Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän varsin vähälukuisen
seurakunnan läsnä ollessa haluan tästä laki-aloitteesta
saatesanoiksi muutaman sanan todeta. Tämä lakialoite
eräiden pitkäaikaisesti työttöminä olleiden
henkilöiden eläketuesta annettiin aikanaan kansanedustaja
Ilkka Taipaleen nimellä, ja se sai nimen Lex Taipale.
Tämä Lex Taipale käsiteltiin eduskunnassa 24.
päivä marraskuuta 2004 ja siihen tehtiin sitten,
kun se astui voimaan 1. päivä toukokuuta 2005,
aika nopeasti muutos, joka perustui laki-aloitteeseen 69/2005
vp. Näin ollen tämä laki korjattuna on
nyt sitten päättymässä. Ne ikävuodet,
jotka siihen lakiin oli kirjoitettu, tarkoittavat sitä,
että jos tätä lakia ei jatketa, niin
se vaikuttaa joukkoon pitkäaikaistyöttömiä,
jotka tämän lain seurauksena ovat voineet välttyä muun
muassa siltä byrokratialta, jonka pitkäaikaistyöttömät muuten
joutuisivat kokemaan, ja ovat saaneet sitten eläketukena
tämän työttömyyskorvauksen ilman
näitä byrokratiakuvioita, joten tämä on
ollut hyvin puolustettavissa senkin takia.
Jo henkisesti on aika raskasta, että tällainen pitkäaikaistyötön
oltuaan työttömänä pitkään
on joutunut sitten työvoimatoimiston tai Kelan kautta hakemaan
sen perusosan työttömyyspäivärahasta,
ja kun se ei ole riittänyt, niin kuin tiedetään,
niin sitten toimeentuloluukulle on täytynyt mennä toisen
kerran esittelemään vaikeuksiaan ja ehkä kurjuuttaankin.
Automaattisesti täältä on sitten myönnetty
toimeentulotuen ja tämän peruspäivärahan
välinen ero, jotenka tässä ei ole välttämättä mitään
harkintaa ollut. Tämä muutos, joka tehtiin tämän
Lex Taipaleen yhteydessä, poisti tällaisen byrokratian,
ja ihminen sai, niin kuin totesin, tämän eläketuen
suoraan kotiinsa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta käsitteli tätä aikaisempaa
lakialoitetta, josta äsken totesin, joka on tarkoitettu
pitkäaikaistyöttömien eläketuen toimeenpanossa
esiintyneiden soveltamisongelmien korjaamiseen. Niin kuin totesin,
valiokunnan käsittelyssä esitetyt mielipiteet
ja muutokset ovat tulleet eduskunnan päätökseksi.
Silloin kun tätä lakia toisen kerran käsiteltiin,
valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu lainmuutos lisäisi
eläketuen kustannuksia yhteensä 8 miljoonalla
eurolla, josta työeläkejärjestelmän osuus
on noin 0,7 miljoonaa euroa. Kun eläketuen maksaminen vähentäisi
työmarkkinatuen menoja 4,7 miljoonalla eurolla ja yleisen
asumistuen menoja 1,3 miljoonalla eurolla, näitä lainmuutoksesta
aiheutuvia kustannuksia valtion nettomenoihin ei ole kovin merkittävästi
lain soveltamisen kautta tullut, koska laskettiin, että kokonaisuudessaan
nämä nettomenot ovat 1,3 miljoonaa euroa.
Edellä kuullun perusteella olen ajatellut näitä pitkäaikaistyöttömiä sillä tavalla,
että tätä lakia voitaisiin jatkaa niin,
että vuosina 1941—1947 syntyneiden tilalle tulisivat
seuraavat kolme ikäluokkaa, jolloinka tämän
esityksen vaikutus ulottuisi kolme vuotta vuoden 2009 lopusta eteenpäin.
Näin sitten voitaisiin jälleen tällaisen
suuren massatyöttömyyden vallitessa pitää tämä järjestelmä voimassa
ja auttaa näitä ihmisiä ja tehdä oikeutta
pitkäaikaistyöttömille.
Toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta, jolle
tämä lakialoite on menossa, käsittelisi
sen riittävällä vakavuudella ajatellen
näitten ihmisten tulevaisuutta, jos tämä laki
lakkaa olemasta voimassa tämän vuoden lopussa.
Keskustelu päättyi.