Täysistunnon pöytäkirja 75/2012 vp

PTK 75/2012 vp

75. TORSTAINA 6. SYYSKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Liikkuvan poliisin lakkauttaminen

Tom Packalén /ps:

Arvoisa herra puhemies! Hallitus lakkauttaa liikkuvan poliisin. Se tekee Suomesta turvatonta ja jakautunutta maata. Suomessa on väkilukuun nähden vähiten poliiseja koko Euroopassa. Miksi poliisitoimesta kuitenkin säästetään kerta toisensa jälkeen? Hallituksen vakuuttelut lisärahoista ja tehostamisesta ovat vain sanahelinää. Jokainen salissa olija ymmärtää todellisuuden sanojen takana. Hallituksen linjaukset vievät poliisit maaseudulta, valvonnan maanteiltä ja rahat Poliisiammattikorkeakoululta.

Liikkuva poliisi ei vain valvo raskaan liikenteen lainmukaisuutta, se tuo myös sille turvaa. Liikkuvan poliisin lakkauttaminen lisää harmaata taloutta, liikenneonnettomuuksia ja rikollisuutta. Oletteko pohtineet, mitkä ovat liikkuvan poliisin lakkautuksen välilliset kustannukset? Mikä merkitys on lakkautuksesta saatavilla 6 miljoonalla eurolla, kun Suomen vastuut eurokriisistä ovat jo 36 000 miljoonaa? Sisäministeri Räsänen ja valtiovarainministeri Urpilainen, millä keinoin turvaatte raskaan liikenteen valvonnan ja teiden turvallisuuden, jos lakkautatte liikkuvan poliisin?

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Pääministerin sijainen valtiovarainministeri Urpilainen aloittaa vastaamisen.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen

Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Hyvää syysistuntokautta kaikille. Kiitoksia erittäin tärkeästä kysymyksestä, koska turvallisuus on jokaisen suomalaisen näkökulmasta aivan keskeinen osa meidän arjen elämää.

Hallitus itse asiassa ei ole ensi vuoden budjetissa vähentämässä poliisien määrärahoja. Hallitus on tekemässä 12 miljoonan euron tasokorotuksen poliisien määrärahaan ensi vuoden budjettiesityksessä, joka minulla on suuri ilo parin viikon sisään eduskunnalle esitellä. Sen ohella kehysriihen yhteydessä hallitus päätti käynnistää niin sanotun Pora 3:n eli tämmöisen rakenteellisen uudistuksen, jonka tarkoituksena on selvittää, miten me pystymme turvaamaan kentälle mahdollisimman paljon poliiseja, huolehtimaan myös siitä, että harvaan asutulla alueella ihmisillä on mahdollisuus saada apua, kun hätä on suuri, ja vastineeksi vähentää poliisihallintoa, byrokratiaa, jotta tämä tavoite kenttäpoliisiresursseista pystytään turvaamaan. Tästä työryhmä on tehnyt oman esityksensä, josta ministeri Räsänen voi kohta sanoa lisää. Mitään päätöksiä tämän työryhmän esityksen pohjalta ei hallitus ole vielä tehnyt.

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Todellakaan poliisitoiminnasta ei leikata, vaan sinne lisätään määrärahoja vuoden 2016 tasolla 30 miljoonaa euroa vuodessa lisää. Mutta sen lisäksi, jotta tuo poliisitoiminnan taso kyetään turvaamaan niin liikennevalvonnan, rikostorjunnan kuin hälytystoiminnan osalta, hallitus on päättänyt käynnistää hallintorakenneuudistuksen, jonka tavoitteena on keventää hallintoa. Se tarkoittaa poliisipäälliköiden tukitehtävien määrän vähenemistä lähtien Poliisihallituksesta, valtakunnallisista yksiköistä ja poliisin paikallistoiminnasta, jotta voidaan turvata sinne paikallistasolle ja kenttätoimintaan riittävä määrä poliiseja. Eli kun tämä hallintorakenneuudistus tehdään, kun hallintoa kevennetään, niin toimintaa ei keskitetä, vaan poliisitoimintaa edelleen kehitetään hajautetusti. Tavoitteena on uudelleen kohdentaa nuo säästyvät rahat nimenomaan siihen poliisitoimintaan ja siten turvata poliisitoiminnan tulevaisuus hyvällä tasolla liikennevalvonta mukaan lukien.

