1) Valtioneuvoston selonteko EU-politiikasta 2013
jatkui
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Katainen on
todennut EU:n olevan arvoyhteisö, minkä hän
sanoo olevan enemmän kuin vapaakauppa-alue ja talousyhteisö.
Eurooppalaisuus on hieno asia, ja Suomi on yksi osa tätä kokonaisuutta.
Pidän kuitenkin tärkeänä, että eurooppalaisuudesta
huolimatta arvostetaan espanjalaisuutta, kreikkalaisuutta, saksalaisuutta
ja myös suomalaisuutta. Vanhojen, vakiintuneiden suurten
kulttuurien on helpompi pitää pintansa vallitsevassa
Eurooppa-hypessä ja toisaalta vaikuttaa osaltaan nykyeurooppalaisuuden
muodostumiseen.
Suomalaisuus on vähemmän vakiintuneena ja pienenä kulttuurina
vaarassa jäädä jalkoihin tässä eurooppalaisuuden
vakiintumisessa, mitä ikinä se nyt sitten lopulta
onkaan. Suomalaisuutta tulee arvostaa, vaalia ja hyödyntää voimavarana yhteisen
tulevaisuuden rakentamisessa. Sama pätee yleisesti EU-politiikkaan.
Suomen on pienenä maana tehtävä kovasti
töitä, jotta saavuttaisimme edes tyydyttäviä lopputuloksia
meitä koskevassa EU-päätöksenteossa.
Kataisen arvoyhteisö ei suoraan sanottuna ole kohdellut
Suomea hyvin, ja osasyynä tähän on Suomen
oma EU-politiikka, joka on ollut niin tehotonta.
Edunvalvojamme Euroopassa ovat nukkuneet, kun monia meidän
kannaltamme haitallisia päätöksiä on
nuijittu läpi. Herää kysymys, onko meillä merkittävää sananvaltaa
unionissa edes koskien oman maamme asioita. Haluammeko, että voimme
itse päättää omista asioistamme etumme
mukaan, vai haluammeko, että meitä ohjataan Brysselistä käsin,
miten tahdotaan? Välittääkö EU
Suomesta muutenkin kuin maksumiehenä? Onko EU Suomen näkökulmasta
reilu? Haluammeko olla osa yhteisöä, jossa toiset
jäsenet pelaavat omaan pussiinsa miten tahtovat ja toiset
kustantavat lystin? Tässä muutamia kysymyksiä,
joita on hyvä itse kunkin pohtia.
Valtioneuvoston selonteko EU-politiikasta toteaa Suomen EU-linjan
olevan selvä: "Tuemme Euroopan tiiviimpää yhdentymistä,
silloin kun se tapahtuu tavalla, jonka jäsenmaat ja kansalaiset kokevat
tarpeelliseksi, reiluksi ja oikeudenmukaiseksi." Kokevatko suomalaiset
Euroopan yhdentymisen tarpeelliseksi, reiluksi ja yhdenmukaiseksi?
Rohkenen epäillä. Suomen EU-politiikka on yhtenä syynä kansan
horjuvaan luottoon unionia kohtaan.
Jos ei lähemmäs 20 vuodessa EU:ssa saada kansainvälisen
kaupan ja vapaan liikkuvuuden lisäksi irti muuta kuin rahareikä ja
Suomessa käytännön elämää hankaloittava
byrokratiaverkosto, niin onko järkeä hehkuttaa
EU-jäsenyyden ihanuutta arvonäkökulmasta?
Täytyyhän EU-faninkin saada leipä pöytään,
koska kuuluminen hienoon eurooppalaiseen arvoyhteisöön
ei pidä hengissä pitkään. Lisäksi
tähän eurooppalaiseen arvoyhteisöön
mahtuu paljon epärehellisyyttä, salailua, lain
rikkomista ja itsekästä edun tavoittelua toisten
kustannuksella. Tällainen toiminta ei oikein kuulu suomalaisuuteen.
Mitä talouspolitiikkaan tulee, niin EU:n vai-keudet
ovat pitkälti seurausta edellä mainituista toimintatavoista
yhdistettynä löysään taloudenpitoon.
Nyt saamme maksaa toisten juhlista.
Tämänhetkinen Suomen talouskasvu ei mielestäni
riitä kustantamaan toisten jäsenvaltioiden törsäilyjä.
Toivottavasti EU saa talouspoliittisen linjansa kuntoon ja pystyy
varmistamaan tulevaisuudessa, ettei enää yhtään
Kreikka-ylläriä tai vastaavaa tule nurkan takaa
eteen. Jos ei talous-unioni pysty voittamaan vaikeuksia, on pakko harkita
vaihtoehtoisia ratkaisuja asioiden korjaamiseksi kestävällä tavalla.
Suomen tulisi EU-politiikkansa osalta miettiä uutta,
terävämpää linjaa. Jos meille
tarjotaan huonoa ratkaisua, on uskallettava sanoa "ei" kyseisen
myötäilypolitiikan sijaan. Mielestäni
Suomella EU:n velvoitteet hyvin täyttäneenä maana on
varaa myös olla nielemättä karvaita päätöksiä mukisematta.
Vastustaminen vastustamisen vuoksi ei johda mihinkään.
Sen sijaan terveelle kriittiselle suhtautumiselle olisi kysyntää.
Suomen tulee olla entistä aloitteellisempi omien etujensa
ajamisessa. Selonteossa nostetaan esille varhaisen vaikuttamisen
haasteet mukaan lukien ennakoiva strateginen suunnittelu ja omien
kansallisten aloitteiden valmistelu. Hyvä, että tämä asia
on sentään huomattu. Nyt olisi tartuttava toimiin
ja ideoitava sekä tehtävä johdonmukaisesti huolellista
pohjatyötä Suomen edun puolesta.
Arvoisa puhemies! Vallitsevia ongelmia ei voida kuitenkaan kätkeä loputtomiin
EU-idealismin verhon taakse, vaan ne on kohdattava. EU:lla on tässä suhteessa
totinen näytön paikka. Tällä hetkellä EU-kritiikkiin
suhtaudutaan meillä Suomessakin politiikan saralla liian
ylimalkaisesti, mutta kauanko unionin tiimalasissa riittää hiekkaa,
jos ei asioita saada korjattua? Ehkä joidenkin mielestä eurooppalaisuus
on coolimpaa kuin suomalaisuus. Minusta näin ei sentään
ole.
Perussuomalaisten ryhmäpuheessa edustaja Soini esitti,
että Suomen pitäisi neuvotella uusi, parempi sopimus
EU:n kanssa ja kansa saisi äänestää siitä.
Se on hyvin kannatettava ehdotus.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen selonteko on hyvä kuvaus
EU-politiikasta, ja siinä on varsin hyviä linjauksia.
Ne eivät sinänsä ole kovin uusia, mutta
ne ovat varsin oikeansuuntaisia ja perustuvat siihen keskusteluun,
mitä eduskunnassa on pitkään käyty.
Kuitenkin täytyy sanoa, että semmoinen syvällinen analyysi
EU:n kehityksestä tästä paperista puuttuu,
siltä osin se on jossain määrin pinnallinen, mutta
tämä syvällinen analyysi voidaan varmaan tehdä joissakin
muissa yhteyksissä ja eduskuntakäsittelyn yhteydessä.
Kaksi asiaa, mihinkä mielestäni olisi ehkä paremmin
pitänyt paneutua:
Toinen niistä on unionin laajentuminen, ja tältä osin
se, millä aikataululla, kuinka pitkälle pitää laajentua,
ja erityisesti Balkanin osalta se, kuinka tiukkoja ehtoja asetetaan
ja minkälaisia aikataulutavoitteita asetetaan, ja myöskin
Turkin osalta. Suomihan on Turkin jäsenyyden puolesta,
mutta se, kuinka tiukkaa ehtolinjaa Turkin osalta noudatetaan, olisi
ollut hyvin tärkeää tässä yhteydessä.
Toinen keskeinen asia, johon olisi pitänyt kiinnittää huomiota,
on se kehitysmetodi, jolla unioni kehittyy. Siihen ei ole otettu
oikeastaan millään tavalla kantaa. Todetaan, että syntyy
uusia ytimiä. Mutta onko se hyvä vai huono asia? Todetaan,
että Suomen pitää olla näissä ytimissä silloin,
kun se on Suomen oman edun mukaista. Kuten on todettu, silloin kun
on varainsiirtovero kyseessä, niin se ei ole Suomen edun
mukaista, emme ole näitä ytimiä rakentamassa.
Sitä paitsi en usko sitä, että varainsiirtoveron
ytimen rakentamisesta tulee koskaan loppujen lopuksi yhtään mitään.
Olen sitä mieltä, että vahvistettu
yhteistyö ja sen hyödyntäminen, käyttäminen
on erittäin hyvä metodi unionin kehittämiseen.
