollosta
sopiminen on nyt mahdollista tehdä äitiysneuvolakäyntien
yhteydessä, niin tämä tulee tietenkin
vaatimaan meidän kätilöiltä ja
meidän terveydenhuollon ihmisiltä osaamisen lisäämistä ja
nimenomaan sosiaalityöhön liittyvää osaamista.
Olisin kysynyt, mitenkä tullaan varmistamaan se, että meidän
neuvoloissa olevat työntekijät saavat tämän
osaamisen ja tavallaan sitä kautta varmistetaan, että se
pätevyys, joka tähänkin tehtävään
joka tapauksessa tarvitaan, tulee tehtyä oikein, ettei
kukaan näistä — ei äiti, isä eikä lapsi — tunne,
että näitten prosessien takia heidän
oikeusturvansa tulee heikkenemään. Ja sitten toisaalta:
miten tässä yhteydessä turvataan se kiinnekohta
ja yhteys sitten meidän sosiaalipuolen muihin palveluihin,
lastenvalvojaan ja muihin toimintoihin?
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! En ole tätä tekstiä kovin
tarkasti lukenut, mutta ehkä esittämäni
asiat ovat oikein. Oikeusministeri korjaa.
Esityksessä ehdotetaan vuodesta 76 voimassa olleen
isyyslain ajanmukaistamista.
Suomessa syntyy vuosittain noin 60 000 lasta. Vuonna
75 lähes 90 prosenttia syntyi vanhem-pien ollessa avioliitossa.
Avioliiton ulkopuolella syntyi vain 10 prosenttia lapsista. Vastaavasti vuonna
2013 avioliitossa syntyi enää 60 prosenttia. Mutta
lapsella on oikeus, mikäli mahdollista, syntymästään
lähtien tuntea molemmat vanhempansa riippumatta siitä,
millaisiin perheolosuhteisiin hän syntyy. Tämä on
hyvä pointti.
Isyyden voi selvissä tapauksissa vahvistaa ennen lapsen
syntymää äitiysneuvolakäynnillä, mikä tämäkin
tuo joustoa. Tunnustaminen ennen lapsen syntymää olisi
siten mahdollista vain ongelmattomissa tapauksissa.
Nyt tulee myös mahdollisuus tunnustaa isyys lapsen
kuoleman jälkeen niissä tapauksissa, missä lapsi
on kuollut niin pian syntymän jälkeen, ettei tunnustamislausumaa
ole ehditty tehdä.
Tähän saakka lastenvalvojien velvollisuus
selvittää isyys on päättynyt
15 vuoden iässä. Nyt tämä laajennettaisiin
alle 18-vuotiaisiin.
Oikeusgeneettisissä isyystutkimuksissa verinäytteiden
ottamisen sijasta ryhdyttäisiin pääsääntöisesti
käyttämään suun limakalvolta
otettavia solunäytteitä. Onko tämä yhtä luotettava
kuin verinäytteen otto? Siksi varmaan jätetään
mahdollisuus tähän verinäytteen ottamiseen.
Muutosta tuo myös se, että äidin
oikeus vastustaa isyyden selvittämistä poistetaan.
Esityksen mukaan lapsille, jotka ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella
ennen nykyisen isyyslain voimaantuloa, annetaan kanneoikeus isyyden
vahvistamiseksi isyyslain voimaanpanolaissa asetetusta siirtymäajasta
riippumatta. Tä-mä on lapsen kannalta erittäin
hyvä asia.
Sitten vielä yksi tämmöinen yksityiskohta:
perintöoikeuden rajoittaminen, kun isyys vahvistetaan kanteella.
Luen hallituksen esityksestä suoraan: "Jos perittävä on
elossa, kun kanne nostetaan, on perintöoikeuden laajuutta
harkittaessa otettava huomioon, että perittävä on
aikaisemmin saattanut antaa ennakkoperintöjä,
tehdä muita lahjoituksia tai muutoin järjestellä omaisuutensa
siirtymistä seuraavalle sukupolvelle. Sen, joka takautuvan
lainsäädännön avulla on saanut isyyden
vahvistetuksi, ei tule voida rikkoa näitä järjestelyjä.
Sen vuoksi, jos säädetään, että isyyden
vahvistuttaminen tuottaa näissä tapauksissa perintöoikeuden,
perintöoikeutta on rajoitettava siten, ettei se sisällä oikeutta
vaatia mainitunkaltaisten luovutusten lisäämistä jäämistöön."
