3) Hallituksen esitys laiksi Euroopan talousalueelta saadusta
osingosta suoritetun veron palauttamisesta eräissä tapauksissa
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä puhujalistajärjestys
on ilmeisesti muuttunut, mutta siitä huolimatta voinen
käyttää puheenvuoron.
Hallituksen esitys tästä osinkojen takaisinmaksusta
EY-tuomioistuimen päätöksen perusteella
merkitsee sitä, että veropolitiikan käytön
ja päätökset ottaa hallintaansa EY-tuomioistuin
eivätkä kansalliset poliittisesti valitut parlamentit, joiden
minun mielestäni pitäisi tästä veropolitiikasta
päättää ja siitä vastata.
Nyt nämä EY-tuomioistuimen veroratkaisut ovat
mielestäni sellaisia, että ne eivät ota
kansallisia erityispiirteitä lainkaan huomioon, ja näin
ollen ne veroperusteet, mitkä kansallisesti on päätetty
poliittisissa parlamenteissa, eivät vastaa sitä,
mitä tarvitaan ja mikä palvelisi nimenomaan kansallisia
tarpeita. Lisäksi näistä saattaa tulla
huomattavasti paljon suurempia menetyksiä kansalliselle
rahoitukselle, fiskaalisia menetyksiä jäsenvaltioille,
ja näin ollen en voi missään tapauksessa
hyväksyä sitä, että tätä pyritään
laajentamaan, vaan mielestäni tulisi edelleen pitäytyä hyvin
tarkasti tässä kansallisessa päätöksenteossa
veropolitiikan osalta, jotta fiskaaliset vaikutukset eivät
tulisi yllätyksenä, niin kuin nyt näyttää käyvän,
ja EY-tuomioistuin yhä enemmän tekee näitä veroratkaisuja,
jotka vievät jäsenvaltioilta verotuloja täysin
yllättäen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on tämä hallituksen
esitys, joka on myös ristitty Lex Manniseksi johtuen siitä,
että suomalainen herra Petri Manninen valitti Euroopan
yhteisön tuomioistuimeen siitä, onko suomalainen
verojärjestelmä ollut syrjivä, koska ne
osakkeenomistajat, jotka ovat saaneet osinkoja ulkomailta eli pääasiassa
Eta-alueilta tai tässä tapauksessa Ruotsista,
eivät ole saaneet hyväkseen lukea yhtiöverohyvitystä eli
sitä veroa, minkä yhtiö on maksanut jonnekin
päin, vaan myös osingosta on mennyt osittain kaksinkertainen
vero.
Tämä mietintö, joka teille on jaettu
pöydille, on äärettömän
hyvä ja hyvin laadittu. Jos asiaan ei ole etukäteen
perehtynyt tai ei ole ollut siitä kiinnostunut, mutta jos
nyt on kiinnostunut, niin kannattaa lukea, koska tässä on
käyty tämä koko ongelma-alue hyvin tarkkaan
läpi. Sinänsä eurooppaoikeudellisesta
ja veropoliittisesta näkökulmasta katsottuna tämä tapaus
on äärettömän mielenkiintoinen,
ja tietysti monia muitakin mielenkiintoisia juttuja on siellä EY-tuomioistuimessa
menossa. Ainoa ongelma, minkä takia tämä ei
ole niin mielenkiintoinen, on se, että Suomi on joutunut
tässä maksamaan osingonsaajille jälkikäteen
perittyjä veroja takaisin päin. Osittain tämä johtuu
siitä, että Suomi ei aikanaan pyytänyt
tämmöistä takautuvuuskieltoa eli ei pyydetty
tuomioistuimelta sitä, että ei olisi tarvinnut
katsoa taaksepäin vaan ainoastaan eteenpäin ja
että järjestelmä olisi muutettu siinä mielessä Euroopan
perussopimusten mukaiseksi, että se ei olisi ollut missään
nimessä syrjivä.
Sitten hiukan siitä, millä tavalla tämä ratkaisu on
tehty. Nyt säädetään erillinen
laki, jolla tämä palautus maksetaan takaisin.
Tässä on ollut useampiakin erilaisia vaihtoehtoja,
mitä hallitus on varmasti joutunut pohtimaan, ja myös
verojaostossa on jouduttu pohtimaan, onko nyt valittu linja oikea
ja pitävä kaikilta osin. Tässä on
monia sellaisia asioita, joista myös monet asiaan vihkiytyneet
ovat olleet hyvinkin erimielisiä. Joku on tulkinnut, että tämä ei
edelleenkään riitä, vaan edelleen voidaan
lähteä tuomioistuimesta hakemaan myös
muunlaisia ratkaisuja, tai toiset ovat sitä mieltä,
että on menty ehkä liian pitkällekin tässä puhdasoppisuudessa
ja on tehty tämmöistä millimetrimatematiikkaa
palautusten osalta.
Oli se nyt niin tai näin, niin joka tapauksessa todennäköistä on
se, että nyt hyväksyttävä laki
ei kuitenkaan loppuun asti pidä, vaan joku kokeilee sitä joiltakin
osin. Eli odotettavissa on uusia oikaisuvaatimuksia verotuksessa
ja mahdollisia uusia tuomioistuinkäsittelyjä ja
se, meneekö sitten joku näistä ratkaisuista
aina EY-tuomioistuimeen asti, jää aikanaan nähtäväksi.
Valtiolle ja veronmaksajille tämä tulee tietysti
maksamaan jonkin verran rahaa, noin 50—60 miljoonaa ehkä joudutaan
palauttamaan. Voi olla, että summa nousee suuremmaksikin,
jos joiltain osin hallituksen valitsema linja ei pidä.
Meillä kokoomuksella on myös vastalause tähän
mietintöön, josta voi sanoa, että ehkä se
heikoin kohta ja heikoin lenkki tässä hallituksen
esityksessä on se kohta, missä pohditaan sitä,
millä tavalla otetaan huomioon konserniyhtiöt
ja erilaiset yhtiöiden rakennelmat. Tämä koskee,
voi sanoa, pääasiassa Nordean osakkeita ja Nordean osingonsaajia.
Nyt hallituksen esityksen perusteella otetaan huomioon ainoastaan
se vero, minkä holdingyhtiö, eli tässä tapauksessa
ruotsalainen holdingyhtiö, on maksanut Ruotsissa, mutta ei
ollenkaan niitä veroja, mitä esimerkiksi Nordean
tytäryhtiöt ovat maksaneet joissakin muissa Eta-maissa,
tai ei edes sitä, mitä Nordean tytäryhtiö on
maksanut Suomessa veroa.
Suomessakin näitä veroja on meidän
saamiemme tietojen mukaan ollut ehkä reippaat 300 miljoonaa
euroa, eli tätä 300:aa miljoonaa ei millään
tavalla oteta huomioon näissä laskusäädöksissä.
Voi olla varma, että Nordean osakkeenomistajat eivät
ole tyytyväisiä tähän hallituksen valitsemaan
linjaan. Meidän mielestämme olisi ollut viisasta,
kun tiedetään, että tässä on
tämä heikko kohta, kuitenkin ottaa se huomioon.
Siinä mielessä esitämme 4 §:ään
aikanamme yksityiskohtaisessa käsittelyssä yhtä uutta
momenttia, joka myös ottaisi huomioon ne verot, mitkä myös holdingyhtiön
tytäryhtiöt ovat maksaneet joihinkin maihin, jolloin
siinä mielessä ratkaisu olisi linjakas ja varmaan
todennäköisesti paremmin kestäisi näitä tulevaisuuden
tuomioistuinkäsittelyjä.
Sinänsä voi olla myös, niin kuin
ed. Kuoppa totesi täällä, että EY-tuomioistuin
on ottanut tietynlaisen linjan eli tulkitsee perusvapauksia, että pääomat
liikkuvat tai niiden pitäisi liikkua vapaasti yli maiden,
aika tiukalla tavalla, ja kun päätös
tuomioistuimesta tulee, niin sitä pitää välittömästi
alkaa noudattaa ja niin tietysti Suomenkin täytyy tehdä.
