11) Hallituksen esitys laiksi yliopistolain muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Tätä yliopistolakia käsiteltiin
hyvin laajasti valiokunnassa, ja meillä oli suuri joukko
asiantuntijoita, joita me kuulimme. Tätä lakiesitystä,
joka meille annettiin, on pystytty kyllä parantamaan valiokunnassa,
joten kiitos siitä hyvästä yhteistyöstä,
jota saimme siinä mielessä tehdä. Mutta tähän
lakiin liittyy myöskin vastalauseita, ja haluaisin niihin
nyt pureutua tässä omassa puheenvuorossani.
Sivistysvaliokunnan mietintöön jätettiin
vastalause, joka koskee Helsingin yliopiston kanslerin asemaa valtioneuvostossa.
Yliopistojen toiminnan taustalla on pitkä historia, joka
osaltaan ohjaa yliopistoja kohti tulevaisuutta. Tämä historia
ulottuu aina 1640-luvulle asti, jolloin aikanaan tämä tilanne
vakinaistettiin. Helsingin kanslerin läsnäolo-
ja puheoikeus valtioneuvoston istunnoissa yliopistoja koskevan asian
käsittelyn yhteydessä perustuu yliopistolle perustuslaissa
turvattuun autonomiseen asemaan, joka nyttemmin on vahvistettu kaikille
yliopistoille.
Yliopistoasiat koskevat yleensä kaikkia yliopistoja,
ja Helsingin yliopiston kanslerilla on mahdollisuus puhua tällöin
kaikkien yliopistojen puolesta. Näin tämä puhe-
ja läsnäolo-oikeus on erittäin tärkeä kaikille
maamme yliopistoille, eikä sitä tule todellakaan
poistaa. Uutta yliopistolakia käsiteltäessä yliopistoja
entistä enemmän pidetään yhtenä kokonaisuutena,
ja kansleri voi ajaa entistä paremmin koko yliopistolaitoksen asiaa.
Tämä tuli tarkkaan selville myöskin meidän
valiokuntamme käsittelyssä.
Lakialoitteen perusteluissa viitataan Helsingin yliopiston kanslerin
mahdolliseen esteellisyyteen hänen ottaessaan kantaa säädösehdotuksiin
sekä yliopiston lausuntovaiheessa että valtioneuvoston
esittelyssä. Hallintolain kannalta on todettava, että sen
säännökset koskevat vain hallintoasian
käsittelyä mutta eivät lainsäädäntömenettelyä,
jollaisena laki- ja asetusehdotusten käsittelyä valtioneuvoston
yleisistunnossa on pidettävä. Näin ollen
kansleri ei ole valtioneuvoston esittelyssä päätöksentekijän
eikä myöskään esittelijän
asemassa, kuten lakialoitteessa annetaan ymmärtää.
Herra puhemies! Professoriliitto, Suomen ylioppilaskuntien liitto,
Tieteentekijöiden liitto ja Yliopistojen ja tutkimusalan
henkilöstöliitto ovat yhteisessä kannanotossaan
1.6. todenneet olevansa huolissaan siitä, että yliopistojen
merkitystä yhteiskunnalle ei haluta tunnustaa. Tuoreimpana
osoituksena tästä on todellakin tämä lakialoite,
joka liittyy tähän lakiin. Kannanotossa todetaan
muun muassa: "Yliopistojen merkitys suomalaiselle yhteiskunnalle
ja sen tulevaisuudelle on laajasti tunnustettu ja sivistysvaliokunnankin
useasti toteama. On tärkeää, että yliopistoilla
on mahdollisuus edustajansa välityksellä osallistua
valtioneuvoston kokouksiin käsiteltäessä yliopistoja
koskevia asioita. Näin turvataan yliopistojen toimintaedellytykset
sekä yliopistojen ja valtiovallan keskinäinen
ymmärrys ja yhteistyö. Tämä on
ollut koulutusjärjestelmämme vahvuus. Yliopistojen
mahdollisuus tulla kuulluksi myös valtioneuvostossa korostaa
yliopistojen autonomiaa ja ottaa huomioon sen kiinteän suhteen,
joka valtiolla ja yliopistoilla on ollut ja tulee olla."
Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan, että kanslerin
puhe- ja läsnäolo-oikeus valtioneuvoston istunnossa
ei ole perustuslain vastainen. Myös Suomen Yliopistojen
Rehtorien Neuvosto on lausunnossaan yksimielisesti esittänyt
voimassa olevan käytännön jatkamista.
Tästä syystä, herra puhemies, kokoomuksen mielestä ei
sivistysvaliokunnan mietinnössä olevaa 3. lausumaehdotusta
eikä sitä koskevia perusteluja tule hyväksyä.
Siksi ehdotan, että eduskunta hyväksyisi vastalauseen
2 mukaisen lausumaehdotuksen, joka siis tarkoittaa sitä,
että Helsingin yliopiston kanslerilla on jatkossakin puhe-
ja läsnäolo-oikeus valtioneuvoston istunnoissa.
Haluan myös tähän jatkoksi tuoda
esille sen, että saimme mietintöömme
2. lausumaehdotuksen, jota pidän erittäin
hyvänä: "Eduskunta edellyttää,
että yliopistolain muutokseen liittyvien
asetusten valmistelun yhteydessä turvataan Maanpuolustuskorkeakoulussa
suoritettavien tutkintojen rinnastettavuus muihin alempiin ja ylempiin
korkeakoulututkintoihin sekä jatkotutkintoihin." Tämä tilanne
on pitkään elänyt tässä rinnalla,
ja toivottavasti me saamme nyt tämän asian korjattua
myöskin tältä osin.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Yliopistolain käsittelyn yhteydessä on
noussut esiin kysymys yliopistojen taloudellisesta autonomiasta
ja taloudellisen itsenäisyyden lisäämisestä.
Sivistysvaliokunnan raportti toteaa, että yliopistot ovat
toivoneet taloudellista itsenäisyyttä. Valiokunnan
saamien selvitysten perusteella on todettu, että tällaista
taloudellista autonomiaa ei voida yliopistoille myöntää budjettivastuun
vuoksi syystä, että valtiolla tulee olla riittävä ohjausinstrumentti
koulutuspolitiikan suuntaamisessa. Samalla todetaan tarve yliopistojen
taloudellisen liikkumavaran lisäämisestä ja se,
että sitä pitäisi kehittää nykyisen
budjettimenettelyn puitteissa.
Taloudellinen liikkumavara ja sen lisääminen ei
mielestäni ole käytännössä missään
ristiriidassa koulutuspolitiikan suuntaamisen kanssa. Valtio säilyttää kaikki
mahdollisuudet suunnata koulutus- ja tutkimuspolitiikkaa haluamaansa
suuntaan huolimatta siitä, että yliopistoilla
on jonkin verran taloudellista itsenäisyyttä.
Helsingin yliopisto lienee tästä hyvä esimerkki,
jossa nimenomaan voidaan säätiöidä tiettyä taloudellista
tulosta.
Yliopistojen tarvitsemaa taloudellista liikkumavaraa syntyy
periaatteessa keksintöjä hyödynnettäessä ja
siitä syntyvän yritystoiminnan tuloksena. Nämä kysymykset
voidaan ehkä hoitaa budjettimenettelyn puitteissa. On ongelma,
jota ei voida hoitaa budjettimenettelyn puitteissa, nimittäin
EU-rahoitus. Alueellisesti yliopistot ovat tärkeitä osaamisen
kehittäjiä ja EU-rahoituksen vastaanottajia. Valtion
rahoitusta ei kuitenkaan voida käyttää vaadittuna
kansallisena 50 prosentin vastinosuutena. Yliopistot ovat erittäin
suurissa vaikeuksissa etsiessään EU-rahoitukseen tarvittavan
omarahoitusosuuden.