Arvoisa puhemies! Kiitoksia oikeusministerille, ja voin sanoa,
että tästä on hyvä jatkaa, täällä on
kyllä näitä parannuksia hyvinkin paljon.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia. — Nyt annetaan tämän lähetekeskustelun loppuun
ministerille mahdollisuus kommentoida puheenvuoroja. Tavoitellaan
tiivistä esiintymistapaa 3 minuutissa. — Olkaa
hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Kiitos, arvoisa puhemies! Kiitos erittäin hyvästä keskustelusta
ja myönteisestä palautteesta. On äärimmäisen
hienoa, että voidaan tästä esityksestä olla
niin yksimielisiä, että se on hyvä esitys,
se istuu tähän päivään,
ja tätä monet ovat odottaneet tässä talossa.
Moni on tehnyt tämän eteen työtä jo
monta vuotta.
Keskeistä on juuri se, mihin moni edustaja on kiinnittänyt
huomionsa, elikkä nyt on kyse lapsen oikeuden vahvistamisesta,
lapsen oikeudesta saada tietää, ketkä hänen
biologiset vanhempansa ovat, ja näin ollen tässä tehdään
nyt merkittäviä edistysaskeleita.
Muutama huomio näistä esitetyistä kysymyksistä.
Tässä tuli esille puheenvuorossa, että minkä takia
meillä on niin vanhanaikainen ajatus siitä, että avioliitto
on tavallaan se, joka määrittelee, onko isä aviomies
vai ei. No, tähän mennessä tilanne nyt
on se Suomessa, että avoliitto on edelleen kahden henkilön
tosiasiallinen suhde, jolla ei ole tarkkaa alkamis- tai päättymishetkeä. Avioliitolla
on tarkka alkamisaika. Avoliitto ei toisin sanoen käy luotettavasti
ilmi meidän väestötietorekisterijärjestelmästämme,
mihin nykyisen isyysolettaman tiedot perustuvat. Tämä on
osoittautunut hyvin toimivaksi systeemiksi. Kahden henkilön
asumistiedoista ei voi vielä tehdä luotettavaa
johtopäätöstä yhdelle asuinkumppanille
syntyvän lapsen vanhemmuudesta, se on nyt aivan selvä asia,
ja tästä syystä isyyden vahvistaminen
tulee edellyttämään jatkossakin osapuolten
omaa aktiivisuutta.
Sitten oli kysymys tästä perintöoikeudesta. Ennen
nykyisen isyyslain voimaantuloa avioliiton ulkopuolella syntyneet
lapset saavat siis esityksen mukaan perintöoikeuden isän
puoleisen perittävän jälkeen. Mutta tämä perintöoikeus
on kuitenkin rajattu vain niihin tapauksiin, joissa isän
puoleinen perittävä on ollut elossa silloin, kun
se kanne, jonka seurauksena isyys vahvistetaan, on laitettu vireille.
Tämä on sen takia, että muu ratkaisu
tarkoittaisi, varovaistenkin arvioiden mukaan, useiden satojen jo
toimitettujen perinnönjakojen peräyttämistä ja
toimittamista uudelleen, ja tätä ei olla pidetty
mahdollisena eikä järkevänä.
Jos perittävä oli kanteen vireillepanoaikana elossa,
lähtökohtana on, että lapsen perintöoikeus
on sama kuin muillakin rintaperillisillä, ellei perittävä ole
rajannut sitä eläessään esimerkiksi
testamentilla tai muilla oikeustoimilla.
Sitten tässä on kysytty äitiyttä koskevasta
työryhmästä. Se työ on vireillä,
sitä tehdään tiiviisti nyt oikeusministeriössä,
ja tavoite on edelleen se, että työryhmä saa
työnsä valmiiksi lokakuun loppuun mennessä,
jotta me saamme hallituksen esityksen vielä tämän
vuoden puolella. Siihen pyritään.
Sitten edustaja Tolvanen muun muassa kyseli kuolleelta otettavasta
näytteestä. On mahdollista vainajasta ottaa näyte,
mutta ei haudatusta vainajasta. Tähän ollaan päädytty
sen takia, että haluamme kunnioittaa hautarauhaa.
Sitten oli vielä kyse sijaissynnytyksistä.