Tietysti hyvä kysymys on se, pitäisikö perussopimukset
ja erilaiset sopimukset muutenkin, mitä EU:ssa tehdään,
tehdä paljon paremmin ja paljon tarkemmin, jotta ei tulisi
tämmöisiä yllättäviä ratkaisuja
tuomioistuimista. Mutta kuten viime aikoina on huomattu EU-tasolla,
niin kun on 25 jäsenmaata, sellaisten yksiselitteisten
ja yhtäpitävien sopimusten aikaansaaminen on äärettömän
vaikeaa. Yleensä sopimuksista tulee monimutkaisia ja niitä voidaan
sitten jälkeenpäin tulkita vähän
sillä tavalla, kuinka kukakin niitä haluaa tulkita,
mutta se ei ainakaan verotuksen osalta ole ollenkaan hyvä asia.
Luulen, että aika moni yhtyy siihen näkemykseen,
että myös EU:ssa verotuksen osalta pitäisi pystyä nopeammin
etenemään verotuksen harmonisoinnissa. Silloin
tämäntyyppiset ongelmat poistuisivat tai ainakin
ne huomattavasti vähenisivät. Mutta niin kuin
tiedetään, uudessa perustuslaillisessa sopimuksessakin,
joka nyt sitten tulee tai ei tule voimaan, edelleen edellytetään
verotuksesta päätettäessä EU:ssa
yksimielistä linjaa. Se tietää, että kun
on 25 jäsenmaata ja jokaisella vähän
omanlaisia verojärjestelmiä, niin ei eurooppalaisten
verojärjestelmien kehittäminen tulevaisuudessakaan
tule olemaan ollenkaan helppoa.
Ed. Markku Koski merkitään
läsnä olevaksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin täytyy
sanoa, että valtiovarainvaliokunta ja erityisesti sen verojaosto
on tehnyt kyllä sitkeää ja vaikeaa työtä muokatakseen
tästä näin seikkaperäisen ja
kuitenkin vaikeasta asiasta aika selkeän mietinnön.
Mutta en ehkä niinkään mene näihin
detaljeihin, joita verojaoston puheenjohtaja, ed. Koskinen toi tuossa
esiin, vaan enemmän puhun ehkä tästä periaatteellisesta
lähtökohdasta.
On todella valitettavaa, että Euroopan unionissa ollaan
tilanteessa, missä verotusta harmonisoidaan, mutta sitä ei
harmonisoida poliittisen harkinnan ja tarkoituksenmukaisuuden näkövinkkelistä,
vaan sitä harmonisointia toteuttaa päätöksillään
EY-tuomioistuin. Tämä tahti tuntuu vaan kiihtyvän,
ja voisi oikeastaan ajatella, että näistä päätöksistä,
mitä EY-tuomioistuin on tehnyt, todella puuttuu tällainen
tarkoituksenmukaisuusharkinta. Tuomioistuin tekee käytännössä politiikkaa,
se harmonisoi EU-verolainsäädäntöä, mutta
se ei tee siinä yhteydessä poliittista harkintaa,
ei tarkoituksenmukaisuusharkintaa, ei mieti kansallisvaltioiden
tai koko EU:n veropohjaa, ei sitä, minkälaisia
takautuviakin menetyksiä kansallisvaltioille tulee näiden
harmonisointipäätösten, oikeuden tekemien
päätösten pohjalta jne. Kun meillä alioikeuksissa
on tämä maallikkoulottuvuus edelleen olemassa,
niin voisi ajatella ja kai sitä on joskus ajateltukin niin,
että kun juristit ovat oikeudessa, jotka katsovat tämän
puhtaan juridiikan, niin maallikkoedustajat ovat olleet sitä mieltä,
että he tuovat mukaan siihen, voisiko sanoa, sen maalaisjärjen
ja sen oikeustajun, joka lähtee tavallisesta pohdiskelusta.
EY-tuomioistuimessa tämä ulottuvuus jää tyystin
tekemättä ja tosiaan tuomioistuin tekee politiikkaa
ilman harkintaa.
Kun näin on ja kun eduskunnassa tämä lakiehdotus
nyt on käsittelyssä, niin tässä salissa
pitää hyvin tarkkaan harkita, minkälaista
viestiä me annamme tällaisen käytännön
ja olemassa olevan totuuden suhteen. Allekirjoitan sen, että totta
kai, niin kuin ed. Koskinen totesi, kun EY-tuomioistuin tekee päätöksen,
niin sitä on ruvettava viivana toteuttamaan. Mutta esimerkiksi
siinä, kuinka pitkälle oikeasti nämä päätökset
voivat takautuvasti tulla voimaan, on jo harkinnan paikka. Vuonna
2001 oli tässä tapauksessa näiden osinkojen
verotuksen osalta käännekohta, jolloin ensimmäiset
oikeuslinjaukset tehtiin. Sitä edeltävä aika
oli aikaa, jolloin osingonsaajat elivät senaikaisessa todellisuudessa,
senaikaisessa verotuskäytännössä,
ja saivat käteensä verotuksen jälkeen
osingon, jota eivät varmaan osanneet eivätkä arvanneetkaan
protestoida, että se on liian pieni verotuksen takia. Näin
ollen, jos tämä palautus ulotetaan, mistä tässä valiokunnan enemmistö lähtee,
myös vuotta 2001 edeltävälle ajalle,
niin varsinkin näiden osingonsaajien osalta kysymys on
todella, niin kuin tuossa vastalauseen 2 perustelutekstissä todetaan,
yllättävästä ja ylimääräisestä tulosta
elikkä käteenjäävän
tulon kasvusta osinkotulojen osalta. (Ed. Elo: Mutta eihän
se ole vaarallista!) — Palaanpas, ed. Elo, tähän
vaarallisuuteen. — Kuten ed. Koskinen totesi, niin tämä lähtökohta,
joka nyt on mietinnössä ja hallituksen esityksessä fiskaalisilta
vaikutuksiltaan on 50—60 miljoonaa euroa, 300—350 miljoonaa
markkaa. Vastalause 2 lähtee siitä, että tätä takautuvuutta
ei vedetä niin pitkälle, sinne ennen vuotta 2001
olevalle ajalle, vaan lyhyemmälle ajalle, jolloin tämä fiskaalinen
vaikutus pienenee.
Mitä tulee sitten kokoomuksen sisällyttämään vastalauseeseen
ja sen lähtökohtiin, kun käsitellään
näiden tytäryhtiöiden maksamien osinkojen verokohtelua,
niin saadun arvion mukaan, mikäli tämä kokoomuksen
tekemä vastalauseen mukainen lähestymistapa otetaan
toteutukseen, hintalapuksi tuleekin jo 200 miljoonaa euroa. Hintalapun
summa kasvaa. Mitä tulee näihin EY-tuomioistuimen
linjoituksiin ja tähän takautuvaan lainsäädäntöön
EU-alueella ja Eta-alueella, on kuultu, että Ison-Britannian
osalta voidaan joutua tilanteeseen, jossa tätä takautuvuusaikaa
tulee jopa 21 vuotta, ja Englannin kannalta hintalappu ei olekaan
enää satoja miljoonia euroja, vaan saattaa olla
kymmeniä miljardeja euroja.
Kun tällaiset rasitteet EY-tuomioistuimen päätösten
pohjalta ovat lankeamassa keskeisille suurille jäsenmaille,
sopii myös kysyä, mahdetaankohan tätä itse
asiassa kovin pitkään sallia EU:ssa, tällaista
verotuksen harmonisointia. Siinäkin mielessä,
kun me käsittelemme sitä tilannetta, mikä kohtaa
Suomea ja suomalaista veronsaajaa näiden takautuvien maksupalautusten osalta,
niin pitää ehkä miettiä, että ehkä tilanne muuttuu
tai ainakin syntyy poliittista keskustelua. Ei tietenkään
ole oikein eikä korrektia arvioida missään
nimessä EY-tuomioistuimen päätösten
juridista sitovuutta, mutta EU tekee myöskin politiikkaa,
ja varmaan politiikassa saatetaan mennä eteenpäin
esimerkiksi siihen suuntaan, että todella nostetaan keskusteluun
se, mitä järkeä on viedä tätä takautuvaa
lainsäädäntöä niin pitkälle
taaksepäin.
Arvoisa puhemies! Tämä vastalauseen 2, jonka
on allekirjoittanut vasemmistoliiton valiokuntaryhmä ja
vihreiden valiokuntaryhmä, lähtökohta
on todella tällainen varovaisuusperiaate. Täytyy
myöntää, että on aivan selvää,
että oikaisuvaatimuksia ja palautusvaatimuksia syntyy myös,
ja niitä on jo näkyvissä myös
vuotta 2001 edeltävältä ajalta, mutta
lähtökohta on se, että ei mennä pitemmälle
kuin on välttämätöntä ja
siihen rajaukseen, joka tässä vastalauseessa on
tämän ajanjakson osalta, siihen on myöskin
perusteita ihan oikeusoppineiden ja Eurooppa-lain tulkitsijoidenkin
osalta. Elikkä siinä oli tällainen käännekohta,
joka antaa aiheen arvioida tätä takautuvuuden
pituutta.
