1) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuonna
1999
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on käsitellyt
hyvin perusteellisesti eduskunnan oikeusasiamiehen kertomusta toiminnastaan
vuodelta 99 ja todennut, että se on hyvin laadittu ja selkeä.
Kertomusvuoden aikana ratkaistujen asioitten määrä on
lisääntynyt edellisvuodesta tuntuvasti. Kanteluiden keskimääräinen
käsittelyaika on kuitenkin jonkin verran lyhentynyt, mitä on
pidettävä hyvänä asiana. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat! Täysistunto on alkanut. Pyydän hiljentymään,
asettumaan paikoilleen ja käymään tarvittavat
keskustelut salin ulkopuolella, koska ed. Kokkonen jatkaa puheenvuoroaan
vasta sitten, kun sali on hiljentynyt.
Ratkaisemattomien asioiden määrä on kääntynyt
edellisvuoteen verrattuna hienoiseen laskuun. Kertomusvuonna on
tehty tarkastuksia hieman enemmän kuin edellisenä vuonna.
Me olemme pitäneet kenttätarkastuksia erittäin
tärkeinä. Näkyvyys kentällä tässäkin
valvontatoiminnassa on hyvin merkityksellistä. Valiokunnan
mielestä oikeusasiamiehen toiminnassa on syytä keskittyä kanteluruuhkan
purkamiseen, koska ruuhkaa edelleenkin on ja yksittäisten
kansalaisten kannalta kanteluasian ratkaisun saaminen mahdollisimman
pikaisesti on hyvin tärkeä asia. Valiokunta ei
ole kuitenkaan erikseen arvioinut oikeusasiamiehen yksittäisiä ratkaisuja
ja kannanottoja, vaikka tämän tyyppiseen toimintaan
näyttää olevan kovasti paineita. Yksittäiset perustuslakivaliokunnan
jäsenet saavat kovasti palautetta kansalaisilta, ja myöskin
perustuslakivaliokunnan nimellä tulee valiokuntaneuvoksille
aika paljon postia tämän tyyppisistä asioista.
Jokin sana perus- ja ihmisoikeuksista. Vuoden 95 perusoikeusuudistuksen
yhteydessähän hallitusmuotoon lisättiin
säännös siitä, että tehtäväänsä hoitaessaan
oikeusasiamies valvoo myös perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien
toteutumista, ja tämä oikeusasiamiehen valvontatehtävä on säilytetty
uuden 1.3.2000 voimaan tulleen Suomen perustuslain 109 §:n
1 momentissa. Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen valvonta on
vakiintunut oikeusasiamiehen yhdeksi keskeiseksi tehtäväalueeksi.
Kertomuksessa todetaankin perus- ja ihmisoikeuksien läpäisevän
hallinnon laillisuusvalvonnan koko kentän. Laillisuusvalvonnan
luonteen johdosta kannanotoissa kiinnitetään useimmiten
huomiota viranomaisten menettelytapoihin aineellisten oikeuskysymysten
jäädessä yleensä tuomioistuimissa
ratkaistaviksi.
Yhä useammin oikeudellisen ratkaisun lisäksi oikeusasiamiehen
kannanotto sisältää myöskin oikeuspoliittisesti
painottuneita pohdintoja sekä moittivia tai ohjaavia käsityksiä perus-
ja ihmisoikeuksien huomioon ottamisesta mahdollisissa muissa saman
kaltaisissa tapauksissa. Oikeuspoliittisesti painottuneitten pohdintojen
mukaanottaminen on jonkin verran saanut arvostelua aikaan tuomioistuinten
piirissä, ja tuomioistuinten jäsenet ovat joissakin
tapauksissa katsoneet, että he kokevat kohtelun epäoikeudenmukaiseksi, koska
heillä ei ole mahdollisuutta hakea muutosta oikeusasiamiehen
kannanottoihin. Mutta tällainen oikeuspoliittinen keskustelu
on mielestäni erittäin tarpeellista.
Suuri osa kertomusvuonna annetuista toimenpideratkaisuista on
sisältänyt oikeusasiamiehen käsityksen
siitä, miten asiassa olisi tullut menetellä. On
ollut ohjaavia käsityksiä ja moittivia käsityksiä.
Näitä ei ole mitenkään eroteltu
kertomuksessa, ja perustuslakivaliokunta katsoi, että näin
olisi syytä tulevaisuudessa tehdä erityisesti siitä syystä,
että usein eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisut saavat
aika paljon julkisuutta osakseen ja julkisuudessa saatetaan joku
henkilö leimata syylliseksi moitittavaan tekoon, vaikka itse
asiassa ei ehkä kysymys olisi ollut suoranaisesta moitteesta
vaan käsityksestä, joka on lausuttu toiminnan
suhteen ja jossa ehkä voidaan olla perustellustikin useampaa
mieltä.
Perustuslakivaliokunta on toistuvasti kiinnittänyt
huomiota sisäasiainministeriön oikeusasiamiehelle
toimittaman kertomuksen puutteellisuuteen, mitä tulee tekniseen
kuunteluun. Valiokunta on saanut sisäasiainministeriöltä selvityksen
asiasta. Sen perusteella valiokunta on todennut ministeriön
ryhtyneen monipuolisiin toimiin telepakkokeinoja koskevan raportointi-
ja valvontajärjestelmän kehittämiseksi,
mikä on myös positiivinen askel. Valiokunta on
myöskin yhtynyt apulaisoikeusasiamies Jonkan ehdotukseen telepakkokeinojen
käyttöä ja valvontaa koskevan tutkimuksen
teettämisestä ja pitänyt aiheellisena
samanaikaisesti arvioida telepakkokeinojen käytön
teknisiä ja taloudellisia edellytyksiä.