Tom Packalén /ps:

Arvoisa herra puhemies! Ministeri Räsänen, puhuitte hajauttamisesta. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen lisäksi leikataan myös poliisiasemien määrää rajusti. Nämä kaksi uudistusta jättävät jo muutenkin kuritetun maaseudun turvatta. Tällainen vähennys vaarantaa kansalaisten turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden. Kysynkin teiltä, ministeri Räsänen, pitääkö paikkansa, että teillä ja ministeriöllänne on hallussanne suunnitelma 60 poliisiaseman ja toimipisteen lakkauttamisesta. Koska tiettävästi tällainen lista on olemassa, olisi suoraselkäistä julkaista se jo ennen kuntavaaleja. Tämä tuttu vyönkiristysten passailu vaalien yli on vastuun pakoilua. Ministeri Räsänen, onko teillä hallussanne listaa ja aiotteko julkaista sen ennen vaaleja?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Mitään tällaista listaa ei ole, eikä hallitus ole tehnyt vielä mitään päätöksiä. En ole itsekään linjannut vielä omaa kantaani liikkuvan poliisin suhteen enkä myöskään näiden toimitilakustannusten säästöjen kohdentumisen suhteen. Mutta sen sijaan se, mitä on päätetty, on se, että tehdään tämä hallintorakenneuudistus, jolla tavoitellaan kehyspäätöksen mukaan 35 miljoonan euron kustannussäästöä hallinnosta ja rakenteista, joka siis kohdennetaan poliisitoimintaan turvallisuuden takaamiseksi. Toimitilakustannuksista, jotka ovat kovassa nousussa, myös tarvitaan säästöjä, mutta mitään suunnitelmaa siitä, millä tavalla se toteutetaan, ei ole vielä tehty.

Timo V. Korhonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Tässä nyt kaksikin ministeriä totesi, että Pora 3 on nyt työn alla. Totuushan on se, että käytännössä Pora 3:a lähdettiin viemään eteenpäin sen takia, että rahaa poliisitoimeen kaiken kaikkiaan on vähemmän kuin aiemmin. Valitettavaa on myös se, että Pora 3 itse asiassa käynnistettiin nyt, ennen kuin on ollut edes mitään tietoa siitä, millä tavalla aiemmat poliisihallinnon uudistukset vaikuttavat.

Nyt sitten ministeri Räsänen aivan oikein totesi, että tämä hallintorakenne-ehdotus on tehty. Sen yhteydessä on selkeästi sanottu ymmärtääkseni myös se, että syksyn aikana käydään tarkemmin lävitse se, millä tavalla tätä poliisiyksiköitten määrää tullaan nyt sitten jatkossa viemään eteenpäin. Tähän, arvoisa ministeri, liittyy kyllä se kysymys, kuinka te oikein ajattelette, että näitten varmastikin karsimisten jälkeen (Puhemies koputtaa) sisäinen turvallisuus tulee säilymään esimerkiksi harvaan asutuilla alueilla.

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Koko tällä uudistuksella tavoitellaan sitä, että nimenomaan tuo sisäinen turvallisuus pystytään turvaamaan mahdollisimman hyvin ja poliisi kykenee niihin toiminnallisiin tuloksiin, jotka tälläkin hetkellä poliisilla on niin rikostorjunnan, hälytysten kuin sitten valvonnan, myös liikennevalvonnan, suhteen. Toki koko Suomen turvallisuus on tärkeää, niin väestökeskittymien kuin haja-asutusalueidenkin.

