Pentti Oinonen /ps:
Herra puhemies! Kansalaisia kiinnostaa tietää,
mistä saamme sosiaali- ja terveyspalvelumme jatkossa. Perussuomalaiset pyrkivät
yhdessä muiden puolueiden kanssa sote-uudistuksen keinoin
löytämään ratkaisuja terveyspalveluiden
turvaamiseksi. Samanaikaisesti ministeriössä kuitenkin
valmistellaan päivystysasetusta, joka pahimmillaan johtaa
päivystävien sairaaloiden ja terveyskeskusten
laajamittaiseen karsimiseen. Joissakin tapauksissa potilaskyydit
tulisivat olemaan niin pitkiä, että yhdeksän
henkeä omaava kissakin ehtisi kuolla matkalla. Näillä näkymin
päivystysasetuksesta tulee lakkautusasetus. Eduskunnan
kädet ovat sidotut, sillä asetuksen vireille saattamiseksi
tarvitaan vain ministeri Huovisen allekirjoitus.
Kysynkin ministeri Huoviselta: miksi heikennätte kansalaisten
terveyspalveluja asetuksella juuri, kun puolueiden yhteisesti sopima
sote-laki on tulossa eduskunnan käsittelyyn, ja onko (Puhemies
koputtaa) keskittämisestä tehty kustannuslaskelmia
vai menevätkö tällä hallituksella säästötoimenpiteet
ihmishenkien edelle?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On hyvä, että nostetaan
kansalaisia puhuttavia asioita täällä yhteisesti
esille. Olen todella iloinen siitä, että puolueet
ovat yhdessä vieneet eteenpäin jo edustaja Oinosenkin mainitsemaa
sote-uudistusta, jossa pyritään kokoamaan voimavaroja
vähän leveämmille harteille, jotta me
pystymme ne palvelut saavutettavasti ja hyvin laadukkaasti turvaamaan
eri puolilla Suomea. Se on meidän kaikkien, joka puolueen,
yhteinen tahtotila.
Mitä sitten tulee tähän edustaja
Oinosen mainitsemaan päivystysasetukseen, on totta, että jo viime
vuonna itse asiassa on kertaalleen tehty tämä asetus,
jossa on tavoitteena parantaa potilasturvallisuutta. Se ei ole mikään
keskittämisasetus, niin kuin edustaja täällä väitti,
vaan se on ennen kaikkea potilasturvallisuuden parantamiseen tähtäävä asetus.
Sen lisäksi hallitus on nyt osana rakennepoliittista ohjelmaa
päättänyt, että tätä asetusta
tullaan jonkin verran tiukentamaan, mutta siinäkin keskiössä STM:n
valmistelussa on potilasturvallisuudesta huolehtiminen. Tämä on nyt
syytä pitää mielessä eikä väittää tätä keskittämisasetukseksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Pentti Oinonen /ps:
Herra puhemies! Pitkät matkat ja huoli sairaalaan ehtimisestä lisäävät turvattomuuden
tunnetta ja heikentävät potilasturvallisuutta.
Perussuomalaiset ovat erityisen huolissaan synnytyssairaaloiden
lakkauttamisesta. Synnytysyksiköitä on viime vuosina
karsittu rankalla kädellä. Joskus jopa satojenkin
kilometrien pituisten kodin ja sairaaloiden välimatkojen vuoksi
myös takseissa tapahtuneet synnytykset ovat lisääntyneet,
ja harvalla taksinkuljettajalla on kuitenkaan kätilön
koulutus. Lukemattomat lapsiperheet hankkivat alle 2 100
euroa kuukaudessa, eikä näin ollen äideillä ole
varaa mennä ajoissa sairaalaa lähellä olevaan
hotelliin odottamaan synnytyshetkeä.
Kysyn synnytysyksiköiden karsimista kannattavalta sosiaali-
ja terveysministeri Rädyltä: aikooko hallitus
lakkauttaa synnytyssairaaloita vielä lisää,
ja onko ollenkaan tehty arvioita siitä, minkä verran
synnytyspalveluiden keskittäminen tulee lisäämään
matkalla (Puhemies koputtaa) tapahtuvia riskisynnytyksiä?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Jos sopii, niin vastaan tähän, koska
asetuksen valmistelu on minun vastuullani.
