6) Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus
2005
Outi Ojala /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on Pohjoismaiden neuvoston
kertomus vuodelta 2005, ja tälläkin kertaa joudun
kyllä pahoittelemaan, että se näin myöhään
keväällä tulee käsiteltäväksi.
Eilenhän oli ensimmäinen eduskunnan kansainvälisten
asioiden foorumin kokous. Minusta on tavattoman tärkeää,
että eduskunnan edustajat eri kansainvälisissä järjestöissä,
niiden valtuuskuntien puheenjohtajat ja ulkoasiainvaliokunnan ja
suuren valiokunnan puheenjohtajat täydennettynä virkamiehillä ovat
nyt perustaneet, eduskunta on perustanut, tällaisen kansainvälisen
foorumin, jossa voidaan tavallaan koordinoida näitä kansainvälisiä asioita.
Siellähän on myöskin puhemiehistö läsnä,
kutsuttuna sinne. Eli voi vähän verrata, mitä eri
järjestöissä on meneillään,
poimia ajankohtaisia asioita ja katsoa, miten ne täällä eduskunnassakin
vaativat mahdollisesti laajempaa käsittelyä.
Nimittäin kuten tästä Pohjoismaiden
neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomuksesta käy ilmi,
näissä kansainvälisissä järjestöissä työskentely
on monasti laajempaa kuin pelkästään
se maantieteellinen alue, jonka ne kattavat. Näin on myös
pohjoismaisessa yhteistyössä. Vaikka siis pääosa
työstä tietenkin keskittyy siihen nimenomaan perinteiseen,
jos sanoo näin, pohjoismaiseen yhteistyöhön,
niin sitä yhteistyötä tehdään myös
ulospäin kolmansiin maihin ja tahoihin, ja tämä on
varmaan hyödyllistä, koska kukaan ei voi elää eristyneenä,
ei eduskunta eivätkä myöskään
nämä kansainväliset järjestöt.
Tätä yhteistyötä voidaan
myös markkinoida ulospäin. Kuten kertomuksesta
käy muun muassa ilmi, viime vuonna Japanissa järjestettiin
Expo 2005, ja siellä Pohjoismailla oli yhteinen paviljonki,
ja se oli todella menestys. Ja voi vain ajatella, että esimerkiksi tämän tyyppistä
toimintaa
on hyvä jatkaa, koska yhdellä Pohjoismaalla ei kenties ole
resursseja näin isoissa kansainvälisissä tapahtumissa
näkyä, vaan kun laitamme voimavarat yhteen, saamme
niin paljon puhuttua lisäarvoa elikkä näymme
laajemmin.
Myöskin kertomuksesta käy ilmi se, miten Pohjoismaat
todella toimivat muun muassa sillanrakentajina eri tahoille, paitsi
Venäjään, myöskin muihin naapureihin
ja tahoihin. Viron, Latvian ja Liettuan kanssahan pohjoismainen
yhteistyö on jo vakiintunutta, voi näin sanoa,
ja yhä käytännönläheisempää.
Se tapahtuu hyvin konkreettisesti valiokuntien yhteistyönä.
Mutta on mielestäni tärkeää,
että ministerineuvosto on päättänyt,
että kuitenkin senkään jälkeen,
kun Baltian maat liittyivät Euroopan unionin jäseniksi,
pohjoismaisia tiedotustoimistoja ei lakkautettu, vaan niiden toimintaa
on uudistettu nyt siten, että edelleenkin ministerineuvoston toimistot
toimivat niin Tallinnassa, Riiassa kuin Vilnassakin sen lisäksi,
että toimistoja on myöskin Pietarissa ja Murmanskissa.
Petroskoissa on sivupiste, ja nyt uutena aloittaa Kaliningradin
sivupiste, mikä on minusta tärkeä avaus.
Mutta tärkeää on myös muistaa,
että me suomalaiset olemme aika hyvin edustettuina näissä eli
kolmessa on päällikkönä suomalainen.
Pietariin valittiin juuri Tampereen yliopistosta uusi henkilö.
Tallinnaan tulee uusi suomalainen, ja Vilnassa meillä on
jo suomalainen päällikkö, elikkä tämäkin
on tietysti tärkeä foorumi.
Venäjä-yhteistyö on todella sekin
jo, voi sanoa, pitkään jatkunut Venäjän
ja Pohjoismaiden neuvoston kesken, ja siis viime vuonna on hyväksytty
sekä ministerineuvostossa että Pohjoismaiden neuvostossa
uusi Venäjä-ohjelma. Siinä keskitytään
demokratiakehitykseen, monikansalliseen yhteistyöhön,
tutkimukseen ja innovaatioon, tietotekniikkayhteistyöhön,
sosiaali- ja terveysasioihin sekä ympäristöyhteistyöhön.
Tässä tietysti voi todeta, että sitä tehdään kumppanuuden
hengessä ja tämä yhteistyö,
jota Pohjoismaiden neuvostossa tehdään, tukee
ehdottomasti Euroopan unionin Venäjä-politiikkaa.
Elikkä tässä ei ole minkäänlaista
ristiriitaa, vaan päinvastoin näemme ja erityisesti
Suomen valtuuskunnassa olemme nähneet, että Pohjoismaat
voivat osin olla hyvin voimakkaasti tukemassa EU-politiikkaa ja
toimia myöskin sillanrakentajina, koska Venäjän
puolella tätä pohjoismaista yhteistyötä myöskin
arvostetaan.
Valko-Venäjän tilanne on nyt se, että kun demokratia näyttää olevan
siellä kovin kaukana vielä ja toimiminen
Valko-Venäjällä ei tukisi välttämättä demokratiaprosessia,
niin nyt Pohjoismaiden ministerineuvosto on päättänyt
tukea Vilnassa maanpaossa toimivaa valkovenäläistä European
Humanities -yliopistoa 3 miljoonalla Tanskan kruunulla, mikä on
tavattoman tärkeää, elikkä tällä tavoin
arvioidaan, että tämän yliopiston kauttakin
voidaan olla ainakin pitkällä tähtäimellä tukemassa
Valko-Venäjän kehitystä joskus sitten
demokratian suuntaan.
Yhden asian vielä näistä kansainvälisistä yhteyksistä haluaisin
todeta tässä, ja sekin liittyy Venäjään.