Pitää olla eturyhmä, joka menee edellä mutta
joka antaa muille maille mahdollisuuden myöhemmin liittyä tähän
järjestelmään mukaan. Suomen pitäisi olla
lähtökohtaisesti juuri tässä vahvistetussa
yhteistyössä siinä kärkijoukoissa.
Sitten mikä on tässä selonteossa
erittäin hyvä, on se, että puhutaan oikeudenmukaisuudesta
ja oikeusvaltioperiaatteesta. Minun täytyy sanoa nyt, mitä Euroopan
unioniin tulee, että kun minä katson eräitä jäsenvaltioita,
niin luottamus oikeusvaltioperiaatteeseen näissä maissa
ei ole kauhean hyvä. Valitettavasti minun täytyy
todeta myöskin, mitä tulee EU-tuomioistuimeen,
niin EU-tuomioistuimen ratkaisut ovat jossain määrin
hyvin soveltavia. Se hyväksyy tiettyä aika liberaalia
poliittista tulkintaa. Jos nyt ajatellaan esimerkiksi no bail-out
-periaatetta, niin tältä osin, jos on tietty asia,
joka on kauhean tärkeä, niin tuomioistuin kyllä sen
hyväksyy. Tältä osin täytyy
sanoa, että unionista pitäisi ihan aidosti tehdä oikeudellinen
yhteisö, jossa oikeusvaltioperiaate toteutuu tinkimättömästi.
Tänä päivänä tilanne
ei ole kovin hyvä, ja tätä meidän
pitää ehdottomasti hyvin tiukasti ajaa.
Toinen asia, jota korostetaan tässä valtioneuvoston
selonteossa, on kansallisten parlamenttien vaikutusvalta. Oikeastaan
meillä ja Tanskassa on ehkä kaikkein paras järjestelmä seurannan osalta.
Oikeastaan ne ongelmat, joita meillä esiintyy Ranskassa
ja monissa muissa maissa, johtuvat siitä, että parlamenttia
ei informoida, parlamentti ei ole vastuullinen päätöksenteossa ja
sitä kautta ei ole demokraattista legitimiteettiä näissä maissa.
Jos kaikissa maissa on samantyyppinen järjestelmä kuin
Suomessa on, niin se olennaisesti helpottaisi demokraattisen legitimiteetin vahvistamisessa.
Mielestäni Suomen mallia pitää voimakkaasti
markkinoida.
Olen samaa mieltä kuin keskusta, joka antoi vahvan
tukensa hallituksen linjauksille. Mielestäni painopisteitä pitää olla
juuri kilpailukyvyn ja kasvun vahvistaminen, julkisen talouden tasapainottaminen
ja se, että EU myöskin kantaa huolta siitä,
että valtioiden osalta julkinen talous on tasapainossa.
Mitä pankkiunioniin tulee, niin tältä osin
täytyy todeta, että siitä ei saa tulla
tulonsiirtounionia. On hyvä, että meillä on
yhteinen valvonta, mutta sen jälkeen kaikkien muiden toimenpiteiden,
sekä talletussuojan että pankkien uudelleenjärjestelyrahastojen,
osalta on ehkä parempi, että rahoitusohjelmat
alkuvaiheessa ovat kansallisia eikä mennä EU-järjestelmiin,
joissa juuri tuo tulonsiirtounioni saattaa toteutua. Digitaalisten
sisämarkkinoiden toteuttaminen on erittäin tärkeätä,
mutta tässä pitää ottaa selkeitä,
konkreettisia askeleita eteenpäin.
Yhteinen energiapolitiikka on lähtökohtaisesti
sinänsä hyvä, mutta täytyy sanoa,
kun Keski-Euroopassa energiahinnat ovat huomattavasti korkeampia,
energiapolitiikka on selvästi sekaisempaa kuin Suomessa,
että tässä pitää olla
aika tarkkana, kun yhteistä energiapolitiikkaa muodostetaan.
Tavoitteena se on hyvä, mutta siihen sisältyy
paljon sudenkuoppia, joita pitää hyvin huolellisesti
arvioida.
Ilmaston lämpenemisen torjuminen on ihan hyvä.
Tältä osin meidän pitää olla
tässä työssä ja pyrkiä kehittämään
semmoisia tuotteita, jotka ovat kaikkein kehittyneimpiä.
Ja laajentumisprosessin aktiivinen edistäminen on erittäin
tärkeää.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta sen, että mitä tulee
rahaliittoon ja sen kehittämiseen, niin aina puhutaan,
että pitää syventää liittoa. Täytyy
sanoa, että joskus voisi oikeastaan niihin ongelmiin puuttua,
ja meillä rahaliitossa eli eurossa on kolme ongelmaa:
Ensinnäkin se, että korkotaso ei ole oikea kaikkien
maitten osalta tänä päivänä.
Korkotaso Suomen ja Saksan osalta ei ole oikea. Se on aivan liian
alhainen. Sen pitää olla selvästi korkeampi.
Se, millä tavalla näihin ongelmiin puututaan,
pitäisi pyrkiä selvittämään,
ja nämä keinot pitäisi sitten löytää finanssipolitiikan
puolelta.
Toinen on sitten se, että korkotaso, riskit jäsenvaltioitten
osalta ovat nyt kohdallaan, mutta on tärkeätä,
että tämä riskianalyysi säilyy
myöskin tulevaisuudessa, koska se oli hukassa kymmenen
vuotta sitten. Kun valtiolla on vakavasti alijäämäinen
vaihtotase tai kauppatase, niin silloin EKP:n näitten valtioitten
rahoittamisen pitäisi olla hyvin respektitiivistä,
pitää olla hyvin varovainen ja osoittaa, että rahaa
välttämättä ei olla valmiita
antamaan näille maille, mikä pakottaa siihen,
että näissä maissa mietitään
sitä, että toimenpiteitä on pakko toteuttaa,
jotta tuo vaihtotase ja kauppatase saatetaan tasapainoon.
Arvoisa puhemies! Mielestäni hallituksen EU-selonteossa
on hyviä linjauksia, mutta on tärkeää,
että eduskunnassa sitä kehitetään
vielä eteenpäin ja syvennetään
tuota analyysia.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä silloin tällöin
palauttaa mieleen, miksi Euroopan unioni on luotu ja miksi Suomi
on mukana tässä arvoyhteisössä.
Tätä tavoitetta palvelee tämä hallituksen
selonteko.
Jo viime vuosisadan alusta lähtien on ollut suunnitelmia
saattaa eurooppalaiset kansakunnat keskinäiseen yhteistyöhön
niin, että sodat kävisivät Euroopassa
mahdottomiksi. Lopulta ideat toteutettiin Euroopalle katastrofaalisen
toisen maailmansodan jälkeen. Yhteistyö aloitettiin Saksan
ja Ranskan välillä tavoitteena, etteivät nämä maat,
jotka historiallisesti olivat taistelleet toisiaan vastaan jatkuvasti,
enää sitä tekisi.
Rauhanprojekti kehittyi keskinäisen yhteistyön
avulla arvoyhteisöksi ja poliittiseksi ja talousunioniksi.
Tässä mielessä tavoitteenahan on se,
että koko ajan sitoudutaan enemmän ja enemmän
yhteiseen toimintaan, ja tämä edesauttaa sitä,
että sodat edelleen ovat mahdottomia Euroopan unionin alueella,
eli keskinäisriippuvuutta luodaan sillä tavalla,
että aina kannattaa mieluummin tehdä yhteistyötä kuin
kalistella sapeleita.
Arvoyhteisönä Euroopan unioniin on voinut liittyä jäseneksi
vain, jos maa haluaa toteuttaa ihmisoikeuksia, ihmisarvoa, kansalaistensa
vapautta, kansanvaltaa ja oikeusvaltioperiaatetta. Todellakin tällä hetkellä on
ongelmia erityisesti tämän oikeusvaltioperiaatteen
toteuttamisen kannalta. Hankala tilanne, joka vaatii korjausta, on
se, että kun Euroopan unionin jäseneksi on päässyt,
sen jälkeen ei ole enää niitä metodeja
ja menetelmiä, jotta näihin ongelmiin esimerkiksi oikeusvaltioperiaatteen
rikkomisen kohdalla voitaisiin puuttua riittävän
tehokkaasti.
Tällä hetkellä Euroopan unionin avulla
useimmat jäsenmaat tavoittelevat erityisesti taloudellista
hyvinvointia kansalaisilleen. Tämä tapahtuu aivan
erityisesti sisämarkkinoitten avulla ja niin, että koko
ajan poistetaan esteitä sisämarkkinoilta niin,
että neljä vapautta, tavaroiden, pääoman,
palvelujen ja ihmisten liikkuvuus, olisi entistä joustavampaa.