Mielestäni on oikeus ja kohtuus, että yliopiston
eri tavoin saamia tuloja voidaan yliopiston budjettitalouden ulkopuolella
käyttää omarahoitusosuutena ja siten
taata, että erikoisesti alueilla toimivat yliopistot, joilla
on mahdollista saada EU-rahoitusta, voivat sitä hyödyntää.
Näin ne luovat sitä osaamista, jota alueilla tarvitaan.
Tuntuu aika oudolta se, että nimenomaan yliopistot olisi
poissuljettu EU-rahoituksesta ja alueiden kehittämisestä.
EU:n määrittelemä osaamispohjainen talous,
niin kutsuttu knowledge based economy, on sen lähtökohta.
Yhteenvetona: budjettimenettelyn puitteissa ei voida yliopistojen
taloudellista liikkumavaraa lisätä suhteessa EU:n rahoitukseen.
Ehdotankin, samoin kuin kokoomuksen vastalauseessa, että hallitus
ryhtyy lainsäädäntötoimiin,
jotta yliopistojen taloudellista liikkumavaraa voidaan lisätä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Drombergin tekemää vastalauseen 2
ehdotusta siitä, että sivistysvaliokunnan mietinnöstä poistetaan
3. lausumaehdotus ja sitä koskevat perustelut.
Oikeuskansleri totesi viisaaseen tapaansa näin: "Mitä hyötyä koko
maan yliopistolaitokselle on siitä, että valtioneuvoston
yleisistunnossa vaiennetaan Helsingin yliopiston kanslerin ääni, ääni,
jossa on mahdollista kuulla koko maassa tunnustettuja tiede- ja
korkeakoulupoliittisia näkemyksiä?" Muita perusteluja
tähän ei enää kaivatakaan.
Lakialoitteen 20 hyväksyjät hylkäävät
yliopistot eivätkä toimi yliopistojen edun mukaisesti. Miksi
tällainen negatiivinen asenne yliopistoja kohtaan? Mitä pelätään,
kun halutaan esittää kanslerin läsnäolon
poistamista? Uusia nokioita tuskin syntyy, jos yliopistojen ääntä ei
haluta kuulla. Siksi vastustan ehdottomasti, että hallitus ryhtyisi
selvittämään Helsingin yliopiston kanslerin
läsnäolo-oikeuden tarkoituksenmukaisuutta valtioneuvoston
istunnossa. Tämä hallitus on selvittänyt
asioita jo ihan tarpeeksi. Sitä paitsi asiaa arvioitiin
ministeriötasolla jo 70-luvun alussa. Se selvitys riittäköön.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että eduskunta hyväksyy
vastalauseen 1 lausumaehdotuksen, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy pikaisesti
tarvittaviin lainsäädäntötoimiin,
jotta yliopistojen taloudellista autonomiaa lisätään."
Taloudellisen autonomian periaate on yliopistoille tärkeä asia.
Sitä kuvastaa jo sekin, että vaikka asiasta ei
hallituksen lakiehdotuksessa edes säädetty, monet
valiokunnassa kuultavina olleet asiantuntijat ottivat kuitenkin
siihen kantaa. Opetusministeriön luonnoksessa otettiin
askeleita autonomian laajentamisen suuntaan, mutta hallitus poisti
ne esityksestään tyystin. Lisäksi valiokunnan
mietinnössä aiheesta kirjoitettiin oma kappaleensa.