Edelleen valiokunta on kiinnittänyt jo aiemmin oikeusasiamiehen
kannanottojen yhteydessä huomiota siihen, että kun
näillä ohjataan viranomaistoimintaa ja sillä on
tuntuva merkitys viranomaisten toimiin, olisi syytä kehittää ratkaisuista
tiedottamista, ja näin onkin menetelty. Nykyään
näistä tiedotetaan verkossa, ja tämä on
toimintaa, josta tiedän, että oikeusasiamies on myöskin
patistellut muita valvovia viranomaisia menettelemään
vastaavalla tavalla, eli tässä näyttää kehitys
menneen myönteiseen suuntaan.
Itse kertomuksen suhteen perustuslakivaliokunta katsoi, että tulevaisuudessa,
kun verkossa tiedotetaan yksittäisistä ratkaisuista,
jotka ohjaavat viranomaisten käyttäytymistä,
voitaisiin kertomuksessa itsessään ehkä enemmän
kiinnittää huomiota periaatteellisesti tärkeitten
kysymysten arviointiin. Me olemme myöskin toivoneet, että oikeusasiamies
ja oikeuskansleri kehittäisivät tilastointiaan
yhdenmukaiseen suuntaan. Valitettavasti emme pysty käsittelemään
oikeuskanslerin kertomusta samanaikaisesti, koska olemme pyytäneet
siitä vielä eräitä lisäselvityksiä.
Perustuslakivaliokunta on myös käynyt eduskunnan
oikeusasiamiehen kansliassa tutustumassa toimintaan, kuullut siellä virkamiehiä laajasti
ja
havainnut, että siellä tehdään
aika kovan paineen alla varsin hyvää työtä.
Ongelma tässä toiminnassa näyttää olevan
yleisön käsitys eduskunnan oikeusasiamiehen toimivallasta.
Kuvitellaan, että eduskunnan oikeusasiamies on kaikkivoipa
eikä muisteta sitä, että esimerkiksi
yksityisten firmojen jne. toimintaa oikeusasiamies ei voi valvoa
eikä voi myöskään puuttua tuomioistuinten
yksittäisiin ratkaisuihin.
Sähköposti on räjäyttänyt
myöskin oikeusasiamiehen kanslian postin määrän.
Sähköpostia tulee yhä kasvavalla tulvalla.
Tämän me kaikki kansanedustajatkin tietysti tiedämme,
että tähän suuntaan on toiminta kehittynyt
monella muullakin alalla. Se on melkoinen ongelma tulevaisuudessa.
Mitkään voimavarat eivät tahdo riittää kaikkiin
sähköposteihin vastaamiseen.
Eduskunnan oikeusasiamies on myös toiminut usein varsin
joustavasti, kutsunut kansliaan henkilöitä, jotka
toistuvasti ovat kannelleet ja ovat kokeneet, että heidän
ongelmansa ei ole tullut käsitellyksi asianmukaisesti.
Hän on kutsunut heitä kansliaan suoraan keskusteluun
ja pyrkinyt selvittämään ongelmia. Kaikki
eivät vain ole halunneet tällaistakaan mahdollisuutta
käyttää hyväkseen.
Eräs ongelma on se, miten pitäisi kverulantteihin
suhtautua, koska heitäkin joukossa on, henkilöitä,
jotka yhä uudestaan ja uudestaan käyvät
samasta asiasta viranomaisten kanssa kirjeenvaihtoa ja tahtovat
tukkia koko koneiston. Tämä on ehkä ratkaisematon
kysymys osittain, sillä meidän yhteiskuntamme
ei ole mitenkään suojautunut kverulantteja vastaan.
Kun puhutaan kverulanteista, kannattaa muistaa, että hankalankin
ihmisen asiat on kuitenkin aina tutkittava. Heidän tilanteensa
on sillä tavalla riskialtis, että jos henkilö koetaan
hyvin hankalaksi asioinnissaan, niin saattaa olla, että häneen
on taipumus suhtautua hieman kevyesti. Siksi myös oikeusasiamiehen kansliassa
on ymmärretty se asia, että näitten ihmisten
asioihin on syytä paneutua erityisen painokkaasti.
Yksi asia, josta olemme myöskin keskustelleet oikeusasiamiehen
kanssa, on se, että joissakin tapauksissa kannattaisi viranomaisten
muistaa, että anteeksipyyntö voisi joskus olla
paikallaan. Yksinkertainen anteeksipyyntö silloin, kun on
kohdellut henkilöä väärin taikka
toiminut epäasianmukaisesti, saattaisi säästää koko
koneiston ja asianomaisen virkamiehenkin hyvin paljolta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti perustuslakivaliokunnan mietinnöstä.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, valiokunta ei ole käsitellyt
yksittäisiä ratkaisuja taikka kannanottoja. Ja
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, kansalaiset ovat kyllä lähestyneet
varmasti myös perustuslakivaliokunnan jäseniä ja
puheenjohtajaa, koska myös ihan tällaiset rivikansanedustajatkin
saavat hirvittävän määrän
kansalaispalautetta erilaisista asioista. Usein tilanne on sellainen,
että kantelijat eivät ymmärrä eduskunnan
oikeusasiamiehen päätöstä oikein.
Joissakin tilanteissa olen havainnut, että siellä on
tavallaan tällainen ohjaava käsitys, että miten
oikeusasiamiehen tai apulaisoikeusasiamiehen näkökannalta
olisi pitänyt toimia. Tämä on tietysti
se ongelma, jota ei voi ratkaista millään tavoin.
