4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vakuutusoikeuslain
muuttamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Vakuutusoikeusprosessiin
on pitkään toivottu eräitä parannuksia.
Pääministeri Kataisen hallitusohjelmassa kirjattiin
tästä syystä, että asianosaisjulkisuutta
vakuutusoikeuden käsittelyssä parannetaan.
Keskeisimmät tavoitteet hallituksen esityksessä vakuutusoikeuslain
muuttamisesta ovat prosessin avoimuuden lisääminen
ja viivytyksettömän käsittelyn turvaaminen.
Esitys pitää myös sisällään
paljon prosessin sujumista edistäviä ehdotuksia
ja on tarpeellinen sekä sosiaaliturva-asioiden oikeusturvan
toteutumisen johdosta että myös valtiontalouden
kannalta.
Ratkaisukokoonpanojen keventäminen nopeuttaisi asian
käsittelyä ja lyhentäisi käsittely-aikoja.
Lisäksi lainkäyttöhenkilökunnalle
jäisi enemmän aikaa keskittyä vaativien
asioiden käsittelyyn, mikä puolestaan mahdollistaisi
päätösten laadun parantamisen. Tästä syystä esityksessä ehdotetaan,
että määrätyissä asioissa
vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanoja kevennettäisiin luomalla
nykyisten kolmi- ja viisijäsenisten kokoonpanojen rinnalle
yhden tuomarin kokoonpano sekä yhden tuomarin ja lääkärijäsenen muodostama
kokoonpano.
Lisäksi ehdotetaan, että lainkäyttöasioita
ei olisi välttämätöntä ratkaista
muodollisessa istunnossa, jossa kaikki ratkaisukokoonpanon jäsenet ovat
samanaikaisesti läsnä, mikäli kaikki
jäsenet olisivat kirjallisessa menettelyssä olleet
ratkaisusta yksimielisiä. Muodollisista istunnoista luopuminen
nopeuttaisi yksimielisten asioiden käsittelyä.
Se myös poistaisi nykyisessä prosessissa todetun
epäkohdan siitä, että kirjallisessa prosessissa
asiasta lausunut lääkärijäsen
taikka intressijäsen ei aina ole ollut sama kuin asian
ratkaissut jäsen. Virkavastuu selkiintyisi, ja ratkai-sumenettely
tulisi läpinäkyvämmäksi. Lisäksi käytettävissä olevia
resursseja voitaisiin kohdentaa entistä paremmin vaativien
asioiden käsittelyyn.
Edelleen lakiin ehdotetaan lisättäväksi
säännökset lisäselvityksen rajoittamisesta
ratkaisupäivään, mikä sekä selkeyttäisi
että nopeuttaisi asioiden käsittelyä.
Lakiin tulisi myös säännökset
vakuutusoikeuden velvollisuudesta antaa muutoksenhakijalle tiedot
asian vireilletulosta, arvioidusta käsittelyajasta, kirjallisen
ja suullisen selvityksen huomioon ottamisesta sekä ohjeista
lisäselvityksen toimittamiseksi. Lakiin ehdotetaan myös
selkeämpi säännös siitä,
että yksityisellä asianosaisella on mahdollisuus
pyytää suullisen käsittelyn toimittamista
vakuutusoi-keudessa hallintolainkäyttölaissa säädetyllä tavalla.
Nämä lisäisivät vuorovaikutteisuutta
ja käsittelyn avoimuutta.
Oikeusturvan toteutumisen ja myös taloudellisten syiden
johdosta on perusteltua pysyä järjestelmässä,
jossa vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanoon lääketieteellisissä asioissa
kuuluu lääkärijäsen. Tämä lisää ratkaisujen
oikeusvarmuutta, kun ratkaisukokoonpanon jäsenet voivat keskustella
ratkaisuun vaikuttavista lainopillisista ja lääketieteellisistä seikoista
keskenään.
Värderade talman! I propositionen föreslås
det att en ordinarie överläkartjänst
inrättas vid försäkringsdomstolen. Överläkaren
ska verka som en läkarledamot, och till överläkarens
uppgifter hör också att följa högsta
domstolens beslutspraxis och att utveckla försäkringsdomstolens medicinska
bedömningsförfarande.
Vakuutusoikeuden lääkärivarajäsenen
nimike ehdotetaan muutettavaksi vakuutusoikeuden asiantuntijalääkäriksi.
Asiantuntijalääkäreiltä olisi mahdollista
pyytää asianosaisjulkisia asiantuntijalääkärilausuntoja
vastaavalla tavalla kuin aikaisemmin on pyydetty lääkärivarajäseniltä.
Asiantuntijalääkärilausuntojen määrää tulisi
myös lisätä verrattuna aikaisempaan,
koska niiden kautta lääketieteellinen arviointimenettely
tulee avoimemmaksi.
Arvoisa puhemies! Lääkärijäsenten
ja asiantuntijalääkäreiden nimittämismenettelyä ehdotetaan
muutettavaksi muun maussa siten, että se perustuisi avoimeen
hakuun. Lisäksi vakuutusoikeuden lääkärijäsenten,
asiantuntijalääkäreiden sekä muiden
sivutoimisten jäsenten nimittämiseen ehdotetaan
liitettäväksi sidonnaisuuksien ilmoittamismenettely
siten kuin tuomareiden nimittämisestä annetussa
laissa on säädetty. Nämä uudistukset
lisäisivät myös avoimuutta ja vaikuttaisivat
siihen, miltä vakuutusoikeuden jäsenistön
puolueettomuus ja riippumattomuus näyttää ulospäin.