Huolimatta siitä, että taloudellisen autonomian
merkitys yliopistoille on elintärkeä, eivät
hallitus ja valiokunnan enemmistö halunneet kuitenkaan
korjata asiaa lakiesitykseen. Sen sijaan todettiin mietinnön
tekstiosassa muun muassa vain, että yliopistot ovat toivoneet
taloudellista itsenäisyyttä ja tarve yliopistojen
taloudellisen liikkumavaran lisäämiseen on kuitenkin
olemassa ja että valiokunta pitää välttämättömänä,
että tarvittavat muutosesitykset annetaan eduskunnalle
mahdollisimman pian.
Lausumaehdotusta tai suoraa pykälämuutosta valiokunnan
enemmistö ei halunnut tehdä. Asia jäi
siis vain kosmeettiseksi eikä edellytä hallitukselta
mitään toimenpiteitä. Sen vuoksi onkin
yliopistojen kannalta elintärkeää, että lausumaehdotus
autonomian lisäämiseksi nyt tehdään
ja asia korjataan. Voidakseen uudistua ja menestyä ja säilyttää kilpailukykynsä yliopistot
tarvitsevat nykyistä paremman mahdollisuuden hankkia, hallita
ja suunnitella taloudellisia resurssejaan.
Kaikilla yliopistoilla, Helsingin yliopiston ja Åbo
Akademin lisäksi, tulee olla samat oikeudet lahjoitusten
vastaanottamiseen, rahastojen pitämiseen sekä oikeushenkilönä toimimiseen
näissä asioissa. Yliopistoilla tulee olla mahdollisuudet
parantaa kansainvälistä toimintaansa sekä suorittaa
nyt lain tasolle vietyä niin sanottua kolmatta tehtävää,
johon kuuluu tutkimustulosten hyödyntäminen innovaatiotoiminnassa.
Nämä kaikki edellyttävät taloudellisen
autonomian laajentamista. Hallituksen tulee viivyttelemättä tuoda
asiasta lakiesitys eduskunnalle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen puhunut tästä aiheesta
joka mahdollisessa saumassa ja nyt vain ihan lyhykäisesti
lopuksi joitakin näkökohtia.
Ensinnäkin kannatan ed. Vahasalon tekemää ponsiesitystä,
lausumaehdotusta, ja totean, että se on erittäin
ajankohtainen ja erittäin perusteltu. Niin kuin ed. Vahasalo
totesi tässä, että sehän oli mukana
jo, niin kuin sanotaan, eräässä varhaisemmassa
hallituksen esityksen luonnoksessa, josta tässäkin
talossa keskusteltiin muutamassa tilaisuudessa, mutta sitten kai
VVM:n virkamiesten toimesta se sieltä poistettiin ikään
kuin kai peläten sitä, että tällaista
valtaa yliopistot käyttäisivät lainausmerkeissä ilmaistuna
väärin.
Arvoisa puhemies! Tässä on syytä muistaa
se, että Helsingin yliopistolla on iät ja ajat
ollut tämä perustuslain suoma autonomia, joka
on ollut nimenomaan taloudellista autonomiaa. Sillä on valtavan
suuret rahastot ollut käytettävissään, joihinka
on tullut lahjoituksia, hyvinkin merkittäviä lahjoituksia,
ja minä en ole kuullut koskaan, en sen 42 vuoden ajalta,
jonka olin Helsingin yliopiston palveluksessa, enkä sitä edeltäneeltä ajalta,
että olisi edes minkäänlaista harkitsemattomuutta
ollut näitten varojen käytössä. Päinvastoin
järjestelmä on toiminut myöskin pillerirahojen
osalta hyvin elikkä yliopiston apteekin erioikeuden käytön
suhteen samoin kuin almanakkaoikeuden käytön suhteen.
Toisin sanoen tällä jarrutuksella ei ole olemassa
minkäänlaisia perusteita ja siitä käytävä keskustelu
täällä isossa salissa on ollut enemmän
kuin paikallaan.