Suomihan on tänä vuonna hallitustenvälisesti
Barentsin neuvoston puheenjohtajamaa tämän ja
ensi vuoden aikana. Viime vuonnahan pidettiin Bodössä Norjassa
Barents-alueen parlamentaarinen yhteistyökokous, ja tämän
vuoden tammikuussa sille oli jo erityisesti norjalaisten halusta
seurantakokous Norjassa.
Arvoisa puhemies! Itsekin olitte läsnä, kun
sovimme Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston ja Pohjoismaiden
parlamenttien puhemiesten kesken tammikuussa, että uusia
parlamentaarisia elimiä ei perusteta. Näin me
sovimme, ja näin me suomalaiset olemme toimineet.
Valitettavasti olemme joutuneet yllätykseksemme havaitsemaan,
että norjalaiset kansanedustajat eivät välttämättä olekaan
asiasta samaa mieltä, vaan he ovat kyllä esiintyneet
jopa Pietarissa saakka uuden Barentsin alueen parlamentaarisen elimen
puheenjohtajana, ja me suomalaiset olemme kyllä aika huolissamme
tästä tilanteesta. Tämä nousi
esille huhtikuussa puheenjohtajiston kokouksessa, ja kyllä ilmoitimme
paheksuntamme siitä, että näin pyritään
toimimaan, koska me olemme nimenomaan sopineet, että meillä on
nyt jo niin lukuisa määrä näitä kansainvälisiä parlamentaarisiakin
foorumeita ja yhteistyötä Barentsin alueella voidaan
tehdä näiden olemassa olevien organisaatioiden
puitteissa, että uusia elimiä ei tarvita. Mutta
tässä on nyt syytä kyllä olla
valppaana, etteivät norjalaisten intressit aja meitä tilanteeseen,
jossa joudumme olemaan vain sivustakatsojina.
Tämän takia, arvoisa puhemies, myöskin
Suomen valtuuskunnan pieni delegaatio on lähdössä Murmanskiin
elokuussa, koska me haluamme nyt mennä viemään
sinne myöskin viestin, että me jatkamme yhteistyötä muissa
merkeissä, ja kun on nyt kovat paineet ensi vuoden osalta,
että Suomessa järjestettäisiin parlamentaariselle
Barents-kokoukselle jatkoseurantaa, niin varmaan tällaisia
epävirallisia tapaamisia, joissa ei mitään uusia
elimiä perusteta, voidaan järjestää.
Mutta on nyt meidän suomalaisten todella katsottava, että mitään
pysyvää virallista elintä ei tule, ja
me olemme Suomen valtuuskunnassa yksimielisesti ottaneet tehtäväksemme
nyt huolehtia tätä asiaa.
Jos sitten menen tähän perinteisempään
pohjoismaiseen yhteistyöhön vuoden 2005 aikana, niin
meillähän tapahtui aika merkittävä muutos nimenomaan
ministerineuvoston puolella, mutta se heijastuu suoraan tietysti
myöskin meille parlamentaarikkopuolelle, eli ministerineuvostojen kokoonpanoja
muutettiin siten, että 18 ministerineuvoston sijaan meillä tänä vuonna
on enää 11 ministerineuvostoa. Eli tällaista,
voisiko sanoa, saneerausta on tehty niin, että jotkut ministerineuvostot
lakkautettiin kokonaan, jotkut toiset sitten taas yhdistettiin muihin.
Mutta joka tapauksessa tässä päästiin
kohtuullisen hyvin yhteistyöhön, mutta kyllä vieläkin
nyt on seurattava, ettei mitään keskeisiä yhteistyöalueita
jää tämän yhteistyön
ulkopuolelle, koska myös virkamiestyöryhmien puolella
on tehty supistuksia.
Myöskin Pohjoismaiden kulttuuriyhteistyö uudistettiin
hyvinkin, voisi sanoa, perusteellisesti. Sehän tapahtui
siten, että 20 yhteistyöelimestä kulttuuripuolella
lakkautettiin 9. Näiden toimintoja jatketaan muulla tavoin,
ja ajatuksena tietysti on ollut se, että kukin maa, jossa
näitä yhteistyöelimiä on ehkä ollut,
jollain tavalla huolehtisi tästä pohjoismaisesta
yhteistyöstä, mutta ei meillä vielä ihan
tarkkaa tietoa ole, miten tämä tulee toimimaan.
Tämä kulttuuriyhteistyön mullistus kyllä aiheutti
hyvin paljon keskustelua ja huoltakin parlamentaarikkojen piirissä,
ja minun täytyy sanoa, että tälläkään
hetkellä emme vielä täsmälleen
tiedä, mitä tämä uudistus merkitsee,
koska nythän on tarkoitus, että näillä vapautuvilla varoilla,
joita näistä instituutioiden lakkauttamisista
on tullut, voitaisiin tukea entistä laajemmin Pohjoismaiden
taiteilijoiden ja taiteen välistä vuorovaikutusta
ja uudistaa myöskin ohjelmia, kohdentaa panostuksia uudella
tavalla. Tämä vuosi on nyt varmaan tällainen
ylimenokausi, ja ensi vuonna ehkä tiedämme sitten
tarkemmin.
Pohjoismainen elokuvapalkinto vakinaistettiin viime vuonna,
ja tämä on tietysti myös tärkeä asia.
Pohjoismaisen yhteistyön budjetistahan menee lähes
puolet kulttuuri-, tutkimus- ja opetustyöhön,
ja tältä osin mitään suuria
mullistuksia ei suinkaan ole tehty, elikkä kulttuuri on edelleen
hyvin keskeinen osa, kieliyhteistyö, kulttuuri, tätä pohjoismaista
yhteistyötä.
Viime vuonna hyväksyttiin myös uusia yhteistyöohjelmia
Pohjoismaiden kesken, ja haluan korostaa, kun monasti ajatellaan,
että tämä on pelkkää parlamentaarikkojen
puuhastelua, että näin ei ole, vaan näitä yhteistyöohjelmiahan
tietenkin valmistellaan myöskin niin, että hallitukset,
ministerineuvostot, myös niitä valmistelevat.
Tietenkin me parlamentaarikot sitten haluamme olla mukana näissä ja
arvioida niitä ja kehittää ja antaa oman
panoksemme. Elinkeinopoliittinen yhteistyöohjelma hyväksyttiin
Pohjoismaiden kesken, uusi tasa-arvoyhteistyön ohjelma,
esteettömän suunnittelun toimintaohjelma sekä ehdotus ihmiskaupan
uhrien suojelutoimenpiteistä. Tämä on
tietysti aika tärkeää miettiä.
