1) Hallituksen esitys laiksi rajavartiolaitoksen tehtävien
turvaamisesta 10 päivän heinäkuuta ja
14 päivän elokuuta 2005 välisenä aikana
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki Rajavartiolaitoksen
tehtävien turvaamisesta 10.7.—14.8.2005. Työtaistelun
piiriin kuulumattoman Rajavartiolaitoksen virkamiehen on suoritettava
valtion virkaehtosopimuslain 11 §:ssä säädettyjen
tehtävien lisäksi ne Rajavartiolaitoksesta annetussa
laissa tarkoitetut tehtävät, joiden suorittaminen
työtaistelun tai sen uhkan johdosta häiriintyisi
ja jotka ovat tarpeellisia Suomen turvallisuuden varmistamiseksi
taikka Suomen Euroopan unionin jäsenyyden aiheuttamien
velvoitteiden täyttämiseksi. Tätä olisi
noudatettava Rajavartiolaitokseen kohdistetun työtaistelun
aikana tai sellaisen uhatessa.
Hallituksen esitys perustuu näkemykseen, että myös
valtionhallinnossa palvelussuhteen ehtoja ja työrauhaa
koskevat asiat ratkaistaan sopimusmenettelyllä. Hallituksen
esityksellä ei poiketa tästä periaatteesta.
Suomen ja Euroopan unionin turvallisuus on kuitenkin voitava taata
tilanteessa, jossa kansainvälinen rajaliikenne lisääntyy
ja Rajavartiolaitoksen toiminta voisi vakavasti häiriintyä sen
ja mahdollisen lakon johdosta. Esitys ei puutu virkamiesten oikeuteen
toimeenpanna lakko.
Suomessa järjestetään yleisurheilun
maailmanmestaruuskilpailut 6.—14.8.2005. Tilaisuus merkitsee
turvallisuusuhkien merkittävää lisääntymistä.
Uhkatekijät kohdistuvat Suomeen pääosin
sen rajojen ulkopuolelta. Turvallisuusuhkat on voitava torjua mahdollisimman
suuressa määrin jo rajoilla. On lisäksi
otettava huomioon, että Suomen itäraja on Schengen-alueen
ulkoraja ja sen ylitettyään henkilö siirtyy
Euroopan unionin sisäpuolelle.
Rajavartioliitto ry toimeenpani 31.5.—11.6.2005 lakon
itärajan kansainvälisillä rajanylityspaikoilla.
Lakon piirissä oli noin 450 rajavartijaa. Rajavartioliitto
on ilmoittanut toimeenpanevansa 21.6.—23.7. uuden lakon.
Lakon piirissä olisi tällöin noin 900
virkamiestä. Rajavartioliitto saattaa jatkaa työtaistelutoimenpiteitä myös
yleisurheilun maailmanmestaruuskisojen aikana. Työtaistelun
osapuolet ovat käyneet sovintoneuvotteluja ja jatkavat
niitä valtakunnansovittelijan johdolla.
Hallituksen esitys koskee työtaistelun piiriin kuulumattoman
henkilöstön asemaa. Työnantaja voisi
määrätä tällaisen virkamiehen
suorittamaan Rajavartiolaitoksesta annetussa laissa tarkoitetut
tehtävät. Kysymys olisi niistä tehtävistä, joiden
suorittaminen työtaistelun tai sen uhkan johdosta häiriintyisi.
Edellytyksenä olisi lisäksi, että tehtävät
ovat tarpeellisia Suomen turvallisuuden varmistamiseksi taikka Suomen
Euroopan unionin jäsenyyden aiheuttamien velvoitteiden
täyttämiseksi. Työn suorittamisvelvollisuus olisi
olemassa valtion virkaehtosopimuslakiin perustuvan suojelutyön
tekemisvelvollisuuden rinnalla ja sitä täydentäen.
Lakiehdotuksessa on kysymys lain ja kansainvälisten
sopimusten perusteella Suomelle valtiona säädettyjen
tehtävien ja sitä sitovien velvoitteiden täyttämisen
turvaamisesta myös tässä tilanteessa.
Asiasta säädettävä erillislaki
on tähän nähden välttämätön.
Korostetusti voisi todeta, ettei hallituksen esitys puutu virkamiesten
lakko-oikeuteen ja että laki olisi voimassa lyhyen ajan ja
soveltamisalaltaan rajoitettu. Tämän vuoksi hallitus
katsoo, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisessa
lainsäätämisjärjestyksessä.
Koska lakiehdotus kuitenkin sivuaa virkamiesten ammatillista järjestäytymisoikeutta
ja oikeutta osallistua työtaistelutoimenpiteeseen, asiasta
on syytä pyytää eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausunto.
Herr talman! Några ord också på svenska.
Regeringen har alltså gett ett lagförslag till
riksdagen som berör de tjänstemän vid
gränsbevakningen som inte är i strejk.
Det handlar om att arbetsgivaren skall kunna ålägga
dem uppgifter för att kunna säkerställa
att idrottare, åskådare och andra under VM-tävlingarna
i friidrott tryggt skall kunna komma till Finland. Det betyder alltså att
man inte ingriper i strejkrätten, utan det berör
endast sådana personer som redan omfattas av det avtal
som ingåtts med statens övriga anställda.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa alkuun voisi sanoa, että kyllä nyt
ollaan ihan perimmäisten asioitten ympärillä ja
liikutaan kyllä niillä rajapinnoilla, joilla suomalaisen
yhteiskunnan ei soisi missään vaiheessa liikkuvan
eikä olevan sellaista tarvetta, ja kun sitä ei
tässä tapauksessa ole, niin on ihan käsittämätöntä,
että hallitus tällaisen tien on valinnut. Nyt
on, arvoisat edustajatoverit, kyse nimenomaan demokratiasta, uskottavuudesta
ja myös sopimusjärjestelmistä, mitä tämä suomalainen yhteiskunta
näillä käsitteillä yleensäkin
tarkoittaa ja pitää sisällään.
Rajavartijoiden ja Rajavartiolaitoksen neuvotteluissa on kiistelty
työnantajan vaatiman uuden sellaisen palkkausjärjestelmän
käyttöönotosta, jolla on merkittäviä vaikutuksia
rajavartijoiden tulojen muodostumiseen. Tämähän
on se lähtökohta. Kyse ei siis ole siitä,
että työntekijäpuoli vaatisi yksipuolisesti
oleellisesti kaikkea muita aloja suurempaa palkankorotusta, vaan
työnantajapuolen yksipuolisesta vaatimuksesta muuttaa koko
palkkajärjestelmä. Tästä tämä itse
koko ongelma on lähtenyt liikkeelle. Tällaisessa
tilanteessa ei näytä todellakaan olevan kyse siitä,
että jokin ryhmä käyttäisi hyväkseen
strategista asemaansa hankkiakseen itselleen kohtuuttomia etuja
siinä mitassa, että se perustelisi tarvetta eduskunnalle
edes itse asiassa keskustella täällä tästä asiasta.
Hallituksen esityksen ensimmäinen sivu itse asiassa
paljastaa oikein todellisen asennevamman: "Järjestelmään
kuuluu se, että työnantaja ja yhteiskunta joutuvat
sietämään" — siis sietämään — "työtaistelusta
johtuvia hankaluuksia toimintojensa hoitamisessa." Siis joutuvat
sietämään, hallitus kirjoittaa omaa perustelutekstiään.
Kirjoittajan mielessä on kyllä nyt liikkunut, että saisipa
kerta kaikkiaan ja kertakaikkisesti kiellettyä, tämä kai
se on ilmeisesti ollut se lähtöasema.
Arvoisat valtioneuvoston jäsenet, jotka olette täällä paikalla,
tällaiset kiistat tulee normaalisti ratkaista normaalimenettelyssä työntekijöiden
ja työnantajien kesken. Tässä on nyt
kyse Vanhasen hallituksen sopimusyhteiskuntaan tuomasta työreformista.
Tämähän on sitä nyt ihan puhdasoppisimmillaan.
Käsittämätöntä on,
että sosialidemokraattinen puolue on mukana tällaisessa hankkeessa.
(Sos.dem. ryhmästä: Ei ole mukana!)
On hyvä tietää, arvoisat edustajat,
että niissä maissa, joissa konsensushenkeä ei
ole eikä sitä vaalita eikä liioin sopimusyhteiskuntaa
kunnioiteta, ei myöskään voi olla sellaista
henkeä, jolla työt suoritetaan mieluusti ja etsitään
yhdessä työn kehittämisen tapoja. Tämä on
se toinen puoli, se vastapuoli näille asioille. Sellaisessa
yhteiskunnassa, jossa lakot murretaan väkivalloin tai lakia
käyttämällä, työntekijät
reagoivat muilla tavoin. Miettikää itse, millaisia
jonoja alkaa rajoille syntyä, jos passit ja viisumit tarkistetaan
ohjekirjan mukaan eikä järkeä käyttäen.
Työntekijöiden kiinnostusta omaan työhön
ei todellakaan pidä turmella ja sitä ei pidä edes
asettaa vaaraksi. Sitä te nyt, arvoisat hallituspuolueiden
edustajat, olette tekemässä.
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Eduskunnan
ei tule riistää työntekijöiltä lakko-oikeutta
räätälöimällä suojelutyön
ehtoja niin, että lakko-oikeus muodollisesti säilyy,
mutta tosiasiallisesti mitätöityy. Esityksen antaa
muodollisesti virkaehtosopimuksesta vastaava ministeri, mutta kyllä tässä myös
oma roolinsa on sisäministerillä. Ihmettelenkin
suuresti sosialidemokraattisen sisäministerin roolia tämän
lakon murtamisen yrittämisessä ainakin. Eihän
tässä ole kysymys työstä, jonka
suorittaminen työtaistelua toimeenpantaessa on välttämätöntä kansalaisten
hengen tai terveyden vaarantumisen ehkäisemiseksi taikka
sellaisen omaisuuden suojelemiseksi, joka työtaistelun
johdosta erityisesti vaarantuu. Niitä perusteita hallitus
nyt tarjoaa, joilla voitaisiin mikä tahansa lakko itse
asiassa mitätöidä.
Hyvät edustajatoverit! Eivät urheilukisat
ole sellainen peruste lakon murtamiselle, joka tulisi hyväksyä.
Uskon kuitenkin siihen, että perustuslakivaliokunta näkee,
että tässä asiassa ei ole sellaisia perusteita,
mitä hallitus nyt kuvittelee olevan. Tässä ollaan
nyt avaamassa portit sellaiselle työnantajamielivallalle,
jota luulisi toverien sosialidemokraattienkin ainakin jollakin lailla
pureksivan ja miettivän, tähänkö olemme
menossa. Kehotankin ministeri Rajamäkeä mitä pikimmin palaamaan
kyllä sinne ministeriöön ja vauhdittamaan
neuvotteluja ja sitä, että neuvottelut saisivat
myönteisen päätöksen. Kysymys
tietenkin kuuluu: kuka on se seuraava ministeri, joka aikoo julistaa
vessapaperin valmistuksen suojelutyöksi, jotta paperin
lakko saadaan murretuksi? Tämä tie on tässä nyt
aukaistavana.
Hyvät edustajatoverit, aivan loppuun on sanottava,
että jos meillä olisi Ranskan perustuslain suoma
mahdollisuus, esittäisin tämän lakiehdotuksen
hylkäämistä suoraan lähetekeskustelussa,
mutta kun tätä ei ole käytettävissä,
niin uskon, että tämä sali tulee tämän
esityksen hylkäämään.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Korhonen voimakkain sanoin moitti
hallituksen menettelyä ja hallituksen esitystä.