Itse olisin taipuvainen näkemään,
että kannattaisi ehkä perustuslakivaliokunnassa
joskus ottaa ainakin yleisellä tasolla jokin sellainen
ratkaisu, johon oikeusasiamiehen ratkaisuissa ei ole puututtu. Muistuu
vain mieleeni edesmenneen Oswald Laakson tapaus. Se asiahan pyöri
täällä vuodesta toiseen, ja sitä käsiteltiin
jopa perustuslakivaliokunnassa, kun olin jäsenenä siellä.
Sitten vuosien jälkeen, kun nykyinen eduskunnan oikeusasiamies
otti siihen uudelleen kantaa, jolloin asianomainen kantelija oli
jo poistunut keskuudestamme, silloin vasta tuli se varsinainen ratkaisu,
jota siinä oli haettu, eli haettiin kahden poliisin nimeä,
jotka olivat olleet onnettomuuspaikalla. Jos tämä tilanne
olisi selvitetty heti alun perin, niin uskoisin, että olisi
ollut muutama kymmensenttinen asiapaperinippu vähemmän. Eli
joskus ehkä kannattaisi pohtia sitä, että ottaisi
esille myöskin sellaisia tapauksia, joissa saattaa jotakin
olla jäänyt käsittelemättä silloin,
kun niitä on eduskunnan oikeusasiamiehen toimistossa käsitelty.
Olen erittäin usein arvostellut hyvinkin voimakkaasti
laillisuusvalvontaa maassamme, jopa siinä määrin,
että perustuslakivaliokunnan puheenjohtajakin jopa yritti
ojentaa minua — mutta pysyn edelleen omassa kannassani
siltä osin. Mutta totuuden nimessä, niin kuin
eräässä puheenvuorossani täällä totesin,
mielestäni esimerkiksi sosiaalipuolella on saatu merkittäviä ratkaisuja
nimenomaan apulaisoikeusasiamies Paunion ratkaisuissa. Minun mielestäni
ne ratkaisut, vaikka ne ovat hieman yleisemmällä tasolla,
ovat olleet ohjaavia hyvin pitkälle kentällä.
Eräs ratkaisu, joka mielestäni ehkä pikkasen on
poistamassa sitä ongelmaa, josta täällä salissa on
hyvin usein puhuttu, eli sitä, mikä merkitys on niin
sanotulla asiantuntijalääkärin lausunnolla autoveropalautuksissa,
työkyvyttömyystapauksissa, eläkehakemuksien
yhteydessä jne., oli se päätös,
jossa todettiin, että — tämä koski
toki silloin siinä tilanteessa muistaakseni Valtiokonttoria — asiakkaalle
on annettava asiantuntijalääkärin lausunto,
josta käy ilmi myös lääkärin
henkilöllisyys. Kun olen muutaman asiantuntijalääkärin
lausunnon pyytänyt, jotenkin, jos uskaltaa näinpäin
sanoa, taso on ikään kuin parantunut siitä,
kun tuli tietoisuuteen, että asiakkaalle on luovutettava
se asiantuntijalääkärin lausunto. Ikään kuin
ainakin minun silmissäni, kun en ole lääkäri,
tuntuisi siltä, että on tarkemmin perusteltu sitten
sitä näkemystä, josta aikaisemmin oli
ylimalkaisesti jollakin ranskalaisella viivalla esittelijälle
vain heitetty joitakin käsityksiä. Siltä osin
mielestäni on parannusta tapahtunut hyvinkin paljon, vaikkakin
meillä on määrätty piiri henkilöitä,
jotka näköjään myöskin
eduskunnassa ovat aika ajoin järjestämässä omia
informaatiotilaisuuksia. Itse olen todennut, että ne ovat
toisaalta hyviä, mutta pitäisi ymmärtää myös
se, että toinen osapuoli on myös ihminen, vaikka
onkin virkamies, että kielenkäyttöä kannattaisi
aina pohtia silloin, kun arvostelee joittenkuitten toimia.