Sotilastapaturma-asioiden ratkaisukokoonpanon osalta ehdotetaan,
että työnantajatahon sivutoiminen jäsen
määrättäisiin jatkossa puolustusministeriön
ehdotuksesta. Tämä ehdotus lisäisi ratkaisukokoonpanon
asiantuntemusta sotilaallisista palvelusolosuhteista ja vaikuttaisi
siten parantavasti oikeusvarmuuteen.
Ihan viimeiseksi: Lisäksi lakiin ehdotetaan eräitä muita
vähäisiä tarkistuksia, kuten tutkintouudistukseen
perustuvaa kelpoisuusvaatimuksen tarkennusta sekä täysistunnon
kokoonpanon supistamista niin, että siihen jatkossa enää kuuluisivat
määräaikaisessa virkasuhteessa olevat vakuutusoikeustuomarit.
Laki ehdotetaan tulemaan voimaan noin kolmen kuukauden kuluttua
sen hyväksymisestä ja vahvistamisesta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tätä lakiuudistusta
ovat monet odottaneet, sillä lukuisa on se joukko, joka
on joutunut mielestään vakuutusoikeuden mielivallan
kohteeksi eikä aina perusteettomasti. Nykyisin voimassa olevasta
laista puuttuu läpinäkyvyys miltei tyystin. Tämä esitys
parantaa kansalaisen oikeusturvaa ainakin siltä osin.
Syvältä sydämestäni toivon,
että tämän lain myötä oikeudenmukaisuus
toteutuu myös tällä saralla niin hyvin
kuin se vain on mahdollista. Valitettavasti sitä kuitenkin
sopii epäillä jatkuvasti. Parasta tässä lakiehdotuksessa
on sen 16 §, joka mahdollistaa yksittäisen
asianosaisen suullisen käsittelyn hänen pyynnöstään.
Lainaus:
"Asian käsittely vakuutusoikeudessa
Asian käsittelyssä vakuutusoikeudessa sovelletaan
hallintolainkäyttölakia, jollei erikseen toisin
säädetä.
Yksityisellä asianosaisella on oikeus pyytää suullisen
käsittelyn toimittamista vakuutusoi-keudessa. Mitä hallintolainkäyttölain
38 §:ssä säädetään
suullisen käsittelyn toimittamisesta yksityisen asianomaisen
pyynnöstä hallinto-oikeudessa, koskee suullisen
käsittelyn toimittamista vakuutusoikeudessa."
Toivon, että tämän uusitun lain käyttöönottoa ja
sen toteuttamista varten asetetaan seurantaryhmä vähintään
kahdeksi vuodeksi. Vasta silloin on mahdollista nähdä,
ovatko syvälle urautuneet mielivaltaiset käytännöt
ja ratkaisut poisopittu vakuutusoikeudessa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
useampia merkittäviä muutoksia, joiden avulla
vakuutusoikeuden käsittelyaikoja on tarkoitus lyhentää.
Kansalaisten kannalta on kohtuutonta, että nykyisin muutoksenhakija
joutuu odottamaan ratkaisua esimerkiksi toimeentuloturvaa koskevassa
asiassa jopa vuoden. Samalla muutoksenhakijan tiedonsaantia omassa
asiassaan, muun muassa lääketieteellisessä arvioinnissa,
on tarkoitus parantaa. Lisäksi ulkopuoliselta asiantuntijalta
pyydettäisiin lausuntoja nykyistä useammin ja
muutoksenhakijat saisivat nämä lausunnot käyttöönsä. Kaikki
nämä muutokset parantavat muutoksenhakijoiden
oikeusturvaa ja ovat siksi erittäin kannatettavia. Lisäksi
myönteistä on se, että vakuutusoikeuden
lääkärin ja asiantuntijalääkäreiden nimittämisessä noudatettaisiin
jatkossa avointa hakumenettelyä. Nykyisinhän sosiaali-
ja terveysministeriö tekee oikeusministeriölle
esityksen lääkärijäsenistä.
Yhteenvetona voikin todeta, että tämä lakiesitys
tulee varmasti parantamaan kansalaisten luottamusta vakuutusoikeuden
toimintaa kohtaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen, että tämä asia
on nyt tässä pisteessä, että tästä on
tehty lakiesitys. Kun tulin eduskuntaan vuoden 2011 vaalien jälkeen,
kysyin silloiselta ministeri Risikolta, mitä ihmettä tälle
asialle voitaisiin tehdä, miten tähän
asiaan voitaisiin puuttua. Hän ohjeisti minua ja sanoi, että tee
siitä ensin kirjallinen kysymys ja sen jälkeen
lakialoite, ja näin meneteltiin. Kirjallisia kysymyksiä tuli
muutama, lakialoitteita ehkä yksi.
Tässä nyt esillä olevassa asiassa
on hyviä asioita, vähän keskeneräiseksi
jääneitä asioita ja sitten vähän
huonompia asioita minun mielestäni.
Ensimmäinen vähän huonompi asia on
se, että nykyisen kolmi- ja viisijäsenisen kokoonpanon rinnalle
on tulossa yhden tuomarin kokoonpano tai yhden tuomarin ja lääkärijäsenen
muodostama kokoonpano. Minusta silloin, kun päätetään näin
isoista asioista, ihmisen loppuelämästä vakuutusoikeuden
kannalta, yhden ihmisen päätös tuntuu
aika lailla hurjalta, jos yksi ihminen pystyy päättämään,
mikä se tulevaisuus tulee olemaan.
Edelleen pidän heikennyksenä sitä,
että lisäselvitysten antaminen rajoitetaan ratkaisupäivään.