Arvoisa puhemies! Ehdotankin, että käsittelyn
pohjaksi otetaan vastalauseen 2 mukainen esitys.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tällä kaudella verojaostossa
on selvästi ollut huomattavissa se tosiasia, että verotusta
koskevia päätöksiä ja verolainsäädäntöä ei
enää tällä hetkellä millään
tavalla itse asiassa säädetä kansallisvaltion
todellisuudessa, vaan monin osin me joudumme ottamaan huomioon Euroopan unionin
realiteetit vähän eri tavalla eri tapauksissa.
Joissain kysymyksissä on välillisistä vaikutuksista
kysymys, kuten oli esimerkiksi alkoholiveron osalta. Näissä meidän
yhtiöveron hyvitysjärjestelmäämme
koskevissa päätöksissä kysymys
on ollut siitä, että sovellamme EY-tuomioistuimen
näkemyksiä.
EY-tuomioistuin on 2000-luvulla noin viimeisten viiden vuoden
aikana ruvennut tekemään päätöksiä koskien
välitöntä verotusta. Päätöksiä on
toki tehty aikaisemminkin, mutta 90-luvulla EY-tuomioistuimen ratkaisut
koskivat melko pieniä yksityiskohtia verotuksessa, ehkä sellaisia
kysymyksiä, jotka koskevat joidenkin yksittäisten
henkilöiden henkilöverotusta. 2000-luvulla verotusta
koskevat ratkaisut ovat merkittävyydeltään
tulleet yhä suuremmiksi ja suuremmiksi, kuten tämä käsittelyssä oleva
asia. Sillä on julkisen talouden kannalta jo merkittäviä vaikutuksia,
ja totta kai yhtiöveron hyvitysjärjestelmästä luopuminen
ja uuden yritysverojärjestelmän voimaan saattaminen,
joka on tapahtunut aikaisemmin tällä kaudella,
ovat myös tämän yhtiöveron hyvitysjärjestelmää koskevan
ratkaisun seurannaisia.
Kuten ed. Uotila puheenvuorossaan totesi, tällä hetkellä elämme
Euroopan unionissa tilanteessa, jossa välitöntä verotusta
itse asiassa hyvin rankalla kädellä harmonisoidaan,
ja sitä ei harmonisoida jäsenmaiden tekemillä poliittisilla päätöksillä,
vaan sitä harmonisoidaan tuomioistuinpäätöksillä.
Tuomioistuimen ratkaisuissa tyypillistä on ollut se, että erilaisia,
sinänsä täysin mahdollisia oikeuttamisperusteita,
joilla esimerkiksi yhtiöveron hyvitysjärjestelmää olisi voitu
puolustaa, ei ole otettu huomioon. Tuomioistuin ei ole pannut painoa
kysymykselle, kuinka suuria vaikutuksia sen ratkaisuilla on jäsenmaiden
julkisen talouden kestävyyteen. Olisi myös mahdollista,
että tuomioistuin ottaisi huomioon verojärjestelmien
kokonaisen logiikan, mutta tuomioistuimen ratkaisut eivät
ole ottaneet huomioon näitä oikeuttamisperusteita,
vaan ne ovat soveltaneet neljää perusvapautta
hyvin tällaisesta, jos sanoisi, formalistisesta, muodollisesta,
tai ehkä jopa fundamentalistisesta näkökulmasta.
Tässä yhteydessä, kun on säädetty
erillislaki siitä, että Eta-alueelta saaduista
osingoista maksetut verot palautetaan, mielestäni on erittäin
tarkka paikka harkita se, miten me kansallisessa lainsäädännössä sovellamme
tätä tuomioistuimen päätöstä taannehtivasti.
Olen sitä mieltä, että on erittäin
perusteltua säätää tämä taannehtivuus
vain niin pitkälle kuin on välttämätöntä,
ja tälle vuodelle 2001, joka valiokunnan mietintöön
liitetyssä vastalauseessa 2 esitetään
siksi takarajaksi, löytyy monia hyviä perusteita.
90-luvun puolella komissiossa oltiin sitä mieltä,
että yhtiöveron hyvitysjärjestelmä on hyvä järjestelmä yritysverolle.
Se oli myös käytössä useissa
suurissa jäsenmaissa, ja myös oikeuskirjallisuudessa
sitä pidettiin hyvänä järjestelmänä.
Vasta vuonna 2001 ensimmäisen kerran tuli viitteitä siitä,
että itse asiassa tätä järjestelmää voitaisiin
pitää Eurooppa-oikeuden vastaisena. Lopullisesti
voidaan sanoa, että tämä tulkinta on
saatu siinä vaiheessa, kun Petri Mannisen tekemästä valituksesta
on tehty ratkaisu. Nämä perusteet mielestäni
ovat hyvät perustelut sille, että tämä laki
tulisi säätää vain vuoteen 2001
asti.
Hallituksen esityksessä on lähdetty siitä,
että taannehtivuuden aika on otettu kansallisesta muutoksenhakuoikeudesta.
Se on toki myös ratkaisu, joka voidaan perustella, ja vaikka
tämän vastalauseen 2 mukainen esitys otettaisiinkin huomioon,
niin kansallinen muutoksenhakuoikeus toki olisi voimassa. On silti
mielestäni perusteltua säätää yleislaki
vain niin pitkälle kuin ikään kuin on
ollut olemassa se näkemys, että tämä verojärjestelmä on
ollut Eurooppa-oikeuden vastainen, koska on periaatteellisesti tärkeää,
että näissä ratkaisuissa, joita voi tulla
verotuksen osalta tai monien muidenkin politiikkalohkojen osalta,
ei otettaisi käytäntöä, että kansallisesti
näitä asioita sovelletaan hyvin pitkälle taannehtivasti.
Se on mielestäni erikoista ja järjenvastaista,
sillä ihmiset ovat 90-luvun loppupuolella täydellisesti
eläneet siinä käsityksessä, että tämä on
se verojärjestelmä, ja myös näiden osakkeiden
arvostus ja niistä saatavat osingot ovat olleet suhteessa
siihen, mikä on ollut olemassa oleva verojärjestelmä,
joten tästäkin näkökulmasta
on mielestäni kohtuullista, että tämä taannehtivuus
ulottuisi vain siihen asti, kun tämä järjestelmä tosiasiassa
on kyseenalaistettu. Eli näillä perusteilla kannatan
ed. Uotilan tekemää esitystä käsittelyn
pohjasta.
Jos ajattelee tätä nykyistä tilannetta
tästä eteenpäin, niin tietenkin hyvä tilanne
olisi sellainen, jossa eurooppalaista verojärjestelmää harmonisoitaisiin
jäsenvaltioiden päätöksillä,
sellaisilla poliittisilla päätöksillä,
joissa voitaisiin ottaa huomioon koko Euroopan yhteisöjen
alueella veropohjan kestävyys ja eri intressiryhmien huomiot
sillä tavalla, kuin perinteisesti normaalissa kansallisvaltiossa
tapahtuvassa verojärjestelmien luomisessa on otettu huomioon
yritysten kilpailukyky, julkisen talouden intressi, verojärjestelmien
kannustavuus. Tilanne ei tietenkään tällä hetkellä näytä kovin
hyvältä verotuksen osalta. Nykyisissä säännöksissä ja
tulevassakin perustuslaissa, jos semmoinen joskus nyt tulee, niin
kuin ed. Koskinenkin totesi, verotuksen kohdalla yksimielisyysvaatimuksesta
pidetään kiinni.
