9) Hallituksen esitys tiedon saannista, yleisön osallistumisoikeudesta
sekä muutoksenhaku- ja vireillepano-oikeudesta ympäristöasioissa
tehdyn yleissopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta sekä laeiksi
eräiden ympäristön käyttöön vaikuttavien
hankkeiden käsittelystä lunastusmenettelyssä ja
ydinenergialain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on kansainvälinen
ympäristösopimus, jota kutsutaan Århusin sopimukseksi
pohjautuen siihen, että se hyväksyttiin kesäkuussa
1998 Tanskassa Århusissa. Tämä on hallituksen
esitys 165/2003 vp. Sisällöltään
tämä sopimus koskee tiedonsaannista, yleisön
osallistumisoikeudesta sekä muutoksenhaku- ja vireillepano-oikeudesta
ympäristöasioissa tehdyn yleissopimuksen hyväksymistä ja
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaan saattamista. Eli kysymyksessä on
nimenomaan ympäristökattosopimus, joka luo ne
puitteet, joilla ihmiset voivat vaikuttaa omaan ympäristöönsä.
Tässä asiassa emme Suomessa ole kovin kiirettä pitäneet
näin muodollisella puolella, koska tämä yleissopimus
on tullut kansainvälisesti voimaan jo lokakuussa 2001 ja
nyt olemme siis kesäkuussa 2004. Tausta, miten tämä sopimus
on syntynyt, on Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomissiossa,
joka isännöi Århusissa tuolloin kesäkuussa
1998 tätä kokousta.
Ympäristövaliokunta on tästä asiasta
laatinut yksimielisen mietinnön, tukeutunut neljän
muun valiokunnan lausuntoihin, perustuslakivaliokunnan, talousvaliokunnan,
lakivaliokunnan ja maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnot
ovat olleet käytössä. Valiokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyy Århusissa Tanskassa
kesäkuussa 1998 tiedonsaannista, yleisön osallistumisoikeudesta sekä muutoksenhaku-
ja vireillepano-oikeudesta ympäristöasioissa tehdyn
yleissopimuksen, sen voimaansaattamislakiehdotuksen ja siihen liittyvät
muut kaksi lakiehdotusta.
Yleissopimuksessa on kolme lohkoa. Ensimmäinen lohko
koskee ympäristötiedon julkisuutta, toinen osallistumisoikeutta
ja kolmas vireillepano- ja muutoksenhakuoikeutta. Suomen lainsäädäntö on Århusin
sopimuksen kattamien asioiden suhteen edistyksellinen ja täyttää jo
pääosin sopimuksen määräykset.
Lainsäädäntöön on tarpeen
tehdä vain eräitä täsmentäviä tarkistuksia,
jotka koskevat sopimuksen kolmatta lohkoa eli vireillepano- ja muutoksenhakuoikeutta.
Ympäristöjärjestöjen muutoksenhakuoikeus on
Suomessa jo toteutettu varsin kattavasti. Tällaisia säännöksiä on
ympäristönsuojelulaissa, vesilaissa, maankäyttö-
ja rakennuslaissa, luonnonsuojelulaissa ja jätelaissa.
Osallistumisoikeuden laajentaminen näissä laeissa
on perustunut uuden perustuslain 20 §:n 2 momenttiin
ja sen antamaan perustuslailliseen toimeksiantoon, jonka mukaan
julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle
mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon.
Sopimuksen ratifioituaan Suomi voi täysivaltaisesti
osallistua sopimusosapuolten kokouksiin ja käyttää vaikutusvaltaansa
sopimuksen soveltamisessa. On tärkeää,
että Suomi valvoo, että myös muut osapuolet
noudattavat sopimusta. Siksi sopimuksen hyväksyminen on
Suomen kannalta hyödyllistä. Sopimuksen on nyt
hyväksynyt 13 EU:n jäsenmaata, viimeksi Tshekin
tasavalta, ja lukuisten muiden hyväksymiset ovat odotettavissa
syksyllä. Miltei kaikki jäsenmaat ja Euroopan
yhteisö ovat jo allekirjoittaneet sopimuksen ja näin
sitoutuneet sen voimaan saattamiseen. Mikään ei
viittaa siihen, että puuttuvat jäsenmaat jättäisivät
sopimuksen hyväksymättä.
Mutta mikä muuttuu? Sopimuksen hyväksymisen
yhteydessä ympäristöjärjestöjen
muutoksenhakuoikeus laajennetaan kattamaan myös niin kutsutut
pitkittäishankkeet eli eräät sähköjohdot, öljy-
ja kaasuputket ja kaukoliikenteen rautatiet. Lisäksi muutoksenhaun
piiriin tulisi entisen yhteyteen rakennettava uusi ydinvoimala. Tämä vähäinen
laajentaminen on linjassa Suomen voimassa olevan lainsäädännön
kanssa eikä muuta kuitenkaan valitusoikeuden aineellisia
perusteita.
Kansallisessa lainsäädännössä voidaan
asettaa ympäristöjärjestöjen
muutoksenhakuoikeudelle rajoituksia, kunhan ne eivät ole
yleissopimuksen kanssa ristiriidassa. Suomella ei ole velvollisuutta
lainsäädännössään
sallia ulkomaisen ympäristöjärjestön
muutoksenhakuoikeutta pelkästään sillä perusteella,
että järjestön maantieteellinen toiminta-alue
sinänsä kattaa myös Suomen. Laissa voidaan
edellyttää, että järjestö osoittaa
konkreettisen oikeudellisen liittymän sekä Suomen
alueeseen että valituksen alaiseen toimintaan. Tällainen
liittymä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että järjestöllä on
Suomeen kohdistuvaa todellista toimintaa ja että järjestön
toiminnan tarkoitus kattaa ne intressit, joista valituksen kohteena
olevassa hankkeessa on kyse.
Yleissopimuksen ratifiointi ei tule johtamaan merkittävään
valitusten määrän kasvuun. Nykyisiäkään
jo laajennettuja valitusoikeuksia eivät järjestöt
ole käyttäneet juuri lainkaan. Oikeussuojajärjestelmän
toimivuus ja valitusten viivytyksetön käsittely
on kuitenkin tärkeää, ja siksi on hyvä,
että asiaan kiinnitetään huomiota. Valitusten
käsittelyn nopeuttamismahdollisuuksia on selvitetty ja
selvitetään esimerkiksi oikeusministeriön
asettamassa työryhmässä. Asianmukaisten
resurssien turvaaminen on tärkeätä, sillä valitusmahdollisuuksien
rajaaminen on kyseenalaista perustuslainkin näkökulmasta.
Siis kysymykseen, mikä muuttuu, voidaan sanoa, että muuttuu erittäin
vähän.
Yksityiskohtiin, arvoisa puhemies: Toinen lakiehdotus eli laki
eräiden ympäristön käyttöön vaikuttavien
hankkeiden käsittelystä ja lunastusmenettelystä on
jo hallituksen esityksenkin mukaan väliaikainen ratkaisu,
jolla täytetään yleissopimuksen asettamat
vaatimukset, kunnes laissa tarkoitettuja hankkeita koskeva erityinen
lupa- ja suunnittelulainsäädäntö säädettäisiin.
Väliaikainen ratkaisu on ongelmallinen kuitenkin siksi,
että lunastuslaissa ei ole luonnonsuojelulakiin kohdistuvaa
viittaussäännöstä lukuun ottamatta
ympäristöllistä harkintaa mahdollistavia säännöksiä,
joihin muutoksenhaku voisi perustua. Siksi onkin tarpeen ryhtyä toimenpiteisiin sellaisen
lainsäädännön aikaansaamiseksi,
johon myös tarvittavat aineelliset valitusperusteet voidaan
sisällyttää. Tähän
valiokunta viittaa lausumaehdotus numero 2:ssa.