Samoin viime vuoden istunnossa Reykjavikissa esiteltiin ministerineuvostossa
laadittu raportti "Norden som global vinderregion" elikkä Pohjoismaat
globaalina voittaja-alueena. Sehän vahvistaa vaan sen,
mitä me monasti tiedämme, että Pohjoismaat
kyllä kaikessa kansainvälisessä vertailussa
ovat osoittautuneet aivan kärkitiloille tai, mitä tulee
korruptioon, niin häntäpäähän,
mutta se onkin vain erittäin hyvä häntäpään
paikka korruption osalta. Mutta yleensä me pärjäämme
hyvin, ja tämä pohjoismainen hyvinvointimalli
on osoittanut vahvuutensa myös, mitä tulee talouskasvuun
ja tutkimukseen ja innovaatiopanostuksiin. Täällä tätä raporttia
käsitellään vielä tämän vuoden
aikana, ja tietysti sen halutaan ja toivotaan antavan edelleenkin
virikkeitä pohjoismaisen kilpailukyvyn parantamiseen.
Myöskin uusia toimintasuunnitelmia hyväksyttiin
viime vuoden aikana, ja niillä on muun muassa kestävälle
kehitykselle merkitystä, esimerkiksi ympäristö-
ja energiayhteistyön toimintasuunnitelma. Sosiaali- ja
terveyspuolella nimenomaan ylipainon ja elämäntapasairauksien torjuminen
terveellisellä ravinnolla on varmaan sellainen hyvin keskeinen
asia, jos katsomme kuitenkin kansanterveyttä ja toisaalta
muun muassa lisääntynyttä diabetestä,
joka trendi näkyy ei ainoastaan täällä Suomessa
ja Pohjoismaissa, vaan laajemminkin Euroopassa.
Arvoisa puhemies! Yksi keskeinen asia Pohjoismaiden neuvoston
toiminnassa mutta myös kansalaisjärjestöpuolella
on ollut jo useamman vuoden Rajaton Pohjola -hanke. Tämähän
lähti aikoinaan ministerineuvoston puolella Suomen puheenjohtajuuskaudella
liikkeelle. Silloinen ministeri, myöhemmin suurlähettiläs,
nyt myös ministerin arvonimen saanut
Norrback toimi ensimmäisenä selvitysmiehenä,
ja hänen työtäänhän
jatkoi sitten erityisedustaja Poul Schlüter, aikaisemmin
ministeri hänkin. Nyt voi sanoa, että hän
antoi omalta osaltaan loppuraporttinsa viime vuoden istunnossa,
ja tämä vuosi on nyt, kun Norja on ministerineuvoston
puheenjohtajana, ollut eräänlainen , voisiko sanoa,
ylimenovaihe, jolloin ei ole oikein tietoa, miten näitä rajaesteitä pyritään
jatkossa ratkaisemaan.
Tämä tulee nyt Suomen puheenjohtajuuskaudella
esille, koska Suomi tulee olemaan ministerineuvoston puheenjohtaja
ensi vuonna, ja valtuuskunnan puolella me tietysti toivomme, että Suomi
paneutuu näihin tosissaan. Viime vuonnahan jo laajennettiin
näitä selvitystöitä koskemaan
myöskin elinkeinoelämään liittyviä esteitä,
ei siis ainoastaan yksilöiden ja kansalaisten kokemia esteitä,
vaan myös elinkeinoelämän, ja tämä toimialue
tältä osin laajeni.
Tässähän on keskeisenä apuvälineenä ollut niin
sanottu Haloo Pohjola -puhelinpalvelujärjejstelmä,
joka siis toimii kaikissa Pohjoismaissa. Kansalaiset voivat maksutta
soittaa tähän Haloo Pohjola -puhelinnumeroon ja
kertoa kohtaamistaan rajaesteongelmista, liittyivätpä ne
sitten työskentelyyn tai sosiaaliturvaan, opiskeluun jne.
Tämä on nyt jo jatkunut useamman vuoden, ministerineuvosto
rahoittaa tätä.
Suomessa tämän tehtävän
hoitaa Pohjola-Norden-järjestö, erittäin
hyvin on hoitanutkin, koska Suomi on myöskin tässä asiassa
kunnostautunut: Kun todettiin jo aikoinaan useampi vuosi sitten, että pohjoismaisista
yhteistyösopimuksista oli valitettavasti tämä tieto
jo hukkunut ja myöskään virkamiestasolla
ainakaan tai etulinjassa enää ei tunnettu näitä sopimuksia,
niin Pohjola-Norden on järjestänyt yhteistyössä eri
ministeriöiden kanssa virkamieskursseja, joilla näistä sopimuksista
on annettu tietoa.
Nyt on vain se huoli tässä, että ministerineuvosto
myös jatkossa antaisi sitä rahoitusta tälle Haloo
Pohjola -puhelinpalvelulle. Vaikka me kehitämme internetjärjestelmiä ja
vastaavia, web-sivuja, niin on aivan selvää, kun
puheluiden määrä ei suinkaan ole supistunut
vaan itse asiassa viime vuonna Haloo Pohjola -palveluun tulevien puhelujen
määrä on kasvanut, se on viesti siitä, että näitä ongelmia
on erittäin paljon edelleen, rajaesteitä, joihin
on aivan välttämätöntä puuttua.
Arvoisa puhemies! Olen puhunut jo kohta 17 minuuttia, mutta
aivan lyhyesti sanon vielä tässä Suomen
valtuuskunnan omalta osalta sen, että me olemme tietysti myöskin
täällä Suomen valtuuskunnan omissa kokouksissa
keskittyneet niihin keskeisiin asioihin, jotka
ovat listalla neuvostossa, kuten rajaesteyhteistyöhön.
Teimme erittäin onnistuneen vierailun viime keväänä Tornionjokilaaksoon
siten, että tutustuimme Kolarin—Pajalan alueeseen,
sitten molempiin Pelloihin, niin Suomen puolella kuin Ruotsin puolella,
ja Ylitornion—Övertorneån alueeseen,
siihen arkielämään, siihen minkälaisia
rajaesteitä siellä tulee. Saimme hyviä vinkkejä,
ja se oli erittäin antoisa vierailu. Myöskin Ruotsin
puolelta kansanedustajia ja virkamiehiä osallistui, joten
tältä osin saatoimme suoraan vaihtaa kokemuksia
ja nostaa esiin niitä asioita, joihin tarvitaan parannuksia.