Mutta kun meillä on nämä neljä vapautta,
tarvitaan myös toimenpiteitä, jotta kansalaisten
oikeudet myöskin täällä sisämarkkinoilla
toteutuvat. Sen vuoksi tarvitsemme koko ajan kehittyvämpää ja
kehittyvämpää yhteistä lainsäädäntöä.
Tässä yhteydessä pitää miettiä sitä,
mitä tarkoitetaan sillä, jos toimivaltoja halutaan
Euroopan unionista siirtää takaisin jäsenvaltioihin.
Tällä varmaankin tarkoitetaan sitä, minkälaista
eurooppalaista lainsäädäntöä Euroopan
tasolla tehdään ja minkälaisia asioita
jätetään sitten kansallisesti tehtäväksi.
On tärkeätä huolehtia siitä,
että kun meillä on sisämarkkinat, siellä toimii
hyvä kuluttajansuojataso, hyvä kansanterveyden
suojelun taso, hyvä ympäristönsuojelun
taso, sitten sosiaalisen Euroopan puolella toteutuvat työelämään
liittyvät asiat, jotta ei voida Euroopan unio-nin sisällä erilaisia
dumppauksia harjoittaa. Tämä täytyy taata
eurooppalaisella lainsäädännöllä kaikille
sisämarkkina-alueella, jotta ei vain toteudu sitten pääomien
Eurooppa vaan tämä on nimenomaan kansalaisten
Eurooppa.
Tästä on kysymys eurooppalaisessa lainsäädännössä.
Tätä lainsäädäntöä pitäisi
meillä Suomessakin tehdä enemmän näkyväksi.
Uskon, että se auttaisi myös siinä, että ihmiset
ymmärtäisivät, mitä varten meillä on
Euroopan tasoinen päätöksenteko. Meillä Suomessa
on hyvä järjestelmä, meillä on
suuri valiokunta, meillä käsitellään
substanssivaliokunnissa eurooppalaisen lainsäädännön
sisältöasioita. Ongelma on se, että kansalaiset
eivät pysty siihen osallistumaan, kun se tapahtuu suljettujen
valiokuntakokousten puitteissa.
Olisi mietittävä sitä, miten myöskin
tätä keskustelua, laajempia lainsäädäntöasioita,
voitaisiin tuoda myös tänne salikeskusteluun niin,
että myös kansalaiset voisivat seurata sitä,
minkälaista tavoitetasoa me asetamme. Silloin myös
huomattaisiin se, että nimenomaan eurooppalaiseen lainsäädäntöön
silloin, kun se liittyy siihen alueeseen, joka on Euroopan unionin
kompetenssissa, voidaan ja pitää vaikuttaa kansallisesti.
Toki meillä ei voi olla yhtä yhtenäistä suomalaista
näkökulmaa vaan toimimme siinä kuten
muissakin asioissa täällä eduskunnassa
oman vakaumuksemme ja näkemyksemme pohjalta, mutta tämä on
myös demokratiaa, jonka tulisi näkyä myös kansalaisille.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! EU on muuttunut. Unioni ei ole se sama kuin
mihin Suomikin vuonna 1995 liittyi. Alun perin tavoitteena oli yhteismarkkinoiden
luominen, kaupan kasvu, tavaroiden, palvelujen sekä ajatusten vapaa
vaihdanta, eikä vähäisimpänä tavoitteena ollut
rauha maiden välillä. Tavoitteiden saavuttamiseksi
oli laadittu myös sopimuksia sekä määritelty
sanktioita, jos joku säännöistä lipeäisi.
Yhteisiä pelisääntöjä ei
kuitenkaan noudatettu eikä sanktioita uskallettu langettaa,
ja näin monen asian summana syntyi talouskriisi, joka ei
vieläkään ole ohi.
Valtioneuvoston selonteossa EU-politiikasta hallitus toteaa,
että unionin toimintaan tulevaisuudessa kohdistuukin paljon
kysymyksiä, ja lupaa esittää vastauksensa.
Selonteko jätti kuitenkin vielä paljon asioita
tarkemmin määrittelemättä. Olenkin
samaa mieltä kokoomuksen eduskuntaryhmän kanssa
siitä, että valtioneuvoston selonteossa olisi
kaivattu kunnianhimoisempaa otetta.
Arvoisa puhemies! Selonteossa todetaan, että tulevaisuuden
sopimusmuutoksia valmisteltaessa tulee arvioida muutosten todelliset
tarpeet, integraation syventämisen tavoitteet sekä sen
aikataulu. Selonteon mukaan pitää varmistaa muutosten
hyväksyttävyys myös kansalaisten näkökulmasta.
Tämä on hyvä idea, sillä tällä hetkellä niin
Suomessa kuin muissakin EU:n jäsenmaissa kansalaisten luottamus
EU:n toimintatapaan horjuu huomattavasti. Helsingin Sanomat julkaisi tällä viikolla
gallupin suomalaisten suhtautumisesta eurokriisiin. Tiistain Helsingin
Sanomien mukaan 54 prosenttia suhtautui kielteisesti ajatukseen
muiden euromaiden taloudellisesta tukemisesta — heistä 38
prosenttia jopa silläkin ehdolla, että päätöksestä koituisi
haittaa Suomelle ja koko euroalueelle.
Kansanäänestys Suomen EU-linjasta olisi siis paikallaan.
Tämän selonteon perusteella tosin on vaikea löytää sitä linjaa,
josta kansanäänestys voitaisiin järjestää.
Gallupit lähettävät hallitukselle kansalta
viestiä, ja pallo onkin hallituksella: ottaako se kansan
viestin toimissaan huomioon, vai jättääkö se
mielipiteet huomioimatta?
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston selonteossakin todetaan, että jäsenvaltioiden
ja alueiden välillä on edelleen suuria eroja.
Tiedämme, että eurooppalainen kulttuuriperimä on
rikas niin kielellisten, kulttuuristen kuin historiallisten erojensa
vuoksi. Siksi sitä on hyvin vaikea yhteen muottiin valaa.
Pohjoismaat ovat lähellä toisiaan näissä asioissa,
ja olemmekin tunnettuja siitä, että meillä asiat
hoidetaan hyvin sääntöjä noudattaen.
Silti Pohjoismaidenkin välillä on edelleen monenlaisia
rajaesteitä.
Selonteossa todetaan, että eurooppalaisen integraation
perustana on yhteisen arvopohjan tinkimätön noudattaminen.
Selonteossa todetaan myös, että arvoyhteisö ei
ole kestävällä pohjalla, ellei se rakennu
vahvan yhteisen sääntöperustan noudattamiselle.
Olisikin mukava tietää, millä aikataululla
valtioneuvosto arvioi, että Eurooppaan saadaan luotua sellainen
arvomaailma, että myös Etelä-Euroopan
kriisimaat saadaan noudattamaan tätä ylevältä kuulostavaa
yhteistä arvopohjaa ja sen myötä myös
noudattamaan EU:n yhteistä sääntöperustaa.
Arvoisa puhemies! Selonteossa todetaan useassa kohdassa, että EU:n
tulee uudistua ja sen puutteita korjata. EU:n löyhää tapaa
käyttää rahaa onkin syytä kritisoida,
sillä 18 vuoteen unioni ei ole saanut tilintarkastuksesta
puhtaita papereita. Rahaa katoaa vuosittain miljoonia. Tätä ei voi
hyväksyä.
EU:n toimintoja ja rahankäyttöä tulisikin
tehostaa. Ei voi olla oikein, että jäsenmaissa
tehdään miljardien edestä sopeutustoimia,
kaikkialta ja kaikilta leikataan, hyvinvointivaltion peruspalveluista
tingitään, mutta samalla EU kasvattaa omia hallinnollisia
menojaan. Rahankäyttöön ja turhaan byrokratiaan
on puututtava. Muun muassa kallis ja kirjava kokouskäytäntö vaatisi
uudistusta.
Hallituksen EU-selontekoon on kirjattu, että EU-parlamentin
hyväksyttävyyttä edistäisikin se,
että se kokoontuisi täysistuntoihin vain yhteen
toimipaikkaan. Olen hallituksen kanssa samaa mieltä. Nimittäin
12 kertaa vuodessa parlamentti kerää Brysselissä tavaransa,
henkilökuntansa ja rekkaralli lähtee Strasbourgiin — ja muutaman
päivän kuluttua sama setti toiseen suuntaan. Ralli
maksaa satoja miljoonia euroja vuodessa. EU-parlamenttikin on nykyiseen
kokouskäytäntöön tyytymätön,
ja sitä on yritetty lukuisin tavoin poistaa siinä onnistumatta.
Arvoisa puhemies! Tässä olisi mahdollisuus aloittaa
EU:n instituutioiden byrokratian keventäminen heikentämättä unionin
toimintoja. Päinvastoin tällä voitaisiin
tehostaa toimintoja.
