9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessähän esitetään muutettavaksi
maankäyttö- ja rakennuslakia, ja nimenomaan tuulivoiman
osalta. Tässä halutaan helpottaa tuulivoiman rakentamista,
halutaan nimenomaan sitä rakennusluvan saamista helpottaa
siltä osin, että rakennuslupa tuulivoimalan rakentamiseen
voitaisiin myöntää lain voimaa vailla
olevan hyväksytyn tuulivoimarakentamista ohjaavan yleiskaavan
perusteella.
Tuulivoima on asia, joka jakaa mielipiteitä. Se on
yleensä monien mielestä hyvä asia siinä ta- pauksessa,
kun se ei tule joko omille maille tai omien maiden näköetäisyydelle,
ja sen vuoksi tätä kansalaispalautetta tulee hyvin
usein näiltä alueilta, missä — esimerkiksi
nyt Etelä-Pohjanmaalla — selvitetään
tuulivoimapuistojen rakentamista ja missä pelätään
näiden tuulimyllyjen tulevan siihen oman pihapiirin näköetäisyydelle. Sen
takia tuulivoimassa pitääkin suosia alueita, jotka
ovat niin sanotusti siellä syrjemmällä, etäämmällä ja
jossa ei välittömiä vaikutuksia ole ihmisten
mieliin ja tavallaan siihen asumiseen ja siihen liittyviin edellytyksiin.
Yksi tämmöinen hyvä alue onkin Soinin
kunnassa, johon tällä hetkellä on rakenteilla
ja suunnitteilla tuulivoimapuisto. Se sijaitsee noin 10 kilometriä Soinin
keskustasta koilliseen. Siellä Suomen Hyötytuuli
Oy on aloittanut suunnitelmien tekemisen tuulivoimapuistosta. Kun
mietitään Soinin kunnan kokoista kuntaa — noin 3 000
asukasta, mitä siellä tällä hetkellä on — niin
pienelle kunnalle tällaisella tuulivoimapuistolla on valtava
merkitys, ja senkin takia on hyvä, että tämä pääsee
etenemään siellä mahdollisimman ripeästi
ja että siellä pääsevät
työt käyntiin ja sitä kautta näille
paikallisille voimille, paikallisille yrittäjille, saadaan
muun muassa näissä rakennusvaiheissa työtä sekä myös
sitten aivan varmasti jatkossa sen jälkeen, kun tämä tuulivoimapuisto
tulee voimaan. Tuulienergiaa tämän tuulivoimapuiston
on tarkoitus tuottaa vuoden 2015 jälkeen, mikäli
suunnitelmat nyt näin menevät, noin 200—255
gigawattituntia vuosittain.
Tämä hanke — aivan kuten nämä hankkeet yleensä,
jos ne ylittävät teholtaan vähintään
30 megawattia — tarvitsee tämän yva-menettelyn eli
ympäristövaikutusten arviointimenettelyn, ja tässä yhteydessä niin
viranomaisilta, ympäristön asukkailta, järjestöiltä kuin
muiltakin tahoilta, ketä tämä koskee,
kysytään mielipidettä, miten tämän
suunnittelun tulisi edetä.
On tärkeätä, että tämä kuuleminen
tapahtuu. Mutta aivan kuten monesti muulloinkin eri rakentamisvaiheissa,
kun tuonne haja-asutusalueille tai vastaaville elinkeinon suhteen
rakennushankkeita tehdään, tämä valittamisen
oikeus täytyisi meidän kyllä pystyä rajaamaan
sillä tavalla, että joku vastuu pitäisi
olla myös näille aiheettomille valituksille. Hyvin
usein tuolla maaseudulla on ollut tilanteita, missä esimerkiksi
kantatilalla, missä maataloutta on harjoitettu iät
ja ajat, laajennetaan esimerkiksi lypsykarja- tai sikata-loustuotantoa,
ja sen jälkeen mökkiläinen, joka on tontin
ostanut siitä tasan tarkkaan tietäen, että maataloutta
harjoitetaan, sitten aiheuttaa valituskierteen ja tällä tavoin
hidastaa sitä elinkeinon harjoittamista ja investoinnin
etenemistä. Mutta korostan edelleen sitä, että kuuleminen
on tärkeää, mutta tässäkin
täytyy olla omalta osaltaan sitten myös raja.