Totean synnytysten osalta vain sen, että meillä on
tehty erittäin mittavaa selvitystyötä koskien
nimenomaan synnytyksiä. Tässäkin muistutan,
että kyse on potilasturvallisuuden varmistamisesta. Kun
puhumme synnytystapahtumasta — en lähde tässä sitä avaamaan
tämän enempää — on
tärkeää, että tuossa tilanteessa
pystytään hyvin nopeallakin tavalla varmistamaan
sekä synnyttävän äidin että syntyvän
lapsen turvallisuus, ja usein nämä riskit realisoituvat
vain minuuttien aikana. Silloin ei riitä se, että jossakin kauempana
on joku avulias henkilö, joka tulee siihen tilanteeseen
ammattitaitonsa kanssa apuun. Kyse on potilasturvallisuudesta. Valitettavasti
tietooni on tullut myös tapauksia, joissa se, että synnytyksiä hoidetaan
varsin pieni määrä vuositasolla, johtaa
valitettavasti ammattitaidon heikentymiseen. Silloin ei pystytä välttämättä tätä potilasturvallisuutta
takaamaan.
Eli ei pidä nyt luoda (Puhemies koputtaa) ihmisille
mielikuvaa vaarallisista synnytyksistä, kun sellaista vaaraa
ei ole, vaan pikemminkin pyrimme parantamaan turvallisuutta.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä palata tähän
synnytyssairaaloiden tilanteeseen ja erityisesti Lappiin. Lapissa
kannetaan nyt syvää huolta esimerkiksi Länsi-Pohjan keskussairaalan
tulevaisuudesta, jossa tämä vaadittava tuhannen
synnytyksen raja ei aivan täyttyisi. Tämän
asetuksen myötä synnytykset yksinkertaisesti loppuisivat
Länsi-Pohjan keskussairaalassa. Länsi-Pohjan keskussairaalan
henkilökunta on erittäin ammattitaitoista ja motivoitunutta.
Toimintaa on vahvasti kehitetty, ja synnyttäminen siellä on
erittäin turvallista niin äidin kuin syntyvien
vauvojenkin kannalta. Jos synnytykset siellä lopetetaan,
tulee se tuomaan mukanaan monenlaisia negatiivisia vaikutuksia,
ja sitä me emme varmasti kukaan halua. Pyrkimyksenhän
tulisi olla, että toimivia, turvallisia ja ihmisten hyviksi
kokemia rakenteita ja toimintoja ei missään tapauksessa
rikottaisi tai lopetettaisi. Niitä pitäisi päinvastoin
tukea.
Kysyisinkin arvoisalta ministeriltä: onko edes harkittu
huomioitavaksi eri alueiden erityispiirteitä eri puolilla
Suomea, vai aiotaanko tässä tosiaan mennä puhtaasti
numeropohjalla ja näin keskittää palvelut
aina vain suuremmiksi kasvaviin yksiköihin?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Totta kai harkitaan erityispiirteitä,
se on ihan selvää. Suomi on maantieteellisesti
hyvin iso maa, meillä on hyvin erilaisia alueita. Ei ole
tietenkään tarkoitus se, että pelkästään
näitä numeroita tuijottamalla ratkaisuja tehdään.
Lisäksi haluan korostaa sitä, niin kuin jo alussa
totesin, että tämä asetus sinänsä ei
tule mistään mitään lakkauttamaan,
vaan tämä päätöksenteko
edelleenkin on siellä järjestämisvastuullisella
taholla, tässä tapauksessa vielä, ennen kuin
pääsemme uusiin sote-alueisiin, järjestämisvastuullisella
kunnalla tai kuntayhtymällä. Kyse on nyt tässä asetuksessa
siitä, että nostamme sitä vaatimustasoa,
jotta voimme taata potilasturvallisuuden eri alueilla tasavertaisesti
kaikille kansalaisille.
Vielä, puhemies, puutun näihin matkasynnytyksiin,
joista täällä edellisen kysymyksen osalta mainittiin,
sen verran, että myös tätä kysymystä olemme
erittäin laajasti selvittäneet, ja on käynyt
ilmi, että matkasynnytysten lisääntyminen
on tapahtunut erityisesti eteläisen Suomen alueella. (Puhemies
koputtaa) Eli tässäkin pitää katsoa näitä lukemia
eikä rakentaa tietoa semmoisen luulon pohjalle.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Matkasynnytysten lisääntymisen
lisäksi on tärkeää, että kiinnitämme
huomiota ylipäätään siihen,
että palveluita saisi läheltä. Tähän
myös sote-ratkaisussa pyrittiin, ja keskusta erityisesti halusi
turvata sen, että lähipalvelut olisivat saatavilla.
Kysynkin: mikä on tilanne lähipalveluitten saamisessa
tulevaisuudessa, ja kuinka demokratia toteutuu sosiaali- ja terveydenhuollon
uudistuksessa? Lisäksi vielä tämä päivystysasetus
koskettaa Jämsän sairaalaa sen leikkauksien osalta. Mikä on
tilanne Jämsän sairaalan kohtalon osalta?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken jo totesin, päätökset
yksittäisten sairaaloiden kohdalla tehdään
siellä alueella, koska siellä on tälläkin
hetkellä se päätöksentekovalta.