Tämä ihan sen takia, että jos ajatellaan
ihan tätä maallista oikeudenkäyntiä,
niin yleensä siinä oikeudenkäynnissä sitten
tulee esille sellaisia asioita, mitä halutaan vielä seuraavassa
asteessa muuttaa tai tuoda esille, mitä ei ole huomattu
kertoa ensimmäisessä vaiheessa. Nyt jos ratkaisupäivään
pannaan piste, että sitten ei saa enää tuoda
sinne lisäasioita, jotka voisivat vaikuttaa lopputulokseen,
niin pidän tätä huojennuksena siitäkin
huolimatta, että nyt sitten säädetään
ihan oikein se, että asianosaiselle pitää antaa
kaikki tiedot, joita tätä ratkaisua tehdessä tarvittaisiin. Sinänsä kummallista,
tämänhän pitäisi olla itsestään
selvä asia, että ihmiselle pitää antaa
ne tiedot.
Erittäin hyvää on se, että lakiin
kirjataan nyt selkeästi se, että asianosaisella
on oikeus suulliseen käsittelyyn, mikäli hän
sellaista haluaa. Hyvin usein tuo suullinen käsittely on
huomattavasti parempi kuin se, että pyöritellään
pelkästään papereita.
Mutta se, mikä tässä on tietysti
vieläkin hyvä, on, että vakuutusoikeuteen
ehdotetaan perustettavaksi vakinainen ylilääkärin
virka ja vakuutusoikeuden lääkärivarajäsenen
nimike ehdotetaan muutettavaksi vakuutusoikeuden asiantuntijalääkäriksi.
Nuo nimikkeet ovat nimikkeitä, mutta asiantuntijalääkäreillä olisi
mahdollista pyytää asianosaisjulkisia asiantuntijalääkärilausuntoja. No,
tämä nyt ehdottomasti pitää olla,
että näitä lääkärilausuntoja
saa sinne, mutta olisin odottanut, että tässä olisi
ollut kirjaus siitä, että niitä lääkäreitä,
jotka ovat aikaisemmin nähneet kyseisen potilaan tai henkilön,
voitaisiin kuulla eikä nonsaleerattaisi heidän
antamiaan päätöksiä esimerkiksi
eläkejärjestelyistä. Jos hoitava lääkäri on
sitä mieltä, että ihminen ei kykene töihin,
niin kyllä sillekin pitäisi antaa jonkinlainen
arvo.
Se, missä tämä nyt jäi ehdottomasti
puolitiehen, vaikka näitä nimikkeitä lisättiin
ja tuli asiantuntijalääkäreitä ja
muita, on, että vieläkään vakuutuslääkäreiltä ei
vaadita lääkärinlausuntoa kunnian ja
omantunnon kautta vakuutettuna. Jos tämä kunnian
ja omantunnon kautta vakuutettaisiin, jos he vakuuttaisivat nämä lääkärinlausunnot,
se tarkoittaisi sitä, että heidän olisi
nähtävä potilas. Mutta jos ei tarvitse
vakuuttaa kunnian ja omantunnon kautta, niin silloin voidaan katsoa periaatteessa
toisarvoisia tekijöitä, jotka eivät vaikuta
kyseisen henkilön terveydentilaan. Toki jos ihmisellä on
kaksi jalkaa poikki, niin hän saattaa tehdä muita
töitä paitsi juosta, mutta silloin kyllä pitäisi
nähdä tämä ihminen ja pystyä tekemään
se päätös sillä tavalla, että se
lääkäri, joka potilaasta lausunnon kirjoittaa,
on nähnyt potilaan.
Mutta kaikkinensa on hyvä, että tämä asia
on tullut esille, hyvä että on nähty,
että tässä asiassa on korjaamisen varaa,
ja silloin jos saadaan edes ensimmäinen sivu käännettyä,
niin on toiveissa, että se toinenkin sivu kääntyisi
joskus.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasen ja varmaan useamman muun kollegan
tavoin itsekin olen asian nostanut — ensimmäisen
kerran varmaan vuonna 2012 — esille. Silloin teimme edustaja
Rajamäen ja edustaja Kiljusen kanssa keskustelualoitteen
suomalaisen vakuutusoikeuslain ja -järjestelmän
toimivuudesta. Koskaan tätä keskustelualoitetta
ei kuitenkaan sitten toteutettu salissa — teimme sen myöhemmin
muutaman kerran uudelleenkin. Mutta olen iloinen, että nyt
tänään asiasta voimme keskustella tässäkin
salissa. Totesin tuolloin, että kansalaiskeskustelu ja
julkisesti ilmaistu huoli vaatisi kansanedustajia tarkastelemaan
vakuutusoikeuden toimintaa säätelevän
lain toimivuutta ja ajanmukaisuutta, ja nythän meillä on
siihen oivallinen tilaisuus ja mahdollisuus. Kiitos tästä sekä ministeri
Henrikssonille että myöskin ministeri Risikolle,
joka on omalta osaltaan ollut asiassa aktiivinen.
Minusta tuntuu siltä, että esityksessä on
muutoksia, jotka ovat oikeaan suuntaan — toki osaan muutoksista
syyt lienevät ehkä ennemminkin taloudellisia — mutta
kuitenkin suurin muutostarve on se, että meidän
tulee pystyä lisäämään
kansalaistemme oikeudentuntoa, oikeustajua. Minusta itsestäni
on tuntunut vaikealta ymmärtää sitä,
että hoitavat lääkärit antavat
jollain tavalla vääriä lausuntoja, ainakin
vakuutusoikeuden asiantuntijalääkäreiden
näkemykseen viitaten. Minusta pitäisi olla selvää,
että jos hoitavan lääkärin ja
vakuutuslääkärin arviot ovat keskenään
ristiriidassa, tulee siitä seuraavien toimien olla muutoksenhakijan
kannalta oikeudenmukaisia ja prosessien läpinäkyviä.
