Mikko Elo /sd (esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Päivän keskustelut ovat jo väsyttäneet edustajia.
Euroopan neuvoston valtuuskunnan kertomus ei saa enää eduskunnalta
minun mielestäni sille kuuluvaa huomiota, mutta asia on ymmärrettävä.
Puhemies! Niin kuin voidaan todeta kertomuksen ulkonäöstä,
niin jonkin verran sitä on jatkuvasti pyritty tiivistämään
ja kuitenkin säilyttämään se
sisältö suurin piirtein sellaisena, että siitä saa
hyvän kuvan siitä, mitä Suomen valtuuskunta
on tehnyt viime vuoden aikana.
Tässä haluan aivan muutamia asioita nostaa esille.
Viime vuonnahan Euroopan neuvosto valmistautui kolmanteen huippukokoukseen,
joka sitten pidettiin tämän vuoden toukokuussa
Varsovassa. Ja puhemies, siellä nostettiin esille jo viime
vuoden keskusteluissa tärkeitä asioita, joista
ehkä tärkein on Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen
resurssien turvaaminen niin, että siitä asiatulvasta,
valitusten tulvasta, joka on tullut ihmisoikeustuomioistuimeen, voidaan
selviytyä. Varsovassahan huippukokouksessa maitten johtajat
päättivät, että asetetaan niin
sanottu viisasten ryhmä selvittämään
sitä, miten ihmisoikeustuomioistuin voi toimia niin, että kaikki
ne tuhannet valitukset, jotka sinne tulevat, tulisivat kohtuullisessa
ajassa käsitellyiksi.
Myös demokratia on Euroopan neuvoston eräs painopiste.
Olen itse kutsunut sitä toiseksi pilariksi. Kyllä ihmisoikeuksista
tietysti, ihmisoikeustuomioistuimesta, Euroopan neuvosto on parhaiten
tunnettu, mutta tässä huippukokouksessa maitten
johtajat päättivät siitä, että perustetaan tällainen
demokratian tulevaisuuden foorumi. Ei ole vielä tarkalleen
määritelty, mitä se tarkoittaa, mutta
demokratia on kuitenkin erittäin oleellinen osa eurooppalaista
elämänmuotoa. Lähes kaikki Euroopan maat
ovat siirtyneet demokraattiseen järjestelmään
ja ovat myöskin liittyneet Euroopan neuvostoon, ainoastaan
Valko-Venäjä on enää pois Euroopan
neuvoston jäsenyydestä.
Mutta on tärkeä huomata, että demokratia
ei ole kriisissä pelkästään
uusissa jäsenmaissa, entisissä sosialistimaissa,
vaan se on kyllä kriisissä myös vanhoissa
jäsenmaissa. Kun äänestysprosentit joissakin
EU-vaaleissa liikkuvat 30 ja 40 prosentin välissä,
kunnallisvaaleissa monissa maissa 50 prosentissa ja eduskuntavaaleissakin 50
ja 60 prosentin välillä, niin onhan aivan selvää,
että kun joka toinen äänioikeutettu vain
haluaa käyttää äänioikeuttaan,
niin kysymys on demokratian kriisistä ja se pitää ottaa
vakavasti. Euroopan neuvosto on minun mielestäni paras organisaatio
käsittelemään tätä asiaa.
Puhemies! On myös tärkeä huomata,
että tässä huippukokouksessa asetettiin
selvitysmies, jonka nimi on Jean-Claude Juncker. Hän on
nykyinen EU:n puheenjohtajamaan Luxemburgin pääministeri,
ja hänen tehtävänsä on selvittää Euroopan
unionin ja Euroopan neuvoston välisiä suhteita.
Euroopan neuvosto haluaa lähteä siitä, että tehdään
mahdollisimman vähän päällekkäistä työtä,
että Euroopan unioni tekee niitä tehtäviä,
jotka se osaa parhaiten, ja Euroopan neuvosto tekee lähinnä ihmisoikeuteen,
demokratiaan ja oikeusvaltion liittyviä tehtäviä ja
että tällainen korkean tason henkilö tekee
raportin näistä suhteista.
Toinen asia tietysti, joka meillä usein on eduskunnankin
kertomusten yhteydessä esillä, on Euroopan neuvoston
ja Etyjin väliset suhteet. Myös tässä on
aivan selvästi parannettavaa, ja tämä asia
on ollut esillä Euroopan neuvostossa, se oli huippukokouksessa
esillä. Tärkeätä on, että nämä järjestöt
tiivistävät yhteistyötään,
mutta toisaalta välttävät päällekkäisyyttä.
Esimerkiksi sellaiset kysymykset kuin ihmisoikeudet ja demokratia
minun mielestäni sopivat parhaiten Euroopan neuvostolle
ja Etyjille taas parhaiten ehkä sitten vaalien valvonta,
jossa Euroopan neuvostokin kuitenkin on aktiivinen.
Lopuksi, puhemies, pari asiaa vielä Euroopan neuvoston
resursseista. Euroopan neuvosto joutuu jatkuvasti pienenevillä resursseilla
kuitenkin hoitamaan 46 jäsenmaan asioita. Kun olin viime viikolla
Lissabonissa Euroopan neuvoston pysyvän komitean kokouksessa,
Euroopan neuvoston pääsihteeri, englantilainen
Terry Davis, joka muuten on erinomaisesti aloittanut uransa ja nyt vuoden
ajan ollut pääsihteerinä, totesi, että Euroopan
unionin asiakirjojen kuljetukset Strasbourgin ja Brysselin välillä maksavat
enemmän vuositasolla kuin koko Euroopan neuvoston kulut.