Herra puhemies! Haluan tästä maankäyttö-
ja rakennuslaista muutaman sanan sanoa vielä lisäksi.
Olen tehnyt kirjallisen kysymyksen siitä, kuinka rantarakentamiseen
tulisi suhtautua jatkossa. Mielestäni tätä tulisi
helpottaa siltä osin, että huomattavasti enemmän
tulisi kunnille antaa omaa ratkaisuvaltaa näissä poikkeamisluvissa
rantarakentamisen suhteen. Se alueellinen asiantuntemus kuitenkin
löytyy sieltä kunnista. Nyt kun rakennustarpeet
ovat monipuolistuneet ja ely-keskusten toiminta on kuormittunutta
monilta osin, niin tämä päätöksenteko
siellä on myös erittäin hidasta. Tämän
vuoksi tämä poikkeamislupien myöntäminen
tulisi siirtää paremmin kunnille elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksen eli ely-keskuksen sijaan.
Jätin tämän kirjallisen kysymyksen
maaliskuussa tänä vuonna. Ministeri Kiuru silloin
vastasi siihen, että tässä on seurantaryhmä,
jonka tarkoituksena nyt on sitten kuulla ja arvioida tätä uudistustarvetta
näissä poikkeuslupamenettelyissä. Tämän
kuluvan vuoden loppuun mennessä tulee sitten tämän
seurantaryhmän tuloksia esiin ministerin mukaan, ja siltä osin
sitten tämä maankäyttö- ja rakennuslaki
tulee toivottavasti uudistumaan. Itse olen omalta osin varautunut siihen,
että lakialoitteen tästä tulen tekemään, niin
että asia etenisi. Katson nyt kuitenkin ensin, mitä tältä arviointiryhmältä on
tulossa ja minkälaisia mahdollisia lakiesityksiä hallitus
tämän suhteen tulee tekemään.
Herra puhemies! Tähän loppuun haluan vain todeta
sen, että maaseudun kannalta ja koko Suomen kannalta on
elintärkeää, että vasara paukkuu.
Aina kun vasara paukkuu, se tietää työtä,
se tietää toimeentuloa, se tietää yritteliäisyyttä,
se tietää hyvinvointia ihmisille, jotka tuolla
maalla ja maaseudulla haluavat asua. Sen takia kaikki rakennuslakiin
ja maankäyttöön liittyvät asiat
tulee tehdä mahdollisimman joustaviksi siten, että tätä hyvinvointia
pystytään jakamaan kaikkialle Suomeen.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä tosiaan tulee
ympäristövaliokuntaan, ja tässähän
on niin kuin taustalla se, että tätä tuulivoimalan
rakentamista ei pidettäisi ongelmallisena teollisuus- tai
satama-alueeksi asemakaavoitetulle, jo rakennetulle alueelle.
Edustaja Savola mainitsi tämän niin sanotun nimbyn,
eli kaikki ovat sitä mieltä, tai aika moni, että "tuulivoima
on hyvä asia, mutta ei minun takapihalleni". Ja tietysti
se on niin, että eihän sitä mitään
järkeä ole sijoittaa välittömästi
asunnon tai mökin lähelle. Tämä aiheuttaa
valtavasti tunnekuohuja, ja siitä on meidänkin
ryhmää paljon ohjeistettu sekä puolesta
että vastaan.
Minä itse suhtaudun tähän tuulivoimaan,
sanotaanko näin, kiihkottomasti. Tuulivoima tuntuu olevan
vastatuulessa. Tuulivoimala tarvitsee tietysti tuulta, mutta kyllä se
varmaan vastatuulessakin toimii.
Tämän lakiesityksen tarkoitus on selkeyttää ja sujuvoittaa
tätä lupaprosessia. Se on tietysti hyvä asia.
Mutta tämä suhtautuminen tuulivoimaan, niin välillä tuntuu
siltä, että siitä on karannut Jopo käsistä näissä selityksissä.
Se vaikuttaa milloin mihinkin asiaan, ja en kyllä ryhdy
tässä niitä arvioimaan, että ovatko
ne oikeita vai vääriä tulkintoja, mutta
kaikenlaisia selityksiä vastaan ja puolesta kuulee.