Tässä esityksessä pohditaan ulkopuolisen
asiantuntijalääkärijärjestelmän
etuja ja haittoja ja päädytään
sitten siihen, että lisätään
käyttöä, mutta ei siirrytä ulkopuoliseen
asiantuntijalääkärijärjestelmään.
Tällaisen ulkopuolisen asiantuntijalääkärin
etuna voisi kuitenkin olla se alakohtainen asiantuntijuus. Esimerkiksi
onnettomuudesta seuranneet aivovammat ovat vaikeusasteeltaan sellaisia,
että asiantuntijalääkärin erikoisalan
tulisi olla juuri neurologia. Ja esimerkiksi aivovamma on sellainen
vamma, josta saattaa seurata vasta huomattavasti onnettomuutta myöhemmin
oireita, jotka sitten pitäisi pystyä tulkitsemaan
juuri siihen onnettomuuteen liittyviksi — tällaisista
tapauksista ainakin itse olen saanut paljon palautetta. Nykyisin
on käytetty ainoastaan 15 kertaa ulkopuolista asiantuntijaa.
Minusta onkin syytä kysyä, olisiko tarvetta käyttää useamminkin.
No, toki nyt sitten tämän lakiesityksen myötä näin
varmasti tulee käymäänkin. Se, että lisätään
ulkopuolisen käyttöä, mahdollistaa myöskin
sen, että nämä lausunnot tulevat julkisiksi
asianosaiselle, ja tämähän tietenkin
lisää sitä avoimuutta.
Täytyy muistaa, että kyse on aina yksittäisen henkilön
elämästä ja isosta henkilökohtaisesta kriisistä.
Jos oman asian käsittelyssä vaivaa epätietoisuus
ja epäluottamuskin ja tunne epäoikeudenmukaisuudesta,
niin kyllä se katkeroittaa ihmisen ja vie uskon järjestelmään.
Sellaiseen meillä ei ole varaa. Pitkät käsittelyajat,
hakemusten hylkääminen ja monimutkainen valitustie voivat
johtaa pahimmassa tapauksessa tilanteeseen, jossa kuntoutuminen
viivästyy, pahoinvointi kasvaa ja taloudelliset vaikeudet
syvenevät. Ongelmista johtuvat inhimilliset menetykset ovat
yksilölle korvaamattomia tilanteessa, jossa hän
ei sairauden tai vamman vuoksi pysty huolehtimaan elatuksestaan.
Kyse ei siis niinkään ole päätöksen
sisällöstä, sillä jokainen meistä ymmärtää sen,
että väkisinkin tulee myöskin kielteisiä päätöksiä,
vaan enemmänkin kyse on siitä tavasta, jolla päätöksiä tehdään.
Merkityksetöntä ei myöskään
ole se, miten ihmisen käy tämän kielteisen
päätöksen jälkeen, joten myös
näihin jatkoprosesseihin on syytä kiinnittää huomiota.
Toivon, että kun asia nyt lähtee valiokuntaan, niin
siellä asiaa käsitellään perusteellisesti
ja punnitaan ja harkitaan monelta eri kannalta. Ihmiset odottavat nyt meiltä ja
eduskunnalta oikeutta ja heidän oikeustajunsa toteutumista.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin vakuutusoikeuden päätöksistä on
tullut kansalaispalautetta ja ennen kaikkea siitä, että nämä vakuutusoikeuden
lääkärit eivät ole samalla linjalla
hoitavan lääkärin kanssa tästä päätöksestä.
Minä muistelen, että viime kaudella lakivaliokunnassa
näistä samoista asioista käytiin keskustelua.
Tässä nyt on paikallaan kiittää hallitusta
siitä, että se on reagoinut tähän
kansalaispalautteeseen vakuutusoikeuden ongelmista. Ja myös
minä olen saanut palautetta kansalaisilta, jotka ovat purkaneet
pettymystään vakuutusoi-keuden toiminnasta. Kansalaispalautteet
liittyvät usein koettuun pettymykseen vakuutusoikeuden
päätöksestä tai siihen, että päätöksenteko
venyy kohtuuttoman pitkäksi.
Esitetyn uudistuksen tavoitteena on nopeuttaa ja joustavoittaa
asioiden käsittelyä vakuutusoi-keudessa, lisätä toiminnan
avoimuutta, millä varmistetaan oikeusvarmuuden säilyminen
korkealla tasolla. Kaikki nämä ovat kannatettavia
tavoitteita, ja uskon, että tämä eduskuntaan
nyt tuotu esitys palvelee näitä tavoitteita. On
tärkeää ymmärtää,
että etuushakemusten pitkät käsittely-ajat
eläke-, vakuutus-, sosiaaliturvajärjestelmissä ovat
suuria epäkohtia kansalaisten kannalta.
Vakuutusoikeuden pitkät käsittelyajat ovat
olleet esillä myös oikeusasiamiehellä.
Tapauksessa kantelijan kansaneläkettä koskevan
valituksen käsittely oli kestänyt vakuutusoikeudessa
18 kuukautta. Apulaisoikeuskanslerin mukaan käsittelyaika
oli ollut kohtuuttoman pitkä arvioitaessa sitä sellaisenaan
ja se oli ollut myös huomattavasti keskimääräistä käsittelyaikaa
pidempi, mikä on noin 10 kuukautta. Kantelijan valitusasiaa
ei ollut käsitelty perustuslain edellyttämällä tavalla
ilman aiheetonta viivytystä.
Arvoisa puhemies! Valitusasiaa ei ollut käsitelty perustuslain
edellyttämällä tavalla ilman aiheetonta
viivytystä. Tässä on kiteytetty se, miksi vakuutusoikeuslakia
ollaan nyt muuttamassa. Uudistuksen tavoite on kaikille siis kristallinkirkas,
ja hyvä näin. Edellä mainitussa tapauksessa vakuutusoikeus
oli vedonnut käsittelyajan pituudessa osittain asian esittelijän
vaihdokseen, jaoston työtilanteeseen ja kiireellisenä käsiteltäväksi luokiteltujen
asioiden poikkeuksellisen suureen määrään.