Meillä viime vuosina on valitettavasti tätä poliisitoiminnan rahoitusta hoidettu aika lailla määräaikaisin lisäyksin niin, että varsinainen kehystaso on selvästi matalammalla kuin mikä oli poliisien määrä esimerkiksi noin vuosi sitten. Kustannukset ovat myös kovassa kasvussa, ja sen takia todettiin viime talvena, että poliisin määrärahoihin olisi kehittymässä rakenteellinen alijää-mä, noin 70 miljoonan euron alijäämä (Puhemies koputtaa) vuoden 2016 tasolla, jos ei mitään tehdä. Mutta hallitus päätti tehdä lisäyksen eli siis ei leikkausta, (Puhemies koputtaa) vaan lisätään 30 miljoonaa euroa, mutta sen lisäksi tarvitaan tätä hallinnon keventämistä, jotta voidaan turvata ne poliisien palkkarahat ja poliisin hyvä (Puhemies koputtaa) toiminnan taso kaikkialla Suomessa.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Muistutan vielä siitä minuutin aikamääreestä.

Pirkko Mattila /ps:

Arvoisa herra puhemies! Aivan aluksi haluan minäkin sanoa, että on todella hienoa, että nämä lähetykset tulevat myös viittomakielellä tästä lähtien.

Arvoisa ministeri Urpilainen, kyllä kai liikkuva poliisi on kenttäpoliisi ja, ministeri Räsänen, valtakunnallisesti liikkuva poliisi toimii myös hajautetusti. Mutta onko täysin hallitusohjelmakirjauksen mukaista, että Pora 3 on tehty, ennen kuin Pora 1:n ja Pora 2:n tulokset ovat täysin olleet käytössä? Millä tavalla sitten, kun edellinen hallintovaliokunta on ollut yksimielinen siitä, että liikkuvan poliisin asemaa tulee vahvistaa ja turvata — tällainen tietojohdettu liikkuva poliisi tai keskusrikospoliisi — jatkossa vastataan siihen tarpeeseen, mitä aiheuttavat harmaa talous ja järjestäytynyt rikollisuus, jotka nekin ovat mitä ilmeisimmin aika lailla organisoituja ja johdettuja toimia? Millä tavalla jatkossa pystytään ilman tällaisia valtakunnallisia yksikköjä näihin vastaamaan?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa puhemies! Järjestetäänpä nyt sitten poliisin hallinto millä tahansa tavalla, on tärkeää, että liikennevalvonnan taso turvataan. Meillä on tällä hetkellä 630 henkilötyövuotta liikennevalvontaa suorittamassa, ja pidän tärkeänä, että jatkossakin Poliisihallituksesta lähtevän tulosohjauksen kautta pidetään huolta, että edelleenkin tuo sama ammattitaito siellä pysyy ja tämä laajuus, 630 henkilötyövuoden laajuus, liikennevalvonnassa säilyy. Sama koskee harmaan talouden torjunnan kannalta tärkeää raskaan liikenteen valvontaa, jossa meillä on tällä hetkellä 53 henkilötyövuotta. Kaikki nämäkin on tarkoitus säilyttää. Nyt työryhmän esityksessä, jota siis hallitus ei ole vielä hyväksynyt (Kari Rajamäki: Hyvä, että ministeri ottaa etäisyyttä!) eikä päättänyt, on kysymys ainoastaan hallinnosta, siis hallinnollisten tehtävien, (Puhemies koputtaa) poliisipäälliköiden ja hallinnon tukitehtävien, supistamisesta. Kaiken kaikkiaan tuolla tavoitellaan noin 250 päällikkö- ja hallinnon tukiviran lopettamista, jotta pystytään (Puhemies koputtaa) sitten sinne toimintaan saamaan rahaa.

Jan Vapaavuori /kok:

Arvoisa puhemies! Meillä on täällä eduskunnassa taipumus aina silloin tällöin puhua paljon häkkyröistä ja instituutioista ja organisaatioista, ikään kuin niillä olisi itseisarvoa. Uskon, että meidän pitäisi puhua enemmän niistä tavoitteista, miksi nämä instituutiot ovat olemassa.