Yksi huomio tähän tuulivoimaan, jos sitä perustellaan
nimenomaan suomalaisen työllisyyden kannalta: Ongelma on
se, että nämä kotimaiset tuulivoimayritykset,
tuulimyllyjen valmistajat eivät oikein pysty kilpailemaan
ulkomaisten toimijoiden kanssa, ja silloin siinä on vaara,
että tämä raha menee ulkomaille, ja se
ei välttämättä ole hyvä.
Enkä kannata tuulivoimaa niin, että sitä tuettaisiin
jatkuvasti, vaan kyllä sen on oltava yhtä terveellä pohjalla
kuin kaikkien muidenkin energiamuotojen.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kotimaakunnassani Lapissa on viime aikoina
käyty eri kunnissa voimakkaasti keskustelua tuulivoiman
ympärillä. Maankäyttötarpeet ovat
eri alueilla erilaisia, ja joissakin kunnissa tuulivoimaan suhtaudutaan
hyvin myönteisesti, joissakin kunnissa halutaan vain tietyt
alueet varata tuulivoimalle ja jättää muut
koskemattomiksi ja joissakin vastustetaan tuulivoiman rakentamista
ihan sen takia, että pitää nyt vain vastustaa sitä.
Esimerkiksi Simon kunta Etelä-Lapissa, meren rannalla,
on pyrkinyt profiloitumaan tuulivoimalla ja uusiutuvalla energialla,
ja se on jo osa kunnan imagoa. Muoniossa taas tilanne on kokonaan
toinen, elikkä Muonion kunta kaatoi kaavan Mielmukkavaaran
tuulipuistosta perustellen sitä merkittävillä maisemahaitoilla,
jotka vaikeuttaisivat kunnalle elintärkeiden matkailuyritysten
toimintaa.
Elikkä ylhäältä päin
ei tule missään nimessä sanella, minne
tuulivoimaloita pitäisi sijoittaa. On luotettava lähidemokratiaan.
Hallituksen kaavailemissa suurkunnissa toki voisi olla vaarana, että entisen
keskuskunnan päättäjien muodostama valtuuston
enemmistö sijoittaa tuulivoimalat jonkun entisen pienen
kunnan alueelle kyseisen alueen ihmisten vastustuksesta huolimatta.
Sitten itse tuulivoiman kannattavuudesta ja siitä,
kuinka paljon julkinen valta siihen sitten satsaa. Siitäkin
on monia mielipiteitä. Kiivaimmat keskustelut käydään
kuitenkin sijoituspaikoista: mikä on niiden vaikutus alueella
toimiviin elinkeinoihin, erityisesti matkailuelinkeinoon, ja asumisviihtyvyyteen.
Eli matkailusta kun puhutaan ja Lapissa näistä maisema-arvoista,
on erittäin hyvä, että tämä lakimuutos
ei koske näitä alueita, vaan niiltä osin
nykyinen käytäntö jatkuu, ja niin kauan
kuin on kyse neitseellisistä alueista, siellä asioita
tutkitaan, mietitään, selvitetään,
ennen kuin tehdään mitään kovin
nopeaa lakimuutosta näitten osalta.
Mutta sitten kun mennään tähän
rakennettuun ympäristöön, josta nytten
tässä lakiesityksessä on kyse, niin voitaneen
olla melko yksimielisiä siitä, että jos
tuulivoimaa ylipäätään rakennetaan,
niin vähemmän konflikteja aiheutuu, jos se rakennetaan
jo ennestään rakennettuun ympäristöön,
teollisuusalueille tai vastaaville paikoille. Eikö ole
kiistatonta, että esimerkiksi matkailun kannalta on sangen
vähän merkitystä sillä, rakennetaanko
tuulimyllyjä satama- ja teollisuusalueille, joilla ne soveltuvat
jo rakennettuun ympäristöön? Sen toteaminen,
että tällainen rakentaminen ei ole vaikutuksiltaan
merkittävää, on paikallaan maankäyttö-
ja rakennuslain poikkeuksia koskevassa 172 §:ssä.