Lisäksi myös muut jaostolla tapahtuneet esittelijänvaihdokset
olivat osaltaan vaikuttaneet asioiden käsittelyjärjestykseen.
Apulaisoikeuskansleri oli kuitenkin todennut, että esittelijänvaihdoksista
johtuva asian käsittelyn viivästyminen on seikka,
johon voidaan tuomioistuimen työn hyvällä organisoinnilla
vaikuttaa.
Tässä tullaan hyvin oleelliseen seikkaan,
miksi katson tämän esityksen palvelevan kansalaisten
etua. Kun vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanoja kevennetään
ja täysistunnon kokoonpanoa supistetaan eikä kaikissa
lainkäyttöasioissa ratkaisuissa välttämättä tarvitse
olla muodollisessa istunnossa, jossa ratkaisuun osallistuvat jäsenet
ovat samanaikaisesti läsnä, saadaan vaikutusoikeudesta
ketterämpi organisaatio ja näin käsittelyaikoja
nopeutettua. Toisaalta kansalaisten oikeusturva saattaa heikentyä,
ja siksi päätöksiä sekä niiden
oikeellisuutta on seurattava.
Arvoisa puhemies! Lisäksi rohkenen saamani kansalaispalautteen
perusteella esittää pyynnön vakuutusoikeudelle.
Vakuutusoikeuden tulee kiinnittää päätöksissään
entistä enemmän huomiota siihen, että päätökset
perustellaan kansalaisille hyvin ja ymmärrettävällä kotikielellä. Hyvin
perustellut päätökset ovat edellytys
sille, että muutoksenhakija kokee saavansa asiassa oikeutta,
vaikka päätös ei ole ollut hänelle
myönteinen. — Kiitos.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ilahduin ensin kovasti, kun näin
käsittelylistalla olevan esityksen vakuutusoikeuslain muuttamiseksi.
Lakiehdotus sisältää selkeitä edistysaskeleita
vakuutusoikeuskäytäntöjen parantamiseksi. Uudistuksen
tavoitteena on nopeuttaa ja joustavoittaa asioiden käsittelyä vakuutusoikeudessa,
lisätä toiminnan
avoimuutta ja varmistaa oikeusvarmuuden säilyminen korkealla
tasolla. Lakiehdotuksella, tai itse asiassa lailla, saataneen käsittelyä notkeammaksi
ja myös kustannustehokkaammaksi. Vahingoittuneen kannalta
lakiehdotus ei sisällä valitettavasti todella
tärkeitä asioita, joilla vahingoittuneen oikeusasemaa
oikeasti parannetaan. Olen tehnyt minäkin aloitteen tai
kysymyksiä vakuutusoikeusasioista kuluneen kauden aikana,
järjestänyt tilaisuuksia ja kirjoittanut asiasta.
Tämän lain yleisperusteluissa käydään
kaunissanaisesti läpi nykytilanteen puutteita. Niihin minulla
ei sinänsä ole mitään huomauttamista.
Tässä ehdotuksessa todetaan: "Vakuutusoikeudessa käsiteltävissä asioissa
lääketieteen ja oikeustieteen välinen
raja ei ole selväpiirteinen ja yksiselitteinen. Asioiden
ratkaisu perustuu osaksi oikeudelliseen ja osaksi lääketieteelliseen
arviointiin. Oikeustieteen ja lääketieteen rajamaastoa, jossa
niiden täydellinen erottaminen ei ole enää mahdollista,
voidaan luonnehtia vakuutuslääketieteen ydinalueeksi.
Vakuutuslääketieteen hallinta edellyttää siten
sekä oikeudellista että lääketieteellistä erityisasiantuntemusta.
Noin 60 prosenttia vakuutusoikeudessa vuosittain käsiteltävistä asioista
on lääketieteellistä erityisasiantuntemusta
vaativia." Tässä juuri on tämän
järjestelmän haavoittuvuus: lääketieteellinen
asiantuntemus ja sen käyttö sekä saatavuus.
Tämä ehdotus parantaa tilannetta muun muassa asiantuntijalääkäreiden
käytön ja heidän valintamenettelynsä osalta
sekä suullisten käsittelyjen osalta, kuten myös
lisäaineiston toimittamisen osalta. On kuitenkin pidettävä huoli,
että lääkärijäsenet ja
asiantuntijalääkärit todella ovat puolueettomia ja
esteettömiä. Nykyinen arvosteluryöppy
ei tätä asiaa tue. Edelleen jää avoimuuteen
aukko, kun varsinaisiin käsittelyihin osallistuvat lääkärijäsenet
ovat neuvottelusalaisuuden piirissä, vaikka asiaa hieman
korjaa se, että asiantuntijalääkärien päätökset
ovat julkisia.
Jatkossa on pidettävä huoli, että vakuutusoi-keuden
määrärahat eivät ole este suullisten
käsittelyjen tai asiantuntijalausuntojen pyytämiselle. Muutoin
uudistettu järjestelmä ei palvele kansalaisen
etua, oikeusturvaa. Vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanojen uudistamisella
toivottavasti myös saavutetaan sitä kaivattua
nopeutumista, mutta aikataulujen nopeutumisella ei voida perustella
tehtävien päätösten epäluotettavuutta, joka
aina on vaarana, kun monimutkaisten asioiden päätöksentekoa
suoraviivaistetaan.