On sanottava, että kokoomuksen eduskuntaryhmässä kuitenkin
ymmärretään niitä perusteita,
jonka vuoksi hallitus on tässä asiassa lähtenyt
liikkeelle. Toisaalta ei voi olla kiinnittämättä huomiota
siihen, että kun on rajavartijoiden lakko, niin hallitus
toimii hyvin ripeästi ja voisi sanoa jopa jämäkästi.
Mutta kun maassa samanaikaisesti ovat menossa paperiteollisuuden
työtaistelutoimenpiteet, joilla aiheutetaan suunnatonta
taloudellista vahinkoa koko maalle, ja myös monet esimerkiksi
kuljetusalan yrittäjät, metsäkoneyrittäjät
ja vastaavat ammattiryhmät ovat konkurssien uhan edessä,
niin tässä asiassa tasavallan presidentillä,
joka on antanut tämän esityksen, ei ole ollut
valmiutta edes käyttää omaa arvovaltaansa
vedotakseen siihen työtaisteluosapuoleen, joka on tässä vaiheessa hylännyt
valtakunnansovittelijan sovitteluehdotuksen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kohta käytän perusteellisemman
puheenvuoron. Ed. Zyskowiczille vaan, että teillä ei
näytä millään pysyvän
järjestyksessä työsulut ja lakot. Teille
semmoinen peruskurssi olisi kohta paikallaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä, ed. Pulliainen, on todella
tarkoituksenmukaista, että käytätte sen
varsinaisen puheenvuoron, johon olette valmistautunut, koska tässä vastauspuheenvuorossa
iskitte kirveenne kiveen. En puhunut lakoista, puhuin työtaistelutoimenpiteistä,
jotka tällä hetkellä ovat meneillään
ja jotka aiheuttavat huomattavaa taloudellista vahinkoa koko maalle,
aiheuttavat talouskehityksen hidastumista, sitä kautta työllisyyskehityksen
hidastumista ja sitä kautta myös verotulojen vähentymisen
kautta muun muassa uhkaavat monella tavalla ihan tavallisten kansalaisten
peruspalveluja. Nämä työtaistelutoimenpiteet
jatkuessaan aiheuttavat suurta taloudellista vahinkoa ja hätää tässä maassa.
Ja nyt on kyse siitä, herra puhemies, että presidentti Tarja
Halonen on antanut tämän lakiesityksen. En kaipaa
lakeja paperiteollisuuden lakko- ja työsulkutilanteessa,
mutta kaipaan sitä, että presidentti käyttäisi
arvovaltaansa vauhdittaakseen metsäteollisuuden työtaistelutoimenpiteiden
loppumista ja sovinnon aikaansaamista siellä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen itse joutunut ministerinä ratkaisemaan
Postivirkamiesliiton ja lennonjohtajien lakon ja lakonuhan. Näissä neuvotteluissahan
on aina kysymys siitä, että pyritään
sopimukseen. Minun käsittääkseni tässäkin
tärkeintä olisi se, että pyrittäisiin
todella käytännössä sopimukseen.
Valtio työnantajana ei tällä hetkellä ole
kovinkaan hyvä, ja jossain vaiheessa pitää aloittaa
se, että valtio parantaa asemaansa työnantajana,
jotta se olisi myös kilpailukykyinen työmarkkinoilla.
Tässä mielessä tämä voisi olla
juuri se paikka, jossa se voisi aloittaa, ja neuvottelut tässä asiassa
pitäisi nyt viedä eteenpäin eivätkä tämän
tyyppiset lakiesitykset ole tätä edesauttamassa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari on oikeassa, pitäisi neuvotella,
mutta hämmästelen sitä, että työmarkkinajuristi,
SAK:n entinen juristi, Tarja Halonen, antaa tämän
esityksen eduskunnalle. Mielenkiintoista on se, että kun
porvarilliset virkamiehet ovat kyseessä tällä kertaa,
niin kyllä silloin annetaan lakiesityksiä ja pyritään
vaikuttamaan siihen, minkälaista työtä ja
minkälaista suojelutyötä tehdään,
mutta kun on paperimiehistä kysymys, demareitten peruskannattajista, niin
silloin kyllä vedotaan työnantajapuoleen, mutta
ei olla valmiita panemaan tikkuakaan ristiin sen hyväksi,
että työntekijäpuoli joustaisi vaatimuksissaan,
niin että saataisiin kohtuullinen ratkaisu, ja ei yritetä auttaa
edes siinä, että valtakunnansovittelijan ehdotus
menisi lävitse. Kyllä teidän pitäisi
hieman katsoa peiliin, että joku tasapuolisuus työmarkkinoillakin
pitäisi olla.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä on todella hallituksen
esitys, ja nyt kyllä nopeasti toivoisin, että sosialidemokraattisista
ja keskustalaisistakin ministereistä jotkut astuisivat
ministeri Wideroosin vierelle ja kertoisivat, mikä on tämä tavoite. Tämä on
historiallinen lakiesitys. Tietääkseni koskaan
Suomen eduskunta ei ole lakonmurtamislakia käsitellyt,
ja se vaatii kyllä hyvän perusteellisen keskustelun.
Siihen ei nyt ole mahdollisuutta, elleivät ministerit heti
astu esiin ja lähde puolustamaan hallituksen esitystä.
Tasavallan presidentti ei tänne pääse
puhumaan, häntä on siinä mielessä turha
syyttää, mutta hallitus on tämän
luonut ja laatinut ja tämän esittää.
Mikä on tämän esityksen vaikutus
paperiteollisuuteen, kun tullaan tätä kautta hoitamaan
lakkoasioita, eduskunnan kautta? Neuvotteluja tämä saattaa
vaikeuttaa laajastikin.
Lopullisen kannan tähän tietysti joutuu ottamaan
sen jälkeen, kun näkee, mikä on esimerkiksi
sosialidemokraattien kanta tähän todella tärkeään,
historialliseen asiaan.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En minä sitä epäile ollenkaan,
ettei tämä kokoomuksen mielestä ole hyvä esitys,
uskon minä sen kyllä kovin helposti. Mutta olisi
mielenkiintoista kyllä ollut kuulla jossakin vaiheessa
kommentti siihen, kun tässä työtaistelutoimenpiteistä on
puhuttu, miksi te ette missään vaiheessa esitä,
että työsulut pitäisi kieltää lailla.
Tästähän tässä nyt
on ollut kyse monta viikkoa, itse asiassa tässä yhteiskunnan
sisällä vellovassa työtaistelussa, ei
mistään lakosta. Moni muukin antaa mielellään
ymmärtää, että kyse on nimenomaan
siitä.
Tässä lakiesityksessä kyllä liikutaan
aivan siellä perusasioitten juurella. Niin kuin tässä on todettu,
en muista, että tällaista lakia tässä talossa
olisi aiemmin käsitelty. Voi olla, että on käsitelty,
mutta minun muistini ei yllä siihen. Kyllä tässä näitä Pihkalan
kaartin elementtejä on olemassa, joita tämä hallitus
nyt luo tähän yhteiskuntaan, ja se on tämän
päivän Suomessa 2000-luvulla aivan käsittämätön
linjaus, mihin ollaan menossa. Se on demokratiapäätöksien
vastainen, se on sopimusjärjestelmän vastainen.
Ei tässä ole mitään niitä peruslähtökohtia,
mistä on puhuttu sopimusyhteiskunnan sisällä.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen minusta oli ihan oikeassa siinä,
kun hän sanoi, että tässä ollaan
perimmäisten asioitten ympärillä. Niin
juuri ollaan. Minun näkökannaltani tämä tarkoittaa
sitä, että Suomessa pitää joka
hetki turvata rajat ja suomalaisten turvallisuus. Ei saa tulla sellaista
tilannetta, että meillä on rajoilla epävarmuutta. Tämä on
tämän lain keskeinen viesti, ja sen takia tämä tänne
on tuotu. Ennen juhannusta vielä, tänä päivänä käsiteltiin
hallituksen esitys laiksi Puolustusvoimien virka-avusta poliisille
ja tänne tulee rajavartiostolaki ja tämä laki,
joka on tässä. Tämä on kokonaisuus,
ja tämä on suomalaisten kansalaisten turvallisuuden
vuoksi tehtävä.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Vielmalle: kyseessä on
määräaikainen laki, joka toivottavasti
ei ole osa mitään kokonaisuutta.
Minusta on aivan käsittämätöntä se,
että jos Rajavartiolaitos epäonnistuu laittomuudessaan
ja saa siitä työtuomioistuimesta tuomion, niin
muutamaa viikkoa myöhemmin Suomen hallitus tuo saman rikkurilain
tänne esityksenänsä. Se, että käytetään
MM-kisoja tekosyynä, on aivan käsittämätöntä.
Tässä selvästi puututaan periaatteisiin,
jotka ovat paljon arvokkaampia kuin se, että meillä on
pari viikkoa täällä kansainvälisiä vieraita.
Tämä on sen suuntainen päänavaus,
että vielä työreformistiselta puolueelta
tämän ymmärrän, mutta en puolueelta,
joka on lauantaina ilmoittanut olevansa ay-liikkeen suuri kannattaja ja
ottavansa piirun verran askeleita kohti ihmisyyttä. Elän
toivossa, että hallituksessa istuvat demariministerit eivät
edusta sitä demaripoppoota, joka tässä salissa
tulee toivottavasti isolla äänten vyöryllä hylkäämään
tämän esityksen.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kannatan mielelläni sellaisia toimia,
joilla paperityönantajien sulku asetetaan kyseenalaiseksi,
koska siitähän on kysymys. Etsitään
toimenpiteitä, jos kerran niitä tarvitaan, jos paperin
työsulku uhkaa suomalaista yhteiskuntaa, kuten se alkaa
todella tehdä. Etsitään sitten toimenpiteitä,
joilla työnantaja saadaan kuriin, koska se haluaa poiketa
yleisestä tulopoliittisesta linjasta ja samalla saattaa
Suomen talouden ja paljon muitakin arvoja vaaraan, kuten täällä ed. Zyskowicz
niin vakuuttavasti osoitti.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin sen huolen, mikä tähän
esitykseen liittyy Rajavartiolaitoksen toimivuuden turvaamisesta.
Mutta kuten täällä ed. Zyskowicz ja ed.
Sasi aikaisemmin sanoivat, tämä on aivan marginaalinen
kansantaloudellisilta vaikutuksiltaan verrattuna siihen, mikä on
tilanne paperiteollisuudessa. Jotta se nyt täällä salissa
tulee kaikille ymmärretyksi, niin vaikka kyse on alun perin
ollutkin työsulusta, on kuitenkin huomattava se, että työnantajille
olisi edelleen sovitteluesitys sopinut, joten nyt pallo on hyvin
voimakkaasti Paperiliitolla.
Haluan korostaa myöskin sitä asiaa, että kyse on
todella monien alihankkijoiden elinehdoista. Siellä on
monia yrityksiä menossa konkurssiin (Ed. O. Ojala: Työnantajien
toimien takia!) ja monet niiden palveluksessa olevat työntekijät ovat
menettämässä työpaikkansa, eli
kyse on todella merkittävästä asiasta.
Aivan lopuksi haluan sanoa sen, että kunnioitan Metalliliiton
päätöstä, että se ei
ole lähtenyt mukaan tukitoimiin. Siellä ymmärretään,
mistä on kyse.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on aika törkeää,
että ed. Sasi täällä käy
presidentinvaalikampanjaa tällä tavalla. Tämä on
hallituksen antama ja valmistelema esitys, jota kokoomus näyttää täysin
rinnoin tukevan. Keskeistä tässä on se,
että ed. Zyskowicz voisi soittaa kavereilleen metsäteollisuuteen
ja sanoa, että tulkaa järkiinne, lopettakaa työsulku.