Mitä sitten tulee lähipalveluiden turvaamiseen,
edustaja Kalmari tässä viittasi, että keskustalle
erityisesti lähipalvelukysymys oli tärkeä, mutta
voin vakuuttaa, että parlamentaarisessa ryhmässä olemme
tältäkin osin tehneet ihan yhteisen ratkaisun,
ja pyydän huomioimaan sen näissä käytettävissä puheenvuoroissa.
Tämä ei ole kenenkään malli,
vaan tämä on ihan yhteinen malli.
Sen osalta voin sanoa, että tässä on
todellakin tarkoituksena se, että me saamme palveluja ehkä tämän
ratkaisun myötä myös sinne, mistä ne
tällä hetkellä puuttuvat. Tämä tapahtuu
nimenomaan ammattitaitoisen henkilöstön avulla,
kun meille tulee mahdollisuus katsoa isomman alueen sisällä sitä toimivuutta
ehkä hieman paremmin kuin tänä päivänä pienten
yksiköiden osalta. Demokratia-asia on (Puhemies koputtaa)
hyvin tärkeä, mutta parlamentaarinen ryhmä on
siinäkin aivan asian päällä kyllä pohtimassa
tätä tilannetta jatkon osalta.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! On väärin, ettei eduskunta
eikä edes hallitus vaan yksi ministeri voi käytännössä päättää kansalaisten
elintärkeistä palveluista eli sairaaloiden ja terveyskeskusten
lakkauttamisesta vain päivystysasetusta muuttamalla. Tämähän
on tosiasia käytännössä. Kansalaiset
ympäri maan ovat muutenkin syvästi huolissaan
leikkausten kohteena olevista hoitopalveluista. Kysyn pääministeriltä:
olettehan samaa mieltä, että tärkeiden
terveyspalvelujen turvaamisesta ja saatavuudesta tulee keskustella
ja päättää eduskunnassa?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kuten ministeri Huovinen tuossa totesi,
nyt on erittäin tärkeätä, kun
katsomme sote-ratkaisua kokonaisuutena, että me pysymme
siinä samoilla linjoilla. Meillä on selkeästi viisi
sote-aluetta, ja tällä hetkellä käymme
läpi niiden yksityiskohtia parlamentaarisessa ryhmässä.
Yhtä tärkeätä on se, että me
emme lietso tässä salissa pelkoa siitä,
että terveyspalvelut eivät tulevaisuudessa hoidu.
Ne tulevat hoitumaan sekä sote-ratkaisun että sen
pohjalta tehtyjen lakien kautta.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään on julkistettu
hoiva-alayrittäjien tekemä tutkimus, jossa on
kartoitettu kansalaisten toiveita sote-uudistukseen liittyen. Siellä on
noussut hyvin selkeästi esille, että kansalaiset
toivovat mahdollisuutta valita, mistä palveluita kulloinkin
hakee. Nyt tässä lausuntokierroksella olevassa
järjestämislaissa ollaan kuitenkin muodostamassa Suomeen
tällaisia lähes maakunnan tasoisia julkisia monopoleja
tuotantoon, ja tämä ei ainakaan edistä kansalaisten
valinnanmahdollisuutta sote-palveluissa. Kysyisikin peruspalveluministeriltä:
miten tämä kansalaisten tahto tullaan sisällyttämään
tämän sote-järjestämislain jatkovalmistelussa
lakiin?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On hyvin tärkeää kuunnella kansalaisia
enenevässä määrin siinä,
miten palveluja tuotetaan. Itse asiassa tähän
sote-järjestämislakiin on kirjattu paljon vahvempia
velvoitteita järjestämisvastuiselle taholle kuulla
kansalaisia omalla alueellaan myöskin palvelujen tuottamisesta.
Mutta kun edustaja Palola tässä viittaa tähän tutkimukseen,
niin kannattaa nyt pitää mielessä edelleenkin
se asia, jonka jo äsken tuossa totesin, että tämä sote-järjestämislakiesitys
on ihan puolueiden yhteinen ratkaisuehdotus tähän
asiaan. (Vasemmalta: Kokoomuksen!) Jos sitten on jotain muita toiveita,
niin tietenkin niitä voidaan myös käsitellä,
mutta toivoisin, että kaikki me voisimme yhteisesti nyt
olla tämän ehdotetun mallin takana, varsinkin
kun se on jo lausuntokierroksella kunnissa.
Vielä totean, puhemies, että ei tämä sote-ratkaisu
tule aiheuttamaan yksityisille palvelutuottajille suuria myllerryksiä.