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi
käsittelyajoista, tietysti se on resurssikysymys. Tässä yhteydessä,
kun eduskunnan oikeusasiamies itse on paikalla, itse olen joskus
todennut hieman hankalaksi sen. Tiedän, että siihen
ei mitään varsinaista lääkettä nykyisillä voimavaroilla
ja tiloilla saada, mutta valmistelijaa on hyvin vaikeaa saada monta
kertaa kiinni, kun heitä on eri puolilla, niitä jotka
ovat sivutoimisia valmistelijoita. Tällä tarkoitan
sitä, että ainakin joitakin aikoja sitten eräs
valmistelija käsitykseni mukaan oli Pääesikunnassa
tai jossakin siellä suunnalla. On erittäin vaikea
saada yhteyttä, jos haluaisi jotakin tiedustella jostakin
kantelusta, kun asiakkaat lähestyvät.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä eräs asia,
joka on ollut hyvin pitkään vireillä ja
mitä ilmeisimmin tulee itse eduskunnan oikeusasiamiehen
ratkaisuun, on Lappajärven isojakokunnan asia ja siihen
liittyvä Itäkylän jakokunnan asia. Kun
lainsäädäntö yhteisalueista
on vielä tältä osin muuttunut, toivoisin,
että eduskunnan oikeusasiamies paneutuu siihen sitten,
kun asiakirjat hänelle tulevat, perusteellisesti, että siinä saataisiin
jonkinlainen selkeä ratkaisu siihen, koska siinä on
kieltämättä monenlaisia ongelmia. Tiedän,
että ratkaisun tekee vaikeaksi se, että siinä on
määrättyjä korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä,
jotka ikään kuin minun ymmärtääkseni
ovat syntyneet ehkä väärillä pohjilla,
eli on tulkittu ehkä lakia toisin päin, mutta
nyt lainsäädäntö tältä osin
on muuttunut.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Asia, johon ajattelin oikeusasiamiehen kertomuksessa
ja perustuslakivaliokunnankin mietinnössä kajota,
on oikeusasiamiehen käsitysten lausumiset. Mietintöön
on tästä lausuttu ja todettu, että merkittävä osa
oikeusasiamiehen oikeudellisista ratkaisuista on käsitysten
lausumisia ja pohdintoja ja käsitykset voivat olla joko ohjaavia
tai moittivia. Valiokunta kiinnittää huomion siihen,
että nämä tulisi tilastoida. Ennen kaikkea
tämä asia on merkittävä moitteen
tai kantelun kohteeksi joutuneen henkilön kannalta. Yleensä silloin,
kun oikeusasiamiehen ratkaisu julkistetaan ja se menee tiedotusvälineisiin,
se julkistetaan huomautuksina. Silloin jos ratkaisu on ollut ohjaava,
tulee ikään kuin ankarampi kohtelu julkisuudessa
kuin itse asiassa. Tämän johdosta on perusteltua,
että päätökset myöskin sisältävät
selvän näkemyksen siitä, kummasta on kysymys,
ohjaavasta vai moittivasta käsityksestä. Silloin
myöskin julkisuus tulee oikeammaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mietintöä lukiessaan
voi todeta, että tässä on ihan hyviä huomioita
koko oikeusasiamiehen kertomuksen osalta. Minusta yksi tärkeä asia
on otettu huomioon tässä mietinnössä,
jossa todetaan tiedottamispuolesta, koska, ovatpa ne huomautuksia
tai huomioita, niissä on tärkeätä kuitenkin
kehittää sitä menettelyä, millä tavalla
lehdissä ja mahdollisesti television kautta voitaisiin paremmin
tiedottaa, koska niillä on tietyn tyyppinen vaikutus siihen,
jotta ihmiset tietävät oikeutensa, ja tietysti
sitten myös virkamieskuntaan päin, jotta tiedetään.
Joissakin asioissa tulee enemmän yhdenmukaista käytäntöä,
koska kaikki on mahdottomuus tietysti kirjoittaa juuri sillä tavalla,
kuin on toivottu olevan, ja tulkintoja on aina eri puolilla maata
eri tavalla.
Kertomuksessahan todetaan siitä, jotta käsittelyajat
ovat keskimäärin lyhentyneet. Mutta sitten siinä on
niitä tapauksia, jotka viruvat aika pitkään.
Tietysti ne ovat usein hyvin vaikeita tapauksia. Voi olla, jotta
siihen ei oikein ratkaisua löydetä. Pohjois-Karjalassa
on yksi tapaus, joka liittyy rajavartioston yhteen simputukseen
ja siitä tehtyyn kanteluun tai valitukseen, mikä se
nyt on nimeltään. Eduskunnan kuppilassa vietettiin juuri
kaksivuotissynttärikahvia, nautittiin sen ympärillä.
Tämäkin tapaus, jota ei ole kirjattu kertomukseen
mutta joka on kesken, varmaan ensi vuoden kertomukseen voidaan kirjata.
Toivoisi, että jonkin tyyppisiä ratkaisuja löytyisi
aikaisemmin, koska odottavan aika on aina pitkä, kun on
kyse hyvin vaikeista tapauksista, joissa ihminen osin sairauden
takia on poissa eikä tiedä, pääseekö eläkkeelle
vai otetaanko työhön vai mitä tehdään,
ja tämä liittyy osin simputukseen. Toivoisi, että sinne
löydettäisiin voimavaroja, että lajiteltaisiin
tällaiset tapaukset sellaiseen nippuun, joka vietäisiin
nopeammin läpi.
Tarkkaan en tiedä mekaniikkaa, miten eduskunnan oikeusasiamiehen
toimisto toimii, mutta uskoisi, että siellä on
sellaisia tapauksia, jotka ovat enemmän kestäviä valituksia,
jotka jo useankin kerran on käsitelty. Niillä on
tietysti oma käsittelyjärjestyksensä,
en tiedä.
Mitä ed. Vistbacka totesi yhdestä tapauksesta, siitä pitäisi
ottaa opiksi. Olin käymässä puhelimessa
salin ulkopuolella, mutta ilmeisesti tarkoitettiin Jyväskylässä aikanaan
vaikuttaneen Oswald Laakson tapausta, jota itsekin pengoin. Loppujen
lopuksi saatiin poliisimiesten nimet, joita Osvald aikanaan penäsi.
Siitä pitää Lehtimajalle antaa kiitos,
että hän ryhtyi toimenpiteisiin, koska ilman oikeusasiamiehen
toimintaa niitä ei ilmeisesti koskaan olisi saatu, koska
Jyväskylän poliisipäällikkö oli
hyvin ylimielinen omaa kirjettänikin kohtaan ja leimasi,
että kansanedustajan pitäisi tietää,
että hänen ei tarvitse lähettää papereita
maksutta kenellekään. Siitä pitää antaa
Lehtimajalle kiitos, että hän puuttui asiaan ja
kehotti lähettämään, että jos
kansanedustaja pyytää, on kohtuullista, että hän
paperit saa. Siinä yhteydessä saatiin asia selville.