Mutta eräs viesti voidaan eduskunnasta antaa. Meillä ei
ole niin suoria kontakteja kuin ehkä kokoomuksella sinne
metsäteollisuuden suuntaan, mutta meillä on kontakti
niihin tahoihin, jotka vastaavat virkaehtosopimuksista, elikkä maan hallitukseen
ja ministeri Wideroosiin. Siihen, että on päästetty
tilanne näin pitkälle, on syitä sekä työntekijäpuolella
että ennen kaikkea työnantajapuolella elikkä valtiovallalla.
Hallituksen olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan
tämä kiista aikaisemmin eikä tuoda tällaista
pakkolakia tänne. Jäävätkö todellakin
ministerien Rajamäki ja Wideroos nimet samalla tavalla
historiaan kuin Pihkalan nimi omien kaartiensa nimissä?
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä pidän käsittämättömänä tätä hallituksen
esitystä. 6.6. työtuomioistuin on antanut päätöksensä,
jossa on perusteltu hyvin tarkkaan, ja Rajavartiolaitos hävisi. Mutta
sen minä ymmärrän, että kokoomus
hyväksyy tämän. Ministeri Itälähän
lähti viemään tällaista palkkajärjestelmää,
tällaista uudistusta, väkisin myös poliisikuntaan.
Tässä on nimenomaan siitä kyse, ja nyt
valtiovalta, hallitus, haluaa murtaa sen, että myös
Rajavartiolaitoksen osalta lähdetään
tähän uuteen palkkausjärjestelmään,
niin sanottuun nuolemislinjaan. (Ed. Skinnari: Tästä on
kysymys!) Sen takia minä en voi hyväksyä tätä.
Mitkään MM-kisat eivät voi olla se peruste.
Minä ihmettelen, jos perustuslakivaliokunta hyväksyy
tämän tavallisena lakina. Tämä perustelu
on todella heikko.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä kokoomus
on nyt hallituksen ohella murtamassa rajamiesten lakkoa. Ihmettelen
täällä kyllä, että kokoomus
on asettamassa paperityöntekijät ja rajamiehet
vastakkain, vaikka rajamiehethän ovat lakossa ja paperimiehet
työsulussa.
Ihmettelen myös tätä presidenttipeliä,
mitä täällä käydään
tämän asian tiimoilta.
Tänne tuodaan nyt työreformi. Sitä on
tänne aikaisemminkin tuotu. Itse olin silloin Suurtorilla
mielenosoituksessa, kun sitä vastustettiin. Nyt pitäisi
lähteä sinne uudestaan.
Minä uskon kyllä, että MM-kisojen
jälkeen rajamiehet saavat sitten lakkoilla rauhassa hyvinkin
pitkän ajan. Tässä on nyt niistä asioista
kyse, että jos tässä annetaan periksi,
niin tätä piisaa, niin kuin ed. Vistbacka sanoi,
että on poliiseja ja monia muita valtionhallinnon edustajia,
jotka sitten pistetään samaan muottiin ja pakotetaan
tähän.
Kalevi Olin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kieltämättä nämä kansanedustajien
tunnot, joissa arvostellaan tätä, ovat perusteltuja.
Mutta täällä on, arvoisa puhemies, myös esitetty,
että koskaan aikaisemmin ei olisi näin menetelty
asioissa. Haluan ainakin todeta tässä, että terveydenhuollon
parissa, muistelimme, 1984 lääkärilakon
yhteydessä on jouduttu toimimaan sillä tavoin,
että sairaanhoito on turvattu. (Ed. Sirnö: Se
on oikeaa suojatyötä eikä samanlaista!) — Se
on samanlaista, mutta minä vaan totean, ottamatta kantaa
totean tämän.
Samoin palautan mieliinne, arvoisa puhemies, tiedon, joka on
muistinvarainen ja joka on syytä tarkistaa, että jos
tähän mennään, niin tämä olisi
ruumiillisen työn alueella ja henkisen työn alueella
ainakin samaan sarjaan kuuluva kuin satamatyöntekijät
50-luvun alussa ja veturimiehet 50-luvun alussa. Näitä ei
ole käytetty siis usein, näitä varmasti
(Puhemies koputtaa) arvostellaan ja sen takia nämä perusteet
pitää kuulla mahdollisimman seikkaperäisesti
tässäkin yhteydessä.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kokoomuksella ei näytä olevan
kiinnostusta sopimusyhteiskuntaan muutoin kuin kahdessa asiassa,
nimittäin veronalennuksissa ja maltillisissa palkkaratkaisuissa.
Aivan oikein, mutta teitä ei kiinnosta ollenkaan se toinen
puoli, mitä sillä saadaan. Sillä saadaan
työrauha. (Ed. Ollila: Se olisi hyvä!) Nyt näissä molemmissa
tilanteissa, jotka ovat jääneet tupon ulkopuolelle,
nimenomaan työnantaja on se, joka ei ole hoitanut tehtäväänsä kunnolla.
Tässä Rajavartijaliiton tapauksessakin työnantaja
on tarjonnut heikennyksiä nuorien työntekijöiden
asemaan. Ajatelkaapa, minkälainen työnantaja silloin
valtio on ja kuinka paljon sinne ollaan kiinnostuneita hakeutumaan.
Eli kyllä täytyy sanoa, että jos, toverit
sosialidemokraatit, tulette hyväksymään
tämän lain, niin kyllä tämä on
kummallista erityisesti teidän puoluekokouksenne jälkeen,
jossa oli niin suuri harmonia näistä asioista ja
Heinäluoma tuli vielä valituksi puheenjohtajaksi.
(Puhemies koputtaa) Kyllä tämä on ihan käsittämätöntä,
että suostutte tämmöiseen Vanhasen työreformiin.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt pitää muistaa,
että rajavartijat lähtivät lakkoilemaan
epäoikeudenmukaista palkkajärjestelmää vastaan.
Heillä on oikeus lakkoilla, ja heidän pitää saada
lakkoilla silloin, kun kysymys on palkkajärjestelmien uudistamisesta,
jotka ovat epäoikeudenmukaisia. Näin ollen tätä esitystä ei
voi missään tapauksessa hyväksyä.
Kyse on lakko-oikeudesta, (Ed. Huotari: Tämä voidaan
hoitaa rahalla, valtion rahalla!) sen hyvyydestä. Ja jos
muistaa vanhaa aikaa, niin 3. päivä toukokuuta
vuonna 1950 pääministeri Kekkonen kutsui veturimiehet
kertausharjoituksiin, joka päättyi 8.5. Fagerholmin
tekemään sovintoesitykseen. Eli tässä tapauksessa
ei ole kyse vain MM-kisoista vaan periaatteellisesta kysymyksestä,
lakko-oikeudesta, ja tätä ei voi hyväksyä.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä näen, että hallitus
on nähnyt sen uhkakuvan, mikä liittyy turvallisuuteen
(Ed. Laakso: Vain kuukaudeksi!) esityksessä mainitussa
aikajaksossa. Minusta on tärkeätä, että pidetään
huoli, että täällä on turvallista
niin suomalaisilla kuin tänne tulevilla ulkomaalaisillakin,
ja näen, että tämä on täysin
erillinen kysymys. Minä kunnioitan lakko-oikeutta, (Ed.
Huotari: Tämä istunto maksaa enemmän!)
työmarkkinakäytäntöjä,
mutta tällä ei ole niiden kanssa tekemistä.
Näen, että meidän on annettava jo ennakkoon
signaali kautta maailman, että on turvallista tulla Suomeen
ja myös olla Suomessa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Korhoselle ja ed. Uotilalle ja monille
muille sanoin, että en ole sanonut, että tämä on
hyvä esitys. Olen sanonut, että ymmärrämme
hallituksen esitystä. Suomen rajoilla ei voi olla suuren,
maailmanlaajuisen tapahtuman alla avointen ovien päiviä.
Mutta totta kai kokoomuksen eduskuntaryhmä toivoo edelleen,
että rajamiesten työehtosopimuskiistaan löytyisi
sovitteluratkaisu. Tämä nyt hallituksen esittämä tie
ei tietystikään sinänsä ole
hyvä tie.
Vertasin kuitenkin hallituksen toimenpiteitä ja aktiivisuutta
metsäteollisuuden lakkotilanteeseen. En ole kaivannut metsäteollisuuden
työtaistelutilanteeseen, en ole kaivannut lakeja näiden
metsäteollisuuden työtaistelutilanteiden hillitsemiseksi
tai lopettamiseksi. Sen sijaan olen kaivannut ja kaipaan edelleen,
että se sama valtiojohto, joka on antanut tämän
hallituksen poikkeuksellisen esityksen, käyttäisi
edes arvovaltaansa vedotakseen metsäteollisuuden työtaistelutilanteen
eri osapuoliin ja varsinkin siihen osapuoleen, joka on hylännyt
valtakunnansovittelijan esityksen.
Outi Ojala /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minun täytyy ihmetellä suuresti,
arvoisa ministeri Wideroos. Te vastaatte Valtiokonttorista ja sitä kautta
myöskin Valtion työmarkkinalaitoksesta. Tämähän
on työnantajan asia, joka teidän pitäisi
neuvottelupöydässä ratkaista. Valtiolla
on rahaa. Jos te pidätte niin tärkeänä,
että turvataan olosuhteet näiden kilpailujen aikana,
niin silloin valtio on valmis satsaamaan ja huolehtimaan siitä.
Näin tulee tehdä eikä lähteä murtamaan
meidän kolmikantamalliamme, meidän sopimusjärjestelmämme keskeisiä elementtejä.
On aivan turha täällä sanoa, että tämä on
tilapäinen ja kuukaudeksi. Murtaminen mikä murtaminen.
Tällä on kauaskantoisia seurausvaikutuksia.
Minun täytyy sanoa, että minä en
voi kerta kaikkiaan tajuta, en olisi kuuna kullan päivänä voinut
kuvitella, että eduskuntaan tuodaan tällainen
lakiesitys. Minä ihmettelen myöskin suuresti sitä,
miten (Puhemies koputtaa) ihmeessä sosialidemokraatit voivat
mennä mukaan. Lentokoneita ollaan valmiita ampumaan alas
näitten maailmanmestaruuskilpailujen takia, lakkoja murretaan
maailmanmestaruuskilpailujen takia. Milloinkahan (Puhemies koputtaa)
tähän maahan julistetaan poikkeustilakin näiden
kisojen takia?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajille Zyskowicz ja Sasi kommentti vaan.
Te puhuitte työtaistelusta, mutta te tiedätte,
että työtaistelu tarkoittaa työsulkua
siellä paperipuolella, tässä lakkouhkaa uudelleen.
Siis aina näissä asioissa muistetaan, että ne
projisoidaan siihen olemassa olevaan tilanteeseen eikä snobbailla.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meidän kaikkien pitää muistaa,
että kyseessä on hallituksen esitys, joka on tehty
uuden SDP:n puheenjohtajan Eero Heinäluoman aikana ja jonka
on antanut eduskunnalle tasavallan presidentti Tarja Halonen. Hän
olisi voinut palauttaa sen hallitukselle, hän ei ole palauttanut
sitä, vaan hänen allekirjoituksensa on tämän
paperin alla. Se on Halosen esitys eduskunnalle.