Toinen asia, johonka haluan kiinnittää huomiota,
on tutkinnonuudistus. Tämä on ollut uskomatonta
saihkinointia sieltä 60-luvulta tähän
hetkeen. Vielä on korostettava, että virkamiehet ovat
koko ajan olleet samat, hehän tulivat poikasina sinne virkoihin,
ja se oli vallankumouksellista. Siitä Hesarikin kirjoitteli
silloin 60-luvulla, että vähän yli kaksikymppiset
oikeustieteen kandidaatit ja valtiotieteen kandidaatit tulevat hallitussihteereiksi
jnp. ja että tämä on aivan uusi kulttuuri.
Se kulttuuri on sitä, että tittelit ovat vähän
kohentuneet, mutta samat herrat ovat siellä. Tällä on
se merkitys, että täsmälleen samat esittelijät
ovat olleet esittelemässä, että välillä tutkintoja
lisää ja välillä niitä pois.
Toivottavasti nyt on tultu sellaiseen tilanteeseen, että työhönottajat
voivat luottaa siihen, että tämä tutkintorakenne
säilyy nyt kohtuullisen kauan tästä eteenpäin, koska
tässä pelissä ei kyllä ole pysynyt
enää kukaan pitkään aikaan mukana.
Kaiken huippu on sitten nämä amk-tutkinnot, jotka
on tuotu sinne rinnalle, ruvettu kutsumaan alemmiksi korkeakoulututkinnoiksi
jnp. Varmasti ollaan kaikki sekaisin, mistä tässä nyt
oikein on kysymys. Tässä suhteessa nyt tarvitaan stabiliteettia
kohtuullisessa määrin.
Totean myönteisenä asiana, että tämä rehtorinvaaliasia
tuli nyt kuntoon, uudet tehtävämäärittelyt
tulivat kuntoon ja aikuiskoulutuspuolikin on ihan ok, kunhan vaan
taloudellinen autonomia saadaan siihen tueksi. Sitten totean, että tämä kansleriseikkailu
on äärimmäisen epämiellyttävä ollut
koettavaksi, elikkä siis toisin sanoen jollakin tavalla
halutaan tietoisesti alentaa sitä statusta ja mahdollisuutta,
että meillä on jotakin korkeinta tässä tasavallassa.
Minä en ymmärrä tämmöistä ollenkaan.
Demokratia ei sitä vaadi, mikään tasa-arvo
sitä ei vaadi, ja koko ajan täällä salissa
yhteiskunnallisesta näkemyksestä riippumatta vedotaan
osaamiseen, huippuosaamiseen, jaetaan Millennium-palkintoja jnp.
ja kerätään niihin pottia, rahaa. Sitten
toisaalta halutaan juuri sitä instituutiota, josta tämä kaikki
on riippuvainen, heikentää. Ei ymmärrä meikäläinen,
ei.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Siltä osin, mitä ed. Pulliainen
hyvin kutsui kansleriseikkailuksi, niillä, jotka ovat tuolla
tiellä, mielestäni ei ole historian tajua. Nimenomaan
koko yliopistolaitos on tietyssä mielessä autonominen.
Se on lähtenyt riippumattomuudesta. Tosin varmasti on ollut
tietyt mesenaatit, ruhtinaat jne., jotka ovat silloin etenkin Pohjois-Italiassa
laittaneet asian alulle, mutta kaiken kaikkiaan riippumattomuus
on ollut oleellinen edellytys yliopistojen syntymiselle. Tässä mielessä autonomia
on aivan selvä asia.
Vuodesta 1640 on kulunut aika lyhyt aika tähän
hetkeen suomalaisen yliopiston kohdalla, mutta tuonkin ajan on koko
ajan alusta lähtien, niin kuin täällä hyvässä puheenvuorossa
sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Dromberg totesi, Helsingin yliopiston
kansleri, aluksi tietysti Turun, sitten Helsingin, symbolisoinut
tätä yliopistojen autonomiaa ja riippumattomuutta.