Aivan siunatuksi lopuksi vielä tässä esittelypuheenvuorossa
toteaisin sen, että viime vuoden osalta myöskin
Suomi osaltaan juhli sitä, että viime vuonna tuli
kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Suomi liittyi Pohjoismaiden
neuvostoon. Pohjoismaiden neuvostohan perustettiin 1952, mutta Suomi
liittyi siihen kolme vuotta myöhemmin, ja arvoisa puhemieskin
oli juhlistamassa tätä ja pitämässä puheen
meidän omassa juhlassamme.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvosto on käynyt
1990-luvulla läpi valtavat muutokset. Neuvoston roolia
ja toimintamuotoja yritettiin uudistaa hieman väkivalloinkin.
Olin tuolloin Pohjoismaiden neuvoston jäsenenä.
Toisaalta Euroopan unioniin liittyminen oli varmastikin myös
osasyynä siihen, että uudistuksia tehtiin. Pohjoismaiden
neuvoston uudistettu organisaatio ja toimintamuodot olivat käytössä jonkin
aikaa, mutta uudistus todettiin torsoksi ja niinpä palattiin
vanhan hyväksi havaitun käytännön
luomiin toimintatapoihin.
Norja on tänä vuonna Pohjoismaiden neuvoston
puheenjohtajamaa. Sen puheenjohtajuuskaudella keskitytään
Pohjoismaille tuiki tärkeään pohjoisten
alueiden yhteistyöhön. Norjassa näissä asioissa
on jo tehty hyvin paljon tuon kertomuksen mukaan.
Kertomuskaudella Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta keskittyi
muun muassa raja- ja lähialueyhteistyöhön,
joka on maallemme ensiarvoisen tärkeä alue tässä muuttuvassa maailmassa.
Raja-alueen kehittäminen on yksi osa turvallisuuden lisäämistä itäisellä rajallamme.
Samalla on hyvä muistaa, että yhteistyö myös
muilla rajoilla on meille erittäin tärkeää. Sosiaaliset
erot Venäjän ja Suomen välillä ovat suuret,
minkä seurauksena haasteet usealla osa-aluella ovat lisääntyneet.
Huumeongelma, hiv ja lisääntyvä rikollisuus
ovat erityisenä uhkana, jonka ennaltaehkäisyyn
on tartuttava usealla taholla, ja Pohjoismaiden neuvosto on jo tähän puuttunutkin.
Euroopan unionin Suomen puheenjohtajuuskaudella on yhtenä keskeisenä asiana
agendalla pohjoinen ulottuvuus, joka myös painottuu vahvasti
yhteistyöhön Venäjän kanssa.
Voi todeta, että teemme usealla tasolla työtä tällä alueella yhteisten
tavoitteiden toteuttamiseksi.
Nyt käsittelyssä olevan kertomuksen mukaan Pohjoismaiden
neuvoston yhtenä painopistealueena on ollut Pohjoismaiden
neuvoston toiminnan entistä vahvempi ankkurointi kansallisen parlamentin
toimintaan.
Eduskunnan juhlavuoden päätös kansainvälisiin
suhteisiin ja EU-asioihin keskittyvän tutkimuslaitoksen
perustamisesta vahvistaa kansainvälisten asioiden käsittelyä myös
eduskunnassa. Uskon, että niin Pohjoismaiden neuvoston,
Euroopan neuvoston kuin muidenkin kansainvälisten organisaatioiden
ja asioiden käsittely syvenee tutkimuslaitoksen perustamisen
myötä.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvosto on tehnyt merkittävää työtä Pohjoismaiden
kansalaisten eteen jo useiden vuosikymmenien ajan. Pohjoismaiden
neuvoston kulttuuriyhteistyö, mihin puheenjohtaja Ojala
jo viittasikin, suositukset ja konkreettiset päätökset — otan
esiin näistä vanhoista päätöksistä upeat
esimerkit passivapaudesta ja työvoiman vapaasta liikkuvuudesta — luulenpa,
että nämä ovat olleet alustavana esimerkkinä myös
eurooppalaiselle yhteistyölle näillä alueilla.
Pohjoismaiden neuvoston työ on ollut ja se on edelleen
todella merkittävää työtä.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. Ojalan esittelypuheenvuoro oli sillä tavalla
kattava, että hän oikeastaan tyhjensi pajatson,
mutta ihan siitä lähtökohdasta, kun hän
muistutti siitä, että me olemme 50 vuotta olleet
kyseisen instanssin toimivana osana, olisi joskus mukava muistella
myöskin sitä historiaa, ketkä aikoinaan kaikkein
fanaattisimmin vastustivat tätä menoa pohjoismaiseen
yhteistyöhön menoa. Se on hyvin mielenkiintoinen
osa Suomen historiaa, eikä siitä tässä yhteydessä sen
enempää.
Mutta ihan vakavasti, herra puhemies, me puhumme tässä salissa
säännöllisesti, jatkuvasti pohjoismaisesta
hyvinvointimallista. Nyt kun meillä on mahdollisuus keskustella
Pohjoismaista, pohjoismaisuudesta, niin minua vähän
askarruttaa se, kuinka vähän meitä täällä on
läsnä. Se on kuitenkin se viitekehys, johon me
kaikkein luontevimmin istumme, ja minusta olisi sääli,
jos kehitys menisi siihen suuntaan, että tämä Euroopan
unionin jäsenyytemme veisi siihen suuntaan, että me
rupeaisimme vähän ylenkatsomaan tätä pohjoismaista
suuntaa, koska se kuitenkin on meidän arvojemme kannalta
aivan olennainen lähtökohta.
Entisenä Pohjoismaiden neuvoston kulttuurikomitean
jäsenenä vähän huolestuneena
kuuntelin ed. Ojalan ilmaisua kulttuuriyhteistyön mullistuksesta.