Lakiesityksen tavoitteena on edes aavistuksen helpottaa rakentamista tällaisille
alueille, ja tavoite on oikeansuuntainen. Jos tämä poikkeamismenettely
tulee, mikä nyt lakiesityksessä on, ja se tulee
vähentämään asemakaavojen muuttamisen
tarvetta, niin esitys on paikallaan. Kuntien kaavoituksesta vastaavien
työntekijöiden työaikaa säästettäisiin,
ja voi olla suuri menoerä kunnalle, jos esimerkiksi tuulivoimalapuistoa
on pitkään kaavailtu ja valmisteltu ja sitten
kuitenkin syntyy poliittinen päätös, ettei
kaavaa toteuteta.
Tämä uusi lakiesitys, mikä on työn
alla, on minusta erittäin hyvä, ja se, mikä tässä lakiesityksessä on
parasta, on se, että tämä on ensimmäinen
askel kohti sitä menettelyä, että lupaprosesseja
nopeutettaisiin. Tällä hetkellä meillä on
eri sektoreilla mapeissa, valituskierteissä ja muualla valtava
määrä lupahakemuksia, jotka viipyvät vuodesta
toiseen ja meillä elinkeinoelämässä hommat,
työt, yritystoiminnat, kaikki, seisovat. Juuri niin kuin
Savolakin mainitsi maatalouspuolelta, siellä on hyvin paljon
navettarakennus- ja muitakin rakennushankkeita, jotka seisovat,
kun lupaprosessit eivät mene eteenpäin. Minä toivon nyt
sitten, että muillakin sektoreilla otettaisiin nyt selvästi
vaikka pieninä palasina näitä asioita esille,
missä lupakäytäntöä voitaisiin
helpottaa ja nopeuttaa, että saataisiin semmoisia selviä asioita
eteenpäin, etteivät ammattivalittajat pystyisi kaatamaan
kaikkia asioita. Mutta kuitenkin tärkeintä on
se, että oikeusvaltiossa ihmisten perusoikeuksiin elikkä valittamisoikeuteen
silloin, kun ihminen kokee, että vääryyttä on
itseä kohtaan, ei saa koskea.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Tuulivoiman lisäämisen
kunnianhimoinen tavoite 9 terawattituntiin vuoteen 2025 mennessä on
varmaan osin myös tämän lakiesityksen
takana, ja se on hyvin kunnianhimoinen tavoite. Jos Tilastokeskuksen
tilastoja katsotaan tuulivoimatuotannosta, niin vuonna 2011 Suomen
sähköverkkoon syötettiin 481 gigawattia
tuulivoimalla tuotettua sähköä. Tuulivoiman
lisääminen vaatii paljon tuulimyllyjä käytännössä,
ja epäilyttää, päästäänkö tähän
tavoitteeseen, vaikka niiden tuulimyllyjen lavat olisivat jo lomittain.
Tuo rannikkohan on, kuten edustaja Maijala myöskin totesi,
Simoon asti aika lailla tikutettu täyteen tuulivoimaloita.
Sen huolen haluan esittää, että vaikka
tässä nyt rajataan teollisuus satama-alueiksi
asemakaavoitetuille, jo rakennetuille alueille, olen kuullut myöskin
julkisuudessa sellaisen ajatuksen, että tunturien lomakeskukset
voidaan määritellä tällaisiksi
rakennetuiksi alueiksi, joille tuulivoimaloita ja tällaisia
tuulivoimapuistoja voitaisiin rakentaa. Tätä en
voi kannattaa etenkään tuolla Lapin herkässä luonnossa,
ja siitä vaikutuksia emme tiedä muun muassa poronhoitoon.
Tiedämme meluhaitoista ja välkehaitoista, ja tässä on
ainakin vähintään kuunneltava sitten
niitä paikallisia asukkaita.
Säätövoimaongelmat eivät
myöskään lupaprosessia helpottamalla
etene. Edelleenkin tuulivoimaan liittyvät säätövoimaongelmat
ovat ratkaisematta. Edustaja Maijala otti myös tärkeän asian
puheeksi tästä reuna-alueitten päätöksentekomahdollisuudesta
tuulivoiman lisärakentamisessa, pääsevätkö siellä sitten
nämä reuna-alueet kuulluiksi todellakin aivan
oikeasti. Sinänsä lupaprosessien helpottaminen
on varmasti ihan paikallaan. Olen perännyt tässä kaksi
vuotta esimerkiksi muun muassa kirjallisilla kysymyksillä sitä,
miksi esimerkiksi navettojen, siis eläinsuojien, rakentamisluvat
kestävät niin kauan ja siellä on tullut
kohtuuttomia haittoja viljelijöille, on menetetty nuorten
viljelijöiden tukea. Nyt kun hallitus myöskin
tässä rakenneuudistuspaketissa peräsi
sitä, mitä vaihtoehtoja meillä on tarjota, haluan
todellakin, että tutustumme siihen ongelmaan, jos me tiedämme,
että ongelma on joku lupaprosessin kesto, mitä se
tarkoittaa ja miten sitä voidaan ruveta helpottamaan. Emme
me voi ongelmaa hoitaa, jos me emme tunne sitä.
