12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi autoverolain muuttamisesta
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Hallitus on nostamassa auton hankinnan
ja käytön verotusta. Tästä on
monia haittoja. Veronkorotus hidastaa autokannan uusiutumista. Pienituloisilla
ihmisillä ei ole enää mahdollisuuksia
hankkia uutta, vähäpäästöisempää ja
turvallisempaa autoa.
Autoveron korotus yhdessä muiden veronkorotusten, kuten
polttoaineveron ja ajoneuvoveron, kanssa tuo kohtuuttomia lisäkustannuksia autoilijoille.
Auto on monille suomalaisille aivan välttämätön
elämisen ja toimeentulon kannalta.
Taksiliikenteessä joudutaan käyttämään
isokorista henkilöautokalustoa. Lisärasitus autoa kohden
on kohtuuttoman suuri. Hankalin tilanne syntyy vähintään
7-paikkaisten tilataksien osalta, joita käytetään
erityisesti koululais- ja vammaiskuljetuksiin. Tämä lisärasite
tulee korjata.
Arvoisa puhemies! Todettujen epäkohtien korjaamiseksi
esitän, että lakiehdotus hyväksytään
valtiovarainvaliokunnan mietinnössä esitetyn vastalauseen
mukaisena.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pyydän saada kannattaa edustaja
P. Jääskeläisen tekemää esitystä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat! Nyt on kysymys vain lakiehdotuksen hyväksymisestä tai
hylkäämisestä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! On totta, että autoveroa kun korotetaan,
niin on ensiarvoisen tärkeää, että seuraamme,
mitä se tarkoittaa meidän autokantamme uusiutumisen
näkökulmasta. Tämän hetken tietojen
mukaan tänä vuonna uusia autoja rekisteröidään
maassamme tuollaiset 125 000 kappaletta, ja arvioitiin
jossain vaiheessa, että ensi vuonna tuo määrä voisi nousta
jopa 130 000 autoon. Se on kuitenkin tässä talouden
tilanteessa hyvin kaukainen tavoite. Jos me jäämme
näistä tavoitteista, joiden varaan nyt muun muassa
autoveron tuottoa on laskettu, 10 000 autoa, niin itse
asiassa tämä kääntyy myös
talouden näkökulmasta kielteiseksi eli verotulojen
määrä jäisi tuollaiset 75 miljoonaa
euroa pienemmäksi. Sen takia on hirveän tärkeää, että nyt
kun teemme tätä autoilunkin verotuksen uudistusta,
niin seuraamme samaan aikaan hyvin tarkasti, mitä vaikutuksia
sillä on autojen myyntiin, sillä jos autoja myydään
tuollaiset 115 000 kappaletta, mitä nyt ennakoidaan
autoalan puolelta, niin silloin meidän autokantamme itse
asiassa vanhenee, ja liikenteen päästöjenkin
näkökulmasta se on negatiivista.
Myös tämä matkailuautokysymys on
sellainen, mitä kannattaa hyvin vakavasti tulevaisuudessa
seurata ja miettiä, mitkä vaikutukset sillä on
esimerkiksi siihen, ostetaanko autot Suomesta uusina vai tuodaanko
niitä Saksasta tai muualta Euroopasta käytettyinä.