Mitä tulee sitten tähän esitykseen,
niin täytyy sanoa, että on erikoista se, että,
demarit, silloin kun on porvarillisista työntekijöistä kysymys,
rajavartiomiehistä, niin ei ole paljon teillä sympatiaa
rajavartiomiehille. Silloin, kun on paperimiehistä kysymys,
niin silloin kyllä viimeiseen asti puolustetaan omia kannattajia.
(Välihuutoja vasemmalta) Tässä on se
tietty ero. Sama on sairaanhoitajissa. Silloin, kun puhutaan sairaanhoitajien
palkasta, ei teiltä tule sympatiaa sairaanhoitajille, (Puhemies
koputtaa) koska he ovat porvarillisia äänestäjiä.
(Välihuutoja vasemmalta — Hälinää)
Puhemies! Ihan lyhyesti vielä haluan (Puhemies koputtaa)
todeta sen, että olen todella hämmästynyt
siitä, että vasemmistoliitto vaatii täällä lakko-oikeuden
rajoittamista. En ole koskaan vielä tässä salissa
kuullut sitä. (Ed. Sirnö: Ei ole vaadittu!) Työnantajilla
on työsulku, työntekijöillä on
lakko, kummallakin pitää olla oma työtaistelutoimenpiteensä.
Se, että te puututte lakko-oikeuden ytimeen, (Puhemies
koputtaa) on ennenkuulumatonta. (Välihuutoja vasemmistoliiton
ryhmästä)
Arja Alho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Luultavasti palaan näihin erilaisiin argumentteihin
tarkemmin, kun käytän oman puheenvuoroni, mutta
haluanpa nyt tässä yhteydessä sanoa,
että hämmentäväähän
tässä sosialidemokraattienkin kannalta on tietysti
se, että näin merkittävä yhteiskuntapoliittinen
keskustelu käydään juuri sellaisella
aikataululla, että huomenna itse asiassa perustuslakivaliokunnan
pitäisi saada aikaan lausuntonsa ja eduskunnan täytyisi
saada hyvin nopeasti asia käsitellyksi, ja (Ed. Huotari:
Ja salassa valmisteltu!) parlamentarismin kannalta on todella kammottavaa
se, että täällä ei ole paikalla
pääministeriä eikä hallituksesta
muita kuin nyt tällä hetkellä Ulla-Maj Wideroos,
ja se on mielestäni omalaatuista sen vuoksi ... (Eduskunnasta:
On siinä vieressä Rajamäkikin!) — No,
menee sinne sitten. — Mutta tämä on siis
omalaatuista, kyllähän tämän
kaltaisessa asiassa, joka on yhteiskuntapoliittisesti merkittävä,
täytyisi joka tapauksessa nämä merkittävät
puheenvuorot tämän tapaisissa asioissa käyttää eduskunnassa
eikä loistaa poissaololla. Sitä nyt ei kyllä Rajamäki
tuossa pöydän päässä paranna.
Ongelma on kyllä tämä, että hallituksen täytyisi
puolustaa ja argumentoida se näkemyksensä tänne
sen sijaan, että me täällä kiistelemme
paperin lakosta ja Tarja Halosesta ja kaikesta muusta.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta tuntuu kyllä nyt välillä,
että eivät ainakaan kaikki huomaa, mistä edes
puhuvat, kun ymmärtääkseni ed. Zyskowicz
ja ed. Sasi ja moni muukin on kannattanut sopimusyhteiskuntaa, näin
minä olen ymmärtänyt, ja on kannattanut
demokratiaa, senkin minä olen ollut ymmärtävinäni.
Mutta onhan tämä kummallinen tilanne demokratian
ja sopimusyhteiskunnan näkökulmasta katsottuna,
jos te kuvittelette, että sopimus- ja neuvottelujärjestelmä toimii
niin, että toisen osapuolen päälle pannaan
giljotiini, jossa lukee, että lakko-oikeus murretaan teiltä,
jos teiltä ei synny sopimusta.
Tätähän tämä tarkoittaa.
Ei mikään aito neuvottelujärjestelmä voi
niin toimia. (Ed. Sasi: Tämä on hallituksen esitys!) — En
minä sanonutkaan, että tämä on
teidän, minä sanoin, että te ymmärrätte
tätä, niin kuin ed. Zyskowicz sanoi. Minä sanon
toisen puolen, että minä en ymmärrä,
ja tästä lähtökohdasta justiin,
että en voi ymmärtää semmoista
järjestelmää, että toisen sopimusosapuolen,
neuvottelijan, päälle pannaan giljotiini, jossa
lukee, että lakko-oikeus murretaan, jos ette pääse
sopimukseen. (Ed. O. Ojala: Kekkonenhan yritti sitä!) Saa
siinä puhua sopimusyhteiskunnasta, (Puhemies koputtaa)
eikä se ole demokratiankaan mukaista menettelyä.
Minä olen aidosti kyllä tätä mieltä.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen turvallisuuden varmistamiseksi minun
mielestäni tämä on perusteltua. (Välihuutoja
vasemmalta) Positiivista on myöskin se, että tällä kertaa
hallitus ei seiso näitten asioiden kanssa tumput suorana.
Syytä olisi myöskin keskittyä puhumaan
siitä, mitä paperilakon osalta tapahtuu (Ed. Sirnö:
Minkä lakon?) ja minkälaiset kansantaloudelliset
tappiot siinä meille tulee. Se on 43 miljoonaa euroa per
päivä, kun meillä paperikoneet seisovat,
elikkä siinäkin olisi hallituksella jotain tehtävää.
(Ed. Sirnö: Anteeksi, minkä lakon? — Hälinää)
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän saliin hiljaisuutta!
Ed. Korhonen, sanoin, että ymmärrän hallituksen
esitystä, koska hallitus kuitenkin viime kädessä kaikissa
olosuhteissa kantaa huolta ja vastuuta kansallisesta turvallisuudestamme.
Eikä voi olla niin, että kun maailman huomio kiinnittyy
Suomeen laajan, voi sanoa, mammuttimaisen kansainvälisen
tapahtuman kautta, niin meillä olisi rajoilla avoimien
ovien päivät.
Mutta tähän perään sanon,
herra puhemies, että ymmärrän hyvin myös
ed. Korhosen puheenvuoroa ja argumentointia. Totta kai näen,
että sopimusratkaisu myös rajamiesten kiistaan
olisi se paras, demokraattisin ja sopimusyhteiskuntaan parhaiten
sopiva ratkaisu. Totta kai tämän esityksen antamisen
jälkeenkin toivon, että siellä vielä näinä hektisinä tunteina
ja päivinä löytyisi sopimusratkaisu.
Tämä tie, jota hallitus nyt esittää,
ei ole meidän mielestämme hyvä tie, vaan
sopimusyhteiskunnan normaali toiminta on tietysti parempi tie.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Haluan ihan aluksi korostaa, että me sisäasiainministeriön
kaikki sisäisen turvallisuuden toimijat, myös
rajamme ammattilaiset, teemme erittäin hyvässä yhteistyöhengessä töitä,
minkä olette ehkä huomanneet niin kansallisten
voimavarojen ja sisäisen turvallisuuden puolella kuin EU-areenallakin.
Olen myös henkilökohtaisesti pitänyt
yhteyttä Rajavartioliiton johtoon, viimeksi eilen aamulla
tavannut kolmannen kerran Rajavartioliiton johtoa, myös
tältä osin Pardian ja STTK:n johtoa on pidetty
ajan tasalla. Uskon kyllä, että asiat, niin kuin
pitääkin, etenevät neuvottelupöytien
ja Saloniuksenkin pöydän kautta.
Mutta asia on tietysti näin, että ensinnäkin
tässä on kyse pitkälti valtion puolella
uuden palkkausjärjestelmän sisäänajo-ongelmista.
Vuoden 2001 jälkeen nämä lataukset ovat
lähteneet tulemaan, ja kansanedustajat muistavat myös
poliisiin liittyvät monet vaiheet. Sisäministeriöllä ei ole
mitään rahapottia neuvotella eikä tehdä tupojärjestelyjä,
mutta kaikin tavoin olemme halunneet edistää hyvää henkeä tällä puolella
ja haluamme edelleenkin uskoa, että rajan ja turvallisuuden
ammattilaiset pystyvät hyvää yhteistyötä tekemään
koko ajan.
Tässä lakiesityksessä ovat tietysti
Valtion työmarkkinalaitos, esittelevä ministeri
ja hallitus päätyneet sittemmin siihen, että siihen
aikaan, kun esimerkiksi ensi kesänä on merkittävä kansainvälinen
tapahtuma, johon liittyy erityisiä turvallisuusriskejä,
rajaturvallisuus voidaan varmistaa tämän arvion
mukaan, millä esitys on valmisteltu, vain töissä ja
sopimuksen piirissä olevien täyden työpanoksen
varmistamisella. Tämä on Valtion työmarkkinalaitoksen
tekemä arvio, jossa tämä halutaan varmistaa,
ja tämä on nähty ainoana tapana varmistaa
tällä hetkellä tämä kysymys.
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Aikataulusta sen verran, että totta
kai eduskunta käyttää tähän
niin paljon aikaa kuin eduskunta itse katsoo tarvitsevansa, ja se
sopii tietysti minullekin.
Sitten, totta kai, kun toivottiin, että pitää pyrkiä sopimukseen,
siitä olen samaa mieltä ja ymmärrän,
että tälläkin hetkellä neuvotteluja
käydään.
Kun täällä puhutaan lakko-oikeudesta,
niin minä en ainakaan löydä tästä esityksestä mainintaa
siitä, että hallitus puuttuisi lakko-oikeuteen. (Ed.
O. Ojala: Lakko murretaan!) Tämä on tilapäinen
lakiesitys ja koskee ainoastaan niitä Rajavartiolaitoksen
virkamiehiä, jotka eivät kuulu työtaistelun
piiriin.
Sitten joku edustaja mainitsi, että MM-kisat ovat tekosyynä tähän
hallituksen esitykseen. Ei varmasti ole. MM-kisat ovat tulossa,
ja meillä on sinä aikana velvollisuuksia, joita
pitää hoitaa, ja sen takia tämä esitys
on täällä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo hyvin monta
näkökohtaa tuotu esille, ja ed. Korhosen puheenvuoro
jo kuvasi tätä taustaa. Muutama näkökohta
kuitenkin vielä tähän esitykseen.
Niin kuin ed. Korhonen totesi, tässä hallituksen
esityksen jo heti alkupuolella paljastuu se, että tämän
hallituksen esityksen kirjoittaja on ollut voimakkaasti affektissa
tilassa. Tässä kirjoitetaan todellakin, että "järjestelmään
kuuluu se, että työnantaja ja yhteiskunta joutuvat
sietämään" jnp. Siis en ole tällaista
persoonallista, syvästi henkilökohtaisen tunnon
purkausta ihan äsken lukenutkaan. Muutoinkin, arvoisa puhemies,
tämä hallituksen esitys on kyllä poikkeuksellisen
taitamattomasti kirjoitettu.
Mutta ennen kuin menen siihen, ed. Olinille ystävällisesti
vastauspuheenvuorona täältä korokkeelta:
Niin terveydenhuoltoalan lakon yhteydessä kuin lääkärilakon
yhteydessä käytiin suojelutyöasiat erittäin
tarkasti, pikku piirteitä myöten läpi.
Olin Kunnallisen työmarkkinalaitoksen hallituksen elikkä valtuuskunnan
jäsenenä, yksi yhdestätoista, ja siellä ne
käytiin vihoviimeiseen piirteeseen saakka, ja tässä ei
ole mitään siitä elementistä nyt.