Jutun juoni on tärkeä siinä mielessä,
että jo aikaisemmissa vaiheissa ennen nykyisen eduskunnan
oikeusasiamiehen aikaa juttuhan oli pyörinyt vuosia eri
valitusasteissa ja kanteluina ja ollut eduskunnan oikeusasiamiehen
toimistossa ja kanslerin toimistossa ja kaikissa vaiheissa. Juuri sitä tärkeää nippeliasiaa,
millä tämä ihminen olisi saanut oikeuden
käsiinsä ja voinut lähteä laukaisemaan
tilannetta, sitä avainasiaa ei missään vaiheessa
saatu auki. Sitten se vain oli myöhäistä,
kaveri ennätti juuri ennen kuolemaansa tietää, jotta
nyt ovat paperit ja nimet tiedossa, mutta syöpä vei
ennen kuin oikeus toteutui siinä asiassa. Tosin hän
sanoi ennen kuolemaansa, että ainakin päästiin
myö tähän asti, kun soitti minulle. Se
on sillä tavalla kuvastavaa, että meidän
mekaniikkamme on joskus hyvin vaikea ja välttämättä oikeus
ei sillä tavalla ihmisen kohdalla toteudu, vaikka meillä on
hirveän hyvät ja moniportaiset valitusjärjestelmät
olemassa.
Minusta otettakoon näistä opiksi. Tästä kertomuksesta
kiitos! Toivon mukaan siitä opitaan ja tiedottamisessa
päästään eteenpäin.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pari kommenttia.
Toteaisin ed. Vistbackalle, että en minä ole häntä,
joka on huomattavasti minua vanhempi parlamentaarikko, pyrkinyt
ojentamaan vaan olen vain ilmaissut oman käsitykseni. Jos
hän on kokenut sen ojennuksena, sehän tietysti
kertoo hänen ajattelumaailmastaan enemmän kuin
siitä, miten minä olen asian ilmaissut.
Olen erittäin iloinen siitä, että hän
suhtautui hyvin positiivisesti ja myönteisesti eduskunnan oikeusasiamiehen
toimintaan ja kertomukseen. Voisin vain todeta, että tuleehan
se kiitos sieltä, kun oikein kutittaa, myöskin
eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian virkamiehille.
Mitä tulee Oswald H. Laakson ja vastaavien henkilöitten
tapauksiin, keskustelimme myöskin siitä, auttaisiko
kantelijan oppaan laatiminen tämän tyyppisiä henkilöitä,
mutta en nyt ole siitäkään aivan varma,
kuinka paljon se toisi helpotusta. Usein henkilöt kirjoittavat
niin monimutkaisesti asiat, että on hyvin vaikea saada
selville, mikä asian ydin heidän mielestään
on ja mikä on se tieto, mitä juuri he etsivät.
Uskon, että eduskunnan oikeusasiamies aikanaan vastaa näihin muihin
kysymyksiin, jotka liittyvät hänen kansliansa
toimintaan.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeuden jakaminen on perinteisesti
ollut ja on edelleen vaikea tehtävä. Sanoohan
vanha sanontakin, että viisas tuomari on parempi kuin huono
laki.
Viime aikoina varsinkin jääviyskysymykset ovat
olleet paljon esillä. Euroopan unionin kautta on tullut
sellainen käsitys, että paitsi että on
tosiasiallinen jäävittömyys, sen pitää myös
näyttää ulospäin siltä.
Tästä johtuen olen viime aikoina, ei mihinkään
asiaan tai näyttöön perustuen mutta noin
yleisellä tasolla, kysellyt itseltäni ja eräiltä, onko
oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin työnjako tällä hetkellä hyvä ja
oikea.
Nimittäin jos valtioneuvoston tai ministeriön toimista
tekee kantelun, sehän voidaan tehdä joko oikeuskanslerille
tai oikeusasiamiehelle. Kun oikeuskansleri on valtioneuvoston valitsema,
hän valvoo valtioneuvoston toimien lainmukaisuutta, antaa
ohjeita ministeriöille ja valtioneuvostolle, varmasti ihmisillä herää sellainen käsitys,
onko oikeuskansleri tai hänen virastonsa oikea viranomainen
sitten käsittelemään niitä kanteluita,
joita mahdollisesti tulee. Minulla ei ole mitään
epäilystä, ettei siellä puolueettomasti käsiteltäisi
asioita, mutta ulospäin tämä saattaa näyttää tietenkin
hiukan toisenlaiselta. Tässä mielessä voisi
miettiä sitä, onko tarpeen tätä asiaa
miettiä ja puuttua siihen vai onko nykyinen järjestely
hyvä myöskin jatkossa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kertomus toiminnasta vuonna
99 mielestäni antaa hyvän kuvan ja pohjan nimenomaan
sille, että on kysymys perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta.
Erityisesti olen lukenut kohtia, missä puhutaan lapsista,
sekä pakolaislapsista että lasten saamasta hoidosta
päivähoidon muodossa ja sellaisten lasten hoidosta,
jotka ovat vaikeasti psyykkisesti sairaita. Mielestäni
näissä tämä kertomus antaa sen
kuvan, että tehostamisen tarvetta ja vajetta on hoidon
saatavuudessa. Minusta hyvin asiallisesti esimerkiksi pakolaislasten
kohdalla täällä tuodaan esille, että uudet
lait antavat hyvät edellytykset viranomaisten toimille,
joiden tulee kuitenkin olla riittäviä ja asianmukaisia
myös lapsen oikeuksien yleissopimuksen näkökulmasta.
Kun kysytään, millä tavalla on tulevaisuudessa,
kun olemme puhuneet syrjintäasiain valtuutetusta, hallituksen
esityksestä, tietenkin jää kysymään,
ovatko ne resurssit riittävät, joita viranomaisilla
on.