Jos se mullistus tarkoittaa sitä, että byrokraattisia
instituutioita puretaan, niin hyvä on. Mutta jos siitä seuraa
se, että tämä mielestäni kaikkein
tärkein pohjoismainen osa-alue tällä hetkellä,
tämä aito kulttuurinen yhteistyö, jotenkin
kapenisi, vähenisi, pienenisi tai joutuisi vaikeuksiin,
niin sitten on kyllä syytä olla huolissaan. Aivan
niin kuin ed. Ojala tässä edellä sanoi,
vielä ei ole oikea aika antaa lopullisia tuomioita tästä,
mutta hivenen olisin kyllä huolissani, mitä tuleman
pitää.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen, voisiko sanoa, empi tai pohti,
onko Pohjoismaiden neuvoston asema heikentynyt EU:n myötä.
Täytyy sanoa, että siinä vaiheessa, kun
esimerkiksi Suomi liittyi Euroopan unioniin ja muutkin Pohjoismaat
olivat vahvasti tässä kehityksessä mukana, muutti
Pohjoismaiden neuvosto työskentelytapojaan ja, voi sanoa,
että tuolloin oli selkeä heikkenemisen vaihe ja
tuntui, että Pohjoismaiden neuvosto ei ollut löytänyt
rooliaan. Pohjoismaiden neuvoston tärkeys vei kuitenkin
voiton, ja näiden seikkojen myötä voi
sanoa, että Pohjoismaiden neuvoston asema jopa vahvistui
ja neuvosto löysi oman roolinsa tässä kokonaisuudessa.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtuuskunnan puheenjohtaja
Outi Ojala piti mielestäni hyvin selkeän selostuksen. En
aio toistaa. On pari seikkaa, jotka toisin esille.
Pohjoismaiden neuvoston toimiahan on paljon kritisoitu myös
tässä salissa ja lähinnä siitä, että se
on paisunut suureksi niin organisaatioltaan kuin budjetiltaan. Tosin
budjetti on nyt viimeiset kolme neljä vuotta pysynyt rahallisesti
samassa arvossa eli itse asiassa se on pikkuisen pienentynyt. Olemme
konservatiiviryhmässä ehdottaneet useaan otteeseen,
että budjettia pitäisi oma-aloitteisesti selkeästi
leikata ja sitä kautta aikaansaada muutosta. Kun meitä on
87 delegaattia Pohjoismaista ja kokouksiin tulee päälle 1 000
ihmistä, niin monta kertaa ihmetyttää, mikä tämä tällainen
ruljanssi on. Tuntuu tehottomalta. Vastaavasti, kun ministerineuvosto
viime vuonna uudisti omaa rakennettaan siten, että neuvostojen
määrä väheni 18:sta 11:een,
senkin luulisi heijastuvan sitten tässä toiminnassa,
ja toivon, että se tulee niin tekemään.
Joko sitten nämä rahat, jotka tällä tavalla
säästyvät, leikataan, tai sitten käytetään
niihin asioihin, jotka tänään ovat tulleet
lähelle.
Ed. Hurskainen sanoi, että tämä on
muuttunut sen jälkeen, kun Euroopan unioni tuli. Varmaan
on tehnyt sen, en ollut aikaisemmin mukana, mutta tänä päivänä Pohjoismaiden
neuvosto käsittelee hirveän paljon asioita, jotka
mielestäni eivät sen alkuperäiseen toimenkuvaan
kuulu, esimerkiksi Baltian yhteistyö, pohjoinen ulottuvuus,
jota on puhemies Lipposen johdolla vedetty. Onko tarkoituksenmukaista,
että tehdään päällekkäistyötä?
Mielestäni Pohjoismaiden neuvoston organisaatiosta voisi
ehkä lohkaista (Puhemies koputtaa) osan, joka sitten alistettaisiin
tällaiseen toimintaan (Puhemies koputtaa), ja sillä tavalla
Pohjoismaiden neuvoston oma status nousisi tästä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Tulen tänne korokkeelle, kun epäilen,
että 2 minuuttia ei riitä näihin kommentteihin.
Kiitoksia edustajille puheenvuoroista.
Ed. Kekkonen on aivan oikeassa. Minustakin on erittäin
valitettavaa, että niin vähän osallistutaan
keskusteluun siitä, että pohjoismainen hyvinvointimalli
on osoittanut sen vahvuutensa. Me olemme kaikki pieniä maita,
me olemme hyvin demokraattisia, me olemme kuitenkin aika saman kaltaisia,
jos katsoo muualta Euroopasta tai muualta maailmasta. Meillä on
eroavuuksia, emme ole samanlaisia, mutta kuitenkin samaan suuntaan
yhteiskunnat ovat kehittyneet. On pohjoismainen universaali hyvinvointimalli,
jossa jokaisella kansalaisella on tietyt oikeudet, on turvatut lähtökohdat
koulutukseen ja hyvinvointipalveluihin, jotka rahoitetaan pääosin
verovaroin.
Tämä universaalimalli on selkeä pohjoismainen,
voisiko sanoa, menestystekijä. Siitä kyllä kannattaisi
olla ylpeä ja siitä puhua enemmänkin,
koska nyt me olemme aivan uusien haasteiden edessä. Kaikki
Pohjoismaat kehittävät järjestelmäänsä,
missään se ei pysy sellaisena kuin se on ollut
joskus 10 tai 20 tai 30 vuotta sitten. Mutta kysymys on todellakin
siitä, säilyykö pohjoismainen hyvinvointimalli
tulevaisuudessa. Kyllä siitä kannattaisi käydä keskustelua.
Siitä on tehty tutkimuksiakin, mutta nyt on ongelmana vain se,
että on tehty aika paljon tutkimuksia, mutta sellaista
yhteenvetoa, sitä kiteyttävää yhteenvetoa,
ehkä kaivattaisiin. Toisaalta toivon, että se raportti,
johon viittasin, jota nyt käsitellään,
antaa lisää puhtia siihen, että ei ainakaan
heitetä lasta pesuveden mukana, kun näihin globaaleihin
haasteisiin vastataan.
Mitä tulee sitten, ed. Kekkonen, tähän,
kun puhuin ihan tarkoituksellisesti kulttuuriyhteistyön
mullistuksesta, käytin ihan tarkoituksellisesti tätä sanaa,
koska niin paljon hälyä nousi silloin tämän
muutoksen myötä. Uskon kyllä, että kaikilla
on vakava ja vilpitön halu nimenomaan kehittää sitä.
Minäkin toivon, että byrokratiaa ennen kaikkea
vähennetään ja voidaan satsata enemmän
rahaa varsinaiseen taiteen tekemiseen, mutta kyllä se muutos oli aika
merkittävä. Toivottavasti ed. Rundgren täällä voi
vielä tähän asiaan palata, koska hämmennystä on
ollut.