Ydinenergialakia on tarpeen muuttaa kattamaan myös
tilanne, jossa ydinlaitos sijoitettaisiin olemassa olevien ydinvoimaloiden
yhteyteen. Koska molempien nykyisten ydinvoimaloiden laitosalueella
on lisärakentamisen mahdollistava asemakaava eikä järjestöjen
muutoksenhakumahdollisuus näin voisi toteutua maankäyttö-
ja rakennuslain kautta, on ehdotettu muutos tarkoituksenmukainen.
Lisäksi esitys sisältää ehdotuksen
kahden tulkintaselityksen antamiseksi, jotka ovat ilmeisen tarpeelliset,
vaikkakin poikkeukselliset sinänsä. Ensimmäinen
tulkintaselitys koskee sitä, että yleissopimuksen
edellyttämän muutoksenhakuoikeuden selitetään
Suomen oikeuden mukaan toteutuvan siten, että muutoksenhakuoikeus
on kerran, vaikka hankkeelle tarvittaisiin useampi kuin yksi lupa.
Toinen tulkintaselitys koskee ydinenergialain mukaista päätösmenettelyä.
Suomen lainsäädäntö sisältää ydinvoimalaitosten
osalta valtioneuvoston periaatepäätösmenettelyn,
jossa valtioneuvoston myönteinen lupamenettelyä edeltävä periaatepäätös
annetaan eduskunnan vahvistettavaksi ja varsinaisesta lupamenettelystä säädetään
erikseen. Tulkintaselityksen mukaan muutoksenhakuoikeus ei näin
ollen koske ydinenergialain mukaista periaatepäätösmenettelyä eikä siten
myöskään tee mahdolliseksi muutoksenhakua
eduskunnan kyseisessä menettelyssä tekemään
päätökseen.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Avoimuuden ja päätöksenteon
julkisuuden edistäminen ovat olleet keskeisiä tavoitteita
myös Suomen EU-politiikassa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Århusin
sopimuksen ratifioiminen on siten hyvässä linjassa
Suomen kansallisen ja kansainvälisen ympäristöpolitiikan
kanssa. Se myös antaa hyvät mahdollisuudet vaikuttaa
tehokkaasti ongelmallisen sopimuksen täytäntöönpanoa
koskevan direktiivin muuttamiseksi taikka sen toteuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että ympäristövaliokunta
on tehnyt mielestäni erittäin hyvää yhteistyötä,
ja yksimielinen mietintö on tästä paras
osoitus.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Århusin sopimuksen ratifiointia on
käsitelty eduskunnassa koko kevään ajan.
Näyttää olevan niin, että tämä sopimus
on aina esillä kalkkiviivoilla. Hallituksessa se oli käsittelyssä juuri
ennen joululomaa ja täällä eduskunnassa
nyt aivan kesäloman kynnyksellä.
Eduskunnan valiokunnissa on — ehkä kiitos hyvän
lähetekeskustelun, joka täällä käytiin
silloin, kun asia oli ensimmäisen kerran esillä — käyty Århusin
sopimuksen ratifioinnista perusteellista keskustelua. Valiokuntien
lausunnoissa näkyy myös huoli tämän
päätöksen mahdollisista haittavaikutuksista
niin sanottujen pitkittäishankkeiden toteutumiseen järkevässä ajassa.
Eduskunta on siis valiokuntakäsittelyssään tuonut
huomattavasti hallitusta monipuolisemmin esiin sopimuksen ratifiointiin
liittyvät riskit. On välttämätöntä ja
oikein, että lopulliseen mietintöön on
otettu talousvaliokunnan lausunnosta se kohta, jonka mukaan Suomi
voi harkita irtisanoutumista sopimuksesta jälkikäteen,
jos muutoksenhakuoikeutta käytetään väärin
niin, että hankkeiden toteutuminen pitkittyy, investointeja vaikeutetaan
ja aiheutetaan taloudellista vahinkoa elinkeinoelämän
kilpailukykyä heikentäen. Tämä on
olennainen kohta koko lausunnossa, ja se tulee ottaa vakavasti.
Vaikka ympäristövaliokunta sanookin asiantuntijakuulemisiinsa
perustuen, että on epätodennäköistä,
että merkittäviä väärinkäytöksiä tapahtuu,
niin valitettavasti elävän elämän
tilanteet kertovat toista.
Perustuslakivaliokunnassa tutkittiin tämän asian
käsittelyn yhteydessä esimerkiksi Vuosaaren satamaan
liittyviä valitusprosesseja, jotka osoittivat selvästi
mahdollisuuden jo nykyisellä lainsäädännöllä pitkittää kohtuuttomasti
koko yhteiskunnan kannalta merkittävää infrastruktuurihanketta.
Samanlainen valitusrumba on odotettavissa viidennen ydinvoimalan
suhteen. Nämä esimerkkitapaukset murentavat käsitystä suomalaisen
demokratian toimivuudesta. Ei voi olla niin, että kun tässä salissa
on ääntenenemmistöllä päätetty
rakentaa, on se sitten ydinvoimala, satama tai muu merkittävä energiahuollon kannalta
merkittävä hanke, niin toistuvilla valituksilla
voidaan vuosikausia hanketta pitkittää. Erityisen
tuomittavaa tämä on silloin, kun valitusten jättäjien
taustalla on ideologinen motiivi vastustaa kyseessä olevaa
hanketta. Kokonaan eri asia on se, että ottamalla nykyisen
maankäyttö- ja rakennuslain hengen mukaisesti
jo etukäteen huomioon niiden ihmisten näkökohtia,
joita asia suoranaisesti koskee, voidaan usein yhteistyöllä edesauttaa
toimivampaa ratkaisua. Tämä ei kuitenkaan päde
silloin, kun muutoksenhaun taustalla on ideologinen motiivi viivästyttää hanketta.
Perustuslakivaliokunta katsoi omassa lausunnossaan, että valtioneuvoston
tulee seurata muutoksenhakuoikeuden laajentamista koskevan sääntelyn
vaikutuksia ympäristöasioiden käsittelyaikojen
kokonaispituuteen ja ryhtyä tarvittaviin toimiin käsittelyaikojen
lyhentämiseksi. Tämä olisi siten mahdollista
toteuttaa esimerkiksi niin, että saman asian yhteydessä ei
olisi mahdollista, kuten nykyisin, valittaa kaikista tai ainakin
lähes kaikista vaiheista, vaan valitusoikeus rajaantuisi
muutamaan avainkohtaan. Näin turvattaisiin sekä muutoksenhakumahdollisuuden asianmukainen
käyttö että hankkeiden nopeampi eteneminen.
Ympäristövaliokunta on kiinnittänyt
huomiota viranomaisresurssien riittävyyteen tai riittämättömyyteen.
Viisaampaa olisi kuitenkin ensin miettiä muutoksenhakukäytäntöjen
muuttamista kuin lähteä suoraan palkkaamaan lisää väkeä valituksia
käsittelemään.
Talousvaliokunnan muuten niin erinomaiseen lausuntoon liittyy
yksi lapsus: talousvaliokunnan mielestä sopimus on ratifioitavissa,
kun selvä enemmistö Euroopan unionin maista on
sopimuksen ratifioinut. Ympäristövaliokunnan mielestä nykyiset
13 maata ovat jo riittävä enemmistö Euroopan
unionin maista. Vertailukohta ei kuitenkaan ole Suomen kannalta
relevantti, sillä valtaosa ratifioinnin toteuttaneista
maista on uusia jäsenmaita, joiden ympäristönsuojelun
edistämiseksi koko sopimus aikoinaan tehtiin, ja niiden
osalta sopimukseen liittyminen on ollut osa Euroopan unionin liittymisprosessia
eikä siten perustu pelkästään
vapaaseen harkintaan Århusin sopimuksen järkevyydestä.