Kun me puhumme liikkuvasta poliisista, niin eiköhän kaikkein olennaisin kysymys ole nimenomaan liikenneturvallisuus, ei ehkä liikennevalvonta sinänsä itseisarvona vaan liikenneturvallisuus. Meillähän on Suomessa viime vuodet tällä saralla edistytty aika hyvin. Esimerkiksi kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet, mutta silti olemme esimerkiksi Ruotsia ja Norjaa suhteellisesti jäljessä. Nyt tehtäessä mitä tahansa uudistusta eikö kuitenkin, arvoisa ministeri, lähtökohtana ole se, että liikenneturvallisuuden tason pitää pysyä vähintään samana, ellei jopa parantua? Uskotteko te, että tämän uudistuksen myötä liikenneturvallisuus Suomessa paranee?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Tämän uudistuksen tavoitteena on nimenomaan liikenneturvallisuudesta huolehtiminen, ja totta kai siihen tarvitaan muitakin keinoja, ei pelkästään sitä liikennettä valvovan poliisin keinoja, vaikka niilläkin on todella tärkeä rooli tässä.

Tällä hetkellä liikennevalvonnasta noin puolet, 55 prosenttia, hoitaa paikallispoliisi, 45 prosenttia hoitaa liikkuva poliisi, eli jo nyt paikallispoliisi ja liikkuva poliisi tekevät tätä työtä yhdessä. Esimerkiksi rattijuoppousvalvonnasta suurimman osan hoitaa nimenomaan se paikallispoliisi. Pidän täysin mahdollisena sitäkin, että kun saamme sinne poliisilaitoksiin vahvemmat liikennevalvontayksiköt, joissa nämä voimat yhdistyvät, siellä pystytään vielä entistä tehokkaammin tätä liikenneturvallisuutta edistämään.

Kari Rajamäki /sd:

Arvoisa puhemies! Kun tässä olisikin kysymys hallinnon keventämisestä, mutta te kevennätte ja olette tällä työryhmällänne heikentämässä alueellista toimintakykyä. 2009 perustetun Poliisihallituksen rakennelmat ovat tosiaan Paateron palatsia. Se on paisunut. Siellä on 80 entiselle läänin poliisijohdon henkilölle keksitty keinotekoisiakin työpaikkoja. Ja mikä vakavinta, vanhoilla jäljillä ollaan suunnittelemassa krp:n alueellisen toimintakyvyn heikentämistä. Paikallispoliisin voimavarojen heikentämistä yritetään puskuroida liikkuvan poliisin siirtämisellä sinne, eli vaarannetaan raskaan liikenteen turvallisuuden selvittäminen ja myös harmaan talouden torjunta kuljetusalalla.

Arvoisa ministeri, eikö nyt todella olisi eduskunnankin edellyttämän ulkopuolisen, viileän asiantuntijuuden käytön aika ja todella hallituksessa myöskin aika arvioida, miten tätä Poliisihallitusta ja tarpeetonta byrokratiaa voidaan keventää ja lisätä operatiivista toimintakykyä ja välttää se, mitä poliisin sisällä nyt tapahtuu: erittäin vakavia piirteitä myös sisäisessä eheydessä? (Mauri Pekkarinen: Erinomainen puheenvuoro!)

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäki tarttuu tässä tärkeään kysymykseen, ja vakuutan, että myös Poliisihallitus ja siellä hallinnon keventäminen ja päälliköiden ja hallintovirkojen vähentäminen on ollut alusta lähtien tässä tavoitteena. Työryhmä esittää, että viidennes Poliisihallituksen ylijohdon tehtävistä, joita on 147, lopetettaisiin. Eli sinne tehtäisiin 29 henkilötyövuoden vähennys, mikä on suhteellisesti kaikkein suurin näistä eri yksiköistä.