Toisaalta jo nykyisissä olosuhteissa näistä kysymyksistä on
herätelty keskustelua Eurooppa-neuvoston piirissä,
olisiko mahdollista komission jollain tavalla linjata tuomioistuimen
ratkaisua nimenomaan tämän taannehtivuuden osalta. Vaikka
on ymmärrettävää ja hyvääkin,
että osittain verojärjestelmiä harmonisoidaan,
jos se tehdään järkevällä tavalla,
niin nimenomaan näiden tiettyjen päätösten
kohdalla, joihin ed. Uotilakin viittasi, jotka tulisivat tarkoittamaan
kymmenien miljardien menetyksiä, jos päätökset
tehdään taannehtivasti, herää nyt
sitten kysymys jo Suomenkin intressistä ja koko unionin
intressistä, siitä, mitä nämä tapaukset
tarkoittaisivat ylipäätänsä julkisen
talouden kestävyydelle ja Vakaus- ja kasvusopimukselle,
joka ylipäätänsä ei tälläkään hetkellä voi
kovin hyvin. Joten poliittisella päätöksenteolla
olisi hyvä jollain tavalla pyrkiä ohjaamaan sitä,
minkälaisia oikeuttamisperusteita tuomioistuin käyttää siinä vaiheessa,
kun se tekee näitä ratkaisuja. Olen tainnut aikaisemminkin
todeta tässä salissa ja myös suuren valiokunnan
piirissä, että toivottavasti Suomi on aktiivinen
niissä keskusteluissa, joita muun muassa Ruotsi on ollut
herättelemässä näistä asioista.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan ihan aluksi kannattaa, mitä ed.
Jari Koskinen esitti 4 §:stä eli että 4 § saisi
sen muodon, mikä sillä on vastalauseessa 1.
Kun Suomi liittyi Euroopan unioniin, niin yleisesti oltiin sitä mieltä,
että osinkoverohyvitys koskee ja voi koskea vain Suomesta
saatuja osinkoja. Niin suuri yleisö, poliitikot kuin viranomainen
olivat siinä uskossa, että veroa voidaan periä ulkomailta
saadusta osingosta. Vielä muutama kuukausi ennen kuin EY-tuomioistuin
antoi ratkaisunsa tässä Mannisen tapauksessa tuli viestejä Luxemburgista,
että Suomi tulee voittamaan tämän jutun,
eli voimme jatkossakin verottaa ulkomailta saatuja osinkoja. Mutta
toisin kuitenkin kävi.
Kun verojaosto vieraili Luxemburgissa, yritimme kyllä selvittää,
oliko tämä päätös yksimielinen
vai oliko toisenlaista ratkaisua myöskin ilmassa. Meille
annettiin ymmärtää, että tuollaiseen
kysymykseen ei anneta selkeää vastausta, mutta
ilmeistä ja puheista kävi kyllä ilmi,
että aivan yhtä hyvin ratkaisu olisi voinut olla
toisenlainen eli se, että veroa voisi pidättää ja
periä ulkomailta saaduista osingoista. Mutta ratkaisu on tehty,
ja se tarkoittaa sitä, että tuomioistuin katsoo,
että Suomi on omalla lainsäädännöllään
loukannut pääoman vapaata liikkuvuutta, ja sen
takia me joudumme lainsäädäntöämme
muuttamaan.
On myöskin otettava huomioon, että tämä EY-tuomioistuimen
ratkaisu annettiin vastauksena korkeimman hallinto-oikeuden kysymykseen. Vireillä
oli
korkeimmassa hallinto-oikeudessa tapaus Manninen, henkilö Manninen,
joka oli tehnyt valituksen siitä, että hänen
ulkomailta saaduista osingoistaan on mennyt veroa. Vero oli niinkin
suuri kuin 9 euroa. Korkein oikeus pyysi siis lausuntoa EY-tuomioistuimelta,
sai vastauksen ja teki ratkaisun: Manniselle palautetaan 9 euroa
plus korot. Korkein hallinto-oikeus ei tietenkään
mitään muuta tehnyt.
Tästä kuitenkin Verohallitus ja hallitus, maamme
hallitus, vetivät sellaisen johtopäätöksen,
että oma-aloitteisesti korjataan sitten kaikki virheellisesti
toimitetut verotukset eli kaikille, joilla on ollut näitä osinkotuloja,
riippumatta siitä, pyytävätkö he
oikaisua, ovatko he pyytäneet oikaisua, oma-aloitteisesti
palautetaan, mitä heiltä on veroa peritty. Tämä on
tietenkin jollain lailla ymmärrettävää,
mutta myöskin ristiriidassa yleisten periaatteiden kanssa.
Esimerkiksi jos joku toi auton ulkomailta ja sitä verotettiin
liian ankarasti, niin hän haki korkeimmassa hallinto-oikeudessa
muutosta, valitus hyväksyttiin, rahat palautettiin, muttei
se tarkoittanut sitä, että kaikkien niiden, joita
oli verotettu väärin, verotusta ruvettaisiin oikaisemaan
ja oma-aloitteisesti palauttamaan rahaa.
Mutta tässä tapauksessa on nyt hallitus valinnut
tuon linjan, ja kun se on niinkin paljon julkisuutta saanut, on
tietenkin aivan mahdotonta valita tässä tilanteessa
jotain toista ratkaisua. Mutta halusin tämän sanoa,
että olisi todella ollut mahdollista, ettei mitään
olisi tehty, vaan niiden, jotka hakisivat muutosta, valituksia käsiteltäisiin
ja palautettaisiin ne rahat. Jos niitä tulisi massoina, niin
silloin olisi tietenkin tähän ratkaisuun, mihin
hallitus on mennyt, voinut myöhemmin lähteä.
Oikeustapauksia, joissa on verotettu väärin, on
noin miljoona kappaletta ja ne koskevat noin 200 000—300 000:ta
ihmistä. Alkuvaiheessa oletettiin, että tämä tulee
maksamaan valtiolle noin 190—200 miljoonaa euroa. Kun hallitus
sitten pikkasen on asiaa miettinyt lain valmistelun yhteydessä,
niin se on tullut siihen tulokseen, jos laki saa tämän
muodon, että menetys on 50—60 miljoonaa euroa,
mutta on kyllä asiantuntijoita, jotka väittävät,
että summa voi nousta 230 miljoonaan euroon.
Onko tämä hallituksen esitys sitten hyvä?
Minusta olisi kyllä voinut toimia niin kuin edustajat Uotila
ja Sinnemäki esittivät, että tämä olisi
takautuvasti ulottunut vuoteen 2000, niin että vuosi 2001
olisi vielä ollut mukana, jolta veroa palautettaisiin,
ja miksi näin? Valiokunnan mietinnössä on
kyllä perusteluja tällaiselle ajatukselle, ja
olisiko Suomi ottanut riskiä, vaikka me olisimme näin
menetelleet, että vain vuoteen 2000? Muutoshakemuksia on
jo tehty vuosilta 1998, 1999 jne., ja korkein hallinto-oikeus olisi
tietenkin niitä käsitellyt. Jos verovelvollinen
olisi voittanut, niin valtion pitäisi palauttaa korkoineen,
ja se korko on 0,5 prosenttia vuodessa eli aika vaatimaton. Eli
riski olisi ollut aika pieni, vaikka me tyytyisimme tuohon vuoteen
2001, maksaisimme jälkikäteen 0,5 prosentin vuotuisella
korolla korotettuna.
Ed. Koskisen esittämä muutos 4 §:ään
merkitsee kyllä valtiolle ehkä tuollaista 20:tä,
30:tä, ehkä 40:tä miljoonaa euroa. Se,
miksi kannatin sitä, vaikka olen sitä mieltä,
että kannattaisi tästä selviytyä mahdollisimman
pienellä rahalla, johtui yksinkertaisesti siitä,
että oletan, että korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisu tulee olemaan sellainen, että myöskin
tytäryhtiöitten maksamat verot Suomeen huomioidaan,
ja miksi sitten tämmöisessä äänestyksessä olla
häviäjän puolella, (Ed. Sasi: Mistä sen
tietää?) kun ratkaisu todennäköisesti
tulee olemaan sellainen, että näitä veroja
lasketaan hyväksi. — Kun ed. Sasi huusi, mistä sen
tietää, onko häviäjän
puolella, minä luulen, että ed. Sasi ajatteli,
että äänestyksessä häviäjän
puolella. Sitä minä en tarkoittanut, vaan minä toivon,
että me olisimme äänestyksessä voittajien
puolella, mutta jos minä hallituksen esitystä tukisin,
olisin todennäköisesti häviäjän
puolella. (Ed. Elo: Tai voittajan puolella!)