Meidän kannaltamme on olennaisempaa se, että Länsi-Euroopan
maista sopimusta eivät ole ratifioineet meidän
tärkeimmät kilpailijamme Ruotsi ja Saksa. Olisikin
ollut paljon viisaampaa kytkeä Suomen ratifiointi siihen,
että enemmistö niistä maista, jotka olivat
Euroopan unionin jäseniä jo ennen 1.5.2004, olisivat
ratifioineet sopimuksen. Silloin olisimme olleet niiden maiden joukossa,
joihin meitä voi tuotantorakenteemme, kilpailukykymme ja
yhteiskuntarakenteemme perusteella verrata.
Arvoisa puhemies! Asiasta on valmisteilla myös EU:n
direktiivi, johon Suomen tulee suhtautua hyvin varauksellisesti.
Tulee jo valmisteluvaiheessa varmistaa se, että muutoksenhakuoikeutta
ei laajenneta siten, että vaarannetaan maamme taloudellisen
kilpailukyvyn kannalta tärkeiden teollisuusinvestointien
ja infrastruktuurihankkeiden toteutuminen. On tärkeää,
että direktiivissä muutoksenhakuoikeus ulkomaalaisille
tahoille annetaan vain, jos on selkeästi osoitettavissa,
että tekeillä olevilla hankkeilla on niiden elinympäristön
tilaan konkreettista vaikutusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun hiukan suunnittelin sitä, mitä täällä tulen lausumaan,
ajattelin aloittaa sillä tavalla, että onpas tämä mukavahenkinen
asiakirjakasa, joka on nyt tarjottu luettavaksi, kun vertaa sitä siihen keskusteluun,
mikä täällä isossa salissa lähetekeskustelun
aikana saatiin kokea, mutta kun kuuntelin ed. Satosen puheenvuoron,
niin tämä minun aloitukseni meni täysin
pieleen: ei mitään ole muuttunut, sama virsi on
päällä pikkuisen tehostettuna vaan, kun
on aikaa kulunut.
Totuus on kuitenkin se, minkä tämä prosessi on
osoittanut. Tämä prosessi on osoittanut sen, kuinka
valtavan edistyksellinen Suomen lainsäädäntö on.
Tämähän käytännössä merkitsee
sitä, että muuttamistarvetta Suomen lainsäädännössä tämän
sopimuksen hyväksymisen jälkeen on hyvin hyvin
vähän. Oli aika mielenkiintoista todeta valiokunnassa,
kun lausuntoa tämän hallituksen esityksen johdosta
väsättiin kasaan, että eräät edustajat
olivat suorastaan tuskastuneita, kun ei tästä sitten
tavallaan kumouksellista vastareaktiota saa juuri millään
aikaiseksi. Mutta kun korkea-arvoiset asiantuntijat todistivat kerta
toisensa jälkeen, että nämä asiat
ovat jo täällä Suomen lainsäädännössä,
niin sitten se oli pakko hyväksyä.
Mitä sitten on vastustettu? On vastustettu avoimuutta,
on vastustettu reiluja pelisääntöjä, on
vastustettu niitä normaaleja menettelytapoja, jotka kuuluvat
yksityisoikeudelliseen käyttäytymiseen jnp. yhteiskunnassa.
Mutta kun vaan, niin kun ed. Satonen käytti ilmaisua, valituksella
on ideologinen perusta, silloin kaikki muuttuu. Mielenkiintoista
on, että ed. Satonen ei huomannut ollenkaan sitä,
että hänen puheenvuoronsa se vasta ideologinen
olikin. Se oli siis niin ideologinen, ettei sen ideologisempi mikään
puheenvuoro tässä maailmankaikkeudessa voi olla.
Edelleen hän totesi, että väärinkäytetään,
siis käytetään väärin.
Mihin nähden? Sitten vielä käytettiin
esimerkkinä Vuosaaren satamaa, joka varmuudella on kaikkein
tarpeettomin suurhanke, mihin Suomessa on ikinä ryhdytty.
Mitään tällaista satamatarvetta ei Suomessa
ole olemassakaan. Meillä on aivan riittävästi
satamakapasiteettia hoitamaan kaikki mahdolliset asiat. Kysymys
on vain helsinkiläisestä kyläpolitiikasta
eikä mitään muuta.
Elikkä tämä ed. Satosen puheenvuoro
oli tosissaan jännittävä näytelmä.
Minä siis tein nyt puheenvuoron uudestaan sen takia, että ed.
Satonen palautti kaikki pohjalukemiin ja lähtöruutuun.
Ed. Satonen myöskin kiisti tarpeellisuuden saada lisää resursseja.
Kun itse pidän tarpeellisena juuri sitä, että nämä oikeusprosessit
etenevät nopeasti, tehokkaasti ja samalla oikeutta noudattaen,
niin sekään ei ed. Satoselle kelvannut. Hänelle
ei kelpaa yhtään mitään. Koko
ympäristö ja luonto ja kaikki pitää tuhota
ja sillä sipuli.
Ei oikeastaan kannata enempää jatkaa.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En halua provosoitua tästä ed.
Pulliaisen puheenvuorosta. Haluaisin vaan korostaa sitä,
ja aivan hyvin itse tässä puheenvuorossani toin
sen esille, että eduskunta on asian perusteellisesti käsitellyt
ja tämä asia on mennyt huomattavasti eteenpäin
siitä, mistä se lähti.
Mutta kun ed. Pulliainen totesi tästä ideologisesta
valittamisesta, voi olla niin, että minunkin puheenvuoroni
oli ideologinen, enkä sitä suinkaan kiistä,
mutta sinä päivänä, ed. Pulliainen, kun
yksikään ympäristöjärjestö ei
missään vaiheessa valita esimerkiksi ydinvoimahankkeesta vaan
tyytyy automaattisesti siihen päätökseen, joka
tässä salissa on annettu, vedän puheenvuoroni
takaisin. Mutta sitä päivää saa
odottaa, ed. Pulliainen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käytän tämän
puheenvuoron valiokunnan puheenjohtajana ja vastaan ed. Satoselle,
kun äsken en saanut puheenvuoroa.
Ed. Satonen viittasi siihen, että ympäristövaliokunta
on käyttänyt talousvaliokunnan mietinnön
kohtaa, jossa todetaan, että yleissopimus voidaan irtisanoa,
jotenkin erityisellä tavalla ja kommentoinut sitä.
Haluaisin todeta, että talousvaliokunta todella oman lausuntonsa
aivan lopussa toi tämän asian esille ja valiokunta
tietysti kommentoi sitä. Se on luonnollista, me arvostamme
lausunnonantajavaliokuntia, ja kommenttimme on todella se, mikä tämä loppu
on, jossa toteamme ja jonka tekin totesitte, että on epätodennäköistä,
että tapahtuisi sellaisia merkittäviä väärinkäytöksiä,
joiden johdosta yleissopimuksen irtisanomista olisi harkittava.
Meillä on kaksi lausumaehdotusta, joihin jo viittasin
aikaisemmassa puheenvuorossani. Ensimmäinen niistä kohdistuu
todella resursseihin, (Puhemies koputtaa) ja perustuslaki suojaa
ihmisten mahdollisuutta vaikuttaa ympäristöönsä, ja
me kunnioitamme perustuslakia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti ed. Satoselle: Dialogi kanssanne
on mahdoton, koska meillä ei ole samaa käsitteistöä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Perusteellisen käsittelyn jälkeen
eduskunta on nyt hyväksymässä Århusin
sopimuksen. Alkuvaiheessa sopimukseen liitettiin paljon erilaisia epäilyksiä ja
pelkoja, jotka ovat osoittautuneet vääriksi. Suurin
osa Århusin sopimuksen sisällöstä on
jo nykyisessä lainsäädännössämme. Muutokset,
joihin sitoudumme, eivät sittenkään ole
kovin suuria.
Ympäristövaliokunta yhtyi mietinnössään
valtioneuvoston alustavaan myönteiseen kantaan ja katsoi,
että on johdonmukaista ja kannatettavaa, että Århusin
yleissopimusta sovelletaan myös yhteisön omiin
toimielimiin ja muihin elimiin. Mielestäni tämä ajatus
on oikea, itse asiasisältöön keskittyvä käsittelytapa.