Edustaja Lindström otti puheeksi tuon tuulivoiman rakentamisen
kotimaisuusasteen. Tällä hetkellä tuulivoima
on ollut kovasti ja on kovasti tuettua, ja varmasti ehkä,
jos alkuperäinen ajatus oli se, että tällä hyödynnetään
kotimaista rakentamista, niin nyt on kyllä pelko se, että pääomat valuvat
sitten ulkomaille, kun tuulivoimaa rakentavat kotimaiset yhtiöt
menevät konkurssiin.
Vielä palaan tuohon, että lausunnossa on annettu
kritiikkiä myös siihen, että yhtä hanketyyppiä tai
toimintoa koskeva poikkeamismenettely ei ole maankäyttö-
ja rakennuslain perusperiaatteen mukainen ja aiheuttaa myös
tulkintaongelmia soveltamisalan ja toimivallan osalta, eli varmasti
valitusprosesseja tämä muutos tuskin tulee ainakaan
ensisijaisesti vähentämään.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitokset ympäristöministerille.
Tämä lakiesitys on täällä eduskunnassa
käsiteltävänä, kun me tiedämme,
että olemme sitoutuneet uusiutuvien lisäämiseen
ja päästöjen vähentämiseen.
Meillä on kirjoitettu ja hyväksytty strategia,
jossa olemme sitoutuneet 6 terawattitunnin tuulivoiman tuottamiseen,
ja nyt sitten 2025-strategiaan 9 terawattituntia, jotka tuotettaisiin
tuulivoimalla.
Meillä Lauri Tarasti on tehnyt työ- ja elinkeinoministeriölle
arvokkaan raportin siitä, mitkä kaikki tuulivoiman
rakentamisen esteet voitaisiin eri keinoin purkaa, ja täytyy
myöntää, että siellä on
useampi kohta, joka liittyy kaavoitukseen ja maankäyttö-
ja rakennuslakiin, valitusjärjestelmiin, lupakäytäntöihin,
muihin, ja sen takia on tietenkin hyvä, että nyt
vihdoin tässä kohtaa näitä puretaan.
Toinen kysymys on tietenkin sitten näiden lupajärjestelmien
lisäksi nämä tukijärjestelmät: mitenkä tuulivoima
on kannattavaa tai millä keinoilla sitä tulevaisuudessa
tuetaan. Itse olen edustanut kantaa, että investointituet
ja rakentamisen kohdalla avustukset ovat parempi versio, niin kuin
nyt esimerkiksi näille merituulivoiman demohankkeille ollaan
suuntaamassa erillisiä tukia. Ja se on se kestävämpi
tapa, kun kokeillaan jotain uutta innovatiivista vaihtoehtoa.
Se, että tuulivoimaa kannattaa tuottaa isommilla alueilla,
helpottaa myöskin kaavoituksen osalta, sillä silloin
ne saadaan samoille alueille. Tähän apuna ja tukena
ovat tietenkin maakuntakaavoihin liitetyt vaihekaavat, joita onneksi
nyt jo aika monella alueella on valmisteltu energiamaakuntakaavan
nimellä.
Merialueet ovat todennetusti Tuuliatlaksen mukaan ne eniten
tuulisimmat alueet, joittenka rannikoille tietenkin kannattaa näitä tuulivoimapuistoja
rakentaa, ja tästä kohden tähän
lakiesitykseen kirjatut satamat ja teollisuusalueet, mutta erityisesti
satamat, ovat ne ykköskohteet.