Herra puhemies! Tapaturma ja sen seuraukset ovat vaikeasti arvioitavia
asioita. Meidän järjestelmässämme
näyttää siltä, että hoitava
lääkäri ja hänen lausuntonsa
tai potilas sivuutetaan liian usein omassa asiassaan. Ulkopuolinen
asiantuntemus kävelee tässä paikallisen
asiantuntemuksen yli ja usein rahan ohjaamana. Meidän lainsäätäjien
kannattaa pitää mielessä, että kun
vakuutusyhtiöt vapautetaan omasta vastuustaan, jää kaikki
vastuunkanto yksittäisen ihmisen, sosiaalitoimen ja Kelan
harteille.
Meille jokaiselle voi sattua vakava tapaturma, jonka varalta
luulemme olevamme vakuutettuja. Kun sitten tämä turvallisuudentunne
osoitetaan vakuutusyhtiöiden ja vielä vakuutusoikeuden osalta
harhaksi aivan liian usein vastoin hoita-vien asiantuntijalääkäreiden
täysin perusteltuja päätöksiä,
asiakas jää yksin taistelemaan ylivertaisia vakuutusyhtiöitä vastaan
työkyvyttömänä ja rahattomana.
Hän joutuu lisäksi todistamisen taakan alle eli
näyttämään itse toteen oman
tilansa, oman sairautensa omin kustannuksin. Tämä on
aivan kohtuuton vaade yksittäiselle ihmiselle. Kun tätä rumbaa
saattaa kestää jopa vuosikymmeniä, niin
eihän sitä kukaan jaksa. Tässä on
se oikeusmurha, jota on vuosien ajan tehty kymmenilletuhansille
suomalaisille. Samaan aikaan kuitenkin vakuutusyhtiöt voivat
hyvin ja maksavat suuria bonuksia johtajilleen. Tämän
lain tulee muuttaa tilanne, nostaa vahingoittunut ihminen vakuutusyhtiön
taloudellisen edun edelle.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan ensinnäkin kiittää tästäkin
lakiesityksestä. Tämä on erittäin
tärkeä askel eteenpäin, mutta tämä ei
valitettavasti vielä ole riittävä, mutta
näinhän täällä eduskunnassa
usein todetaan.
Täällä on todettu näissä eri
puheenvuoroissa hyvin yksiselitteisestikin, mitä parannuksia
tämä tuo tullessaan, ja ehkä yksi asia,
jonka haluan tässä nostaa ja joka minua on nyt
henkilökohtaisesti vähän tässä vaivannut,
on se, että ensinnäkin kun me puhumme tästä kokonaisuudesta,
niin sosiaalivakuutusjärjestelmän ja toimeentuloturva-asioiden
muutoksenhaku on kokonaisuus, joka monella tavalla vaikuttaa hyvin
eri puoliltakin ihmisten elämäntilanteeseen. Saattaa
olla, että näissä tilanteissa ihminen
on, voisiko sanoa, monien viranomaisten ja lääkäreiden
ja hoitoyksiköiden tämmöisessä keskiössä ja
tavallaan semmoista kokonaisvaltaista elämänhallintaa
on vaikea toteuttaa. Sitten kun asiakas itse yrittää huolehtia
omista asioistaan eikä tätä kokonaisuutta ole
otettu kenenkään viranomaisen haltuun vaan se
useimmiten on tämän ihmisen itsensä tai
lähiomaisen hallussa, niin voi olla, että tämä meidän
prosessi aiheuttaa sen, että kyseisen henkilön
terveydentila heikkenee entisestään ja käytännössä ne
alkuperäiset kriteerit, joiden takia oikeutta haettiin,
muuttavatkin muotoaan ihan sen takia, että meidän
prosessit eivät toimi.
Nyt kun meillä on ministeri Räty täällä myös paikalla,
niin kysyisin tällaista asiaa yhden henkilön osalta,
kun hän on tämmöisessä vastaavanlaisessa
prosessissa, ja nyt sanon ihan suoraan, että vakuutusyhtiö Varmasta
on kyse. Siellä ylilääkäri totesi
muun muassa ihan paperilla sen, että on lääketieteellisesti
perusteltu, että asiakas on työkyvytön,
mutta niitä perusteluja, minkä takia tämä työkyvyttömyys
voitaisiin antaa, ei ole sen takia, että tämä sairaus
ei kuulu diagnoosi- luetteloon. Ja nyt kysyisin: mikä on
tämmöinen diagnoosiluettelo, jonka perusteella
tehdään sitten vakuutusyhtiössä päätöksiä ihmisten
työkyvyttömyydestä?
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vakuutusoi-keuslain
muuttamisesta on monilta osin askel parempaan suuntaan. Nykyjärjestelmä kaipaa
lisää selkeyttä ja läpinäkyvyyttä,
ja on hyvä, että sosiaali- ja terveysministeriössä kehitystarve
on havaittu ja asian eteen on pantu hihat heilumaan. Vakuutusoikeudessa
käsiteltävät asiat ovat usein merkittäviä edunsaajan
näkökulmasta, joten koko järjestelmän
uudelleenarviointi ja tehostaminen ovat tarpeen.
Koko järjestelmän uskottavuuteen vaikuttavat päätösten
perustelut ja systeemin läpinäkyvyys. Myös
sidonnaisuuksien ilmoittamista koskevat tiukennukset ovat hyvä asia.
On ensiarvoisen tärkeää, että etuuden
hakijalla on oikeus saada oikea ja hyvin perusteltu ratkaisu. Tässä on
kyse yksilön oikeusturvasta mutta samalla myös
sosiaalivakuutusjärjestelmän uskottavuudesta.
Hallituksen esityksessä päätösten
perusteluilta edellytetään enemmän kuin
ennen, mutta riittävätkö tehdyt parannukset?