Se, että valtioneuvoston istunnossa on läsnä,
on arvokas symboli, mutta myöskin sanoisin edelleen, niin kuin
muutkin puhujat, myös käytännön
mahdollinen hyöty ja näin ollen myös
ihan hyödynnettävä asia ja todellakin
ajatusten tie sinne paikalle, missä tehdään
päätöksiä. Tässä mielessä tuota
ei voi todella missään nimessä ymmärtää.
Kaikkein hulluinta olisi, jos tässä on kysymys
jostakin reaktiosta johonkin aktioon.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen erittäin mielelläni
kuunnellut tätä keskustelua täällä tänään.
Tämä on niin yksimielistä. On harmi vaan,
ettei täällä ole montakaan kansanedustajaa
paikalla, että kaikki ymmärtäisivät,
mistä on kysymys sitten, kun äänestetään.
Mutta tähän autonomiaan vielä. On
erittäin tärkeä asia tulevaisuudessa,
että tämä asia hoidetaan kuntoon. Mehän
aukaisimme sen pykälän ja äänestimme
siitä tuolla valiokunnassa ja se tietysti meni kumoon.
Siinä mielessä on nyt tärkeätä,
että tätä asiaa kuitenkin viedään
eteenpäin, koska kun todellakin Helsingin yliopistolla
ja Åbo Akademilla on tämä oikeus, niin
en voi ymmärtää, miksei sitä voi
antaa muille yliopistoille, mitkä ne perustelut ovat, etteivät
muut pääse samaan asemaan.
Sitten me teimme sen myöskin siellä, että kun siinä on
tämä kaksiportainen tutkintorakenne, niin siellähän
lääketiede ja hammaslääketiede nyt
tulivat siihen asemaan, että sitä kandin tutkintoa
ei tarvitse välttämättä suorittaa,
mutta siitä jäi pois eläinlääketieteellinen,
joka on tietysti samaan sarjaan kuuluva. Tämä on
hyvin järkevää siltä pohjalta
käytännön toteutuksen kannalta.
Sitten on tämä aikuiskoulutus, josta me myöskin äänestimme
ja siitä, että se tulisi lain tasolle. Se oli
sen kentän ehdoton toivomus, koska tämä kolmas
tehtävä on suurelta osalta myöskin aikuiskoulutustehtävä,
ja ammattikorkeakouluilla on lain tasolla nimenomaan myöskin
tämä aikuiskoulutus. Siinä mielessä esimerkiksi
kansleri Raivio puolusti sitä, että se olisi hyvä ollut
nostaa lain tasolle. Tietenkin se vaatii resursseja myöskin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että sivistysvaliokunnan
puheenjohtaja mainitsee vielä tämän lääketieteellisen
tutkinnon uudistuksen. Bolognan prosessi, niin kuin totesitte, ei
sinänsä sovi välttämättä lääketieteen
puolelle, ja tässä valiokunnan mietintö on
sinänsä hyvä. Kun siitä on jäänyt
sitten eläinlääketiede ulkopuolelle ja
hammaslääketiede on mukana, tässä mielessä tarvetta
olisi vielä parantamiseen.
Tämä kaksijakoinen tutkinto, lääketieteen kandidaatin
tutkinto kontra sitten lisensiaatin tutkinto lääketieteen
puolella, on jotakin poikkeavaa muista kandidaattitutkinnoista eikä antaisi mahdollisuuksia
esimerkiksi järkevään toimintaan vain
lääketieteen kandidaattina. On hyvä, että asia
on nyt kuitenkin edennyt parempaan suuntaan siitä, mitä se
oli alun pitäen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Drombergille ihan lyhyesti: Aikuiskoulutustehtävä ja
taloudellinen itsehallinto käsi kädessä hoitavat
toinen toisiaan. (Ed. Dromberg: Se on totta!) Siinä se
on niin yksinkertaista, kun ne ovat niin kuin kompuksessa toisiinsa.
Keskustelu päättyy.