Mutta kaiken kaikkiaan tämä ratkaisu on nyt tällainen,
ja täytyy todeta, niin kuin tässä aikaisemmin
on todettu, että veropolitiikasta ei enää päätetä kansallisissa
parlamenteissa. vaan se on siirtynyt EY-tuomioistuimeen. Minä haluan
nähdä, mitä Saksassa tapahtuu, kun Marks & Spencerin
ratkaisu tulee ja valtion kassasta maksetaan 50 miljardia euroa,
englantilaiset 40 miljardia — sellaisia laskelmia on tehty — Ruotsissa
muutamia miljardeja, puhumattakaan siitä Italian tapauksesta,
jossa katsottiin, että eräs vero oli arvonlisäveron
kaltainen vero, ja EY-tuomioistuin katsoi tämän
yhteisölainsäädännön
vastaiseksi, ja hintalappu oli 120 miljardia. Kun jokainen tietää,
minkälainen talous on äsken mainituissa maissa
Englantia lukuun ottamatta, niin ymmärtää,
että jos ei kaaos ole kaukana, niin kuitenkin suuret ongelmat
ovat erittäin lähellä.
Toinen varapuhemies:
Yleisen tietämyksen kannalta tässä totean
vanhan tosiasian, että yleiskeskustelussa emme varsinaisesti
noteeraa yksityiskohtaisia, pykäläkohtaisia, muutosesityksiä.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan yhteen asiaan: Täällä vasemmistoliiton
ja vihreitten vastalause lähtee siitä, että olisi rajattu
tämä takautus vuoteen 2001, kun sille on olemassa
tiettyjä perusteita, niin kuin täällä on tullut
esille. Mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että verovelvollisella
on olemassa myös oikeuksia, joista yksi on muutoksenhakuoikeus.
Tiedetään, että jos eduskunta päättäisi
rajauksesta vuoteen 2001, niin verotoimistot täyttyisivät
muutoksenhakuilmoituksista vuosilta 1999 ja 2000. Niitä on
siellä nyt jo olemassa pieni pino, ja jos täältä tulee
päätös, että 2001 on raja, niin
sinne tulee valtava pino, koska se koskee myös niitä muutamaa
sataatuhatta osakkeenomistajaa, joita on. Se olisi aikamoinen työ hallinnolle
käsitellä ne kaikki yksityiskohtaisesti läpi,
ja hallinnon pitää niihin muutoksenhakujuttuihin
vastata aika nopeallakin aikataululla, koska sen jälkeen
ihmiset voivat valittaa hallinto-oikeuteen jne. Siinä mielessä on
minun mielestäni viisaampi valita tämä tie,
että ulotetaan se sinne asti, mikä kansalaisilla
normaalisti on muutoksenhakuoikeutta olemassa.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omassa puheenvuorossani, jossa esitin perustelut
sille, että tämä laki ulotettaisiin koskemaan
vain vuotta 2001 ja sen jälkeistä aikaa, myönsin
sen — tai ei siinä ollut edes mitään
myöntämistä, koska se nyt on tosiasia — että tämä vastalauseen
2 mukainen esitys ei toki kumoaisi meidän kansallista muutoksenhakuaikaamme,
mutta pidän kuitenkin periaatteellisesti hyvin tärkeänä sitä seikkaa,
että me emme ulota tätä meidän
yleislakiamme tästä asiasta sen pidemmälle
kuin minä aikana on ollut käsitys siitä, että yhtiöveron
hyvitysjärjestelmä ei ole eurooppaoikeuden mukainen.
Sitten aikanaan tietenkin nämä yksittäiset
valitukset täytyisi käsitellä ja niistä omat
ratkaisunsa tulisivat ja niihin sitten täytyisi reagoida.
Voi kuitenkin huomioida myös sen, että myös hallituksen
esitys on sen tyyppinen, että sen eri kohdista voidaan
tehdä valituksia. Tästä asiasta nyt yksinkertaisesti
voidaan esittää erilaisia käsityksiä ja
kansalaiset voivat myös muutosta hakea monessa eri kohdassa,
joten tämä asia ei myöskään
tässä hallituksen esityksen mallissa sillä tavalla
ole taattu, että se olisi loppuun käsitelty, ja
ed. Koskisen vastalausekin osoittaa yhden tien, missä luultavasti
muutoksia tullaan hakemaan. Siinä mielessä vastalause
ei ole pekkaa pahempi.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Samoilla perusteilla tässä on
kysymys siitä, pelätäänkö enemmän
hallinnollista rasitetta ja niitä seurauksia, joita hallinnolle
tulee näistä oikaisuvaatimuksista, kuin sitä,
että yritettäisiin periaatteellisella tasolla
pitäytyä mahdollisimman lyhyessä takautumisessa.
Niin kuin täällä ed. Kallis totesi, ei
ole aivan varmaa se, mikä tulkinta, sitten kun oikeusprosessit
jatkuvat, tulee olemaan sitä 2001:tä edeltävältä ajalta.
Tässä mielessä vastalauseessa on valittu
tällainen tie, vaikka siihen sisältyy tämä odotettavissa
oleva hallinnollinen rasite, minkä ed. Koskinen toi esiin.
Jere Lahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on pidetty erinomaisen
hyviä puheenvuoroja tästä hyvästä mietinnöstä.
Erityisesti edustajat Koskinen ja Kallis toivat perustelut tähän
vastalauseeseen 1.
Haluaisin ottaa sen piirteen mukaan tähän
keskusteluun ja ajatteluun, että menestyäksemme maanosana,
Eurooppana, Suomena pääomia tulee kohdella samalla
tavalla. Pääoma hakeutuu sinne, mistä se
saa parhaan mahdollisen tuoton. Tässä on paradoksaalista
se, että kun me nyt viimeksi uudistimme verotustamme, niin
se hyvä asia, joka 93 saatiin juuri avoir fiscalin käyttöönottamisella
ja me saimme pääomaa tänne, tavallaan
mureni, ja se mureni juuri siihen argumenttiin, että EY-tuomioistuin
tulisi tekemään tällaisen päätöksen,
jossa Suomi joka tapauksessa joutuu luopumaan yhtiöveron
hyvitysjärjestelmästään. Nyt
tässä ratkaisussa mennään tietyllä tavalla
taaksepäin. Elikkä se samanarvoisuuden hakeminen
EY-tuomioistuimenkin näkökulmasta näyttää kuitenkin
sitten suosivan sitä, että pääomien
verotusta harmonisoitaisiin.
Ehdottomasti vastalause 1 on perusteltu ja oikeudenmukainen.
Se nostaa hintaa, onko se siellä 200 miljoonassa yhteensä 56
miljoonan sijaan, mutta kuitenkin mielestäni konserniyhtiöitten
maakohtaisista tyttäristä saadut osingot ovat aivan
samoilla perusteilla verotettavaa tuloa kuin pelkän konserniemon
tulot.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan yhteisön tuomioistuin on
ottanut selkeän kannan 90-luvun puolivälissä,
jossa se pyrkii ajamaan sisämarkkinaperiaatetta eteenpäin
ja sillä tavalla muuttaa olennaisesti verotusta. Ehkä kaikkein
merkittävin tapaus on, yllättävää kyllä koskien
Suomea, tämä Mannisen tapaus, johonka tämä hallituksen
esitys perustuu, että osingot pitää asettaa
samaan asemaan riippumatta siitä, mistä ne saadaan.
Nyt, kuten täällä on todettu, Marks & Spencerin
tapaus on tulossa ja se mullistaa, voisi sanoa, yritysverotuksen
Euroopassa kaiken kaikkiaan.
Kyllä nyt ollaan siinä tilanteessa, että oikeastaan
poliitikkojen pitäisi kyetä tekemään
ratkaisuja verotuksesta poliittisin päätöksin.
Me emme saa mennä tilanteeseen, jossa tuomarit päättävät. Tosin
tänään tiedotusvälineitten mukaan
kuultiin aivan hämmästyttävä lausunto
perustuslakivaliokunnassa, jossa eräs niin sanottu professori otti
kantaa, että kun tuomioistuin ottaa jonkun kannan, niin
lainsäätäjä ei voisi ottaa toisenlaista kantaa
lainsäädännöstä, ja
tietysti sehän ei ole demokratian periaatteiden mukaista.
Tärkeätä on myöskin se, että puhutaan
kansalaisten perusoikeuksista. Täytyy sanoa, että vasemmistoliiton
ja vihreitten tapa suhtautua veronmaksajaan ei todellakaan kunnioita
veronmaksajan perusoikeuksia. Jos veronmaksajaa on tuomioistuimen mukaan
kohdeltu väärin, hänelle pitää antaa
takaisin se vero, joka hänelle kuuluu.
Tässä suhteessa täytyy sanoa, että ed.