Toinen huoli todellakin, mikä täällä on
hyvin noussut esille, ovat vaikeasti psyykkisesti sairaat, että olisi
hoitopaikkoja, ei pelkästään ehkä se
yksi, mikä täällä on esitetty
työryhmän muistion myötä; varmasti
tarvitsee lähelle ihmisen asuin- ja kotipaikkaa saada pikaista
kriisiapua.
Kolmas, mikä mielestäni täällä hyvin
nousee esille ja on ollut meillä keskustelussa, ovat päivähoitoryhmien
suuruudet, että siellä lapsilla on tilaongelmia,
on hoito-ongelmia. Nämä asiat täältä ainakin
hyvin nousivat esiin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan kiinnittää tässä keskustelussa
huomiota erääseen seikkaan, joka hieman verhotustikin
on tullut näissä puheenvuoroissa esille, eli ammattivalittajiin
ja niihin turhiin valituksiin, jotka myös työllistävät
oikeusasiamiehen toimistoa varsin paljon. Käsiteltyjen
asioiden määrä on lisääntynyt
lähemmäs kohta 3 000:ta ja käsittelyaika
on hieman pienentynyt, mutta ainakin perustuslakivaliokunnassa oli
varsin mielenkiintoista kuulla oikeusasiamiehen arvio siitä,
kuinka paljon näistä erilaisista kanteluista on
tosiasiallisesti tavallaan ammattivalittajien turhia valituksia. En
tuota lukua halua tässä sen kummemmin siteerata,
koska siitä syntyi sitten kanslian väenkin keskuudessa
vähän arvioita, mikä se todellinen määrä on.
Mutta kaikki me tiedämme, että niitä niin
sanottuja ammattivalittajien turhia valituksia on aika lailla paljon.
Kuinka näitä voitaisiin vähentää,
se on mielenkiintoinen asia.
Ymmärrän sen, että valitusoikeutta
sinällänsä ei tule kaventaa. Mutta tosiasiahan
on, että mitä enemmän on turhia valituksia,
sitä enemmän ne ruuhkauttavat, ja silloin ne todelliset
ongelmat, mitkä pitäisi pystyä selvittämään,
jäävätkin vähemmälle
ajalle. Se loukkaa mielestäni kansalaisten oikeusturvaa
jopa suorastaan enemmän.
Meidän, arvoisa puhemies, ei varmaan kuitenkaan tule
lähteä tekemään mitään
tämmöistä valittajan opasta, jotta me
opastaisimme, millä lailla valituksia tulee tehdä ja
mistä niitä tulee tehdä. Uskoisin kyllä,
että yleinen kansalaisvalistus voisi olla paikallaan, koska
tämä oikeusprosessi ei välttämättä todellakaan
ole kaikille selvä, miten tulla ja miten mennä eteenpäin.
Oikeusasiamiehen kansliaan ja viime kädessä monesti
paaville ja ties kenelle aina nuo valitukset päätyvät, mutta
mitä sieltä saadaan takaisin, onkin sitten toinen
asia. Tämä kokonaisuus kyllä on kansalaisten
oikeusturvan kannalta erittäin tärkeä ja mielenkiintoinen
asia. Tämän koko proseduurin, prosessin, kehittämiseen
yleisellä tasollakin niin, että kansalaiset ovat
tietoisia siitä, on jatkossa myös kiinnitettävä huomiota.
Anne Huotari /vas:
Puhemies! Yhdyn niihin kiitoksiin, joita täällä on
annettu oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiesten toiminnasta
ja erityisesti siitä aktiivisesta roolista, mikä heillä on.
Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Kokkonen mietiskeli ääneen,
pitäisikö tällainen kantelijan opas olla.
Minun mielestäni sellainen pitäisi olla. Siinä ei
ehkä niinkään kerrottaisi sitä,
mistä voi kannella, vaan siitä muodosta, millainen
tämän kantelun pitäisi olla. Silloin
nämä kantelut todennäköisesti
olisivat sen jälkeen selkeämpiä, kun
siinä olisi "asia" ja "perustelut" jne. Monet ihmiset pyytävät
apua kansanedustajilta tai yrittävät hakea sitä jostakin
muualta, kun eivät tiedä, miten tämmöinen
vapaamuotoinen kantelu pitäisi tehdä.
Nyt meillä on perustettu erilaisia asiamiesjärjestelmiä,
joiden pitäisi ehkäistä sellaisia kanteluja,
joiden pitäisi jo aikaisemmassa vaiheessa selvitä.
On kuluttaja-asiamiestä, potilasasiamiestä ja
sosiaaliasiamies nyt viimeisimpänä, ja ovat myös
oikeusaputoimistot. Mutta kyllä minulle on tullut sellainen
käsitys, että kuitenkaan kansalaiset eivät
saa riittävästi näistä paikoista
apua esimerkiksi silloin, kun he haluavat tehdä kantelun. En
tiedä, osaavatko he hakeakaan sitä tai onko siellä riittävästi
ammattitaitoa tämän tyyppiseen työhön.
Mutta monta kertaa kyllä huomaan sen, että kansalaisilla
on paljon epätietoisuutta, miten tällaiset kantelut
pitäisi tehdä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Omalta osaltani haluaisin kiinnittää vain
yhteen asiaan huomiota ja tietysti yhtyä näihin
kiitoksiin, mitä me toki perustuslakivaliokunnassakin olemme
jo oikeusasiamiehen kertomusta kohtaan esittäneet.