Arvoisa puhemies! Tämän vastauksen valossa,
minkä tänään sain eurooppaministeri
Stubbilta, joka totesi, että tätä kokouskäytäntöä on
vaikea poistaa, sillä jäsenmaat eivät
halua saavutetuista eduistaan luopua, EU:n muuttaminen ja uudistaminen
kuulostaakin lähinnä juhlapuheelta, jos EU:n jäsenvaltioilla
ei ole todellista tahtoa muuttaa rakenteita, ellei muutoslaskua
maksa joku muu.
Toteankin, että kiihkotonta yhteistä keskustelua
on siis syytä jatkaa siitä, voidaanko EU:ta vielä todella
uudistaa vai kaatuuko se yhä lisääntyvään
sopimusten viidakkoon, jota kukaan ei lopulta enää hallitse.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston selonteko EU-politiikasta
on varsin kattava esitys Suomen EU-jäsenyyden nykytilasta
ja maamme tulevaisuuden tavoitteista.
Kohta me olemme olleet EU:n jäsen jo lähes 20
vuotta. Euroopan unioniin liittyminen oli Suomelle aikoinaan erittäin
tärkeä teko. Osoitimme itsellemme ja koko maailmalle,
että olemme osa länttä ja kuulumme läntisen
kulttuurin piiriin. Maailma oli tuolloin toisenlainen, eikä kaukana ollut
tuolloin aika, kun Neuvostoliitto puolipakolla piti meitä lähipiirissään.
Uskon, että tänä päivänä Venäjäkin
arvostaa Suomen EU-jäsenyyttä, muttei varmaankaan
panisi pahakseen, jos Suomi etääntyisi EU:sta
valuakseen sen vaikutuspiiriin. Olemme osa länttä,
ja tämä on mielestäni edelleen yksi olennainen
peruste pysyä Euroopan unionissa mukana ja pitää euro
valuuttana vaikeuksista huolimatta.
Euroopan unionista on Suomelle olennaisesti enemmän
hyötyä kuin haittaa. Tämä pätee
sekä taloudessa että politiikassa. Olemme mukana maailman
suurimmilla sisämarkkinoilla. Meillä on Euroopan
unionin alueella vapaa liikkuvuus. Olemme osa eurooppalaista kulttuuripiiriä.
Meillä on yhteinen valuutta. Väitän,
että Euroopan unionin myötä vakaus, hyvinvointi
ja kansainvälinen uskottavuutemme ovat olennaisesti paremmat
kuin Euroopan unionin ulkopuolisena maana.
Mielestäni Suomen Euroopan unionin jäsenyyttä tulee
pääsääntöisesti kehittää selonteon esitysten
mukaisesti. Naton merkityksen vähentyessä Euroopassa
tulisi voimakkaammin nostaa keskusteltavaksi yhteinen eurooppalainen
puolustusratkaisu. Nykyinen Lissabonin lauseke ei meitä sodan
tullen turvaa. Naton päätöksentekojärjestelmä ja
toimintakyky niin ikään ovat vuosi vuodelta yhä tehottomampia,
ja tämäkin muodostaa perusteen uuden ratkaisun
etsimiselle. Vaikka minulla ei ole mitään Nato-jäsenyyttä vastaan,
paras ratkaisu olisi yhteinen eurooppalainen puolustus. Uskon, että suomalaistenkin
olisi
helppo hyväksyä tällainen järjestely.
Arvoisa puhemies! Toivon, että me kaikki yli puoluerajojen
haluamme kehittää Suomen Euroopan unionin jäsenyyttä ja
Euroopan unionia entistäkin paremmaksi. Olemme eurooppalaisia ja
kuulumme länteen.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä useat edustajat
ovat todenneet, että selonteko jättää kylmäksi
eikä tuo ilmi selkeitä linjauksia, enkä minäkään
tästä selonteosta saa oikein selvää,
miten Suomi on politiikallaan vaikuttamassa reilumpaan, yhtenäisempään
ja vahvempaan unioniin.
Talouskriisi on pitkittynyt ja sillä matkalla mutkistunut.
Talouskriisi on totisinta totta, ja se on lopulta myös
demokratian kriisi, kuten nuorisotyöttömyyskin
osoittaa. Kun talouden ongelmana on nimenomaan valuutan kriisi,
ei näitä voida pitää erillään,
vaikka täällä kuitenkin on sitäkin
yritetty todistaa.
Eurooppaa vaivaa matalien korkojen aiheuttama ylituotantolama
ja heikentyneen valuutan kriisi, vaikka euro onkin toisaalta liian
vahva valuutta. Euroopan alueella ei ole ostovoimaa, ja jos ostamme
velkarahalla Kiinasta kulutushyödykkeitä, niin
silläkö talous kääntyy kasvuun? Euroopan
sisämarkkinat ovat taanneet vientivetoiselle Suomelle pääsyn
suuremmille markkinoille, näin sanotaan selonteossa, mutta
se ei ole vientiteollisuuden koko totuus. Kauppatase muodostuu siitä,
että on kilpailukykyinen vientituote ja markkinat. Jos
ostovoimaa ei ole, ei kannata pettää itseään
sillä, että talousyhteisö on silloin ainoa
autuaaksi tekevä ratkaisu.
Rahoitusmarkkinaveroa on vaikea hyväksyä. Jos
veronsaajamaa on esimerkiksi finanssilaitoksen kotimaa, ei tämä hyödytä millään
tavalla reuna-alueilla sijaitsevaa Suomea, ja se on vain osa liittovaltiokehitystä.
Suomen unionipolitiikkaan vaikuttaminen ei ole kaikilla politiikanlohkoilla
onnistunut, ja siitä on voitava puhua avoimesti. Se on
myöskin arvovalinta, että voimme keskustella avoimesti niistä ongelmista,
mitä on.
Ilmastopolitiikassa Suomi hävisi 6—0, kun Durbanin
ilmastosopimus hyväksyttiin. Suomelle on luvattu EU-tason
kautta täysi kompensaatio niin sanotusta metsäkadosta,
eikä tätä ole vieläkään
saatu neuvotteluissa aikaiseksi. Ihmettelen, että kun kaikkien
muiden EU-maiden metsät on tilastollisesti meille ilmoitettu
hiilinieluiksi, niin ainoastaan Suomen runsaasti kasvavat metsät
ovatkin yllättäen hiilipäästö.
Tämä ei ole reilua unionipolitiikkaa.
Samoin maataloutemme kannattavuus on hiipunut hiljalleen, ja
se on tapahtunut unionin yhteisen maatalouspolitiikan aikana. Meidän
tulee saada pitää kiinni liittymissopimuksissa
luvatuista kansallisista tuista, siis suoraan sanottuna elintarvikeomavaraisuudesta,
eikä ilmastopolitiikka saa muodostua jarruksi biotalouden
kehittämisessä, jossa Suomella olisi varmasti
annettavaa, ellemme itse aiheuta kotikutoisia esteitä joko kansallisesti
tai sitten unionin tasolla.
Sosialidemokraattien ryhmäpuheessakin todettiin, että Euroopan
unioni on jäänyt etäiseksi kansalaisille.
Kyllä, ja sen lisäksi tämä lähinnä mahtipontisesti
julistava ja direktiivejä vyöryttävä yhteisö on
todella sieltä ylhäältä annettu,
ei alhaalta nouseva demokraattinen yhteisö. Puolan fosforipäästöjenkin
toteamiseen tarvittiin Helsingin Sanomat, eikä siihen pystynyt
direktiivi eikä lupabyrokratia. Arvovalintana ja poliittisena
valintana EU jää siis etäiseksi. Kansallista päätösvaltaa
on ehdottomasti lisättävä, ja nyt näyttää vain
koko ajan siltä, että sitä kavennetaan.
Vielä palatakseni tähän ilmastopolitiikkaan, joka
yrittää näköjään
keittiön kautta, saranan puolelta kammeta itselleen suomalaisen
metsäpolitiikankin, joka tähän asti on
ollut kansallisesti äärimmäisen hyvin
hoidettu mielestäni. Tässä jos missä,
hyvä hallitus, käyttäkää sitä ennakkovaikuttamista
ja vahvaa suomalaista unionipolitiikkaa.
Suomen tavoitteena ei tule olla unionin laajentumisprosessin
aktiivinen edistäminen. Uusien unioniin pyrkivien maiden
talouksia ja yhteiskunnallista tilaa ei ole tutkittu tarpeeksi,
ja se on myönnetty muun muassa Kreikan kohdalta. Tämä edistää vain
moraalikatoa, joka vaivaa myös muun muassa korruption muodossa.
Ei korruptiota kitketä vuodessa, ei vuosikymmenessä eikä säädöksellä.
Siinä asiassa paperilla EU näyttää hyvältä.
Jälleen kerran on palattava Islannin talouden kriisiin,
rakennuskuplan puhkeamiseen ja siitä seuranneeseen korjausliikkeeseen.