Koskisen vastalause on hyvin tärkeä. Monet asiantuntijat
kiinnittävät huomiota konsernikysymykseen, ja
täytyy sanoa, että jos mennään
vastalauseen 1 mukaisesti, todennäköinen lopputulos
on se, että veronmaksajat saavat suhteellisen oikeudenmukaisen
palautuksen, mutta jos mennään hallituksen esityksen
mukaisesti, on todennäköistä, että näitä hakemuksia
tulee, mennään jälleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Se saattoi jo muuttaa lopputulosta, mutta ehkä mennään vielä EY-tuomioistuimeen,
ja olisi aika suuri vahinko, jos tämä koko ruljanssi
joudutaan käymään vielä uudestaan,
niin että kertaalleen korjataan niitä virheitä,
mitä tässä hallituksen esityksessä on.
Siitä syystä varmuuden vuoksi ja veronmaksajan
perusoikeuksien toteuttamiseksi olisi tärkeätä,
että ed. Koskisen esittelemän mallin mukaisesti
edettäisiin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tästä keskustelusta on saanut vähän
sen kuvan, että kaikki verotus olisi jotenkin EY-tuomioistuimen
päätettävissä. Kysymys on vain
tietyistä välillisistä veroista, kuten
tässä tapauksessa osinkoverotuksesta; autovero
meillä oli pari vuotta takaperin; alkoholivero tuli ikään
kuin epäsuorasti, se ei tullut EY-tuomioistuimen kautta.
Haluan korostaa tässä yhteydessä,
niin kuin me kaikki tiedämme ja toivottavasti tiedämme, että tuloverotus
on kuitenkin asia, joka päätetään jokaisessa
jäsenmaassa erikseen. Siellä on valtavia eroja,
otetaan nyt ääripäänä vaikka
Ruotsi ja Viro. Ruotsin pääministeri Göran
Persson minun mielestäni on aivan oikein todennut sen,
että ei Ruotsin kannata pitää korkeata
verotusta, jotta voitaisiin sitten tukena antaa tämä raha
Virolle, joka pitää nyt 26 prosentin tasaveroa
kaikille tuloverotuksessa ja aikoo sen laskea 20 prosenttiin.
Puhemies! Mitä sitten tulee yhtiöverotukseen tai
pääomaveroon, ne ovat myös jokaisen jäsenmaan
itse päätettävissä. Lopuksi
haluan vain todeta, että aika kevyesti nyt kokoomus, joka
kuitenkin on tuollainen, miten sanoa, taloutta ymmärtävä puolue — siellä on
vuorineuvosta ja muuta nytkin paikalla — sanoo, että se
on nyt vähän sama valtion kannalta, onko se 200
miljoonaa vai 50 miljoonaa euroa. Ed. Lahti, 150 miljoonaa euroa
on vanha miljardi markkaa. Se on paljon rahaa.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisi varmasti hyvä, että ed.
Elo heräisi siihen todellisuuteen, että tällä hetkellä EY-tuomioistuimen
ratkaisut voimakkaasti muokkaavat myös välitöntä verotusta, mitä nimenomaan
yritysverotus on. Nämä päätökset,
joita täällä on kuvailtu, ja ne asiat,
jotka ovat tällä hetkellä ratkaisussa
tuomioistuimessa, vaikuttavat jäsenvaltioiden yritysverotukseen
eli välittömään verotukseen.
Omassa puheenvuorossani totesin, että EU-politiikka
ja EU-maailma vaikuttavat verotukseen monella tavalla. Se on vaikuttanut
alkoholiverotukseen välillisesti, autoverotukseen se on Suomessa
myös vaikuttanut, mutta yritysverotuksen osalta kysymys
on välittömästä verotuksesta.
Tuomioistuin ja sen ratkaisut ovat muovanneet sitä ja tulevat
muovaamaan sitä merkittävästi. Tämä on
tällä hetkellä todellisuus.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Mikä on tällä hetkellä todellisuutta,
ed. Sinnemäki, siitä meillä on vähän
erilainen kuva. Kyllä esimerkiksi jos ed. Sinnemäki
myöskin todennäköisesti tuntee Viron
yhtiöverojärjestelmän, se on hyvin ei-läpinäkyvä,
se on hyvin erikoinen järjestelmä, enkä usko,
että esimerkiksi Ruotsi ja Viro kovin nopeasti tulevat
tuloverotustaan tai yhtiöverotustaan harmonisoimaan.
Puhemies! Jos ajattelee sitä, mitä nyt Euroopassa
on tapahtumassa, minun veikkaukseni on kyllä se, että verotuksessa
tullaan kulkemaan merkittävästi eri suuntaan.
Se on toinen asia, mikä EY-tuomioistuimen päätösvalta
on, niin kauan kuin tietyt verosäännökset
ovat olemassa, ja varmasti siellä on päätösvaltaa,
mitä me poliitikot täällä valitamme.
Mutta kerran vielä, kyllä perustuslaki on nyt
menossa siihen suuntaan, että myös monet asiat
Euroopassa tulevat kulkemaan uuteen suuntaan.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä varmasti erottaa se, mitkä ovat
ikään kuin nimelliset verokannat eri jäsenvaltioissa
esimerkiksi yritysverotuksessa. EY-tuomioistuimen ratkaisut koskevat enemmän
niitä kysymyksiä, mikä on se sallittu veropohja,
ja veropohjan merkitys siinä, mitkä ovat todellisuudessa
sitten ne verotuotot, joita on mahdollista kerätä,
voi usein olla huomattavasti suurempi kuin se nimellinen veroprosentti. Enemmänkin
nämä tuomioistuimen ratkaisut kohdistuvat veropohjaan,
mutta veronsaajan näkökulmasta ne voivat olla
merkittävämpiä kuin kysymykset siitä,
minkälaisilla veroprosenteilla ollaan liikkeellä.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvä kollegani, perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja Kimmo Sasi sanoi minusta mielenkiintoisen lauseen,
että veronmaksajilla on perusoikeuksia, ja puhuisin tässä vähän
vihreiden demokratianäkemyksestä, mikä on
ed. Sinnemäen vastalauseen taustalla, että perusoikeuksia
on kansalaisella ja veronmaksajalla on tietysti oikeuksia.
Tämä vihreiden näkökulma
tässä vastalauseessa lähtee montesquieulaisesta
vallan kolmijako-opista, joka tuntuu todella nykypäivän
Suomessa unohtuneen, jos vaikkapa katsoo tätä hallituksen
eilistä lakiesitystä rajavartijalakkokiistassa.
Mutta tämä vihreiden vastalausehan lähtee juuri
siitä logiikasta, että EY-tuomioistuimella on
tietty toimivalta ja sitä pitää noudattaa,
mutta valtiovallan ei pidä ennakoida eli ikään
kuin laajentaa tätä palautusoikeutta aikaan, joka
oli ennen tuomioistuimen päätöstä.
Siinä nimenomaan, jos mentäisiin tähän
logiikkaan, jota ed. Koskinen edusti, poliittinen valta luovuttaisi
sellaista poliittista valtaa tuomioistuimelle, joka vallan kolmijako-opin
mukaan ei sille kuulu. Sillä tavalla kyllä uskon,
että veronmaksajakin kuitenkin pohjimmiltaan ja ensisijaisesti
on kansalainen ja ymmärtää, että valtiossa,
jossa on tätä kansalaisten ja demokratian perusturvaa,
jossa eri valtioelimet tunnustavat toisen aseman eivätkä riko
sitä, on hänelle kuitenkin pysyvämpi
turva kuin on satunnainen tai ennakoimaton veronpalautus, minkä varaan
hän ei ole voinut elämäänsä laskea.
Sinänsä on hyvin mielenkiintoinen tilanne, mistä ed.
Kallis ja ed. Elo puhuivat, ja muutkin, että tällä hetkellä tämä EU:n
verokehitys on tilanteessa, missä häntä heiluttaa
koiraa eli tuomioistuin päättää (Puhemies
koputtaa) EU:n olennaisesta sisältöpolitiikasta.