Kaiken kaikkiaan nuo vähennykset, jotka tässä ehdotuksessa ovat, kohdistuvat nimenomaan sinne päällikköihin ja hallintotehtäviin — myös ottaen huomioon alueellisesti rinnakkainen hallinto, onpa kysymyksessä sitten liikkuva poliisi tai keskusrikospoliisi. Keskusrikospoliisihan ehdotetaan säilytettäväksi valtakunnallisena yksikkönä, jolle jäisi myös alueellista toimintaa ja joka voi toimia niilläkin alueilla, joilla sitä varsinaista aluekonttoria ei ole.

Risto Kalliorinne /vas:

Arvoisa puhemies! Poliisin toiminnan kehittäminen on kansalaisten turvallisuuden kannalta erittäin tärkeää, ja tämän vuoksi hallitusohjelmassa linjattiin, että poliisin resurssit turvataan nykytasolle. Ja näin on myös näissä kehyspäätöksissä pyritty toimimaan.

Nyt on tehty suunnitelma Pora 3, ja muutama kysymys siihen liittyen.

Voidaanko olla nyt varmoja, että tällä kierroksella hallinto todella kevenee, ja minkälaiset ovat hallinnon kevenemisestä kokemukset ja arviot tässä Pora 1:n ja 2:n aikana? (Kari Rajamäki: Ei kovin häävit!)

Toiseksi: Miten liikenneturvallisuudesta huolehditaan konkreettisesti? Minkälainen se organisaatio siellä alueella on? Miten sen toimintaa ja resursseja ohjataan?

Kolmanneksi: Miten harva-alueiden palvelut tullaan turvaamaan? Voimmeko luottaa siihen, että esimerkiksi yhteispalvelupisteitä suunnistellaan ministeriöitten välillä yhteistyössä niin, että kaikki ministeriöt tietävät, mitä toiset ovat omalle palveluverkolleen tekemässä?

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Ministeri Räsänen, tiedän, vaativa urakka, mutta aikaa on yksi minuutti!

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Nyt unohdin jo sen ensimmäisen kysymyksen, mihin se liittyi. (Puhemies: 45 sekuntia!)

Siis tämä uudistuksen ihan yksinomainen tavoite on juuri sitä hallintoa purkaa. Eli ne kaikki ehdotukset, jotka tähän sisältyvät, liittyvät juuri siihen, että hallinto- ja päällikkövirkoja vähennetään. Suosittelen nyt tuohon työryhmän ehdotukseen tutustumaan, koska se kaikilla tasoilla, lähtien poliisilaitoksista, valtakunnallisista yksiköistä ja Poliisihallituksesta, kohdistuu pelkästään siihen hallintoon ja hallintovirkoihin.

Liikennevalvontaa tullaan jatkossa ohjaamaan tulosohjausmenetelmän kautta Poliisihallituksesta käsin. Eri hallinnonalojen yhteispalvelupisteitä valtiovarainministeriön johdolla parhaillaan suunnitellaan, ja poliisi on siinä myös omalta osaltaan mukana. Ja tämä on yksi keino turvata harvaan asutuilla alueilla poliisipalveluja.

Oras Tynkkynen /vihr:

Arvoisa puhemies! Ministeri Räsänen on hyvin kuvannut, että toiminnan tehostaminen ja byrokratian keventäminen ovat välttämättömiä, jotta niukat veroeurot saadaan kohdennettua nimenomaan poliisin kenttätoimintaan.

Yksi esimerkki poliisia rasittavasta byrokratiasta nykyisellään on rahankeräyslupa. Jos kansalaisjärjestö haluaa kerätä lahjoituksia, niin siihen pitää anoa lupaa joko paikalliselta poliisilaitokselta tai Poliisihallitukselta. Tarkoitus on tietysti hyvä, ehkäistä väärinkäytöksiä, mutta niin kuin tiedetään, väärinkäytöksiä on ilmennyt luvista huolimatta ja luvat kuormittavat sekä poliisia että asiat tunnollisesti hoitavaa järjestöjen enemmistöä.