Islanti teki rajut, perustavanlaatuiset ratkaisut, mutta teki korjausliikkeen
nopeammassa aikataulussa kuin IMF:n kanssa aikanaan sovittiin. Pankit
saivat mennä, jos ne eivät olleet elinkelpoisia.
Unioni on tulonsiirtounioni monessa mielessä. Esimerkiksi
rakennerahastot toimivat Suomen kilpailukykyä heikentäen.
Vaikka ymmärrän toki, että rakenne- ja
koheesiorahastot ovat nettosaajamaille mieluisia, niin lopputulos
on lyhyellä juoksulla vain se, että nettomaksajat
häviävät, ja tämä on
osin kilpailua väärentävä tilanne.
Hallitus ei aio arvioida toimivaltojen palauttamista, vaikka
siitä keskustellaan unionin tasolla, koska se vaatisi perussopimusten
avaamista. Uskon kyllä, että sitä pelätäänkin.
Ehkäpä unionia ei saataisikaan enää kursittua
kokoon uusin sopimuksin, ja onhan aivan päivänselvää,
että tämä ei ole sama unioni, joka on
alkuperäisen sopimuksen tehnyt, mutta kuitenkin on huomattava,
että unioni on suunnitellut perussopimusten muuttamista
muun muassa Emun kehittämisen yhteydessä. Periaatteessa
perussopimusta ollaan siis avaamassa vain liittovaltion suuntaan.
Edustaja Myller käsitteli EU-asioiden käsittelyä Suomen
eduskunnassa suuressa valiokunnassa ja substanssivaliokunnissa.
Olen pettymyksekseni huomannut, etteivät substanssivaliokuntien
perusteellisestikaan käsittelemät asiat ja yksimieliset
lausunnot monestikaan paina hallituksen muodostaessa kantaansa.
Jos asia ei mene eduskunnan valiokunnan kauttakaan, yksittäisellä kansalaisella
taitaa olla vielä vähemmän vaikuttamisen
mahdollisuuksia.
Olisin valmis keskustelemaan vielä laajemmasta integraation
purkamisesta, ja varsinkin ja erittäin painokkaasti, jos
unioni ei ota todella vahvasti vastaan sitä huolta, ettei
se ole korjannut puutteita sääntöjen
noudattamisessa. Se ei edusta hyvää unionihallintoa.
Oikeusvaltioperiaatteen mukainen normisto on tietenkin hyvä,
mutta tulee huomata, että muutakin kansainvälistä yhteistyötä Suomi
osaa tehdä ja olemme osa länttä, olemme
osa Eurooppaa, ja tässä on syytä mainita
Euroopan neuvoston toiminta parlamenttien välisenä yhteistoimintaelimenä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Suomi on ollut 18 vuotta EU:ssa. EU-maille
on tyypillistä, että niissä kaikissa
on melko paljon työttömyyttä. Etenkin
nuoria on runsaasti työttöminä. Tyypillistä EU:lle
on, että sen olemassaolosta johtuva lainsäädäntö heikentää mahdollisuuksia
työllistää suomalaiset työttömät.
Tämä on havaittu monissa kunnissa ja kaupungeissa,
joissa on suunniteltu suomalaisten työllistämistä.
EU:n vapaasta työvoiman liikkuvuudesta seuraa, että meidän
pitäisi työllistää kaikki EU:n työttömät,
jos haluamme poistaa työttömyyden maastamme kokonaan.
Selonteossaan hallitus väittää, että entistä vahvempi,
yhtenäisempi ja reilumpi unioni on Suomen ja suomalaisten
etu. Selonteon mukaan unionin toiminnan keskeisimpiä kehittämisalueita
ovat unionin arvojen ja sääntöjen kunnioittaminen,
talous- ja rahaliiton vahvistaminen, kilpailukyvyn, kasvun ja työllisyyden
sekä sosiaalisen ulottuvuuden parantaminen, yhteisen energiapolitiikan
kehittäminen, ilmastonmuutoksen torjuminen, henkilöiden
vapaan liikkuvuuden edistäminen, unionin ulkoisen toiminnan
vahvistaminen sekä unionin laajentuminen.
Arvoisa puhemies! Suomalaisten kannalta nämä edellä mainitut
ovat haasteita, jotka ovat kesken, kehitteillä ja alati
muuttuvia vielä 18 vuotta kestäneen EU-jäsenyyden
jälkeenkin. Haaste on, että EU ei aina noudata
kaikkia unionin arvoja saati kunnioita omia sääntöjään.
Viime aikoina talous- ja rahaliiton vahvistaminen ja eteläisten
jäsenmaiden pankkien pönkittämisen tarve
ovat esimerkkejä EU-hallinnon toimimattomuudesta. EU-maiden
kilpailukyky on heikentynyt viime vuosina. Jäsenmaiden
keskinäinen kilpailu on nakertanut kannattavuutta EU:n
sisämarkkinoilla. Niinpä myös EU-alueen
kasvun ja työllisyyden sekä sosiaalisen ulottuvuuden
parantaminen jäänee toteutumattomaksi haaveeksi ainakin
lähivuosina.
Yhteisen energiapolitiikan kehittäminen ja ilmastonmuutoksen
torjuminen asettaa myös ennalta arvaamattomia haasteita
maamme metsätaloudelle. Suurten EU:n ulkopuolisten maiden
jättäydyttyä pois EU:n ajamasta ilmastonsuojeluohjelmasta
vesittyvät ohjelman tavoitteet, ja se saattaa mukana olevat
EU-maat epäedulliseen kilpailuasemaan globaaleilla maailmanmarkkinoilla.
Henkilöiden vapaan liikkuvuuden edistäminen, unionin
ulkoisen toiminnan vahvistaminen sekä unionin laajentuminen
tuovat mukanaan työllisyyttä ja kansantaloutta
rasittavat haasteensa.
Arvoisa puhemies! EU-maiden kriisit ovat kasvattaneet jäsenmaiden
näkemyseroja ja lisänneet kansalaisten kriittisyyttä Euroopan
integraatiota kohtaan, ja joidenkin jäsenmaiden sitoutuminen
Euroopan integraatioon on heikentynyt. Britannia aikoo järjestää EU-suhteestaan
kansanäänestyksen. Kriisin aikana on myös
spekuloitu eräiden maiden erolla eurosta. Kansalaisten
päällimmäiset huolet liittyvät
talouskriisin aiheuttamaan epävarmuuteen, työttömyyteen
ja sosiaalisiin ongelmiin. Euroopan unionin tärkein tavoite juuri
nyt on luoda edellytykset uusien työpaikkojen syntymiseen
kadonneiden tilalle. Kasvu, työllisyys ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus ovat
edellytyksiä eurooppalaisten hyvinvoinnille.
Arvoisa puhemies! Nähtäväksi jää,
miten EU-maiden hallitukset ratkaisevat nämä haasteet ja
kriisit. Maailmantalouden rakenne jatkaa muuttumistaan. Komission
teettämän selvityksen huonoimman skenaarion mukaan
Euroopan unionin nykyiset jäsenmaat kattaisivat 15 prosenttia
maailman bruttokansantulosta vuonna 2050. Nykyisin EU-maat kattavat
noin 25 prosenttia. Väestön ikääntyminen
ja heikentyvä huoltosuhde vaikeuttavat tilannetta entisestään.
Selonteon mukaan korruptio on vakava, globaali ongelma. Komission
arvion mukaan Euroopan alueella käytetään
vuosittain korruptioon arviolta 120 miljardia euroa, mikä on
1 prosentti suhteessa EU:n bruttokansantuotteeseen ja yhtä paljon
kuin Euroopan unionin vuosibudjetti.
Arvoisa puhemies! Entistä suurempaa valtaa käyttävän
Euroopan parlamentin tulisi toimia vastuullisesti ja ratkaisuhakuisesti
lainsäädännön laadun varmistamiseksi.
Suorilla vaaleilla valitun parlamentin hyväksyttävyys
kansalaisten silmissä syntyy sen toiminnan ymmärrettävyyden
ja sisällön perusteella. Parlamentin hyväksyttävyyttä edistäisi
ja säästöä synnyttäisi
myös se, että parlamentti kokoontuisi täysistuntoihin vain
yhteen toimipaikkaan, kuten se itsekin on linjannut.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Euroopan unioni on tärkein kansainvälinen
yhteistyöfoorumimme. Edunvalvonnassa ja vaikuttamisessa
onnistumisen tärkeyttä Suomelle EU:n eri toimielimissä ei
voida yliarvioida. Pohjaksi tarvitsemme selkeän kuvan siitä,
mihin me EU:ssa pyrimme. Siksi on välttämätöntä aika ajoin
linjata EU-politiikan tavoitteita. Nopeasti muuttuvassa ympäristössä olisi
pystyttävä ennakoivaan ja mahdollisimman oikea-aikaiseen,
tehokkaaseen vaikuttamiseen.