Kyllä ne ovat edelleen tärkeässä roolissa,
mutta on myös tärkeää pitää huolta
siitä, että julkisen sektorin rooli on tässä palvelutuotannon
ytimessä keskeisessä osassa, (Puhemies koputtaa)
koska muuten tämä lähtee ihan kilpailutuskierteeksi,
ja sitä itse ainakaan en toivo.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Entisenä hallituksen uskollisena
sotilaana ja nykyisin opposition rakkikoirana (Naurua) olen hämmästyneenä kuunnellut
näitä kysymyksiä, joita sekä työryhmässä mukana
olleet vanhat oppositiopuolueet että myöskin yksi
hallituspuolue esittävät sellaisesta ratkaisusta,
jonka me olemme yksimielisesti tehneet.
Mutta varmuuden vuoksi kysyn nyt ministeri Huoviselta — ajattelin
kysyä pääministeriltä, onko
kokoomus tämän takana, mutta en kysy — mutta
kysyn ministeri Huoviselta: Täsmentäisittekö,
mikä ero terveyskeskustason päivystyksellä ja
tällä 24/7-päivystyksellä nyt
on? Ja onhan niin, että kun sote-alueet vallan saavat,
kun pääsemme kaikki siitä keskustelemaan
ja sitten säädämme lain, niin sen jälkeen
se päätäntävalta on nimenomaan
siellä eikä sitä vaaranneta päivystysasetuksella
tai muullakaan sellaisella säädöksellä,
(Martti Korhonen: Ministerin ohjeistuksella!) joka menisi ohi sen,
mitä tässä salissa säädetään?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ensin vahvistan tämän viimeksi
mainitun asian, eli kyllä me olemme tuossa ohjausryhmässä halunneet,
että näistä uusista sote-alueista tulee
vahvoja toimijoita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä,
ja vielä tämä kansallinen ohjaus siihen
tietenkin tulee yhtenä osana mukaan. Eli kyllä päivystysasia
on sellainen, jonka sote-alue tulee ottamaan sitten omaan tarkasteluunsa
ja tekemään varmasti omalla alueellaan myös
työnjakoa sairaaloiden kesken, mikä mielestäni
on aivan järkevä juttu.
Mitä sitten tulee terveyskeskuspäivystykseen, niin
tarkoitus ei ole tietenkään lopettaa niitä, vaan
kysymys on siitä, että kun 24/7-päivystyksestä on
kyse, niin hyvin usein yöaikaan tapahtuu ihmisille sellaisia
asioita, että se terveyskeskus ei voi auttaa, vaan on lähdettävä pitemmälle, yleensä
sairaalatasoiseen
paikkaan, hakemaan apua. Tämä on se muutos, joka
tässä tehdään, ja se on, kuten
olen jo moneen kertaan sanonut, potilasturvallisuuden takia tehtävä muutos.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Lähipalvelut voidaan toteuttaa monella
tavalla. Esimerkiksi liikkuvat palvelut, terveyskeskusbussit ynnä muut
tällaiset ja telelääketiede mahdollistavat
todelliset sosiaali- ja terveydenhuollon lähipalvelut jopa
kylille ja asiakkaan omaan kotiin vietäväksi.
Suurin osa esimerkiksi tavallisesta terveyskeskusvastaanoton toiminnasta
voidaan siirtää pyörille. Miten näitä uudenlaisia
palvelukonsepteja on tarkoitus sote-uudistuksen yhteydessä kehittää?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Nyt nämä uudet sote-alueet, jotka
ovat siis kuntayhtymiä, joissa meidän kuntamme
ovat päätöksentekijöinä,
tulevat varmasti katsomaan tarkasti sen kohdan tuossa sote-esityksessä,
jossa meillä on tästä lähipalvelukohdasta
kirjattuna, joka nyt on siis kunnissa parhaillaan lausuttavana.
Siellä nimenomaan kannustetaan myöskin näihin
liikkuviin malleihin, joita Suomessa on kehitetty jo monissa paikoin.
Ne ovat saaneet oikein hyviä tuloksia aikaiseksi juuri
siinä, että ihmiset pystyvät hakeutumaan
varsin helposti, helpommin itse asiassa, näiden liikkuvien
palveluiden äärelle, kun terveysbussi voi ajaa
vaikka omalle kotipihalle.
Sen takia nyt on tärkeätä, että myös
kansallisesti ohjataan tätä kehitystä.
Nyt meillä on 200 järjestämisvastuullista
tahoa: ei sitä oikein kukaan pysty ohjaamaan, tällaista
järjestelmää. Mutta nyt kun me saamme
nämä viisi sote-aluetta, kansallisen ohjauksen
ja tämän tuottamisvastuun siihen, niin uskon,
että pääsemme nopeammin eteenpäin
myös näissä uusissa konsepteissa.