Tämä on hyvin hienovaraista taiteilua, ja toivon,
että hallitus seuraa autoveron korotusten vaikutuksia uusien
autojen myyntiin Suomessa erittäin tarkalla kädellä ja
on valmis sitten korjausliikkeisiin, jos niihin on tarvetta.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Verojen tai maksujen korotukset eivät
koskaan ole mieluisia toimenpiteitä. Tiedämme
kuitenkin vastuumme yhteisen valtiokassamme huolehtimisesta niin
kuin yhtä lailla ympäristöstämme. Senpä vuoksi
nyt esitetyllä autoverolain muutoksella pyritään
ohjaamaan ja kannustamaan kuluttajaa ympäristöystävällisempiin
valintoihin. Ei linjaus siis ihan pielessä ole. Toki kannan
huolta niistä perheistä, erityisesti isoista perheistä,
jotka ovat pakotettuja tila-autoja käyttämään — itsekin
olen tämmöisen perheen äiti ja tiedän
ne probleemat, joita se pitää sisällään — sekä yksittäisistä kuluttajista
ylipäätänsä, joilla ei ole mahdollisuuksia
edes harkita uuden, ympäristöystävällisemmän
ajoneuvon hankintaa ja sitä myötä vaikuttaa
pienempään autoveroon. Se on kuitenkin toinen
harkintaa vaativa kysymys, ehkä sosiaalipoliittinenkin
kysymys. Periaate tässä linjauksessa on kuitenkin
kannatettava.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen toi hyvän argumentin
esille. Toki täytyy todeta, että hallitusohjelmassa
tämä nopea reagointi on tuotu esille, ja minä henkilökohtaisesti
toivon, että sitä mahdollisimman tarkasti myös
seurataan tämänkin uudistuksen osalta. Mutta mikään
ei ole niin mustavalkoista. On valitettavaa, että autokannan
vanhentuessa eivät uudet teknologiat ja vähempipäästöiset
autot uusien autojen muodossa voi tulla niin kansan tavoiteltaviksi,
kun hinnat kerran nousevat. Mutta toisaalta on se työllisyysnäkökohta,
että kun autoa käytetään, autoa
huolletaan, niin siellä on se toinen sektori, joka hyötyy
tavallaan tästä päätöksestä — no,
hyötyä-sana on ehkä liian voimakas, mutta
on luonnollinen seuraamus, että autoja kunnostetaan. Meillä on
lakisääteinen katsastustoiminta, että tieliikenteessä autot
voivat olla. Se edellyttää kunnossapitotoimintaa,
huoltoa, ja sitä kautta sillä puolella henkilöstöllä sitten
myös työtilaisuuksia on vastapainoisesti enemmän
olemassa, mikä tukee osaltaan työllisyyttä ja
tuo sitten palkkaverotuksen kautta myös työtuloja
tähän yhteiskuntaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kymäläinen toi
tässä esille sen, että meidän
pitää huolehtia erilaisten tienkäyttäjien tilanteesta,
ja olen täysin samaa mieltä. Kun viime hallituskaudella
käynnistimme tämän verouudistuksen, joka
liikenteessä tarkoittaa sitä, että siirrymme
entistä vahvemmin siihen, että auton käytöstä maksetaan
veroa, niin silloin siirsimme painopistettä auton hankkimisesta
tuonne käytön puolelle. Tämä oli
hyvä ratkaisu silloin, ja sillä keinolla itse
asiassa pystyimme vähentämään meidän
autojen päästöjä eli uusien
autojen hiilidioksidipäästöt alenivat,
juuri niin kuin olimme suunnitelleet silloin keskustan ja kokoomuksen johdolla
hallituksessa, ja tätä työtä nyt
jatketaan. Nyt kuitenkin taloustilanne on se, että tänne
tulee tällainen yleinen tasokorotus, ja se vaikuttaa, juuri
niin kuin täällä edellä tuotiin
esille, myös niihin autoihin, joita olisi erittäin
suotavaa myytävän enempi. Nyt tämä on
se ongelma ja haaste, jota pitää tarkasti seurata.
Tässä samalla, kun autoilun verotuksesta yleisesti
puhutaan, haluan sen todeta, että minun mielestäni
jatkossa kannattaa määrätietoisesti jatkaa
työtä siihen suuntaan, että uuden auton
ostamisesta maksettaisiin jatkossa vähempi veroa ja painopistettä siirrettäisiin
käytön suuntaan. Se olisi se oikea tapa. Nyt haluan
vielä kerran vahvistaa sen oman mielipiteeni siitä,
että me emme tarvitse satelliittipaikannusta tai -seurantaa,
me emme tarvitse tietulleja. Meillä on olemassa erittäin
hyvä keino tuon käytön verottamiseen,
ja se on polttoaine, jota tankataan, ja siinä maksetaan tuo
käytön mukainen vero. Mutta silloin, niin kuin
edustaja Kymäläinen ihan oikein esille toi, meidän
pitää varmistaa se, että työmatkavähennys
on riittävä niin sanottuun pakolliseen ajoon. Perhevähennyksestä (Puhemies
koputtaa) niille, ketkä tarvitsevat autoa välttämättä,
olen itse puhunut jossain vaiheessa. Näin me pidämme
pitkien etäisyyksien maassa omallakin autolla ajamisen
tulevaisuudessakin mahdollisena.
Keskustelu päättyi.