Hallituksen eduskunnalle antama EU-selonteko on luonteeltaan
keskipitkän aikavälin strategista suunnittelua,
mutta edellä mainitusta syystä meidän
olisi pohdittava myös vuosittain tapahtuvaa EU-poliittisten
linjausten täsmentämistä ainakin keskeisimpien
teemojen osalta.
Viimeisten vuosien aikana erityisesti eurokriisin johdosta vaadittu
reagointinopeus on saavuttanut aivan uuden tason. On käynyt
ilmeiseksi, että paitsi tässä strategisessa
suunnittelussa, myös käytännön
menettelytavoissa, poliittisten päätösten
tuottamisessa niin meillä kuin EU:nkin puolella, on kehittämisen
varaa. Kuluneiden kahden vuoden aikana aikatauluongelmat ovat monta
kertaa nousseet keskusteluun ja aiheuttaneet tässäkin
salissa perusteltua tyytymättömyyttä. Liian
monta miljardiluokan asiaa on tällä vaalikaudella
jouduttu eduskunnassa viemään läpi kauhealla
kiireellä ilman perusteellista pohjustusta ja asianmukaisia
riskiarvioita. Kyse on ollut akuutin talouskriisin hoitamisesta,
millä on selitetty kireitä aikatauluja, mutta
sekään ei voi olla hyväksyttävä selitys
sille, että päätöksentekijöillä ei
ole gigaluokan asioissa aina kunnollista käsitystä siitä,
mitä tarkalleen ottaen ollaan päättämässä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä asiakirja tulee mielenkiintoiseen ja
hyvään aikaan. Sitä on ollut vaikea kirjoittaa aiemmin,
kun tässä on eletty taloudellisesti finanssikriisin
vaikeita vääntöjä. Hallituskautta
on sopivasti mennyt kuitenkin kaksi vuotta, joten nyt on kuitenkin
hyvä jotain saada. Samalla se osuu tärkeään
ikään kuin lähetekeskusteluhetkeen, kun
odotamme kesäkuun viimeisen viikonlopun huippukokousta.
Joulukuussa vielä näytti siltä, että saisimme selkeästi
aikataulutettua Emun jatkokehittämissuunnitelmia odotetun
huippukokouksen asialistalle. Nyt kuitenkin juuri tälle
päivälle komission piti antaa esityksensä Emun
sosiaalisesta kehittämisestä, mutta se on siirtynyt
todennäköisesti ennen lomia annettavaan aikaan,
tarkoittaa siis Euroopan lomista puhuttaessa tai unionin lomista
puhuttaessa, että mahdollisesti saamme sen heinäkuussa,
mutta ainakaan tuohon huippukokoukseen se ei ehdi. Oikeastaan jään
jännittyneenä odottamaan sitä, mikä on
unionissa kuuma peruna, kuuma hetki.
Silloin joskus loka-marraskuussa keskustelemme tässä salissa
tämän selonteon pohjalta valmistellusta mietinnöstä,
jonka suuri valiokunta tälle salille aikanaan valmistaa.
Ajattelen, että nyt EU-asiat ovat niin merkittäviä,
että uskon, että jokainen valiokunta tähän
työhön ryhtyy, ja toivon suuren valiokunnan puheenjohtajana,
että jokaisessa valiokunnassa se oma ulottuvuus, oma näkökulma
tässä esille tuotuihin asioihin tai niihin asioihin,
joita tästä puuttuu, tuotaisiin esiin, jotta saisimme
Suomelle koherentin, kokonaisen ja kestävän näkemyksen
siitä, mitä me EU:lta haluamme ja minkälainen
Suomelle hyvä EU olisi.
Minusta kuuluminen tähän Euroopan unionin valtioyhteisöön,
johon kuuluvat kaikki verrokkimaamme ja johonka suuntautuu kaksi
kolmasosaa maamme viennistä, on erittäin oleellinen
ja meille hyvä, koska kaikki tuolla unionissa tehtävät
päätökset vaikuttavat suomalaisten elämään, vaikka
sitä ei joka päivä arjessa näe.
EU-jäsenyys on meidän omasta edustamme johtuva
valinta. Minkälainen olisi sitten se unioni, jossa suomalaistenkin
asema parhaiten olisi turvattu, se riippuu omasta kehityksestämme,
ja siihen, kuten ryhmäpuheenvuorossa SDP:n edustaja Guzenina
sanoi, vaikutamme me eurooppalaiset itse.
Mutta vaikuttaako Eurooppa maailman tulevaisuuteen? Meitä EU-kansalaisia
on kuitenkin vain 7 prosenttia maailman väestöstä.
Kaupassa olemme voimakkaampi, tuotamme noin 25 prosenttia maailman
bkt:sta, mutta kuitenkin näemme, että muut maanosat
kasvavat meitä nopeammin niin väestönä kuin
taloudellisestikin, ja silloin kannattaa katsoa, minkälainen
unioni meidän asemaamme parhaiten tuo näiden uusien, vahvempien,
toimivien alueiden rinnalle, minkälainen kumppani EU on
ja miten pelaamme itsellemme parhaan tulevaisuuden.
En usko, että globalisaatio on nollasummapeliä,
että jonkun kasvu on toiselta pois. Oikein kortit pelattuna
globaali keskinäisriippuvuus auttaa kaikkia siihen aktiivisesti
osallistuvia, ja yhteistyötä syventävien
toimijoiden vaikutusmahdollisuudet kasvavat kaikki yhdessä ilman,
että se on suoraan joltain muulta pois.
Arvoisa puhemies! Minusta ajankohtainen huoli on — tai
en tiedä, onko se huoli, mahdollisuus tai huoli, kummin
sen näkee — miten Eurooppa tulee sisäisesti
kehittymään, koska sisäinen Eurooppa
on vahvempi myös ulospäin ja sisäistä vahvuutta
haetaan integraatiolla, miten kehittyy Emu ja miten kehittyy koko
EU. Nyt näyttää, että kaikki
työ Euroopassa keskitetään Emun kehittämiseen,
eli euroalueen kehittämiseen, jopa se, että kun
tehtiin fiscal compact — sen tekivät kaikki paitsi
kaksi unionimaata eli 25 maata — taloustoimintaa jäsenmaissa
haluttiin paremmin nivoa yhteen keskinäisriippuvuuden aikana,
ja se oli hyvä asia.
Nyt kuitenkin Emun kehittämisessä etsitään ratkaisuja,
joissa katsotaan vain Emu-maiden keskinäistä kehittymistä.
Suomelle tämä asetelma on hankala, koska meidän
verrokkimaistamme moni ei ole euron jäsen, ja siksi toivoisin,
että Suomi koettaisi pitää mielessä mahdollisuuden Emun
tiiviimpäänkin kehittämiseen ja että Emun alueeseen
olisi muilla mahdollisimman helppo tulla, jopa niin, että mukaan
pääsisi tulematta eurojäseneksi, koska
monet asiat liittyvät sisämarkkinoihin eivätkä välttämättä vain
siihen, että on eurojäsenenä.
Ministeri Stubb tuossa aikaisemmin sanoi, että hänellä on
vahva usko, että 26 maata 28:sta tulee euroon mukaan, mutta
emme kerenneet keskustelussa niin pitkälle, että meillä olisi
jotain aikaperspektiiviä tuohon ollut, ja kun integraatiotahti kuitenkin
on lähivuosissa jo määriteltävä,
niin tämä asettaa tarkemman tutkiskelun paikan
eduskunnallekin, kun tätä selontekoa käsittelemme.
Arvoisa puhemies! Jotta ei tarvitse ottaa toista puheenvuoroa,
niin käyttäisin tämän vielä tässä ihan
lyhyesti loppuun, vaikka viisi minuuttia aikaa on jo mennyt.
Näen ja oma puolueeni SDP näkee integraation
syventämisessä myös mahdollisuuksia,
vaikka sitä yleisesti pelätään,
ja yksi niistä on sosiaalisen ulottuvuuden tarkasteleminen.
Siinä voidaan tehdä hyviä asioita ja
tärkeitä asioita jo nykyisin sovittujen perussopimusten
puitteissa, koska meillä on myös tehty eurooppalaisia
sopimuksia, ei vain talouskurista ja talousasioista, vaan myös
EU 2020 -sopimuksessa, jolla nimenomaan tehdään
Euroopalle kasvua ja tulevaisuutta niin, että emme joutuisi
kriisissä niitä asioita vasta ratkaisemaan.
Myös pankkien valvontaa, elvyttämis- ja alasajomekanismia
ja eurooppalaisten pankkien säätelyä kannattaisi
edistää. Minulle on ollut hämmentävää se,
kun Fedin entinen johtaja sanoo jälkeenpäin, että niin,
olisihan ehkä jotain pitänyt tehdä valvonnalle,
että kun rahan liikkeetkin vapautettiin, niin miksi ihmeessä jäimme
sitten kansallisen valvonnan varaan. Tämä sama
kysymys tulee ajatella silloin, kun pankkien toiminta on vapautettu
yli kansallisten rajojen: eikö olisi siinäkin
tapauksessa hyödyllistä ollut saman tien huomata
myös tuo valvonta laittaa samaan tahtiin menemään.