Valiokunta myös kannattaa ympäristöä koskevan
tiedon osalta valtioneuvoston kantaa laajan soveltamisalan tukemisesta.
Tiedonsaannin ja yleisesti avoimuuden turvaaminen on myös
yhteisötason toiminnassa keskeistä, ja avoimuuden ja
päätöksenteon julkisuuden edistäminen
on ollut yksi Suomen keskeisistä tavoitteista EU-jäsenyytemme
alusta alkaen. Perustellut poikkeukset tiedonsaantiin on edelleen
säilytettävä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että muutoksenhakuoikeus
annettaisiin ainoastaan tietyt kriteerit täyttäville,
niin sanotuille oikeutetuille yksiköille. Näitä olisivat
yhteenliittymät ja järjestöt, joiden
pääasiallisena tavoitteena on ympäristönsuojelu.
Järjestöjen pitää olla laillisesti
Suomessa toimivia, asiallisia tahoja.
Kuultujen asiantuntijalausuntojen perusteella on oletettavaa,
että mitään valitussumaa ei ole luvassa,
muutokset nykyiseen lainsäädäntöön
eivät ole niin radikaaleja ja merkittäviä.
Koska täydellisen varmasti tulevaisuutta ei kuitenkaan
voi ennustaa, on tilannetta tietenkin seurattava. Siksi valiokunta
edellyttää, että hallitus seuraa ympäristöasioiden
käsittelyaikojen kokonaispituutta ja lisää tarvittaessa
hallinnon resursseja valitusten käsittelyaikojen lyhentämiseksi
ja oikeussuojajärjestelmän toimivuuden turvaamiseksi.
Tämä valiokunnan lausuma on mielestäni
luettava Århusin sopimusta laajemminkin. Erilaisten ympäristöön
vaikuttavien hankkeiden valitusprosessit ovat pitkiä, ja
niistä on usein paljon harmia. Valitusoikeus on kuitenkin
oltava. Se on oikeusvaltion lähtökohta. Kaikkien
kannalta hyväksi on, että valitusten käsittelyajat
ovat kohtuullisia.
Arvoisa puhemies! Kun ympäristövaliokunta punnersi
viime viikolla mietintöään Århusin
sopimuksesta, oli vielä loppusuoran keskustelussa se, pitäisikö Suomen
liittymisen ehtona olla se, että sopimuksen hyväksyy
enemmistö EU:n jäsenmaista. Viime perjantaina
tuli kuitenkin tieto, että myös Tshekki on osaltaan
hyväksynyt sopimuksen ja on näin kolmastoista
sopimuksen hyväksynyt jäsenmaa, eli enemmistö EU-maista
on jo kasassa, ja lisää maita on edelleen tulossa
mukaan. Ei liene tarkoituksenmukaista, että Suomi jäisi
viimeisten joukkoon sopimuksen hyväksyjissä.
Jos vastoin ennakko-odotuksia olisi niin, että sopimus
joskus tulevaisuudessa aiheuttaisi kohtuuttomia ongelmia maallemme,
Suomi voi toki irrottautuakin siitä. Parhaimmillaan sopimus
kuitenkin edistää ympäristön,
luonnon ja ihmisen hyvinvointia Euroopassa. Erityisesti entisen
Itä-Euroopan maiden ympäristölainsäädännössä päästäneen
näin merkittävästi eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Tällaista kehitystä Suomenkin
kannattaa osaltaan olla tukemassa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä haluan omalta osaltani
myöskin todeta ympäristövaliokunnan jäsenenä,
että meillä on ollut siellä erittäin
hyvä yhteishenki tämänkin asian osalta
ja sen vuoksi tämä mietintö on yksimielinen.
Aivan asiallisesti ja avoimesti on keskusteltu juuri niistä mahdollisista
kielteisistä seuraamuksista, joihin perustuslakivaliokunta
ja lakivaliokunta ovat kiinnittäneet huomiota, eli käsittelyaikojen
pituudesta ja jopa bulvaanien käyttämisestä valittajina
jnp. Mutta asiantuntijoita kuullen ja lausuntoa hiomalla saatiin
tämä mietintö, joka tässä nyt
on ja joka, niin kuin sanoin, on yksimielinen.
Tässähän on hyvin keskeistä kansalaisten osallistumis-
ja tiedonsaantioikeus. Kuten täällä jo
ed. Tiusanen totesi, tämä on meillä lainsäädännössä jo
hyvin kattava, lähes kaikki lait kattava, järjestelmä,
mutta täytyy samaan hengenvetoon todeta, että jos
oikein todellinen huippuasiantuntija haluaa näidenkin lakien
avulla tai myötä tehdä suoranaista kiusaa
päätöksenteossa, siihen kyllä on
laissakin mahdollisuudet ja porsaanreiät olemassa. Näin
saattaa hankkeita siirtyä ja vesittyä. Minä kerron
tämän vain sen vuoksi, että tämä oli
se tausta, miksi me pelkäsimme, että tästä tulee
kielteisiä seuraamuksia, jos tämä tällaisenaan
hyväksytään. Mutta kuten sanoin, selvitysten
perusteella ympäristövaliokunta katsoo, että tällaista
vaaraa ei ole olemassa, mutta sitten edellyttää,
että "valtioneuvoston tulee seurata muutoksenhakuoikeuden
laajentamista koskevan sääntelyn vaikutuksia ympäristöasioiden
käsittelyaikojen kokonaispituuteen ja ryhtyä tarvittaessa
toimiin käsittelyaikojen lyhentämiseksi".
Tästä on lausumaehdotus 1: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa ympäristöasioiden
käsittelyaikojen kokonaispituutta ja lisää tarvittaessa
hallinnon resursseja valitusten käsittelyaikojen lyhentämiseksi
ja oikeussuojajärjestelmän toimivuuden turvaamiseksi."
Ed. Kaikkonen sanoi minusta oikein, että tätä pitäisi
lukea laajemminkin. Tosin tämä lausumaehdotus
liittyy tähän lainmuutokseen, mutta jos ajatellaan
tämän päivän muiden ympäristöasioiden
käsittelyä Suomessa, niin meillä on esimerkkejä siitä,
että on yli kymmenen vuoden prosesseja vireillä asioissa,
jotka olisi pitänyt ratkaista jo liki kymmenen vuotta sitten,
mutta ei ole tarvittavia menettelytapoja puuttua riittävän
tehokkaasti edes valtionhallinnossa, jotta asiat menisivät
yksinkertaisemmin ja nopeammin ja nyt jälleen ihmisten
kannalta.
Minä toivoisin, että jonain päivänä täällä olisi vastaavan
tyyppinen lausumaehdotus kaikista ympäristöasioihin
liittyvistä kysymyksistä, joka olisi, että eduskunta
edellyttää, että hallitus seuraa ympäristöasioiden
käsittelyaikojen kokonaispituutta ja lisää tarvittaessa
hallinnon resursseja kaikkien asioiden käsittelyaikojen
lyhentämiseksi ja oikeusturvan saamiseksi kansalaisille.
Kunhan tulee joku vastaava mahdollisuus tehdä lausuma,
niin minä olen lämpimästi kannattamassa sitä suomalaiseen
järjestelmään, jotta eivät ihmiset
kärsi, niin kuin sanoin, kohtuuttoman pitkistä käsittelyajoista.
Mutta näillä kompromisseilla, kun tämä yksituumainen
mietintö saatiin aikaan, me olimme kaikki sitä mieltä,
että tämä voidaan täällä myöskin
hyväksyä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Århusin sopimuksen kohdalla ei ole
aivan ongelmatonta tulevaisuus. Erityisesti tämä direktiivikysymys,
mikä on tulossa, saattaa olla hyvinkin ongelmia aiheuttava,
ja silloin erityisesti suomalaisten pitää olla
valppaina.