Tämähän on lakon murto-operaatio aivan
oppikirjan mukaisesti. Tämähän on niin oppikirjan
mukaista toimeliaisuutta, olen Toimihenkilön ammattiyhdistystiedon
oppikirjan kirjoittanut kolmeen eri kertaan eri aikakausina, ja tämä on
täysin oppikirjan mukainen, mutta palaan siihen vähän
myöhemmin tarkemmin.
Mihinkä tämä pitää projisoida?
Tämä pitää projisoida tietysti
poliittisesti työreformiin. Vanhanen on taitavasti junaillut
työreformia läpi koko tämän
parin vuoden ajan. Siis aivan niin, että hän jää historiaan
tästä taitavuudesta, joka ... (Eduskunnasta: Entä sosialidemokraatit?) — No, he
eivät vielä ole porukassa mukana, mutta kyllä he
siitä pikkuhiljaa luiskahtavat peliin mukaan. Tietysti
sosialidemokraateille tämä on äärimmäisen
kiusallista, koska tämä on ensimmäinen
näyttö parista piirusta vasemmalle hyppäämisestä.
Se on mielenkiintoinen se starttiviiva, josta hypätään
vasemmalle. (Ed. Huotari: Ei vasemmalle vaan ihmisen suuntaan!)
Mihinkähän sitä ollaankaan menossa, kun
seuraavat pari piirua vasemmalle loikkastaan? (Ed. Kekkonen: Puhuja
sotkee historiallisia aikakausia!) — Kyllä on
vaan hyvin mielenkiintoinen kysymys seurata täältä katsomon
puolelta, missä mennään.
Sitten, mikä tässä hallituksen esityksen
perusteluosuudessa on erinomaisen persoonallista, on se, että tätä upj:tä ei
kuvata lainkaan, ei tätä työtaistelun
ydintä lainkaan. Sen sijaan todetaan marxilaisen lehdistöteorian
mukaisesti vaikenemalla siitä, mikä on ideologialle
vierasta, vain, että Rajavartioliitto jäi tessin
ja vessin ja tupon ulkopuolelle ja siinä kaikki. Elikkä siis
vaietaan olennaisesta asiasta eli siitä, mikä on
tässä tapauksessa ideologialle vierasta. Sitten
kyllä aivan kuin ristoreipasmaisesti rehellisesti todetaan,
että MM-kisoistahan tässä on kysymys,
ja se toistetaan kerta toisensa jälkeen. Sen sijaan ei kerrota
sitä, että kun on tessit ja vessit auki, niin nyt
olisi tietysti erinomaisen paikallaan, kun on näin paljon
valtaa, että koko meidän kolmikantainen järjestelmämme
ja sopimusyhteiskuntamme järjestelmä murretaan,
että kassassa olisi nyt vielä sen verran rahaa,
että tehdään se vessi nyt niillä ehdoilla
kuin se on tällä hetkellä tehtävissä ja
siirretään sitä upj:tä tässä tapauksessa
tulevaisuuteen, niin kuin poliisien osaltakin on sitä sinne
tulevaisuuteen siirretty. Siis toisin sanoen on arvotettu asioita
niin, että tämä lakiesitys on paljon
parempi tie kuin se, että muutama tonni liksaa laitetaan
Rajavartiolaitokselle, ja vielä muistetaan se, mikä onkaan
Rajavartiolaitosta erikoisesti rahoittanut viime vuosien aikana
budjetin yhteydessä. Se on eduskunta, joka on pistänyt millin
nokkiin ja puolitoista miljoonaa euroa nokkiin jnp. kerta toisensa
jälkeen. Nyt olisi erittäin paikallaan, että nyt
oltaisiin pantu nokkiin sen verran, että tessit ja vessit
tulevat ja asia olisi näin, mutta tästä mahdollisuudesta
ei tässä esityksessä ole hitustakaan
jälkeä.
Mutta sen sijaan, arvoisa puhemies, täällä on hyvin
mielenkiintoista tekstiä, koska täällä kerrotaan
rajavartijoille, niin miehille kuin naisillekin, millä tavalla
tulee käyttäytyä MM-kisojen aikana. Täällä sanotaan
näin: "Kiinnijäämisen riski on suoraan
verrannollinen rajatarkastuksen huolellisuuteen. Jos tarkastukset
lopetetaan tai niiden tehokkuus työtaistelun vuoksi laskee oleellisesti,
ei esimerkiksi paljastu varastettua omaisuutta tai henkilöitä,
jotka todennäköisesti syyllistyvät rikoksiin.
- - Suomessa rajatarkastuksissa pyritään
korkeaan paljastumisriskiin myös sen vuoksi, että tällainen
rikollisuuden torjuminen on tehokkaampaa ja edullisempaa kuin sisämaassa
tehtyjen rikosten selvittäminen." Tämähän
tarkoittaa sitä, että nyt kehotetaan kaikkia siellä Rajavartiolaitoksessa
tekemään niin täsmällisesti
ja hyvin tehtävänsä kuin olla voi, kun kerrotaan
täällä hallituksen esityksen perusteluissa,
että näin päästään
mahdollisimman suureen roistojen kiinnisaamiseen ja kaiken sopimattoman
maahantulon estämiseen jnp.
Elikkä tämähän tarkoittaa
sitä, että tässä kuvataan täydellisesti
italialainen lakko. Tästä on kirjoitettu väitöskirjoja
60-luvulla ja 70-luvulla ja tässä annetaan malli
siihen, mitenkä italialaisen lakon puitteissa se lopputulos
on aika mielenkiintoinen. Ja ei mitään muuta kuin
tervemenoa sitten sinne maailmanmestaruuspippaloihin!
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan tästä menettelystä.
Ministeri Wideroos totesi, että eduskunnalla on tietenkin
aikaa käsitellä tätä merkittävää lakimuutosta
niin paljon kuin vain suinkin haluaa. Ei tämä tämänpäiväinen
menettely ja tämän lakiehdotuksen tänne
taloon tuonti antanut sellaista kuvaa, että tässä nyt
reilusti aikaa olisi. Mietintö oli pöydällä kymmenen
minuuttia, ja tänään huhut lähtivät
liikkeelle, ehkä tuossa 16—17:n aikaan, että on
yleensä tulossa jonkinlainen ylimääräinen,
kiireinen hallituksen esitys presidentin esittelystä vielä tänä iltana.
Ei ollut kuulemma puhemiesneuvostossa edes puhemiesneuvoston jäsenille
kerrottu mitään, mitä on tulossa, puhumattakaan,
että olisi kerrottu eduskunnan poliittisille ryhmille,
jotta ne olisivat voineet edes ilmoittaa, että tänään
täällä vielä iltamyöhällä käsitellään
näin merkittävää periaatteellista
hommaa. Ihan pelkästään menettelytapanakin
tämä jää historiaan varmaan
aikamoisena kummallisuutena.
Näissä perusteluteksteissä on aika
mielenkiintoisia pointteja liittyen kylläkin näihin
paljon puhuttuihin yleisurheilun MM-kisoihin. Täällä viitataan,
että vastaavat yleisötapahtumat aiemmin ovat johtaneet
merkittävään rikollisuuden lisääntymiseen.
Tekisi mieli oikeastaan kysyä faktatietoja siitä,
millä tavalla sellainen rikollisuus, joka tulee rajan ulkopuolelta,
lisääntyi Suomenmaassa 83 yleisurheilun MM-kisojen
yhteydessä tai joidenkin muiden suurempien yleisötapahtumien
yhteydessä, joita Suomessa on järjestetty. Mitkä ovat
ne faktat tämän väitteen tueksi? Muitakin
mielenkiintoisia perusteluja täällä on.
Viitataan sellaiseen, josta ei sitten kuitenkaan rohjeta tarkemmin
sanoa, mistä on kysymys. Tässä viitataan
myöskin siihen, että muiden maiden joukkueet joutuvat
lähiaikoina tekemään päätöksiä siitä,
uskaltavatko ne tänne lintukotoon tulla, kun tämä on
niin turvaton maa, että tänne ei uskalla tulla
heittämään keihästä eikä hyppäämään seivästä eikä juoksemaan
rataa ympäri eikä muutenkaan turistinakaan.
En tiedä, onko Kansainväliseltä Yleisurheiluliitolta
ehkä — arvoisa herra puhemies, jos voisi osallistua
keskusteluun, voisi kommentoida — onko Kansainväliseltä yleisurheiluliitolta
tullut viestiä ja huolta siitä, että taitavat
olla kisat vaarassa tämän Rajavartiolaitoksen
työtaistelun ja työselkkauksen vuoksi tai ovatko
jotkut kansalliset liitot tai muut tahot jo varoitelleet, että eivät taida
uskaltaa tulla. Kun toisaalta jotenkin minulla on sellainen mielikuva,
että tämän kiistan aikaisemmissa vaiheissa
muun muassa ministeri Rajamäki on antanut sen tyyppisiä lausuntoja, että rajat
on turvattu ja suomalaisten turvallisuus on taattu niillä erillisjärjestelyillä,
joita on pystytty tähänkin asti tekemään
ilman tällaista pakkolainsäädäntöä.
Voisi kysyä myöskin virkaehtosopimusneuvotteluista
vastaavalta ministeriltä, mikä on se rahasumma,
jolla tämä asia voitaisiin hoitaa, kuinka isosta
rahasta on itse asiassa kysymys. Muistutan tässä salissa
jo viikon aikana pariin kertaankin todenneeni, että viime
vuoden valtion budjettitalous oli 2,2 miljardia euroa ylijäämäinen
ja menokehykseenkin sisältyviä rahoja säästyi
yli 700 miljoonaa viime vuoden tilivuodelta valtion budjettitaloudessa.
Luulisi nyt, että valtio työnantajana, toivottavasti
hyvänä työnantajana, pystyisi tällaisen
kiistan hoitamaan ihan asiallisesti vastaamalla niihin perusteltuihin
tarpeisiin, joita rajavartijoilla on omien työehtojensa
ja palkkauksensa ja palkkajärjestelmänsä osalta.
Lopuksi, arvoisa puhemies, kyllähän tämä periaatteessa
sellainen asia on, että kun tuossa replikoinnissa viittasin
tähän Pihkalan kaartiin, joka aikoinaan nimettiin
ja laitettiin lakkoa murtamaan, niin onko tässä nyt
sitten tämän hallituksen toimesta tulossa näistä henkilöistä,
jotka pakotetaan ainakin välillisesti lakon murtamiseen, Wideroosin
kaarti tai Rajamäen kaarti tai Vanhasen hallituksen kaarti.
(Ed. Laakso: Rajamäen rykmentti!) — Rajamäen
rykmentti on tuttu termi, mutta tämä varmaan nyt
tarkentuu sitten kaartiksi jatkossa. Ihmettelen, jos tästä salista löytyy
tämän ehdotuksen taakse, ainakaan työväenpuolueista,
yhtään edustajaa.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät, melkein rakkaat, edustajatoverit.
Täytyy myöntää, että olen
temperamenttinen ihminen ja olen muutaman kerran täällä tupsautellut
suustani ehkä teräviäkin sanoja, mutta
täytyy myöntää, että näin
pettynyt Suomen hallitukseen en ole ollut koskaan kuin tämän
lakiesityksen edessä.