No, se ei liity tähän esitykseen. Siinä on
tilanne se, että kun oikeusministeriö pyysi lausuntoja
tästä asiasta, niin lausuntopalaute oli hyvin
hajanaista. Muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja, jos
muistan oikein, myös STM ja moni muu taho olivat sitä mieltä,
että ei pitäisi mennä siihen järjestelmään.
Muutamat muut olivat toista mieltä. Minun mielestäni
tämä on asia, josta meidän kannattaa
keskustella ja kannattaa myös miettiä, onko aika
esimerkiksi seuraavalla hallituskaudella lähteä säätämään
sijaissynnytyksistä. Siinä on puolensa ja toisensa.
On hyviä perusteluita sen puolesta, mutta on myös
perusteluja sitä vastaan.
Sitten vielä tästä voimaantulosta.
Tätä lakia sovelletaan myös silloin,
kun lapsi on syntynyt ennen tämän lain voimaantuloa,
jollei toisin säädetä. Niitä kohtia,
jotka eivät tule kysymykseen, on hallituksen esityksessä kyllä kuvattu.
Lapsen huolto ja tapaamisoikeus ei liity nyt tähän
isyyslakipakettiin, vaan se on eri asia. Se on sitten lakivaliokunnan
asia ottaa kantaa siihen, mitkä aloitteet yhdistetään
tähän isyyslakipakettiin, kun valiokunta tämän
asian käsittelee.
Kaiken kaikkiaan erittäin tervetullut keskustelu, erittäin
kiva kuulla, että suurin osa on hyvin tyytyväisiä,
ja minä luulen kanssa, että suuri osa suomalaisista
on hyvin tyytyväisiä tähän.
Nyt tehdään merkittävä askel
eteenpäin lapsen perusoikeuksien puolesta ja myös
molempien vanhempien etujen puolesta. — Kiitos.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että avoliiton
ja avioliiton yhtäläinen kohtelu ei ole mahdollista
sen takia, että toisessa on tarkka alkamis- ja päättymisaika
mutta toisessa ei. Näinhän ei ole. Avioliitossa
kyllä on alkamis- ja päättymisaika mutta
päättymisajan suhteen on aikamoista liukumaa,
kuten esityskin rivien välistä toteaa. Esimerkiksi
kahden vuoden asumiseropykälä käytännössä tarkoittaa
sitä, että ihmiset saattavat asua erillään,
vaikka ovat muodollisesti edelleen avioliitossa. Syntyykö vauvoja
tuona aikana sitten vai ei ja kenen kanssa, se vaihtelee sitten
tilanteesta riippuen. On myös mahdollista, että henkilöllä on
uusi parisuhde toisen ihmisen kanssa jo samaan aikaan, kun hän
on asumiserossa avioliitossa toisen henkilön kanssa.
Toisaalta avoliitossa on olemassa hyvinkin eksaktit asumistiedot.
On olemassa tietty ajanjakso, jolloinka ihmisillä on sama
osoite väestötietorekisterissä, ja se
alkaa tiettynä päivänä ja päättyy
tiettynä päivänä, joten jos
halutaan mennä kirjan mukaan, niin sieltäkin tarkat
alkamis- ja päättymispäivät
löytyvät. Mutta ylipäätään
vetoaminen näissä asioissa tarkkoihin alkamis-
ja päättymispäiviin on sen takia kummallista,
että vauvojen teolla ei ole tarkkoja alkamis- ja päättymispäiviä vaan
siinä joudutaan vetämään arvion pohjalta
aika paljonkin. Tässä suhteessa minun mielestäni
sellainen ratkaisu, jossa kaikkien vanhempien ja perheiden osalta
mentäisiin neuvolakäytäntöön
silloin, kun yhteisymmärrys vanhempien osallisuudesta löytyy,
olisi järkevä ja meidän aikaamme sopiva
käytäntö.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olisin uudistanut kysymykseni tästä neuvolatyöntekijöitten
elikkä meidän kätilöiden ja terveydenhuollon
henkilöstön kouluttamisesta, koska se on oikeastaan
edellytys tälle koko prosessin toimivuudelle. Sen takia
uudistan tämän kysymykseni ministerille.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri erittäin tiiviisti vastaa esitettyyn kysymykseen.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Hyvin tiiviisti. — Sen takia tässä on
riittävän pitkä siirtymäaika,
että me haluamme panostaa juuri tähän
koulutuspuoleen. Se tehdään yhteistyössä STM:n
ja kuntapuolen toimijoiden kanssa.
Keskustelu päättyi.