Aivan lopuksi sosiaalisesta ulottuvuudesta. Siinä on
myös otettava tosissaan se mahdollisuus nykyistenkin perussopimuksen
mukaisesti, että kun yhdessä valvomme toistemme
talouksia, ettei tule yllätyksiä, ja keskinäisriippuvuus on
voimakasta, niin eurooppalaisessa ohjausjaksossa, jossa jokainen
maa katsoo omia talouksiaan, pitäisi komission maakohtaisissa
suosituksissa minusta jo virkansakin puolesta ottaa huomioon näitä EU
2020 -strategian tavoitteita ja kuljettaa käsi kädessä yhteiskunnallista
kestävyyttä puhtaan budjettikestävyyden
rinnalla, koska ne ovat kuitenkin saman kolikon kääntöpuolia.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Selonteossa linjataan ja kuvataan, miten
Suomen mielestä Euroopan unionia tulee jatkossa kehittää.
Kuten edustaja Ahvenjärvikin nosti esille, minun mielestäni
enemmän tulisi kiinnittää huomiota myös
siihen, kuinka Suomen etuja valvotaan Euroopan unionin suuntaan.
Tuntuu vähän siltä, että välillä olemme
heikoilla, sieltä tulee direktiivejä, jotka välillä tuntuvat
vähän epäkäytännöllisiltä Suomen
olosuhteisiin, esimerkkinä vaikkapa rikkidirektiivi, joka
nyt tietysti on menneen talven lumia, (Miapetra Kumpula-Natri: Tuli
IMOsta!) ja sen kanssa me elämme. No, nyt siellä valmistellaan
sitten Itämerelle typpidirektiiviä, josta uhkaa
tulla samankaltainen iso lasku sitten Suomen vientiteollisuudelle.
Sanoisin oikeastaan näin, että nyt on meidän
EU-virkamiehillä ja EU-edunvalvojilla näytön
paikka, että pelastetaan Suomi tältä katastrofilta
ja katsotaan, että tämä tuleva typpidirektiivi
on sitten senlaatuinen, ettei se rampauta meidän vientiteollisuuttamme
sen enempää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Helsingin
Sanomat tiistaina 26. maaliskuuta kertoi seuraavaa: "Yiannos Mylonas
on raivoissaan. Kyproslainen lakimies istuu pramean hotellin aulassa
Limassolissa ja selaa päivän uutisia. Hän
sijoitti rahojaan hiljattain Kyproksen toiseksi suurimman pankin Laikin
velkasitoumuksiin, joista tarjottiin Mylonasin mukaan houkuttelevaa
seitsemän prosentin korkoa. Nyt sijoitukset ovat mennyttä,
myös useilta asiakkailta, hän sanoo. Syy on pitkälti
Euroopan vaurauden ja pohjoisten maiden, Mylonas tulkitsee. ’Hallitukset
Saksassa, Hollannissa ja Suomessa ovat hylänneet meidät.
Eurooppa välittää vain omista intresseistään.’"
Herra puhemies! Jos muutkin kyproslaiset kuin Yiannos Mylonas
ovat ymmärtäneet eurooppalaisen solidaarisuuden
siten, että he omissa sijoituksissaan ottavat riskiä,
ja jos asiat menevät hyvin, he saavat hienot tuotot itselleen,
jos asiat menevät huonosti, niin muut eurooppalaiset veronmaksajat,
kuten esimerkiksi suomalaiset veronmaksajat, sitten korvaavat sitten
heidän tappionsa, niin pitää sanoa, että Yiannos
Mylonas ja nämä muutkin ovat silloin ymmärtäneet asiat
väärin. Tämä väärinymmärrys
on valitettavan yleistä Kyproksella, Kreikassa ja monissa muissa
velkakriisin kourissa olevissa maissa. Minulla on nimittäin
myös tässä Iltasanomien lehtileike 23.
päivä maaliskuuta, jossa hyvin isolla on kuva
mielenosoittajien kyltistä, jossa kyltissä lukee:
"Missä on solidaarisuus?"
Sellainen solidaarisuus, jossa nämä vaikeuksiin
joutuneet maat ovat eläneet yli varojensa, kuluttaneet
enemmän kuin tienaavat, antaneet pankkisektorinsa paisua
yli äyräiden, ovat rikkoneet yhteisiä sopimuksia,
sellainen solidaarisuus, että tämän jälkeen
olisi meidän muiden maiden, jotka olemme hoitaneet asiamme,
emme välttämättä hyvin, mutta
kuitenkin paremmin, velvollisuus solidaarisuuden nimissä heitä auttaa ja
tukea, on mielestäni väärin ymmärrettyä solidaarisuutta.
Me olemme osallistuneet tukipaketteihin, mutta emme mielestäni
solidaarisuutta, vaan sen vuoksi, että pyrimme estämään
tämän velkakriisin hallitsemattoman leviämisen,
joka iskisi vielä nykyistä rajummin myös
Suomen talouteen, työllisyyteen, suomalaisten toimeentuloon.
Siis tämän vuoksi olemme osallistuneet, emme sen vuoksi,
että Yiannos Mylonas ja muut riskisijoituksia tehneet pystyttäisiin
meidän veronmaksajien rahoilla tai vastuilla pelastamaan.
Minun mielestäni on aivan selvää,
että tästä velkakriisistä ei
päästä eroon ainakaan sillä,
että näissä kriisimaissa tai kriisin
partaalla olevissa maissa koetaan, että eurooppalainen
solidaarisuus tarkoittaa sitä, että he jatkavat
ylivelkaantumista, he jatkavat nykyistä menoaan, joka on
aiheuttanut nämä ongelmat, ja sitten pohjoisemman
Euroopan maat tai paremmin asiansa hoitaneet Euroopan maat solidaarisuuden
nimissä tulevat heidän avukseen.
Euroopan velkakriisin ratkaiseminen edellyttää minun
mielestäni sitä, että nämä vaikeuksissa
olevat maat tekevät itse paljon nykyistä enemmän
oman tilanteensa kohentamiseksi, ja kun sanon paljon nykyistä enemmän,
en niinkään tarkoita suoranaisia säästöjä ja
veronkorotuksia talouden tasapainottamiseksi, vaan tarkoitan sellaisia
muutoksia heidän talousjärjestelmässään
ja työmarkkinajärjestelmässään,
jotka muutokset parantavat näiden maiden kilpailukykyä.
Tarkoitan myös sellaisia muutoksia heidän verotuksessaan,
että verotus on oikeudenmukaisempaa ja tasapuolisempaa,
mikä vahvistaa näiden maiden kansalaisten veromoraalia.
Tarkoitan myös sitä, että säädetyt
verot kerätään tehokkaasti. Ei ole paljon
iloa ja apua siitä, että Kreikassa tai muissa näissä maissa
säädetään lisää veroja,
jos näitä veroja ei kuitenkaan makseta.
Luulen, että meidän suomalaisten kannattaisi todellakin
harkita sitä, että lähettäisimme
Markku Hirvosen, entisen harmaan talouden torjujan, joka nykyään
toimii tämän sektorin verokonsulttina — siis
ei konsultoi niin kuin muut verokonsultit, miten voitaisiin välttää verotusta,
vaan ymmärtääkseni konsultoi sitä,
miten voitaisiin tehostaa verotusta, veron perintää ja
harmaan talouden vastaista toimintaa — mielestäni
olisi tarkoituksenmukaista, että pyrkisimme todellakin
lähettämään Markku Hirvosen
esimerkiksi Kreikkaan auttamaan heitä oman verojärjestelmänsä ja
veronperintäjärjestelmänsä tehostamisessa.
Kaiken kaikkiaan näen, että tulevaisuus tältä osin
ei voi olla sellainen tulonsiirtounioni, jossa jatkuvasti osa euromaista
elää yli varojen ja muut euromaat ovat sitten
heidän tilannettaan paikkaamassa. Kyllä tulevaisuus
edellyttää sitä, kuten hallituksen selonteossakin,
että eri maat eurossa, EU:ssa noudattavat sovittuja sopimuksia,
pitävät kiinni sovituista pelisäännöistä,
ja tältä pohjalta toimien eurolla ja Euroopan
unionilla on vahvempi ja parempi tulevaisuus.
Sanon suoraan, että jos tähän ei
kyetä, jos ei kyetä siihen, että ne maat,
jotka nyt Euroopan velkakriisin kurimuksessa pahiten ovat, vahvistavat
omaa kilpailukykyään, omaa talouttaan, oman taloutensa
tasapainoa, vaan tämä nykyinen vaikea tilanne
jatkuu ja jatkuu, niin silloin koko euron tulevaisuus on kyseenalainen.