Siis miettikää nyt, 11 kertaa vuodessa kuljetetaan
Brysselistä Strasbourgiin asiakirjoja Euroopan parlamenttia
varten, ja se maksaa enemmän kuin koko Euroopan neuvoston
toiminta vuositasolla.
Ehkä vielä, kun täällä on
keskusteltu veroasioista tänään ja oli
puhe EY-tuomioistuimesta: EY-tuomioistuimen kulut ovat kolme kertaa
suuremmat kuin Euroopan neuvoston kulut. Kuitenkin hallitukset,
jotka pääasiassa päättävät
Euroopan neuvoston rahoituksesta, suhtautuvat minun mielestäni
aivan liian niukasti. Tästä ei voi muuten Suomen
hallitusta syyttää, niukasta suhtautumisesta Euroopan
neuvoston työskentelyyn.
Ehkä viimeinen asia: Euroopan neuvoston ja Venäjän
väliset suhteet. Ensi viikolla, kun Euroopan neuvoston
parlamentti ja yleiskokous ovat koolla Strasbourgissa, meillä on
Venäjän niin sanottu monitorointi eli se, miten
venäläiset ovat noudattaneet niitä jäsenvelvoitteita,
joita he antoivat vuonna 1996, kun Venäjä liittyi
jäseneksi. Siinä on aika kirpeääkin
kritiikkiä Venäjää kohtaa, erityisesti
tällainen jatkuva huolenaihe on tietysti Tšetšhenian
tilanne.
Mutta Tshetshenian tilanne on paljon monimutkaisempi kuin monta
kertaa annetaan ymmärtää. Ihmisoikeusjärjestötkin
vähän oikaisevat, kun ne syyttävät
pelkästään venäläisiä Tšetšheniassa.
Kyllä terroristitekoja tehdään molemmin
puolin, kumpaakaan ei voi puolustella, mutta ei myöskään
terroristien tekoja. Euroopan neuvosto tietysti haluaa poliittisen
ratkaisun ja ratkaisun mahdollisimman nopeasti. Tällä hetkellä Euroopan
neuvostossa on niin sanottu ad hoc -komitea, Euroopan neuvosto — Tšetšhenia, jossa
itsekin olen jäsenenä ja jonka varapuheenjohtajana
on muun muassa Venäjän duuman ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja Konstantin Kosatšev. Me jatkamme tätä prosessia
ja yritämme omalta osaltamme auttaa Tšetšhenian
tilanteen ratkaisussa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomihan liittyi Euroopan neuvostoon toukokuussa
1989, ja hyvin pian sen jälkeen, kun Suomi sinne liittyi,
sitten jo Puola ja Unkari tulivat meidän jälkeemme.
Tällä hetkellähän tilanne on
se, että Euroopan neuvoston laajentuminen on saatettu lähes
loppuun. Monacohan liittyi sinä vuonna, jonka kertomusta,
eli viime vuoden, parhaillaan käsittelemme, ja ainoastaan
Valko-Venäjä on ulkopuolella. Edelleen yli puolet
Euroopan neuvoston jäsenmaista on myöskin Euroopan
unionin jäseniä.
Euroopan neuvostohan on eräänlainen eteinen,
eräänlainen paikka, jossa valmistaudutaan mahdolliseen
EU-jäsenyyteen. Ihmisoikeudet, kansanvalta, kansalaisyhteiskunta,
niiden rakentaminen ovat Euroopan neuvoston haasteita tänäkin
päivänä. Pidän itse erittäin
tärkeänä sitä, että Euroopan
neuvosto nimenomaan seuraa sitä, miten sen jäsenmaissa
Euroopan neuvoston perusasiat, ihmisoikeudet, kansanvalta, kehittyvät.
Siinä mielessä muistan hyvin sitä keskustelua,
jota käytiin silloin siitä, onko oikein, että Venäjä esimerkiksi
otetaan jäseneksi tilanteessa, jossa ihmisoikeusasiat eivät
välttämättä ole kauttaaltaan
ihan kohdallaan. Kuitenkin kun Venäjä on mukana
ja jäsenmaa ja moni muu maa, jonka kohdalla on saattanut
olla ja ollut ihmisoikeusasioiden kanssa ongelmia, sitä kautta
voidaan seurata ja voidaan vaikuttaa, mutta jos ne olisivat ulkopuolella,
niin Euroopan neuvoston kautta vaikuttaminen olisi huomattavasti
heikompaa. Eli siinä mielessä tämä on
ollut ihan oikea lähtökohta.
Kyllä meillä vielä aika paljon on
tehtävää, ja nythän meillä on
se uusi haaste, terrorismi ja terrorisminvastainen toiminta, joka
myöskin Euroopan neuvoston toimintaa ja sen toimintakertomusta
hyvin kuvaa. Se on Euroopan vanhin parlamentaarista yhteistyötä tekevä järjestö,
joka varmasti on lunastanut paikkansa, ja sitä tarvitaan
tulevaisuudessakin.
Kehitys vaan on Euroopassa ollut niin valtavan nopeata, jos
miettii sitä, että Suomen liittymisen jälkeen
todella keskisen Itä-Euroopan maita liittyi ja nyt sitten,
niin kuin äsken totesin, lähes puolet on jo Euroopan
unionin jäsenmaita. Siitähän, että Suomi
liittyi 89, lähes viimeisellä hetkellä,
käynnistyi sitten valtava kehitys. Suomi neuvotteli jo
90-luvun alussa Eta-jäsenyydestä, 95 tulimme Euroopan
unionin jäseneksi. Eli kyllä tämä viimeinen
kymmenen vuotta on ollut todella mittavaa kehitystä.
Keskustelu päättyy.