Kysyisin ministeri Räsäseltä: voitaisiinko osana näitä byrokratian keventämistalkoita harkita, että esimerkiksi Ruotsin mallin mukaan Suomessa luovuttaisiin rahankeräysluvista ja siirryttäisiin vaikka rahankeräysilmoituksiin tai ainakin kevennettäisiin tätä lupaprosessia olennaisesti?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Olen itse kiinnittänyt tähän samaan ongelmaan huomiota nimenomaan erilaisten järjestöjen toiminnan näkökulmasta, ja meillä ministeriössä on parhaillaan käynnissä selvitys siitä, millä tavalla näitä rahankeräyslupia voidaan nimenomaan tämän järjestö- ja kansalaistoiminnan kannalta mahdollisimman sujuviksi järjestää. Tässä suhteessa varmasti tullaan sitten aikanaan antamaan esityksiä.

Markus Mustajärvi /vr:

Arvoisa puhemies! Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on varmasti iso ratkaisu, ja paikallispoliisi ei kykene paikkaamaan sitä ratkaisua, ei kerta kaikkiaan ole resursseja eikä osaamista. Aivan niin kuin edustaja Rajamäki sanoi, turvattomuus tulee sitä myötä lisääntymään ja harmaa talous. Minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että liikkuva poliisi pitää säilyttää, siitäkin huolimatta, että sain juuri muutama viikko sitten liikkuvalta poliisilta vähän yli 700 euron pikavoiton.

Mutta kysymys ministeri Kyllöselle, joka vastaa tieliikenneasioista: Olen ymmärtänyt, että te olette eri mieltä kuin ministeri Räsänen siitä, pitääkö liikkuva poliisi lakkauttaa. Saisinko nyt salin edessä vastauksen siihen, mikä on teidän kantanne?

Ja ministeri Räsänen, vielä poliisipalveluista maaseudulla: voitteko vakuuttaa, että Lapissa säilyy ainakin yksi itsenäinen poliisilaitos, muistaen, kuinka paljon Lapissa on karsittu poliisin, Tullin, Rajavartioston toiminnasta ja hätäkeskuskin on siirretty jo Ouluun?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Kuten olen julkisuudessa kantaa ottanut, liikkuva poliisi on liikenneministeriölle erittäin tärkeä yhteistyökumppani, eikä vähiten liikenneturvallisuuspuolella vaan myös harmaan talouden torjunnassa, laittoman kabotaasin valvonnassa, ajo- ja lepoaika-asetuksen valvonnassa jne. On muistettava, että tässä on vasta kysymys työryhmän tekemästä esityksestä. Meillä on kuuden puolueen hallitus, joka tekee yhteisesti ratkaisut sitten mahdollisimman tasapuolisesti ja kaikki asiakohdat huomioon ottaen. (Mauri Pekkarinen: Me luotamme teihin, ministeri Kyllönen!) Elikkä uskon siihen, että hallitus kykenee ratkaisuihin tässäkin asiassa.

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Sen verran haluan tuohon korjata, että paikallispoliisin nykyisten resurssien ei tarvitsekaan yrittää niitä liikkuvan poliisin toimintoja hoitaa, vaan kyllä ne 630 ammattilaista, jotka ovat tälläkin hetkellä liikkuvassa poliisissa, jos tämä hallintouudistus tulee, jatkavat sitä samaa työtään entistä vahvemmissa liikennevalvontayksiköissä siellä eri poliisilaitoksissa. Siis, jos tämä ehdotus näin toteutuu.

Haluan korostaa myös sitä, että mikäli tätä uudistusta ei sitten aikanaan päädytä tekemään, niin sitten täytyy jostain muualta löytää se yli 6 miljoonan euron mahdollinen säästövaikutus. Työryhmä on kyllä aika tarkkaan käynyt kaikki mahdollisuudet läpi, mistä näitä hallintosäästöjä voidaan saada. Poliisilaitosten osalta ei myöskään hallitus ole tehnyt ratkaisua, mutta työryhmä esittää, että Lapissa säilyisi poliisilaitos.