Näyttää siltä, että osasyy
yhä kasvavaan valitukseen on lainsäädännön
tason heikkeneminen viime vuosina. Valtiopäivien avajaisissa
asiaan on kiinnitetty huomiota jo hyvin korkealta tasolta, mutta
tänäkin keväänä meillä perustuslakivaliokunnassa
ja myös muissa valiokunnissa on kuultu, että asiaa
tarkemmin käsiteltyään valiokunta havaitsee,
että hallituksen esitysten lakitekninen taso laskee, joissakin
ministeriöissä vielä koko ajan selvästi
enemmän, mutta ylipäätään.
Siitä seuraa se, että laki on entistä vaikeammin
luettavissa. Varsinkin sosiaalipuolella, työttömyysturvapuolella
näyttää siltä, että lakiteksti on
myös hyvin vaikeata viranomaisille tulkita ja lukea. Siihen
kun lisätään vielä, että tällä alalla virkailijoiden
palkat ovat hyvin huonoja, työt määräaikaisia,
työntekijöiden vaihtuvuus suurta ja koulutus vähäistä,
niin me olemme aikaansaaneet ihan omilla valtion toimillamme — lainsäädännön
huonolla tasolla ja virkailijoiden huonolla koulutuksella — sangen
sekavan viidakon, jossa käytännöt ovat
hyvin erilaisia.
Käsitykseni mukaan osa näistä lisääntyneistä valituksista
perustuu siihen, että ihmiset eri verkostoja pitkin ovat
saaneet tietää, että samantapaista tai
aivan samanlaista asiaa on eri puolilla maata käsitelty
eri tavalla. Taustalta siis löytyykin se, että me
emme ole olleet riittävän hyviä lainsäätäjiä emmekä ole
varanneet riittävän paljon palkka- ja koulutusrahoja
virkailijoille.
Eduskunnan oikeusasiamies Lauri Lehtimaja
Arvoisa rouva puhemies! Kiitän edustajia arvokkaasta
palautteesta ja yritän vastata eräisiin esille
tulleisiin kysymyksiin jo keskustelun tässä vaiheessa.
Ensinnäkin tuotiin esille moittivien ja ohjaavien käsitysten
erottelu. Tämä on oikeusturvasyistä erittäin
tärkeä näkökohta. Kun kirjoitamme näitä päätöksiä,
pyrimme huolellisesti sanomaan sen, onko viranomainen tai virkamies
menetellyt lainvastaisesti vai ei. Tämä sanotaan
selvästi ulos. Se, mitä sen jälkeen sanotaan,
kun lausutaan käsityksiä vastaisen varalle tai
kiinnitetään huomiota joihinkin yleisiin perusoikeusnäkökohtiin,
ei ole tulkittavissa miksikään moitteeksi.
Mutta myönnettävä tietysti on, kuten
joku täällä toi jo esille, että kun
asiasta tiedotetaan tiedotusvälineiden kautta, ohjaava
käsityskin helposti muuttuu moitteeksi tai jopa huomautukseksi.
Tätä vaaraa pyritään vähentämään
sillä, että lehdistötiedotteet annetaan
nimenomaan sitä silmälläpitäen,
että tällaisia väärinkäsityksiä ei
pääsisi syntymään. Tiedotteissa
voidaan korostaa sitä, että virkamies ei ole menetellyt
lainvastaisesti mutta että vastaisen varalle on ehkä kiinnitetty hänen
huomiotaan joihinkin näkökohtiin, jotka saattavat
johtua vaikkapa muuttuneesta lainsäädännöstä.
Tässä tulee oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan
ennalta ehkäisevä rooli esille.
Aina ei tietysti tässä onnistuta. Silloin
valitettavasti saattaa virkamies julkisuudessa joskus aiheettomasti
leimautua ja ohjaus muuttuakin moitteeksi, mutta tätä pyritään
kaikin tavoin estämään. Perustuslakivaliokunnan
mietinnössä esitetty ajatus, että moitteet
ja ohjaukset pitäisi myös tilastollisesti erottaa,
pyritään toteuttamaan meidän käytännössämme.
Moite ja ohjaus olisivat silloin kumpikin erillisiä tilastoyksikköjä.
Viitattiin myös kanteluiden lisääntymiseen
ja erityisesti sähköpostin vaikutuksiin. Viitattiin myös
siihen, muun muassa ed. Huotari, että pitäisi
laatia kantelijan opas, jossa neuvottaisiin, miten ja missä asioissa
kantelu laaditaan. Tämä ehkä vähentäisi
tarvetta turhien kantelujen tekemiseen. Näihin ongelmiin
on pyritty löytämään ratkaisu
myös sitä kautta, että meillä on
ollut tämän vuoden alusta uusi virkamies neuvontalakimiehen
tittelillä. Hänen tehtäviinsä kuuluu
paitsi toimia päivystävänä lakimiehenä — vastata
puheluihin ja ottaa asiakkaita vastaan — myös
vastata sähköpostilla tulleisiin tiedusteluihin
ja antaa pikavastauksia yksinkertaisissa asioissa jo samana päivänä.
Tällaiset pikavastausasiat on aikaisemmin kirjattu meillä kanteluiksi
eli pantu samaan putkeen kuin muutkin kantelut. Tämä on tietysti
ollut hitaampaa käsittelyä.
Uuden systeemin ideana on se, että kaikki sisään
tullut posti, niin tavalliset kirjeet kuin sähköposti,
käy läpi esiseulonnan. Varsinaisiksi kanteluiksi
kirjataan ainoastaan sellaiset asiat, jotka eivät ole selvästi
perusteettomia tai selvästi yksilöimättömiä.