Herra puhemies! Minun mielestäni näille kaikille,
näiden maiden kansalaisille ja näiden maiden päättäjille,
pitäisi pyrkiä tekemään selväksi, että solidaarisuus
on väärin ymmärretty, jos ajatellaan,
että he voisivat jatkuvasti elää yli
varojen ja täältä jatkuvasti tulisi siihen
sitten tukea. Vaaditaan todellakin, kuten sanoin, näiden
maiden oman talouden kuntoon saattamista. Vain se voi muodostaa
vahvan pohjan ja hyvän pohjan euron hyvälle tulevaisuudelle.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin verolinjaukset olivat
ihan mukavia, ja minä olen oikeastaan melkein kaikesta
samaa mieltä.
Oli ilahduttavaa, että myös tuloerot ja veromoraali
esiintyivät puheenvuorossa, koska se on näin.
Minä luulen, että silloin jo solidaarisuuskin alkaisi
tuntumaan heistä ehkä samammalta kuin meistä täällä.
Jokainen on minunkin linjaukseni mukaan vastuussa omasta taloudestaan,
jokainen jäsenmaa, ja en voi nähdä tilannetta,
että verot kerättäisiin eri elimillä,
eli tällä hetkellä kansallisvaltiolla,
ja sitten joku muu taho niitä jakaisi eteenpäin,
kuten vaikka Euroopan parlamentti välillä haaveilee.
Meillä on oltava vastuun ja vallan samoissa käsissä myös
niinkin tärkeässä ihmisten asiassa kuin
verottamisessa, ja sen takia nämä innokkaimmat,
nopeimmat ratkaisut, että euro toimisi vain jonkinlaisena
tiukkana federaationa, eivät pidä minusta paikkaansa,
koska tämäkään ei ole talousoppien
mukaista, että kun toinen kerää ja toinen
jakaa, se mitenkään kestäisi järjestelmänä.
Pekka Sutelan esimerkki kahdeksan valtion laboratoriosta: Kun
katsotaan, mitä on Saksan yläpuolella, niin täällä on
jokaista, on kruunua, on euroa, on EU-maata ilman euroa, ja kuitenkin talouden
avainkysymys on, hillitäänkö pankkisektorin
kokoa, onko valvonta kunnossa, hillitäänkö asuntokuplia
ja parannetaanko julkisia taloudellisia kestävyyksiä,
ja eri valuutoilla tätä samaa politiikkaa voidaan
tehdä.
On merkittävää, että pankkien
kriisin ratkaisun avaimet ovat pankeilla ja myös pankeille
tulee se vastuu noista ratkaisuista. Se on oikeastaan todella suuri
uusi sektori, jonka Euroopan unioni voi kansalaisilleen tehdä,
sellaista jotain, mitä yksin ei saada, kun pankit ovat
jo monikansallisia, joka voidaan yhdessä saada.
Aivan lopuksi, jotta ei jää ihan väärää syytöstä taas
EU:sta, kun haluan sitä joskus puolustaakin: IMO, kansainvälinen
merenkulkuorganisaatio, teki rikistä päätöksiä,
joita EU sitten alueellisena organisaationa toteutti. Oli liian
myöhä kääntää Suomen
linjaa siinä. Nyt typessä on sama matka menossa.
Typpidirektiiviä ei ole, vaan on typen päästösäädöksiä IMOn
tasolla, ja EU vain koettaa hakea tähän yksimielistä kantaa.
Tässä vaiheessa Suomen on otettava lusikka kauniiseen
käteen, katsottava tekniset edellytykset ja kustannukset
ennen kuin menemme luomaan yksittäistä eurooppalaista
kantaa, jossa haluamme Itämerelle eri säätelyn
kuin esimerkiksi Välimerelle, ja sen takia tästä tuli
sitten EU-asia tässä vaiheessa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä selventää näkemystäni
sanomalla, että solidaarisuus sinänsä on
kaunis ja hyvä asia, solidaarisuus ihmisten kesken, solidaarisuus
valtioidenkin kesken. Jos ajatellaan, että esimerkiksi
Turkki uudelleen hyökkäisi Kyprokselle, niin totta
kai me muut Euroopan unionissa olisimme solidaarisia, antaisimme
vähintään taloudellista, poliittista,
moraalista, humanitääristä tukea Kyprokselle.
Se olisi solidaarisuutta. Samoin jos ajatellaan, että jokin
luonnonmullistus kohtaa Euroopan unionin maata tai maailmassa jotain
maata, niin me olemme solidaarisia, annamme esimerkiksi humanitääristä ja
taloudellista tukea.
Mutta sellainen solidaarisuus, että osa euromaista
elää yli varojensa, rikkoo solmittuja sopimuksia,
syö enemmän kuin tienaa, aiheuttaa itselleen suuret
taloudelliset ongelmat, antaa pankkisektoriensa paisua yli äyräiden,
antaa pankkiensa ahneuksissaan jakaa liian löperösti
lainoja ja että tämän jälkeen,
kun ne joutuvat vaikeuksiin, se sitten edellyttäisi meiltä — niiltä euromailta,
jotka ovat hoitaneet asiansa niin kuin sanoin, ei välttämättä hyvin
mutta paremmin — näiden maiden auttamista ja tukea
jonkinlaisen solidaarisuuden merkeissä, on väärin
ymmärrettyä solidaarisuutta.
Minusta on käsittämätöntä,
että Kreikassa, Kyproksella ja muualla osoitetaan mieltä esimerkiksi
Saksaa ja liittokansleri Merkeliä vastaan ja syytetään
häntä näistä ongelmista, joihin
näiden maiden omat päättäjät,
omat poliitikot, oma talouselämä ovat nämä maat
ajaneet. En ottanut kantaa siihen, mitkä ovat oikeita ratkaisuja
tässä velkakriisin kurimuksessa. Halusin vain
torjua tämän virheellisen solidaarisuusajattelun.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tässä kriisinhallinnassa
ja tiukkuudessa on yksi kysymysmerkki ilmassa, ja se on jotenkin
tämmöinen piiloagenda, että ikään kuin
julkisen sektorin koko on nyt joutunut myös tässä kilpailukyvyn
analyysissä ja muissa niin pahasti kärkeen. Minusta
on upeaa, että tämä meidän selonteko
kirjoittaa ihan suoraan näinkin ihanan tavoitteen kuin
että Euroopan unionissa voi olla myös hyvinvointimallina
tämmöinen pohjoismainen malli, joka perustuu suurempaan julkisen
sektorin kokoon, koska sekin voi toimia kilpailukykyisenä,
niin kuin näemme. Pohjoismaissa tämä on
paremmin hoidettu.
Siihen liittyy myös tämä tuloerojen
taso. Elikkä uskonpa, että syksyn aikana eduskunnassa
haluan selvittää suoraan tämän,
kuinka paljon julkisen sektorin koko on sitten kriisin, kilpailukyvyn tai
maan ylivelkaantumisen taustalla ollut ja paljonko siinä on
eritasoisia verorälssejä, siis kokonaan verottomien
rikkaiden osuuden läpikäynti. Me olemme puhuneet
joistain kreikkalaisista laivanvarustajista, jotka ovat veroista
vapautettuja, ja sitten kun tiedetään, että julkisen
sektorin opettajat ja sairaanhoitajat menettävät
palkastansa puolet, niin miten nämä kaikki suhteutuvat
toisiinsa?
Elikkä pitää nähdä myös
tämä. Minä jotenkin koen, että on
liiankin liberaali käsitys tästä, että aina
julkinen on paha ja vain sitten tämmöinen yksityinen
malli hyvä. Tässä olen peruslinjassa samaa
mieltä Zyskowiczinkin kanssa, että vastuu on jäsenvaltioilla
itsellään, ja aika vähän EU:lla
on ollut työkaluja sitten sanoa jäsenvaltioille,
mistä ne säästöt otetaan ja
kuinka ne otetaan.
Mutta silloin veronmaksumoraali on paljon parempi ja ihmisillä myös
hyväksyttävämpi olo maissa keskenään,
kun katsotaan myös, miten kohdellaan rikkaita ja miten
kohdellaan julkisen sektorin työntekijöitä,
kuinka kerätään tuloja ja kuinka sitten
sitä kriisissä pieneneviä yhteisiä varoja
on jaettavissa. Mutta niin kuin sanoin, julkinen sektori ei ole
ollut edes kaikissa kriisimaissa se ongelmissa oleva juttu vaan
pankit ovat ongelmat aiheuttaneet, ja pankkien pakkopelastaminen
on ollut sitä katkeraa lääkettä,
ja siihen Eurooppa voi tehdä paremman tulevaisuuden, kun pankkikriisien
etukäteen sovitaan olevan pankkien itsensä vastuulla.
Keskustelu päättyi.