Ismo Soukola /ps:

Arvoisa herra puhemies! Jos näillä hallintouudistuksilla aiotaan säästöjä saada, niin se tarkoittaa sitä, että joka ikisen ylikonstaapelia korkeampiarvoisen poliisin työtehtävät pitää perata läpi aina sisäministeriötä, Poliisihallitusta, poliisilaitoksia myöten. Siellä on liikaa niin sanottuja tasaisen virheen tarkkailijoita elikkä niitä, joilla on hyvin kapea-alainen työtehtävä. Tässä on työsarkaa, ja sieltä niitä säästöjä tulee sitä kautta, että nämä ihmiset pannaan tekemään vanhemman konstaapelin töitä vanhemman konstaapelin paikalla. Sieltä löytyy säästöjä, ei mitenkään muuten virkoja siirtämällä ja vakansseja paikasta toiseen siirtämällä.

Sen lisäksi: Mitä olette ajatellut tehdä esimerkiksi Senaatti-kiinteistöille, joka veloittaa poliisilaitoksilta 20 prosenttia kiinteistä menoista? Kaikki se 20 prosenttia on pois käytännön poliisityöstä ja niistä resursseista, mitä poliisilaitoksilla on. Sen lisäksi Haltik, Palke ja nämä muut ulkoistetut (Puhemies koputtaa) sijaistoiminnot eivät poliisilaitoskohtaisesti ole tuoneet säästöjä sillä tavalla kuin niitä on aikaisemmin toivottu.

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Senaatti-kiinteistöjen toimintaan liittyvät ratkaisut ovat valtiovarainministeriön alaista toimintaa, mutta kaiken kaikkiaan poliisin osalta suuri huoli on se, että meillä toimitilakustannukset ovat voimakkaassa kasvussa. Ne osaltaan liittyvät myös Senaatti-kiinteistöjen toimintaan mutta myös näihin erilaisiin investointi- ja korjaustarpeisiin. Juuri sen vuoksi nyt joudumme hyvin tarkasti nuo toimitilat käymään läpi ja katsomaan, onko mahdollista esimerkiksi jossakin supistaa jonkin poliisiaseman kohdalla toimintaa, löytää muita vuokralaisia taloon, ja sitten mennä mahdollisesti mukaan joillakin paikkakunnilla näihin yhteispalvelupisteisiin.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Myönnän tähän teemaan vielä kolme lisäkysymystä, ja sen jälkeen siirrytään tästä tärkeästä aihepiiristä seuraavaan.

Antti Rantakangas /kesk:

Arvoisa puhemies! On hieno asia, että meillä oppositiolla on vahvistus hallitusryhmien rivistä, edustaja Rajamäki. Hän jälleen kertoi sen heikkouden, joka tähän hallituksen ohjelmaan liittyy, (Erkki Virtanen: Kyllä sen kertoi jo viime hallitus!) ja se on tietystikin faktaa, koska hän on ammattimies tällä alalla.

Arvoisa puhemies! Nämä hallituksen puheet eivät vakuuta siitä, että haja-asutusalueilla palvelut turvataan. Miksi eivät vakuuta? Sen takia, että te romutatte poliisiasemaverkoston maaseudulla, seutukunnissa, mutta olisi ollut reilua, että te olisitte kertoneet sen ennen kunnallisvaaleja. Miksi kaikki vaikeat päätökset pitää siirtää kuntavaalien yli? Siis tämä ei vakuuta, että nämä palvelut turvataan.

Täällä yhteispalveluihin on vedottu. Edustaja Kalliorinne, kuulin juuri omasta kotikaupungistani, että valtio on tarjoamassa 200 euroa kunnalle siitä, että se järjestää valtionhallinnon yhteispalvelun — kuukaudessa. Silläkö pystytään järjestämään nämä palvelut, mitä ajetaan alas kaikilla valtionhallinnon sektoreilla?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Jos hallitus ei olisi tehnyt tuota kehyspäätöstä, jolla siis lisätään 30 miljoonaa euroa poliisille määrärahaa, ja sitten sopinut uudistusta, jolla uudelleenkohdennetaan noin 30 miljoonaa euroa hallinnosta ja rakenteista poliisitoimintaan, niin silloin olisi käynyt juuri niin, kuin sanotte, että myös haja-asutusalueilla poliisitoiminta olisi ollut uhattu. Mutta juuri sitä varten tätä uudistusta nyt ollaan tekemässä, jotta voidaan ottaa löysää pois sieltä, missä sitä on, eli hallinnosta, päällikkötasolta, hallinnon tukitehtävistä, jotta voidaan turvata myös haja-asutusalueilla poliisin näkyvyys ja alueen paikallinen tuntemus. Tämä oli kirjattu myös siihen toimeksiantoon, jonka annoin tälle työryhmälle, joka ryhtyi tätä työtään tekemään.

