Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! Tosiaan kyseessä on vuoden 2011
budjetin kolmas lisätalousarvio ja viimeinen lisätalousarvio,
jolla päivitetään vuoden loppuun nyt
tänä vuonna käytettävissä oleva budjettiesitys.
Kaiken kaikkiaan tässä myöskin tehdään
arvio talouden kehityksestä tänä vuonna.
Alkuvuonna kehitys oli varsin positiivinen, loppuvuonna talouden
kehitys on hidastunut. Aasiassa ja Etelä-Amerikassa kasvu
on jatkunut kohtalaisen hyvin, 4 prosentin paikkeilla, mutta kotimaassa
tällä hetkellä kasvu on varsin pitkälle
kotimaisen kysynnän varassa. Ja me näemme, että se,
mikä on huolestuttavaa, on se, että vaihtosuhde
eli vaihtotase, kauppatase ovat heikkenemässä tämän
vuoden aikana. Siitä voidaan tietysti tulevaisuuteen tehdä jossain
määrin kielteisiä ennusteita, ja nämä tietysti
vaatisivat toimenpiteitä, jotta tilanne voidaan tältä osin
kääntää. Kaiken kaikkiaan syy
tähän talouden huonompaan kehittymiseen on se
epävarmuus, joka meillä eurooppalaisilla markkinoilla
on, ja nimenomaan Kreikan velkakriisi on lisännyt tuota
epävarmuutta olennaisella tavalla.
Se, mikä on myöskin huolestuttavaa, on se, että julkisen
talouden rahoitusasema ei ole välttämättä kovinkaan
hyvä, joskin täytyy sanoa, että se on
tietysti kohentunut tämän vuoden aikana. Siihen
vaikuttaa se, että muun muassa elvytystoimenpiteet ovat
vähitellen päättymässä,
ja tietysti se vähentää valtion menoja.
On jouduttu tekemään ja on voitu tehdä myöskin
uudet arviot. Täytyy sanoa, että tältä osin
varsinaisten tulojen arvioita on voitu korottaa jonkin verran ja
niitä korotetaan nyt 18,5 miljoonalla eurolla ja verotuloarvioita
sitten alennetaan kuitenkin 23 miljoonalla eurolla. Tietysti täytyy olla
jossain määrin huolissaan siitä, että verotulot
ovat pienenemään päin, mutta näissäkin
on tiettyjä eroja. Voidaan sanoa, että arvonlisävero on
tuottanut varsin hyvin, mutta muitten verojen osalta meillä on
ennusteita heikompi kehitys.
Sinänsä on hyvä, että nyt
tarkoitus on myöskin tässä yhteydessä valtion
kassaa pienentää. Tältä osin
tuloutetaan 1,8 miljardia euroa kaiken kaikkiaan, mikä merkitsee
sitä, että alijäämä tänä vuonna
tulee olemaan noin 6 miljardia euroa. Sitä 6:ta miljardia
ei kuitenkaan saa verrata ensi vuoden budjetin runsaaseen 7 miljardiin
euroon, koska ensi vuoden budjetissa vastaavaa tuloutusta kassasta
ei ole tehty.
No, sitten täytyy todeta, että tässä hallituksen lisäbudjettiesityksessä on
paljon pieniä hyviä parannuksia tehty: Osallistutaan
Libyan operaatioon, kuntien peruspalvelujen valtionosuusmäärärahaa
korotetaan, Kakolan vuokrasopimus tehdään, Kokkola—Ylivieska-radan
kakkosraiteen toteuttamista nopeutetaan, Karkkila—Humppila-valtatietä rakennetaan
nopeammin eteenpäin. Myöskin kaivosviranomaisten
toiminnan käynnistämiseen satsataan rahaa ja laivanrakennus-
ja innovaatiotukiin laitetaan rahaa. Viimeisenä mainitsen
ehkä myöskin sen, että narkolepsian yhteyttä sikainfluenssarokotteeseen
selvittävään tutkimukseen laitetaan myöskin
rahaa. Kaikki nämä hankkeet ovat sinänsä varsin
hyviä.
Mitä tulee sitten valtiovarainvaliokunnan käsittelyyn,
niin valtiovarainvaliokunnassa on tehty oikeastaan vain yksi muutos.
Nimittäin tilanne on se, että on esitetty vähennys
hallituksen toimesta pienpuun energiatukimomentille, mikä johtuu
siitä, että uuden pienpuun energiatukijärjestelmän
käyttöönotto ei ole edennyt, koska se vaatii
Euroopan komission hyväksymisen. Tämän
johdosta on tarkoitus sitten lisätä tukea puuntuotannon
kestävyyden turvaamiseen, ja tuo summa nousee hieman vajaaseen
80 miljoonaan euroon. On kuitenkin arvioitu, että tarve
tuolle momentille olisi 95—100 miljoonaa euroa, joten tältä osin
voidaan sanoa, että niitä toiveita, joita on esitetty,
ei voida toteuttaa, mutta tältä osin kuitenkin
mennään suuntaan, jossa tuota puuntuotannon kestävyyttä voidaan
hieman paremmin turvata kuin aikaisemmin.
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että tietysti, kun
tässä lisätalousarviossa ei tehdä mitään
rakenteellisia uudistuksia, se merkitsee sitä, että sen
talouskehityksen arviointi, joka nyt tässä vaiheessa
havaitaan, jää maaliskuussa pidettävään budjettiriiheen,
ja siitä on suhteellisen laaja poliittinen yhteisymmärrys
nyt olemassa. Tietysti toivomuksena olisi voinut esittää hallitukselle sen,
että kun näitä lisäyksiä,
näitä pieniä hankkeita, tänne
tehtiin, niin tässä yhteydessä olisi
hallituksessakin voitu miettiä sitä, olisiko voinut miettiä tasapainottavia
toimenpiteitä. Eli ei näin, että tehdään
joitakin lisäyksiä ja sitten sen johdosta budjettimenot
kasvavat jonkin verran, eivät tosin suurilla summilla.
Samalla olisi mietitty se, olisiko voitu samojen ministeriöitten
hallinnonaloilta löytää vastaava säästö ja
sillä tavalla pitää huolta siitä,
että budjettimenot eivät olisi kasvaneet. Tietysti
tällä ei ollut käytännössä tässä asiassa
suurta merkitystä, koska summat ovat niin pieniä,
mutta täytyy sanoa, että tietysti se asenne, millä toimitaan,
olisi ollut tietyllä tavalla hyvä eduskunnan budjettikäsittelyä varten
ja muutenkin olisi osoittanut tiettyä vastuullisuutta,
että jos menoja lisätään, niin
sille etsitään myöskin vastaava säästö.
Tällaista toimintaa toivoisi hallitukselta jatkossa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Keskustelu päättyi.