Hylkäävien etuuspäätöksien
perustelujen merkitys on erityisen keskeinen silloin, kun asiaan
liittyy lääketieteellisiä kysymyksiä.
Perusteluihin liittyvät lääketieteelliset
seikat tulee kirjata selkeästi ja esittää näiden
perusteella tehdyt johtopäätökset. Toivon,
että esitys on riittävä takaamaan asianmukaiset
perustelut myös käytännössä.
Tältä osin esityksen vaikutuksia on seurattava
huolella sen tultua voimaan, sillä niitä tapauksia,
joissa potilasta vuosia hoitaneen lääkärin
lausunnot mitätöidään ja vakuutuslääkäreiden
arvio potilasta näkemättä jää voimaan,
on lukuisia. Ei ihme, että epäilys herää,
toteutuuko oikeudenmukaisuus.
Käsittelyaikojen pituus ja mahdolliset valitusprosessit
uuvuttavat hakijan. Pitää olla todella sinnikäs
voidakseen viedä asian finaaliin.
Kansalaispalautetta on tullut hyvin paljon vakuutuslääkäreiden
toiminnasta ja vakuutuspäätöksistä varmaan
erittäin monelle edustajalle. Myös edustaja Hongisto
ja minä olemme tehneet aiheesta kirjallisen kysymyksen.
Mutta on todettava, että hyvä, että tämä lakiesitys
on nyt esillä ja askel hieman parempaan. — Kiitos.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vakuutusoikeudessahan käsitellään
noin 7 000 asiaa vuodessa ja lähes ihmisen koko
kirjo. Vakuutusoikeutta on myös arvosteltu vuosia kovin
sanoin. Erityisesti tapaturmissa vahingoittuneet ovat kokeneet jääneensä oikeusjärjestelmän
jalkoihin eli kärsijöiksi. Tämä lakiehdotus
korjaa monta puutetta mutta jättää vielä porsaanreikiä, joiden
kautta oikeusjärjestelmää voidaan edelleen
käyttää hyödyntämään
vakuutusyhtiöiden tarpeita. On ehdottomasti pidettävä huoli
siitä, että suullisia käsittelyjä sekä asiantuntijalausuntopyyntöjä käytetään
päätöksenteossa riittävästi. Raha
ei voi olla este silloin, kun on kyse ihmisen tulevaisuudesta: oikeudesta
saada kuntoutusta tai rahallista korvausta.
Tällä lakiuudistuksella on paljon voitettavaa puolelleen.
Yksi esimerkki vakuutusoikeuden toimimattomuudesta: Oikeustieteen
lisensiaatti, täälläkin ollut Vesa Laukkanen
on onnistunut viemään vakuutusyhtiöiden
tekemiä hylkypäätöksiä liikennevahinkotapauksissa
läpi käräjäoikeuksien kautta.
Hän on voittanut tähän asti kaikki yli
sata juttuaan. Tämä jo osoittaa, että vakuutusyhtiöiden
ja vakuutusoikeuden tekemät ratkaisut tapaturma- ja ammattitautiasioissa
ovat erittäin kummallisia ja kansalaisen oikeuksia on poljettu.
Toivottavasti tämän lain myötä palautetaan
kansalaisten usko vakuutusoikeusjärjestelmään.
Vakuutusoikeuden on oltava puolueeton oikeuslaitos, jonka päätöksenteon
oikeudenmukaisuuteen voi jokainen luottaa. Tähän
luottamuksen tilaan pääsemiseksi tarvitaan myös
valtion vaatimus oikeudenmukaisuudesta ja toiminnan valvontaan tulee
kiinnittää huomiota.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! On nähtävä tämänkin
asian taustalle. Tässä nämä ongelmat
ovat oikeastaan tulleet päälle viimeisten kymmenen
vuoden aikana. Jokainen tässä salissa istuva kansanedustaja
on varmastikin saanut paljon palautetta tämän
asian tiimoilta.
Vuodesta 2006 lähtien työkyvyttömyysvakuutusmenot
ovat vähentyneet. Kysynkin ministeriltä, onko
teillä tiedossa se, että 2000-luvun puolessavälissä päätettiin
kansallisesti, että työkyvyttömyysmenot
ovat kansantalouden kannalta liian suuret. Luen täältä erään
vakuutusyhtiön omalla sivulla olevan kirjoituksen otsikon:
"Työkyvyttömyys maksaa suomalaisille miljoonia, osin
turhaan."
Mutta tämä kehitys on kuitenkin mennyt niin, että viimeisten
kymmenen vuoden aikana työkyvyttömyysmenoja ollaan
onnistuttu vähentämään ja tällä hetkellä on
270 000 suomalaista työkyvyttömyyseläkkeellä.
Jos tarkastellaan tätä kansantalouden kannalta,
on tietysti hyvä, että mahdollisimman vähän
on näitä työkyvyttömyysvakuutusmenoja,
mutta ollaanko siirrytty näiden viimeisten kymmenen vuoden
aikana päätöksenteossa... Silloin kun
kohdataan tämä ihminen ja lääkärit
arvioivat, onko ohjeistettu esimerkiksi lääkäreitä niin,
että näitä vakuutusmenoja pitäisi
vähentää eli kiristää reippaasti
sitä työkyvyttömyyseläkkeelle
pääsyä? Tuoko tämä lakiesitys
nyt sitten muutosta siihen, että talouden ajattelun sijasta
siirryttäisiin ajattelemaan enemmän ihmistä?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Henriksson, näyttäisi olevan tämän
asiakohdan päätöspuheenvuoron aika, olkaa
hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Kiitos, puhemies! Niin kuin tässä keskustelussa on
tullut ilmi, varmasti on niin, että vakuutusoikeusasioissa
joku kansalainen on ollut yhteydessä meihin kaikkiin. Ainakin
minun kohdallani on ollut näin jo edellisellä edustajakaudella.