Tulen itse Kotkasta, ja jatkuva kipuilu on siinä, että jo
valmiiksi tuulivoimaa sisältävillä alueilla
ei voida lisätä tuulimyllyjen määrää tai
että vanhoille satama-alueille, jotka ovat teollisuusalueina
olleet ja tulevat niiksi jäämään,
ei voida rakentaa mitään muuta, koska se maa on
sen laatuista — sinne ei voida rakentaa, koska tämä menettely
on niin raskas. Ja nyt sitten tämän yleiskaavan
perusteella jo pystytään ainakin liikkumaan muutama
askel nopeammin siihen suuntaan, että saadaan näitä,
jotta me olisimme edes siinä 6 terawattitunnissa tavoitteen
mukaisesti. Siitä syystä kiitokset Pia Viitaselle,
että tämä lakiesitys on täällä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä lähtökohtaisesti
hyvänä, mutta puutun muutamiin epäkohtiin
ja asioihin, jotka tarvitsee valiokuntatyöskentelyssä huomioida.
Eli tämä helpottaa tilannetta, että satamiin
ja jo valmiiksi teollisuusalueille kaavoitetuille paikoille saadaan
helpommin pistettyä tuulimylly, mutta tarvitsee muistaa,
että välttämättä kaikki teollisuusalueet
eivät sitten taas ole semmoisessa paikassa, ettei se haittavaikutus,
mikä myllyllä voi olla, kantautuisi vierellä olevan
asuinalueen ääreen ja olosuhteisiin, elikkä tarvitsee
aina katsoa, missä ja millainen se teollisuusalue on. Hyvää on
kuitenkin se, että satamissa ja teollisuusalueilla on jo
usein korkeita rakennuksia ja toimintaa, mikä aiheuttaa
meteliä.
Meteliä — tai meteliä, pitäisikö sanoa ääntä — matalataajuuksista ääntä,
mikä näistä myllyistä lähtee,
on hyvin paljon tutkittu ja siitä on todettu, että se
ei ole ihmisen terveydelle hyväksi. Kuitenkin jostain syystä edelleen
niitten tutkimuksien tuloksia epäillään
ja tätä päämäärää,
että Suomi on tuulimyllyjen maa, viedään
kovasti eteenpäin ilman, että näitä kunnolla
tutkitaan ja perehdytään muun muassa etäisyyksiin:
mikä etäisyys ihmisasutuksesta tai ihmisen toiminta-alueesta
on yleensäkin hyvä.
Myös muita haittavaikutuksia tulee. Sijoitus yleisesti
tarvitsee katsoa, ettei se ole alueella, missä ovat luontoarvot
erityisen korkeat, kuten esimerkiksi semmoisilla tuntureilla, mitkä näkyvät — muutamissa
puheissa on tullut esille — pitkän matkan, ja
sitten ettei se ole esimerkiksi lintujen muuttoreiteillä.
Kovasti lintukannat häiriintyvät siitä,
jos puolet jää matkalle.
Yksi asia, mikä on hyvin harvoin tullut esille: Radioalan
ammattilaisten tietämyksen perusteella tuulimylly, joka
sijaitsee joko ennen televisioantennia tai sen jälkeen
suhteessa lähettävään mastoon,
voi aiheuttaa häiriötä ja semmoista välkettä nimenomaan
televisiokuvaan. Ja jos niitä on sekä että,
ennen ja jälkeen, niin se on kaikista pahin vaihtoehto.
Oma kotikyläni on juuri tämmöisessä paikassa.
Siinä on tuulivoimapuisto kylän ja Eurajoen radiomaston
välissä ja sitten samassa linjassa kylämme
takana.
Näihin tämmöisiin kohtiin pitäisi
varautua sitten tulevaisuudessa. Jos se kuva tai joku haittavaikutus
tulee selkeästi sen tuulimyllyn rakentamisen jälkeen,
niin siinä kohtaa pitäisi sitten tämmöinenkin
kylä esimerkiksi kaapeloida, että siellä kaapelin
kautta sitten näkyy televisiot, ja nykypäivänä tietysti
sitten valokuitu on se järkevin keino, saadaan monta muutakin
asiaa hoidettua.
Nyt tämä hoppu rakentaa tätä tuulivoimakapasiteettia
on ohjannut tämän rakentamisen niille alueille,
joilla kaava on jo olemassa, ei niille alueille, joilla se on ehkä järkevin
rakentaa ja pienimmät haittavaikutukset ja niin edespäin.