Todella toivon, että saamme perustuslain kuntoon, jolloin
kehittämisvastuu siirtyy jälleen poliittisille
elimille.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin vielä hieman tuomioistuimen
kautta tapahtuvasta verotuksen harmonisoinnista. Sanotaan, että harmonisointi
on itse asiassa tässä kohtaa hieman väärä termi,
koska kysymys ei ole suinkaan siitä, että niiden
maiden, joissa on matalat verokannat, ja niiden maiden, joissa on
korkeat verokannat, välille löydettäisiin
ikään kuin joku välittävä ratkaisu,
joku puolivälin ratkaisu, vaan itse asiassa nämä tuomioistuimen
ratkaisut ovat sellaisia, jotka järjestään
kaikki rapauttavat eurooppalaista veropohjaa, pienentävät
esimerkiksi niitä tuottoja, joita jäsenvaltiot
keräävät yritysverotuksella, ja sillä tavalla
itse asiassa kysymys on eurooppalaisen veropohjan pienentämisestä näissä tuomioistuinratkaisuissa.
Kun nämä isot ratkaisut ovat koskeneet lähinnä yritysverotusta,
se tulee omalta osaltaan asettamaan paineita sille, että suurempi
osa verotuotoista tullaan keräämään
pieni- ja keskituloisten tuloverotuksella, koska pieni- ja keskituloiset
palkansaajat ovat niitä, jotka eivät kovinkaan
helposti liiku rajojen yli, kuten pääomat liikkuvat.
Siinä mielessä tämä kehitys
on mielestäni huonoa.
Kuten ed. Sasi mielestäni hyvin totesi ja täällä monet
muutkin ovat ottaneet sen kannan, olisi parempi, jos poliittisilla
päätöksillä tehtäisiin
verojärjestelmiä, koska kun nämä ratkaisut
tulevat valitusten perusteella ad hoc -tuomioistuimesta, niin silloin
ei ole ketään, joka katsoisi sitä kokonaisuutta,
miten esimerkiksi palkansaajien, yritysten ja kulutuksen kesken
jakaantuu se verotaakka, mistä valtiot verotulonsa keräävät.
Tuomioistuimen ratkaisut ovat sellaisia, että niistä ovat
esittäneet huolensa myös yritysmaailman edustajat,
koska tällaisella ikään kuin kapeakatseisella
perusvapauksien tulkinnalla voidaan saada aikaiseksi sellaisia verojärjestelmiä,
jotka eivät itse asiassa ole hyviä edes yritysmaailman
näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille olisin halunnut todeta, että ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Ei se nyt ole mikään ongelma,
vaikka ed. Sasi ei kuuntelisi tätä puheenvuoroa,
koska viestini kohdistuu kuitenkin myös kansalaisille.
Olisiko tämä vastalause sellainen, että ei
oteta huomioon veronmaksajan näkökulmaa? Mielestäni
ei. On totta, että totta kai on tärkeää,
että kansalaisilla veronmaksajina on olemassa relevantit valituskeinot,
mutta mielestäni tässä tapauksessa niitä ihmisiä,
jotka ovat maksaneet ulkomailta saaduista osingoista vaikka vuonna
98 jonkin veron ja vaikka sitä ei nyt automaattisesti palautettaisi
heille, ei kohdeltaisi väärin. Mielestäni
he ovat ostaneet osakkeensa, maksaneet veronsa, eläneet
siinä verojärjestelmässä, mikä silloin
on ollut, ja ei ole kysymys siitä, että heitä tai
heidän oikeuksiaan nyt poljettaisiin, vaikka tätä taannehtivuutta
ei ulotettaisikaan niin pitkälle kuin hallituksen esityksessä tehdään.
Pikemminkin uskoisin siihen näkökulmaan, jonka
ed. Krohn esitti täällä, että monet
näistä palautuksensaajista, jos he punnitsisivat
tätä kokonaisuutta, niitä veromenetyksiä,
joita tästä koituu, saattaisivat hyvinkin valita
sen, että näillä 60 miljoonalla eurolla
tehtäisiin niitä yhteiskunnallisia uudistuksia,
joita 60 miljoonalla eurolla nyt saadaan aikaiseksi.
Mitä tulee veronmaksajan näkökulmaan,
niin ehkä tämä Mannisen valitus, jonka
sisällön ed. Kallis täällä hyvin
kuvaili, ja se 9 euron palautus, johon Manninen on oikeutettu tämän
ratkaisun perusteella, kertovat siitä, että tässä valituksessa
tietenkin on kysymys siitä prosessista, jolla halutaan
ajaa verojärjestelmän muutoksia EY-tuomioistuimen
kautta, eli tämä alkuperäinen liikkeellepaneva
voima ei suinkaan ole ollut veronmaksaja, jota törkeästi
ja väärin on kohdeltu, vaan enemmänkin
halu tämän tuomioistuimen kautta muuttaa suomalaista
verojärjestelmää.
Arvoisa puhemies! Tulemme varmasti kaikki mielenkiinnolla odottamaan
sitä, mikä tulee olemaan lopullinen ratkaisu tässä Marks & Spencer -tapauksessa.
Jossain vaiheessa eurooppalaista talouspolitiikkaa on keskusteltu
Marx & Engels -pohjalta ja nyt on siirrytty Marks & Spencer
-aikakauteen.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Lahdelle. Hän
totesi, että pääoman vapaan liikkuvuuden
oloissa pitää kohdella ihmisiä, osakkeenomistajia,
osingonsaajia jne., tasavertaisesti maan rajoista riippumatta. Se
on ihan oikea periaate, ja siihen suuntaan pitää mennä. Mutta
se on pikkasen eri asia, kun ajatellaan tästä hetkestä eteenpäin,
kuin se, että katsotaan vajaat kymmenen vuotta taaksepäin
ja lähdetään siitä, niin kuin
ed. Sinnemäki totesi. Ne veropäätökset
on tehty niissä oloissa, siinä todellisuudessa,
niillä veropohjilla, markkinat ovat eräällä tavalla
diskontanneet sen todellisuuden, mikä silloin vallitsi,
ja ihan oikeasti se tulo, mikä nyt palautuksena näille,
varsinkin ennen vuotta 2001 olleille osingonsaajille, tulee, on
todella ylimääräistä tuloa ja
voittoa.
Mitä tulee sitten kokoomuksen linjaan yleensä,
niin muistelenpa tässä, kun kokoomuksen tuleva
presidenttiehdokas Sauli Niinistö oli valtiovarainministeri.
Kyllä silloin hän viimeiseen asti pisti hanttiin,
tuli sitten uudistuspaineet tai sellaiset paineet, joissa Suomen
valtio joutuu maksumieheksi EU:n kautta tai EY-tuomioistuimen kautta,
kyllä ministeri Niinistö viimeiseen asti pyrki
säästämään valtion
rahaa. Tässä mielessä nähtävästi
jonkinlaista käyttäytymismuutosta on tapahtunut.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun niin monesti tässä salissa
on sanottu, että poliitikkojen pitää päättää verotuksesta
eikä EY-tuomioistuimen, niin ollaan liikuttavan yksimielisiä,
että näin tulisi olla. Mutta meidän pitäisi myöskin
ymmärtää, että jos on pääoman
vapaa liikkuvuus ja verotus Euroopan unionin sisällä tehdään
vain yksimielisellä päätöksellä ja
esiintyy myöskin verokilpailua, niin se tulee johtamaan
siihen, että pääomatulovero putoaa nollaan,
se putoaa nollaan, koska pääoma saa vapaasti liikkua
ja aina löytyy maa, joka houkuttelee pääomaa
maahansa alhaisella verolla. Jos me haluamme miettiä, ja
minun mielestäni Euroopan unionissa päätöksentekijöitten
pitäisi kyllä miettiä näitä kansallisia
etuja ja jopa uskaltaa puuttua siihen pääoman
vapaaseen liikkuvuuteen. Jos me emme siihen puutu, niin lopputulos tulee
olemaan ei tämän eduskuntakauden aikana mutta,
uskallan väittää, viiden kuuden vuoden
sisällä se, että pääomia
ei ollenkaan veroteta. Onko tämä hyvä ratkaisu?
Sehän tulee merkitsemään sitä,
että pääomarikkaat maat hyötyvät,
pitää ottaa veroa muualta, ja se muu on sitten
se, joka koskee ennen kaikkea työtä ja kulutusta.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
kysytty, mikä on tässä kokoomuksen linja
tai onko se muuttunut. Ei varmaan ole muuttunut, kysymyshän
on erillislaista. Jos nähdään selvästi,
että tässä on yksi heikko kohta, joka
todennäköisesti tulee pettämään,
niin samalla tässä erillislaissa pitäisi
ottaa sekin huomioon eli sen takia tämä konserniyhtiöasia
pitäisi tässä samassa yhteydessä ratkaista.