Ed. Hurskainen muisti aivan oikein, ja minäkin olen
sitä itse täällä aikaisemminkin
käynyt jossakin historiallisessa katsauksessa läpi,
että se vaihe silloin ennen 90-luvun puoliväliä,
ennen kuin Suomi ja Ruotsi liittyivät Euroopan unioniin,
ja heti sitten kun olimme liittyneet ja Norja jäi ulkopuolelle,
kyllä oli sellaista vaihetta, jolloin todella tehtiin tämä organisaatiomuutos.
Perustettiin kolme maantieteellistä valiokuntaa, oli Pohjola-valiokunta,
oli lähialuevaliokunta ja Eurooppa-valiokunta. Pohjola-valiokunta
tukkeutui, koska kaikki asiat olivat siellä. Lähialuevaliokunta
kyllä löysi tämän uuden lähialueyhteistyön
ja ennen kaikkea ympäristökysymykset siellä,
mutta kyllä se oli sellaista hakemista. Eurooppa-valiokunta
oli kieltämättä aika hukassa. Eurooppa-valiokunta
ei kyennyt olemaan riittävän toimiva Pohjoismaiden
neuvoston puitteissa siinä tilanteessa, jolloin juuri liityttiin
Euroopan unioniin ja Suomeenkin luotiin erittäin hyvä EU-asioiden
seuranta- ja vaikutusjärjestelmä täällä eduskunnassa.
Mutta nyt on palattu substanssikohtaisiin valiokuntiin
ja tilanne on onneksi parempi.
Valtuuskunnan varapuheenjohtaja ed. Saarikangas täällä aivan
oikein totesi, että Pohjoismaiden neuvoston budjetti on
viime vuodet pysytellyt Tanskan kruunuissakin laskettuna melkein
samana. Siinä ei kovin monen miljoonan heittoja ole ollut.
Se on vähän yli 800 miljoonaa Tanskan kruunua,
ja siitä Pohjoismaiden neuvoston parlamentaarikkojen osuus
on 30 miljoonaa.
Monasti kun puhutaan pohjoismaisesta yhteistyöstä,
ajatellaan, että kaikki rahat menevät parlamentaarikkojen
kokouksiin ja siihen työhön. Se on siis vain murto-osa,
ja muu nimenomaan menee sitten kulttuuriin, se menee elinkeinotoimintaan,
se menee ympäristöön, se menee lähialueille
jne.
Mutta todella on muutaman kerran äänestettykin
näistä budjettikysymyksistä meidän
istunnossamme ja konservatiiviryhmä, niin kuin ed. Saarikangas
täältä totesi, on tehnyt näitä supistusehdotuksia.
Muut ryhmät ovat kuitenkin katsoneet, että käytännössähän
itse asiassa budjetti jo supistuu sitä kautta, että ei
tehdä näitä inflaatiotarkistuksia. Eli
tosiasiassa rahaa on vähemmän kuin edellisinä vuosina.
Nyt kun nimenomaan tehtiin nämä isot muutokset
ja ministerineuvostoja lakkautettiin, niin kolme muuta poliittista
ryhmää halusi katsoa, mihin tämä muutos
johtaa, ja totesi olevan hyvä, jos sieltä liikenee
rahaa johonkin muuhun, mutta koska tämä vuosi
on tämä siirtymävuosi, niin ei osattu
vielä tarkkaan sitä arvioida. Sen verran voi ehkä sanoa suomalaisille
veronmaksajille, että kukin suomalainen veronmaksaja keskimäärin
rahoittaa sitä Suomen osuutta, joka on 18 prosenttia siitä 800 miljoonasta
Tanskan kruunusta, noin 4 eurolla vuodessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Outi Ojala mainitsi substanssivaliokunnat.
Ed. Ojala on tässä vuosien ajan jo painottanut
näiden substanssivaliokuntien ja eduskunnan vastaavien
valiokuntien välistä yhteistyötä,
ja se on tärkeätä. Ympäristövaliokunnan puolesta voin tyytyväisenä todeta
sen, että meillä on ollut lähinnä ed.
Taiveahon välityksellä yhteys tähän
valiokuntaanne ja se on myös toiminut ja informaatiota
on tullut. Aikaisemmin myös ed. Hemming oli ympäristövaliokunnan
jäsen.
Tähän tulevaisuuteen kaksi huomiota. Varmasti
löytyy paljon tehtäviä, haasteita, ihan
talouden puolelta, ympäristöpuolelta. Yksi on
Tuhkimo-energia-alue Barentsinmerellä, tämä Cinderella-hanke.
Siinä on mielestäni paljon sellaisia näkökulmia,
jotka hyvin Pohjoismaiden neuvoston toimintakenttään
sopivat.
Sitten eräs huomio pohjoismaisen perheen keskellä kulkevasta
juovasta, joka on tällä hetkellä hyvin
ajankohtainen, ja se on suhtautuminen valaiden tulevaisuuteen ja
valaiden suojeluun. Siinä sekä Islanti, Norja
että Tanska lähinnä Grönlannista
johtuen ovat toisella puolella ja Ruotsi ja Suomi toisella eli valaiden
tulevaisuutta enemmän tukevalla puolella. Tämä on
sellainen asia, josta en tiedä, onko se koskaan ollut Pohjoismaiden
neuvoston agendoilla, tämä keskustelu, mutta ehkä olisi
asia, jota edelleenkin jo varmaan joudutaan viimeisenkin valaskomission
tapahtumien valossa käsittelemään siellä.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Outi Ojala mainitsi, että kokonaisbudjetti
on noin 800 miljoonaa Tanskan kruunua ja Pohjoismaiden neuvoston
eli parlamentaarikkojen osuus noin 30 eli 4 prosenttia. Kun ministerineuvosto
nyt vähentää neuvostojensa määrää 18:sta
11:een, niin siinä on 40 prosentin vähennys, ja
se vastaa noin 300:aa miljoonaa, jos toiminnat vähenisivät
samassa suhteessa. Tätä ajan takaa, että kun
näin voimakas muutos tapahtuu, niin täytyisihän
sen heijastua siihen 750—770 miljoonan toimintaan ja jollain
tavalla sihteeristöön henkilöstösäästöinä,
ja nämä sitten käytettäisiin
näihin todella merkittäviin uusiin hankkeisiin:
pohjoisen ulottuvuuden ja Barentsin yhteistyöhön
ja näihin asioihin.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt kun parina vuonna on käyty nämä yleiset keskustelut
Pohjoismaiden neuvoston asemasta meidän parlamenteissamme
ja niiden toiminnassa ja kun on tehty eräitä rakennemuutoksiakin, joihin
tässä edustajat ovat aikaisemmin viitanneet, niin
päästään ymmärtääkseni
jollakin lailla normaaliin toimintaan tässä Pohjoismaiden
neuvoston työssä, ja niin kuin sellainen huoli,
joka on nostettu, onko tällä instituutiolla enää mitään merkitystä,
on mielestäni nyt tällä kertaa loppuun käsitelty
ja voidaan nähdä, että kyllä Pohjoismaiden
neuvosto tässäkin ajassa on tärkeä Pohjoismaiden
yhteistyötä edistävä foorumi.