Kun lakivaliokunnassa tätä käsiteltiin,
meillä oli vähän pelko siitä,
siirtyvätkö asiat päättävistä elimistä tuomioistuimille,
joudutaanko siihen, että asioita ratkotaan tuomioistuimissa,
kun on tehty jo päätökset. Toivottavasti
sitten ei näin tapahtuisi.
Toivon, että hallitus, olipa se sitten minkä niminen
tahansa tulevaisuudessa, seuraa tarkoin käsittelyaikojen
pituuksia kaikissakin ympäristökysymyksissä,
niin että oikeusturva voi kaikkien osalta toteutua. Toivottavaa
on, että seurataan myös siitä, että tästäkään
ei tulisi semmoinen kiusanteon väline, jossa luonnonsuojelua
ja ympäristönsuojelua käytetään
henkilökohtaisena kiusantekovälineenä valitusasioissa.
Arvoisa puhemies! Toivon vielä, että ratifioinnin
ajankohtakysymystä harkittaisiin, milloinka se on tämän
sopimuksen osalta tarpeen.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Olemme yhdessä täällä muistelleet
sitä lähetekeskustelua, joka käytiin Århusin
sopimuksen mahdollisen ratifioinnin ympärillä,
ja nyt näyttää siltä, että olemme
päässeet kuitenkin yhteisymmärrykseen
asiantuntijoita kuultuamme siitä, että ehkäpä tämänkin
sopimuksen ratifioinnin jälkeen Suomi vielä pysyy
pystyssä ja meillä säilyvät
edelleen kansalaisilla ne oikeudet, mitä tässäkin
salissa tänä iltana on perätty, ja myöskin teollisuuden,
elinkeinoelämän ja yleensäkin ihmisten
elämisen mahdollisuudet tässä maassa edelleen
säilyvät. Itse katson, että vaikka ympäristövaliokunta
on mietinnön antanut, sillä on kuitenkin velvollisuus
tarkastella myös kokonaistaloudellisesti elämää paitsi
Suomessa myöskin koko Euroopassa. Siltä pohjalta
olemme pyrkineet huomioimaan mietinnössämme kaikki lausunnot,
joita eri valiokunnilta on hyvinkin tullut esille.
Valiokunnan puheenjohtajaa tässä asiassa täytyy
kiittää siitä, että hänen
pinnansa venyi, vaikka näitä monesti taloudellispainotteisiakin
näkökulmia tähän mietintöön
esille tuotiin. Siitä huolimatta, että ympäristövaliokuntana
pyrimme työskentelemään, niin saimme
näitä monia tärkeitä periaatteita
läpi tässä mietinnössä.
Arvoisa puhemies! Moni on vaatinut tänä iltana
keskusteluun valitusmenettelyjen tarkkailua, seurantaa valituksista
ja yleensäkin tiedonsaantia tässä valtakunnassamme.
Muistuttaisin siitä, että hallitusohjelmaamme
on kirjattu periaatelinjaus, että oikeusjärjestelmän
toimivuutta arvioidaan, mikä sisältää myös
valitusten tarkoitusperien, käsittelyaikojen sekä niiden
tiheyden tarkastelun. Muistamme vielä senkin, että oikeusministeriön
asettamana istuu työryhmä, joka nimenomaisesti
näitä asioita tarkastelee ja toivottavasti hyvällä menestyksellä.
En kantaisi huolta niinkään tämän Århusin
sopimuksen ratifioinnin sisällä mahdollisuudesta
järjestöjen valittamisoikeuteen, vaan muistuttaisin
myös siitä, että tälläkin
hetkellä omassa maassamme on instituutioita, joilla on
aktiviteettia seurata erilaisia asioita, mitä täällä ympäristössämme
tapahtuu. Mainitsisin jopa rakennusperinnöt, historialliset
arvot, joita monesti hyvinkin kulmikkaasti käsitellään epätarkoituksenmukaisesti.
Myös näihin kohdistuneisiin valituksiin olisi
aiheellista jossain vaiheessa puuttua.
Muutamia havaintoja asiantuntijalausunnoista, mitä Århusin
sopimuksen käsittelyn aikana saimme selville. Muistuu mieleeni
esimerkiksi hallinto-oikeuksien lausuntoja, joissa todettiin se,
että yleensä, kun ihmiset valituksia tekevät
ja pyytävät saada asioita tietoonsa valitustensa
pohjaksi, ei ole esitetty väittämiä siitä,
etteikö näitä tietoja saisi koskien nimenomaan
ympäristöasioita. Pikemminkin on tullut esille
se, että ihmiset eivät ole osanneet pyytää oikeita
asioita, mitä he valitustensa pohjaksi tarvitsisivat. Sen
lisäksi he ovat tulkinneet näitä saamiaan
tietoja väärin. Tämä on meidän
hyvä kaikkien muistaa, myöskin se, että oikea-aikainen
tiedonsaanti ja näiden tietojen pyynti eliminoi sitten
turhaa valitusmenettelyä. On hyvä muistaa sekin,
että yleensä samat ihmiset, tällaiset
niin kutsutut ammattivalittajat, ovat asialla silloin, kun valituksia
eri instituutioihin sisään pistetään.
Kuten tässä on todettu, Århusin sopimuksen voimaan
saattaminen ei aiheuta merkittäviä muutoksia tämänhetkiseen
Suomen lainsäädäntöön, joka
on valtaosaltaan jo ennestäänkin täyttänyt sopimuksen
vaatimukset, kuten edellisissä puheenvuoroissa on tullut
esille, ja näin nämä ehdotetut muutokset
ovat vain täydentäviä luonteeltaan.
Täytyy muistaa sekin, että jos tällaista
valitusmenettelyä tämän Århusin
sopimuksen sisällä käytetään,
yhteisöltä, joka tämän valituksen
tekee, vaaditaan tietyt kriteerit, ennen kuin he tätä oikeuttaan
voivat käyttää. Se on myöskin
meidän hyvä muistaa.
Kuten kaikkiin muihinkin näihin EU:n komissiolta tuleviin
sopimuksiin, jotka Euroopan jäsenmaihin on lanseerattu,
sisältyy tähänkin Århusin sopimukseen
tiettyjä samoja elementtejä, joita on sitten yritetty
Suomen lainsäädännössä selkeyttää.
Alkuperäisen sopimuksen sisältö on monilta
osin tietysti tulkinnanvarainen. Siellä on myöskin
käännösproblematiikkaa, terminologian
epämääräisyyttä jne.,
johon taatusti törmäämme jossakin vaiheessa.
Mutta niin hyvin kuin valiokunta on näihin asioihin voinut
puuttua, tätä työtä on kyllä tehty.
Paljon on puhuttu resurssien suuntaamisesta, niiden lisäämisestä.
Tästä on aiheellista meidän jokaisen
keskustella täällä eduskunnassakin, miten
tähän asiaan voidaan puuttua. Esimerkiksi mieleeni
muistuu tuleva vesipuitedirektiivi, joka on valmistelussa tällä hetkellä ja
joka kohta tulee meille käsittelyyn. Jo tästä on
arvioitu edellisten direktiivien voimassaolon lisäksi aiheutuvan
käsittelyä, joka varmasti sumentaa ympäristökeskukset
ja ympäristöministeriön, ja ehkäpä osaltaan
myöskin valitusmenettelyistä seuraavia toimenpiteitä.
Näin tarvitaan lisäresursseja myös näihin
arviointivirastoihin. Elikkä tämä resurssitarve
ei ole aiheeton, ihan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja puheessansa
kertoi.