Tämä hoppu poistaa tästä pikkasen
järkeä, mutta mennään nyt kuitenkin
tämän satama- ja teollisuusalueen täyttämisesityksen
pohjalla, mutta tarkkana siinä pitää olla.
Yksi huomioitava asia on myös se, että Tanskassa,
Saksassa, missä on hyvin paljon tuulivoimaa — ja
me otamme mallia sieltä — ne ovat nyt perumassa
näitä omia päätöksiään
ja ovat huomanneet, että tekivät aikoinaan huonoja
päätöksiä. Nyt on se aika, että pitää seurata
Tanskaa ja Saksaa erittäin tarkasti, mitkä ovat
ne haittavaikutukset, mitä on siellä havaittu
yhteiskunnassa, ja ottaa niistä oppi, ettei mennä rakentamaan koko
Suomea täyteen myllyjä ja sitten huomata, että meillä on
samat ongelmat.
Yksi olennainen asia, mikä tarvitsee ottaa huomioon,
on säätövoiman tarve. Kulutus vaihtelee,
ja kulutuserot perusvoiman välillä ja sen kulutetun
energian välillä korvataan ja hoidetaan niin sanotulla
säätövoimalla. Tyypillinen säätövoima
on esimerkiksi vesivoima. Jos entistä enemmän
on energiamuotoja, mitkä ovat vaihtelevia, esimerkiksi
tuulivoima — aina ei tuule tasaisesti — niin pahimmillaan
nämä tuotantohuiput ja kulutushuiput eivät
kohtaa toisiansa, vaan ne epäterveet aallonpohjat ovat
samassa paikassa, ja silloin tarvitaan huomattavasti enemmän säätövoimaa
kuin nykypäivänä, jolloin näiden samojen
henkilöiden, ketkä haluavat Suomeen lisää tuulivoimaa,
pitäisi silloin puolustaa myös esimerkiksi vesivoiman
lisäämistä ja tekojärvien tekemistä esimerkiksi
jo valjastettuihin jokiin. Ja siinä kohtaa tiedämme
hyvin tarkkaan, mitä tämä sama tuulivoiman
kannattajaporukka on niille päätöksille
aikoinaan tehnyt.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Tuulimyllyjäkin silmällä pitäen
ympäristöministeriö käynnisti
syksyllä 2012 melumallinnuksia ja melumittauksia koskevan
tarkentavan ohjeistuksen valmistelun. Ohjeistus lienee jo valmis.
Hallitus katsoo, että tuulivoimalat tulee sijoittaa niin etäälle
asutuksesta, että niistä ei aiheudu asukkaille
kohtuutonta rasitusta.
Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi Uudessakaupungissa on
jouduttu keräämään kansalaisadressi,
jossa on 700 asukkaan allekirjoitus. He vastustavat voimalan rakentamista
liian lähelle asutusta, 450 metrin päähän
asutuksesta. Miksi tulevan voimalan läheisyydessä asuvien ääntä ei kuunnella?
Ja Uusikaupunki ei ole ainoa paikka, jossa adresseja on kerätty.
Jo nyt Suomessa on tuulivoimaloita, joiden toimintaa on rajoitettu toimimaan
puolella teholla, koska matala bassometeli on häirinnyt
asukkaita. Mikä on tuulivoiman energiatehokkuus enää silloin?
Vastaus on: hyvin pieni.
Eli eikö tuulivoimaloiden sijaintipaikan tulisi olla
sellainen, että tuulivoimatuotanto toteutuisi ympäristöllisesti
ja taloudellisesti kestävällä tavalla
rasittamatta sen välittömässä läheisyydessä asuvia
kansalaisia? En ole suinkaan tuulivoimarakentamista vastaan, mutta
sijaintipaikkaa tulisi miettiä tarkasti ja ottaa kansalaisten
mielipide tarkasti huomioon. Asiasta olen tehnyt toimenpidealoitteen
sekä kirjallisen kysymyksen.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne pönttöön
sen takia, että voi olla, että 2 minuuttia ei
riitä, mutta voi olla niin, että riittääkin. Valitettavasti
tässä salissa ei ole nyt yhtään
hallituspuolueen edustajaa paikalla mutta toivottavasti on siellä työhuoneessa
kuitenkin.