Kyllä meille olisi käynyt sellainenkin ratkaisu,
että ylipäätään ei
olisi palautettu mitään, jos se olisi ollut mahdollista.
Mutta koska se ei ole mahdollista ja joudutaan palauttamaan, niin
palautetaan nyt sitten kerralla kaikki kuntoon, ettei tarvitse enää toista
kertaa täällä eduskunnassa tätä käsitellä.
Jos ajattelee sitten yksittäisiä osakkeenomistajia,
tuleeko tämä kaikille yllätyksenä, niin
väitän, että sellainen osakkeenomistaja,
joka on 90-luvun puolivälissä sijoittanut vaikkapa suomalaisiin
pankkiosakkeisiin, ei voinut silloin kuvitella, että jossain
vaiheessa pääkonttori siirtyykin Ruotsiin, jolloin
joutuukin maksamaan siitä osingosta veroa, vaan se osakkeenomistaja on
voinut kuvitella, että edelleen on voimassa yhtiöveron
hyvitysjärjestelmä ja osingoista ei mene kaksinkertaista
verotusta, jolloin siinä mielessä kaikki ei ole
ihan pelkästään yllätystä,
mikä on tullut niille ihmisille.
Vielä lopuksi, kun täällä puhutaan
vuodesta 2001 ja aikarajasta, niin minusta on syytä muistaa,
että sitä pidetään oikeusoppineiden
tai vero-oppineiden mielestä jonkin näköisenä käännekohtana,
mutta eihän sitäkään kukaan
voi varmaksi sanoa, koska ennen vuotta 2001 kukaan ei ollut testannut
tuomioistuimessa sitä, mikä on tämä suhde
pääomien vapaaseen liikkuvuuteen ja näihin
erilaisiin verojärjestelmiin, eli ei ollut aiempaa ratkaisua.
Jos joku olisi tehnyt valituksen aiemmin, vaikka 2000, tilanne olisi
ollut toinen, silloin olisi joku toinen vuosi. Siinä mielessäkin meistä on
loogista se, että ulotetaan tämä sen
mukaan, mikä Suomessa on muutoksenhakuoikeus, ja palautus
sen viiden vuoden perusteella.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kun ed. Kallis täällä esitti
minun mielestäni lähinnä oman visionsa
siitä, mitä maailmassa tulee tapahtumaan verotuksen
osalta, eli pääomat, jotka liikkuvat vapaasti,
olisivat pääasiassa verottomia ja työtä verotettaisiin,
niin tämäntapaiseen kehitykseen en itse usko.
Jos katsotaan Suomea tällä hetkellä ja
varsinkin ennen kuin osinkoja alettiin verottaa, niin Suomihan on
ollut varmaan eräs edullisimmista maista koko Euroopassa,
ottaen vaikka sitten huomioon sen verotuspohjan, mitä verotetaan,
mutta joka tapauksessa Suomi on ollut pääomien
luvattu maa ja täällä todella pääomia
on erittäin lievästi verotettu. Myyntivoittoja
on sen sijaan verotettu jonkin verran rankemmin. Tämä on
perustunut meidän avoir fiscal -järjestelmäämme
ja sitten alhaiseen yhtiö- ja pääomaveroon.
Kun sitten katsoo Suomea ja monia muita maita Yhdysvaltoja myöten,
siellä esimerkiksi osinkoja verotetaan progressiivisen
verotuksen pohjalta ja osingot tulevat muiden tulojen päälle, ed.
Kallis, ja se on se maa, joka on ilmeisesti ainakin kapitalismin
luvattu maa. Voi olla kyllä, että olen väärässä ja
Suomi onkin se kapitalismin luvattu maa.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Hyvä, että ed. Elo lopetti
puheenvuoronsa "voi olla, että olen väärässä".
Minä toivon, että te olisitte oikeassa. Minä toivon,
että te olisitte oikeassa, mutta minä pelkään,
että minä olen oikeassa ja te väärässä,
koska miksi ei olisi pääomamarkkinoilla verokilpailua?
Miksi se pääoma ei hakeutuisi sinne, mistä se
saa suurimman hyödyn? Ei pääoma tunne
mitään rajoja. Pääoma hakeutuu
sinne, mistä suurin tuotto tulee. Jos sitä ei
jossakin maassa veroteta ja jossakin toisessa maassa verotetaan,
niin kyllähän se sinne ensin mainittuun hakeutuu.
Se, että EY-tuomioistuin teki tämän ratkaisun,
tulee myöskin johtamaan siihen, että suomalaiset
ostavat entistä enemmän osakkeita ulkomailta,
koska niitä verotetaan samalla lailla kuin suomalaisia
osakkeita. Aikaisemmin ostettiin Suomesta, koska niitä ei
verotettu ja ulkomailta saatuja osinkoja verotettiin. Verokilpailu johtaa
siihen, että pääomatuloveroja alennetaan, kunnes
tullaan nollaan.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Elolle haluaisin päivittää Yhdysvaltojen osinkojen
verotusjärjestelmää, siellä on
muutettu sitä. Tällä hetkellä Yhdysvalloissa
osingoista maksetaan pääsääntöisesti
noin 15 prosentin vero. Nykyisen Yhdysvaltojen presidentin kaudella
nimenomaan on luovuttu siitä entisestä järjestelmästä,
jossa osinkotulo tuli myös palkkatulon päälle
ja sitä verotettiin progressiivisesti.
Ed. Kallis mielestäni ehkä analysoi paremmin niitä riskejä,
mitä tähän sisältyy, että ei
pystytä tekemään yhteisiä päätöksiä ja
pääomat liikkuvat vapaasti, että se nimenomaan
sisältää riskin siitä, että pääomia
verotetaan entistä vähemmän. Kuitenkaan
verotushan ei ole ainoa kysymys, joka vaikuttaa siihen, mihin pääoma
sijoittuu. Totta kai silloin kaikki erilaisten valtioiden muutkin
tekijät tulevat huomioon, joten ehkä ed. Kalliksen
näkemys tuossa mielessä on hieman kapea, mutta
ehkä siitä sitten jossain yleisemmässä keskustelussa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tässä asiassa olen ed. Sinnemäen
kanssa samaa mieltä. Eihän kysymys ole siitä,
että kun pääomat liikkuvat, niin kuin
ne, ed. Kallis, liikkuvat jo tänä päivänä vapaasti,
pelkästään se ratkaisisi, miten niitä verotetaan.
Totta kai se, kuinka paljon pääomat tuottavat,
mikä niiden tuotto on markkinoilla, ratkaisee hyvinkin
paljon. Tässä suhteessa eri maat ovat hyvin erilaisessa
asemassa tällä hetkellä, niin kuin ed.
Kallis varmasti ehkä paremminkin kuin minä tietää nämä asiat.
Mitä tulee, puhemies, vielä osinkojen verotukseen
Suomessa, mehän tiedämme, että tänä vuonna
ennakkoveroon tulee 15,5 prosenttia osingoista, ensi vuonna 19,5
prosenttia. Väitän, että se on edelleenkin
yksi maailman alhaisimmista veroprosenteista, niin että ei
Suomessa nyt niin kamalasti olla kuitenkaan verottamassa. Jos antaa
sen kuvan, että Suomi olisi pääomien
verottamisen kannalta jotenkin kovin raskas maa, niin se ei pidä paikkaansa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama sana ed. Elolle.
Minä en puhunut tästä päivästä vaan
minä puhuin tulevaisuudesta. Siis tänä päivänä me
verotamme lievemmin kuin moni muu Euroopan unionin maa, mutta kyllä tämä tulee
johtamaan siihen, että muut maat, jotta pääoma
pysyisi siinä maassa, jotta maan kansalaiset sijoittaisivat
omiin osakkeisiin, alentavat veroa. Kyllähän täälläkin
keskustellaan siitä ja verrataan, minkälainen
on verotus Ruotsissa, meidän pitää alentaa,
kun Ruotsissa on näin; Ruotsissa verrataan Saksaan, meidän
pitää alentaa, jotta me olisimme kilpailukykyisiä.
Näin tämä kiertää,
ja se kiertää aina vaan alaspäin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti totean kuitenkin ed. Elolle,
että pidän positiivisena, että hän
on ainoana hallituspuolueen edustajana osallistunut tähän
keskusteluun näin merkittävän lakiehdotuksen
ensimmäisessä käsittelyssä.
Yleiskeskustelu päättyy.