Lopuksi täytyy vielä todeta se, että tällä hetkellä Suomi
kuuluu jo maihin, joissa kansalaisilla on oikeuslaitokseen pääsy
helpompaa kuin monessa muussa maassa. Sekin meidän on hyvä muistaa
ja todeta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valittaen täytyy todeta, että niin
tämä mietintö kuin käyty keskustelukin
on yhtä ylistystä ja julistusta. Tämän
osalta ed. Sasi kaipasi tästä asiasta, että kuullaan
totuus, ja pyrin sitä myöskin tässä käyttämään
ja viljelemään puheenvuoroni mukana.
Täytyy sanoa, että eduskunnassa käytiin
lähetekeskustelun aikana melkoinen vääntö siitä, mikä on
mietinnönantajavaliokunta ja mikä lausunnonantajavaliokunta.
Tietenkin puhemiesneuvosto esitti alun perin sitä ympäristövaliokuntaan,
ja täällä oli suuria voimia, mitkä olivat sitä mieltä,
että tämä on taloudellinen kysymys tässä yhteiskunnassa,
ja joukkoja oli sen takana, että se olisi talousvaliokunta,
mutta ei se sinne mennyt, koska tämmöiset ylipuolueelliset
voimat ohjasivat sen tuonne ympäristövaliokuntaan.
Itse tosin äänestin kyllä sillä lailla,
että oikea paikka olisi ollut talousvaliokunnassa.
Kun tätä asiaa katsoo ja lukee näitä muiden valiokuntien
antamia lausuntoja, niin katson omalta kohdaltani tätä asiaa
vähän pettyneenä, että talousvaliokunta
antoi tästä lausunnon yksimielisyyden henkeen
vedoten ja suurin piirtein sen niin saikin, mutta olen vähän
sillä lailla tässä omaan toimintaani
pettynyt, että olisi pitänyt kuitenkin rakentaa
siihen eriävä mielipide ja vastalause ja sitä kautta
saada tämä asia vähän toisen näköiseksi
kuin mitä tämä nyt on olemassa. Sisältöhän
nyt ei paljon siinä asiassa olisi kääntynyt
sinne eikä tänne, mutta kun talousvaliokunta lähti
siitä liikkeelle, että tässä pitää olla
tämä peräytymisen mahdollisuus yksinkertaisemmin
ja selvemmin kirjoitettu, kuin mitä se tässä mietinnössä on
olemassa, ja että tähän mennään
mukaan silloin, kun selvä enemmistö on mukana näitä Euroopan
unionin jäsenmaita tässä asiassa, niin
siitä nimenomaan käytiin keskustelua, mikä on
enemmistö ja mikä selvä enemmistö.
Näyttää niin, että ympäristövaliokunnalle
enemmistö on yksikin enemmän taikka tasalukukin
on enemmistö, mutta tämän talousvaliokunnan
näkemyksen mukaan selvä enemmistö on
silloin, kun niitä on huomattavan paljon enemmän
kuin puolet.
Tämä on ehkä tätä pientä tämmöistä asioitten esille
kaivelua, mutta tässä tietenkin, jos kaikki on
niin hyvin, kuin tässä mietinnössä sanotaan, että tänne
ei näitä ulkopuolisia, kotimaan ulkopuolella olevia
niin sanottuja ympäristöterroristeja ilmesty sen
enempää ja tässä hengessä vaan tulee,
kuin täällä sanotaan, niin sitten tässä ei
ole mitään. Mutta jos syntyy tilanne, että keskieurooppalaiset
ympäristöjärjestöt alkavat määrätietoisesti
valuttaa ja vesittää tätä kotimaan
teollistunutta yhteiskuntaa ja sen kehitystä, niin silloin tässä on
menty siihen miinaan, mikä nyt juuri täällä on
olemassa. Voin sanoa, että kyllähän se kynnys,
että Suomi lähtee tästä Euroopan
mallioppilaana irtisanoutumaan, eroamaan, on niin suuri, että siihen
ei löydy tahtoa, olkoon tämä hallituspohja
melkein mimmoinen tahansa, elleivät sitten tosi porvarilliset
voimat saa eduskunnan ehdotonta enemmistöä, jolloin
tässä asiassa voisi jotain tapahtua ja toimia.
Mutta sillä lailla katsottuna Suomessa on tavattoman
laaja mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua näillä nykyisilläkin
säädöksillä aivan täydessä mitassa,
täydellä tavalla. Sitten siihen vaikuttamiseen
liittyen, sitä vaikutusmahdollisuutta myöskin
käytetään aivan häikäilemättömästi väärin,
niin että tahallisesti vaikeutetaan, estetään
ja jarrutetaan kaikkea järkevää yhteiskuntaa ja
ympäristöäkin suojelevaa ja kehittävää toimintaa
näillä tarpeettomilla valituksilla. Näin
katsottuna tämä nyt on sellaista, että sen
pohjalta voi sanoa, että tätä hallitusta
ennen ollut Lipposen hallitus ei tätä tuonut tänne
ja niin sitä uskottiin, ettei tule edelleenkään,
mutta jostakin nyt löytyi semmoinen hallituskokoonpano,
että nämä kiljuen toivat tänne
ja vielä läpijunttasivat tässä asiassa
niin, että tämä sopimus on tullut vähin äänin ikään
kuin hyväksyttyä. (Ed. Kerola: Yksimielisesti!) — Jos
tätä maailmaa katsotaan, niin, ed. Kerola, yksimielinen,
kaikessa yksimielinen, ja en tiedä, mikä se pahin
vaihtoehto sitten tietysti olisi ollut, jos ei olisi ollut yksimielinen,
mutta kelvatkoon tämä niin. (Ed. Kerola: Selvä enemmistö!) — Niin,
tietenkin selvä enemmistö on se toinen vaihtoehto,
mikä tarkoittaa sitä, että arvontakin
on jo melkein selvä enemmistö.
Jos tätä maailmaa katsotaan sitten siltä pohjalta,
miten täällä tulee menetellä ja
tehdä, niin toivon, että tämän
kautta ei synny semmoista järjestelmää,
että suomalaiset järjestöaktivistit,
sellaiset, mitä eduskunnassa ei näy — eikä niillä täällä taida
olla edes tämmöistä etäpesäkettäkään
täällä olemassa — keskieurooppalaisia
manipuloiden saavat näitä valittajia lisää ja
sitä kautta näitä yhteiskunnan pyöriä pysäytettyä,
jarrutettua. Toivottavasti näin ei tule käymään.
Mutta sanon tämän siltä varalta, että jos
näin käy, niin voin sanoa myöskin tuolla
maakunnassa, että johan minä sanoin.
Mutta, herra puhemies, vaikka ideologisesti joskus olenkin eri
mieltä monista asioista joidenkin asiantuntijoiden kanssa,
niin tässä tulee erinomaisen hyvin mieleen SAK:n
Matti Viialaisen lausuma tuolla talousvaliokunnassa tähän
asiaan liittyen, että suomalainen yhteiskunta kaipaa kilpailukykyä,
työtä ja hyvinvointia — valittajia tässä maassa
on jo aivan tarpeeksi tätä ennenkin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen perustuslain 21 § turvaa jokaiselle
asianmukaisen oikeudenkäynnin. Se merkitsee myöskin sitä,
että kansalaisilla pitää olla oikeus
valittaa asioista, jotka heitä henkilökohtaisesti
suoranaisesti koskevat. Tästä valitusoikeudesta
on ehdottomasti pidettävä kiinni. Tämän
päivän yhteiskunnassa on myöskin puolustettavaa
se, että myöskin sellaisella taholla, jolla on
välillinen intressi valituksen kohteena olevaan asiaan,
jos on yhteiskunnallisesti tärkeä kysymys aiheena,
täytyy olla valitusoikeus. Mutta mielestäni on
perusteltua kysyä, tarvitaanko Århusin sopimusta,
tarvitaanko kansainvälistä sopimusta. Kuten täällä on
todettu, tämähän ei anna mitään
lisäarvoa Suomen lainsäädäntöön,
ja siitä syystä, kun se ei anna lisäarvoa,
niin sillä ei ole kovin suurta merkitystä Suomen
kannalta, ja tältä osin ratifiointi ei ole millään
tavalla välttämätöntä,
ei hyödyllistä eikä myöskään
tarpeen.