Ed. Uotila äsken jo kritisoi tapaa, millä tämän tyyppisiä periaatteellisesti
erittäin suuria esityksiä tuodaan ohi eduskuntaryhmien
eduskuntaan 10 minuutin varoitusajalla. Kyse ei ole vain jostakin
pienestä MM-kisoihin liittyvästä turvatoimenpiteestä,
vaan kyse on suuresta periaatteesta. Olisi olettanut tietysti, että ministerit
olisivat edes huolehtineet, että omat eduskuntaryhmät olisivat
olleet niin paljon tietoisia, että täällä ei sali
huutaisi tyhjyyttään hallituspuolueitten edustajien
ollessa aivan jossakin muualla päin Suomea todennäköisesti
miettimässä, miten MM-kisojen varjolla seuraavia
pakkokeinolakeja tai toimenpiteitä tähän
maahan saatetaan. (Ed. Ollila: Sitä he miettivät!)
Olen pettynyt myös siihen, miten valtio hoitaa työnantajatehtäviänsä täysin
kieroutuneella tavalla. Ensiksi valtio ja sen edustajana Suomen hallitus
on neuvotteluosapuolena työnantajana, ja kun työnantaja
sortuu laittomuuksiin, saa siitä työtuomioistuimessa
tuomion, niin sitten samainen hallitus keksii kikka kolmosen ja
tuo samaisen rikkurilain sitten lakiesityksenä tänne,
jotta saadaan murrettua sitä tilannetta, johon työnantajana
valtio on sortunut.
Lisäksi tietysti on hämmentävää se,
että kunnioitukseni ministeri Wideroosin leveitä hartioita
kohtaan tänään lisääntyy.
Olen kuullut hänen täällä kaksi
kertaa puhuvan vaikeista asioista. Ensimmäinen oli se,
kun hän joutui edustamaan koko hallitusta pankkipalvelumaksuissa,
ja nyt siinä, kun Suomessa ensimmäistä kertaa
tämän hallituskauden aikana tuodaan rikkurilakia
eduskuntaan, niin sitten Rkp liimapuolueena joutuu edustamaan koko
hallituskatrasta täällä. Täällä jonkin
verran on vilahtanut SDP:tä edustavia ministereitä istumassa
mennen tullen. Suurin osa heistä on ollut kuitenkin kohtuullisen
vaiti ja ennen kaikkea poissa tästä salista. Olisin
olettanut, että tässä kysymyksessä ministeri
Wideroosia ei olisi jätetty yksinään
kahden hengen ministeriryhmän edustajana vastaamaan koko
hallituksen tekemisistä.
Totesin tuolla jo aikaisemmin, että ymmärrän sen,
että tämän kaltaisen lakiesityksen voisi
tuoda joku kepulainen kansanedustaja tänne, koska tämä vastaa
täsmälleen sitä linjaa, mitä kepu
on viimeiset 15 vuotta edustanut, ja kieltämättä tietysti
osin myös kokoomus, joka tosin on juuri tänään
debatin aikana herännyt kovin sosiaaliseksi ja työntekijämyönteiseksi
tukemalla rajavartijoiden lakko-oikeutta ja todennäköisesti
on samalla myös tukenut sitä kritiikkiä,
mitä työnantajapuolelle Metsäteollisuuden
suuressa sulussa, joka aiheuttaa ison vyöryn konkursseja,
täällä moneen kertaan on julistettu.
Mutta en ymmärrä sitä, että Suomen
hallitus tuo näin puhtaasti työreformistisen lain
tänne. Se on aivan täysin käsittämätön teko,
ja vielä tällaisessa tilanteessa, jossa kaikki me
tiedämme, että meillä on täsmälleen
ensi keskiviikkoon asti aikaa virallisesti täällä käsitellä asioita
ja meillä on koko joukko isoja asioita, kuten lisätalousarvio,
tässä talossa. Olisin toivonut sen saavan sille
kuuluvan arvon myös, mutta ilmeisesti sekään
ei ole kuin läpihuutojuttu maamme hallitukselle.
Tämä lakiesitys kuvastaa ennen kaikkea sitä, millä tavalla
pääministeri Vanhasen hallitus suhtautuu demokratiaan,
millä tavalla se suhtautuu kansanedustuslaitokseen, jonka
kuitenkin pitäisi olla muutakin kuin läpihuutojuttu.
Tämän pitäisi olla se paikka, joka ohjeistaa
ja työstää yhteistyössä hallituksen
kanssa niitä linjauksia, joilla Suomea kehitetään,
ei niin, että hallitus riehuu kuin kevätvasikka
ensimmäisellä pellollansa miettimättä sitä tuhoa,
mitä jälkeensä jättää.
Työtaisteluoikeus on suomalaisten perusoikeus. Se on
myös sellainen oikeus, jonka kansainväliset sopimukset
tunnustavat. On täysin käsittämätöntä,
että Suomen hallituksella on varaa ensimmäisenä lähteä miettimään
joittenkin perusoikeuksien rikkomista, ja vielä siinä tilanteessa, jossa
Suomen hallitus todellakin edustaa toista sopimuspuolta, jolloin
vähintäänkin voidaan kyseenalaistaa se
puolueettomuus, jolla tätä perusoikeutta Suomen
hallituksen taholta ollaan edustamassa.
Sitten muutama huomio siitä tilanteesta, mikä tällä hetkellä ylipäätänsä on.
Mielestäni on aivan poikkeuksellinen tilanne työmarkkinoitten
suhteen se, että meillä on kaksi isoa työtaistelua käynnissä yhtä aikaa,
joissa molemmissa työnantajat, toisessa Metsäteollisuus
ry ja toisessa Suomen valtio, ovat ne osapuolet, jotka ovat aiheuttaneet
koko työtaistelun syntymisen. Metsäteollisuudelta
ymmärrän sen, että Metsäteollisuuden ja
itse asiassa Elinkeinoelämän Keskusliiton linjauksiin
kyllä sopii, että pääoma puhuu
hinnalla millä hyvänsä, vaikka tuhoten
muita yrittäjiä ja pieniä yrityksiä,
ja neuvottelut hoidetaan lähinnä sillä,
että toinen osapuoli pakotetaan polvilleen. Se on mielestäni
kyllä poikkeuksellinen käsitys neuvotteluista,
ja toivon, että tämä tekniikka ei ole
jostakin kumman syystä EK:lta ja Metsäteollisuudelta
siirtynyt Suomen hallitukselle, vaikka tämä esitys
siltä vähän haiskahtaakin.
Vanhasen hallitus asettaa mielestäni eduskunnan täysin
käsittämättömään
tilanteeseen, ja kiitän ed. Wallinia siitä erittäin
hyvästä puheenvuorosta, joka palautti uskoni ja
otin tosissani lauantain SDP:n puheet — piirun verran vasemmalle ja
ennen kaikkea ay-liikkeeseen ja ihmisyyden puolesta. Puolueeni varapuheenjohtajana
olin jopa kiirehtimässä maanantaina avaamaan avoimen,
herttaisen sylin yhteistyölle juuri näillä saroilla.
Ja jos tämä on se käsitys tästä piirun
verran ihmisyyteen tai ay-liikkeen suuntaan menemisestä,
niin elän toivossa, että ne fiksut ja filmaattiset
kansanedustajat, joita tässäkin salissa moni on
ja jotka vielä toistaiseksi ainakin edustavat SDP:tä,
ovat sen takana, että tämä laki ei koskaan
tule menemään tässä eduskunnassa
lävitse.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Rajavartiolaitoksen
tehtävien turvaamisesta MM-kisojen aikana on kova päätös,
kun rajavartijat ovat samaan aikaan työtaistelussa työehdoistaan.
Tämä on lakon murtamista. Ei tämä mitään
muuta ole. Tässä on kyse suurista, periaatteellisista
asioista. Isoja tapahtumia, muun muassa MM-kisoja, tulee ja menee,
mutta nyt ollaan uhraamassa rajamiehet tämän nimissä.
Perustelut tällaiselle toimenpiteelle ovat heppoiset,
vaikka ministeri täällä muuta väitti.
Tässä olisi voinut ministeri ja valtiovalta rajamiesten oikeutettuihin
vaatimuksiin suostua, ja näin olisi päästy
tästä tilanteesta. Taitaa olla niin, että tämän
asian käsittely täällä eduskunnassa
maksaa enemmän kuin rajamiesten vaatimukset. Rajavartijoitten
tes-vaatimuksethan kohdistuvat palkkarakenteisiin, taikka työnantajat
ovat muuttamassa palkkarakenteita rajamiesten osalta, ja siinä nuoret
rajamiehet joutuvat kärsimään, sillä nämä tes-huononnukset
kohdistuvat heihin. Kyllähän niin on, että kun
MM-kisat ovat ohitse, niin rajavartijat saavat sen jälkeen
rauhassa lakkoilla. Siihen ei paljon korvaa lotkauteta, että kyllä tämä on
kova päätös heidät sivuuttaa.
Tässä tuodaan työreformia kyllä eduskuntaan.
Olisikohan nyt aika lähteä taas Suurtorille torjumaan
työreformia?
Tämä on valmisteltu hyvin salaisesti. Se ei
ole minun mielestäni oikein, ja lakon murtaminen on kyseessä.
Täällä ministeri Rajamäki kyseli,
mistä rahat. Muun muassa valtionyhtiöt tuottivat
viime vuonna 770 miljoonaa. Tästä rahasta olisi voitu
pieni osa rajamiesten vaatimuksiin antaa, ja se olisi sillä täytetty.
Turha tässä on lähteä sotkemaan
paperimiehiä tähän tilanteeseen ja samoin käymään
presidenttipeliä tämän asian ympärillä, niin
kuin näkyy kokoomus tekevän.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minä tiedän, miltä tuntuu
asua rajalla, kun on Rajavartiosto vieressä, ja olen tutustunut
hyvinkin monena kesänä rajavartijoiden työhön
ja tiedän, että se ei ole ihan helppoa työtä.
Se on myöskin raskasta työtä, joudutaan
olemaan päiväkausia erossa perheestä,
koska monilla työmatkat ovat satoja kilometrejä,
voivat olla 150 kilometriäkin. Siinä mielessä on
kysymys hyvinkin erityistä ammattitaitoa vaativasta työstä,
hyvin tarkkaavaisesta työstä, olipa kysymys rajavartioinnista
siellä kentällä tai sitten työstä rajavartiopaikoilla.
Siinä mielessä tuntuu aivan käsittämättömältä tämä mittasuhde,
joka tässä on syntynyt. Kun ministeri Wideroos
ei vielä vastannut, kuinka isosta summasta tässä oikein
on kysymys, niin minä kysyn puolestani, onko kysymys 2
miljoonasta vai kenties vähän vähemmästäkin.
Jos työnantaja on tarjonnut muille, niille, jotka ovat
jo sopimuksen tehneet, samaa summaa, minkä rajavartijat
tulevat tällä omalla lakollaan saamaan aikaan,
niin tämähän on työnantajan
puolelta todella epäreilu tapa hoitaa asioita. Eli minusta
on tosiaankin käsittämätöntä,
että näin periaatteellinen kysymys tuodaan tänne
tämmöisenä kesäkuun iltana.
Kai te nyt jo valmistellessanne tiesitte, millainen ongelma tästä eduskunnassa tulee?
Kysymys on nimittäin sopimusyhteiskunnan tulevaisuudesta.
Miksi kenenkään työnantajan kannattaisi
enää tulla jatkossa tupoihin mukaan, kun he tietävät,
että työnantajapuoli voittaa näissä kisoissa?