Tiedän, että kansalaiset odottavat erittäin
paljon meidän vakuutusoikeusjärjestelmältämme
ja niin edelleen, ja se on ihan ymmärrettävää,
koska usein on kysymys asioista, joilla on kauaskantoinen merkitys
muutoksenhakijan elämälle, voi olla kyse jokapäiväisestä toimeentulosta,
ja silloin tietenkin on tärkeätä se,
että tulee oikeuksiinsa.
No, tämä hallituksen esityshän lähtee
nyt siitä, että koko käsittelyketjun
pitää olla mahdollisimman toimiva. Me haluamme,
että sitten jos asiat päätyvät
vakuutusoikeuteen, niin siellä myös sujuvoitetaan
käsittelyjä ja tehdään niistä entistä avoimempia,
niin että ihmisten luottamus vakuutusoikeuden toimintaan
voi pysyä korkealla. Tämän takia olisi äärimmäisen
tärkeätä se, mitä tapahtuu siinä käsittelyketjun
alkupäässä, että myös
niitä toimenpiteitä nyt tehdään,
jotta ne päätökset olisivat niin laadukkaita
kuin mahdollista. Tiedän, että STM:ssä on
myös tällaisia hankkeita vireillä.
Niin kuin tuli esille keskustelussa, vakuutusoikeuteen päätyy
noin 7 000 asiaa vuodessa. On ihan ymmärrettävää se,
että kansalaisen mielestä aina pitäisi
kuunnella sitä hoitavaa lääkäriä.
Mutta se on vain mahdottomuus: me emme voi sellaista järjestelmää luoda,
että 7 000 asiassa lääkäri
kävisi paikan päällä, siis se
hoitava lääkäri. Sen takia me yritämme
nyt tehdä sellaisia muutoksia, jotka mahdollistavat sen,
että ulkopuolinen asiantuntijalääkäri
entistä useammin voisi antaa puolueettoman näkemyksensä tästä ta-pauksesta,
ja siitä lausunnosta, koska se on asianosaisjulkinen, myös
hoitava lääkäri voi antaa oman näkemyksensä,
ja näin ollen syntyy sitä vuorovaikutteisuutta
enemmän itse prosessiin.
Tässä tuli muutama kysymys, joihinka yritän myös
lyhyesti vastata.
Tässä edustaja Tolppanen — joka on
nyt ilmeisesti lähtenyt — kysyi muun muassa tästä yhden
jäsenen kokoonpanosta, voiko asioita käsitellä niin.
Tässä on tarkoitus, että sellaisessa
kokoonpanossa käsitellään vain hyvin
yksinkertaisia asioita. Elikkä kaikki vaikeimmat asiat
käsitellään joko kolme- tai viisijäsenisessä kokoonpanossa.
On tarkoitus, että sujuvoitetaan vakuu-tusoikeuden toimintaa,
ja myös, että tuomareitten työaikaa laitetaan
siihen, mihin sitä eniten tarvitaan.
Sitten oli myös kysymys siitä, minkä takia
lisäselvityksen vastaanottamisen rajoittaminen tehdään
niin, että se rajoitetaan tähän ratkaisupäivään.
No, perusteluna on se, että tämä nyt
selkeyttäisi prosessia ja myös lyhentäisi
osaltaan näitä käsittelyaikoja. Ja oikeusturva
ei vaarantuisi, koska asianosaisella on mahdollisuus saattaa asiansa
aina uudelleen käsiteltäväksi etuuslaitoksessa.
Sitten oli myös kysymys siitä, miten lisätään avoimuutta.
Haluaisin tässä lopuksi todeta, että niissä tapauksissa,
joilla on huomattavan suuri merkitys yksityiselle asianosaiselle,
tai tapauksissa, joissa on esitetty ristiriitaista ja tulkinnanvaraista
lääketieteellistä selvitystä taikka
vakiintuneen korvauskäytännön vastaista
selvitystä, olisi syytä pyytää oikeusvarmuuden
takaamiseksi ulkopuolinen asiantuntijalääkärilausunto,
johon muutoksenhakijalla olisi mahdollisuus ottaa kantaa. Toivonkin,
että juuri tähän tämä uudistus nyt
johtaisi. Se olisi meidän kaikkien etu. Meidän
pitää pitää huolta siitä,
että ihmisten oikeusturva pysyy korkealla ja että myös
ihmisten luottamus vakuutusoikeuden toimintaan pysyy korkealla.
Tämä esitys on askel juuri sitä varten.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Oliko ministeri Rädyllä vastausta johonkin
keskustelussa esille tulleeseen kysymykseen? Näin ymmärrän,
olkaa hyvä.
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljunen kysyi diagnoosiluettelosta.
Vaikea ottaa kantaa yksittäistapaukseen, mikä tähän
liittyy, mutta varmaankin siinä viitataan ICD-10-diagnoosiluetteloon,
jota meillä yleisesti käytetään
myöskin vakuutusoikeudessa mutta myöskin kaikissa
korvattavissa asioissa. Yksittäistapauksiin en tosiaan
tämän enempää osaa ottaa kantaa.
Nythän tähän samaan lainsäädäntökokonaisuuteen
kuuluu tänään lähetekeskustelussa
kohtana 20) oleva asia, jossa esitetään, että vakuutuslääkäreille
tulisi velvollisuus kirjata päätökseen
perustelut kirjallisesti. Sitä kautta tämä edustaja
Kiljusen kysymä asia on myöskin vakuutetulle paljon
selvempi, koska myöskin kirjalliset perusteet tulevat sitten
näkyville.
Keskustelu päättyi.