Jukka Kärnä /sd:

Arvoisa puhemies! Kaakkois-Suomessa on kolme raja-asemaa ja liki 10 miljoonaa rajan ylitystä, ja määrät kasvavat niin, että 2025 ne ovat vähintään tuplat verrattuna siihen, mitä ne tällä hetkellä ovat. Kaakkois-Suomi mielestäni on tälläkin hetkellä jo ihan selkeässä erityisasemassa kaikkine turisteineen, raskaine liikenteineen ja myöskin täällä esiin nousseen harmaan talouden toimijoineen. Otetaanko, arvoisa ministeri, tässä poliisiorganisaatiouudistuksessa huomioon tämä Kaakkois-Suomen mielestämme erityiserityisasema?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Kyllä kaikkien alueiden erityistilanteet otetaan huomioon, ja hallitus teki päätöksen nyt budjettiriihessä, budjettiesityksessään eduskunnalle, että rajavartijoiden määrää lisättäisiin ensi vuonna 40 henkilötyövuodella, mikä omalta osaltaan on parantamassa turvallisuuspalveluja Kaakkois-Suomessa. Poliisi ja Rajavartiolaitos tekevät läheistä yhteistyötä myös rajanylitysturvallisuuden suhteen ja alueen turvallisuuspalveluissa.

Pertti Hemmilä /kok:

Puhemies! Ministeri Räsänen, tämän keskustelun aluksi te totesitte, että tällä poliisin hallintouudistuksella saavutetaan noin 35 miljoonan euron säästöt. Poliisihallinnossa on tähän saakka toteutettu monia hallintouudistuksia, mutta tähän asti on kyllä käynyt päinvastoin, säästöt ovat muuttuneet lisäkuluiksi, mutta toivottavasti tässä nyt saavutetaan joitain säästöjä. Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, että poliisitoimessa tällä hetkellä poliisihallinnon osuus muodostaisi edes 35 miljoonan kustannuksia, mutta nähtäväksi jää.

Liikenneturvallisuus liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen varmasti tulee Suomessa kyllä heikkenemään, siitä olen ihan vakuuttunut. Kysymys kuuluu nyt teille, ministeri Räsänen: miten monta henkilöä liikkuvassa poliisissa tällä hetkellä toimii hallinnossa, ja montako miljoonaa nämä hallintohenkilöt sitten kustantavat tällä hetkellä?

Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Arvoisa herra puhemies! Meillä on tällä hetkellä 24 poliisipiiriä, paikallista poliisialuetta, ja saman verran rinnakkaista hallintoa liikkuvan poliisin osalta, osittain myös keskusrikospoliisin osalta. Meillä todellakin on rinnakkaisia poliisipäälliköitä, tukipalveluita, myös tiloja, ja se säästö, jota tällä uudistuksella tavoitellaan, on yksinkertaisesti keventää tätä hallintoa, jotta samalla alueella toimivat poliisit toimisivat mahdollisimman ohuen ja kevyen hallinnon alaisena.

Työryhmä esittää tässä, että liikkuvan poliisin yhdistämisellä, jolloin saadaan sieltä todellakin ne hallintovirat poistettua liikennevalvonnan osalta, olisi tulossa säästöä arvion mukaan 6,4 miljoonan euron edestä.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Tämä kysymys on tältä erää loppuun käsitelty.