Aina löydetään joku perustelu, olipa
ala mikä tahansa, millä hoidetaan se, että asiat
viedään näin pitkälle. Esimerkiksi
tässä rajavartijoiden tapauksessa, niin kuin ministeri
Rajamäki, jos oikein ymmärsin, äsken
sanoi, ei ole kysymys pelkästään tästä tapauksesta,
vaan tätä samaa lainsäädäntöä voitaisiin
käyttää sitten muissakin kansainvälisissä tapahtumissa
tulevaisuudessa. Sehän tarkoittaa käytännössä sitä,
että kun Suomessa on jatkuvasti isoja tapahtumia, ja voidaan
ajatella, mikä on sitten iso kansainvälinen tapahtuma
ja mikä ei, niin täällähän
tilanne on se, että rajavartijoiden pitäisi olla
jatkuvasti töissä ja heiltä käytännössä viedään
lakko-oikeus tällä lainsäädännöllä.
Tosiaan palaan vielä tähän sopimusyhteiskunnan
tulevaisuuteen. Ei ole kovinkaan kauaa siitä, pari viikkoa,
kun valtiovarainministeri Antti Kalliomäki piti sopimusyhteiskuntaa
tärkeänä eräässä kansanvälisessä seminaarissa,
joka oli tulevaisuusvaliokunnan ja Helsingin yliopiston yhdessä järjestämä seminaari.
Hän puhui siellä kauniita sanoja sopimusyhteiskunnan
merkityksestä kaiken kaikkiaan Suomen kilpailukyvyn edistämisessä ja
kaikessa muussakin. Ja nyt tämän yhden pienen
ryhmän, tupon ulkopuolelle jääneen ryhmän
kohdalla, jossa osittain ollaan kaikista pienipalkkaisimpien henkilöiden
tilannetta heikentämässä työnantajan
puolelta, niin tällaisessa asiassa otetaan näin
järeä ase käyttöön.
Minusta tämä on kyllä ihan kummallista,
että vielä sosialidemokraatitkin lähtivät
tähän, että kai teillä sosialidemokraateissa
kuitenkin on mietitty, mitä tästä seuraa.
Pahimmassa tapauksessahan tämä saattaa kaataa
koko hallituksen. Onko enää hallituksella luottamusta,
jos se on avaamassa tällaisen tien, siis tuhkaamassa koko
sopimusyhteiskunnan, jolla on pelastettu 90-luvulla tämä maa?
On tehty maltillisia sopimuksia, niin paperityöntekijät
kuin kaikki muutkin, vuosikausia, vuosikymmen. Nyt kun on sellainen
tilanne, että rakenteellisia uudistuksia ollaan työnantajien
puolelta tekemässä näissä molemmissa,
jotka jäävät tupon ulkopuolelle, niin
näyttää siltä, että hallitus
on asettumassa tässä työnantajan puolelle.
Kun kysymys on valtion rahasta, valtio on osapuoli, niin tämä olisi
voitu hoitaa näillä muutamilla miljoonilla. Kun
en ole vielä kuullut ministeri Wideroosilta, paljonko se
summa olisi, jos puhutaan vain pelkästään
rajavartijoista, niin silloin kyllä tässä on
tehty kärpäsestä härkänen
ja silloin ei voi välttyä siltä ajatukselta,
että sekä keskustan että Rkp:n kohdalla
tässä on kysymys myöskin ideologisesta
valinnasta ja siitä, että sosialidemokraatteja
on viety kyllä tässä narusta niin pahasti, että ihmetyttää suoraan
sanottuna.
Eli Vanhasen työreformia toteutetaan näin
yllättäen ja salaisesti valmisteltuna. Vanhanen
on varmaan hyvin tyytyväinen siihen, että lopultakin
hänen ajatuksensa ovat menossa läpi. Mutta ehkä hän
ei ole tyytyväinen sen jälkeen, kun hän kuulee
sen, minkälainen keskustelu täällä on käyty
näistä asioista. Toivoisin, että nyt
pikaisesti ministeri Wideroos ja se hallitus, joka vielä valvoo
tänä iltana, ottaa nätisti sen muutaman miljoonan
käteensä ja tekee sopimuksen ja päästään
tällaisista typeristä laista, ettei eduskunnan tarvitse
omaa arvovaltaansa tässä heikentää.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Tässä keskustelussa on tehty
kärpäsestä härkänen.
On kaivettu Atlantin syvyyksistä tämä työreformi,
ja muistan kyllä, mitä siinä luki. Tämän
tyyppistä osaa ei, paljon pahempia kyllä. Se pitää paikkansa,
mitä tässä todettiin hyvin poikkeuksellisesta
valmistelusta kapealla pohjalla ja nopeasti, eikä sitä voitu
hallituksessa käsitellä sillä tarkkuudella
tai huolellisuudella kuin normaalisti lakiesityksiä. Mutta
taustalla on se, että se oli ainoa mahdollisuus saada esitys eduskunnan
arvioitavaksi. Täällä on täydet
vapaudet valiokunnissa kuulla asiantuntijoita laveammin ja arvioida
tätä esitystä suhteessa Suomen perusoikeuksiin
tai kansainvälisiin sopimuksiin.
Tämä esityshän on luonteeltaan kassakaappilaki.
Kaikki toivomme, ettei sitä tarvita. Hallitus on valmis
peruuttamaan esityksen, kun sopimus syntyy. Hallitus voi pitää sitä pöydällään,
lykätä sen vahvistamista viime päiviin
saakka, jotta ei sitä tarvita. Kenenkään
edun mukaista ei ole, että työtaistelu venyisi
heinäkuulle tai elokuulle.
Kansainvälisen työjärjestön
Ilon sopimukset, konventiot, koskevat ammatillista järjestäytymisvapautta
ja myöskin työtaisteluoikeutta. Selvänä puutteenahan
tässä esityksessä on se, että niiden
tulkintalinjoja ei ole lainkaan selostettu. Siellä löytyy
kuitenkin vuosikymmenten aikana kehittynyt käytäntö,
miten myöskin julkisen sektorin työtaistelutilanteissa
on rajattu se julkisen vallan toimintamahdollisuus. Toivottavasti
eduskunnassa ehditään tätäkin
puolta kuulla. Sen jälkeen eduskunnalla, teillä kaikilla
kansanedustajilla, on mahdollisuus sitten arvioida, onko tässä riittävät
perusteet säätää tällainen
määräaikainen, sekä ajallisesti
että asiallisesti kapeaksi rajattu laki. Jotta tämä arviointimahdollisuus
ylipäänsä olisi tullut eduskunnalle,
sen takia tämä piti nyt näin poikkeuksellisen
valmistelun tuloksena eduskunnan käsiteltäväksi
tuoda.
Tärkeätä on kaikissa oloissa säilyttää kansalaisten
turvallisuus, rajavalvonta. Tuo lakon pitkittyminen usean kuukauden
mittaiseksi ilman MM-kisojakin merkitsisi sen verran isoja uhkia, että jotakin
poikkeuksellista toimenpidettä olisi varmasti kaivattu
hyvin laajalla rintamalla tässä salissa, jos mitään
ei heinäkuun puoliväliin mennessä olisi
tehty. Nyt kun se tulee näin yllättävällä tavalla,
ymmärrän nämä ylisanatkin. Toivon kuitenkin,
että eduskunta huolella paneutuu tähän
esitykseen, parantaa sitä tai sitten, jos painottaa toisin
näitä arvoja, voi myöskin vaatia hallitukselta
toisen suuntaisia esityksiä.
Ed. Pekka Nousiainen merkitään
läsnä olevaksi.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensinnäkin voisi varmaan kysyä,
kuka ja mikä teki tästä kärpäsestä tämän härkäsen.
Kyllä minun täytyy nyt kummeksua, varsinkin kun
tuon edellisen puheenvuoron käytti oikeusministeri. Hän
puhui kassakaappisopimuksesta, ja nimenomaan tällaisessa
sopimusyhteiskunnassa työnantajapuoli tekee kassakaappisopimuksen,
joka on uhka työntekijöille — näinhän
se toimii — jolla itse asiassa yritetään
viestittää, että jos te ette tee sopimusta,
me teemme työnantajana näin. Työnantajapuoli
on tässä se, joka on nyt käyttämässä tätä giljotiiniuhkaa
siellä päällä, joten onhan tämä nyt
ihan käsittämätöntä.
Sopimusyhteiskunnan ja demokratian näkökulmasta
minä en ymmärrä ollenkaan tätä teidän logiikkaanne,
miten se tässä toimii. Jollakin lailla voisi sen
ymmärtää siinä tilanteessa,
että olisi kaksi ulkopuolista ja siellä tehtäisiin
tällaisia ratkaisuja, mutta työnantaja käyttää omaa
lainsäädäntökoneistoaan siihen,
että luo tämmöisen uhkan. Arvoisa herra
ministeri Koskinen, tämä on ihan käsittämätöntä!
Outi Ojala /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun nyt täällä yritetään
sanoa, että tässä on tehty kärpäsestä härkänen
ja että kysymys on jotenkin hyvin pienestä ja
rajoitetusta ja tilapäisestä ja muusta asiasta,
arvoisat ministerit, luen teille valtion virkaehtosopimuslain säännöksistä 11 §:n:
"Virkamies ei ole velvollinen suorittamaan sallitun työnsulun,
lakon tai 2 §:n mukaan sopimuksenvaraisia asioita koskevan saarron
alaisia tehtäviä. Työtaistelun piiriin
kuulumattoman virkamiehen on täytettävä tavanomaiset
virkavelvollisuutensa, minkä lisäksi hän on
velvollinen tekemään suojelutyötä.
Mitä 8 §:n 2 momentissa on säädetty,
ei estä työtaistelun piiriin kuuluvaa virkamiestä tekemästä suojelutyötä."
Te yritätte nyt murtaa valtion virkaehtosopimuslain
mukaisen pykälän tekemällä erillislain. Siis
virkamiesten ei tarvitse, he voivat kieltäytyä tämänkin
jälkeen. Kun te yritätte tämän
pakolla tehdä, niin te yritätte saada eduskunnan
(Puhemies: Minuutti!) kumoamaan meillä yhden keskeisen
lain käyttämällä kiertotietä.
Minusta tämä on aivan käsittämätöntä.
Minä toivoisin, että hallitus nyt ottaisi ja vetäisi
tämän pois ja toteaisi, että töppäys,
mikä töppäys.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kysehän ei ole suojelutyöstä vaan
erityisjärjestelystä turvallisuuden järjestämiseksi.
Tämä, mihin ed. Outi Ojala viittaa, että lakonalaista
työtä ei tarvitse tehdä, tulisi testattavaksi
sitten, jos tällainen säännös
tulee voimaan. Se, suostuvatko nämä tähän
tehtävään määrätyt
henkilöt tekemään työtä, sehän
jäisi avoimeksi. Jos he tulkitsevat, että eivät
halua loukata tätä työnteon vapautta,
silloin se jää tavallaan tehottomaksi näiden
henkilöiden osalta.
Mutta puhuin kassakaappilaista enkä kassakaappisopimuksesta,
eli on olemassa juuri eduskunnan aikataulun ja työtaistelun
ilmoitettujen aikataulujen takia tarve olla jotakin siltä varalta, että työtaistelu
jatkuu tosiaan niin pitkään, eikä suinkaan
työtaistelun (Puhemies: Minuutti!) katkaisemiseksi vaan
yhteiskunnan turvallisuuden ylläpitämiseksi.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En kyllä tosiaankaan ymmärrä ministeri
Koskisen vähättelyä tämän
lain merkityksestä ja siitä, minkälainen
ennakkotapaus tämä tulee olemaan koko sopimusyhteiskunnan kannalta.