En niinkään ota tässä yhteydessä kantaa
tähän hallituksen esitykseen vaan yleensäkin
tuulivoimaan ja pikkuisen energiapolitiikkaan tässä maassa.
Käytännössä tuulivoimalla ei
ole kovin isoa merkitystä energiantuotannossa Suomessa. Me
olemme kyllä laittaneet kovan tavoitteen sille energian
määrälle, jota tuulivoimalla tuotetaan,
mutta se ei ole kyllä käytännössä kovin
realistinen. Tuulivoimalla tuotettu energia jää Suomessa
kuitenkin aika marginaaliseksi. Kaiken lisäksi se on vielä kannattamatonta.
Täytyy muistaa, että tuulivoimalla on syöttötariffijärjestelmä ja
jokainen meistä suomalaisesta energian käyttäjästä maksaa
siitä, että energia tuotetaan tuulivoimalla. Meillä jokaisella
on sähkölasku varmastikin hyvässä muistissa,
koska sitä aina kovasti tarkastellaan. Siellä sähkölaskussa
on sellainen rivi kuin verot-osasto, ja siihen riviin on sisällytetty
myöskin sitten se maksu, jota me maksamme kaikki energian
käyttäjät tuulivoimalla tuotetusta sähköstä.
Mielenkiintoinen on se, että kun ollaan tänään puhuttu
sitten valtion tai hallituksen näistä rakenneratkaisuista
ja ensi vuoden budjetista, niin siellä on voimalaitosvero,
windfall-vero, mukana. Sehän koskee ydinvoimaa, vesivoimaa
ja tuulivoimaa. Jos tuulivoimalle tulee tämä windfall-vero,
se tekee tuulivoimasta vielä entistä kannattamattomampaa
ja todennäköisesti se hyvitetään sitten
tuulivoimalle syöttötariffissa eli meillä, jotka
käytämme sähköä, eli
jokainen suomalainen sitten maksaa taas enemmän syöttötariffin yhteydessä maksua
siitä, että tuotetaan kannattamattomasti sähköä.
Nyt ottaisin tähän puheen lopuksi vielä tämän energiapolitiikan
ja poliittisten päätöksien teon jääviysongelman.
Meillähän oli joku aika sitten lehdistössä hiukan
esillä, että kun tuulivoimaa ajetaan kuin käärmettä pyssyn
piippuun, niin siellä on myöskin taustalla sitten
poliittisten päätöksentekijöitten
ja tästä johtuvan energiapolitiikan hyötyjien
ristiriita. Tässä ihan suoraa yhteyttä ei
ollut kuitenkaan, mutta tämmöinen lähipiiri kuitenkin
hyötyi siitä toimiessaan tuulivoiman parissa.
Toinen osa-alue on kyllä se, että minäkin
ihan kannatan erittäin voimakkaasti hajautettua energiatuotantoa
ja nimenomaan hajautettua uusiutuvaa energiantuotantoa. Tätä on
yksi osa-alue sitten, miten näin tuotetaan tätä energiaa,
nämä mikro-chp-laitokset. Tässä tullaan
myöskin semmoiseen kysymykseen, päätöksenteon
avoimuuskysymykseen, että meillä on muutama valmistaja
Suomessa, jotka valmistavat näitä mikro-chp-laitoksia,
ja minun mielestäni olisi hyvä se, että avattaisiin
näitten valmistajien omistajuus niin, että voitaisiin
todeta, ettei ole ristiriitaa sitten niihin poliittisiin henkilöihin,
jotka käytännössä Suomessa linjaavat
tätä energiapolitiikkaa ja esimerkiksi tukimuotoja,
että tämmöinen avoimuus pitäisi
olla siinä päätöksenteossa,
että voitaisiin nähdä, että tämmöistä linkkiä ei
ole olemassa niin, että samat henkilöt omistavat
esimerkiksi näitä chp-laitosten valmistajia ja
sitten ovat tässä talossa tai jossain muussa talossa
tekemässä päätöksiä ja
sitten linjaamassa sitä, mitkä energiatuoton mallit
sitten saavat ja minkälaisia tukia ja kuinka ylipäänsäkin
Suomessa sitten energiapolitiikkaa eteenpäin viedään.
Keskustelu päättyi.