Useissa yhteyksissä eduskunnassa on keskusteltu siitä,
onko ylipäätänsä tarkoituksenmukaista
sitoa kansainvälisiin sopimuksiin käsiä,
eikö ole parempi se, että pyrimme jatkossa ratkaisemaan
asiat itse omalla lainsäädännöllä ilman kansainvälisiä rajoituksia.
Tietysti tämä ei ole mikään
kovin suurin ongelma siitä syystä, että sopimukset
voidaan Suomessa irtisanoa. Kuten ympäristövaliokuntakin
on todennut, jos ongelmia esiintyy, niin siinä tilanteessa
sopimus irtisanotaan ja näistä velvoitteista päästään
eroon, ja tällä tavalla voidaan sanoa, että eduskunta
voi tietyllä tavalla hyväksyä tämän
sopimuksen hyvällä omallatunnolla, kun lähdemme
siitä, että sinä päivänä,
kun ongelmia on, sopimus irtisanotaan ja tällä tavalla
ongelmat voidaan sitten kaiken kaikkiaan ratkaista.
Mutta sanottuani sen, että on tärkeätä,
että valitusoikeus on olemassa, niin meidän pitäisi
kokonaisvaltaisesti miettiä, missä ovat Suomessa oikeudenkäytön
ongelmat tänä päivänä.
Ympäristöoikeudessa ne usein liittyvät
siihen, että korvauksia ei saa ja että prosessi
on kohtuuttoman hidas. Hyvänä esimerkkinä me
voimme ottaa luonnonsuojelulain käsittelyn tänä vuonna
täällä eduskunnassa. Perustuslakivaliokuntahan
joutui puuttumaan siihen, että liito-oravatapauksissa maanomistaja
ei saa, vaikka hänelle aiheutuu kohtuutonta haittaa, korvausta,
ja eduskunnan toimenpiteiden ansiosta nyt korvauspykälä on saatu
järjestykseen ja tällä tavalla ihmisten
perusoikeuksista pidetään huolta. On hyvä,
että asia on kunnossa.
Mutta, toinen asia on kyllä tosiasiassa se, että oikeudenkäynnit
Suomessa kestävät aivan liian pitkään.
Ongelma meillä ei siis ole se, etteikö saisi valittaa,
vaan ongelma on oikeudenkäynnin kesto. Hyvänä esimerkkinä mielestäni
voidaan ottaa vaikka Vuosaaren satamahanke, yli 20 eri lupajärjestelmää.
On siis ilman muuta selvää, että näitä lupajärjestelmiä pitäisi
olennaisesti yhdenmukaistaa, niin että muutamalla luvalla useissakin
hankkeissa päästäisiin ja että asiat
käsitellään varsin nopeasti. Vuosaari
on hyvä esimerkki siitä, että oikeudenmukainen
oikeudenkäynti, sen toteutuminen, on siinä ja
siinä.
Otan toisena esimerkkinä moottoritie E18:n. Ongelma
on se, että samalla perusteella voidaan kolmessa eri prosessissa
valittaa. On totta, että yhdellä perusteella tehty
ratkaisu hyödynnetään kyllä tuomioistuimessa
myöskin toisissa asioissa, mutta voi sanoa, että se
ei anna kovin hyvää kuvaa oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä. Kun
luette perustuslakivaliokunnan lausunnon tässä asiassa,
kaikkein keskeisin kohta tuossa lausunnossa on se, että meillä on
tällä hetkellä selkeästi viitteitä siitä,
että ympäristöasioiden käsittelyajat
saattavat valitusmahdollisuuksien laajentumisen takia muodostua
kohtuuttoman pitkiksi ja muodostua jopa sellaisiksi, että perustuslain
oikeudenmukainen oikeudenkäynti vaarantuu. Mielestäni
nyt jatkossa jatkuvasti on seurattava sitä, pitkittyvätkö meillä vielä käsittelyajat.
Jos
ne pitkittyvät, siinä tilanteessa meidän
täytyy ottaa lupajärjestelmä ja myöskin
sitten mahdollisesti se, ketkä voivat valittaa asioista,
uudelleen käsittelyyn ja saattaa asia siinä tilanteessa
perustuslain vaatimalle kannalle.
Tietysti ensisijaisesti pitää pyrkiä,
kuten valiokuntakin toteaa, käyttämään
prosessuaalisia keinoja, eli tuomioistuinten käsittelyaikoja
täytyy lyhentää. Siihen voidaan tietysti
vaikuttaa resursseja lisäämällä mutta
myöskin prosessijohdollisia keinoja tehostamalla. Mutta
jos nämäkään keinot eivät
auta, siinä tilanteessa on, kuten valiokunnan lausunnossa
todetaan, katsottava, pitääkö muutoksenhakuoikeuksien
laajentamista harkita uudelleen ja kenties jopa rajoittaa muutoksenhakuoikeuksia
niin, että vain ne, joiden oikeudet ovat riippuvaisia ratkaisusta,
voivat tuon valituksen kaiken kaikkiaan tehdä.
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
ongelma ei ole valitusoikeuksien laajuus vaan prosessin kohtuuttoman
pitkä kesto. Tämä on tosiaan kysymys,
joka alkaa jo kolkutella perustuslaillisuuden rajoja, ja jos tästä sopimuksesta
aiheutuu suuria ongelmia — mitä en kyllä usko
sen tiedon varassa, mikä meillä on — tähän
kysymykseen joudutaan palaamaan perustuslain näkökulmasta,
ja silloin myöskin sopimuksen voimassaolo joutuu Suomessa
uudelleen harkinnan kohteeksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja käytti
puheenvuoron. Haluaisin vedota perustuslakiin ja nimenomaan sen
20 §:ään, sen 2 momenttiin, jossa on
ympäristön ja ihmisen suhde, kansalaisen suhde,
määritelty niin, että kansalaisella on
mahdollisuus vaikuttaa ympäristöönsä.
Tämä on kuitenkin keskeinen pykälä.
21 §:ssä taas käsitellään
perustuslaissa oikeudenkäyntiä, ja itse vetoan
nyt tähän 20 §:ään
ja totean, että se on lähtökohta.
Ympäristöministeriö on selvittänyt
maankäyttö- ja rakennuslain lupakäytäntöjä ja
myöskin maankäyttö- ja rakennuslaista
johtuvia kaavoituskäytäntöjä ja
niistä johtuvia valituksia ja valitusten määrää.
Tuloksena on se, että nimenomaan järjestöt,
kansalaisjärjestöt, ympäristöjärjestöt,
aatteelliset järjestöt, kuten vaikkapa järjestö,
joka kantaa huolta kulttuuriperinnöstä, teollisuushistoriasta
jne., ovat käyttäneet erittäin hillitysti
valitusoikeuttaan uuden maankäyttö- ja rakennuslain
voimaan tultua, joka siis tuli voimaan vuonna 1999 huhtikuussa ja
vuoden 2000 alusta lopullisesti. Näin ollen tämä tulos
osoittaa, että tällaista uhkaa suomalaisten järjestöjen kannalta
ei ole.
Mitä tulee Århusin sopimukseen, se ei siis
laajenna valitusoikeutta Suomen rajojen ulkopuolelle. Tästä on
varsin yksimielinen asiantuntija- ja muu käsittely.
Todellakin, 6. päivänä helmikuuta äänestettiin
tässä salissa siitä, mihin valiokuntaan
tämä asia lähetetään
mietinnölle, ja selkeästi päädyttiin
ympäristövaliokuntaan. Ympäristövaliokunta
todella on ottanut myös arvoisan puheenjohtaja Sasin johtaman
perustuslakivaliokunnan lausunnon, kuten kolme muutakin lausuntoa,
aivan asiallisesti huomioon, ja nämä neljä lausuntoa ovat
toki olleet sinänsä tarpeellisia. Tämä lausuntopyyntöaluehan
laajeni aika voimakkaasti siitä alkuperäisestä.