Ne asiat, jotka eivät ylitä kanteluksi kirjaamisen
kynnystä, annetaan neuvontalakimiehelle välittömästi
vastattaviksi. Tietysti meidän juttutilastojemme tulkinnassa
täytyy vastedes ottaa huomioon, että tilastointi
on muuttunut tällä tavalla.
Kantelijan opasta varmasti tarvittaisiin tulevaisuudessa. Ehkä tarvittaisiin
myös kantelun kohteen opasta, jossa mainittaisiin siitäkin,
mitä ed. Kokkonen toi esiin, että esimerkiksi
välitön anteeksipyyntö virheen tehneen
viranomaisen tai virkamiehen taholta saattaisi joskus vähentää kantelun
tarvetta. Neuvontalakimies antaa kantelijalle neuvoja juuri siinä,
miten kantelu tehdään ja mistä kannattaa
tehdä kantelu. Meillä on myös esite ja
valmiiksi vahvistettu kantelulomake, joissa kerrotaan, mitä kantelun
pitää sisältää. Tässä muodossa
kanteluneuvontaa on siis jo tällä hetkellä olemassa.
Ed. Vistbacka toi esille myös sen näkökohdan,
että päätöksiä ja vastauksia
ei aina ymmärretä kantelijoiden taholla. Tämä on
tietysti ikuinen ongelma. Meidän toimintafilosofiassamme on
vastausten ymmärrettävyys hyvin tärkeällä sijalla.
Niin kuin olen usein maininnut, pyrimme kirjoittamaan vastauksen
aina kantelun tekijän ymmärtämällä kielellä eli
käytämme erilaista kieltä, kun vastaamme
oikeustieteen professorille tai mökinmummolle. Tietysti
oikeudelliset asiat ovat usein niin monimutkaisia, että on
vaikea taata sitä, että ne milloinkaan saadaan
riittävän selkokielisesti selitetyiksi.
Ed. Vistbacka toi myös esille ongelman yhteydenpidosta
sivutoimisiin esittelijöihin. Meillä on eräitä sivutoimisia
esittelijöitä, jotka virka-aikana toimivat muissa
työpaikoissa ja tekevät muun toimensa ohella tuntitaksaa
vastaan meille työtä. Sivutoimiset esittelijät
ovat tärkeä lisävoimavara silloin, kun
pyritään lyhentämään
käsittelyaikoja ja purkamaan kanteluruuhkaa. Yhteydenpito
on tietysti jonkin verran hankalampaa heihin, mutta kirjaamomme
ottaa kyllä vastaan yhteydenottopyyntöjä myös
sivutoimisiin esittelijöihin. Asiakkaalle soitetaan, jos
hän ei itse pysty saamaan haluamaansa henkilöä heti
langanpäähän.
Ed. E. Lahtela toi esille myös pitkät käsittelyajat.
Tästä on usein keskusteltu täällä.
Kertaan vielä lyhyesti pääperiaatteen:
Koska asiat ovat niin erilaisia, emme voi noudattaa niiden käsittelyssä mekaanista
saapumisvuorojärjestystä, kuten pankin tiskillä.
Aina kun uusi kantelu tulee, pyrimme arvioimaan asian kiireellisyyden.
Kaikkein tärkeintä on se, että yksityiselle
ihmiselle ei tapahdu oikeudenmenetyksiä, että esimerkiksi määräajat
eivät kulu umpeen jne.
On myös paljon sellaisia kanteluasioita, jotka ovat
luonteeltaan periaatteellisempia, yleisen tason selvityksiä.
Silloin jopa kantelijat itse esittävät joskus
sen toivomuksen, ettei asian kanssa kiirehdittäisi, vaan
selvitettäisiin se perusteellisesti ja mahdollisesti vielä odotettaisiin
joitakin tuomioistuimen päätöksiä tai
toimikuntien mietintöjä ja otettaisiin vasta sen
jälkeen kantaa asiaan. Näitäkin toivomuksia
on pyritty noudattamaan. Käsittelyajat siis vaihtelevatkin
hyvin paljon aina asian laadun mukaan. Rohkenen kuitenkin väittää,
että sellaisessa tapauksessa, joka on todella kiireellinen,
jossa on esimerkiksi jonkun kotitalo menossa pakkohuutokauppaan
tai palautettavaa turvapaikanhakijaa ollaan viemässä lentokentälle,
meillä on valmiuksia ottaa asia käsiteltäväksi
hyvinkin nopeasti, jonon ohi.
Ed. Rossi toi esille myös ammattivalittajien ongelman.
Tämä on niitä suurimpia ongelmia. En
tarkoita pelkästään niin sanottuja ammattivalittajia,
vaan oikeastaan laajempaa kysymystä siitä, miten
voimavarat jaetaan erityyppisten asiakkaiden välillä.
Meillä on nämä ääripäät,
toisaalta niin sanotut äänekkäät
oikeustaistelijat ja toisaalta niin sanotut maan hiljaiset, jotka
eivät pidä omasta asiastaan kovin suurta ääntä.
Meidän filosofiamme on se, että kaikki ihmiset
ovat yhdenvertaisessa asemassa ja että kaikille pitäisi riittää tasapuolisesti
huomiota ja voimavaroja. Silloin joudutaan kiinnittämään
huomiota niihinkin ryhmiin, jotka eivät ehkä itse
pysty riittävän aktiivisesti ja äänekkäästi
puhumaan asiansa puolesta. Meidän täytyy oma-aloitteisestikin
varata enemmän aikaa siihen, että kaikki saavat äänensä kuuluviin.
Arvoisa puhemies! Tässä olivat huomioni tässä vaiheessa,
mutta keskustelu ilmeisesti jatkuu. Olen valmis vastaamaan kysymyksiin
edelleenkin.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.