Haluan muutaman sektorin tässä nostaa esille, ja
ehkä voi tuosta kulttuuripuolesta lähteä liikkeelle.
Ed. Ojala pyysi siihen kommenttia, kun olen myöskin
Pohjoismaisen kulttuurirahaston hallituksen puheenjohtaja nyt tänä vuonna
ja ensi vuonna. Kyllä tämä kulttuuripuolen
rakennemuutos näkyy sillä tavalla Pohjoismaisen
kulttuurirahaston toiminnassa, että hakemusten määrä näyttää lisääntyvän.
Siinä on vielä sellainen piirre, että kun
aikaisemmin nämä tietyt instituutiot saivat suoraan
tukea — ne olivat ammattitason toimijoita, korkean tason
toimijoita — ja nyt nämä hakemukset suuntaavat
kulttuurirahaston puolelle, niin tapahtuu se, mikä minun
mielestäni on valitettavaa, että tällaiset
ruohonjuuritason toimijat, jotka siellä kaupunkien ja kylien
ja pitäjien tasolla rakentavat kansalaisjärjestötasolla tätä yhteistyötä naapurimaihin,
joutuvat erittäin kovaan sarjaan kilpailemaan näistä rahoista.
Olen havainnut alkuvuoden kokouksissa, kun päätöksiä on
tehty, että kun kriteerit ovat kaikille kuitenkin samat
ja hakemusten tasokkuuskin tietyllä tavalla ratkaisee luonnollisesti
sen, ketkä niitä rahoja saavat, niin siellä joudumme — ja henkilökohtaisesti
koen, että joudun — tekemään
kovasti työtä, että myöskin
nämä kansalaisjärjestöt saisivat
tukea tähän. Siellä ovat juuri nämä kulttuurirahaston
pienetkin avustussummat aivan olennaisen tärkeitä,
että jotkut kulttuuritapahtumat tai yhteistyöprojektit
voidaan toteuttaa. Mehän edellytimme istunnossa, että elokuun
loppuun mennessä tulee raportti sitten siitä,
miten tämä kulttuurimuutos on vaikuttanut. Katsotaan
nyt sitten, mitä sen pohjalta kuullaan.
Kyllä ed. Saarikankaan ajatukseen voi myös yhtyä.
Silloin kun kerran tämmöisiä rakennemuutoksia
tehdään, niitten tavoitehan on tehostaa sitä toimintaa.
Tämä painopisteajattelu tässä työssä on
tärkeätä, ja itsekin näkisin,
että on sellaisia painopistealueita, joihinka me tarvitsisimme
lisää resursseja. Ennen muuta nyt kun me olemme
hyväksyneet nämä ohjelmat, jotka koskevat
Venäjä-yhteistyötä, Barents-alueen
yhteistyötä, niin kyllä tällä alueella
on meillä erittäin isot haasteet.
Kun on niin — toistan sen, mitä eilen täällä toisessa
yhteydessä sanoin — että sekä Norja
että Ruotsi ja myöskin Tanska omien arktisten
alueidensa osalta, kaikki nämä kolme, panostavat pohjoisiin
alueisiin, on hyvä, että ne Pohjoismaiden neuvoston agendalla
ovat korkealla ja herättävät myöskin
meitä suomalaisia katsomaan pohjoista aluetta. On tärkeää,
että tiedostaisimme myöskin Suomen parlamentissa,
että kyllä Suomi on pohjoinen maa ja se nimenomaan
on asia, josta voimme olla ylpeitä, ja että se
juuri tuo meille sitä erityistä asemaa myöskin
Euroopassa. Kyllä Pohjoismaita edelleen voidaan pitää hyvinvointimallinsa
ja yhteiskunnan tehokkuudenkin kannalta ja onnellisuudenkin kannalta
mallimaina monessa suhteessa. Siinä mielessä pohjoismaisella
yhteistyöllä on luontaiset juuret ja siinä on
paljon haasteita, joissa voimme edelleen kehittää toimintaamme.
Tässä yhteydessä nostan esille sen,
että nyt on kaikissa Pohjoismaissa esimerkiksi energiakysymys
noussut tärkeäksi. Meillä on myöskin
suosituksia ja aloitteita, jotka koskevat yhteisiä bioenergiasuunnitelmia,
ympäristökysymyksiä jne.
Ympäristövaliokunnan toiminnasta nostan esille
Grenån kalastuskonferenssin, jossa olin mukana ja joka
oli rannikkokalastusta käsittelevä konferenssi
lähinnä tanskalaisesta näkökulmasta.
Totean vain sen, että on jotenkin aika surullista tietoisuus
siitä, että kun esimerkiksi Itämeren
kalakannasta, esimerkiksi lohesta, on kysymys, tanskalaisetkin sitä siellä kalastavat
ja he eivät ollenkaan tunnu olevan tietoisia siitä,
että sen lisääntymisalueet ovat pohjoisessa.
Tässäkin mielessä on tärkeätä,
että meillä tätä yhteistyötä on,
että me voimme herättää Itämerenmaita
näkemään sen, että esimerkiksi
ympäristön ja vesistöjen osalta vesistö aina
Kilpisjärveen saakka on samaa Itämeren vesistöaluetta.
