Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys väylämaksulaiksi
on erittäin mielenkiintoinen. Tästähän
on aika paljon julkisuudessa ollut kirjoituksia, lähinnä niistä väärinkäytöksistä,
jotka liittyvät asiaan. Hallituksen esityksellä pyritään
korjaamaan niitä epäkohtia, joita on ilmennyt
maksun kantamisessa.
Valiokunta kuuli perusteellisesti asiantuntijoita. Itseäni
jäi ihmetyttämään se, kuinka
voi tällaisessa liikenteessä olla niin paljon
niin sanottua hämärää puuhaa,
eli kun aluksia tulee Suomeen, niillä on erilaisia todistuksia
riippuen siitä, mihin tarkoituksiin kyseisiä todistuksia
käytetään. Jos todistuksen tarkoitus
on kertoa, minkälainen miehitys on, silloin konetehotodistus
on pienempi. Jos taas on kyseessä jäämaksuluokka,
teho voi olla sama kuin minkä konevalmistaja on myyntivaiheessa
ilmoittanut.
Kun nämä todistukset useimmiten kohdistuvat
ulkomaisiin laivoihin ja ne on ulkomailla annettu, sen johdosta
valiokunnassa on mielestäni aivan oikein yksimielisesti
tehty ponsiesitys, että eduskunnan tulisi edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin Euroopan unionissa
ja muissa kansainvälisissä järjestöissä siinä,
että tämä saataisiin jollakin tavoin
kuriin.
Liikennevaliokunnan jäsenille toimitettiin tänään
eräs selvitys jääluokkatodistukseen liittyen,
ja aika käsittämätön luettelo
tuli. Tästä ei ole asiantuntijoita vielä kuultu,
mutta sen perusteella näyttää siltä,
että aika lyhyessä ajassa on peritty 8,4 miljoonaa
markkaa liian vähän eli varustamot hankkivat jostakin
näitä vääriä todistuksia
ja sen kautta sitten Suomen valtio perii liian vähän. En
tiedä — voi olla paikalla parempia asiantuntijoita — mutta
tuntuu siltä, että jossakin viranomaistaholla
yhteistyö ei pelaa, joko Tullin osalta, Merenkulkulaitoksen
osalta tai liikenneministeriön osalta.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä on oikean
suuntainen, mutta virkamiesten kyllä tulisi paremmin perehtyä tämmöisiin
asioihin ja hoitaa, että perittäisiin ne maksut,
jotka lainsäädännön mukaan voidaan
periä.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ikään
kuin tulevaisuushakuisesti kiinnitän väylämaksujen
merkityksen osalta huomiota siihen, että esimerkiksi Hangon
satama, johon on luonnonväylä, ei tarvitse jäänmurtoapua. Silti
sinne tulevat alukset maksavat täydet väylämaksut,
ja Hangon kaupunkia taas on esimerkiksi valtiovallan toimenpitein
kohdeltu varsin kaltoin, muun muassa lakkautettu Rannikkopatteristo.
Samoin Hangosta siirtyi rail—ship-liikenne, tämä juna—laiva-yhteys,
Turkuun, ja on asioita, jotka ovat Hangon kannalta ja sen tulevaisuuden kannalta
hyvin ongelmallisia.
Jos esimerkiksi väylämaksupolitiikkaa voitaisiin
hoitaa niin, että siinä edes osittain otettaisiin aiheuttamisperuste
huomioon, niin tällä tavalla voitaisiin Hangon
sataman toimintaedellytyksiä kehittää,
sen kilpailukykyä lisätä, ja ne myönteiset
heijastusvaikutukset siitä Hangon työllisyyteen
ja koko Hankoniemen alueen toimeentuloon olisivat poikkihallinnollisia,
joten ei pitäisikään katsoa vain ja ainoastaan
väylämaksukertymän kannalta vaan pitäisi
nähdä kokonaistaloudelliset hyödyt.
Tässä yhteydessä halusin tämän
tuoda julki, että väylämaksujen kohdalla
on kysymys paljon muustakin kuin vaan pelkistä kamreerimaisista kaavamaisista
maksuista ja taksoista.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Saariselle sen, että tällä hallituksen esityksellä
on
käsitykseni mukaan pyritty siihen, että suomalaisilla
varustamoilla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus toimia ja kilpailla
ulkomaisten varustamojen kanssa, koska pääasiassa ainakin
tämän lyhyen tarkastelun perusteella, mitä tänään
saadusta paperista käy ilmi, nämä, joiden
näitä vääriä todistuksia
ainakin väitetään esittävän,
ovat pääasiassa ulkomaisia varustamoja. Tämä on
se tämän esityksen ongelma.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole tässä asiassa
ed. Vistbackan kanssa näkemyseroa. Aloitin puheenvuoroni
sanomalla että, tulevaisuushakuisesti kiinnitän
tässä yhteydessä huomiota. Mutta tästä substanssiasiasta olemme
ed. Vistbackan kanssa liikuttavan yksimielisiä.
Yleiskeskustelu päättyy.