Mutta kun täällä nyt kansanedustajista
joku totesi, että tämä Århusin
sopimus olisi talousasia, niin sitä se toki ei ole. Se
on ympäristösopimus, ja se on kylläkin
myös YK-sopimus, maailmanlaajuinen, globaali sopimus, ei
ainoastaan sinänsä ahtaasti esimerkiksi Euroopan
unionin sopimus. Näin ollen olen hyvin tyytyväinen,
että tässä on päästy
tällaiseen yksimieliseen käsittelyyn, joka on
tuonut myös kaksi ponsiehdotusta.
Ensimmäinen lausumaehdotus todella kiinnittää huomiota
resursseihin, nimenomaan resursseihin oikeusistuimissa, ja toinen
lausumaehdotus puuttuvaan lainsäädäntöön
niin kutsuttujen pitkittäishankkeiden kohdalla. Siellähän
tielaki on tullut, ja nyt sitten myös rautateiden kohdalla ja
näiden putkistojen ja voimalinjojen kohdalla odotamme samaa.
Korvauksista yleensä ympäristövaliokunta
on kantanut huolta, mihin ed. Sasi viittasi, ja vuonna 96 Lipposen
ensimmäisen hallituksen aikana tuli 4,6 miljardia markkaa
lisää korvauksiin. Se on enemmänkin vanha
puute, miinus, sieltä aikaisemmilta ajoilta, ja sitten
nyt viime vuosina näissä korvauskysymyksissä on
pystytty paljon parempaan toimintaan kuin ennen vuotta 96.
Mitä tulee Vuosaareen, haluaisin aivan lyhyesti, vaikka
se ei kuulu tähän asiaan, viitata, että Vuosaari-hankkeen
kohdalla on jouduttu käymään kaikki kaavatasot
ylhäältä alas läpi seutukaavasta,
nykyisestä maakuntakaavasta, alkaen, koska se oli näissä kaavoissa
merkitty muuhun käyttöön kuin mihin tämä alue
nyt on avattu eli satamakäyttöön. Asia
on tietysti edelleenkin joiltakin osin kesken.
Vaikka se asia, mikä täällä on
tänäänkin vilahtanut, on yksityiskohta,
haluaisin kuitenkin todeta, että asiantuntijakuulemisissa
lopultakin varsin harva on herättänyt esiintymisellään
dubioita Århusin yleissopimuksen ratifioinnin suuntaan. En
kiistä sitä, etteikö tällaisia
henkilöitä ole ollut, kuten täälläkin
joku on mainittu, mutta totean, että esimerkiksi TT, Teollisuus
ja Työnantajat, totesi, että ei ole mitään
estettä heidän näkökulmastaan
ratifioida tätä sopimusta — TT:n selkeä kanta.
Se, että SAK:n suunnalta tällaista selkeyttä ei
ollut, mielestäni on lähinnä SAK:n vahinko.
Toivon, että merkittävä ammattiyhdistysliike
kirkastaisi ajatteluaan tässä, ettei se toimisi
kansalaisten kansalaisoikeuksia vastaan vaan — niin kuin
yleensä aina on tehnyt — toimisi niiden puolesta.
Aivan lopuksi, niin kuin ed. Kerola ja muut totesivat, kyllä valiokunta
on käyttänyt todella runsaasti aikaa ja energiaa
nimenomaan tämän asian selvittämiseen
ja hyvällä yhteisymmärryksellä sitten
päätynyt yhtymään hallituksen
esitykseen, että ei ole estettä tämän
ratifiointiin, päinvastoin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille kommenttina äskeisen
puheenvuoron johdosta muutama näkökohta.
Ensinnäkin, kun hän käytti sitä,
että tämä Århusin sopimuksen
hyväksyminen ei merkittävästi merkitse
uutta Suomen lainsäädäntöön,
sehän tarkoittaa silloin sen merkityksenä sitä,
että me kannamme globaalia vastuuta. Me olemme vaikuttamassa
tämän sopimuksen laajan hyväksymisen
kautta yleensä ympäristönormeihin, yleensä suhtautumiseen
luontoon ja ihmisen välittömään
rakennettuun elinympäristöön. Siis toisin
sanoen me kannamme globaalia vastuuta tässä asiassa.
Minä olen ymmärtänyt, että te
esimerkiksi kannatatte Euroopan yhteisöihin kuulumista.
Silloin te hyväksytte sen periaatteen, että me olemme
yhteisöllisesti mukana vaikuttamassa. Saatan olla väärässä.
Käytitte esimerkkinä E18:aa. Teillä varmasti on
tiedossa se, että valittajat sen hankkeen tiimoilta sattuivat
olemaan Helsingin yliopiston arvostettuja professoreita ja muita.
Kun sävynne oli sellainen, että te halveksitte
tätä porukkaa, joka valitti, muistanette sen,
keitä he olivat.
Sitten näistä korvauksista, joista te valititte,
aivan oikein. Mutta te ette muistanut ollenkaan sitä, mikä hallitus
oli se ja kuka sitä hallitusta johti, joka sai sen tilanteen
aikaiseksi, että tehtiin päätökset
mutta korvausjärjestelmää ei luotu. Se oli
Harri Holkerin hallitus.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä korvauksiin tulee, näistä asioistahan
on pitkään keskusteltu ja eri hallitukset ovat
tehneet päätöksiä tietyistä korvausmääristä.
Oikeastaan meillä on tietty puute sen jälkeen,
kun meillä Natura-ohjelma oli hyväksytty, miten
suojelulaeista aiheutuvat ongelmat korvataan, ja oikeastaan asia tältä osin
on voinut tulla vasta Holkerin hallituksen jälkeen eli
Suomen EU-jäsenyyden jälkeen käsiteltäväksi.
Mitä tulee sitten itse tämän Århusin
sopimuksen välttämättömyyteen,
niin mitä Eurooppaan tulee, kyllä jokainen, joka
tutustuu Euroopan ihmisoikeussopimukseen ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
käytäntöön, voi sanoa, että oikeastaan
tämä ei kyllä Euroopassa tuo juurikaan mitään
lisäarvoa vaan kyllä ne oikeudenkäynnin edellytykset,
mitä tuossa ihmisoikeussopimuksessa turvataan, ovat varsin
pitkälle saman tyyppisiä ja, sanoisin, kaikille
tässä suhteessa riittäviä. Voidaan
kysyä edelleenkin, missä määrin tarvetta
sopimuksen hyväksymiseen Euroopassa on. Mutta kun ei siitä suurta
haittaakaan ole, tältä osin näissä olosuhteissa
en ole myöskään millään
tavalla vastustanut sitä, ettei sopimusta voitaisi tehdä,
mutta sen ajan olisi voinut käyttää ehkä muuhunkin
työhön ympäristöasioitten parantamiseksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakaan ikinä, koskaan, ei voida
käyttää kylliksi aikaa ympäristöasioiden
parantamiseen, siinä ed. Sasi on aivan oikeassa. Mutta
se, millä tavalla tämän Århusin
sopimuksen, nimenomaan nyt käsittelyssä olevan
yleissopimuksen, hyväksyminen edesauttaa Suomen mahdollisuuksia,
on nimenomaan Euroopan unionissa tapahtuvan direktiivin käsittelyn
yhteydessä. Kun ministerineuvostossa sitä käsitellään,
se, että Suomi on hyväksynyt ja ratifioinut Århusin
sopimuksen, antaa meille enemmän puhevaltaa ja enemmänkin
tilaa ja mahdollisuuksia toimia sen suuntaisen direktiivin hyväksymiseksi,
jonka me näemme kansallisesti tarpeelliseksi. Tässä kohdin
näkisin kyllä mahdollisuuden nimenomaan parempaan.
Yleiskeskustelu päättyy.