Arvoisa puhemies! Sitten tärkein teema, jota itse olen
pitänyt esillä ja joka on ollut meillä painopistealueena
Pohjoismaiden neuvoston työssä viime vuosina,
on rajaestekysymys. On valitettavaa, että siltä osin
edelleenkin on paljon pieniä ja isojakin asioita, jotka
vaativat parantamista, sekä kansalaistasolla että yritys-
ja elinkeinotoiminnan tasolla.
Nythän tässä on nostettu elinkeinoelämän
yhteistyökysymykset painokkaasti esiin. Valitettavasti
Norjan johdolla vain tällä kaudella näyttää siltä,
että siellä ei kovin suurta painoa rajaestekysymyksille
anneta, niin että siinä meillä on haaste
norjalaisille , että työ jatkuisi.
Tältä sektorilta voi mainita myöskin
menestystarinoita. Mehän Suomen valtuuskuntana kiinnitimme
huomiota eläkeläisten lähdeverotuskysymykseen.
Suomessa on valmisteltu verotuslain muutos, ja Ruotsissa
Suomesta eläkettä nauttivat pääsevät nyt huomattavasti huokeammalla verotuksella.
Kun
aikaisemmin lähdeveroprosentti oli 35, se on nyt niin
sanotusti normalisoitu. Varsinkin pienemmissä eläkkeissä ihmiset
todellakin saavat huomattavan edun. Kyllä Pohjoismaiden
neuvoston valtuuskunta, joka tässä oli aktiivinen,
saa ihan ottaa sulan hattuun, että yhteistyö ministerin
kanssa on toiminut hyvin.
Silti en voi olla nostamatta sitä huolta tässä esiin,
että toisinpäin tämä verotuskysymys
on ongelmallinen. Ruotsista huomattavan suuria työeläkkeitä nauttivat
suomalaiset, jotka sinne muuton suurina vuosina menivät,
kyllä ovat oikeastaan tuomitut jäämään
asumaan myöskin eläkkeellä Ruotsiin.
Se menetys, jonka he kokevat siirtyessään Suomen
puolelle, on sen verran huomattava, että tästä on
merkit sekä Haaparannalla että monissa muissa
Tornionlaakson pitäjissä nähtävissä,
että he jäävät rajan toiselle
puolelle. Itse kyllä toivoisin, että tässäkin
voisimme päästä toisenlaiseen verotuskäytäntöön.
Minä muuten uskon, että kun ihmiset tulevaisuudessa
ja jo nyt ovat työssä monissa monissa maissa työuransa
aikana, joudumme aivan mahdottomaan tilanteeseen, jos jatkamme tätä verotuskäytäntöä,
mikä nyt on, että kaikki lasketaan ja sovitetaan
yhteen ja sitten otetaan se veroprosentti. Nimittäin mitkään
byrokratian voimat eivät enää riitä tätä laskentatointa
suorittamaan.
Kun Ruotsissa tulee 100 000 suomalaista eläkeläistä,
siellä on oletettavissa, että eläkepäätösjonot,
jotka ovat olleet pari vuotta aivan kohtuuttomat, tulevat vain kasvamaan.
Suomessa tulemme näkemään, että näin
tulee käymään myöskin meillä,
jos tätä käytäntöä jatketaan.
Kyllä minun esitykseni on se, olkoon jonkun mielestä kuinka
epäoikeudenmukainen tahansa, että kukin maa verottakoon
omasta eläkkeestään oman osuutensa ja
maksettakoon henkilölle se, ilman että Suomessa
aletaan enää moneen kertaan niin sanotusti yhteensovittaa,
koska kuten sanoin, useammassa maassa työskennellyt joutuu
kyllä ja viranomaiset joutuvat mahdottoman tehtävän
eteen.
Arvoisa puhemies! Vielä ehkä mainitsen Pohjoismaiden
neuvoston yhteistyöstä Baltian suuntaan sen, että meillä on
erittäin paljon positiivista annettavaa näille
Itämeren kansoille varsinkin kansalaisjärjestötasolla
ja budjetissamme on myöskin tämä asia
huomioitu, että kansalaisjärjestöyhteistyöhön
Baltian maiden ja Venäjän kanssa annetaan taloudellistakin
tukea.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä ed. Saarikankaalle
todeta, että todellakin painopisteajattelua on syytä jatkossa
kehittää. Minusta on erittäin arvokasta,
että Pohjoismaat ovat nyt nimenomaan huippututkimukseen
yhdessä satsaamassa voimakkaasti. Tässäkin
on ideana se, että pienten maiden kannattaa tietyillä alueilla
satsata voimavaroja yhdessä. Siinä on varmasti
todella tehtävää vielä jatkossakin.
Ed. Tiusanen jo poistui, mutta kun hän nosti tämän
valaskysymyksen esille, niin kyllä siitä on useaan
otteeseen keskusteltu ja väännetty kättä. Täytyy
vaan sanoa, että meillä on erilainen näkemys,
mitä tulee valaiden pyyntiin. Toisaalta meidän
energiaratkaisumme ja ydinvoiman lisärakentaminen on herättänyt
aivan samalla tavalla kyllä kritiikkiä — muissa
maissa ei välttämättä sille
ole ymmärtämystä — eli jokaisella
meillä on ehkä heikot kohtamme.
Ed. Rundgren nosti esille tärkeitä asioita
tästä veroproblematiikka-asiasta. Se, että verotoimisto
siirrettiin Gotlantiin, tarkoittaa sitä, että on entistä hankalampi
asioida myöskin Ruotsissa asuvien suomalaisten. Se on suuri
ongelma.
Mutta olisin kulttuurin puolelta nostanut esille vielä yhden
ongelman, joka on meillä nyt haasteena edessä,
ja se on Orkester Nordenin tulevaisuus, siis tämän
nuoriso-orkesterin, joka on eräällä tavalla pohjoismaisen
yhteistyön yksi lippulaivoista. Sillähän
on ollut neljä rahoittajaa: Pohjoismaiden Investointipankki,
Ruotsista Rikskonserter, joka on vastannut siis koko toiminnan koordinoinnista,
Pohjoismaiden ministerineuvosto, mutta myös Lions-järjestöt,
jotka alun perin ovat tulleet mukaan, jotka ovat auttaneet tätä toimintaa.
Nyt on vaarassa jatkorahoitus. Olisi erittäin valitettavaa,
jos se menetetään, varsinkin kun myöskin
Baltian maat ovat tulleet mukaan tähän Orkester
Nordenin toimintaan.
Keskustelu päättyy.