Minä sanon vielä teille, että kertokaa, millaisesta
summasta tässä on kysymys. Silloin saadaan vähän
suuruusluokkaa. Ei tarvitse kertoa euroina sitä, paljonko
tämä kiista on, mutta onko kysymys kymmenistä miljoonista
tai kymmenistä prosenteista? Täällä on
aikaisemminkin ollut tässä maassa lakkoja, joissa
on oikeasti vaadittu toistakymmentä prosenttia. Kysyn,
ovatko nämä rajavartijoiden vaatimukset kohtuuttomia, ovatko
ne todella niin kohtuuttomia, että me tarvitsemme tavallaan
poikkeuslain tähän tilanteeseen.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse asiassa ymmärsin oikeusministeri
Koskisen puheenvuoron siten, että hän omalla tavallaan
myös arvosteli tämän lain valmistelua.
Hän totesi, että lakiesitys on valmisteltu poikkeuksellisella
tavalla ja kapealla pohjalla eikä sillä tarkkuudella,
mitä itse asia olisi vaatinut. Oikeusministeri viittasi
myös kansainvälisiin velvoitteisiin muun muassa
Ilon osalta ja totesi, että niitä ei tämän
lakiesityksen valmistelussa ole huomioitu mutta eduskunnan olisi
syytä paneutua näihin kysymyksiin.
Haluaisin kysyä oikeusministeri Koskiselta: Koska te
saitte tiedon tämän lakiesityksen valmistelun
aloittamisesta? Saitteko te tiedon tämän lakiesityksen
valmistelun aloittamisesta jo ennen viime viikonloppua? Tämä olisi
hyvä eduskunnan tietää, eli me haluaisimme
tietää.
Sama kysymys myös ministeri Wideroosille: Koska tämän
lakiesityksen valmistelu alkoi hallituksessa?
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Täällä kysyttiin,
mistä summista puhutaan. Toivon mukaan neuvottelut ovat
päällä tällä hetkellä,
ainakin aikaisemmin illalla neuvotteluja käytiin ja pyritään
saamaan sopimus aikaiseksi. Minä en tietenkään
sinä aikana kommentoi neuvottelun sisältöä ja
tilannetta. Toivon tietysti siis sille asialle ymmärrystä.
Valmistelua on tehty muutaman päivän aikana.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti kaikilla kansanedustajilla on samanlaiset
ristiriitaiset tunnelmat siinä mielessä tämän
lakiesityksen johdosta, että se tuli näin illalla
hyvin ennalta arvaamattomasti pöydällepanoa varten
tänne keskusteluun ja siitä ei ole ilmiselvästikään
käyty minkäänlaista laajempaa keskustelua
hallitusryhmien kesken, saati niin, että myöskin
eduskuntaryhmät ja niiden vetäjät olisi
informoitu asianmukaisesti. Etenkin tämä hämmentää sen vuoksi,
että lakiesitys on äärettömän
tärkeä periaatteellinen ratkaisu ja vielä kaikki
tiedämme sen, että esitys tulisi käsitellä hyvin
ripeästi. Onhan eduskunnan työaikataulut lyöty
lukkoon jo jonkin aikaa sitten. Tämä tietysti
merkitsee tosiasiallisesti sitä, että eduskunnalla
ei ole mahdollisuutta kovinkaan laajaan ja huolelliseen asiantuntijakuulemiseen,
joka mielestäni kuitenkin tämän tyyppisen
lainsäädännön käyttämisessä keskellä työtaistelua
olisi perusteltua. Näin ollen on mielestäni hiukan
epämiellyttävää kuulla, että esittelevä ministeri
sanoo, että eduskunta voi käsitellä tätä hyvin
rauhassa ja huolellisesti, kun kaikki tiedämme, että näin
ei asianlaita ole.
Suomen perustuslaki turvaa 13 §:ssä ammatillisen
yhdistymisvapauden. Työtaisteluoikeus ylipäätänsä on
eräitä kulmakiviä sille, että meillä suomalaisessa
yhteiskunnassa, sopimusyhteiskunnassa, näin on menetelty.
Työtaisteluoikeus on myöskin hyvin laaja kansainvälinen
oikeus. Kansainvälisen työjärjestön
yleissopimus lähtee siitä. Myöskin taloudellisia,
sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus
sitoutuu siihen, että lakko-oikeus on loukkaamaton. Myöskin
työtaisteluoikeus kuuluu Euroopan unionin perusoikeuskirjaan. Sen
28 artiklan mukaan työntekijöillä ja
työnantajilla tai näiden järjestöillä on
yhteisön oikeuden sekä kansallisten lainsäädäntöjen
ja käytäntöjen mukaisesti oikeus asianmukaisella
tasolla neuvotella ja tehdä työ- ja virkaehtosopimuksia sekä oikeus
ryhtyä eturistiriitatilanteissa etujensa puolustamiseen
yhteistoimin lakko mukaan lukien. Näin ollen kysymys on
todella hyvin merkittävästä ihmisten
perusoikeudesta. Nythän hallituskin tunnustaa tämän
esityksen pulmallisuuden tietysti jo siinä mielessä,
että se arvioi tätä perusoikeutta ja
tunnustaa lakko-oikeuden merkityksen järjestäytyneessä yhteiskunnassa, joka
kunnioittaa eri osapuolten neuvottelu- ja sopimuspyrkimystä myöskin
työtaistelutilanteessa, ja edellyttää,
että myöskin perustuslakivaliokunta lausuisi asiasta.
Sitten kun on ollut kysymys siitä, voitaisiinko tätä lakko-oikeutta
rajoittaa, ja on viitattu suojelutyön kaltaisiin tilanteisiin,
niin suojelutyöstähän on omat säädöksensä ja
mielestäni on aika vaikea nähdä, että tässä olisi
kysymys terveyden tai omaisuuden suojaan liittyvästä työn
määrittelystä, joskin tietysti täytyy
myöntää, että lakiehdotus on
sillä tavoin tietysti erilainen, että tässä on
lähdetty siitä, että työtaistelun
piiriin kuulumattoman Rajavartiolaitoksen virkamiesten tulisi tehdä näitä töitä.
Siinä mielessä tietysti perustuslakivaliokunta
joutuu tämän asian tietysti arvioimaan, minkälaisen
merkityksen se nimenomaan tälle ulkopuolisuudelle antaa.
Mutta kaiken kaikkiaan yritän sanoa sitä tässä nyt
ensimmäiseksi, että kysymys ei ole mistään yhdentekevästä asiasta.
Kysymys on erittäin periaatteellisesta ratkaisusta, myöskin
tilanteesta, jollaisia eduskunta on joutunut käsittelemään äärettömän
harvoin — eikä sen pitäisikään
joutua käsittelemään.
Toinen asia on sitten se, että tämähän
liittyy tilanteeseen, jossa voidaan hyvin aiheellisesti kysyä,
mitä on valtion työnantajapolitiikka siinä tilanteessa,
jossa ylipäätänsä näyttää siltä,
että työmarkkinoilla tunnelmat ovat kiristymässä,
ei pelkästään sen vuoksi, että pääoman
liikkeitten vapautumisen myötä työpaikat
menevät sinne, missä ne ovat halvimpia tehdä,
ja jossa joka tapauksessa tuntuu siltä, että paikallisen
sopimisen vaatimukset ovat vahvat. Voi olla, että se on jopa
demokratian kannalta tärkeätäkin, mutta joka
tapauksessa työmarkkinoilla on tietynlaista levottomuutta.
Tässä tilanteessa valtio työnantajana,
isona työnantajana, tietysti on jossain määrin
esimerkin antaja. Ainakin on kovin vaikea tämän
jälkeen moittia työnantajia lyhytnäköisyydestä tai
epäisänmaallisuudesta, jos itse toimii tällä tavoin.
Muistanpa nekin ajat, jolloinka valtion työntekijät
sopivat palkankorotuksistansa, mutta niitä ei budjettiin
laitettu ja sopimusten mukaiset palkankorotukset otettiin säästöinä muista
menoluokista. Mielestäni tämä ei ole
hyvää työnantajapolitiikkaa. Ei ole mielestäni
hyvää sekään, että valtionhallinnossa
hyvin laajasti käytetään pätkätöitä muun
muassa yliopistolaitoksessa, eikä ole myöskään
hyvä asia se, että tästä uudesta palkkausjärjestelmästä,
joka nyt sitten on johtanut myöskin tähän
työtaisteluun, härkäpäisesti pidetään
kiinni, puhumattakaan jälleen kerran yliopistoon ja tutkimukseen
täysin kuulumattoman ja huonosti sopivan tulospalkkausjärjestelmän
käyttöönottamisesta. Nämä kaikki
kertovat siitä, että työnantajapolitiikassa
valtio ei kuulu suinkaan parhaimmistoon vaan päinvastoin
arvoasteikolla ehkä hankalampaan päähän,
ja se ei anna hyvää kuvaa siitä, miten
julkinen valta huolehtii työntekijöiden jaksamisesta,
kannustamisesta työelämässä,
jotta työllisyysaste ja eläköityminen
ja kaikki tämä voitaisiin hoitaa. Aika paljon
miinuksia siis valtion työnantajapolitiikan suuntaan, ja
tietysti nyt varsinainen miinus on sitten se, että keskeneräisiä neuvotteluja
vauhditetaan tällä tavoin lakko-oikeuteen puuttumalla.
Kolmas näkökohta, johonka haluaisin puuttua,
on mielestäni myöskin sitten ihan puhtaasti tämän
asian tuominen tänään eduskunnalle. Mielestäni
demokratian kannalta on hyvin pulmallista, että näin
merkittävä asia esitellään illalla
ja ilman, että hallituksen puolesta on pääministeri
tai varapääministeri paikalla. Mielestäni
lähtökohdan pitäisi parlamentarismissa
olla ja kuuluisi varmasti politiikkaohjelmaa valmistelevan oikeusministerinkin
näkemyksen mukaan olla sellainen, että merkittävät
yhteiskunnalliset puheenvuorot käytetään
täällä. Olisi ollut hyvä tietää,
millaiseen argumentointiin, millaiseen valmisteluun, millaiseen
yhteiskunnalliseen tilannearvioon on istutettu tämän
lakiesityksen tänne tuominen. Tässä mielessä yhdyn
hyvin voimakkaasti siihen, mitä ed. Sirnö täällä muun
muassa aikaisemmin sanoi.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, esitys herättää paljon
kysymysmerkkejä ja hämmennystä, ristiriitaisia
tunteita sen vuoksi, että ei ole oikein tietoa siitä,
millä pohdinnalla tämä asia on tuotu
eduskunnan arvioitavaksi ja pystyykö eduskunta nyt tekemään
niin huolellista työtä, että esimerkiksi
perustuslakivaliokunnasta valmistuva lausunto tästä asiasta
kestää ajassa, vai vaikuttavatko siihen ajankohtainen
tilanne, kiire ja sitten se, että eräs kansainvälinen
tapahtuma, urheilun maailmanmestaruuskisat, järjestetään Suomessa.
Varmasti tällaisia tilaisuuksia ja tapahtumia tulee kaiken
aikaa, ja näyttää ylipäätään
siltä, että kansainväliseen turvallisuuteen
ja terrorismin uhkaan liittyvä argumentointi saattaa johtaa
hyvin merkillisiin lainsäädäntötoimiin
hyvin nopealla tavalla, mikä oikeastaan sitten johtaa siihen,
että se, mihinkä ikään kuin
kansainvälinen terrorismi tähtääkin,
oikeusvaltioperiaatteiden murentumiseen, toteutuu meidän
omilla päätöksillämme. No, tästä ehkä ei
nyt ihan tässä asiassa ole kysymys, mutta ei ole
kovin kaukana myöskään tämän
kaltainen ajattelukuvio.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluaisin ehdottaa, että tämä kyseinen
esitys pantaisiin pöydälle eduskunnan tänään
pidettävään seuraavaan istuntoon.